Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Tuo velocity²:ssa on eri kiinnitys kuin velocityssä. Velocity²:sen kiinnitysruuvit ovat muistaakseni kiinteästi tuossa takalevyssä, eli kiinitys tehdään takakautta. Velocity² asentaminen vaatii emon takalevyn poistoa, hankalaksi asian tekee että AM5 CPU-kehikko on myös kiinni tuossa emon takalevyssä.
AM4 -versio V²:sta vaatii tuon mainitun uuden taustalevyn. AM5 -versio V²:sta asentuu suoraan vakiotaustalevyyn.

EK-Quantum Velocity² - AM5 Backplate is a backplate for EK-Quantum Velocity² AM4 water blocks that allows them to be mounted on the new motherboards based on the AMD LGA AM5 socket. This is the only product required to convert your EK-Quantum Velocity² AM4 CPU water block to an AM5 compatible cooler in order to cool your Ryzen 7000-series CPU.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Onko joku kokeillu passiivisesti jäähdyttää jollain auton syylärillä tai vaikka normi kämpän seinään asennettavalla vesikiertosella.
Auton syyläri ois varmaan helpompi toteuttaa, kun ilmaus ois suht optimaalisesti siinä yläpäässä.
Varmaan on joku tehnyt, mutta kuinka hyvin se skulaa. Nestettä ja pinta-alaa jäähdytykselle siinä riittäis..
Ainut että varmaan joutus jossain käydä hitsauttaa liittimet kun ei nyt ihan tuurilla viittii mennä.
Kumiliittimet pitkässä käytössä suht nounou.
Ehkä pumpultakin vaatii hieman enemmän.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Ilma ei oikeen tahdo itsekseen liikkua kun rivasto on tiheä. Passiivikäyttöön on erilaiset radit.
No tätä just mietin.
Mutta loppujen lopukshan sen kai pitäs olla siitä pinta-alasta kiinni minkä kautta se voda menee.
Jos vähänkin ilma kiertää siinä tarpeeks ison pinta-alan ympärillä, niin ei nyt ehkä mikään tappiin kellotettu sett pysy viileähkönä, mutta joku setti.

Itellä siis pidemmän ajan ajatus ollut lähes äänetön kone.
Tähän mennessä kaikki ollut että rasituksessa tarttee joko kunnon kuulokkeet tai yrittää pitää toisessa huoneessa piuhojen kautta kone.
Ei mitenkään miellyttävää.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Mora 420 ja 4x200mm propellit on käytännössä äänetön. Tuulettimet voi pyöriä todella hitaasti ~500W kuormaan asti.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
No vähän mietin jotain skidisti pienempää budjettia, kun pitää ne komponentitkin hommaa.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Konseptina joka tapauksessa paljon helpompi saada tehokas, käytännössä äänetön jäähdytys isolla radiaattorilla + hitailla propelleilla kuin kokonaan passiivisella. Sopivalle radille riittää ilmavirraksi satunnainen piereskely.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
2 945
Konseptina joka tapauksessa paljon helpompi saada tehokas, käytännössä äänetön jäähdytys isolla radiaattorilla + hitailla propelleilla kuin kokonaan passiivisella. Sopivalle radille riittää ilmavirraksi satunnainen piereskely.
Joo varmasti, en sitä tässä miettinytkään, vaan ihan mietintänä oli vaan onko mahdollista saada tyyliin naapurin corollan syyläristä jäähyä. =D
Tai kun noita remppojakin on tullu aikoinaan tehtyä, niin näkee kun noita pattereita lähtee kiertoon romikselle.
Pointti tässä oli se mahdollisimman halpa äänetön vesikierto.
 
Liittynyt
07.02.2018
Viestejä
74
Jos auton syylärin ulkonäkö ei häiritse sisustusta niin pistät pari corollan syyläriä sarjaan ja hentonen puhallus niistä läpi niin eiköhän lämmöt pysy kurissa. Ihan passiivinen ei taida toimia, tai tavallaan sekin on mahdollista ainakin omassa talossa se olis mahdollista toteuttaa.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Korollan parila lienee alumiinia, joten tuossa pääsee todennäköisesti nauttimaan myös monimetalli -kierron ihanuuksista.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 776
Kauan kauan kauan sitten kun ei ollut mitään kaupallisia tuotteita, niin auton jäähdyttimet olivat nimenomaan ne joista kierto rakennettiin. Pumppuina käyttivät akvaariopumppuja. Ehkä mukavaa askartelua varsinkin liittimien kanssa, mutta jättäisin askartelmatta rumaa hökötystä.
 

ebu

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
117
Oma eka "jäähdytin" oli Ladan sisäilmälämmittimen kenno. Paksu ja tiivis, vaati siis tuulettimia. Sain siihen 4x100mm+4x80mm verran tuulettimia kiinni. 10mm silikoniletkut ja vaaleanpunaista glykolia sekaan. Hyvin toimi ja oli komea viritys. Löytyy vieläkin varastosta.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
799
Nyt on kyllä kauhea kuume saada viimeistään kesälomien aikaan kasattua Mo-Ra setti kiertoon.Mitä muuta tarvitsee kuin nämä osat.Liittimet varmaan pitää olla pikakiinnityksellä.Suosituksia liittimistä tarvitaan.Tälläinen olisi nyt lista osien kohdalla.Korjatkaa jos jotain on väärin.Fan Grill on varmaan otettava kun meidän koira saattaa muuten olla erittäin kiinnostunut modaamaan mun härveleitä :)
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 288
Nyt on kyllä kauhea kuume saada viimeistään kesälomien aikaan kasattua Mo-Ra setti kiertoon.Mitä muuta tarvitsee kuin nämä osat.Liittimet varmaan pitää olla pikakiinnityksellä.Suosituksia liittimistä tarvitaan.Tälläinen olisi nyt lista osien kohdalla.Korjatkaa jos jotain on väärin.Fan Grill on varmaan otettava kun meidän koira saattaa muuten olla erittäin kiinnostunut modaamaan mun härveleitä :)
Siinäpä ne melkein kaikki, mutta ainakin yksi osa puuttuu, eli kiinnitysraudat 4x20cm tuulettimille. Moran mukana tulee raudat vain 9x14cm tuulettimia varten.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
799
Siinäpä ne melkein kaikki, mutta ainakin yksi osa puuttuu, eli kiinnitysraudat 4x20cm tuulettimille. Moran mukana tulee raudat vain 9x14cm tuulettimia varten.
Mun mielestä tuotetiedoissa luki et saa suoraan fanit kiinni.Lainaus sivuilta: Äskettäin kehitetty asennusteline NF-A20-puhaltimille on jo valmiiksi asennettu jäähdyttimeen tässä versiossa.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 288
Mun mielestä tuotetiedoissa luki et saa suoraan fanit kiinni.Lainaus sivuilta: Äskettäin kehitetty asennusteline NF-A20-puhaltimille on jo valmiiksi asennettu jäähdyttimeen tässä versiossa.
Okei! Se on sitten muuttunut sen jälkeen kun mä ostin omani. Hyvä niin.
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 325
Nohniin, nyt kun on saatu emo vihdoin viimein takuusta niin saa tämän viimisen version kierrosta koeajoon. Vähän kuuluu tuosta toisesta pumpusta vähän epämääräisiä ääniä välillä, joko kavitointia tai pumppupesässä ahtautumaa tms.
IMO näitten D5:sten huono puoli on että ei saa asentaa moottoria ylöspäin ("normaaleissa" pumpuissa juurikin toisin päin, moottoria ei saa asentaa alaspäin). Tosin taidan olla aika selvässä marginaalijoukossa ketkä ei käytä valmista pumppu-säiliökomboa.

20240316_125617.jpg
 
Liittynyt
14.09.2018
Viestejä
555
Nohniin, nyt kun on saatu emo vihdoin viimein takuusta niin saa tämän viimisen version kierrosta koeajoon. Vähän kuuluu tuosta toisesta pumpusta vähän epämääräisiä ääniä välillä, joko kavitointia tai pumppupesässä ahtautumaa tms.
IMO näitten D5:sten huono puoli on että ei saa asentaa moottoria ylöspäin ("normaaleissa" pumpuissa juurikin toisin päin, moottoria ei saa asentaa alaspäin). Tosin taidan olla aika selvässä marginaalijoukossa ketkä ei käytä valmista pumppu-säiliökomboa.

Minulla on 5 1/4" -paikkaan sopiva säiliö ja D5-pumppu moottori alaspäin. Poisto lähtee ulkoiseen radiin kotelon alareunasta. Kuplia tahtoi jäädä pyörimään pumppuun, kunnes kallistin sitä niin, että poistoletku lähtee ensin hieman ylöspäin.
 
Liittynyt
03.05.2019
Viestejä
25
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 325
Minulla on 5 1/4" -paikkaan sopiva säiliö ja D5-pumppu moottori alaspäin. Poisto lähtee ulkoiseen radiin kotelon alareunasta. Kuplia tahtoi jäädä pyörimään pumppuun, kunnes kallistin sitä niin, että poistoletku lähtee ensin hieman ylöspäin.
Tässä pumput on paluupuolella ja edessä näkyvällä pumpulla ei olekkaan mitään ongelmia poistaa pesästä ilmat. Tuolla takana olevalla toisella pumpulla on enemmänkin ongelmia ilman kanssa. Tuohon perkeleen Giganttiin vaan jää ilmaa vaikka kuinka yrittää ilmata ja sitä sitten lähtee silloin tällöin liikkeelle.
Pitäisikö kokeilla 3 pumpulla kun sekin olisi mahdollista? :D
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
744
Nyt on kyllä kauhea kuume saada viimeistään kesälomien aikaan kasattua Mo-Ra setti kiertoon.Mitä muuta tarvitsee kuin nämä osat.Liittimet varmaan pitää olla pikakiinnityksellä.Suosituksia liittimistä tarvitaan.Tälläinen olisi nyt lista osien kohdalla.Korjatkaa jos jotain on väärin.Fan Grill on varmaan otettava kun meidän koira saattaa muuten olla erittäin kiinnostunut modaamaan mun härveleitä :)
Itse jättäisin tuon fan grillin kauppaan. Tekee vaan tuulettimien imuroinnista vaikeampaa. Kai se koira tajuaa olla tökkimättä kun kerran ottaa tuulettimelta näpäytyksen vastaan, jos ei muuten käskyjä tottele. Vaarallisia nuo tuulettimet eivät ole, varsinkaan suositeltavilla alle 400RPM nopeuksilla.

Kuten mainittu, tarvitset lisäksi uros-uros-kaapelin, koska splitterissä ja emolevyssä on naarasliitin. Väliin voit lisätä PWM ohjaimen, jotta et ole emolevyn säätöjen armoilla. Joka tapauksessa kannattaa olla vaikka jatkojohdon avulla yksi virtaliitin kotelon ja jäähdyttimen välissä, jotta ei tarvitse avata koteloa tai näprätä liitintä splitteristä irti irrottaakseen osat toisistaan.

Tuolta kaupasta löytyviä Koolance QD3-liittimiä suosittelen lämpimästi.

Kotelossa olisi paras jos letkut saisi läheltä sekä ylä- että alareunaa läpi, jotta täyttö ja tyhjennys olisi helppoa. Myös ulkoinen nestesäiliö olisi siitä syystä hyvä.

Läpivientikumit ovat tarpeen, varsinkin jos itse poraa reiät. Itse en kiinnittäisi letkuliittimiä koteloon, jotta letkut saavat vähän liikkua ja taipuvat paremmin siivousta varten.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 896
Tai jättää grillin pois ja laittaa tuulettimet takapuolelta imemään ilmaa läpi, niin ei haittaa vaikka koira tökkisi ritilää.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
799
Itse jättäisin tuon fan grillin kauppaan. Tekee vaan tuulettimien imuroinnista vaikeampaa. Kai se koira tajuaa olla tökkimättä kun kerran ottaa tuulettimelta näpäytyksen vastaan, jos ei muuten käskyjä tottele. Vaarallisia nuo tuulettimet eivät ole, varsinkaan suositeltavilla alle 400RPM nopeuksilla.

Kuten mainittu, tarvitset lisäksi uros-uros-kaapelin, koska splitterissä ja emolevyssä on naarasliitin. Väliin voit lisätä PWM ohjaimen, jotta et ole emolevyn säätöjen armoilla. Joka tapauksessa kannattaa olla vaikka jatkojohdon avulla yksi virtaliitin kotelon ja jäähdyttimen välissä, jotta ei tarvitse avata koteloa tai näprätä liitintä splitteristä irti irrottaakseen osat toisistaan.

Tuolta kaupasta löytyviä Koolance QD3-liittimiä suosittelen lämpimästi.

Kotelossa olisi paras jos letkut saisi läheltä sekä ylä- että alareunaa läpi, jotta täyttö ja tyhjennys olisi helppoa. Myös ulkoinen nestesäiliö olisi siitä syystä hyvä.

Läpivientikumit ovat tarpeen, varsinkin jos itse poraa reiät. Itse en kiinnittäisi letkuliittimiä koteloon, jotta letkut saavat vähän liikkua ja taipuvat paremmin siivousta varten.
Mitä kaikkea pitäisi hommailla jos erillistä säiliötä haluaa(linkki)?Nykyisessä setissä on yksi Aquacomputer D5 Next käytössä.Luulisi siinä puhdin riittävän.Mistä saisi hyväksi todettuja läpivienti palikoita?
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
648
Mitä kaikkea pitäisi hommailla jos erillistä säiliötä haluaa(linkki)?Nykyisessä setissä on yksi Aquacomputer D5 Next käytössä.Luulisi siinä puhdin riittävän.Mistä saisi hyväksi todettuja läpivienti palikoita?
D5 riittää puhti mukavasti. Itsellä mo-ra + 360 hwlabs radi, 2 paria pikaliittimiä ja cpu + näyttis vesillä.
Jimm's näyttää olevan läpivientiä varten palikoita ja niillä näyttää olevan varastossa myös tämmöinen jos ei jaksa reikiä porata Aqua Computer Jäähdytysnesteen läpivienti PCI-paikkaan, musta/hopea - Jimms.fi
HighFlow Computer Cooling & Modding Shop - Your shop for PC Watercooling, Aircooling, modding, cases and gaming!
Highflow on ollut hyvä sivu, Tilaillut sieltä roippeita vuodesta toiseen. Löytyy melkein mitä vain suoraan varastosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
744
Mitä kaikkea pitäisi hommailla jos erillistä säiliötä haluaa(linkki)?Nykyisessä setissä on yksi Aquacomputer D5 Next käytössä.Luulisi siinä puhdin riittävän.Mistä saisi hyväksi todettuja läpivienti palikoita?

Yksi D5 riittää vallan mainiosti. Itse tosin laitoin tuplapumput, niin voi ajaa hiljaisempana: Watercool D5-DUALTOP Industrial Line, 99,95 €

Läpivienneistä en osaa sanoa. Minulla on vanhanaikainen kotelo, jossa oli valmiit reiät kumeineen.

Tuosta vähän näkee miten letkut vedin kaksi vuotta sitten:
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 662
Vaikka oon vannoutunut aio/ilmajäähy mies ollut, mutta tuo am5 kanta kestää nyt vissiin useamman vuoden, Niin on ajatus vesijäähdystä pyörinyt mielessä. Kotelo on pieni, Lian li minin air, ja ajatus oli jos pelkän prossun vedelle, ja sitten kun 5090:n hommaa ni se siihen mukaan. Ilmeisesti tähän saisi 360mm radit kattoon ja pohjaan, mitkä luulisi riittävän kummallekkin? Mutta jos nyt ekana pelkkä prossu, Niin rahaa saisi kyllä varata sen vajaa 500e mitä Ek:n sivuja kattelin. Eli Lyhkäisyydessään jos ei liittimiä,letkuja ja litkuja lasketa mukaan, Niin Tarvitsisin Blokin, Radin, Pumppu+säiliökombon? Onko aina se kierre vakio G1/4, vai voiko mennä metsään että tilaa eri osat eri kierteillä?
Jos tähän lähden, niin en katso halvinta mahdollista, vaan hillaista,tehokasta(mahtuuko nuo samaan lauseeseen?) Ja ulkonäöllisesti miellyttävää? Eikä tarvitse olla kaikki osat heti kerralla kädessä, vaan pikkuhiljaa haalia kasaan ei haittaa yhtään.




Käykö tuo distro esim tähän Air malliin? Muutenhan ne samat mutta tässä ei vaan lasia?

Ja en tarkota että juuri noita, Mutta riittääkö Pumpussa esim teho sitten jos on 2 360mm radia?

Noitten lisäksi sitten letkut, liittimet, nesteet, varmaan tuohon hommaan tarkoitetut täyttövehkeet?

Olenko ihan hakusessa ja kannattaa unohtaa koko homma, vai onko mun ajatusmaailma yhtään siellä päin että saattaisi onnistua?
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
460
Vaikka oon vannoutunut aio/ilmajäähy mies ollut, mutta tuo am5 kanta kestää nyt vissiin useamman vuoden, Niin on ajatus vesijäähdystä pyörinyt mielessä. Kotelo on pieni, Lian li minin air, ja ajatus oli jos pelkän prossun vedelle, ja sitten kun 5090:n hommaa ni se siihen mukaan. Ilmeisesti tähän saisi 360mm radit kattoon ja pohjaan, mitkä luulisi riittävän kummallekkin? Mutta jos nyt ekana pelkkä prossu, Niin rahaa saisi kyllä varata sen vajaa 500e mitä Ek:n sivuja kattelin. Eli Lyhkäisyydessään jos ei liittimiä,letkuja ja litkuja lasketa mukaan, Niin Tarvitsisin Blokin, Radin, Pumppu+säiliökombon? Onko aina se kierre vakio G1/4, vai voiko mennä metsään että tilaa eri osat eri kierteillä?
Jos tähän lähden, niin en katso halvinta mahdollista, vaan hillaista,tehokasta(mahtuuko nuo samaan lauseeseen?) Ja ulkonäöllisesti miellyttävää? Eikä tarvitse olla kaikki osat heti kerralla kädessä, vaan pikkuhiljaa haalia kasaan ei haittaa yhtään.




Käykö tuo distro esim tähän Air malliin? Muutenhan ne samat mutta tässä ei vaan lasia?

Ja en tarkota että juuri noita, Mutta riittääkö Pumpussa esim teho sitten jos on 2 360mm radia?

Noitten lisäksi sitten letkut, liittimet, nesteet, varmaan tuohon hommaan tarkoitetut täyttövehkeet?

Olenko ihan hakusessa ja kannattaa unohtaa koko homma, vai onko mun ajatusmaailma yhtään siellä päin että saattaisi onnistua?
Kannattaa lukea tätä ketjua muutama sivu, niin saat jo moneen kysymykseesi vastauksen.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 662
Kannattaa lukea tätä ketjua muutama sivu, niin saat jo moneen kysymykseesi vastauksen.
Oon lukenut, ja mitä pidemmälle luen, menee pää enemmän pyörälle. Siksi olisi helppo ostaa 3 pääkomponenttia ekana, ja sitten alkaa katsomaan mitä tarvii seuraavaksi. Kiire tällä ei ole.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 668
Vaikka oon vannoutunut aio/ilmajäähy mies ollut, mutta tuo am5 kanta kestää nyt vissiin useamman vuoden, Niin on ajatus vesijäähdystä pyörinyt mielessä. Kotelo on pieni, Lian li minin air, ja ajatus oli jos pelkän prossun vedelle, ja sitten kun 5090:n hommaa ni se siihen mukaan. Ilmeisesti tähän saisi 360mm radit kattoon ja pohjaan, mitkä luulisi riittävän kummallekkin? Mutta jos nyt ekana pelkkä prossu, Niin rahaa saisi kyllä varata sen vajaa 500e mitä Ek:n sivuja kattelin. Eli Lyhkäisyydessään jos ei liittimiä,letkuja ja litkuja lasketa mukaan, Niin Tarvitsisin Blokin, Radin, Pumppu+säiliökombon? Onko aina se kierre vakio G1/4, vai voiko mennä metsään että tilaa eri osat eri kierteillä?
Jos tähän lähden, niin en katso halvinta mahdollista, vaan hillaista,tehokasta(mahtuuko nuo samaan lauseeseen?) Ja ulkonäöllisesti miellyttävää? Eikä tarvitse olla kaikki osat heti kerralla kädessä, vaan pikkuhiljaa haalia kasaan ei haittaa yhtään.




Käykö tuo distro esim tähän Air malliin? Muutenhan ne samat mutta tässä ei vaan lasia?

Ja en tarkota että juuri noita, Mutta riittääkö Pumpussa esim teho sitten jos on 2 360mm radia?

Noitten lisäksi sitten letkut, liittimet, nesteet, varmaan tuohon hommaan tarkoitetut täyttövehkeet?

Olenko ihan hakusessa ja kannattaa unohtaa koko homma, vai onko mun ajatusmaailma yhtään siellä päin että saattaisi onnistua?
Jos puhut O11 AIR ministä niin silloin siihen ei mene kuin 240mm tai 280mm radit.
O11 Mini on täysin eri kotelo ja siihen sitten vastaavasti menee 360mm radit kattoon ja pohjaan.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 662
Taitaa silloin olla niin että etu tuulettimet eivät mahdu paikoilleen.
Lisäksi:
360mm radit ovat järjestään 395mm pitkiä, eli itse en ainakaan usko väitteeseesi että 360mm radit mahtuisi O11 AIR Miniin ilman ongelmia.
Kai siihen yhden 140mm sais keskelle xD

Mut sivulle menis myös, mut sit taas minne säiliä/pumppu.
Ja tossa aikasemmin linkkasin et distro tulis eteen, et ois lähinnä alhaalta ylös ilmavirtaus.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 668
Kai siihen yhden 140mm sais keskelle xD

Mut sivulle menis myös, mut sit taas minne säiliä/pumppu.
Ja tossa aikasemmin linkkasin et distro tulis eteen, et ois lähinnä alhaalta ylös ilmavirtaus.
Käsittääkseni Air Minille ei ole eteen menevää distroa muilta valmistajilta kuin Bykski.
Edelleen, Air Mini ja Mini on kaksi täysin erilaista koteloa millä on äärimmäisen vähän yhtäläisyyksiä yhteensopivuuden kannalta.
Toiseen menee ATX virtalähde ja toiseen SFX virtalähde, jne.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 662
Käsittääkseni Air Minille ei ole eteen menevää distroa muilta valmistajilta kuin Bykski.
Edelleen, Air Mini ja Mini on kaksi täysin erilaista koteloa millä on äärimmäisen vähän yhtäläisyyksiä yhteensopivuuden kannalta.
Toiseen menee ATX virtalähde ja toiseen SFX virtalähde, jne.
okei. No eipä tuo kallis kotelo ollut, niin ei ole täysin pois suljettu että kotelon vaihtaisi. Mutta ei leveämpää enää noista Lian Li koteloista, Se chore malli vai mikä nyt tarkkaan ottaen oli, niin olisi tyylikäs :)
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 325
Nonniin, meinasin että katsotaan nyt sitten mikä sitä pumppua välillä laittelee ääntelemään ja vaihdetaan pumppu säiliöön nähden menopuolelle. Kerkesihän tuo olla reilu 3 päivää käytössä.
Se onkin nyt,prkl, ilmeisesti hiottava nuo pesät kun pinnnoite lähti kuorimaan noin (ollut kumminkin nesteet pesissä sen reilu pari kuukautta mitä emo seikkaili verkkiksessä).
Ja kysellä alphacoolilta että mitä helvettiä?.

20240320_195145.jpg

20240320_195733.jpg
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 455
Vaikka oon vannoutunut aio/ilmajäähy mies ollut, mutta tuo am5 kanta kestää nyt vissiin useamman vuoden, Niin on ajatus vesijäähdystä pyörinyt mielessä. Kotelo on pieni, Lian li minin air, ja ajatus oli jos pelkän prossun vedelle, ja sitten kun 5090:n hommaa ni se siihen mukaan. Ilmeisesti tähän saisi 360mm radit kattoon ja pohjaan, mitkä luulisi riittävän kummallekkin? Mutta jos nyt ekana pelkkä prossu, Niin rahaa saisi kyllä varata sen vajaa 500e mitä Ek:n sivuja kattelin. Eli Lyhkäisyydessään jos ei liittimiä,letkuja ja litkuja lasketa mukaan, Niin Tarvitsisin Blokin, Radin, Pumppu+säiliökombon? Onko aina se kierre vakio G1/4, vai voiko mennä metsään että tilaa eri osat eri kierteillä?
Jos tähän lähden, niin en katso halvinta mahdollista, vaan hillaista,tehokasta(mahtuuko nuo samaan lauseeseen?) Ja ulkonäöllisesti miellyttävää? Eikä tarvitse olla kaikki osat heti kerralla kädessä, vaan pikkuhiljaa haalia kasaan ei haittaa yhtään.




Käykö tuo distro esim tähän Air malliin? Muutenhan ne samat mutta tässä ei vaan lasia?

Ja en tarkota että juuri noita, Mutta riittääkö Pumpussa esim teho sitten jos on 2 360mm radia?

Noitten lisäksi sitten letkut, liittimet, nesteet, varmaan tuohon hommaan tarkoitetut täyttövehkeet?

Olenko ihan hakusessa ja kannattaa unohtaa koko homma, vai onko mun ajatusmaailma yhtään siellä päin että saattaisi onnistua?
O11 Air sekä O11 mini kannattaa mATX emolevyn hankkia niin saa paremman tilan kennoille.
Myös ketjutettavat tuulettimet on hyvä,
Kotelossa on kennorajoituksia eli kannnatt lukea yhteensopivat ratkaisut.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Pumpuille ja säiliölle Moran kanssa Ainoa Oikea Vaihtoehto on luonnollisesti HK Tube 150 (+basic mount kit) ja HK D5 Dualtop + 2xD5.
 

Liitteet

Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
799
Pumpuille ja säiliölle Moran kanssa Ainoa Oikea Vaihtoehto on luonnollisesti HK Tube 150 (+basic mount kit) ja HK D5 Dualtop + 2xD5.
Joo grillin jätän tilailematta.Saattaa alkaa budjetti loppumaan :) Varmaan joku 600€ olisi jo nyt menossa tuulettimien ja liittimien kanssa. kanssa.Täytyy vielä miettiä asiaa.Toi mun nykyinen D5 next säiliön kanssa on kuitenkin vasta pari vuotta ollut käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
799
Pumpuille ja säiliölle Moran kanssa Ainoa Oikea Vaihtoehto on luonnollisesti HK Tube 150 (+basic mount kit) ja HK D5 Dualtop + 2xD5.
Täytyy myöntää et kiinnostaa kyllä tuollainen setti.Hintaa tulee varmaan joku 300€ lisää.Ja sitten iso nippu liittimiä.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Eihän tuossa oikeasti paljon järkeä ole kun melkein aina yksi D5 on ihan riittävä. Tottakai kahdella voi ajaa matalammilla kierroksilla ja ääni pysyy kurissa.

"Different levels of insanity"
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
799
Voisin kyllä ottaa alkuun vaan tarpeelliset osat ja sitten kun pumppu sanoo sopparin irti niin ottaa tupla pumput.Aika hiljainen tämä nykyinen on testin mukaan 60% teholla.Saa nahdä kuinka paljon joutuu huudattaa pumppua kun joskus saa setin kasaan.En tiedä et pitäiskö ottaa se säiliö mukaan niinkuin qazserNOS suositteli?
 
Viimeksi muokattu:

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Kahta säiliötä en varsinaisesti suosittele. Sillä saa hassuja ongelmatilanteita aikaiseksi. :D
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
799
Kahta säiliötä en varsinaisesti suosittele. Sillä saa hassuja ongelmatilanteita aikaiseksi. :D
Sitä vähän epäilinkin.No joka tapauksessa mietin kyllä vielä et jos vaikka ostaisinkin uudet pumput ja muut härvelit.Jää noi vanhat säiliöt ja pumppu varalle.Oliko sullä nämä pumput?Miten toi ohjaus toimii aquaeron kanssa?
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
827
Itse asiassa mulla on kaksi watercoolin vario -versiota (WCP D5-VARIO, 74,95 €). Sillähän ei sinänsä ole merkitystä mikä leima D5:ssa on, kunhan se on oikea Laing/Xylem/Lowara -pumppu. Sama pumppu vähän eri elektroniikalla tuo D5 Next:kin on.

Vario -pumpussa nopeuskontrolli tapahtuu potikkaa vääntämällä. Koska pumpun nopeutta nyt ei muutenkaan tarvitse normaalisti säätää, tuo on varsin toimiva ratkaisu.
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
360
Konseptina joka tapauksessa paljon helpompi saada tehokas, käytännössä äänetön jäähdytys isolla radiaattorilla + hitailla propelleilla kuin kokonaan passiivisella. Sopivalle radille riittää ilmavirraksi satunnainen piereskely.
Kokonaan passiivinen tosiaankin on aika järjetön jos haluaa tehoa. Mielestäni se jäähdytys pitää kuitenkin mitoittaa 100% jatkuvan kuorman mukaan ja passiivisella on vain se konvektio kun ilma lämmetessään nousee ja säteily. Pienikin ilmavirta nostaa jäähdytystehoa hurjasti.

Nestejäähy taas ei oikeastaan poista tarvetta ilmajäähylle kun siellä emolevyllä on jänniteregulaattoria ja muitakin komponentteja. Näkisin nestejäähyn olevan parhaimmillaan siinä kun hyvin tehokkaille komponenteille saadaan suureen kuormitukseen jäähdytysteho. Vastaava siis toki onnistuu myös niin, että on iso viileä siili heatpipeineen komponentissa ja sitten on puhallinta kiinni siilissä mutta se siili kun lämpenee ja tarvitsee jäähdyttää niin ne kiinni olevat pienemmät puhaltimet vaan alkavat kuullostaa dronelta kun ne ottaa nopeuksia.
 
Liittynyt
14.05.2021
Viestejä
894
Ite voin suositella tätä pumppua:
On hiljaisempi kuin D5 ja vie puolet vähemmän virtaa.
Tehoista en tiedä verrattuna D5 mutta ite ajelen 30% (n. 2900 RPM) teholla ja loopissa on CPU, GPU, RAM, distro ja 2 x 420 radia.
Pystyisi ajamaan vieläkin matalammalla kierroksilla mutta on jo nyt äänetön niin turhaapa sitä laskee.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 069
Viestejä
4 211 578
Jäsenet
71 007
Uusin jäsen
immclovin

Hinta.fi

Ylös Bottom