Härkönen
Tukijäsen
- Liittynyt
- 20.10.2016
- Viestejä
- 8 198
Ennen kasausta tietenkin puhdistus.Siis jos tekis joka osalle erikseen ennen kasausta? Jotkuuha ei edes suosittele edes hanavedellä putsaamista?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ennen kasausta tietenkin puhdistus.Siis jos tekis joka osalle erikseen ennen kasausta? Jotkuuha ei edes suosittele edes hanavedellä putsaamista?
Joo mut en oo ennen tota etikkajuttuu edes tiennyt/kuullut.Ennen kasausta tietenkin puhdistus.
Etikalla lähtee hyvin hapettumat ja juoksutteen jämät kuparista, mutta nikkelöinti ym. pinnote lähtee myös, eli ei kannata loopin läpi pyöräyttää.Joo mut en oo ennen tota etikkajuttuu edes tiennyt/kuullut.
Puhtaalla etikalla vai onko joku tietty suhde?Etikalla lähtee hyvin hapettumat ja juoksutteen jämät kuparista, mutta nikkelöinti ym. pinnote lähtee myös, eli ei kannata loopin läpi pyöräyttää.
Aika normisetti pidemmän aikaa ollut radit huuhdella/liottaa etikkavedellä ennen käyttöönottoa ja kierron putsauksen yhteydessä. Neuroosin asteesta ja paikallisen hanaveden puhtaudesta riippuen loppuhuuhtelu sitten halutessa akkuvedellä.![]()
Watercool on A+. Ihan kaikkea ei välttämättä watercool.de:stä saa, mutta lähelle.paljon kannattaisi varata Custom loopin tekemiseen? Onko Eu:n alueella paikkaa mistä saisi kaikki kerralla? Mitä merkkejä kannattaa välttää ja mitä suosittele. Alphacool,bitspower(EK? miten nyt sen käy). Bitspower ei taida täällä päin myydä? Koteloksi tulossa nv7, niin menisi 3x360mm radit. Suunnittelen jo hyvissä ajoin, kun 5080/5090 tulee, ja AM5 kanta kestää näillä näkymin, Niin jos laittaisi All in. Pumput radit ym osaan kattoo mut liittimet vähän niin ja näin, Ja haluisin että kerralla tulisi kaikki tarpeellinen. Jos gpu Blokkia ei oteta mukaan ja tuulettimia, niin tonnilla saanee jo kaikki muut?
esim jos nykyiseen settiin tilaisin nämä, niin nippelit ja nappelit saa lähempää sit? siis katon vaan että meneekö jo tossa ostoskorissa Joku v*tuiks.
![]()
Watercool on A+. Ihan kaikkea ei välttämättä watercool.de:stä saa, mutta lähelle.
Aquatuning on alphacoolin emoyhtiö, mutta heillä on hiukan harmaa historia asiakaspalvelun osalta. Alphacoolista taas ei mitään moitittavaa itsellä.
Highflow.nl kannattaa myös tsekata. Välillä hiukan saatavuushaasteita, mutta aika laaja valikoima.
Highflow kaupasta saa Hardware labs kennoja sieltä olen niitä ostanut kuten myös D5 next pumput kun suomessa myydään vain eioota.
Jos haluaa kaikki osat samasta valmistajalta niin Alphacool tekee ihan ok kennoja ja blokkeja.
Aquatuning kauppasta olen ostanut ja se on toiminut suht hyvin mutta paketti tulee UPS kautta ja niillä on ollut sama tyyli kun jimms eli nallekarkit tai vastaavat mukana.
EK on pienoinen kysymysmerkki tällä hetkellä eli jos löytyy varastosta voi ostaa muttta jos on tilaustuote jättäsin sen tilamatta.
AM4 ja AM5 kannalle watercool, TechN, ja Optimus selvästi hyvät prossublokit ja heti seuraavana on alphacool core 1.
Gpu blokkien puolella ei ole hirveästi eroja jotkut eivät ehkä ole yhtä hyvin virtavat mutta erot ovat aika pienet.
Jos odottaa näytönohjainblokkia uuteen nvidia 5000 sarjalle niin alphacool usein se ensimmäinen mitä tulee markkinoille ja EK voi olla tällä kertaa että tulee suppeampi mallisarja tällä kertaa rahahuolien takia.
Joutuu kuitenkin odottaa vähintään 2-3kk ennen kun irtoblokit ilmestyy markkinoille laajemmin.
Optimus tekee myös gpu blokkeja mutta hinta ihan posketon jos haluaa tilata suomeen puhutaan lähemmäs 500€ blokista.
Phanteks ovat ihan hyvät arvostelut saaneet mutta ei ole omakohtaista kokemusta niistä.
Watercool on myös hyvät gpu blokit ja laadultaan kärkikastia.
Kennojen suhteen näyttävimmät on EK uusi Quantum sarja ei ehkä tehokkaimmat mut ok tasolla ja löytyy crossflow mallit myös.
Alphacool nexxos v2 sarja ihan hyvä perus kenno ja löytyy myös crossflow mallit mitä auttaa loopin rakentelussa.
Hardware labs sarja vaivaa saatavuus hieman mutta jos haluaa hiljaisella tuuletinopeudella toimivan niin SR2 sarja on ollut yksi parhaista ja ainoa huono black ice kennoissa on noi muovitulpat mitä tulee mukana ovat herkkiä vuotamaan ja rikkontuu.
Aquacomputer kennot ovat näyttävät kuparilammellien kanssa muttä eivät ole erityisen tehokkaita mutta niistä ei ole omakohtaista kokemusta.
XSPC tekee ihan ok kennoja mutta ei ole myöskään ole uudistanut valikoiman pitkään aikaan niin heidän tilanne hieman epävarma.
Watercool sarjan kennot ovat varmasti todella näyttävät ja hyvin tehdyt mutta ei ole omaa kokemusta niistä mutta testien perusteella paksummat mallit ovat hyviä kun ohuemmat S sarja virtausvastus on aika suuri eli kannattaa sen ottaa huomioon.
Jos haluaa hardware labs kennot suomesta niin sitten corsair kennot voi ostaa ne tekee corsair mallit.
Liittimet
EK tekee hyviä pehmeisiiin.
Bitspower saatavuus suomessa ainostan coolerkit kai niitä myy mutta omakohtaiset kokemukset kaupasta ovat huonot eli en voi suositella.
Alphacool perus suorat liittimet ok mutta 45 ja 90 asteen pyörivät osa on itsellä vuotanut.
Phobya on hieman sama eli osa voi vuotaa ja laatu on korkeintaan keskinkertainen.
Koolance ei saa suomesta kun pelkästän pikaliittimet mutta olen ymmmärtänyt että laatu myös hyvät perus liittimissä.
Swiftech löytyy myös liiittimiä mutta ei kai löydy suomesta.
Xspc löytyy myös liittimet
Nämä koskee sis pelkästän pehmeät letkut ei kovaputkia kun ei ole kokemusta niistä.
Nesteen cape kelvin ,kryofuel ja nanoxia olen käyttänyt ilman ongelmia eli kirkasta.
Joo, mä olen käyttänyt laimennettua etikkaliuosta (irto-osien, kuten radien pesuun), ja kun ei jätä sisälle pitkäksi aikaa (tunneiksi-päiviksi) niin eipä ole ollut ongelmiakaan. Alumiiniosia ei luupissa pitäisi edes olla, messinkiin voi raaka etikka aiheuttaa sinkkikatoa tai tummentumia.Kyllä etikka voi käyttää se on tehokas kalkkikerrostumien poistossa mutta ei kannata jättää liuottamaan kovin kauan jos on akryyliblokkeja kierrossa kun muovi kuten myös nikkeli voi irrota.
Myös ihan perus autonpesuaine ei liutonipohjainen toimii mutta sekin vain tehoaa tietyntyyppiseen likaan.
Myös se vahtoaa aika paljon niin huuhtelu on työläs.
Turha sitä kiertoa on miettiä siltä kannalta miten saa radi->GPU, laittaa vedot niin miten helpoiten/siisteimmin saa. Tosta tyhjennysportista sen verran, että se kannattaa ehdottomasti laittaa alimpaan kohtaan kierrossa ja sen itse venttiilin voi tuoda sovittimilla, putkilla tai letkuilla helpommin saatavillaolevaan kohtaan. Esim. T-haaralla sen voi laittaa vaikka putken keskelle, jos siltä tuntuu.Kysytääs nyt vielä viisaammilta neuvoa, ennen kuin alan noita putkien taivutuksia harjoittelemaan. Miten Tässä setupissa toteuttaisitte kierron. Ja haluisin et 58mm radilta(katossa) menisi Gpu:lle.
Isoin ongelma tässä on, et periaatteessa en tyhjennysporttia saa kun tuohon kattoradiin, jos laitan niin että liittimet tulee radin etuosaan kotelossa, ja kuvan t-hana sit radin takalistoon kotelon taakse. (Varmaan v*ttumainen tyhjentää mut ei sitä nyt ihan heti olla tekemässä. eli 58mm menee kattoon push&pullina, 44mm menee kylkeen pullina sivuun.(reversed fanit) ja siihen 25mm push mounteilla Distro kiinni. Sen mokan tein et otin distron missä pumppu oikeessa reunassa, ku drain valve jää just vasemmalle, eli emon puolelle. Toki sen t-hanan saisi siihenkin ja sitten tyhjennysvaiheessa siihen jonku 90 asteen mutkalla olevan pätkän laittas kiinni? Mutta miten toteuttaisitte, jos Gpu:n ja Cpu:n välissä pitää käydä 44mm läpi, ettei mene suoraan toiselta komponentilta toiselle? Ja se hanajuttu. Vielä kerkeisi tilata jos jotain tarvitsisi. Liittimiä ja jatkoja on vaikka mitä. Juu tiedän että saisi kyllä ite pähkäilemällä asian varmaan kuntoon, mut nyt on sellanen fiilis että haluun mennä varman päälle.
Iso kiitos jo etukäteen jos joku vaivautuu ekan loopin rakentajaa jeesaamaan
Edit: vai radit peräkkäin ja distroon kiinni, ja sit kuvan mukaisesti cpu ja gpu?
![]()
![]()
![]()
Turha sitä kiertoa on miettiä siltä kannalta miten saa radi->GPU, laittaa vedot niin miten helpoiten/siisteimmin saa. Tosta tyhjennysportista sen verran, että se kannattaa ehdottomasti laittaa alimpaan kohtaan kierrossa ja sen itse venttiilin voi tuoda sovittimilla, putkilla tai letkuilla helpommin saatavillaolevaan kohtaan. Esim. T-haaralla sen voi laittaa vaikka putken keskelle, jos siltä tuntuu.
Niin alas kuin fiksusti saat. Helpottaa tyhjentämistä, kun ei tartte niin paljon kopaa pyöritellä.Eli paras silti olisi ujuttaa se tonne Distron drain porttiin, ku se tulee kumminkin olemaan kierron alin kohta? haaraliittimiä tuolla on kyllä, ni jos en tonne drain porttiin saa mahdutettua sitä niin pitää sit johonkin väliin se tunkea![]()
Ei. Voit miettiä radeja U-muotosena "putkena", eli yhdestä päästä menee sisään ja toisesta tulee ulos. Blokeissa yleisesti on selkeet In ja Out portit, koska niissä on jonkunlainen ohjuri, joka pakottaa veden virtaamaan kuumimpaan kohtaan ja se toimii kunnolla vain, jos vesi tulee tiettyä kautta sisään.radeissa ei oo väliä mistä portista sisään ja mistä ulos? Vierekkäisiin siis kumminkin oon laittamassa, kunhan distroon meneen oikein, eli outista lähtee radeille ja innistä sit distroon radeilta? Sit vetää Gpu:n ja Cpu:n tuon ohjeen mukaan?
juu ne on selvät mut radeissa kun ei mitään lukenut niin piti varmistaa =) onko vaaraa jos samassa kierrossa on PETG ja acryyliputkia? Suorat ajattelin siis PETG putkilla kun niitä tuossa enemmän ja siis missä vasta menee viilee vesi komponenteille? Jos ei onnistu niin pitää sit lisää akryyliputkia tilata. Tänkin ois voinu vähän aikasempaa miettiä... :/Ei. Voit miettiä radeja U-muotosena "putkena", eli yhdestä päästä menee sisään ja toisesta tulee ulos. Blokeissa yleisesti on selkeet In ja Out portit, koska niissä on jonkunlainen ohjuri, joka pakottaa veden virtaamaan kuumimpaan kohtaan ja se toimii kunnolla vain, jos vesi tulee tiettyä kautta sisään.
Ei ole vaaraa, jos samassa kierrossa on PETG/akryyliä. Akryyli vaan on hieman kirkkaampaa kuin PETG, ero voi korostua ajan kanssa kun PETG saattaa sumentua herkemmin kuin akryyli. Esteettinen haitta enemmänkin siis. Yleisesti ottaen PETG on helpompi taivuttaa kuin akryyli; PETG ei vaadi niin korkeaa taivutuslämpötilaa, ja toisaalta kun akryyliä on lämmittänyt tarpeeksi taivutuslämpötilan saavuttamiseksi, niin sitä ei paljoa tarvitse lämmittää enempää, kun se jo saattaa kuplia.juu ne on selvät mut radeissa kun ei mitään lukenut niin piti varmistaa =) onko vaaraa jos samassa kierrossa on PETG ja acryyliputkia? Suorat ajattelin siis PETG putkilla kun niitä tuossa enemmän ja siis missä vasta menee viilee vesi komponenteille? Jos ei onnistu niin pitää sit lisää akryyliputkia tilata. Tänkin ois voinu vähän aikasempaa miettiä... :/
Ei tarvitse käydä välillä radilla jos virtaus muuten vaan on riittävä. Itsellä menee CPU --> GPU --> säiliö --> tupla D5:t --> 360 x 60 radi --> virtausmittari --> 240 x 45 radi --> Aquaero LT5 --> 360 x 45 radi --> CPU ja hyvin pysyy veden lämmöt kurissa.Mutta miten toteuttaisitte, jos Gpu:n ja Cpu:n välissä pitää käydä 44mm läpi, ettei mene suoraan toiselta komponentilta toiselle?
Mikä tuossa Optimuksessa on niin ihmeellistä tai hyvää? Tostahan näkee heti että designi on pielessä Ryzenille, kun jetplate menee keskelle eikä CCD:iden päälle kuten TechN ja Velocity2 tai pystyyn kuten Mycrossa.Vinkki vitonen jos joku haluaa ostaa Optimuksen tuotteita vähän halvemmalla:
Performance PC's myy Optimuksen tuotteita halvemmilla postikuluilla kuin Optimuksen omassa kaupassa.
Tämä blokki makso 212€+ postikuluineen.
Otin nopeammalla toimituksella niin makso vähän extraa, mutta tätä samaa blokkia saa alle 180€:lla postikuluineen.
Päälle tulee tullimaksu, mutta tullimaksu on helppo hoitaa 0€:ksi.
Monta vuotta jo halunnut ostaa kyseisen blokin ja nyt viimein raaski laittaa tilauksen sisään:
![]()
Ei taida kovin pielessä olla design mitä muiden kokemuksia blokista lukenut netistäMikä tuossa Optimuksessa on niin ihmeellistä tai hyvää? Tostahan näkee heti että designi on pielessä Ryzenille, kun jetplate menee keskelle eikä CCD:iden päälle kuten TechN ja Velocity2 tai pystyyn kuten Mycrossa.
Ei taida kovin pielessä olla design mitä muiden kokemuksia blokista lukenut netistä
Blokin asennus suuntaa voi ilmeisesti vaihdella tarvittaessa.
ite tilasin lähinnä siksi koska nykyisessä blokissa on omasta mielestä liittimien paikat väärinpäin ja väärässä paikassa nii hankala tehdä putkivedot järkevästi ja siististi.
Ja akryylikansi on aina hieno.
Sait mut taas miettii tota omaa blokkia. Tässä siis vissiin ihan ok tuo ryzenille?Mikä tuossa Optimuksessa on niin ihmeellistä tai hyvää? Tostahan näkee heti että designi on pielessä Ryzenille, kun jetplate menee keskelle eikä CCD:iden päälle kuten TechN ja Velocity2 tai pystyyn kuten Mycrossa.
Niin siis sitä minä ihmettelinkin, että mikä tossa blokissa mahtaa olla sellasta/se syy, että tuo väitetysti toimii niin hyvin. Tuo coldplaten rivotus nyt ainakin näyttää tosi pitkältä, että onhan siinä pinta-alaa. Toinen mikä pistää silmään on se että mulana tulee KPx:ää, joka on ”hieman” toista tasoa kuin esim. EK:n kura jota tulee blokkien mukana - et en ihmettelisi yhtään jos mukana tulevilla töhnillä asennettuna Optimus olisi 2-3 astetta EK:ta parempi, noin yleisesti ottaen. Tahnan vuoksi siis.Ei taida kovin pielessä olla design mitä muiden kokemuksia blokista lukenut netistä
Blokin asennus suuntaa voi ilmeisesti vaihdella tarvittaessa.
ite tilasin lähinnä siksi koska nykyisessä blokissa on omasta mielestä liittimien paikat väärinpäin ja väärässä paikassa nii hankala tehdä putkivedot järkevästi ja siististi.
Ja akryylikansi on aina hieno.
Optimuksen tuotteet tulee yritykseltä joka tekee yhteistyötä NASA:n kans nii on vähän eri tasoa laitteet ku jollaki kiina valmistajillaNiin siis sitä minä ihmettelinkin, että mikä tossa blokissa mahtaa olla sellasta/se syy, että tuo väitetysti toimii niin hyvin. Tuo coldplaten rivotus nyt ainakin näyttää tosi pitkältä, että onhan siinä pinta-alaa. Toinen mikä pistää silmään on se että mulana tulee KPx:ää, joka on ”hieman” toista tasoa kuin esim. EK:n kura jota tulee blokkien mukana - et en ihmettelisi yhtään jos mukana tulevilla töhnillä asennettuna Optimus olisi 2-3 astetta EK:ta parempi, noin yleisesti ottaen. Tahnan vuoksi siis.
Toisaalta AM5 prossuissa on niin törkeän paksu IHS, ettei sillä liene paljoa väliä enää, tuleeko virtaus suoraan CCD päälle vai blokin keskelle.
Optimuksen tuotteet tulee yritykseltä joka tekee yhteistyötä NASA:n kans nii on vähän eri tasoa laitteet ku jollaki kiina valmistajilla
”Optimus is able to achieve 0.1016mm (0.004”) fins with 0.2032mm (0.008”) micro channels.”
Nesteen virtausta varmasti rajottaa vähän enemmän normi blokki tosin.
”Optimus machines blocks less than 1 micro-inch (µin) in flatness. This is 0.000025mm of roughness (measuring the peaks and valleys of the surface).Other companies are over 400% rougher than Optimus coldplates.”
Tietenki jokainen yritys saa kirjotella mitä haluaa ja tiedä sitte onko totta vai ei![]()
Paras kontakti ja lämpötilat olisi jos IHS:n ja blokin pinta olisi täysin tasainen varsinkin jos on nestemetalli käytössä.Oonko luullut väärin, mutta vähän pitäisi olla karkeutta, vai koskeeko vaan IHS:ää jos sitä hioo?
Parempi mulle et tulee liikaa juttua ku liian vähänParas kontakti ja lämpötilat olisi jos IHS:n ja blokin pinta olisi täysin tasainen varsinkin jos on nestemetalli käytössä.
Jos alkaa hiomaan IHS:n tai blokin pintaa nii pinnoite lähtee ja sekä takuu siinä samalla.
Paljaalla kuparilla taitaa lämpötilat tosin parantua vähäsen verrattuna nikkelipinnotukseen?
Itse olen käyttäny nestemetallia paljaalle kuparilla että nikkelipinnotteelle ilman sen suurempia ongelmia.
Kupariin nestemetalli kuivuu aika nopeasti ekan levitys kerran jälkeen ja lämpötilat alkaa nousemaan sen myötä.
Sitä pitää sitte lisäillä kerran tai kaks kunnes se ei enää kuivu siihen kupariin.
Jos on vesijäähy nii on kyllä tympeä alkaa purkamaan looppi sen takia nii helpompi on mennä ihan nikkelipinnalla.
Mutta niinku täälläki on monta kertaa sanottu nii ei ole oikeasti mitään väliä mitä osia käyttää ku erot on nii pienet valmistajien välillä.
Kunhan tuote omaa silmää miellyttää ja rajoittaisi mah. vähän nesteen virtausta nii ei tarvi pumppua huudattaa isoilla kierroksilla.
Huomaa että otin ADHD lääkkeen aamulla ku alko juttu taas lähteä raiteilta ja mennä turhan diipiksi nii piti poistaakki vaikka kuinka paljo tekstiä![]()
CPU:n lämmönlevittäjäkään ei ole suora/tasainen. Tukka-Steeveltä tuli hetki sitten video missä on mittailtu lämmönlevittäjän muotoa laaserilla ja teetetty "optimaalinen" jäähdyttimen pohja per kanta (lga1700/am4/am5). Muistaakseni parin asteen ero oli saatu aikaan optimi vs. Normaali kaupan jäähdytin. Intelillä myös muuttui lämmönlevittäjän pinta kun oli laitettu kantaan kiinni.
meniskö joku noista? https://www.ekwb.com/shop/catalogsearch/result/?q=D5+coversaako mistään tohon pumpun päälle valkoista/kromista suojakupuä päälle?
Valkoisella paukkumaalilla vaan![]()
meniskö joku noista? https://www.ekwb.com/shop/catalogsearch/result/?q=D5+cover
Reikien väli taitaa olla tuo 50mm, eli ei taida sopiaEi vaan manuskasta käy ilmi kiinnitysreikien väliä, mikä mulla on tossa 53mm
Reikien väli taitaa olla tuo 50mm, eli ei taida sopia
![]()
pienestä kiinni... :/Pitää tsekata uusiks ku en oo näöstä aina niin varma.. xD
Edit: aivan sisäreunasta mitattuna 50mm päästä toisistaan mut keskeltä keskelle n. 53mm. Hitto... :/
arvaa purenko hammasta täällä...pienestä kiinni... :/
mihin kohtaan sulla on tulossa toi säiliö/pumppu? onkos tuo EK FLT 360 vai jokin muu?arvaa purenko hammasta täällä...![]()
tuossa ylelmpänä kuva ni tonne sivulle... Saishan sen vaikka teipattua valkoseks/siniseks mut..mihin kohtaan sulla on tulossa toi säiliö/pumppu? onkos tuo EK FLT 360 vai jokin muu?
tuota ei varmaan saa niinkään päin, että tuo pumppu ois radiin päin?tuossa ylelmpänä kuva ni tonne sivulle... Saishan sen vaikka teipattua valkoseks/siniseks mut..
tuota ei varmaan saa niinkään päin, että tuo pumppu ois radiin päin?
mist löysit tän kuvan?Reikien väli taitaa olla tuo 50mm, eli ei taida sopia
![]()
selasin noita kuvia: https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-convection-d5-silvermist löysit tän kuvan?
no ite vaan manuaalia selasin xD hitto...selasin noita kuvia: https://www.ekwb.com/shop/ek-quantum-convection-d5-silver
mihin kohtaan sulla on tulossa toi säiliö/pumppu? onkos tuo EK FLT 360 vai jokin muu?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.