- Liittynyt
- 10.07.2017
- Viestejä
- 1 512
Nakkasin jo aiemmin: Tuotehaku - Jimms.fiKysyin kotelovalinnasta siksi että olisi mahdollisimman helppo ekalla kerralla saada kaikki kamat sisään ja olisi tilaa tehdä se, eli kotelosuosituksia järkevillä hinnoilla saa antaa.
Evolv ATX:ää en voi suositella custom loopin rakenteluun. Ilma kiertää erittäin huonosti, ellei modaa etu- ja kattopaneelia.Nakkasin jo aiemmin: Tuotehaku - Jimms.fi
tai sitten kalliimpi malli täältä käytettynä, jos olet nopee: Myydään - Phanteks Evolv ATX Tempered Glass Edition - Harmaa (90€, Joensuu)
Mitkä letkut käytössä, ettei olisi plasterisea letkuista?Mitä nestettä käytätte? Nyt uudessakin loopissa alkaa kolmen viikon käytön jälkeen näkyä vihreätä build uppia CPU blokissa ja nestesäiliön pinnalla. Oon siis käyttänyt akkuvettä ja EK CyoFuelia. Tässä vielä pari kuvaa, kaks ekaa uudesta loopista ja kolmas vanhasta. Imgur
EK-DuraClear 9,5/12,7mm 3M RETAIL – EK WebshopMitkä letkut käytössä, ettei olisi plasterisea letkuista?
Ei ole kyseisestä letkusta kokemusta, mutta lukeman perusteella ei missään nimessä noin nopeasti pitäisi tapahtua mitään. Vaihda kovaputkiin, niin ei tartte tapella plasterisen kanssa.EK-DuraClear 9,5/12,7mm 3M RETAIL – EK Webshop
Tommosta. Vanhassa loopissa oli tota samaa ja ne ainakan ajan myötä kellertyi eli sikäli voit varmaankin olla oikeassa. CPU blokkiin oli kertynyt ihan samanlaista töhnää kuin nyt. Vika siis letkuissa? Mitä tilalle?
Mitä litkua käytit seassa? Ainakaan itselläni ei yli 1½v aikana tullut mitään värjääntymiä.EK-DuraClear 9,5/12,7mm 3M RETAIL – EK Webshop
Tommosta. Vanhassa loopissa oli tota samaa ja ne ainakan ajan myötä kellertyi eli sikäli voit varmaankin olla oikeassa. CPU blokkiin oli kertynyt ihan samanlaista töhnää kuin nyt. Vika siis letkuissa? Mitä tilalle?
Tuossahan se ylempänä mainittiin eli "Oon siis käyttänyt akkuvettä ja EK CyoFuelia".Mitä litkua käytit seassa? Ainakaan itselläni ei yli 1½v aikana tullut mitään värjääntymiä.
Voisi toki lukea aina ketjua pitemmällekin, kuin yhden viestin.Tuossahan se ylempänä mainittiin eli "Oon siis käyttänyt akkuvettä ja EK CyoFuelia".
No heitetään soppaan mukaan omakin teoriaMitä nestettä käytätte? Nyt uudessakin loopissa alkaa kolmen viikon käytön jälkeen näkyä vihreätä build uppia CPU blokissa ja nestesäiliön pinnalla. Oon siis käyttänyt akkuvettä ja EK CyoFuelia. Tässä vielä pari kuvaa, kaks ekaa uudesta loopista ja kolmas vanhasta. Imgur
Mitä litkua käytit seassa? Ainakaan itselläni ei yli 1½v aikana tullut mitään värjääntymiä.
Aika härskin näköinen. Aiempi looppi siis keräsi töhnää tuonne CPU-blokkiin vuoden aikana, mutta pinnoite oli kyllä ihan ehjä. Mulla on siis kokonaisuudessaan EK:n XE 360 kitti hilppeineen + Magicool G2 360mm kupariradi. Ainut mikä ei ole kuparia on MSI 1080Ti EK Sea Hawkin nikkelipinnotteinen GPU-blokki. Mietein että voiko vika olla tuossa deionisoidussa akkuvedessä, molemmilla kerroilla eri brändien akkuvettä vieläpä. Itsekin mietein, että vihreä väri viittaisi kuparin liukenemiseen.No heitetään soppaan mukaan omakin teoria
Tuo vihreä sävy viittaisi kupariin. Akkuvesi on siittä inhottava litku, että se on ns. liian puhdasta. Akkuvesi on ionivapaata ja haluaa saada itsellensä takaisin ioneita, jotta se pääsee takaisin tasapainoon ja kupari ionit sille kelpaa varsin hyvin. Kun tämä litku sitten on kyllästänyt itsensä kuparilla ja se pääsee tekemisiin muiden metallien kanssa, seurauksena on galvaaninen korroosio. Eli johtopäätöksenä ehkä cryofuel tiivistettä liian vähän tai loopissa muutakin metallia kun kuparia, nikkeliä ja rosteria?
Tämä teoria perustuu omaan kokemukseen. Omassa loopissa oli aluksi EK:n premixi, joka rupesi muodostamaan jotain ihme sakkaa muutaman kuukauden kuluttua. Laiskuuksissani en jaksanut avata looppia, vaan huuhtelin sen hyvin akkuvedellä. Tämän jälkeen pistin looppiin mayhemsin jotain levänpoistoo ja akkuvettä. Ja siittä taas kuukauden kahden päästä iski isompi katastrofi ja looppi oli ihan tukossa. Avasin kaikki blokit ja CPU blokki oli ihan tukossa juuri tuollaista vihreää töhnää. Lisäksi CPU blokin kultaus oli syöpynyt pois useasta kohtaan. Omalla kohdalla vikana oli tuo loopissa oleva kulta mikä ei tykännyt kuparilla kyllästetystä vedestä. Tämän takia en itse ainakaan koske akkuveteen enään pitkällä tikullakaan. Liitteenä kuva eläkkeelle päässeestä CPU blokin pohjasta.
Mulla on Asuksen halpismalli z370-p, jossa ei ole juurikaan liitäntöjä. Pumppu on cpu_fan liittimessä, kahdessä chassis_fan liittimessä on yhteensä 8 tuuletinta y-liittimillä. Muita liittimiä ei ole ko. emossa (paitsi aio_pump joka ajaa kokoajan täysillä mitä siihen ikinä laittaakin). Itellä on nyt hakusessa uus emo, johon sais ainaki lämpötila-anturin kiinni että vois valvoa nesteen lämpöä. Sanoisin että sinun emo riittää kyllä custom looppiin vallan mainiosti, poislukien tuo ettei tuossakaan taida olla sitä lämpötila-anturin liitintä.Onko emolevyllä merkitystä että saako kaikki virtajohdot yms kiinni ettei jää jostain kiinni, itsellä AsRock b450 pro4
Kauanko sulla kesti tulla tavarat sieltä ja millä postitavallaMulla ainakin tullut paketit perille sieltä. Toki itse maksan aina luottokortilla kiinakaupoissa ihan varmuudeksi.
Pakkauksessa kesti eniten itselläni, meniköhän niillä puolitoista viikkoa koota kamat (tilauksia jonossa yllättäen) ja DHL toimitti alle 4:ssä päivässä kotiovelle.Kauanko sulla kesti tulla tavarat sieltä ja millä postitavalla
Halvimmat postit joka kerta. En kyllä muista miten tosta formulamodilta tuli. Mitä tuolta alista tilaillut niin 1.5vko-2.5kk mennyt noissa. Kertaakaan ei oo tarvinnut maksaa tullejaKauanko sulla kesti tulla tavarat sieltä ja millä postitavalla
Jos tilaatte aliexpressin kautta, niin muistakaa kysyä niitä postikulujen kohtuullistamista!
Onko ollu minkä hintasia tilauksiaHalvimmat postit joka kerta. En kyllä muista miten tosta formulamodilta tuli. Mitä tuolta alista tilaillut niin 1.5vko-2.5kk mennyt noissa. Kertaakaan ei oo tarvinnut maksaa tulleja
Laskeeko postien hinta paljonkin sillonJos tilaatte aliexpressin kautta, niin muistakaa kysyä niitä postikulujen kohtuullistamista!
Suosittelen edelleen tilaamaan suoraan tuolta formulamodin omalta websivulta, itse tilasin aliexpressistä kun en tiennyt paremmin, ei tarttisi kikkailla näiden postikulujen kanssa silloin. Sain itse postikuluista alennusta $34,62Laskeeko postien hinta paljonkin sillon
20e-120e välille nuo taitaa olla sijoittunut.Onko ollu minkä hintasia tilauksia
JuuVaikuttas, että tulee halvemmaks ku osista tehty....Ainakin noi CPU+GPU....pelkät GPU blokit maksaa 100$
[S]@Pesari[/S]Jos isoa jäähyä on vailla toi Phobyan Nova 1080 60mm hoitanee homman siinä missä mo-ra. Hintaa jäi kai 66,05€ jolla hinta-laatusuhteessa on paha kilpaillaJoo en tätä alkuun huomannutkaan. Pistin samantien tilaukseen Alkuperäisestä Jimmsin tilauksesta (440,70e) putosi hinta noin 200e.
Ei muuten sopinu suoraan. En tiiä ostinko väärän tai jotai. Jouduin vääntää pellit suoraks, että mahtui sisään.
Lihavoituna ongelma. Lämmität 420 radia 280 radin ilmalla. Kokeile kääntää 280 radin puhallus toisin päin. Onko nesteen lämmölle anturia?Mitään ehdotusta mistä lähtä etsimään vikaa, kun meinaa loopin lämmöt olla kohtuu korkeat. 1080ti, välittämättä kelloista lämmöt pelisessioissa 54c. 7700k korkattuna @4.9 n.60c, voltit korkeat mutta alle riskirajan vielä, pitää tarkistaa kun koneelle pääsee. Prossun lämmöt ei sinänsä ongelma ole, näyttis vaan mietityttää, kun blokki puhdistettu ja tahnat uusittu ennenkuin koneeseen nakkasin kiinni. Liittimet, pumppu ja putket barrowia, blokit ek, radit ac 420x30 ja 280x30 sekä tuulettimet noctua nf-p14 reduxit. Tuulettimet tasaiset ~800rpm ja näyttiksen lämmöt eivät laske alle 50c vaikka pistäisi tuulettimet täysille (~1500rpm). Huoneen lämpötila 18-21c, edestä 280 sisään, katosta 420 ulos sekä takatuuletin tuo ilmaa sisäänpäin. Pumppu normaalisti 35%, nostamalla 75% saa n.1c alemmas lämpöjä.
Ei noissa lämmössä mitään vikaa ole, yllättävän hyvät lämmöt noi on kun ottaa huomioon että lämmin ilma kiertää radilta toiselle. 30mm paksuilla radeilla lämmöt juuri siellä missä pitääkin, siksi tuulettimien nosto ei vaikuta jäähdytystehoon.Unohtui tosiaan mainita että idlelämmöthän ovat nätisti siellä 24-26c paikkeilla, eli sen puoleen ei mitään ongelmaa. Lämpötyynyt hyvä huomio, mutta kontaktia kyllä ottanut kun tahna levinnyt normaalisti ytimelle. Tämä siis kun ensimmäisen kerran purin blokin.
Myöskin tuo testattu, tullut käytettyä kattoradia intakena. Huono idea komponenttien puolesta kerta 5x sisään > 1x ulos, eikä pahemmin vaikuttanut lämpöihin, muutoin kuin sisälämpötilojen nousulla. Tästä on tosin aikaa ja näyttiksenä oli 980ti, vaikka sama tdp nuissa taitaa olla. Nesteelle ei mittaria ole, täytyy käyttää koko looppi auki kun lomalle pääsee ja nakata anturi kiinni.
E: Tuossahan kanssa tulee ongelmaksi fysiikan lait kun katosta lähtee puskemaan kuumaa ilmaa alaspäin, joten vähän vaikeaksi menee ellei tosiaan eturadia käännä. Ilmavirtaus taas menee siinäkin vähän miten sattuu.
E2: Redditistä löytyi tuolle kokoonpanolle juttua jossa alunperin katosta sisään > edestä ulos, vaihdettiin katosta että edestä ulos tyyliin, paransi kuulemma huomattavasti lämpöjä. Onko tästä tyylistä kellään kokemusta, kun mitään virtausta ei periaatteessa ole vaan ilmahan vedetään jokaisesta mahdollisesta paikasta.
Ei tule. Pienessä matolaatikossa menee ilma just tasan tarkkaan siihen suuntaan mihin sitä aktiivisesti tuulettimilla työnnetään.E: Tuossahan kanssa tulee ongelmaksi fysiikan lait
Pölyä saattaa kertyä alipaineiseen koteloon hieman eri tavalla kun korvausilma otetaan sieltä sisään josta se helpoiten sisään pääsee. Ei tuossa sen kummempia.E2: Redditistä löytyi tuolle kokoonpanolle juttua jossa alunperin katosta sisään > edestä ulos, vaihdettiin katosta että edestä ulos tyyliin, paransi kuulemma huomattavasti lämpöjä. Onko tästä tyylistä kellään kokemusta, kun mitään virtausta ei periaatteessa ole vaan ilmahan vedetään jokaisesta mahdollisesta paikasta.
Täytyy sanoa että ainakin säätömahdollisuuksien osalta voin todellakin suositella tätä speedfanin tilalle. Ohjelma ei tukenut tuuletinsäätöä silloin kun AM4 kantaan vaihdoin, joten ei ihme ettei tullut silloin vastaan vaikka kuinka haki.
Laitoin softan nyt testiin. Ohjaa pumppua ja radeja erikseen veden lämpöjen mukaan. Pumpun voisi toki laittaa CPU lämpöjen 30sec keskiarvon mukaan, jolloin äkillinen cpu kuorma nostaisi pumpun ylemmäs, jolloin se taas jäähtyisi ja säätö sahaisi ees taas... eli ei hyvä idea.
Kerron tänne jos/kun tulee ongelmia softan kanssa. Asuksen fanXpert lensi roskiin kun pari kertaa jumitti tuulettimet idle-nopeuteen vaikka lämmöt nousi rajojen yli. Katsotaan onko tässä softassa vastaavia bugeja.
ps. ML120 + ML140 tuulettimia ei edelleenkään saa sammumaan kokonaan. Minimi rpm 400 tietämillä. Nuo non-pro 140 tuularit pitää pientä runksutusta niin olisin halunnut ne sammuttaa, mutta ei voi mitään.
Edit:
Tuolla pystyy myös laittamaan "multiple controller". Sillä saa pumpun nousemaan veden mukaan, paitsi jos CPU tai GPU 10sec nousee tietyn arvon yli niin heittää täysille.
Itsellä on nyt muutamia kertoja käynyt niin että tuulettimet villiintyy, vaikkei lämpötiloissa ole mitään sanomista. Ihan siis työpöydällä tuularit pamauttaa lähes 100% asti.
Tämän (bugin) huomasin tuossa ohjelmassa kun palaat lepotilasta takaisin säädetyt pyörintä nopeudet jää voimaan 35 asteen mukaan eikä todellisen lämpötilan mukaan.
En tiiä onko tohon joku asetus miks näin tekee mut jos joku tietää niin kertokoon.
Edit. Joo palautuu takas kun käynnistää uusiks ohjelman.
Huomasin tuossa et meillä on ainakin eri versio numero sulla 4.2.01 ja mulla 4.2.02Itsellä on nyt muutamia kertoja käynyt niin että tuulettimet villiintyy, vaikkei lämpötiloissa ole mitään sanomista. Ihan siis työpöydällä tuularit pamauttaa lähes 100% asti.
Tuossa siis tuulettimet määritelty ohjautumaan 360 radin jälkeen olevasta lämpötilasta.
Tarkistin juuri päivitykset ohjelman omalla työkalulla, mutta se ei löytänyt mitään. :/Huomasin tuossa et meillä on ainakin eri versio numero sulla 4.2.01 ja mulla 4.2.02
Ei sinne kannata radia laittaa jos sen kautta pitää puhaltaa ilmaa sisään jos muut puhaltaa ulos. Sitten on hyötyä jos pistää sen puhkumaan ulos ja ottaa raitista ilmaa koteloon edestä ja takaa (taakse ostaa jonkun pölyfiltterin).Onko Lian-Li PC-O11 Dynamicciin mitään tolkkua laittaa 3 radia, nyt on katossa ja sivussa 360mm radit puhaltamassa ulos ja intakena vaan tuulettimet kotelon pohjalla. Saavuttaako kolmannesta radista mitään hyötyä kun se yhden radin tuottama lämpimämpi ilma tulee kuitenkinm kotelon sisään?
Itselläni on kopassa kolme radia: kaksi paksua (40-45mm) katossa ja pohjassa ottamassa sisään ja yksi ohut (30mm) sivusta ulos. Tarkoitus olisi vielä modata tuonne taakse 80mm tuuletin (tai pari) puhaltamaan lämmitettyä ilmaa ulos.Onko Lian-Li PC-O11 Dynamicciin mitään tolkkua laittaa 3 radia, nyt on katossa ja sivussa 360mm radit puhaltamassa ulos ja intakena vaan tuulettimet kotelon pohjalla. Saavuttaako kolmannesta radista mitään hyötyä kun se yhden radin tuottama lämpimämpi ilma tulee kuitenkinm kotelon sisään?