Custom nestejäähdytys - yleisthreadi

EDIT: double side heat dissipation ilmeisesti tarkoitti tässä tapauksessa teippiä, eikä kaksipuoleista blokkia.
 
EDIT: double side heat dissipation ilmeisesti tarkoitti tässä tapauksessa teippiä, eikä kaksipuoleista blokkia.

Joo, se on tuota kiina-englantia. Kuvista näkee että siinä tulee lämpötyyny sösödeen päälle, ja blokki sitä vasten. Niinkun nyt vaikka näyttiksen muisteille tai vrm:lle. Tietysti jos ruuveissa riittää jenga ja sösödeessä on muistipiirit sekä controlleri tismalleen saman korkuisia (ettei esim. muistit ole korkeampi, jollon ohjainpiirillä ei kontaktia ja ei jäähdytystä), niin voinee käyttää ihan lämpötahnaa.

Selviää sitten kun saapuu mulle ja testaan, tai jos @AkTechGears lyö testipenkin kasaan ja pistää vähän (kuva)raporttia tulemaan ;)

Muuten näyttää kyllä ihan hyvältä (kuvien perusteella), aika "lopullinen ratkaisu" M.2 aseman jäähdytykseen :D
 
Tulipa tilailtua formulamodsista itellekin tommonen, kun tosiaan hinta ei päätä huimaa, ja samalla piti muutama letkuliitin ja res top pumppuun tilailla. Nyt on letkua pumpun ja säiliön välissä niin saapi vähän tiivistettyä kilkkeita.
 
Ensimmäistä looppia itselleni suunnittelemassa. ~300 euron budjetti ja lähdetään ihan kevyesti pelkästä CPU:n (i7-7700k/delid) jäähdyttämisestä.
Rojut kiinasta radia lukuunottamatta, se ja nesteet Jimssiltä


z6GDjL6.png


https://i.imgur.com/z6GDjL6.png

Radiksi
Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper X-Flow 280mm jäähdytin - 79,90€
ja neste valinnassa vielä.

Jotain selkeitä puutteita joita huomaatte?
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäistä looppia itselleni suunnittelemassa. ~300 euron budjetti ja lähdetään ihan kevyesti pelkästä CPU:n (i7-7700k/delid) jäähdyttämisestä.
Rojut kiinasta radia lukuunottamatta, se ja nesteet Jimssiltä
Jotain selkeitä puutteita joita huomaatte?

T-haara tai Y-haara kumman haluatkaan ja male-male liitin jotta saat tuon hanan laitettua
 
radeissa ja blokeissa (näyttis, tai missä on yli 2 rööriä) tulee myös noita tulppia yleensä mukana, mutta haaroittimiin ja säiliöön esim tarvii. Toki eivät nyt kauheasti maksa, mutta kuitenkin. Hyvä niitäkin toki pari kolme on olla, tai jos haluaa tiettyyn teemaan niin sit.

Ja 13/19 letku on varmaan aika jöötiä, itellä on tota 16mm duraclearia ja sekin on jo aikamoista puutarhaletkua.
 
Huoh, ilmaa kierrossa näemmä. Mites tuon saa helpoiten pois? Pumppublokilta kennoon menevässä letkussa siis ilmakuplia.
Kotelo kätösiin ja ravista niin maan perkeleesti. :smoke:
No ei vaan mutta pumpun käydessä keinuttele koteloa edes takaisin, sivulta toiselle, eteen ja taakse. Itse muistaakseni käänsin koko kotelon looppeineen ylösalaisinkin joksikin aikaa (jos näin teet niin tarkkana ettei pumppu mene myös ylösalaisin). Jonkun verran looppiin aina jää pikkukuplia, jotka sitten (toivon mukaan) ajan kanssa lähtevät liikkeelle. Pienestä määrästä ilmakuplia ei kuitenkaan ole mitään haittaa, kunhan ilmatasku ei ole pumpussa ja lämmöt ovat kohdillaan.

Niin ja kannattanee vielä tarkistaa kaikki liittimet/tulpat kertaalleen ettei jokin ole löysänä ja päästä ilmaa loppiin.
 
Kone käynnissä kallistelee koteloa niin, että ilmakupla pääsee etenemään säiliöön asti. Itellä oli pitkään radin yläosassa ilmaa kun säiliö alempana kuin radin liitäntäosa, eikä radi mene koteloon liittimet alaspäin (kotelon etuosassa radi siis). Pyörittelemällä sitten asettui.
 
Kiitoksia vinkeistä. Liittimet ja tulpat ainakin ok. Ensimmäinen asennus säiliön kanssa, kyseessä siis melkoisesti laajennettu Eisbaer. Eisbaerin pumppublokki, orkkis 240 radi, EK:n 140 radi ja Phobyan Balancer 140 säiliö. Onko kierto nyt oikeassa järjestyksessä, menee siis säiliö -> pumppublokki -> 240 radi -> 140 radi -> säiliö.

Noviisina hyvä kysellä, lisätieto ei ole koskaan pahasta. :kahvi:

edit: Lämmöt tosiaan sitä luokkaa jota odottanutkin tältä, eli niiden suhteen ei pitäisi olla ongelmia.

Järjestyksellä ei ole suurta väliä. Nesteen lämpö tasautuu kumminkin. Jos sattuu olemaan josassain ylhäällä radissa / säiliössä tulppa niin sitä avaamalla saa hyvin myös ilmattua kun rauhassa kääntelee koppaa
 
Onko kukaan testannut semmoista komboa, että on vain kopan pohjassa radi ja puhalletaan pohjasta ulospäin?

Vähän ihmetyttää kun on tuossa kakkoskoneessa siten, että 3x tuuletinta puhaltaa ulos takaata ja kyljestä ja radin läpi pohjan kautta ulos. Tällä tavalla tuo 7900X prossu käy järjettömän kuumana ja kellot joutuu jättää vakioksi (4 GHz).

Sen sijaan jos käännän radin tuulettimet niin että radi ottaa viileää ilmaa pohjasta kopan sisään, lämmöt on matalammat jopa 4.4 GHz kelloilla. Jääkö tuo ilma vaan pyörimään kotelon alle eikä homma toimi? Tämän kokemuksen jälkeen radin pohjaan laitto vaikuttaa ylipäätään aika kyseenalaiselta operaatiolta sellaisissa koteloissa joissa se mahtuisi muuallekin. Joko jäähdytetään kopan sisusta hehkuvan kuumaksi, tai sitten keitetään prossua. :confused:
 
Lämpöhän nousee tunnetusti ylöspäin joten luulisi sillä tosiaan olevan asian kannalta vaikutusta. Saako tuo radin läpi ulospuhaltava flekti mistään viileää ilmaa?

Itsellä tosiaan radi pohjassa ja tuuletin imee ilmaa radin päältä, toisinpäin ei olisi mahtunut kun tulee emolevyn liittimet (power_on jne) vastaan.

Ei, kaikki ulos, koska pölysuodattimia ei tuohon koppaan oikein järkevästi saa. Siinäkin yksi syy. Antanee olla noin että puhalletaan sitten radin lämmin ilma sisään. :tup:

VFzrXBa.jpg
 
Ei, kaikki ulos, koska pölysuodattimia ei tuohon koppaan oikein järkevästi saa. Siinäkin yksi syy. Antanee olla noin että puhalletaan sitten radin lämmin ilma sisään. :tup:

VFzrXBa.jpg

Inwin 303 ?

Äkkiä tuo radi pohjalta pois ja laita pelkästään tuulettimet puhaltamaan ylöspäin (gpu:hun) :). Valitettavasti kaikkia variaatioita kokeiltu kyseisen kotelon kanssa. Radi menee ainoastaan optimaalisesti katolle.
 
@xarot Mulla Corsair 600C kopassa ottaa sisään 240mm radin läpi edestä ja puhaltaa 360mm radin läpi ulos pohjasta. Lisäksi takana yksi 120mm tuuletin puhaltamassa ulospäin, jotta lämmin ilma ei palaa takaisin kotelon sisään kiertoon. Ei mitään kummallisempia ongelmia ollut. Varmaan toimisi paremmin jos kääntäisi ottamaan pohjasta sisään, mutta riittää kyllä jäähdyttämään veden Ryzenille & Vegalle näinkin.

Mitkä sulla on sitten veden lämmöt kun kiveä ei pysty kellottamaan, että onko se oikeasti veden lämmöistä kiinni vaiko blokin kontaktista tms?
 
@xarot Mulla Corsair 600C kopassa ottaa sisään 240mm radin läpi edestä ja puhaltaa 360mm radin läpi ulos pohjasta. Lisäksi takana yksi 120mm tuuletin puhaltamassa ulospäin, jotta lämmin ilma ei palaa takaisin kotelon sisään kiertoon. Ei mitään kummallisempia ongelmia ollut. Varmaan toimisi paremmin jos kääntäisi ottamaan pohjasta sisään, mutta riittää kyllä jäähdyttämään veden Ryzenille & Vegalle näinkin.

Mitkä sulla on sitten veden lämmöt kun kiveä ei pysty kellottamaan, että onko se oikeasti veden lämmöistä kiinni vaiko blokin kontaktista tms?

Lämpömittaria ei ole kierrossa, hankittuna kyllä on mutta ei jaksa repiä tuota auki. Kyllä se minusta keittää koko kone jos radin kautta ulos.

Kyllä tuo näyttäisi ihan OK toimivan nyt kellotettuna niin että radin kautta puhalletaan sisään, mutta toki muut komponentit lämpiää vähän enemmän näin. Ei kuitenkaan ihan pienin lämmöntuottaja tuo prossu ole. Kuvassa näyttää Primen kellot vähän väärin, testi siis pyörii vieläkin. Ero on vaan aika dramaattinen +400 MHz lisää kelloja alhaisemmilla lämmöillä kun käänsi kolme tuuletinta toisinpäin. Blokkia on ruuvattu varmaan kymmeniä kertoja eestaas tässä parin kuukauden sisään ja joka kerta vaihdettu tahnat. En usko että on tämän takia tuosta kiinni. Barrowin blokin kiinnitysmekanismi on kyllä todella kehno jos vertaa vaikka EK:n vastaavaan.

1XcSvkV.png
 
In Win 101. Tässä ei ole katossa paikkaa radille.

InWin 101


Oletko kokeillut laittaa myös 120mm radia takapuolelle tai 240mm radia emolevy-paneeliin. Laita tuulettimet pohjalta puhaltamaan ylöspäin? Tuolla tavallakin radin pinta-ala voi jäädä vähäiseksi kun kyseessä 140w tdp prossu.
P.s lämmöt näyttää aika normaalilta. Ainoa asia mitä tulee mieleen on, että tuo kotelo on todella ahdas ja sisälämpötila voi pahentaa olosuhteita. Onko sivu-ikkuna aina päällä vai laitatko normaalisti pois? Sorry, mutta ei mitään muuta tule mieleen.

Edit: Suosittelen laittamaan vedenlämpötila-anturin kuten olet itsekin maininut asiasta. Säiliössä oleva neste näyttää olevan kiehunut kun höyry on noussut ylös? Onko säiliön kannessa tulppa kiinni? Poistatko joskus säiliöstä ilmaa?
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan testannut semmoista komboa, että on vain kopan pohjassa radi ja puhalletaan pohjasta ulospäin?

Vähän ihmetyttää kun on tuossa kakkoskoneessa siten, että 3x tuuletinta puhaltaa ulos takaata ja kyljestä ja radin läpi pohjan kautta ulos. Tällä tavalla tuo 7900X prossu käy järjettömän kuumana ja kellot joutuu jättää vakioksi (4 GHz).

Sen sijaan jos käännän radin tuulettimet niin että radi ottaa viileää ilmaa pohjasta kopan sisään, lämmöt on matalammat jopa 4.4 GHz kelloilla. Jääkö tuo ilma vaan pyörimään kotelon alle eikä homma toimi? Tämän kokemuksen jälkeen radin pohjaan laitto vaikuttaa ylipäätään aika kyseenalaiselta operaatiolta sellaisissa koteloissa joissa se mahtuisi muuallekin. Joko jäähdytetään kopan sisusta hehkuvan kuumaksi, tai sitten keitetään prossua. :confused:
Silverstonen lootissa kyllä, parempi puhaltaa sisälle eikä tuolla suunnalla ole oikein väliä. Nytten on tuo modattu raven pystyssä, mutta kokeilin paria variaatiota ennen tuon modin tekemistä. Ulkoa sisälle tuntuu toimivan joka kerta kiistatta paremmin. Minulla toki kennokokoa huomattavasti enemmän ja vähemmän ytimiä kellotettavana, joten tuosta raudasta en pysty mitään sanomaan.

Lämpöhän nousee tunnetusti ylöspäin joten luulisi sillä tosiaan olevan asian kannalta vaikutusta. Saako tuo radin läpi ulospuhaltava flekti mistään viileää ilmaa?

Itsellä tosiaan radi pohjassa ja tuuletin imee ilmaa radin päältä, toisinpäin ei olisi mahtunut kun tulee emolevyn liittimet (power_on jne) vastaan.
Lämpimän ilman ylöspäin nousemisella ei näissä PC hommissa ole mitään tekemistä pl huoneilma ympärillä, luonnollisesti katonrajassa lämpimämpää huoneessa kuin esim lattialla.

Mitä taas tuosta loppulootan "hehkuttamisesta" niin aika kaukaahaettua, jos esim nesteen lämpötila ei ole yli 30 astetta. Hyvin se rauta siellä kotelossa pärjää vaikka olisi 40 astetta, ja sen jälkeen kusee kyllä koko loopin idea jos sen yli menee. Eli turvallisin mielin vaan sinne lootaan puhaltelemaan!

ääh. Eihän sinulla ollutkaan näyttis vesillä tälläkertaa.. toki sitten vähän haittaa :(
 
Viimeksi muokattu:
Ei, kaikki ulos, koska pölysuodattimia ei tuohon koppaan oikein järkevästi saa. Siinäkin yksi syy. Antanee olla noin että puhalletaan sitten radin lämmin ilma sisään. :tup:
Käännä nuo kyljen tuulettimet puhaltamaan sisään, loput sitten ulos? Jimm’siltä vaikka pölysuodattimet noihin tuulettimiin, Dustendin leikattavaa kylkeen tms.
 
Kohta lähtee tilaus custom loop kamoista. Tarkoituksena olisi jäähdyttää melkein äänettömästi sekä Ryzen 2700X ja MSI GTX 1080 Ti Gaming X.
Oliskohan tuossa suunnilleen kaikki mitä tarvitsee vai puuttuuko jotain? Kotelona Thermaltake View 91 RGB joten tilaa riittää :D
Custom loop.JPG
 
Kohta lähtee tilaus custom loop kamoista. Tarkoituksena olisi jäähdyttää melkein äänettömästi sekä Ryzen 2700X ja MSI GTX 1080 Ti Gaming X.
Oliskohan tuossa suunnilleen kaikki mitä tarvitsee vai puuttuuko jotain? Kotelona Thermaltake View 91 RGB joten tilaa riittää :D
Custom loop.JPG
Ajattelitko laittaa pumpun kiinni radiin? Osui vain silmään että radit on 140mm tuulettimille, mutta pumpun kiinnike menee 120mm paikkaan.
Muuten kyllä näyttää ihan hyvältä setiltä. :)
 
Ajattelitko laittaa pumpun kiinni radiin? Osui vain silmään että radit on 140mm tuulettimille, mutta pumpun kiinnike menee 120mm paikkaan.
Muuten kyllä näyttää ihan hyvältä setiltä. :)
Toi pumpun kiinnike taitaa jäädä ylimääräiseksi. Tilasin varmuuden vuoksi :D Tarkoitus olisi lisätä loopin asennuksen yhteydessä 2 tuuletinta pohjaan imemään ilmaa koteloon. Tuulettimia löytyy pilvin pimein ja myös 2 kpl tikittäviä/ujeltavia non Pro Magaleveja.
 
Seuraavaa koteloa / nestejäähyilyä tuumaillessa, onko kellään tästä kotelosta mitään tietoa tai onko ylipäätään saannilla?

https://www.singularitycases.com/product/spectre/

Hieno olis, mutta varmaankin liian suolakalan makuinen.

Toinen ajatus olis että kasaa koneen johonkin pienempään koteloon, vaikkapa HTCP ”vahvistimen” malliseen tai vastaavaan ja laittaa nestejäähyn kennot kokonaan ulkopuolelle. Esimerkiksi kotelo hifijalustan päälle ja kiinnittelee jalustaan taakse tms. isot jäähyt:

Phobya Phobya Xtreme NOVA 1080 jäähdytin - 149,00€

Jos tuollaiseen askarteluun lähtee niin luulis toimivan sen suhteen että radit saa raikasta ilmaa ja lämmin ilma ei jää koteloon. Pumpun + säiliön joutuis varmaan askartelemaan jalustaan kiinni myös.

Tarkoittais pikaliittimiä sekä ahdasta koteloa ylipäätään. Vielä kun ollut SLI ja isoa virtalähdettä niin ei välttämättä järkevä. Mutta siististi tehtynä vois olla aika näyttävä.
 
Noniin,tänään aamulla oli male-to-male adapteri tehny pienet yllärit:rofl:

Aamuyöstä kun heräilin töihin lähtöä varten niin ihmettelin kun koneen ohi kävellessä kuului ”läts” ääni.
No olihan se adapterin tiivisterengas päättänyt tehdä mulle ”mulkut” ja päästättänyt n. 0,5l tavaraa ulos 900d pohjalle.

No vahingot vain 1h töistä myöhässä ja 2kpl gentleä menetetty.

Uus adapteri kaapista ja samalla vaihdoin tuon jako-adapterin joka oli kiinni tuossa male-to-male adapterissa ja ERITTÄIN nopea vuototesti ja taas wörkkii:)

Kiitin kyllä luojaa ja ties ketä kun en tuota adapteria laittanut tuonne kattoradiin vaan oli pohjaradissa:darra:
 
Mikä M-M adapteri oli? Sama ongelma oli yhdellä Barrowin adapterilla.

EK-AF Extender Rotary M-M G1/4 - Nickel – EK Webshop
Tämä linkin^^ ekwb tekele,1kpl barrowin adapteri löytyy tuolta yläradista ja se jotenkin vaikutti 10x laadukkaammalta ja siksi pistin sen yläradiin.
Ja noita ekwb adaptereja on ollut mulla kauan ja aina vaikuttanut rimpuloilta jos on "pyörivä" liitin.

Ja ei,ei ollut mitään tiukkaa liitäntää vaan suoraan ylhäältä alas veto,ja ala-adapteri vuosi,siksi ihmettelen.

E: tai en siis ihmettele,tottakai liitin voi pettää mutta noin radikaalisesti yllätti.
Eli jos pumppu pyöri niin silloin sitä tuli kuin vesihanasta.
aikoinaan yks viallinen liitin vain hilseili muutamaa tippaa ulos päivässä.
 
Täälläkin on juuri tuollainen EK:n liitin vuotanut (ja runsaasti). Kiertäisin kuin ruttoa noita.
 
EK-AF Extender Rotary M-M G1/4 - Nickel – EK Webshop
Tämä linkin^^ ekwb tekele,1kpl barrowin adapteri löytyy tuolta yläradista ja se jotenkin vaikutti 10x laadukkaammalta ja siksi pistin sen yläradiin.
Ja noita ekwb adaptereja on ollut mulla kauan ja aina vaikuttanut rimpuloilta jos on "pyörivä" liitin.

Ja ei,ei ollut mitään tiukkaa liitäntää vaan suoraan ylhäältä alas veto,ja ala-adapteri vuosi,siksi ihmettelen.

E: tai en siis ihmettele,tottakai liitin voi pettää mutta noin radikaalisesti yllätti.
Eli jos pumppu pyöri niin silloin sitä tuli kuin vesihanasta.
aikoinaan yks viallinen liitin vain hilseili muutamaa tippaa ulos päivässä.

Itellä kanssa oli tommonen EK:n rimpula ja vaihdoin sen Barrowin vastaavaan. EK:n malli oli todella väljä ja kun siinä kun oli kiinni jakopalikka, niin ei pystynyt jättämään kun palikka roikkui alaviistoon. Barrow paljon parempi.
 
@AkTechGears

Onko kellään kokemusta noista bykskin tai barrowin oled lämpötila/virtausmittareista? Vielä kun noihin olisi samassa integroitu piuha emolevyn tempin liitäntään ja virtaus mittarilla tiedon vienti usbilla esim aidaan niin olis bueno. Tuollasenaan noilla oikeen mitään tee muutakun kivannäkösiä http://s.aliexpress.com/vY3a6viM?

Onko muilla muuten ollut vastaavaa että idlessä näyttis näyttää kylmempää mitä phobyan lämpötila mittari?
 
@AkTechGears

Onko kellään kokemusta noista bykskin tai barrowin oled lämpötila/virtausmittareista? Vielä kun noihin olisi samassa integroitu piuha emolevyn tempin liitäntään ja virtaus mittarilla tiedon vienti usbilla esim aidaan niin olis bueno. Tuollasenaan noilla oikeen mitään tee muutakun kivannäkösiä http://s.aliexpress.com/vY3a6viM?

Onko muilla muuten ollut vastaavaa että idlessä näyttis näyttää kylmempää mitä phobyan lämpötila mittari?
mulla t-sensorin lukema oli +2 ja näyttiksen -2. Varmaan suht normaalia.
 
@AkTechGears

Onko kellään kokemusta noista bykskin tai barrowin oled lämpötila/virtausmittareista? Vielä kun noihin olisi samassa integroitu piuha emolevyn tempin liitäntään ja virtaus mittarilla tiedon vienti usbilla esim aidaan niin olis bueno. Tuollasenaan noilla oikeen mitään tee muutakun kivannäkösiä http://s.aliexpress.com/vY3a6viM?

Onko muilla muuten ollut vastaavaa että idlessä näyttis näyttää kylmempää mitä phobyan lämpötila mittari?

Itsellä on riittävä kappaletta barrowin oled veden-lämpömittareita. Testasin yhden ja olisi ihan kiva myös testata aqueron/aidan kanssa.

Tässä olisi kyseinen mittari.
BARROWCH Black / Silver / Red digital water-cooled OLED water temperature meter FBFT02
http://s.aliexpress.com/aYB3Y3UZ?fromSns=Copy to Clipboard
 
Oletko kokeillut laittaa myös 120mm radia takapuolelle tai 240mm radia emolevy-paneeliin. Laita tuulettimet pohjalta puhaltamaan ylöspäin? Tuolla tavallakin radin pinta-ala voi jäädä vähäiseksi kun kyseessä 140w tdp prossu.
P.s lämmöt näyttää aika normaalilta. Ainoa asia mitä tulee mieleen on, että tuo kotelo on todella ahdas ja sisälämpötila voi pahentaa olosuhteita. Onko sivu-ikkuna aina päällä vai laitatko normaalisti pois? Sorry, mutta ei mitään muuta tule mieleen.

Edit: Suosittelen laittamaan vedenlämpötila-anturin kuten olet itsekin maininut asiasta. Säiliössä oleva neste näyttää olevan kiehunut kun höyry on noussut ylös? Onko säiliön kannessa tulppa kiinni? Poistatko joskus säiliöstä ilmaa?

120mm mahtuisi taakse mutta sitten senkin pitäisi puhaltaa sisään. Nyt radin tuulettimet on käännetty siis puhaltamaan sisään. Sivuikkuna toki kiinni aina.

Ei tuo vesi nyt varmaan kiehunut ole, olisko tuo vain normaalia kosteuden tiivistymistä. Ei varmaan nuo akryylikamat olisi selvinneet jos vesi olisi jossain kohtaa looppia ollut kiehumispisteessä. :) Vähän epäilen että tuo looppi päästää ilmaa sisäänsä, suurin epäilys on tuo EK:n säiliö.

Kellotettunahan tuo prossu imee mehua varmaan tuplasti tuon 140W TDP:n verran.


Tuollainen setuppi oli ennen tätä, mutta ei toiminut oikein lainkaan ja prossun lämmöt karkasi täysin käsistä.
 
Itsellä on riittävä kappaletta barrowin oled veden-lämpömittareita. Testasin yhden ja olisi ihan kiva myös testata aqueron/aidan kanssa.

Tässä olisi kyseinen mittari.
BARROWCH Black / Silver / Red digital water-cooled OLED water temperature meter FBFT02
http://s.aliexpress.com/aYB3Y3UZ?fromSns=Copy to Clipboard

Jäi itsellä se kuva ettei tuosta saa lämpötila tietoa emolevylle vai miten mahtoi olla?
 
Juu tuo kotelo on mallia "jos ostopäätöstä tehdessä hinta edes hipaisee ajatusyksiköitä tämä kotelo ei ole sinulle/minulle" tasoa hinnaltaan.

Sitä se on, mutta ei saa mielestä kun vaihtoehtoja fundeeraa.

Laadun puolesta luulis olevan priimaa. Vähän jäi epäselväksi onko niitä jo hyllyssä vai joutuuko venailemaan puolivuotta jos tuollaisen (joku) tilaa.
 
Sitä se on, mutta ei saa mielestä kun vaihtoehtoja fundeeraa.

Laadun puolesta luulis olevan priimaa. Vähän jäi epäselväksi onko niitä jo hyllyssä vai joutuuko venailemaan puolivuotta jos tuollaisen (joku) tilaa.
Ainakin build logeja on kopasta niin voisi olettaa toimitusajan olevan tuo 8-10 viikkoa tilauksesta.
 
Ainakin build logeja on kopasta niin voisi olettaa toimitusajan olevan tuo 8-10 viikkoa tilauksesta.

Aivan. Tuo aika arvio ollut tuossa jo siitä lähtien kun ekan kerran kattelin, useita viikkoja ellei muutaman kk. Ellei sitten tee erikseen tilauksesta.

Ehkei kuitenkaan noin kallista koteloa raaski hommata...
 
Juu tiedän tuon vanhemman kotelon, mutta siis ihan selkeästi on tuolle uudelle dynamic:ille. Esim noissa 3D piirustuksissa näkyy tuo 45 asteen ''syvennys'' emolevyn vierestä joka on vain uudessa O11. Toi vanhan kotelon kuva kyllä hämää paljon :lol:
 
Jäi itsellä se kuva ettei tuosta saa lämpötila tietoa emolevylle vai miten mahtoi olla?


Testasin äsken Asus Aisuite III, aidata64 sekä hwinfo:n kanssa tuon vedenlämpötila-anturin. Tulin sellaiseen lopputulokseen, että Zenith:lla temp-bugia on ollut alusta lähtien ja on edelleen olemassa (bioksien päivityksistä huolimatta). Muuten,
kytkin anturi T_Sensor 1(B) sekä myös Water_flow/tuuletin liitäntöihin. Oled toiminut pelkästään Water_flow ja Tuuletin liitännillä. T_sensor liitäntään kytkettäessä Aisuite tunnistaa lukemat , vaikka eivät pidä paikkaansa.
Esim:

Kytkettynä tuuletin liitäntään. Huom! Näytöllä (Ambiant) lämpötilat:).
20180705_001617.jpg
20180705_000951.jpg
Cpu:n lämpötilat. Todellisuudessa nuo lämmöt voivat sulattaa koko huonetta:D

20180705_001424.jpg

Kytkettynä T_Sensor (B) liitäntään.

20180705_000727.jpg


Aisuite T_sensor (B) lukemat (97°) ? :)
t-sensor B.png

Laitan kyllä cpu+gpu ja muitten komponenttien oikeat lukemat tänne. Lisäksi teen pienen testin tuon lämpötila-anturin kanssa ja laitan lopputuloksen myös tätä kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Eli, laitoin ryzenmaster:n kautta TR 1950X gamemode:lle. Yleensä käytän koneen gamemode:ssa (8 ydintä aktiiivisena) jos en käytä mitään editointi/renderointi ohjelmia.

Speksit löytyy tämän linkin takaa.

Projekti: The Redripper (Threadripper 1950 X, ROG Z -E, 1080 Ti FE,Jonsbo Mod 1,)

GPU
Afterburner + Gpuz -Sensori lukemat



CPU (vain 8 ydintä aktiivisena)

OCCT + CPU-Z- ja Ryzen Master lukemat



Hwinfo



GPU lämpötilat



M.2 + passiivisen jäähdyttimen lämpötilat


Säiliössä olevan nesteen lämpötilat



Monoblokissa olevan nesteen lämpötilat

 
Testasin äsken Asus Aisuite III, aidata64 sekä hwinfo:n kanssa tuon vedenlämpötila-anturin. Tulin sellaiseen lopputulokseen, että Zenith:lla temp-bugia on ollut alusta lähtien ja on edelleen olemassa (bioksien päivityksistä huolimatta). Muuten,
kytkin anturi T_Sensor 1(B) sekä myös Water_flow/tuuletin liitäntöihin. Oled toiminut pelkästään Water_flow ja Tuuletin liitännillä. T_sensor liitäntään kytkettäessä Aisuite tunnistaa lukemat , vaikka eivät pidä paikkaansa.
Esim:

Kytkettynä tuuletin liitäntään. Huom! Näytöllä (Ambiant) lämpötilat:).
20180705_001617.jpg
20180705_000951.jpg
Cpu:n lämpötilat. Todellisuudessa nuo lämmöt voivat sulattaa koko huonetta:D

20180705_001424.jpg

Kytkettynä T_Sensor (B) liitäntään.

20180705_000727.jpg


Aisuite T_sensor (B) lukemat (97°) ? :)
t-sensor B.png

Laitan kyllä cpu+gpu ja muitten komponenttien oikeat lukemat tänne. Lisäksi teen pienen testin tuon lämpötila-anturin kanssa ja laitan lopputuloksen myös tätä kautta.

Joo ei tuon kuulukkaan toimia tmppin liitännässä vaatisi hw tason muutosta eli suoraan anturin vastukselta johdon. Tiedä sitten minkä laista anturia tuosta käyttävät. Emolevythän tajuaa vaan 10k anturien päälle....muutenhan tuo olisi visuaalisesti kiva lisä looppiin ja vielä kun saisi tuon tmpin liitännän niin olisi samassa oikeatakin käyttöä tuolla ilman muita erillisiä neesteenlämpötila antureita. Tällä haavaa saa kiinan osat mun puolesta olla. Olisi myös jemmassa aquacomputerin usb virtaus mittari niin laittelen siitä infoa saako aidalla pikkunäyttöön siitä tiedon kun sen toivossa tuon hommasin mutta varmaan menee seuraavaan nesteen vaihtoon.
 
Mitäs mieltä, laittaisitteko looppiin reservoirin jonka putken yläpään (kannen) kierteissä on tämmöisiä halkeamia?

http://imgur.com/uINi2qH

Kyseessä siis B-stockina ostettu Eisbecher 150mm D5 aquatuningilta. Valitin noista säröistä ja parista puuttuvasta ruuvista ja pistivät jo uuden putken matkaan. Hinku kasata looppi uudelleen uuteen koteloon on vaan kovin suuri ja nyt viikonloppuna olisi hyvin aikaa. Yksi D5:n kiinnitysruuveista kanssa uupuu, mutta kaipa se kiinnittyy seitsemälläkin ruuvilla ihan nätisti (vanhan topin ruuvi saattaa myös käydä tilalle)?
Sain Aquatuningilta uuden putken ja aloin kasailemaan looppia uuteen koteloon. Reservoiria kasatessa tuo säiliön kansi tuntui kovin tiukalta uuden putkeen, vanhan halkeilleen kanssa se pyöri ihan nätisti myös ehjässä päässä. Koitin uudelleen pyöritellä kantta kiinni uuteen putkeen ja nyt se mokoma jäi noin 1/3 matkasta jumiin. En saa enää väännettyä kantta irti, saati syvemmälle. Hirveästi voimaa en uskalla käyttää, ettei taas mene pleksi vituiksi. Yhtään vinossakaan tuo ei kierteisiin mennyt, en oikein tiedä missä vika. Tuubien halkaisija ja kierteet vaikuttavat kyllä olevan samaa kokoa.

Olisiko vinkkejä kuinka saada jumittunut pleksikansi irti pleksituubista? :D Sai muuten olla viimeinen kerta kun ostan mitään Alphacoolin paskatuotteita, sen verran alkoi vituttamaan tämä laadunvalvonta. Tuo säiliön kiinnityssysteemikin on aivan surkea.

Edit: Eipä tuo irtoa vaikka koitan kaikin voimin vääntää irti (pitäisköhän alkaa käydä salilla?). Koitin myös laittaa öljyä ja saippuaa kierteisiin, mutta ei siitäkään ollut apua. Kotoa ei löydy ruuvipenkkiäkään tai mitään vastaavaa, joten seuraavaksi töitä saanee vasara jolla pistän tuon säiliön paskaksi että saan edes kannen talteen ja voin sitten kasailla vanhan putken kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Huomasin tossa eilen että mun Supreme MX blokista on vissiin yksi G1/4 kierre vähän korkannut, vuotaa sieltä välistä pikkasen kun loopissa kiertoa. Kokeilin varmuudeksi toisella liittimellä, mutta sama juttu. O-renkaissa tms en huomannut mitään erityistä joten pakko jotenkin tuohon portin kierteeseen liittyä, sitä on varmaan joskus hieman liikaa kiristetty tms ja kun kierre akryylistä niin lopputulos sitten tämä.

Onko tuhoontuomittu ajatus heittää siihen kiinni joku jatko tms ja epoksilla tiivistää se väli, onko joku tehnyt? Ajatus mulla oli että sitä epoksia laittais kierteeseen sekä sitten myös siihen portin ympärille liittimen "alle" mihin O-rengas tms tulee, ajatuksena se että sitä ei siihen ympärille tarttis levitellä ja lopputulos mahdollisimman siisti. Kuitenkin tuhoon tuomittu toi blokki, joten varmaan pahin mitä tässä voi hävitä on tuo jatko ja omat hermot. :)

Koetin tossa löytää AM4 blokkia jos jollain olisi PK-seudulla myydä, mutta ei oikein tuntunut näin pikaisesti löytyvän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom