Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Ei varmaan kannata looppia etikalla surauttaa, Voi olla vahingollista joillekkin materiaaleille (?)
Tai jos tekee niin kannattaa ainakin flushaa runsaalla vesimäärällä sen jälkeen.
Siis jos tekis joka osalle erikseen ennen kasausta? Jotkuuha ei edes suosittele edes hanavedellä putsaamista?
 
Puhdistuksesta tulikin mieleen että oisko jollaki myydä Blitz part 1?
Ei tarvi olla koko pulloa.
25ml eli 1/5 pulloa riittää jo enemmän ku tarpeeksi.
Laita YV.
 
Joo mut en oo ennen tota etikkajuttuu edes tiennyt/kuullut.
Etikalla lähtee hyvin hapettumat ja juoksutteen jämät kuparista, mutta nikkelöinti ym. pinnote lähtee myös, eli ei kannata loopin läpi pyöräyttää.
Aika normisetti pidemmän aikaa ollut radit huuhdella/liottaa etikkavedellä ennen käyttöönottoa ja kierron putsauksen yhteydessä. Neuroosin asteesta ja paikallisen hanaveden puhtaudesta riippuen loppuhuuhtelu sitten halutessa akkuvedellä. :D
 
Etikalla lähtee hyvin hapettumat ja juoksutteen jämät kuparista, mutta nikkelöinti ym. pinnote lähtee myös, eli ei kannata loopin läpi pyöräyttää.
Aika normisetti pidemmän aikaa ollut radit huuhdella/liottaa etikkavedellä ennen käyttöönottoa ja kierron putsauksen yhteydessä. Neuroosin asteesta ja paikallisen hanaveden puhtaudesta riippuen loppuhuuhtelu sitten halutessa akkuvedellä. :D
Puhtaalla etikalla vai onko joku tietty suhde?
 
Kyllä etikka voi käyttää se on tehokas kalkkikerrostumien poistossa mutta ei kannata jättää liuottamaan kovin kauan jos on akryyliblokkeja kierrossa kun muovi kuten myös nikkeli voi irrota.
Myös ihan perus autonpesuaine ei liutonipohjainen toimii mutta sekin vain tehoaa tietyntyyppiseen likaan.
Myös se vahtoaa aika paljon niin huuhtelu on työläs.
 
paljon kannattaisi varata Custom loopin tekemiseen? Onko Eu:n alueella paikkaa mistä saisi kaikki kerralla? Mitä merkkejä kannattaa välttää ja mitä suosittele. Alphacool,bitspower(EK? miten nyt sen käy). Bitspower ei taida täällä päin myydä? Koteloksi tulossa nv7, niin menisi 3x360mm radit. Suunnittelen jo hyvissä ajoin, kun 5080/5090 tulee, ja AM5 kanta kestää näillä näkymin, Niin jos laittaisi All in. Pumput radit ym osaan kattoo mut liittimet vähän niin ja näin, Ja haluisin että kerralla tulisi kaikki tarpeellinen. Jos gpu Blokkia ei oteta mukaan ja tuulettimia, niin tonnilla saanee jo kaikki muut?

esim jos nykyiseen settiin tilaisin nämä, niin nippelit ja nappelit saa lähempää sit? siis katon vaan että meneekö jo tossa ostoskorissa Joku v*tuiks.

Näyttökuva 2024-04-25 015428.png
Watercool on A+. Ihan kaikkea ei välttämättä watercool.de:stä saa, mutta lähelle.

Aquatuning on alphacoolin emoyhtiö, mutta heillä on hiukan harmaa historia asiakaspalvelun osalta. Alphacoolista taas ei mitään moitittavaa itsellä.

Highflow.nl kannattaa myös tsekata. Välillä hiukan saatavuushaasteita, mutta aika laaja valikoima.
 
Watercool on A+. Ihan kaikkea ei välttämättä watercool.de:stä saa, mutta lähelle.

Aquatuning on alphacoolin emoyhtiö, mutta heillä on hiukan harmaa historia asiakaspalvelun osalta. Alphacoolista taas ei mitään moitittavaa itsellä.

Highflow.nl kannattaa myös tsekata. Välillä hiukan saatavuushaasteita, mutta aika laaja valikoima.

Aquatuningilta ja hihgflowlta tuli tilattua, osa sitten käytettynä :) eli venaillaan vaan kaikkien saapumista. Ens viikolla pitäisi päästä viimeistään kasaushommiin :)
 
Highflow kaupasta saa Hardware labs kennoja sieltä olen niitä ostanut kuten myös D5 next pumput kun suomessa myydään vain eioota.
Jos haluaa kaikki osat samasta valmistajalta niin Alphacool tekee ihan ok kennoja ja blokkeja.
Aquatuning kauppasta olen ostanut ja se on toiminut suht hyvin mutta paketti tulee UPS kautta ja niillä on ollut sama tyyli kun jimms eli nallekarkit tai vastaavat mukana.

EK on pienoinen kysymysmerkki tällä hetkellä eli jos löytyy varastosta voi ostaa muttta jos on tilaustuote jättäsin sen tilamatta.
AM4 ja AM5 kannalle watercool, TechN, ja Optimus selvästi hyvät prossublokit ja heti seuraavana on alphacool core 1.

Gpu blokkien puolella ei ole hirveästi eroja jotkut eivät ehkä ole yhtä hyvin virtavat mutta erot ovat aika pienet.
Jos odottaa näytönohjainblokkia uuteen nvidia 5000 sarjalle niin alphacool usein se ensimmäinen mitä tulee markkinoille ja EK voi olla tällä kertaa että tulee suppeampi mallisarja tällä kertaa rahahuolien takia.
Joutuu kuitenkin odottaa vähintään 2-3kk ennen kun irtoblokit ilmestyy markkinoille laajemmin.
Optimus tekee myös gpu blokkeja mutta hinta ihan posketon jos haluaa tilata suomeen puhutaan lähemmäs 500€ blokista.
Phanteks ovat ihan hyvät arvostelut saaneet mutta ei ole omakohtaista kokemusta niistä.
Watercool on myös hyvät gpu blokit ja laadultaan kärkikastia.

Kennojen suhteen näyttävimmät on EK uusi Quantum sarja ei ehkä tehokkaimmat mut ok tasolla ja löytyy crossflow mallit myös.
Alphacool nexxos v2 sarja ihan hyvä perus kenno ja löytyy myös crossflow mallit mitä auttaa loopin rakentelussa.
Hardware labs sarja vaivaa saatavuus hieman mutta jos haluaa hiljaisella tuuletinopeudella toimivan niin SR2 sarja on ollut yksi parhaista ja ainoa huono black ice kennoissa on noi muovitulpat mitä tulee mukana ovat herkkiä vuotamaan ja rikkontuu.
Aquacomputer kennot ovat näyttävät kuparilammellien kanssa muttä eivät ole erityisen tehokkaita mutta niistä ei ole omakohtaista kokemusta.
XSPC tekee ihan ok kennoja mutta ei ole myöskään ole uudistanut valikoiman pitkään aikaan niin heidän tilanne hieman epävarma.
Watercool sarjan kennot ovat varmasti todella näyttävät ja hyvin tehdyt mutta ei ole omaa kokemusta niistä mutta testien perusteella paksummat mallit ovat hyviä kun ohuemmat S sarja virtausvastus on aika suuri eli kannattaa sen ottaa huomioon.
Jos haluaa hardware labs kennot suomesta niin sitten corsair kennot voi ostaa ne tekee corsair mallit.

Liittimet
EK tekee hyviä pehmeisiiin.
Bitspower saatavuus suomessa ainostan coolerkit kai niitä myy mutta omakohtaiset kokemukset kaupasta ovat huonot eli en voi suositella.
Alphacool perus suorat liittimet ok mutta 45 ja 90 asteen pyörivät osa on itsellä vuotanut.
Phobya on hieman sama eli osa voi vuotaa ja laatu on korkeintaan keskinkertainen.
Koolance ei saa suomesta kun pelkästän pikaliittimet mutta olen ymmmärtänyt että laatu myös hyvät perus liittimissä.
Swiftech löytyy myös liiittimiä mutta ei kai löydy suomesta.
Xspc löytyy myös liittimet
Nämä koskee sis pelkästän pehmeät letkut ei kovaputkia kun ei ole kokemusta niistä.

Nesteen cape kelvin ,kryofuel ja nanoxia olen käyttänyt ilman ongelmia eli kirkasta.
 
Highflow kaupasta saa Hardware labs kennoja sieltä olen niitä ostanut kuten myös D5 next pumput kun suomessa myydään vain eioota.
Jos haluaa kaikki osat samasta valmistajalta niin Alphacool tekee ihan ok kennoja ja blokkeja.
Aquatuning kauppasta olen ostanut ja se on toiminut suht hyvin mutta paketti tulee UPS kautta ja niillä on ollut sama tyyli kun jimms eli nallekarkit tai vastaavat mukana.

EK on pienoinen kysymysmerkki tällä hetkellä eli jos löytyy varastosta voi ostaa muttta jos on tilaustuote jättäsin sen tilamatta.
AM4 ja AM5 kannalle watercool, TechN, ja Optimus selvästi hyvät prossublokit ja heti seuraavana on alphacool core 1.

Gpu blokkien puolella ei ole hirveästi eroja jotkut eivät ehkä ole yhtä hyvin virtavat mutta erot ovat aika pienet.
Jos odottaa näytönohjainblokkia uuteen nvidia 5000 sarjalle niin alphacool usein se ensimmäinen mitä tulee markkinoille ja EK voi olla tällä kertaa että tulee suppeampi mallisarja tällä kertaa rahahuolien takia.
Joutuu kuitenkin odottaa vähintään 2-3kk ennen kun irtoblokit ilmestyy markkinoille laajemmin.
Optimus tekee myös gpu blokkeja mutta hinta ihan posketon jos haluaa tilata suomeen puhutaan lähemmäs 500€ blokista.
Phanteks ovat ihan hyvät arvostelut saaneet mutta ei ole omakohtaista kokemusta niistä.
Watercool on myös hyvät gpu blokit ja laadultaan kärkikastia.

Kennojen suhteen näyttävimmät on EK uusi Quantum sarja ei ehkä tehokkaimmat mut ok tasolla ja löytyy crossflow mallit myös.
Alphacool nexxos v2 sarja ihan hyvä perus kenno ja löytyy myös crossflow mallit mitä auttaa loopin rakentelussa.
Hardware labs sarja vaivaa saatavuus hieman mutta jos haluaa hiljaisella tuuletinopeudella toimivan niin SR2 sarja on ollut yksi parhaista ja ainoa huono black ice kennoissa on noi muovitulpat mitä tulee mukana ovat herkkiä vuotamaan ja rikkontuu.
Aquacomputer kennot ovat näyttävät kuparilammellien kanssa muttä eivät ole erityisen tehokkaita mutta niistä ei ole omakohtaista kokemusta.
XSPC tekee ihan ok kennoja mutta ei ole myöskään ole uudistanut valikoiman pitkään aikaan niin heidän tilanne hieman epävarma.
Watercool sarjan kennot ovat varmasti todella näyttävät ja hyvin tehdyt mutta ei ole omaa kokemusta niistä mutta testien perusteella paksummat mallit ovat hyviä kun ohuemmat S sarja virtausvastus on aika suuri eli kannattaa sen ottaa huomioon.
Jos haluaa hardware labs kennot suomesta niin sitten corsair kennot voi ostaa ne tekee corsair mallit.

Liittimet
EK tekee hyviä pehmeisiiin.
Bitspower saatavuus suomessa ainostan coolerkit kai niitä myy mutta omakohtaiset kokemukset kaupasta ovat huonot eli en voi suositella.
Alphacool perus suorat liittimet ok mutta 45 ja 90 asteen pyörivät osa on itsellä vuotanut.
Phobya on hieman sama eli osa voi vuotaa ja laatu on korkeintaan keskinkertainen.
Koolance ei saa suomesta kun pelkästän pikaliittimet mutta olen ymmmärtänyt että laatu myös hyvät perus liittimissä.
Swiftech löytyy myös liiittimiä mutta ei kai löydy suomesta.
Xspc löytyy myös liittimet
Nämä koskee sis pelkästän pehmeät letkut ei kovaputkia kun ei ole kokemusta niistä.

Nesteen cape kelvin ,kryofuel ja nanoxia olen käyttänyt ilman ongelmia eli kirkasta.

Itelleni tulee alphacoolin core blokki suprimille ja core distro plate vpp apex pumpulla. Radit EK: p360m ja ja x360m, ilmeisesti tuota Quantum sarjaa, samoin kuin cpu blokki. Kaikki liittimet tulee barrowin tekeleitä olemaan.
Vaikka eka custom-looppi niin kovista putkista koitan tehdä. Varmaan johonkin väliin tyrkkään näytöllisen lämpötila-anturin.
Pari litraa tulossa kirkasta alphacoolin tec protect 2:sta ja pari litraa sinistä dp ultraa. Kattoo kumpaan päätyy. On noita putken pätkiä sen verran et voi harjoitella jo aluksi taitosten tekemistä :)
 
Kyllä etikka voi käyttää se on tehokas kalkkikerrostumien poistossa mutta ei kannata jättää liuottamaan kovin kauan jos on akryyliblokkeja kierrossa kun muovi kuten myös nikkeli voi irrota.
Myös ihan perus autonpesuaine ei liutonipohjainen toimii mutta sekin vain tehoaa tietyntyyppiseen likaan.
Myös se vahtoaa aika paljon niin huuhtelu on työläs.
Joo, mä olen käyttänyt laimennettua etikkaliuosta (irto-osien, kuten radien pesuun), ja kun ei jätä sisälle pitkäksi aikaa (tunneiksi-päiviksi) niin eipä ole ollut ongelmiakaan. Alumiiniosia ei luupissa pitäisi edes olla, messinkiin voi raaka etikka aiheuttaa sinkkikatoa tai tummentumia.

Blokit pesen yleensä ultraäänipesurissa (purettuna), jos vaan suinkin mahtuu. Ja jos ei plasticizerit lähde coldplatesta tuolla, niin sitten Bräkleen tai jopa asetoni niin varmasti lähtee.
Autonpesuaineista puheenollen, tarvi tuossa pestä talvella erästä paskasta värinesteestä sameaksi mennyttä ja värjäytynyttä näytönohjainblokkia. Kurkkasin tuosta työhuoneen talvisäilöstä ja päädyin kokeilemaan tätä (hammasharjan kera): Chemical Guys Bug & Tar Wash, 473 ml - Autonhoitokauppa
Voin todeta, että tuo toimi erinomaisen hyvin sekä akryylille että niklatulle kuparille, lähti aivan kirkkaaksi. Sivuhuomautuksena, erinomainen tökötti myös ötököiden pesuun autosta :D
 
Vinkki vitonen jos joku haluaa ostaa Optimuksen tuotteita vähän halvemmalla:
Performance PC's myy Optimuksen tuotteita halvemmilla postikuluilla kuin Optimuksen omassa kaupassa.

Tämä blokki makso 212€+ postikuluineen.
Otin nopeammalla toimituksella niin makso vähän extraa, mutta tätä samaa blokkia saa alle 180€:lla postikuluineen.
Päälle tulee tullimaksu, mutta tullimaksu on helppo hoitaa 0€:ksi.

Monta vuotta jo halunnut ostaa kyseisen blokin ja nyt viimein raaski laittaa tilauksen sisään:
1.jpg
 
Kysytääs nyt vielä viisaammilta neuvoa, ennen kuin alan noita putkien taivutuksia harjoittelemaan. Miten Tässä setupissa toteuttaisitte kierron. Ja haluisin et 58mm radilta(katossa) menisi Gpu:lle.
Isoin ongelma tässä on, et periaatteessa en tyhjennysporttia saa kun tuohon kattoradiin, jos laitan niin että liittimet tulee radin etuosaan kotelossa, ja kuvan t-hana sit radin takalistoon kotelon taakse. (Varmaan v*ttumainen tyhjentää mut ei sitä nyt ihan heti olla tekemässä. eli 58mm menee kattoon push&pullina, 44mm menee kylkeen pullina sivuun.(reversed fanit) ja siihen 25mm push mounteilla Distro kiinni. Sen mokan tein et otin distron missä pumppu oikeessa reunassa, ku drain valve jää just vasemmalle, eli emon puolelle. Toki sen t-hanan saisi siihenkin ja sitten tyhjennysvaiheessa siihen jonku 90 asteen mutkalla olevan pätkän laittas kiinni? Mutta miten toteuttaisitte, jos Gpu:n ja Cpu:n välissä pitää käydä 44mm läpi, ettei mene suoraan toiselta komponentilta toiselle? Ja se hanajuttu. Vielä kerkeisi tilata jos jotain tarvitsisi. Liittimiä ja jatkoja on vaikka mitä. Juu tiedän että saisi kyllä ite pähkäilemällä asian varmaan kuntoon, mut nyt on sellanen fiilis että haluun mennä varman päälle.

Iso kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu ekan loopin rakentajaa jeesaamaan :)

Edit: vai radit peräkkäin ja distroon kiinni, ja sit kuvan mukaisesti cpu ja gpu?
vesijäähy.jpg
t-hana.jpg
radi.PNG
 
Kysytääs nyt vielä viisaammilta neuvoa, ennen kuin alan noita putkien taivutuksia harjoittelemaan. Miten Tässä setupissa toteuttaisitte kierron. Ja haluisin et 58mm radilta(katossa) menisi Gpu:lle.
Isoin ongelma tässä on, et periaatteessa en tyhjennysporttia saa kun tuohon kattoradiin, jos laitan niin että liittimet tulee radin etuosaan kotelossa, ja kuvan t-hana sit radin takalistoon kotelon taakse. (Varmaan v*ttumainen tyhjentää mut ei sitä nyt ihan heti olla tekemässä. eli 58mm menee kattoon push&pullina, 44mm menee kylkeen pullina sivuun.(reversed fanit) ja siihen 25mm push mounteilla Distro kiinni. Sen mokan tein et otin distron missä pumppu oikeessa reunassa, ku drain valve jää just vasemmalle, eli emon puolelle. Toki sen t-hanan saisi siihenkin ja sitten tyhjennysvaiheessa siihen jonku 90 asteen mutkalla olevan pätkän laittas kiinni? Mutta miten toteuttaisitte, jos Gpu:n ja Cpu:n välissä pitää käydä 44mm läpi, ettei mene suoraan toiselta komponentilta toiselle? Ja se hanajuttu. Vielä kerkeisi tilata jos jotain tarvitsisi. Liittimiä ja jatkoja on vaikka mitä. Juu tiedän että saisi kyllä ite pähkäilemällä asian varmaan kuntoon, mut nyt on sellanen fiilis että haluun mennä varman päälle.

Iso kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu ekan loopin rakentajaa jeesaamaan :)

Edit: vai radit peräkkäin ja distroon kiinni, ja sit kuvan mukaisesti cpu ja gpu?
vesijäähy.jpg
t-hana.jpg
radi.PNG
Turha sitä kiertoa on miettiä siltä kannalta miten saa radi->GPU, laittaa vedot niin miten helpoiten/siisteimmin saa. Tosta tyhjennysportista sen verran, että se kannattaa ehdottomasti laittaa alimpaan kohtaan kierrossa ja sen itse venttiilin voi tuoda sovittimilla, putkilla tai letkuilla helpommin saatavillaolevaan kohtaan. Esim. T-haaralla sen voi laittaa vaikka putken keskelle, jos siltä tuntuu.
 
Turha sitä kiertoa on miettiä siltä kannalta miten saa radi->GPU, laittaa vedot niin miten helpoiten/siisteimmin saa. Tosta tyhjennysportista sen verran, että se kannattaa ehdottomasti laittaa alimpaan kohtaan kierrossa ja sen itse venttiilin voi tuoda sovittimilla, putkilla tai letkuilla helpommin saatavillaolevaan kohtaan. Esim. T-haaralla sen voi laittaa vaikka putken keskelle, jos siltä tuntuu.

Eli paras silti olisi ujuttaa se tonne Distron drain porttiin, ku se tulee kumminkin olemaan kierron alin kohta? haaraliittimiä tuolla on kyllä, ni jos en tonne drain porttiin saa mahdutettua sitä niin pitää sit johonkin väliin se tunkea :) Sit ehkä tyhmin kysymys ja joku ajattelee et voi helvetti et onks toi rakentamassa looppia xD radeissa ei oo väliä mistä portista sisään ja mistä ulos? Vierekkäisiin siis kumminkin oon laittamassa, kunhan distroon meneen oikein, eli outista lähtee radeille ja innistä sit distroon radeilta? Sit vetää Gpu:n ja Cpu:n tuon ohjeen mukaan?
 
Eli paras silti olisi ujuttaa se tonne Distron drain porttiin, ku se tulee kumminkin olemaan kierron alin kohta? haaraliittimiä tuolla on kyllä, ni jos en tonne drain porttiin saa mahdutettua sitä niin pitää sit johonkin väliin se tunkea :)
Niin alas kuin fiksusti saat. Helpottaa tyhjentämistä, kun ei tartte niin paljon kopaa pyöritellä.

radeissa ei oo väliä mistä portista sisään ja mistä ulos? Vierekkäisiin siis kumminkin oon laittamassa, kunhan distroon meneen oikein, eli outista lähtee radeille ja innistä sit distroon radeilta? Sit vetää Gpu:n ja Cpu:n tuon ohjeen mukaan?
Ei. Voit miettiä radeja U-muotosena "putkena", eli yhdestä päästä menee sisään ja toisesta tulee ulos. Blokeissa yleisesti on selkeet In ja Out portit, koska niissä on jonkunlainen ohjuri, joka pakottaa veden virtaamaan kuumimpaan kohtaan ja se toimii kunnolla vain, jos vesi tulee tiettyä kautta sisään.
 
Ei. Voit miettiä radeja U-muotosena "putkena", eli yhdestä päästä menee sisään ja toisesta tulee ulos. Blokeissa yleisesti on selkeet In ja Out portit, koska niissä on jonkunlainen ohjuri, joka pakottaa veden virtaamaan kuumimpaan kohtaan ja se toimii kunnolla vain, jos vesi tulee tiettyä kautta sisään.
juu ne on selvät mut radeissa kun ei mitään lukenut niin piti varmistaa =) onko vaaraa jos samassa kierrossa on PETG ja acryyliputkia? Suorat ajattelin siis PETG putkilla kun niitä tuossa enemmän ja siis missä vasta menee viilee vesi komponenteille? Jos ei onnistu niin pitää sit lisää akryyliputkia tilata. Tänkin ois voinu vähän aikasempaa miettiä... :/
 
juu ne on selvät mut radeissa kun ei mitään lukenut niin piti varmistaa =) onko vaaraa jos samassa kierrossa on PETG ja acryyliputkia? Suorat ajattelin siis PETG putkilla kun niitä tuossa enemmän ja siis missä vasta menee viilee vesi komponenteille? Jos ei onnistu niin pitää sit lisää akryyliputkia tilata. Tänkin ois voinu vähän aikasempaa miettiä... :/
Ei ole vaaraa, jos samassa kierrossa on PETG/akryyliä. Akryyli vaan on hieman kirkkaampaa kuin PETG, ero voi korostua ajan kanssa kun PETG saattaa sumentua herkemmin kuin akryyli. Esteettinen haitta enemmänkin siis. Yleisesti ottaen PETG on helpompi taivuttaa kuin akryyli; PETG ei vaadi niin korkeaa taivutuslämpötilaa, ja toisaalta kun akryyliä on lämmittänyt tarpeeksi taivutuslämpötilan saavuttamiseksi, niin sitä ei paljoa tarvitse lämmittää enempää, kun se jo saattaa kuplia.
 
Mutta miten toteuttaisitte, jos Gpu:n ja Cpu:n välissä pitää käydä 44mm läpi, ettei mene suoraan toiselta komponentilta toiselle?
Ei tarvitse käydä välillä radilla jos virtaus muuten vaan on riittävä. Itsellä menee CPU --> GPU --> säiliö --> tupla D5:t --> 360 x 60 radi --> virtausmittari --> 240 x 45 radi --> Aquaero LT5 --> 360 x 45 radi --> CPU ja hyvin pysyy veden lämmöt kurissa.
Prossu on Ryzen 5900X ja GPU RTX 3800.
Pelatessa CPU n. 60 astetta, GPU 50 astetta ja vesi 36-37 astetta.
Vesi virtaa Aquasuiten mukaan 165 litraa/tunti (0,73 gal/min)

Eli vedä putke miten helpoin tai parhaan näköinen omien mieltymysten mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitti vinkeistä. Kävin äsken noi liittimet läpi, mitä liittimiä nimeltään nuo ympyröidyt? Noi mitä on kaksi, niillä saa ilmeisesti kierron kiinni sillä, mut mitä nuo 5kpl?

Edit: tilasin watercoolilta jo puuttuvat :)

IMG_20240515_201251.jpg


Edit: Elämäni ekat taivutukset, ja opin heti et inserttiä ei pidetä ku just sen taivutettavan mutkan kohdalla. Aika veemäistä saada pois jos on 3 mutkaa. Ylin 45 astee mutka ni en tajunnu pitää tarpeeks pitkää siinä muotissa... :/ akryyliputkea kyseessä.

taivutus.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Vinkki vitonen jos joku haluaa ostaa Optimuksen tuotteita vähän halvemmalla:
Performance PC's myy Optimuksen tuotteita halvemmilla postikuluilla kuin Optimuksen omassa kaupassa.

Tämä blokki makso 212€+ postikuluineen.
Otin nopeammalla toimituksella niin makso vähän extraa, mutta tätä samaa blokkia saa alle 180€:lla postikuluineen.
Päälle tulee tullimaksu, mutta tullimaksu on helppo hoitaa 0€:ksi.

Monta vuotta jo halunnut ostaa kyseisen blokin ja nyt viimein raaski laittaa tilauksen sisään:
1.jpg
Mikä tuossa Optimuksessa on niin ihmeellistä tai hyvää? Tostahan näkee heti että designi on pielessä Ryzenille, kun jetplate menee keskelle eikä CCD:iden päälle kuten TechN ja Velocity2 tai pystyyn kuten Mycrossa.
 
Mikä tuossa Optimuksessa on niin ihmeellistä tai hyvää? Tostahan näkee heti että designi on pielessä Ryzenille, kun jetplate menee keskelle eikä CCD:iden päälle kuten TechN ja Velocity2 tai pystyyn kuten Mycrossa.
Ei taida kovin pielessä olla design mitä muiden kokemuksia blokista lukenut netistä :D
Blokin asennus suuntaa voi ilmeisesti vaihdella tarvittaessa.
ite tilasin lähinnä siksi koska nykyisessä blokissa on omasta mielestä liittimien paikat väärinpäin ja väärässä paikassa nii hankala tehdä putkivedot järkevästi ja siististi.
Ja akryylikansi on aina hieno.
 
Ei taida kovin pielessä olla design mitä muiden kokemuksia blokista lukenut netistä :D
Blokin asennus suuntaa voi ilmeisesti vaihdella tarvittaessa.
ite tilasin lähinnä siksi koska nykyisessä blokissa on omasta mielestä liittimien paikat väärinpäin ja väärässä paikassa nii hankala tehdä putkivedot järkevästi ja siististi.
Ja akryylikansi on aina hieno.

Jos oisin saanu tän suprimin vaihettuu strixiin, tuffiin tai FE:hen olisin ottant joko optimuksen tai Heatkillerin ainaki näyttikselle.
 
Mikä tuossa Optimuksessa on niin ihmeellistä tai hyvää? Tostahan näkee heti että designi on pielessä Ryzenille, kun jetplate menee keskelle eikä CCD:iden päälle kuten TechN ja Velocity2 tai pystyyn kuten Mycrossa.
Sait mut taas miettii tota omaa blokkia. Tässä siis vissiin ihan ok tuo ryzenille?

jetplate.jpg
 
Ei taida kovin pielessä olla design mitä muiden kokemuksia blokista lukenut netistä :D
Blokin asennus suuntaa voi ilmeisesti vaihdella tarvittaessa.
ite tilasin lähinnä siksi koska nykyisessä blokissa on omasta mielestä liittimien paikat väärinpäin ja väärässä paikassa nii hankala tehdä putkivedot järkevästi ja siististi.
Ja akryylikansi on aina hieno.
Niin siis sitä minä ihmettelinkin, että mikä tossa blokissa mahtaa olla sellasta/se syy, että tuo väitetysti toimii niin hyvin. Tuo coldplaten rivotus nyt ainakin näyttää tosi pitkältä, että onhan siinä pinta-alaa. Toinen mikä pistää silmään on se että mulana tulee KPx:ää, joka on ”hieman” toista tasoa kuin esim. EK:n kura jota tulee blokkien mukana - et en ihmettelisi yhtään jos mukana tulevilla töhnillä asennettuna Optimus olisi 2-3 astetta EK:ta parempi, noin yleisesti ottaen. Tahnan vuoksi siis.

Toisaalta AM5 prossuissa on niin törkeän paksu IHS, ettei sillä liene paljoa väliä enää, tuleeko virtaus suoraan CCD päälle vai blokin keskelle.
 
Niin siis sitä minä ihmettelinkin, että mikä tossa blokissa mahtaa olla sellasta/se syy, että tuo väitetysti toimii niin hyvin. Tuo coldplaten rivotus nyt ainakin näyttää tosi pitkältä, että onhan siinä pinta-alaa. Toinen mikä pistää silmään on se että mulana tulee KPx:ää, joka on ”hieman” toista tasoa kuin esim. EK:n kura jota tulee blokkien mukana - et en ihmettelisi yhtään jos mukana tulevilla töhnillä asennettuna Optimus olisi 2-3 astetta EK:ta parempi, noin yleisesti ottaen. Tahnan vuoksi siis.

Toisaalta AM5 prossuissa on niin törkeän paksu IHS, ettei sillä liene paljoa väliä enää, tuleeko virtaus suoraan CCD päälle vai blokin keskelle.
Optimuksen tuotteet tulee yritykseltä joka tekee yhteistyötä NASA:n kans nii on vähän eri tasoa laitteet ku jollaki kiina valmistajilla :D

”Optimus is able to achieve 0.1016mm (0.004”) fins with 0.2032mm (0.008”) micro channels.”

Nesteen virtausta varmasti rajottaa vähän enemmän normi blokki tosin.

”Optimus machines blocks less than 1 micro-inch (µin) in flatness. This is 0.000025mm of roughness (measuring the peaks and valleys of the surface).Other companies are over 400% rougher than Optimus coldplates.”

Tietenki jokainen yritys saa kirjotella mitä haluaa ja tiedä sitte onko totta vai ei :D
 
Optimuksen tuotteet tulee yritykseltä joka tekee yhteistyötä NASA:n kans nii on vähän eri tasoa laitteet ku jollaki kiina valmistajilla :D

”Optimus is able to achieve 0.1016mm (0.004”) fins with 0.2032mm (0.008”) micro channels.”

Nesteen virtausta varmasti rajottaa vähän enemmän normi blokki tosin.

”Optimus machines blocks less than 1 micro-inch (µin) in flatness. This is 0.000025mm of roughness (measuring the peaks and valleys of the surface).Other companies are over 400% rougher than Optimus coldplates.”

Tietenki jokainen yritys saa kirjotella mitä haluaa ja tiedä sitte onko totta vai ei :D

Oonko luullut väärin, mutta vähän pitäisi olla karkeutta, vai koskeeko vaan IHS:ää jos sitä hioo?
 
Oonko luullut väärin, mutta vähän pitäisi olla karkeutta, vai koskeeko vaan IHS:ää jos sitä hioo?
Paras kontakti ja lämpötilat olisi jos IHS:n ja blokin pinta olisi täysin tasainen varsinkin jos on nestemetalli käytössä.
Jos alkaa hiomaan IHS:n tai blokin pintaa nii pinnoite lähtee ja sekä takuu siinä samalla.
Paljaalla kuparilla taitaa lämpötilat tosin parantua vähäsen verrattuna nikkelipinnotukseen?

Itse olen käyttäny nestemetallia paljaalle kuparilla että nikkelipinnotteelle ilman sen suurempia ongelmia.
Kupariin nestemetalli kuivuu aika nopeasti ekan levitys kerran jälkeen ja lämpötilat alkaa nousemaan sen myötä.
Sitä pitää sitte lisäillä kerran tai kaks kunnes se ei enää kuivu siihen kupariin.
Jos on vesijäähy nii on kyllä tympeä alkaa purkamaan looppi sen takia nii helpompi on mennä ihan nikkelipinnalla.

Mutta niinku täälläki on monta kertaa sanottu nii ei ole oikeasti mitään väliä mitä osia käyttää ku erot on nii pienet valmistajien välillä.
Kunhan tuote omaa silmää miellyttää ja rajoittaisi mah. vähän nesteen virtausta nii ei tarvi pumppua huudattaa isoilla kierroksilla.

Mulla tällä hetkellä näyttis ilman kellotuksia ja prossu alivoltitettuna nii eipä niistä viimesistä muutamista asteista ole mitään hyötyä.
Häviäisin suorituskyvyssä varmasti suurimmalle osalle tällä foorumilla joilla on vastaavanlainen setup mutta ilmajäähyllä ku ei jaksa enää säätää muuta ku muisteja :D

Huomaa että otin ADHD lääkkeen aamulla ku alko juttu taas lähteä raiteilta ja mennä turhan diipiksi nii piti poistaakki vaikka kuinka paljo tekstiä :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Paras kontakti ja lämpötilat olisi jos IHS:n ja blokin pinta olisi täysin tasainen varsinkin jos on nestemetalli käytössä.
Jos alkaa hiomaan IHS:n tai blokin pintaa nii pinnoite lähtee ja sekä takuu siinä samalla.
Paljaalla kuparilla taitaa lämpötilat tosin parantua vähäsen verrattuna nikkelipinnotukseen?

Itse olen käyttäny nestemetallia paljaalle kuparilla että nikkelipinnotteelle ilman sen suurempia ongelmia.
Kupariin nestemetalli kuivuu aika nopeasti ekan levitys kerran jälkeen ja lämpötilat alkaa nousemaan sen myötä.
Sitä pitää sitte lisäillä kerran tai kaks kunnes se ei enää kuivu siihen kupariin.
Jos on vesijäähy nii on kyllä tympeä alkaa purkamaan looppi sen takia nii helpompi on mennä ihan nikkelipinnalla.

Mutta niinku täälläki on monta kertaa sanottu nii ei ole oikeasti mitään väliä mitä osia käyttää ku erot on nii pienet valmistajien välillä.
Kunhan tuote omaa silmää miellyttää ja rajoittaisi mah. vähän nesteen virtausta nii ei tarvi pumppua huudattaa isoilla kierroksilla.

Huomaa että otin ADHD lääkkeen aamulla ku alko juttu taas lähteä raiteilta ja mennä turhan diipiksi nii piti poistaakki vaikka kuinka paljo tekstiä :rofl:
Parempi mulle et tulee liikaa juttua ku liian vähän :)
 
CPU:n lämmönlevittäjäkään ei ole suora/tasainen. Tukka-Steeveltä tuli hetki sitten video missä on mittailtu lämmönlevittäjän muotoa laaserilla ja teetetty "optimaalinen" jäähdyttimen pohja per kanta (lga1700/am4/am5). Muistaakseni parin asteen ero oli saatu aikaan optimi vs. Normaali kaupan jäähdytin. Intelillä myös muuttui lämmönlevittäjän pinta kun oli laitettu kantaan kiinni.
 
CPU:n lämmönlevittäjäkään ei ole suora/tasainen. Tukka-Steeveltä tuli hetki sitten video missä on mittailtu lämmönlevittäjän muotoa laaserilla ja teetetty "optimaalinen" jäähdyttimen pohja per kanta (lga1700/am4/am5). Muistaakseni parin asteen ero oli saatu aikaan optimi vs. Normaali kaupan jäähdytin. Intelillä myös muuttui lämmönlevittäjän pinta kun oli laitettu kantaan kiinni.

Joo, noissa on eroja ja erityisesti EK:n vesiblokit on tehty vastaamaan tiettyjä tyypillisiä IHS muotoja.
Mun edellinen 5800X3D oli käytännössä aivan flatti, samoin kaverilla. Ostin tuota varten käytetyn EK:n Quantum Velocity2 AM4- blokin, joka olikin tehty kuperaksi. Toimi erinomaisesti edellisen omistajan 5950X:llä, mulla taas oli lämmöt tuon kanssa aivan yhtä huonot kuin Fera 5:llä yhdellä 120 flektillä.
Kun vaihdoin sen tilalle wanhan, flatin Alphacool XPX:n, niin lämmöt tippui muistaakseni n. 10 astetta. Olin tuosta yhteydessä EK:hon, mutta ko. blokkiin ei saa erikseen flatteja coldplateja.

Johonkin muihin/vanhempiin EK blokkeihin (Quantum Magnitude? tms.) sai erikseen sekä flattejä että kuperia coldplateja, ja jossain toisessa EK mallissa taas oli eripaksuisia rosterisia jetplateja blokin sisälle joilla sitä sai säädettyä, eli paksumpi jetplate väänsi coldplaten kuperammaksi jne.

Möin tuon Velocity2:n kaverille, joka puolestaan hioi sen suoraksi ja lämmöt hyvällä tasolla 5800X3D kanssa.
 
Täs alkaa vähä usko olemaan koetuksella kun valmistautuu ens viikkoon. Radin saan tonne 4 tuulettimeen kyllä kiinni, ettei pumppu ainakaan ota alatuulettimiin kiinni kun ei laita just tuulettimia niihin reikiin mihin pitäs. 360mm radi siis 4:ään 120m tuulettimeen sillein kiinni et alimman tuulettimen alimmat ruuvit on ihan normaalit 6mm pitkät. Mut sit tuo katto, jos sinne tulee 58mm radi push&pullina 30mm paksuilla tuulettimilla. eli 60mm tulee enemmän paksuutta mitä kuvassa. 14cm on paksuutta radi+distro+push mountit+ tuulettimet mitkä tonne kylkeel pitäisi tulla. pumpun kohalla paksuus reilu 16cm. Paperilla tuntu et kaikki ois ihan fine, mut nyt alkaa tuntuu vähän et :eek: Taaksepäin saattaisi kattoradia saada siirrettyä reilusti jos jättää takanta toisen tuulettimen pois.

joko tää onnistuu ja näyttää vähän juosten kussulta tai sit kirjaimellisesti kaikki kusee. Noh, päivittelen sit ensiviikolla. Jos en päivittele ni tiiätte ettei sujunu ihan niinku suunnittelin... Mut virheistä oppii, ei se eka koneen kasauskaan mennyt sillo kerralla nappiin.

Edit: saako mistään tohon pumpun päälle valkoista/kromista suojakupuä päälle?

edit2: niinkuin tässä tuo sininen tai krominen/hopea. Onko tietoa saako niitä erikseen mistään? Alista nuo toimitusajat alkaa vaan masentaa enemmän.
edit3: Tollasia löysin, mut hintaa en mistään? ja vissiin kiinasta tulisi? En nyt haluisi venyttää kovin pitkälle et pääsis tekemään. Kellään tosta mestasta tietoa? ICE-D5C D5 Pump Armor - Blue

combo1.jpg
combo2.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Reikien väli taitaa olla tuo 50mm, eli ei taida sopia :(
1715979703991.png

Pitää tsekata uusiks ku en oo näöstä aina niin varma.. xD

Edit: aivan sisäreunasta mitattuna 50mm päästä toisistaan mut keskeltä keskelle n. 53mm. Hitto... :/
 

Liitteet

  • reiät.jpg
    reiät.jpg
    85 KB · Luettu: 7
  • reiät2.jpg
    reiät2.jpg
    102,4 KB · Luettu: 7
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 722
Viestejä
4 555 400
Jäsenet
75 048
Uusin jäsen
Lymppä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom