• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

Huomasin tossa eilen että mun Supreme MX blokista on vissiin yksi G1/4 kierre vähän korkannut, vuotaa sieltä välistä pikkasen kun loopissa kiertoa. Kokeilin varmuudeksi toisella liittimellä, mutta sama juttu. O-renkaissa tms en huomannut mitään erityistä joten pakko jotenkin tuohon portin kierteeseen liittyä, sitä on varmaan joskus hieman liikaa kiristetty tms ja kun kierre akryylistä niin lopputulos sitten tämä.

Onko tuhoontuomittu ajatus heittää siihen kiinni joku jatko tms ja epoksilla tiivistää se väli, onko joku tehnyt? Ajatus mulla oli että sitä epoksia laittais kierteeseen sekä sitten myös siihen portin ympärille liittimen "alle" mihin O-rengas tms tulee, ajatuksena se että sitä ei siihen ympärille tarttis levitellä ja lopputulos mahdollisimman siisti. Kuitenkin tuhoon tuomittu toi blokki, joten varmaan pahin mitä tässä voi hävitä on tuo jatko ja omat hermot. :)

Koetin tossa löytää AM4 blokkia jos jollain olisi PK-seudulla myydä, mutta ei oikein tuntunut näin pikaisesti löytyvän.
Ilmeisesti pleksinen tuo kansiosa? Nuo tuppaa aina vuotamaan ikävä kyllä.
 
Joo pleksinen se on vaikka se musta koristekansi tms siinä onkin päällä.
 
Ostakaa ny niitä koko metalli blokkeja eikä noita plexi paskeita

Joo sano mistä voin sellasen hakea PK seudulta niin menen heti ostamaan. :)

Surkeeta kyllä kun PK seudulla ei ole yhtään liikettä mistä voisi blokin ostaa. Ainut paikka on tilata Turusta tai ulkomailta.
 
Joo sano mistä voin sellasen hakea PK seudulta niin menen heti ostamaan. :)

Surkeeta kyllä kun PK seudulla ei ole yhtään liikettä mistä voisi blokin ostaa. Ainut paikka on tilata Turusta tai ulkomailta.

Joo ei tilanne missään muualla ole sen parempi. Eklta saa paris päiväs suoraan pikarahdilla.
 
Huomasin tossa eilen että mun Supreme MX blokista on vissiin yksi G1/4 kierre vähän korkannut, vuotaa sieltä välistä pikkasen kun loopissa kiertoa. Kokeilin varmuudeksi toisella liittimellä, mutta sama juttu. O-renkaissa tms en huomannut mitään erityistä joten pakko jotenkin tuohon portin kierteeseen liittyä, sitä on varmaan joskus hieman liikaa kiristetty tms ja kun kierre akryylistä niin lopputulos sitten tämä.

Onko tuhoontuomittu ajatus heittää siihen kiinni joku jatko tms ja epoksilla tiivistää se väli, onko joku tehnyt? Ajatus mulla oli että sitä epoksia laittais kierteeseen sekä sitten myös siihen portin ympärille liittimen "alle" mihin O-rengas tms tulee, ajatuksena se että sitä ei siihen ympärille tarttis levitellä ja lopputulos mahdollisimman siisti. Kuitenkin tuhoon tuomittu toi blokki, joten varmaan pahin mitä tässä voi hävitä on tuo jatko ja omat hermot. :)

Koetin tossa löytää AM4 blokkia jos jollain olisi PK-seudulla myydä, mutta ei oikein tuntunut näin pikaisesti löytyvän.

Sama blokki vuoti itsellä ja meni heti vaihtoon. O-renkaassa ei pistänyt mikään silmään ja blokki oli vielä suhteellisen uusi (~ 2kk)

Kuvaa ei satu enään olemaan mutta jos ei olisi ollut lasista sivupaneelia kopassa niin olisi varmasti jokin komponentti sanonut itsensä irti hyvin pian :lol:
 
Näiden viestien valossa voi kyllä olla että en mitään korjausta ala tolle edes yrittämään, vois tietty purkaa ja tutkia ton sitten paremmalla ajalla. Voi olla että sun mustan koristelevyn alla se pleksi on haljennut tms niin siinä ei paljon epoksi kierteessä auta.

Itellä toi onneks alko vuotaa heti samantien kun pistin koneeseen kiinni. Lisäksi siniset nesteet niin oli helppo huomata.
 
Itse väitin ja edelleen väitän, että tämä johtuu liikakiristyksen takia. Itsellä on ollut Czhorde:n jäähdyttimet ja G1/4 paikat olivat POM:sta. EK supremecy:lle on ollut useita kertoja sama ongelma. Täällä jotkut (asiantuntijat) olivat asiasta eri mieltä.

Aiheesta lisää englannin kielellä

This crack on EKWB CPU block???????????
 
Itseä ei niinkään nyt murehdita mistä tuo on syntynyt, varmaan on liikaa kiristetty tms. Lähinnä mietin että voiko asian jollain tapaa korjata. Ilmeisesti kuitenkin riskinsä siinäkin, joten varmaan vaihdan tuon blokin.

Pystyykö EKWB blokkeihin ostamaan vain uuden kannen jostain? En ainakaan heidän sivuiltaan löytänyt kun pikaisesti katsoin, mutta jossain Reddit tms ketjussa jossa tätä samaa halkeilua käsiteltiin niin joku sanoi että oli vain ostanut uuden full metal kannen blokkiin asian korjaamiseksi.
 
IPystyykö EKWB blokkeihin ostamaan vain uuden kannen jostain? En ainakaan heidän sivuiltaan löytänyt kun pikaisesti katsoin, mutta jossain Reddit tms ketjussa jossa tätä samaa halkeilua käsiteltiin niin joku sanoi että oli vain ostanut uuden full metal kannen blokkiin asian korjaamiseksi.
Kysy suoraan EKWB:lta sähköpostilla, vastaavat nopeasti. Itse tiedustelin uutta säiliökantta SPC pumppuun, sitä ei saa.
 
Noh ehkä heitän tolla vesilintua, varmaan helpompaa. Otin tuon blokin irti ja katsoin niin onhan noissa molemmissa porteissa tollasia hiusmurtumia, toinen vain kuitenkin vuoti.
 
Sain Aquatuningilta uuden putken ja aloin kasailemaan looppia uuteen koteloon. Reservoiria kasatessa tuo säiliön kansi tuntui kovin tiukalta uuden putkeen, vanhan halkeilleen kanssa se pyöri ihan nätisti myös ehjässä päässä. Koitin uudelleen pyöritellä kantta kiinni uuteen putkeen ja nyt se mokoma jäi noin 1/3 matkasta jumiin. En saa enää väännettyä kantta irti, saati syvemmälle. Hirveästi voimaa en uskalla käyttää, ettei taas mene pleksi vituiksi. Yhtään vinossakaan tuo ei kierteisiin mennyt, en oikein tiedä missä vika. Tuubien halkaisija ja kierteet vaikuttavat kyllä olevan samaa kokoa.

Olisiko vinkkejä kuinka saada jumittunut pleksikansi irti pleksituubista? :D Sai muuten olla viimeinen kerta kun ostan mitään Alphacoolin paskatuotteita, sen verran alkoi vituttamaan tämä laadunvalvonta. Tuo säiliön kiinnityssysteemikin on aivan surkea.

Edit: Eipä tuo irtoa vaikka koitan kaikin voimin vääntää irti (pitäisköhän alkaa käydä salilla?). Koitin myös laittaa öljyä ja saippuaa kierteisiin, mutta ei siitäkään ollut apua. Kotoa ei löydy ruuvipenkkiäkään tai mitään vastaavaa, joten seuraavaksi töitä saanee vasara jolla pistän tuon säiliön paskaksi että saan edes kannen talteen ja voin sitten kasailla vanhan putken kanssa.
Pääsin käyttämään tuttavan ruuvipenkkiä. Siihen kansi kiinni ja kova vääntö putkesta niin vihdoin irtosi. Onko kellään ollut säiliön kannen kanssa moista probleemaa? Ei mene uuden putken kumpaankaan päähän sitten millään.

Laittelen semivihaista postia Aquatuningille ja kasailen tuon halkeamilla olevan säiliön kanssa. Pitää ensi palkasta sitten ostaa kunnollinen säiliö tilalle. :rage:
 
Itse väitin ja edelleen väitän, että tämä johtuu liikakiristyksen takia. Itsellä on ollut Czhorde:n jäähdyttimet ja G1/4 paikat olivat POM:sta. EK supremecy:lle on ollut useita kertoja sama ongelma. Täällä jotkut (asiantuntijat) olivat asiasta eri mieltä.

Aiheesta lisää englannin kielellä

This crack on EKWB CPU block???????????

Varmaan yleisin syy tuo liikakiristys mutta ottaen huomioon akryylin materiaalina niin se on herkkä säröämiselle/halkeamiselle ja aina heikoin kohta mihin koneistus on osunut ja kierteet varsinkin se paikka mistä lähtee halkeamaan ja monesti voi tulla jo koneistaessa pientä murtumaa josta lähtee ajansaatossa. Pom (acetal) taas on erittäin luja/sitkeä materiaalina ja sitä ei saa tuollalailla halkemaan vaikka tekisi mitä.
 
Jees. Blokki vaihdettu ja vuodot poissa, kaikki hyvin ja elämä jatkuu. Barrowsia sitten kävin hakemassa @AkTechGears luota. Siinä kyllä paikka joka palvelee jälleen kerran, kuten aina aikaisemminkin!

Ei tästä kaunista tullut, mutta se nyt ei ollut hakusessakaan tämän ikkunattoman kakkoskoneen osalta.

20180709_203415.jpg

EDIT: Kotelolle joutu hieman näyttämään Dremeliä ja peltisaksia, kun ei tuo Shinobi ole oikein näitä hommia varten tehty. Vielä jos jaksaisi siistiä kaapelit tms laittaa nippuun, niin hyvä olisi. :)
 
Hetipitiliima.
Akryylisen näyttisten terminaalin korjailin, sai tihkumisen loppumaan.
Kokeile ennen sorsastusta.[emoji214]
Noh ehkä heitän tolla vesilintua, varmaan helpompaa. Otin tuon blokin irti ja katsoin niin onhan noissa molemmissa porteissa tollasia hiusmurtumia, toinen vain kuitenkin vuoti.
 
Noniin,

Nyt tarvittaisiin foorumin järkkymätöntä tietotaitoa, elikkä onko seuraavat palikat yhteensopivia? vai tilasinko väärin.

Asus GeForce GTX 1080 Ti TURBO -näytönohjain, 11GB GDDR5X - 799,90€

Phanteks Glacier G1080Ti Founders Edition -vesiblokki näytönohjaimelle, kromi - 203,00€

Nopealla kuuklettelulla pääsin vähän ristiriitaisiin tulkintoihin.

Tattis!

Ps. Ostetaan hyvä alkolukko "vahvista tilaus" painiketta varten:D
Taisit tilata väärin. Turbossa ei ole vastaava boardi FE:n kanssa. Enkä löytänyt fullcover blockia tuohon muutakun kiinasta.
BYKSKI Full Cover Graphics Card Block use for ASUS TURBO GTX1080 8G/1080TI 11G/TURBO GTX 1070TI Water Cooling GPU Radiator Block-in Fans & Cooling from Computer & Office on Aliexpress.com | Alibaba Group
 
Koneen kotelon ja loopin päivitystä pukkaa, johan tuolla vuosi mentiinkin.
Yhtä 480 tai paria 560:stä radia homma kaipailisi, pistin jo tuonne ostetaan palstalle kyselyä mutta jos jollain itx:ään siirryttyä pyörii jouten niin pistä viestiä.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeiltu jo. Tarvitsee paljon kulmia adaptereita (45°/90°). :). Näyttää hyvältä jos käytätte pelkästään kirkkaita nesteitä loopissa.

Glass Tubing

No perkeles....pitää kyl tuolla tehdä ja lasi säiliö viel jos joskus uutta looppia rakentaa kokonaan kovilla putkilla. Nyt kupari ja prossulle ja gpulle letkut pikaliittimin käytännöllisyyden takia. Millä ohjelmalla muuten olet suunnitellut noita distro paneeleja? Ja missähän halvinta teettää noita?
 
No perkeles....pitää kyl tuolla tehdä ja lasi säiliö viel jos joskus uutta looppia rakentaa kokonaan kovilla putkilla. Nyt kupari ja prossulle ja gpulle letkut pikaliittimin käytännöllisyyden takia. Millä ohjelmalla muuten olet suunnitellut noita distro paneeleja? Ja missähän halvinta teettää noita?

Itse suunnittelin single/double loop paneelit Vectric Aspire softalla. Mutta, käytännössä käy kaikki 2d/3d ohjelmat mm solidworks ja fusion 360 tai Siemens NX jne. Täytyy tutustua vähän enemmän kun itsekin olen ihan noob tässä hommassa. Opettelen tällä hetkellä fusion 360. Kun CNC koneiden kanssa ei ole mitään kokemuksia, niin tuotin nämä ulkomailla/yhdysvalloissa. Barrow voi tietääkseni tehdä myös erikoisia tilauksia jos tilauksen määrä on vähintään 30-50 kpl:).
 
Onko 1080 ja 1080Ti:ssa sama vesiblokki?. Tekisi mieli vaihtaa 1080 tehikkaampaan eli 1080Ti:n ja ajattelin et jos kävia veaiblokki suoraan?.
 
Onko 1080 ja 1080Ti:ssa sama vesiblokki?. Tekisi mieli vaihtaa 1080 tehikkaampaan eli 1080Ti:n ja ajattelin et jos kävia veaiblokki suoraan?.


Jos kyseessä on 1080 FE, niin 1080Ti blokki ei toimisi 1080 FE:n kanssa. Sen takia, että 1080 Ti:n komponentit ovat integroitu eri paikoissa, kuten PCIe-virransyöttö ja muut pienet erot. 1080 Ti FE blokki käy Titan XP ja Titan Xp korttien kanssa, koska pcb:t ovat samanlaisia.
 
Jos kyseessä on 1080 FE, niin 1080Ti blokki ei toimisi 1080 FE:n kanssa. Sen takia, että 1080 Ti:n komponentit ovat integroitu eri paikoissa, kuten PCIe-virransyöttö ja muut pienet erot. 1080 Ti FE blokki käy Titan XP ja Titan Xp korttien kanssa, koska pcb:t ovat samanlaisia.
Itselläni on siis Asus Strix 1080 näyttis ja siinä on EK:n vesiblokki
 
Tuota tuota.. nyt tekisi mieli heittää Eisbaer mäkeen ja laittaa erilliset pumppu ja blokki tilalle. Blokin katselinkin jo, mutta missähän pumpussa olis parhain hinta/laatusuhde. Ei viitti ihan sikaa säkissä ostaa, mutta toki mitä halvempi sitä parempi. :kahvi:
D5 ja DDC ovat varmaankin parhaita, mutta itsellä on hyviä kokemuksia myös EK:n SPC pumpusta. Pieni, halvempi ja hiljainen mutta ei lähellekään yhtä tehokas kuin esim D5. Jos tuon ostaa niin kannattaa ottaa tuo säiliöllinen malli, sitä ei saa pelkkään pumppuun jälkeenpäin.
Toki mulla ei ole paljon kokemuksia custom loopeista, näyttistä olen jäähdyttänyt nesteellä. Prossu ollut aina ilmalla.
EK-Waterblocks EK-XRES 100 SPC-60 MX PWM, nestesäiliö ja pumppu, musta/plexi - 83,30€
EK-Waterblocks EK-XTOP SPC-60 PWM - Plexi, musta/läpinäkyvä (sis. pumppu) - 70,80€
 
D5 ja DDC ovat varmaankin parhaita, mutta itsellä on hyviä kokemuksia myös EK:n SPC pumpusta. Pieni, halvempi ja hiljainen mutta ei lähellekään yhtä tehokas kuin esim D5. Jos tuon ostaa niin kannattaa ottaa tuo säiliöllinen malli, sitä ei saa pelkkään pumppuun jälkeenpäin.
Toki mulla ei ole paljon kokemuksia custom loopeista, näyttistä olen jäähdyttänyt nesteellä. Prossu ollut aina ilmalla.
EK-Waterblocks EK-XRES 100 SPC-60 MX PWM, nestesäiliö ja pumppu, musta/plexi - 83,30€
EK-Waterblocks EK-XTOP SPC-60 PWM - Plexi, musta/läpinäkyvä (sis. pumppu) - 70,80€
Itsekin mietin tuota SPC-pumppua pieneen koteloon, mutta kuulemma ei suositella jos kotelossa on CPU ja GPU loopissa, sekä kaksi radia - paine ja virtaus ei riitä yhdellä pumpulla.
 
Ois kiva jos valmistajat ilmottais painehäviöt kunnolla noille osille ja muille ni helppo mitottaa pumppu niitten mukaan.
 
Itellä tuo acetaali versio. Hyvin pelannut ja kestänyt vaikka liittimiä ruuvattu ees taas välillä tiheästikkin. Metalli versio tosin kalliimpi.
 
Itellä tuo acetaali versio. Hyvin pelannut ja kestänyt vaikka liittimiä ruuvattu ees taas välillä tiheästikkin. Metalli versio tosin kalliimpi.
Mulla nykysessä kokoonpanossa ek:n plexi kansinen versio kestänyt. Aijemmin 2600k kanssa oli joku alphacoolin plexikantinen blokki mikä halkes liittimen juuresta ja laski vedet prossulle. Kesken tiukan pelaamisen koneet sammu. Noh osat irti ja pieni kuivailu ja takas nippuun ja pelit jatku:P Siitä aikaa vissiin vuosi ja kone on edellee velipojalla käytössä.
 
Tuon EK:n akryylikannen kanssa tosiaan oli itsellä ohjelmaa, mutta nyt molemmissa koneissa Barrowin akryylikannella olevat blokit ja ainakaan toistaiseksi ei mitään ongelmaa ole ollut. Hyvin toiminut ja kestänyt, valotkin vielä loistaa hienosti. :)
 
On noissa muoviseoksissa varmaan eroja. Itsellä on ollut loopissa yli 6 vuotta Murosta käytettynä ostettu vanha EK:n Supreme HF muovikannella eikä mitään ongelmia ole ollut.

Taitaa silti varminta olla ostamatta pleksikantisia, kun niissä tuntuu liian usein olevan ongelmia.
Tätä omaani en kyllä näe syytä vaihtaa. Tuskin näillä blokeilla niin kamalan isoja eroja kuitenkaan on lämmönsiirtämisessä.
 
On noissa muoviseoksissa varmaan eroja. Itsellä on ollut loopissa yli 6 vuotta Murosta käytettynä ostettu vanha EK:n Supreme HF muovikannella eikä mitään ongelmia ole ollut.

Taitaa silti varminta olla ostamatta pleksikantisia, kun niissä tuntuu liian usein olevan ongelmia.
Tätä omaani en kyllä näe syytä vaihtaa. Tuskin näillä blokeilla niin kamalan isoja eroja kuitenkaan on lämmönsiirtämisessä.
Oikeestaan ainut ero voisi olla valettu akryyli tai suulakepuristettu akryyli. Noista suulakepuristettu heikompaa ja ei edes pitäisi kestää koneistus käytössä että ihmettelisin jos suulakepuristettua käyttäisivät. Tietysti suulakepuristettu halvempaa ja ainahan laatu eroja materiaaleista löytyy.
 
Eilen sain EK:n custom loopin kasaan. Hienosti pelittää. Delta t normi rasituksessa noin 7 astetta nesteelle kun tuulettimet säädetty 500 rpm :psmoke:
 
Millä radeilla remmiahdin toi sun looppi pyörii?
Itsellä sama delta xe 480.llä,mut 1200rpm.llä.
Odottelen 480 monstaa kakkos radiks,ku Jimms saa toimitettuu.
 
Millä radeilla remmiahdin toi sun looppi pyörii?
Itsellä sama delta xe 480.llä,mut 1200rpm.llä.
Odottelen 480 monstaa kakkos radiks,ku Jimms saa toimitettuu.
Loopista löytyy 2 kpl CE420 radeja. Kattoradissa Noctuan NF-A14 PWM ja eturadissa Thermaltake Riing Plus 14 ropellit. Synteettisiä testejä en ole ehtinyt vielä ajelemaan paljoa. Ajelin puoli tuntia Prime 95 small fft ja nesteen lämpötilat laski melkein välittömästi 2 astetta vs pelisession lämmöt. (Kingdom come deliverance)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom