Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
181
Tänään projekti eteni jo hyvinkin. Sain kaverin avuksi, niin kahteen mieheen homma eteni paremmalla tahdilla :)

Putket sain taivutettua hyvin. Yksikään taivutus ei sinänsä epäonnistunut, helppoa työstettävää tuo EK:n PETG. Käytössä oli digitaalinen kuumailmapuhallin, 250C ja puhallus pienimmällä oli hyvä yhdistelmä. Ei tullut kuplaa eikä mitään muutakaan taitoksiin. Käytin 90 asteen kulmiin ihan suorakulmaa apuna ja työskentelin lasin päällä. Käytössä todella tiivis insertti, sai ihan huolella saippuan kanssa survoa putkeen.

Putkeakin jäi vielä, kaksi putkea joudun tekemään uudelleen. Tähänkin syynä mittavirhe tai oikeastaan taivutuksen saaminen lähtemään "millilleen" oikeasta kohdasta. Pitkä suora putki piti myös tehdä uusiksi, koska yläradin paikka muuttuikin hieman alkuperäisestä. Putkea kyllä kannattaa varata reilusti, kun ensimmäistä kertaa tekee.

Pääsi vuototestiä suorittamaan. :nb:

Paineistin järjestelmän onneksi ensin EK:n testerillä. Tottakai yksi amatöörimäinen moka tuli tehtyä, mutta onneksi testasin vuodot ensin ilmalla, enkä nesteellä. GPU blokin kaksi tulppaa oli löysällä ja painetta ei järjestelmään tietenkään siksi saanut. Niiden kiristys ja painetesti onnistui.

Nesteet sisään ja pumppu täysille. Siinä se nyt hyrrää. Kohtuullisen palkitsevaa kaiken ähertämisen jälkeen. Ensimmäistä kertaa tosiaan 15v tauon jälkeen kovilla putkilla ei ollut se helpoin tie, mutta nyt tuntuu, että se oli ainoa oikea kuitenkin :cigar2:

Annan tuossa pyöriä yön yli. Huomenna tekisi kaapeloinnit kuntoon ja koneeseen virtaa.



Osat

CPU: EK-Velocity D-RGB Nickel + Acental
GPU: EK-Vector RTX RE 2080 TI Nickel + Acental
Pumppu: XSPC D5 Vario
Säiliö: EK XRES 250 + multiport kansi
Kennot: EK-Coolstream SE 360(katossa) + PE 360 (keulalla)
Tuulettimet: Arctic P12 PWM PST
Putket: EK PETG 12/16
Liittimet: EK-HDC 16mm Black Nickel. Kulmat ym. mustia.
Neste: EK-CrylFyel Solid Could White. Järjestelmän kokonaistilavuudeksi tuli noin 1.2 litraa.

Laitan päivitystä ja kuvan sitten vielä, kun saan homman valmiiksi. :tup:
Laitappa vielä infoa et mimmosia lämpöjä pukkaa prossulle/gpu/vesi ja mimnosilla ropelien kierroksilla
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 330
EK:n PETG on kyllä todella helppo ensikertalaiselle. Itse tein ihan perus kuumailmapuhaltimella ja käsivaralla ilmassa taitokset. Todella helppoa työstettävää tuo.

Tilailin putkea reilusti ja puolet jäi käyttämättä kun ei tarvinnut moneen kertaan tehdä...

Onko noita EK:n putkia muuten saatavilla pidempänä? Aika paljon rajoittaa loopin suunnittelua nuo lyhyet putket jos ei jatkoliittimiä halua käyttää...
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
EK:n PETG on kyllä todella helppo ensikertalaiselle. Itse tein ihan perus kuumailmapuhaltimella ja käsivaralla ilmassa taitokset. Todella helppoa työstettävää tuo.

Tilailin putkea reilusti ja puolet jäi käyttämättä kun ei tarvinnut moneen kertaan tehdä...

Onko noita EK:n putkia muuten saatavilla pidempänä? Aika paljon rajoittaa loopin suunnittelua nuo lyhyet putket jos ei jatkoliittimiä halua käyttää...
Ekwb:n omasta nettikaupasta löytyy myös 1000mm pituisena. Kai jos Jimmsille mainitsisi asiasta, voisivat hekin ottaa ne listoillensa.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Pitääpä tilailla seuraavaa päivitystä varten...
Käytitkö myös EK:n liittimiä putkien kanssa? Olen ajatellut ostaa EK:n putkea, mutta kiinasta liittimet. Vaikka mitat täsmäisivät, olen löytänyt vähän eriäviä kokemuksia liitoksen tiiveydestä käytettäessä eri merkin liittimiä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
349
Nyt on looppia ajettu jonkin aikaa. Konetta käännelty, että isommat ilmat lähtisi. Säiliössä näkyy vielä tuollaisia pieniä kuplia siellä täällä. Tämä vissiin normaalia ja katoaa ajankanssa?
Olen kyllä tyytyväinen tähän prossun lämmöt pysyy 40-50c paikkeilla ja näyttis ollut 41c pelatessa. Vedelle hommasin anturiksi tuollaisen g1/4 uros naaras pala johon anturi siis pyöritetty liittimen päälle. Miettisin tässä, että kuinkahan tarkka tuo on kun ei kumminkaan mittaa vettä vaa sen liittimen pintaa?

15721727149123628364013655915404.jpg
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
646
Nyt on looppia ajettu jonkin aikaa. Konetta käännelty, että isommat ilmat lähtisi. Säiliössä näkyy vielä tuollaisia pieniä kuplia siellä täällä. Tämä vissiin normaalia ja katoaa ajankanssa?
Olen kyllä tyytyväinen tähän prossun lämmöt pysyy 40-50c paikkeilla ja näyttis ollut 41c pelatessa. Vedelle hommasin anturiksi tuollaisen g1/4 uros naaras pala johon anturi siis pyöritetty liittimen päälle. Miettisin tässä, että kuinkahan tarkka tuo on kun ei kumminkaan mittaa vettä vaa sen liittimen pintaa?

Nuo pienet kuplat katoavat kyllä ajan kanssa kokonaan.
Paha arvuutella kuinka tarkkoja nuo anturit ovat kun itse koittanut kolmea eri anturia (phobya ja 2 barrow) ovat aina näyttäneet eri lukemia noin 3-5 asteen heitolla.



Omat tuulettimet säätyvät tämän EK:n palikan (4xG1/4) taakse kiinnitetystä tulppa mallisesta anturista. Semmoinen pidempi mallinen että varmasti vesi on kontaktissa jatkuvasti.

US $2.47 5% OFF|Barrow G1/4'' 10K Temperature Sensor Stop Fitting (standard) Water Cooling + 30cm Cable TCWD V1/TCWDL V1-in Fans & Cooling from Computer & Office on AliExpress - 11.11_Double 11_Singles' Day
 

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Osaatteko sanoa, miksi HWinfo ei halua näyttää T-sensor arvoa? Emolevy on z390-f ja anturi Phobyan. Punainen pallo valkosisella X:llä ja pelkkää viivaa. Biossissa kyllä näkyy.
 
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
349
Omat tuulettimet säätyvät tämän EK:n palikan (4xG1/4) taakse kiinnitetystä tulppa mallisesta anturista. Semmoinen pidempi mallinen että varmasti vesi on kontaktissa jatkuvasti.

US $2.47 5% OFF|Barrow G1/4'' 10K Temperature Sensor Stop Fitting (standard) Water Cooling + 30cm Cable TCWD V1/TCWDL V1-in Fans & Cooling from Computer & Office on AliExpress - 11.11_Double 11_Singles' Day
Tuo näyttää aika pätevältä. Saattaisi saada jopa radiin yhden tulpan tilalle.

Osaatteko sanoa, miksi HWinfo ei halua näyttää T-sensor arvoa? Emolevy on z390-f ja anturi Phobyan. Punainen pallo valkosisella X:llä ja pelkkää viivaa. Biossissa kyllä näkyy.
Olen tätä myös ihmetellyt. Aida64 onneksi näyttää tuon, mutta siinä tulee sitten taas aivan liikaa inffoa esiin kun sen avaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
85
Ajatus olisi kasata ensimmäinen custom loop -vesijäähyprojekti. tällä hetkellä rautana on B350 matx emolevy, ekan genin ryzen 1600 ja rtx 2080ti. Ajatus olisi siis vesijäähdyttää cpu ja gpu.
Tätä lankaa lukiessa vahvistunut ajatus, että tilaan kamat tuolta Bykskin proshopista. Koteloksi ajattelin hankkia sellaisen harvinaisuuden kun lian li O11 dynamic.
Muutama aloittelijan kysymys:
CPU blokit Ryzeneille tuolla on speksattu seuraavasti: AMD RYZEN3000 AM3 AM4 1950X TR4 X399 X570 Motherboard. Eli tulkitsisin noiden käyvän myös muiden am4 piirisarjan prosessoreille? Ajatuksena olisi päivittää uuden buildin myötä emolevy atx kokoiseen x470-piirisarjan emoon, ajella hetki vielä tuolla 1600:lla ja vaihtaa ensi vuonna jossain välissä uudempaan prosessoriin.
Prosessoria on nyt jo ilmalla kelloteltu kevyesti, ilmajäähdytyksen rajotteiden puitteissa, vesijäähdytyksellä olisi tarkoitus ottaa vähintään vastaavaa irti (nyt 1,3 v jännitteellä alkaa tulla lämmöt vastaan), näytönohjainta lähinnä buustata tuon oman softansa kautta.
-> mahtaisiko jäähdytystehoksi riittää 2 x noita 360mm / 38 mm bykskin kupariradeja?
-kiitos avuliaille tekkiläisille! Lisää pohdittavaa tulee varmasti kunhan suunnittelu etenee :)
 
Liittynyt
21.01.2019
Viestejä
494
Kannattaa kysyä aiheesta hwinfo foorumilla.
Mulla oli kanssa anturipaikkoja mykkänä hwinfossa niin sain varsin nopeasti apua ja ohjelman tekijä teki mulle uuden beta version jossa vika korjattu. Korjaus löytyy myös tulevissakin täys versioissa joten voi päivitellä rauhassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 173
Onkos äijillä tietoa:

Ek-Coolstream Classic PE 360. Mitä eroa muutakuin kaventuneet mitat leveydessä ja korkeudessa verrattuna perus PE malliin? Tämähän mahtuisi tuohon chamberiinkin lian-li pcO-11 dynamicciin.. Hieman paksumpikin näyttäisi olevan.

Classic:

Materiaali:
- kuparilamellit
- 90% kupariputkitus (H90)
- messinkikammiot
- teräskotelointi

Mitat (PxLxK): 393 x 120 x 45 mm
Nestekapasiteetti: ~210 ml
FPI (Fins per inch): 13
Portin kierteet: 2 x G1/4

Perusversio:

Materiaali: Kuparilamellit, messinkipäädyt ja alumiinikehikko
Koko: 400 x 130 x 38mm
Paino: 1020g
Tuuletinpaikka: 3 x 120mm
Letkuliitäntä: G1/4 kierre.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 330
Käytitkö myös EK:n liittimiä putkien kanssa? Olen ajatellut ostaa EK:n putkea, mutta kiinasta liittimet. Vaikka mitat täsmäisivät, olen löytänyt vähän eriäviä kokemuksia liitoksen tiiveydestä käytettäessä eri merkin liittimiä.
Joo kaikki on EK:n liittimiä. Noiden kanssa pitää sitten olla tarkkana ettei kokeile putkea liittimeen ilman putken reunojen pyöristystä. Yhtä putkea mallasin kevyesti paikalleen ja heti meni o-rengas rikki liittimestä...
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Onkos äijillä tietoa:

Ek-Coolstream Classic PE 360. Mitä eroa muutakuin kaventuneet mitat leveydessä ja korkeudessa verrattuna perus PE malliin? Tämähän mahtuisi tuohon chamberiinkin lian-li pcO-11 dynamicciin.. Hieman paksumpikin näyttäisi olevan.

Classic:

Materiaali:
- kuparilamellit
- 90% kupariputkitus (H90)
- messinkikammiot
- teräskotelointi

Mitat (PxLxK): 393 x 120 x 45 mm
Nestekapasiteetti: ~210 ml
FPI (Fins per inch): 13
Portin kierteet: 2 x G1/4

Perusversio:

Materiaali: Kuparilamellit, messinkipäädyt ja alumiinikehikko
Koko: 400 x 130 x 38mm
Paino: 1020g
Tuuletinpaikka: 3 x 120mm
Letkuliitäntä: G1/4 kierre.
Fyysisistä eroista en tiedä, mutta nuo classicit ovat kuulemma valmistettu Kiinassa. Normaalit on valmistettu Euroopassa.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 105
Käytitkö myös EK:n liittimiä putkien kanssa? Olen ajatellut ostaa EK:n putkea, mutta kiinasta liittimet. Vaikka mitat täsmäisivät, olen löytänyt vähän eriäviä kokemuksia liitoksen tiiveydestä käytettäessä eri merkin liittimiä.
Itselläni on 16mm EK HDC liittimet ja Barrow PETG-putket, ei ole ollut mitään ongelmia :)
 

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Kannattaa kysyä aiheesta hwinfo foorumilla.
Mulla oli kanssa anturipaikkoja mykkänä hwinfossa niin sain varsin nopeasti apua ja ohjelman tekijä teki mulle uuden beta version jossa vika korjattu. Korjaus löytyy myös tulevissakin täys versioissa joten voi päivitellä rauhassa.
Kiitos vinkistä, laitoin sinne kyselyn. Olisihan tuo nyt aika mukava saada samalla softalla näkyviin kaikkien muiden tarvittaen arvojen kanssa.

Sain jo vastauksen: Klikatkaa aktiivikseksi -> Painakaa INS näppäintä, niin se aktivoituu. Toimii!
 
Viimeksi muokattu:

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Ajelin hieman testejä ja laitan hieman infoa niistä.

- Huoneenlämpö 22.5C jonkun Bilteman digimittarin mukaan.
- Kennojen tuulettimet pyörivät hieman alle 1000RPM.
- Pumppu pyöri noin 3500RPM, tätä tiputan kyllä vielä, en usko että tarvitsee olla noin suurella nopeudella.
- i7-9700k @ 5.1Ghz 1.31V + Asus RTX 2080 TI DUAL OC @ 2145Mhz / 8000Mhz
- Vesijäähdytyksen palikat löytyy aiemmasta viestistä ylempää.

30min RealBench stresstest:
- CPU lämmöt pysyvät max. 75C ja GPU 45C.
- Neste 32C.

En ota kantaa, onko tämä hyvä testi vai ei. Omasta mielestä tällä olen saanut realistisia tuloksia, jotka ovat minulle kertoneet kokoonpanosta tarvittavan infon lämpöjen osalta. On myös kertonut vakausongelmista ja tämän avulla niitä on saatu ratkaistua hyvin.

SuperPosition benchmark:
- GPU max. 42C.
- Neste testien lopussa noin 30C

Tämähän ei juuri prossulle kuormaa anna. Useampienkin testien jälkeen lämmöt ei tuosta nousseet. Jos ajaa 1-2 testiä, GPU lämmöt jäänee max. 40C pintaan.



Laittakaa ihmeessä ehdotuksia, jos haluatte minun kokeilevan jotain testiä. Editoin tähän viestiin, kun testaan vielä lisää. Nämä oli suoritettu aika pikaisesti...

Laitetaan nyt yksi kuva, niin on mukavamman näköinen viesti. Ei takerruta kaapelinhallintaan eikä muuhunkaan pieniin juttuihin. Ne on työnalla vielä. :D


1 – kopio.JPG
 
Viimeksi muokattu:

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Ajelin hieman testejä ja laitan hieman infoa niistä.

- Huoneenlämpö 22.5C jonkun Bilteman digimittarin mukaan.
- Kennojen tuulettimet pyörivät hieman alle 1000RPM.
- Pumppu pyöri noin 3500RPM, tätä tiputan kyllä vielä, en usko että tarvitsee olla noin suurella nopeudella.
- i7-9700k @ 5.1Ghz 1.31V +- RTX2080TI DUAL OC +155Mhz +1000Mhz
- Vesijäähdytyksen palikat löytyy aiemmasta viestistä ylempää.

30min RealBench stresstest:
- CPU lämmöt pysyvät max. 75C ja GPU 45C.
- Neste 32C.

En ota kantaa, onko tämä hyvä testi vai ei. Omasta mielestä tällä olen saanut realistisia tuloksia, jotka ovat minulle kertoneet kokoonpanosta tarvittavan infon lämpöjen osalta. On myös kertonut vakausongelmista ja tämän avulla niitä on saatu ratkaistua hyvin.

SuperPosition benchmark:
- GPU max. 42C.
- Neste testien lopussa noin 30C

Tämähän ei juuri prossulle kuormaa anna. Useampienkin testien jälkeen lämmöt ei tuosta nousseet. Jos ajaa 1-2 testiä, GPU lämmöt jäänee max. 40C pintaan.



Laittakaa ihmeessä ehdotuksia, jos haluatte minun kokeilevan jotain testiä. Editoin tähän viestiin, kun testaan vielä lisää. Nämä oli suoritettu aika pikaisesti...

Laitetaan nyt yksi kuva, niin on mukavamman näköinen viesti. Ei takerruta kaapelinhallintaan eikä muuhunkaan pieniin juttuihin. Ne on työnalla vielä. :D


Hyvältä vaikuttaa ja hienon näköinen kokoonpano. Voisit ilmoittaa näytönohjaimen kellotaajuuden myös sillä oikealla ja toteutuvalla kellotaajuudella, eli kuinka paljon se kortti kulkee noilla lisäyksillä. Noiden pelkkien lisäysten perusteella on vaikea arvioida oikeaa kellotaajuutta, koska se on eri jokaisessa kortissa.
 

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Powerlimittiä vastenhan se hakkaa kokoajan. Tässä kuva testin alkuvaiheessa eli ihan MAX. kelloista.

Testaan vielä myöhemmin, kun ehdin, missä ne pysyvät pidemmässä vedossa.

Sieppaa.JPG
 
Liittynyt
21.01.2019
Viestejä
494
Kokeile pistää heaven benchmark ja prime95 samaan aikaan raksuttaan. Saat molemmille melko maksimaalista rasitusta samaan aikaan.
Hyvin kyllä näyttää veden lämmöt pysyvän kurissa.
Yleensä gpu ollut se suurin lämmöntuottaja, joten ihmeen viileänä se pysyy sulla.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
181
Ajelin hieman testejä ja laitan hieman infoa niistä.

- Huoneenlämpö 22.5C jonkun Bilteman digimittarin mukaan.
- Kennojen tuulettimet pyörivät hieman alle 1000RPM.
- Pumppu pyöri noin 3500RPM, tätä tiputan kyllä vielä, en usko että tarvitsee olla noin suurella nopeudella.
- i7-9700k @ 5.1Ghz 1.31V + Asus RTX 2080 TI DUAL OC @ 2145Mhz / 8000Mhz
- Vesijäähdytyksen palikat löytyy aiemmasta viestistä ylempää.

30min RealBench stresstest:
- CPU lämmöt pysyvät max. 75C ja GPU 45C.
- Neste 32C.

En ota kantaa, onko tämä hyvä testi vai ei. Omasta mielestä tällä olen saanut realistisia tuloksia, jotka ovat minulle kertoneet kokoonpanosta tarvittavan infon lämpöjen osalta. On myös kertonut vakausongelmista ja tämän avulla niitä on saatu ratkaistua hyvin.

SuperPosition benchmark:
- GPU max. 42C.
- Neste testien lopussa noin 30C

Tämähän ei juuri prossulle kuormaa anna. Useampienkin testien jälkeen lämmöt ei tuosta nousseet. Jos ajaa 1-2 testiä, GPU lämmöt jäänee max. 40C pintaan.



Laittakaa ihmeessä ehdotuksia, jos haluatte minun kokeilevan jotain testiä. Editoin tähän viestiin, kun testaan vielä lisää. Nämä oli suoritettu aika pikaisesti...

Laitetaan nyt yksi kuva, niin on mukavamman näköinen viesti. Ei takerruta kaapelinhallintaan eikä muuhunkaan pieniin juttuihin. Ne on työnalla vielä. :D


Jos vaan viitsit niin kokeiles ajaa primee taustalla (maxheat) ja samaan aikaan päälle jokin näytönohjainta rasittava testi looppina ja vilkuilla paljonko nousee vedenlämmöt vähän pidemmällä ajolla.
Edit. Joku muukin kerkes jo näemmä kysellä.
Oliko sulla mitenpäin tuulettimet puhkumassa radeille? Tuntuis paremmat lämmöt olevan sulla ku mitä omassa loopissa, vaikka mulla lämmöntuotto pitäis olla pienempi (9700k ja 1080 ti) ja enemmän radi pinta alaa (ek xe360 ja ac st360 + ek pe 240)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
181
Ajatus olisi kasata ensimmäinen custom loop -vesijäähyprojekti. tällä hetkellä rautana on B350 matx emolevy, ekan genin ryzen 1600 ja rtx 2080ti. Ajatus olisi siis vesijäähdyttää cpu ja gpu.
Tätä lankaa lukiessa vahvistunut ajatus, että tilaan kamat tuolta Bykskin proshopista. Koteloksi ajattelin hankkia sellaisen harvinaisuuden kun lian li O11 dynamic.
Muutama aloittelijan kysymys:
CPU blokit Ryzeneille tuolla on speksattu seuraavasti: AMD RYZEN3000 AM3 AM4 1950X TR4 X399 X570 Motherboard. Eli tulkitsisin noiden käyvän myös muiden am4 piirisarjan prosessoreille? Ajatuksena olisi päivittää uuden buildin myötä emolevy atx kokoiseen x470-piirisarjan emoon, ajella hetki vielä tuolla 1600:lla ja vaihtaa ensi vuonna jossain välissä uudempaan prosessoriin.
Prosessoria on nyt jo ilmalla kelloteltu kevyesti, ilmajäähdytyksen rajotteiden puitteissa, vesijäähdytyksellä olisi tarkoitus ottaa vähintään vastaavaa irti (nyt 1,3 v jännitteellä alkaa tulla lämmöt vastaan), näytönohjainta lähinnä buustata tuon oman softansa kautta.
-> mahtaisiko jäähdytystehoksi riittää 2 x noita 360mm / 38 mm bykskin kupariradeja?
-kiitos avuliaille tekkiläisille! Lisää pohdittavaa tulee varmasti kunhan suunnittelu etenee :)
Kannattaa harkita kotelosta sitä xl mallia jos budjetti vaan antaa myöden, avaa vähän mahdollisuuksia erilaiseen setupin muokkaamiseen kun tilaa karvanverran enemmän.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
Heis! Tässä olisi alustavasti suunnitteilla ensimmäisen customloopin rakennus pelkästään gpu:lle, kun tuli pienessä pöhnässä kaupat sopivasta blokista sovittua :D

Perustiedot ovat pääasiassa kunnossa, mutta esimerkiksi erityisesti pumppu mietityttää. D5:hän taitaa olla se ykkösvalinta, mutta hintataso on melko kova. Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja, vai kannattaisiko moista esimerkiksi käytettynä metsästää?

Lisäksi, mahtaako 240mm normaali kupariradi olla riittävän tehokas että hiljainen vaihtoehto Vega 56:lle, joka on 64 biossilla varustettu? Vai onko syytä ottaa paksumpaa mallia?
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Heis! Tässä olisi alustavasti suunnitteilla ensimmäisen customloopin rakennus pelkästään gpu:lle, kun tuli pienessä pöhnässä kaupat sopivasta blokista sovittua :D

Perustiedot ovat pääasiassa kunnossa, mutta esimerkiksi erityisesti pumppu mietityttää. D5:hän taitaa olla se ykkösvalinta, mutta hintataso on melko kova. Onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja, vai kannattaisiko moista esimerkiksi käytettynä metsästää?

Lisäksi, mahtaako 240mm normaali kupariradi olla riittävän tehokas että hiljainen vaihtoehto Vega 56:lle, joka on 64 biossilla varustettu? Vai onko syytä ottaa paksumpaa mallia?
D5 tai DDS toimii tossa ihan hyvin, muita en ainakaan itse lähtis testailemaan. Ite tilasin FormulaModilta Barrown D5 pumpun, jolla oli hintaa ~50€, eikä ainakaan vielä ole mitään ongelmia ilmennyt. Käytettyihin suhtautuisin kohtalaisella varauksella.
Pinta-ala vaikuttaa huomattavasti enemmän, kuin radin paksuus ja jos ei 240mm isompaa mahdu, niin ainakin itse pitäytyisin ihan peruspaksuudessa. Paksumpien kanssa tarvii enempi ilmavirtaa, tai push-pull tuulettimet, jotka taas tekee kokonaisuudesta vieläkin paksumman, jotta saa riittävästi ilmavirtaa kennoston läpi hyötyäkseen siitä mitenkään vrt. normipaksunen radi. Muutenkin lämpötilaerot ohuiden ja paksujen radien välillä on tupanneet jäämään varsin vaisuiksi eri testeissä.

Edit. Nyrkkisääntönä 1kpl 240mm radi per jäähdytettävä komponentti tuntuu olevan yleisesti hyväksytty - toki, jos hiljaisuutta haluaa, niin pinta-alaa vaan lisää, jolloin tuulettimia voi laittaa pienemmälle.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
D5 tai DDS toimii tossa ihan hyvin, muita en ainakaan itse lähtis testailemaan. Ite tilasin FormulaModilta Barrown D5 pumpun, jolla oli hintaa ~50€, eikä ainakaan vielä ole mitään ongelmia ilmennyt. Käytettyihin suhtautuisin kohtalaisella varauksella.
Pinta-ala vaikuttaa huomattavasti enemmän, kuin radin paksuus ja jos ei 240mm isompaa mahdu, niin ainakin itse pitäytyisin ihan peruspaksuudessa. Paksumpien kanssa tarvii enempi ilmavirtaa, tai push-pull tuulettimet, jotka taas tekee kokonaisuudesta vieläkin paksumman, jotta saa riittävästi ilmavirtaa kennoston läpi hyötyäkseen siitä mitenkään vrt. normipaksunen radi. Muutenkin lämpötilaerot ohuiden ja paksujen radien välillä on tupanneet jäämään varsin vaisuiksi eri testeissä.

Edit. Nyrkkisääntönä 1kpl 240mm radi per jäähdytettävä komponentti tuntuu olevan yleisesti hyväksytty - toki, jos hiljaisuutta haluaa, niin pinta-alaa vaan lisää, jolloin tuulettimia voi laittaa pienemmälle.
Mikä barrowin pumppu sinulla tarkalleen on? Onko se pelkkä pumppu vai säiliökombo? Voisitko pistää linkin kyseiseen pumppuusi, jos vielä Formulamodilta löytyy sama?
 

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Pitää kokeilla. Mä luulen, että nyt on ollut liian hennot testit. Pakkohan ton on lämmetä enemmän tai siis se lämpenee saletisti enemmän, kun pidempään rasittaa, koska nesteen lämpötila nousee.
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Mikä barrowin pumppu sinulla tarkalleen on? Onko se pelkkä pumppu vai säiliökombo? Voisitko pistää linkin kyseiseen pumppuusi, jos vielä Formulamodilta löytyy sama?
Siinä oli pumppu+pohja ja säiliö sitten erikseen (muistaakseni 3 eri pituutta oli ja joku ehkä 10-15€ hinnat niille).
Laitteen linkit toki, kunhan pääsen himaan koneen ääreen. :)
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
@Eksuu Tuossa pumppu ja säiliöt.
Ja jos joku kaipailee radeja, niin näitä itellä käytössä, eikä voi valittaa.

Reilun vuoden ollu oma looppi käytössä, eikä mikään noista ole osoittanut mitään lahoamisen merkkejä.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
@Eksuu Tuossa pumppu ja säiliöt.
Ja jos joku kaipailee radeja, niin näitä itellä käytössä, eikä voi valittaa.

Reilun vuoden ollu oma looppi käytössä, eikä mikään noista ole osoittanut mitään lahoamisen merkkejä.
Juu. Tuon pumpun ja säiliön saa myös valmiina pakettina (@Carlos linkkasi). Kai itsekin tuota voisin harkita. Formulamodilla näyttäisi 11.11. alkavan melko hyvät alennukset Aliexpressin puolella.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 498
Mulla on tuo barrow d5 pumppu kombo ollut käytössä puolisen vuotta ja eipä tuo meteliä pidä tai muutenkaan mitään ongelmia ole ollut.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
382
Juu. Tuon pumpun ja säiliön saa myös valmiina pakettina (@Carlos linkkasi). Kai itsekin tuota voisin harkita. Formulamodilla näyttäisi 11.11. alkavan melko hyvät alennukset Aliexpressin puolella.
Itse tilasin saman setin viimevuonna juurikin 11.11. Silloin jäi säiliön kanssa yhteishinnaksi noin 40e mikä ei ollenkaan paha. Toiminut täysin moitteetta. Kannattaa vaan varautua odottelemaan jos tuohon cybermondaylle tilaat, silloin kauppa käy ja kovaa.
 

Eksuu

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
15.04.2018
Viestejä
2 343
Itse tilasin saman setin viimevuonna juurikin 11.11. Silloin jäi säiliön kanssa yhteishinnaksi noin 40e mikä ei ollenkaan paha. Toiminut täysin moitteetta. Kannattaa vaan varautua odottelemaan jos tuohon cybermondaylle tilaat, silloin kauppa käy ja kovaa.
Mites nuo toimituskulut? Olen kuullut, että myyjään kannattaa ottaa yhteyttä, jotta saa suuremman satsin toimituskulut pienemmiksi. Pitääkö paikkansa?
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
Mites nuo toimituskulut? Olen kuullut, että myyjään kannattaa ottaa yhteyttä, jotta saa suuremman satsin toimituskulut pienemmiksi. Pitääkö paikkansa?
Ainakin Alin kautta postit muistaakseni yhdisty automaattisesti, tai sitten ne sai yhdistettyä ottamalla yhteyttä, ei voi enää muistaa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
382
Mites nuo toimituskulut? Olen kuullut, että myyjään kannattaa ottaa yhteyttä, jotta saa suuremman satsin toimituskulut pienemmiksi. Pitääkö paikkansa?
Mulla tais olla tilauksessa sillon just pumppu, säiliö ja yks 360 radi. Toimituksineen hieman päälle 70e oli koko könttä jos oikein muistan. Ei ne kulut hirveitä ole jos samalta myyjältä otat ja jotain kuponkeja rapsuttelet siinä kassalla :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
@Eksuu Tuossa pumppu ja säiliöt.
Ja jos joku kaipailee radeja, niin näitä itellä käytössä, eikä voi valittaa.

Reilun vuoden ollu oma looppi käytössä, eikä mikään noista ole osoittanut mitään lahoamisen merkkejä.
No tää kombohan on ihan ihmisten hinnoissa, tällänen varmaan lähtee tilaukseen, kiitos! Tuossa tuli eilen tutkailtua noita radeja, oon aina kuvitellut että paksumpi radi olisi huimastikin vakiota tehokkaampi, joten täytyykin katsoa 280mm radia 240mm sijaan, kun sellainen mahtuu koppaan. Näillä näkymin ihan kelpohintainen setti tulossa, kun ekwb vega blokki kustansi posteineen 70e ja ei nuo loputkaan missään älyttömissä hinnoissa pyöri :happy::tup:
 

Charun

Tukijäsen
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 121
No tää kombohan on ihan ihmisten hinnoissa, tällänen varmaan lähtee tilaukseen, kiitos! Tuossa tuli eilen tutkailtua noita radeja, oon aina kuvitellut että paksumpi radi olisi huimastikin vakiota tehokkaampi, joten täytyykin katsoa 280mm radia 240mm sijaan, kun sellainen mahtuu koppaan. Näillä näkymin ihan kelpohintainen setti tulossa, kun ekwb vega blokki kustansi posteineen 70e ja ei nuo loputkaan missään älyttömissä hinnoissa pyöri :happy::tup:
Kuten täällä jo mainittiin, niin ainakin Alin kautta on tulossa ihan kohtalaiset alet FormulaModilta; tipahti äsken sähköpostiin mainos, jossa todetaan "11.11. discount UP TO 25% off ", jos jaksaa odotella. Toki toimitukseenkin saa varata sen 2-5 viikkoa. :)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
103
Eiköhän tuo lompakko kestä, kun muutenkin tulee osissa osteltua tarvittavat :geek:
Nyt vaan täytyisi vielä tosiaan metsästää se passeli 280mm kupariradi ja päättää että vetääkö ensivedot suoraan kovilla putkilla :lol:
Luulisi tuollaisen olevan riittävän tehokas ollakseen hiljainen, kun ei pinta-alassaan hirveästi häviä 360 radille, ja saa isommat tuulettimetkin
 

olbe

epic sax guy
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
316
Mulla tais olla tilauksessa sillon just pumppu, säiliö ja yks 360 radi. Toimituksineen hieman päälle 70e oli koko könttä jos oikein muistan. Ei ne kulut hirveitä ole jos samalta myyjältä otat ja jotain kuponkeja rapsuttelet siinä kassalla :D
Laitoin FormulaModsin kaupassa Alissa koriin 12 riviä tuotteita. CPU blockin, 2x radi, pumppu+säiliö kombo ja sekalaista liitintä. Korin yhteisarvo 250,76 dollaria, joista toimituskuluja 105,36 dollaria ja säästöä kori laskee -23,65 dollaria. Eli maksettavaa jää 332,47 dollaria.

Onhan noi toimituskulut aika suuressa roolissa tuossa. :rolleyes:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
693
Laitoin FormulaModsin kaupassa Alissa koriin 12 riviä tuotteita. CPU blockin, 2x radi, pumppu+säiliö kombo ja sekalaista liitintä. Korin yhteisarvo 250,76 dollaria, joista toimituskuluja 105,36 dollaria ja säästöä kori laskee -23,65 dollaria. Eli maksettavaa jää 332,47 dollaria.

Onhan noi toimituskulut aika suuressa roolissa tuossa. :rolleyes:
Ja tullit päälle:grumpy:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
382
Laitoin FormulaModsin kaupassa Alissa koriin 12 riviä tuotteita. CPU blockin, 2x radi, pumppu+säiliö kombo ja sekalaista liitintä. Korin yhteisarvo 250,76 dollaria, joista toimituskuluja 105,36 dollaria ja säästöä kori laskee -23,65 dollaria. Eli maksettavaa jää 332,47 dollaria.

Onhan noi toimituskulut aika suuressa roolissa tuossa. :rolleyes:
No kasvaahan se mitä enemmän sinne tavaraa laitat.. Mutta esim. tuon pumppu+säiliö kombon saa 13e posteilla jos tilaukseen ei muuta tarvitse turata mukaan. Toki jos isoa tilausta tekee niin kannattaa laitella viestiä myyjälle.

e. Ja alista tilaillessa kannattaa hetki käyttää siihen että vertailee ja tutkailee ostoskoreja eri myyjiltä. Samaa romua ne on kaikilla mutta hinnoissa voi olla kummasti eroja. Tulliin ei itsellä ole jäänyt yksikään about kymmenestä tilauksesta mutta ei se toki tarkoita sitä etteikö muilla jäisi.
 
Viimeksi muokattu:

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
Nuo merkittömät mustat ebayn kiinalaiset ruuviliittimet ainakin letkulle ovat todella hyviä. :tup:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 379
Viestejä
4 196 458
Jäsenet
70 899
Uusin jäsen
kss247

Hinta.fi

Ylös Bottom