Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 428
Onkos kukaan testannut käytännössä tota barrowin m.2 vesiblokkia, mistä täälläkin oli jutustelua taannoin. Itellä on nimittäin ollut laatikossa jo viikon verran toi, mutta ihmettelen vaan, mitenkä se mahtuu itse ssd:n ja emon väliin? Se pohja on kuitenkin melko paksu, eikä mielestäni toi ite levy ihan kauheesti ole emoa ulompana.

Syy miksei ole innostanut kokeilla sovittamista, on luonnollisesti tuo kohtalaisen vittumainen m.2 kiinnitysruuvi. Muistan miten kohtuuttoman paljon sen kanssa sai tapella, ja kaivaa sitä pci-e väylästä ja ties mistä ennen kuin sai kierteille..
Magneettipäinen meisseli on hyvä keksintö näiden kanssa. :tup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 162
Magneettipäinen meisseli on hyvä keksintö näiden kanssa. :tup:
Ei sekään paljon lämmittänyt. Pitäis keikauttaa kyljelleen kotelo niin jotain toivoa. Se on jotenkin niin pieni ja kiikkerä, että pääsi aina muljahtaan ekalla pyöräytyksellä.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 428
Ei sekään paljon lämmittänyt. Pitäis keikauttaa kyljelleen kotelo niin jotain toivoa. Se on jotenkin niin pieni ja kiikkerä, että pääsi aina muljahtaan ekalla pyöräytyksellä.
Tiedän kyllä. Melko tarkkaan saa osua siihen kantaan. Itselläni vielä piti prossulle menevän letkun vieritse koittaa ruuvailla. Hyvällä kärjellä ja magneettipäällä varustettu meisseli tosin auttaa paljon.
 

saami

luumu.eu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
520
Onkos kukaan testannut käytännössä tota barrowin m.2 vesiblokkia, mistä täälläkin oli jutustelua taannoin. Itellä on nimittäin ollut laatikossa jo viikon verran toi, mutta ihmettelen vaan, mitenkä se mahtuu itse ssd:n ja emon väliin? Se pohja on kuitenkin melko paksu, eikä mielestäni toi ite levy ihan kauheesti ole emoa ulompana.

Syy miksei ole innostanut kokeilla sovittamista, on luonnollisesti tuo kohtalaisen vittumainen m.2 kiinnitysruuvi. Muistan miten kohtuuttoman paljon sen kanssa sai tapella, ja kaivaa sitä pci-e väylästä ja ties mistä ennen kuin sai kierteille..
Ai tämmöstäkin löytyypi. Itsellä on ihan EKWB heatsink ja lämmöt ~37c, kämpässä sisällä 28 =D Paljonkohan tuosta on hyötyä?
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 802
Mulla on toi barrowin m.2 blokki, mutta en oo asentanu vielä. Tulis 970:aa jäähdyttämään.

Tossa m.2 aseman jäähdyttämisessä tolla blokilla on sellanen mielenkiintonen & ikävä homma että toi jäähdyttää noi muistit todennäköisesti liian hyvin. Kontrolleri pitää saada mahdollisimman viileäksi, muisteja taas ei.

SSD:n muistit on speksattu toimimaan vähän lämpöisinä, ja niiden uudelleenkirjoituskyky heikkenee dramaattisesti jos ne on kovasti alle 40'C. ~20'C huoneenlämpöisenä modernin ssd-aseman muistisolujen uudelleenkirjoituskerrat about puolittuu, eli aseman elinikä puolittuu.

Viime talvena selvittelin tuota alunperin, kun kattelin noita EK:n jäähysiilejä. Nehän pitää muistit hyvässä lämmössä, joten ongelmaa ei ole.

Kontrollerin jäähdytykseen vesiblokki toki on omiaan ja mikä ettei DDR/muu RAM välimuistin mitä siitä tikulta mahdollisesti löytyy.

Tilanne menee siitä hankalaksi että ton blokin kanssa paras keino on vähän askarrella-paskarrella. Lämpötyyny pitää laittaa vain kontrollerin päälle, ja jättää muistit varmaan jäähdyttämättä ja tarkkailla sitten että muistien lämpötila ei nousisi liikaa. Vähän hankala käikäle.


Jos kiinnostaa toi aihe niin esim. tässä videolla avattu aika hyvin:

 

saami

luumu.eu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
520
Mulla on toi barrowin m.2 blokki, mutta en oo asentanu vielä. Tulis 970:aa jäähdyttämään.

Tossa m.2 aseman jäähdyttämisessä tolla blokilla on sellanen mielenkiintonen & ikävä homma että toi jäähdyttää noi muistit todennäköisesti liian hyvin. Kontrolleri pitää saada mahdollisimman viileäksi, muisteja taas ei.

SSD:n muistit on speksattu toimimaan vähän lämpöisinä, ja niiden uudelleenkirjoituskyky heikkenee dramaattisesti jos ne on kovasti alle 40'C. ~20'C huoneenlämpöisenä modernin ssd-aseman muistisolujen uudelleenkirjoituskerrat about puolittuu, eli aseman elinikä puolittuu.

Viime talvena selvittelin tuota alunperin, kun kattelin noita EK:n jäähysiilejä. Nehän pitää muistit hyvässä lämmössä, joten ongelmaa ei ole.

Kontrollerin jäähdytykseen vesiblokki toki on omiaan ja mikä ettei DDR/muu RAM välimuistin mitä siitä tikulta mahdollisesti löytyy.

Tilanne menee siitä hankalaksi että ton blokin kanssa paras keino on vähän askarrella-paskarrella. Lämpötyyny pitää laittaa vain kontrollerin päälle, ja jättää muistit varmaan jäähdyttämättä ja tarkkailla sitten että muistien lämpötila ei nousisi liikaa. Vähän hankala käikäle.


Jos kiinnostaa toi aihe niin esim. tässä videolla avattu aika hyvin:

Joo unohdellaampa tämä sitten. Ei mitään järkeä alkaa vaihtamaan vesille tuota siis.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Kaks radii puhaltaa sisään ja kolmella 140.llä ulos.
Lämmöistä ei vielä mitään hajuu,mut toivottavasti teho alkaa riittää ku tohon koppaan ei saa järkevästi enää lisää ku yhden 240 radin.
20180729_174831.jpg
20180729_181056.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 147
varmasti riittää.. mulla samassa kopassa 360+240pe:t ja nekin riittää 7700k@5ghz/1.36v ja 1080ti@2050MHz kokoonpanolle.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
273
Katto ja pohja radissa push/pullissa yhteensä 16 Nb pl-ps 120mm tuuletinta puhaltaa koteloon sisään.
Takana ylhäällä Be Quiet silent winngs 3 puhaltaa ulos.Edestä olen poistanu pölysuodattimen ja kääntäny kaks silent Wings 3 puhaltaa ulos.
 

Lihanpyörittelijä

Kuntaliittäjä
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
263
Minkäslaisia 360-radeja jengi on tunkenut tuohon LL PC-O11 Dynamicin sivupaneelin sisäpuolelle? Itse olen tässä yrittänyt mallailla EKWB:n 40mm paksua mutta ei vaan perkele tunnu sopivan tuohon. Tuntuu ottavan kiinni noihin kotelon etuosan USB-johtoihin.

Vähän näyttää siltä että pitäisi asentaa tuo radi näkyville. Olispahan ollut vähän nätimpi jos radin olisi saanut piiloon. :beye:
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 802
Minkäslaisia 360-radeja jengi on tunkenut tuohon LL PC-O11 Dynamicin sivupaneelin sisäpuolelle? Itse olen tässä yrittänyt mallailla EKWB:n 40mm paksua mutta ei vaan perkele tunnu sopivan tuohon. Tuntuu ottavan kiinni noihin kotelon etuosan USB-johtoihin.

Vähän näyttää siltä että pitäisi asentaa tuo radi näkyville. Olispahan ollut vähän nätimpi jos radin olisi saanut piiloon. :beye:
Alphan 45mm paksu 360:en mulla siinä. Mallasin niin meni mulla siihen myös Ek:n radi.

Survo ne etupaneelin johdot kukkaan ja sit vinosti työnnät radin paikalleen. Siinä on 1mm liikkumavaraa ja radin saa siihen vain yhdessä kulmassa ujuttaen. Huomaat kyllä, sopii kuin hansikas :tup:
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 802
@Lihanpyörittelijä tälleen istuu siis toi alphan 360 45mm thiccc radi, sivuillahan tilaa on "ruhtinaallisesti" vielä:




Ton USB-johdon kanssa vaan kunnolla voimaa, runnot sen vaan tonne kulmaan/johonkin pois radin tieltä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
631
Onko laittaa edestä kuvaa @Kapteeni_kuolio :drool: Vaikka en tarvi kyllä yhtään kannustusta tohon looppiin, kun kuitenkin menee rahat ja terveys siinä mutta mutta.. :hungry::rolleyes:
 

Lihanpyörittelijä

Kuntaliittäjä
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
263
@Lihanpyörittelijä tälleen istuu siis toi alphan 360 45mm thiccc radi, sivuillahan tilaa on "ruhtinaallisesti" vielä:




Ton USB-johdon kanssa vaan kunnolla voimaa, runnot sen vaan tonne kulmaan/johonkin pois radin tieltä.
Niin, no, en tiedä sitten että onko se 6mm ero mikä sen tekee mutta ei tuo tätä kummasemmaks muutu vaikka kuinka noita johtoja survoo.

4D613935-EF9C-489D-8736-30D51AD69104.jpeg


En mä ainakaan tuota saa voimallakaan survottua kohdilleen, puolet kannasta jää piiloon kun vääntää maksimit. Radin alaosan saa kyllä ihan kohdalleen.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 802
Onko laittaa edestä kuvaa @Kapteeni_kuolio :drool: Vaikka en tarvi kyllä yhtään kannustusta tohon looppiin, kun kuitenkin menee rahat ja terveys siinä mutta mutta.. :hungry::rolleyes:
Juuh elikkäs Lillukka Dynamic, kaksi 360 radia (katossa ja takaseinässä), CPU ja GPU looppi. Kaksi pumppua, eli toi DCC-pumppuresi-kompo ja näyttiksessä on alphan keraaminen pumppu/blokki kompo.

Projekti on kesken, oon modannu tohon Dynamicin keulaan meshin ja tuulettimet mutta siitä puuttuu vielä alumiinikaulus. Tein yhden, mutta se oli liian ohutta peltiä niin ei menny linjat kohdalleen.

Samoin pumpun teline on DIY, kiinnike-paketti tuli vasta monta viikkoa kotelon jälkeen.

Joskus elokuun lopulla seuraavat hetket rakentaa tätä, niin katellaan sitten.

Mutta jotain kuvia siitä kun sain loopin kuukaus sit kasailtua:


Tässä tuo meshi-keula, ilman tuulettimia vielä.



Meshi ilman epäonnistunutta metallikauluria (muovikehikko jossa verkko):



Täs toi ghetto-ranettu pumppu-teline. Eli kaks L-rautaa johon taittelin noita PCI-E paikan suojuksia (jostain toisesta kotelosta), siihen päälle muovimattoa pala ja siihen päälle pumppu. Kakspuoleista teippiä joka välissä.



GPU-blokin liittimet piti vaihtaa lyhkäisiin 90-mutkiin, siinä on n. 1cm tilaa blokin reunasta lasipaneeliin:



Takapuolelle saa pirun hyvin johdot piiloon. Mulla on nyt pelkkiä ML-tuulettimia, niihin tulee jokaiseen kaks johtoo. Sit valoille on noita kontrollereita kai neljä nyt. Kotelon pohjassa on kaksi strippiä, ja lasia reunustaa neljä strippiä (yksi per sivu). Samoin pumpussa ja blokissa on RGB't joille sit oma kontrolleri = johtoja aika maksimit:




Palikoita mitä tullu täs kasaamisen jälkeen, ja joita pitäis asentaa on pumppu-teline, NVME-blokki, pitäis tehdä radi-radi veto uusiksi kun sain paremmat liittimet, pitäis asentaa etumaskiin pari tuuletinta, pitäis asentaa yks node lisää että saa lisempää valoja. Mitä näitä nyt on :) Tuskin on aikaa ennen elokuun loppua/ syksyä.



 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 802
Niin, no, en tiedä sitten että onko se 6mm ero mikä sen tekee mutta ei tuo tätä kummasemmaks muutu vaikka kuinka noita johtoja survoo.



En mä ainakaan tuota saa voimallakaan survottua kohdilleen, puolet kannasta jää piiloon kun vääntää maksimit. Radin alaosan saa kyllä ihan kohdalleen.
Kanittaa niihin USB-johtoihin sit? Kaks milliä tuohon suuntaan --->>> ja sehän istuis kauniisti. Koita viel keksii jotain, lähetän sulle rakkauden aaltoja *BRRRRRR*

Laita radi sisäpuolelle ja tuulettimet pullina tonne radin taakse? Mahtuuko sit?

Puukolla se USB-piuha poikki, kuorit ne pikkupaskajohdot näkyviin ja teet nätin, ohuen jatkon?
 

Lihanpyörittelijä

Kuntaliittäjä
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
263
Kanittaa niihin USB-johtoihin sit?
Niihinpä niihin.

Laita radi sisäpuolelle ja tuulettimet pullina tonne radin taakse? Mahtuuko sit?
Näin päin kyllä mahtuu juu. Ajattelin kuitenkin pyrkiä pitämään tuulettimet pushina, plus että valaistut premium Maglevit menee vähän hukkaan jos ne tunkee tuonne "taakse".

Usbijohtojen puukottamisesta ei ole paljoakaan apua kun ne on ne muoviset paskat millä ne johdot on siinä etupaneelin paskalevyssä kiinni, ne on ne mitkä siinä ei anna periksi pätkääkään.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 802
Niihinpä niihin.


Näin päin kyllä mahtuu juu. Ajattelin kuitenkin pyrkiä pitämään tuulettimet pushina, plus että valaistut premium Maglevit menee vähän hukkaan jos ne tunkee tuonne "taakse".

Usbijohtojen puukottamisesta ei ole paljoakaan apua kun ne on ne muoviset paskat millä ne johdot on siinä etupaneelin paskalevyssä kiinni, ne on ne mitkä siinä ei anna periksi pätkääkään.
Jos se on niistä kiinni niin näin:

Ota puukko, laita terä vasten muovipaskaklipsiä, napauta puukon kahvaan vasaralla, ihastele miten muoviklipsiä: eijjole enää.
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
Jos se on niistä kiinni niin näin:

Ota puukko, laita terä vasten muovipaskaklipsiä, napauta puukon kahvaan vasaralla, ihastele miten muoviklipsiä: eijjole enää.
Oletkos nyt ihan varma,että puukko pysyy vakaasti kädessä?
Älä neuvo,jos puukko kyseessä,sehän on vaarallinen ase.
 

Hessu

Tukijäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 428
Oletkos nyt ihan varma,että puukko pysyy vakaasti kädessä?
Älä neuvo,jos puukko kyseessä,sehän on vaarallinen ase.
Pitää olla jo melko tuuhio, jos ei saa yksiä muoviklipsuja poikki puukolla/muulla terävällä ilman, että siinä jonkun henki tai terveys vaarantuu.
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
Pitää olla jo melko tuuhio, jos ei saa yksiä muoviklipsuja poikki puukolla/muulla terävällä ilman, että siinä jonkun henki tai terveys vaarantuu.
Sivuleikkurit on aikaa sitten keksitty ei tosiaan millään pahalla järkeä voi käyttää tässäkin ja monessa muussa ,kun katsoo tätä ketjua.:facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
631
Juuh elikkäs Lillukka Dynamic, kaksi 360 radia (katossa ja takaseinässä), CPU ja GPU looppi. Kaksi pumppua, eli toi DCC-pumppuresi-kompo ja näyttiksessä on alphan keraaminen pumppu/blokki kompo.

Projekti on kesken, oon modannu tohon Dynamicin keulaan meshin ja tuulettimet mutta siitä puuttuu vielä alumiinikaulus. Tein yhden, mutta se oli liian ohutta peltiä niin ei menny linjat kohdalleen.

Samoin pumpun teline on DIY, kiinnike-paketti tuli vasta monta viikkoa kotelon jälkeen.

Joskus elokuun lopulla seuraavat hetket rakentaa tätä, niin katellaan sitten.

Mutta jotain kuvia siitä kun sain loopin kuukaus sit kasailtua:


Tässä tuo meshi-keula, ilman tuulettimia vielä.



Meshi ilman epäonnistunutta metallikauluria (muovikehikko jossa verkko):



Täs toi ghetto-ranettu pumppu-teline. Eli kaks L-rautaa johon taittelin noita PCI-E paikan suojuksia (jostain toisesta kotelosta), siihen päälle muovimattoa pala ja siihen päälle pumppu. Kakspuoleista teippiä joka välissä.



GPU-blokin liittimet piti vaihtaa lyhkäisiin 90-mutkiin, siinä on n. 1cm tilaa blokin reunasta lasipaneeliin:



Takapuolelle saa pirun hyvin johdot piiloon. Mulla on nyt pelkkiä ML-tuulettimia, niihin tulee jokaiseen kaks johtoo. Sit valoille on noita kontrollereita kai neljä nyt. Kotelon pohjassa on kaksi strippiä, ja lasia reunustaa neljä strippiä (yksi per sivu). Samoin pumpussa ja blokissa on RGB't joille sit oma kontrolleri = johtoja aika maksimit:




Palikoita mitä tullu täs kasaamisen jälkeen, ja joita pitäis asentaa on pumppu-teline, NVME-blokki, pitäis tehdä radi-radi veto uusiksi kun sain paremmat liittimet, pitäis asentaa etumaskiin pari tuuletinta, pitäis asentaa yks node lisää että saa lisempää valoja. Mitä näitä nyt on :) Tuskin on aikaa ennen elokuun loppua/ syksyä.



Miten paljon toi Mesh-etuosa autto lämpöihin? On kyl onnistuneen näkönen.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 802
Miten paljon toi Mesh-etuosa autto lämpöihin? On kyl onnistuneen näkönen.
Ei mitään vaikutusta. Mulla siis tuulettimet puhaltaa radien pahki ulos kotelosta, ja kolme puhkuu pohjasta sisään. Kierrokset hyvin matalalla, GPU rasituksessa siinä 42-44'c ja cpu 60-70 hujakoilla.

Halusin eteen sisään puhkuvat tuulettimet koska: maximit ledi-magalevejä on aina parempi, sekä saa paineen kotelon sisällä positiiviseksi ilman että ajaa tuulettimia yli kuulokynnyksen. Pysyy pölyt poissa.


Erittäin hyvä kotelo tää lillukka, ja helppo modata.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
631
Ei mitään vaikutusta. Mulla siis tuulettimet puhaltaa radien pahki ulos kotelosta, ja kolme puhkuu pohjasta sisään. Kierrokset hyvin matalalla, GPU rasituksessa siinä 42-44'c ja cpu 60-70 hujakoilla.

Halusin eteen sisään puhkuvat tuulettimet koska: maximit ledi-magalevejä on aina parempi, sekä saa paineen kotelon sisällä positiiviseksi ilman että ajaa tuulettimia yli kuulokynnyksen. Pysyy pölyt poissa.


Erittäin hyvä kotelo tää lillukka, ja helppo modata.
Okei. Itellä siis sama kotelo, siks vähän sitä kuvaa kyselinkin :rolleyes: Tuppaa prossu huutamaan hoosiannaa kun antaa vaikka 4.2GHz, enkä oo ihan varma mikä siihen nyt vaikuttaa. Kraken X62 jäähynä ja voltitkin oli siel jossain 1.3 tms. Senkin takia looppia miettinyt, mut ehkä vaan venaan tota 9700k/9900k ja kasailen sitten :love:
 

Lihanpyörittelijä

Kuntaliittäjä
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
263
Noniin. Nappasin tuosta kotelosta USB-C etupaneelipiuhan vittuun ja leikkelin peltisaksilla kaksi sellaista metalliväkästä mihin saisi vedettyä jotain cable management -paskaa (nippareita tjsp.)

Nyt on radi kiinni lillukan sivupaneelin takaosassa. Ehkä huomenna voi tyhjentää loopin ja siirtää rojut nykyisestä kopasta tuohon uuteen.

Mikäköhän vittu siinä on että vaikka kuinka lukee juttuja että millainen radi mahtuu ja minne, ja vaikka kuinka huolella suunnittelee nämä projektit niin aina ne menee vituiksi. :beye:
 

pahnap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
821
Noniin. Nappasin tuosta kotelosta USB-C etupaneelipiuhan vittuun ja leikkelin peltisaksilla kaksi sellaista metalliväkästä mihin saisi vedettyä jotain cable management -paskaa (nippareita tjsp.)

Nyt on radi kiinni lillukan sivupaneelin takaosassa. Ehkä huomenna voi tyhjentää loopin ja siirtää rojut nykyisestä kopasta tuohon uuteen.

Mikäköhän vittu siinä on että vaikka kuinka lukee juttuja että millainen radi mahtuu ja minne, ja vaikka kuinka huolella suunnittelee nämä projektit niin aina ne menee vituiksi. :beye:
No, ei se ainakaan kiroilusta parane.Koita olla huolellisempi ja lopeta toi kiroilu jooko?? Lapsetkin lukee tätä teidän kiroilua!!
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
163
Itse tuli kokeiltua jotain erilaista kun tuolla takana oli reilusti tilaa. Käänsin radin liittimet taakse ja vedin vrm->rad->pumppu matkan kotelon takaosassa. Tuli ainakin omasta mielestä siistimpi lopputulos ihan pehmeilläkin putkilla...ainakin ulospäin näkyvältä puolelta:D

IMG_1290.jpg
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Itse tuli kokeiltua jotain erilaista kun tuolla takana oli reilusti tilaa. Käänsin radin liittimet taakse ja vedin vrm->rad->pumppu matkan kotelon takaosassa. Tuli ainakin omasta mielestä siistimpi lopputulos ihan pehmeilläkin putkilla...ainakin ulospäin näkyvältä puolelta:D

Hieno ratkaisu :tup: Näissä koteloissa kelpaa esitellä vesijäähyjärjestelmää kokonaisuudessaan mutta mun mielestä tossa on jo tavaraa sen verran ettei enempää putkia/letkuja edes tarvii. Tulee semmonen "yksinkertainen on kaunista" -fiilis. Hieno kokoonpano! Minkälaista rautaa ja miten paljon jäähdytyspinta-alaa sulla on tossa? Minkälaisia lämpöjä on rasituksessa?
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
163
Hieno ratkaisu :tup: Näissä koteloissa kelpaa esitellä vesijäähyjärjestelmää kokonaisuudessaan mutta mun mielestä tossa on jo tavaraa sen verran ettei enempää putkia/letkuja edes tarvii. Tulee semmonen "yksinkertainen on kaunista" -fiilis. Hieno kokoonpano! Minkälaista rautaa ja miten paljon jäähdytyspinta-alaa sulla on tossa? Minkälaisia lämpöjä on rasituksessa?
Jäähdytyspinta-alaa on vain yksi EK:n 360 SE radi, jolla tuo korkattu 7700K pysyy n. 30°C idlessä ja ~55°C rasituksessa. Tarkoituksena olisi vielä laittaa toinen 360 radi kattoon kunhan saan kiertoon sopivan näyttiksen. Ei viitsi tuota Hybrid näyttistä kyllä alkaa purkamaan, että sen saisi mukaan:D Tarvii varmaan odotella GTX 1180 julkaisua tai vaihtaa tuo jonkun kanssa vesiblockilliseen malliin...
 

Lihanpyörittelijä

Kuntaliittäjä
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
263
Nyt on siirretty rojut tuohon Lian Li PC-O11 Dynamicciin. Muuten on kyllä todella hyvä kotelo mielestäni paria pikkujuttua lukuunottamatta.

- EKWB:n 120/240/360 radi ei vaan fyysisesti mitenkään mahdu sivupaneelin takapuolelle ellei kotelolle näytä dremeliä ja poista paria metallinpalasta sekä USB-C piuhaa etupaneelista.
- Jos edellämainittuja radeja (minun tapauksessani 2x360) asentaa kaksi, on toinen niistä saatava mahtumaan sinne sivupaneelin taakse, muuten saa olla aikamoinen velho että saa vedettyä letkut radeille järkevästi.
- Jos näyttiksesi sattuu olemaan liian leveä blokin kanssa (esim. minun MSI 1080Ti Gaming X EKWB:n blokilla varustettuna) joutuu käyttämään erikseen myytävää vertical brackettia. Ja sen vertical bracketin käyttö syö kaksi tuuletinpaikkaa kotelon pohjasta, vaikka useat eri lähteet antoivat ymmärtää että tuulettimet saisi asennettua vertical bracketin kanssa.
 
Liittynyt
28.09.2017
Viestejä
220
Täällä on käyty keskustelua hinnoista yms. niin laitetaan nyt ensimmäisen custom loopini hintoja ja ajatuksia.

Olen viiden vuoden ajan arponut, että ostaakko vai eikö ostaa vesijäähy. Ostin 1080 Ti käytettynä ja sain mukana blockin ilmaiseksi, joten päätin ostaa osia pikku hiljaa käytettynä.
Tarkoituksena ei ollut missään välissä saada huippupieniä lämpöjä, sillä kotelona suhteellisen pieni Corsair Clear 400C. Päädyin 280 radiin 360 sijaan kun sain sen haettua parin kilometrin päästä, ja ero näiden välillä ei kummoinen ole. Onneksi koteloon mahtui 45mm radi.

Forumeilta:
GPU Block - Phanteks Glacier G1080Ti Asus Strix Kromi: Ilmainen
CPU Block - EKWB EK-Supremacy EVO Full Nickel: Uusi, 80€
Rad - EKWB EK-CoolStream CE 280: Käytetty, 60€
Pump+res - EKWB EK-XRES 140 Revo D5 PWM: Käytetty, 80€
45 & 90-asteen liittimet: Käytetty, 10x 30€

Uutena:
10/16mm liittimet, putket, EK Premix neste: 77,60€
64mm säiliö pumppuun: 10,40€
120mm bracket pumpulle: 14,10€

Kokonaisuudessaan 352,10€ eli ihan hyvään hintaan mielestäni sain kasattua loopin. Tuulettimet olivat jo valmiina, joten niitä en laskenut tähän mukaan.

Lämmöt:
CPU ilma (Noctua NH-U12S): Idle ~40c, AIDA64 ~70c
CPU vesi: Idle ~32c, AIDA64 ~70c
GPU ilma: Idle ~40c, Heaven ~75c
GPU vesi: Idle ~30c, Heaven ~50c
Kuten sanoin, en odottanut mitään suuria parannuksia varsinkaan CPU lämpöihin, mutta olen näihin tyytyväinen. Lisäksi kone on huomattavasti hiljaisempi pelatessa.

Nälkä kasvaa syödessä vai miten se menee.. tuli ostettua EK:n 240 SE radi kattoon, ja uuden lyhyemmän powerin ansiosta sain drain portin siihen mihin halusin. Kaukana kauniista, mutta toimiva. Joutui muistikampoja vähän gettomodaamaan että sai mahtumaan :)

Lämmöt on näillä säillä mitä on, mutta Far Cry 5:ssa näytti molempien CPU ja GPU lämpöjen tippuneen 10c (ainut mitä muistin/jaksoin vertailla).

20180731_172710.jpg
 
Liittynyt
26.02.2017
Viestejä
667
Nälkä kasvaa syödessä vai miten se menee.. tuli ostettua EK:n 240 SE radi kattoon, ja uuden lyhyemmän powerin ansiosta sain drain portin siihen mihin halusin. Kaukana kauniista, mutta toimiva. Joutui muistikampoja vähän gettomodaamaan että sai mahtumaan :)

Lämmöt on näillä säillä mitä on, mutta Far Cry 5:ssa näytti molempien CPU ja GPU lämpöjen tippuneen 10c (ainut mitä muistin/jaksoin vertailla).

Toi tyhjennysmekanismi on hauskasti toteutettu, Vääntää vain vaakatasoon ja menoksi:cigar2:
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 264
Nälkä kasvaa syödessä vai miten se menee.. tuli ostettua EK:n 240 SE radi kattoon, ja uuden lyhyemmän powerin ansiosta sain drain portin siihen mihin halusin. Kaukana kauniista, mutta toimiva. Joutui muistikampoja vähän gettomodaamaan että sai mahtumaan :)

Lämmöt on näillä säillä mitä on, mutta Far Cry 5:ssa näytti molempien CPU ja GPU lämpöjen tippuneen 10c (ainut mitä muistin/jaksoin vertailla).

Ettei olisi 240 PE radi katossa? Näyttää varsin paksulta slim-radiksi?
 

Lihanpyörittelijä

Kuntaliittäjä
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
263
Mites päin jengi on asennellut ropeleita tuohon Lillukan PC-O11 Dynamicciin jos ajatte kahdella radilla? Itselläni katosta viileää pullina kotelon sisään, sivuseinästä pushina ulos ja pohjassa yksi yksittäinen tuuletin (ei saanut enempää mahdutettua pohjaan koska vertical bracket) puhaltamassa viileää ilmaa sisälle.

Onhan tuo toki vähän kyseenalaista puhaltaa radin läpi jo kertaalleen lämmitetty ilma ulos, että ehkä vois kääntää pohjan ja sivuradin tuulettimet ympäri. Sitten olis katosta ja sivusta pullina viileää koteloon ja pohjassa yksi säälittävä ropeli pöhisemässä ulos. Tässä tilanteessa toki koteloon tulisi niin paljon ilmaa että kai se itsestään erinäisistä raoista löytäisi tiensä ulos?

Toinen homma on sitten nesteiden lämmöt. Nykytilanteessa nesteen lämmöt nousee korkeahkoillakin tuuletinkierroksilla (ML120 @1200-1400rpm) sinne 40-42 asteeseen. Luulisi, että kun kokoonpanossa on 7700K ja 1080Ti ja 2x360 radit niin nesteetkin pysyisivät pikkuhiljaa järkevämmissä lukemissa. Näyttiksen lämmöt rasituksessa n. 40 ja prossun n. 60-70 astetta. Samanlaiset nesteen lämmöt ovat myös olleet aikaisemmilla radicomboilla (240+120, 360+240). Liekö syy sitten siinä että lämpömittarissa jotain vikaa tai että se tykkäisi mitata lämpöä enemmän kotelon ilmasta kuin nesteiden lämmöstä? Lämpötilan mittaan siis Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€ tuollaisella härvelillä mikä on kiinnitettynä emolevyn T-sensor -liittimeen. Sensorin lämpötilalukema pärähtää ruudulle upean mahtavasta Anus AI Suitesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 187
Toinen homma on sitten nesteiden lämmöt. Nykytilanteessa nesteen lämmöt nousee korkeahkoillakin tuuletinkierroksilla (ML120 @1200-1400rpm) sinne 40-42 asteeseen. Luulisi, että kun kokoonpanossa on 7700K ja 1080Ti ja 2x360 radit niin nesteetkin pysyisivät pikkuhiljaa järkevämmissä lukemissa. Näyttiksen lämmöt rasituksessa n. 40 ja prossun n. 60-70 astetta. Samanlaiset nesteen lämmöt ovat myös olleet aikaisemmilla radicomboilla (240+120, 360+240). Liekö syy sitten siinä että lämpömittarissa jotain vikaa tai että se tykkäisi mitata lämpöä enemmän kotelon ilmasta kuin nesteiden lämmöstä? Lämpötilan mittaan siis Phobya Lämpötila-anturi Phobya G1/4 sisä- ja ulkokierre - 9,90€ tuollaisella härvelillä mikä on kiinnitettynä emolevyn T-sensor -liittimeen. Sensorin lämpötilalukema pärähtää ruudulle upean mahtavasta Anus AI Suitesta.
Itselläni on Barrow G1/4" temperature sensor stop fitting 020. Ei voi kuin suositella, max 1c heittoa sisäilmaan kun koneen käynnistää.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
382
Mjoo tekeehän nuo metallimössöt näköjään oikeasti eroa verrattuna perustahnoihin. Itsellä korkattu 8700k jota alkuun ajelin Gelidin GC-Extremet ihs:n alla. Corejen lämmöt vesillä keikkui pelaillessa noin 55-60 asteen välissä. Teki työpöydällä kuitenkin pienessä rasituksessa (esim selaimen avaus) todella ärsyttäviä hyppyjä, jossa ampui lämpöjä 30c -> 60c. Tämän seurauksena radituulettimet lähti aina ottamaan kierroksia. Tuli myös asennettua tahnat useampaan kertaa ja kokeiltua myös Noctuan tahnaa mutta sama vaan toistui ja toistui. Nyt tuli Jimmssiltä Thermal Grizzlyn Conductonauttia ja ai että :D Idlepomput pieneni kerralla 30->40c, eli enää ei tuulettimet lähde mukaan kun alkavat tuosta 50c ylöspäin kiristellä kierroksia. Pelaillessa lämmöt tippui myös kymmenisen astetta -> 45-50c välissä menevät nyt parin tunnin session perusteella. Pitää nyt seurailla kehittyykö lämmöt ylöspäin tästä kun 10 asteen ero tuntuu jopa liian isolta. Sitten jos alkaisi uutta koteloa miettimään ja varmaan isompaa radi arsenaalia tuon 240+280 tilalle :nb:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 047
Viestejä
4 294 845
Jäsenet
71 784
Uusin jäsen
fishhaxor

Hinta.fi

Ylös Bottom