Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

skl

Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
577
Ollut käytössä tuo Argus monitor Prime x370, tuffit b550 ja x570 ja nyt b550-i mini-itx. Toiminut jokaisella emolla. Ihmeen vähän tuota tuntuu porukka ulkomaillakaan tuntevan. Loistava softa, ja hinta-/laatusuhde 6/5.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Ei sitä aquacomputerin aquasuite linsenssiä tarvi muuhun, kuin päivityksiin. Eli toimii ilman lisenssiä täysin niillä ominaisuuksilla, mitä siinä versiossa on sillä hetkellä. Laitteen hankinnan jälkeen ei siis ole mitää tarvetta kuluttaa yhtään euroa lisää, ellei joku uuden päivityksen ominaisuus ole semmoinen, mistä haluaa maksaa.

Argukseen verrattuna aquacomputerin systeemissä on se etu, että toimii ilman käyttistäkin, niin kauan kuin säätö perustuu niihin fyysisiin antureihin, mitä siinä laittessa on kiinni, esim vedenlämmmön mukaan säätyvät tuulettimet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Ei sitä aquacomputerin aquasuite linsenssiä tarvi muuhun, kuin päivityksiin. Eli toimii ilman lisenssiä täysin niillä ominaisuuksilla, mitä siinä versiossa on sillä hetkellä. Laitteen hankinnan jälkeen ei siis ole mitää tarvetta kuluttuu yhtään euroa lisää, ellei joku uuden päivityksen ominaisuus ole semmoinen, mistä haluaa maksaa.

Argukseen verrattuna aquacomputerin systeemissä on se etu, että toimii ilman käyttistäkin, niin kauan kuin säätö perustuu niihin fyysisiin antureihin, mitä siinä laittessa on kiinni, esim vedenlämmmön mukaan säätyvät tuulettimet.
Tämän takia Aquaero on käytössä. Se on täysin "fire and forget". Softapäivityksissä ominaisuudet keskittyvät lähinnä Aquasuiteen vaikka myös laitteen firmwarea päivitellään, mutta sen ominaisuudet eivät tunnu muuttuvan. Aquasuite itsessään ei tarvitsisi olla edes asennettuna säädön jälkeen.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 458
Itselläni ainakin Arguksessa on tuulettimet säädetty vedenlämpötilan mukaan ja sit muut tuulettimet Muistien yms mukaan. Tuohon Corsair 1000D kumminkin sen verran saanut mahdutettua noita tuulettimia ja radeja.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
765
Argus Monitor, 10e/v ja toimii aivan helvetin nätisti. :) Todella laajat ja hyvät säädöt kaikkineen.
Argukselle ääni täältäkin. Tuli hommattua se muistaakseni 16€/3v lisenssillä, nyt kohta tulee 3v täyteen. Varmasti uusin lisenssin. Todella monipuolinen, päivityksiä tulee tiuhaan ja kaikki pelaa. Tuli tämä aikanaan laitettua Speedfanin tilalle, kun se ei enää tukenut uusia lankkuja ja muutenkin tuli ongelmia sen kanssa.
 
Liittynyt
22.07.2021
Viestejä
61
Kovasti näyttäisi siltä, että ensimmäistä custom looppia varten tilatut osat saapuu viikonlopuksi minulle.

Eihän kenelläkään olisi lainata Dr droppia tms. Leak testeriä viikonlopun aikana?

Itse asustelen Järvenpäässä.
 

Sorbuss

Köyhä
Liittynyt
20.01.2018
Viestejä
155
Mulla alkoi jostain syystä pumpun nopeudet seilaamaan arguksella niin siirryin quadroon.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
232
Vihdoinkin EK julkaisi omalle 3090 kortille active backplaten ja blokin. Tilattu/ennakkotilattu nyt, toivottavasti toimitusajat pitävät paikkaansa, niin saa ensikuussa Alphacoolin blokin vaihtoon.

Onko kukaan laittanut Lian li O11 XL koteloon pumppua "back chamberiin", eli virtalähteen kanssa samalle puolelle? Tekisi mieli muuttaa samalla looppia hieman kliinimmäksi.

Ja jos jollakulla on tarvetta Alphacoolin MSI 3080/3090 Trio X blokille, niin sellainen tulee tarjolle sopuhintaan kunhan uudet rojut saapuvat.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 096
Kovasti näyttäisi siltä, että ensimmäistä custom looppia varten tilatut osat saapuu viikonlopuksi minulle.

Eihän kenelläkään olisi lainata Dr droppia tms. Leak testeriä viikonlopun aikana?

Itse asustelen Järvenpäässä.
Kovaputkilla vai letkuilla? Jos letkuilla niin kasaa vaan menemään ja kiristä liitokset kohtuudella. Testaat ajamalla valmista looppia vaikka pari tuntia. Potentiaalisiin vuotopaikkoihin eli liittimien alapuolelle mahdollisuuksien mukaan vessapaperia. Annat olla muutaman päivän. Jos vuotaa niin sen huomaa helposti vessapaperista.
E: kovaputkista ei ole omaa kokemusta niin oletan että voi olla herkempi vuotamaan.
 
Liittynyt
22.07.2021
Viestejä
61
Kovaputkilla vai letkuilla? Jos letkuilla niin kasaa vaan menemään ja kiristä liitokset kohtuudella. Testaat ajamalla valmista looppia vaikka pari tuntia. Potentiaalisiin vuotopaikkoihin eli liittimien alapuolelle mahdollisuuksien mukaan vessapaperia. Annat olla muutaman päivän. Jos vuotaa niin sen huomaa helposti vessapaperista.
E: kovaputkista ei ole omaa kokemusta niin oletan että voi olla herkempi vuotamaan.
Letkuilla tulee kasattua ja täytynee luottaa tähän. Järjellä ajateltuna letku on aina tiiveyden kannalta turvallisempi, koska kuminen letku tiivistää itse itsensä kiristyessään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 160
Pidän kyllä jonkin sortin turhakkeena tommosta testeriä. Huolellisesti kun leikkaa putket/letkut suoraan, kasaa ja kiristää palikat niin ei sieltä mitään vuoda. Toinen vaihtoehto on se laatikko kaljaa alle ja letkut vinoon, ei perillä asti, ja jostain radista puuttuu tulppa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 160
Entäs valmistusvikainen komponentti?
Tulpista ja liittimistä huomaa kyllä kuiviltaan, onko ne viallisia, tai uupuuko o-renkaat, mutta kieltämättä pyörivät 45 ja 90 mutkat on toki potentiaalisia porsijoita. Tosin nekin voi testata etukäteen vetämällä letkun ympäri, ja vettä sisään. Noi toki huomaa kyllä siinä täyttövaiheessakin jo, ja sen takia sitä pyyhettä ja paperia kannattaa käyttää, niin ei tuntikausia tarvi kuivatella emolevyä turhaan. Jos joku vuotaa suorilta.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
136
Meikäläisen on leak testeri kahdesti pelastanut:
1. Yhdessä 90-mutkassa oli ongelma. Ongelma ei esiintynyt, kun testasin mutkaa veden kanssa, mutta kun olin loopin tehnyt valmiiks, niin ihmettelin, kun paineet tippui hetkessä loop testeriä käytettäessä. Viaksi löytyi 90-mutka, joka kusi alleen ihan kunnolla ja vain tietyssä asennossa.
2. Toinen kerta oli myöskin ensin mysteeri miksi paineet tippui hetkessä loop testeriä käytettäessä. Ongelmaksi löytyi liitin mikä oli löystynyt karastaan. Kaikki liittimet kiristän kuusiokoloavaimella ennen putkia, joten sen on täytynyt irrota, kun putken toista päätä on liitetty, niin toisessa päässä jo kiristetty liitin on löystynyt.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Kyllähän toi testeri auttaa siihen, että konetta pääsee käyttämään turvallisin mielin vähän nopeemmin. Eihän sinällään vuoto mitään haittaa kunhan se tapahtuu silloin kun muu kokoonpano ei ole päällä.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 458
Kyllähän toi testeri auttaa siihen, että konetta pääsee käyttämään turvallisin mielin vähän nopeemmin. Eihän sinällään vuoto mitään haittaa kunhan se tapahtuu silloin kun muu kokoonpano ei ole päällä.
Tämä on kyllä totta, mutta itse 12/16 EK liittimillä+letkulla kasannut omani niin on kyllä niin jäykät laittaa että jos jostain vuotaa niin liittimen juuresta tms juuri kuten aikaisemmin joku mainitsi..
En tiedä jos vuotaa niin kuinka hyvin toi EK Cryofuel oikeasti johtaa sähköä, että kärähtääkö samantien kokoonpano..

Tuli n. kuukausi sitten hommattua kunnon kotelo (Corsair 1000D, kuivapaino ~30kg), eikä mitään pilipaleja enää, kuten koko eroa on verrattuna tuohon vanhaan Lian Li XL on..
2x EK XE 480mm pitää viileänä hyvin tuon i9-10900K ja Asus Strix 3080ti LC OC (alunperin AIO)

IMG_20210929_081253.jpgIMG_20211006_175049.jpgIMG_20211006_175112.jpg
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Eihän sitä koko kokoonpanoa oo pakko laittaa päälle kun vuotoja tarkistaa? Jos parissa tunnissa ei vuotoja oo tullu, niin tuskin tulee sen jälkeenkään, ellei sitten ole siirtänyt konetta ronskin ottein tai muuten räpeltänyt letkuja.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 458
Mielenkiinnosta kyselen teiltä minkälaiset Fan/Pumppu curvet olette tehnyt, toki sisäilma vaikuttaa paljon mutta noin suurinpiirtein?

Itselläni heiluu idle/selailu lämmöt vedellä 26-27c ja 30% fanit, sittenkun alkaa vesi olla 30c+ niin alkaa Vardarit 50%+ työntää kunnolla, pelatessa ollut vedenlämpö 30-32c max vaikka watteja ottaa sen 650-750w.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
169
Mielenkiinnosta kyselen teiltä minkälaiset Fan/Pumppu curvet olette tehnyt, toki sisäilma vaikuttaa paljon mutta noin suurinpiirtein?

Itselläni heiluu idle/selailu lämmöt vedellä 26-27c ja 30% fanit, sittenkun alkaa vesi olla 30c+ niin alkaa Vardarit 50%+ työntää kunnolla, pelatessa ollut vedenlämpö 30-32c max vaikka watteja ottaa sen 650-750w.
Mulla ollut nyt pitkään ollut pumppu 50% ja tuulettimet 30% ilman mitään curveja. Olen huomannut, että oma kokoonpano on hiljaisin tuolla tavalla, eikä pelatessa lämmöt ole sen kummemmat vaikka tuulettimet olisi esim. 80%. Osa syy tähän on myös se kun ei ole saanut aikaiseksi tilattua sitä aquacomputerin quadroa. :D Tosin siis niin mullahan ei ole mitään hajua kyllä veden lämmöistäkään vielä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Virtauksen mukaan mulla säätyy pumput kun on tuo aquacomputerin virtausmittari.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 079
Mulla ollut nyt pitkään ollut pumppu 50% ja tuulettimet 30% ilman mitään curveja. Olen huomannut, että oma kokoonpano on hiljaisin tuolla tavalla, eikä pelatessa lämmöt ole sen kummemmat vaikka tuulettimet olisi esim. 80%. Osa syy tähän on myös se kun ei ole saanut aikaiseksi tilattua sitä aquacomputerin quadroa. :D Tosin siis niin mullahan ei ole mitään hajua kyllä veden lämmöistäkään vielä.
Sama täällä, pumppu 50% ja tuulettimet taitaa olla 35%. Pysyy lämmöt kurissa ja äänentaso pysyy jatkuvasti samana. Ennen säätyivät vedenlämmön mukaan, mutta nykyään manuaaliset kierrokset.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
169
Sama täällä, pumppu 50% ja tuulettimet taitaa olla 35%. Pysyy lämmöt kurissa ja äänentaso pysyy jatkuvasti samana. Ennen säätyivät vedenlämmön mukaan, mutta nykyään manuaaliset kierrokset.
Joo eniten tulee ääntä siitä kun tuulettimet ramppaa ylös alas. Nyt kun hurraa vaa tasaisesti niin ääni on melko mielyttävää hurinaa jos oikein alkaa kuunteleen.
 
Liittynyt
22.07.2021
Viestejä
61
Tämä on kyllä totta, mutta itse 12/16 EK liittimillä+letkulla kasannut omani niin on kyllä niin jäykät laittaa että jos jostain vuotaa niin liittimen juuresta tms juuri kuten aikaisemmin joku mainitsi..
En tiedä jos vuotaa niin kuinka hyvin toi EK Cryofuel oikeasti johtaa sähköä, että kärähtääkö samantien kokoonpano..

Tuli n. kuukausi sitten hommattua kunnon kotelo (Corsair 1000D, kuivapaino ~30kg), eikä mitään pilipaleja enää, kuten koko eroa on verrattuna tuohon vanhaan Lian Li XL on..
2x EK XE 480mm pitää viileänä hyvin tuon i9-10900K ja Asus Strix 3080ti LC OC (alunperin AIO)


Yleismittarillahan tuon johtavuuden pystyy mittaamaan. Ihan mielenkiinnosta täytynee varmaan kokeilla joskus.
 

jomatuom

Tukijäsen
Liittynyt
18.11.2017
Viestejä
338
Yleismittarillahan tuon johtavuuden pystyy mittaamaan. Ihan mielenkiinnosta täytynee varmaan kokeilla joskus.
Mulla on kierrossa vajaa pari litraa Cryofuelia, 1l on sitä valmista nestettä ja loput tiivisteestä akkuvedellä lantrattua. AquaComputer Nextissä olevan anturin mukaan johtavuus on 12mS/cm


1634846245054.png
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
244
Onkos muilla ollut Aquasuitessa huomattavissa jos on säätänyt tuuletin käyrän toimivaksi veden lämmön mukaan niin prosentit heittää? Eli omassa säädössä menee pitkälti tuulettimien teho 40% kohdalla käyrässä, veden lämmön ollessa 28-35 astetta. Mutta kun katsoo ylhäältä tuuletin kohtia niin aina 3% enemmän, eli tässäkin kohtaa kun veden lämpö on 30 astetta ja tuularit pitäisi olla 40% niin meneekin 43% teholla tuularit.
Voishan tuohon uuden käyrän tehdä jos se auttais asiaan. Eilen huomasin tuon eron ja aloin ihmettelemään.
 

mvkorpel

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
07.11.2020
Viestejä
149
Onkos muilla ollut Aquasuitessa huomattavissa jos on säätänyt tuuletin käyrän toimivaksi veden lämmön mukaan niin prosentit heittää? Eli omassa säädössä menee pitkälti tuulettimien teho 40% kohdalla käyrässä, veden lämmön ollessa 28-35 astetta. Mutta kun katsoo ylhäältä tuuletin kohtia niin aina 3% enemmän, eli tässäkin kohtaa kun veden lämpö on 30 astetta ja tuularit pitäisi olla 40% niin meneekin 43% teholla tuularit.
Voishan tuohon uuden käyrän tehdä jos se auttais asiaan. Eilen huomasin tuon eron ja aloin ihmettelemään.
Aquasuitessa tuulettimen säätökäyrän 0-100 % asettuvat tasaisesti tuulettimelle asetetun minimi- ja maksimiasetuksen välille. Tämä on tulkintani seuraavasta Aquasuitessa näkyvästä ohjeesta:
The adjusted range between minimum and maximum power is matched to the controller output range from 0 % to 100 %.​

Esimerkki: Jos tuulettimen minimiasetus on 20 % ja maksimi 100 %, niin 50 % tuulettimen säätökäyrällä tarkoittaa 20 + 0,5 * (100 - 20) = 60 %:n PWM-asetus.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
244
Aquasuitessa tuulettimen säätökäyrän 0-100 % asettuvat tasaisesti tuulettimelle asetetun minimi- ja maksimiasetuksen välille. Tämä on tulkintani seuraavasta Aquasuitessa näkyvästä ohjeesta:
The adjusted range between minimum and maximum power is matched to the controller output range from 0 % to 100 %.​

Esimerkki: Jos tuulettimen minimiasetus on 20 % ja maksimi 100 %, niin 50 % tuulettimen säätökäyrällä tarkoittaa 20 + 0,5 * (100 - 20) = 60 %:n PWM-asetus.
Kiitoksia tästä, eipä tullut huomioitua tuota lainkaan :)
Täytyy tarkistella mihin kohtaan olen säätänyt tuon minimi asetuksen kun pääsen koneelle. Muistikuva olisi että on 0% tahi 5%.
Edit: no sieltähän se syy löytyi eli minimi on säädettynä 5%.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.07.2021
Viestejä
61
Sattuisiko kukaan tietämään löytyykö EU-alueelta verkkokauppoja joista voisi tilata Monsoon MMRS pumppu/säiliö yhdistelmiin osia?
 
Liittynyt
22.07.2021
Viestejä
61
Ei ole kyllä noin lyhyitä, tuubit on jotain 200-300mm pitkiä ja pinnat niihin. Noi on varastolla, joten en tähän hätään pysty mittaamaan tarkkaa pituutta.
Harmillista. Tällä hetkellä paikallaan 100mm tuubi, joten pidemmälle ei ole tarvetta. Huomenna selviää mahtuuko tämän kanssa paikalleen, mutta jos ei muu auta niin tilailen sitten jostain.
 
Liittynyt
09.12.2020
Viestejä
53
Uuteen looppiin olisi tarvis 13mm/19mm letkulle. Onko järkeä edes etsiä muualta kuin alan liikkeistä? Ja onko jotain letkua suosittella Monsoonin ruuviliittimille?

Letkun ulkonäöllä ei mitään väliä sillä koppa on ikkunaton.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Uuteen looppiin olisi tarvis 13mm/19mm letkulle. Onko järkeä edes etsiä muualta kuin alan liikkeistä? Ja onko jotain letkua suosittella Monsoonin ruuviliittimille?

Letkun ulkonäöllä ei mitään väliä sillä koppa on ikkunaton.
Taitaa joka "rauta kaupasta" löytyä tuon kokosta letkua
 
Liittynyt
21.11.2019
Viestejä
983
Kysymys kotelosta:
Mietinnässä Phanteksin Enthoo EVOLV ITX kotelo, mutta paljonko kotelossa jää tilaa PSU shroudin ja lasi väliin? :vihellys:
 
Liittynyt
09.01.2021
Viestejä
145
Mistä ja mikä hyvä anturi veden lämpötilalle? Olisiko näistä linkkien antureista kumpikaan esimerkiksi ok ostos?

Mitä häviän jos ohjaan tuulettimet emon t_sensor liittimen kautta biossilla / Argus monitorilla vs Aqua Computer Octolla?


 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 458

Mulla on tämä ja ohjaan muutenkin koko Custom Looppia - Argus Monitorilla (T-Sensor) .
Eikä ole mitään moitittavaa ollut missään vaiheessa koko softasta.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 515
Mistä ja mikä hyvä anturi veden lämpötilalle? Olisiko näistä linkkien antureista kumpikaan esimerkiksi ok ostos?

Mitä häviän jos ohjaan tuulettimet emon t_sensor liittimen kautta biossilla / Argus monitorilla vs Aqua Computer Octolla?


Et paljoa häviä. Lähinnä sen häviät, että ohjaus ei toimi, ennenkuin käyttis ja argus monitor on päällä. Biosin ohjaus kyllä pitäs toimia ihan missä tilanteessa tahansa.
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 458
Itse omistan ton EK Quantum Kinetic TBE 200 D5 pumpun, niin millä nopeudella olette yleensä ajanut pumppua 24/7?
Minä säätänyt muistaakseni sen vedenlämmön mukaan menee.. Että selailessa/idle 40% (25-28c?), ja sitten luonnollisesti siitä korkeampi lämpö niin alkaa työntää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 550
Mistä ja mikä hyvä anturi veden lämpötilalle? Olisiko näistä linkkien antureista kumpikaan esimerkiksi ok ostos?

Mitä häviän jos ohjaan tuulettimet emon t_sensor liittimen kautta biossilla / Argus monitorilla vs Aqua Computer Octolla?


Mulla on tuo innovatek ja phobyan vastaavan rakenteen kun toi aquacomputer ja tuo innovatek on tarkempi kun mittaa suoraan nesteestä eikä tuon liittimen päältä. Sinänsä lopputulos sama kummalla säätää mutta jis haluaa realistisemman kuvan lämpötilasta niin toi innovatek on lähimpänä totuutta. Itsellä noiden näyttämä ero on 2-4c
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Mulla on tuo innovatek ja phobyan vastaavan rakenteen kun toi aquacomputer ja tuo innovatek on tarkempi kun mittaa suoraan nesteestä eikä tuon liittimen päältä. Sinänsä lopputulos sama kummalla säätää mutta jis haluaa realistisemman kuvan lämpötilasta niin toi innovatek on lähimpänä totuutta. Itsellä noiden näyttämä ero on 2-4c
Jonkinlainen vaihteluväli on samanlaisillakin antureilla. Rakenteeltaan halpoja PTC-vastuksia ja tuurista riippuu, miten on koottu. Tärkein ominaisuus noissa aina kuitenkin täyttyy, eli käyttäytyvät jokseenkin lineaarisesti. Asteen muutos muuttaa aina saman verran vastusta.
 

Toubi

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
193
Itse omistan ton EK Quantum Kinetic TBE 200 D5 pumpun, niin millä nopeudella olette yleensä ajanut pumppua 24/7?
Minä säätänyt muistaakseni sen vedenlämmön mukaan menee.. Että selailessa/idle 40% (25-28c?), ja sitten luonnollisesti siitä korkeampi lämpö niin alkaa työntää.
Pumpun nopeudella ei ole juurikaan väliä lämpöjen kannalta kunhan se on riittävä. Itsellä D5 -pumppu kiinteä 40% (~2000RPM).
 
Liittynyt
08.11.2020
Viestejä
1 458
Pumpun nopeudella ei ole juurikaan väliä lämpöjen kannalta kunhan se on riittävä. Itsellä D5 -pumppu kiinteä 40% (~2000RPM).
Juu sama itselläni ja on ollut täysin riittävä (2x EK XE 480mm) kiertoon, täysillä se ottaisi ~4800rpm.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 685
Viestejä
4 188 925
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom