Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
EDIT: double side heat dissipation ilmeisesti tarkoitti tässä tapauksessa teippiä, eikä kaksipuoleista blokkia.
Ensimmäistä looppia itselleni suunnittelemassa. ~300 euron budjetti ja lähdetään ihan kevyesti pelkästä CPU:n (i7-7700k/delid) jäähdyttämisestä.
Rojut kiinasta radia lukuunottamatta, se ja nesteet Jimssiltä
Jotain selkeitä puutteita joita huomaatte?
Jospa nyt =)kuva ei näy ainakaan mulla
T-haara tai Y-haara kumman haluatkaan ja male-male liitin jotta saat tuon hanan laitettua
Kotelo kätösiin ja ravista niin maan perkeleesti.Huoh, ilmaa kierrossa näemmä. Mites tuon saa helpoiten pois? Pumppublokilta kennoon menevässä letkussa siis ilmakuplia.
Kiitoksia vinkeistä. Liittimet ja tulpat ainakin ok. Ensimmäinen asennus säiliön kanssa, kyseessä siis melkoisesti laajennettu Eisbaer. Eisbaerin pumppublokki, orkkis 240 radi, EK:n 140 radi ja Phobyan Balancer 140 säiliö. Onko kierto nyt oikeassa järjestyksessä, menee siis säiliö -> pumppublokki -> 240 radi -> 140 radi -> säiliö.
Noviisina hyvä kysellä, lisätieto ei ole koskaan pahasta.
edit: Lämmöt tosiaan sitä luokkaa jota odottanutkin tältä, eli niiden suhteen ei pitäisi olla ongelmia.
Lämpöhän nousee tunnetusti ylöspäin joten luulisi sillä tosiaan olevan asian kannalta vaikutusta. Saako tuo radin läpi ulospuhaltava flekti mistään viileää ilmaa?
Itsellä tosiaan radi pohjassa ja tuuletin imee ilmaa radin päältä, toisinpäin ei olisi mahtunut kun tulee emolevyn liittimet (power_on jne) vastaan.
Ei, kaikki ulos, koska pölysuodattimia ei tuohon koppaan oikein järkevästi saa. Siinäkin yksi syy. Antanee olla noin että puhalletaan sitten radin lämmin ilma sisään.
Inwin 303 ?
Äkkiä tuo radi pohjalta pois ja laita pelkästään tuulettimet puhaltamaan ylöspäin (gpu:hun) . Valitettavasti kaikkia variaatioita kokeiltu kyseisen kotelon kanssa. Radi menee ainoastaan optimaalisesti katolle.
@xarot Mulla Corsair 600C kopassa ottaa sisään 240mm radin läpi edestä ja puhaltaa 360mm radin läpi ulos pohjasta. Lisäksi takana yksi 120mm tuuletin puhaltamassa ulospäin, jotta lämmin ilma ei palaa takaisin kotelon sisään kiertoon. Ei mitään kummallisempia ongelmia ollut. Varmaan toimisi paremmin jos kääntäisi ottamaan pohjasta sisään, mutta riittää kyllä jäähdyttämään veden Ryzenille & Vegalle näinkin.
Mitkä sulla on sitten veden lämmöt kun kiveä ei pysty kellottamaan, että onko se oikeasti veden lämmöistä kiinni vaiko blokin kontaktista tms?
Silverstonen lootissa kyllä, parempi puhaltaa sisälle eikä tuolla suunnalla ole oikein väliä. Nytten on tuo modattu raven pystyssä, mutta kokeilin paria variaatiota ennen tuon modin tekemistä. Ulkoa sisälle tuntuu toimivan joka kerta kiistatta paremmin. Minulla toki kennokokoa huomattavasti enemmän ja vähemmän ytimiä kellotettavana, joten tuosta raudasta en pysty mitään sanomaan.Onko kukaan testannut semmoista komboa, että on vain kopan pohjassa radi ja puhalletaan pohjasta ulospäin?
Vähän ihmetyttää kun on tuossa kakkoskoneessa siten, että 3x tuuletinta puhaltaa ulos takaata ja kyljestä ja radin läpi pohjan kautta ulos. Tällä tavalla tuo 7900X prossu käy järjettömän kuumana ja kellot joutuu jättää vakioksi (4 GHz).
Sen sijaan jos käännän radin tuulettimet niin että radi ottaa viileää ilmaa pohjasta kopan sisään, lämmöt on matalammat jopa 4.4 GHz kelloilla. Jääkö tuo ilma vaan pyörimään kotelon alle eikä homma toimi? Tämän kokemuksen jälkeen radin pohjaan laitto vaikuttaa ylipäätään aika kyseenalaiselta operaatiolta sellaisissa koteloissa joissa se mahtuisi muuallekin. Joko jäähdytetään kopan sisusta hehkuvan kuumaksi, tai sitten keitetään prossua.
Lämpimän ilman ylöspäin nousemisella ei näissä PC hommissa ole mitään tekemistä pl huoneilma ympärillä, luonnollisesti katonrajassa lämpimämpää huoneessa kuin esim lattialla.Lämpöhän nousee tunnetusti ylöspäin joten luulisi sillä tosiaan olevan asian kannalta vaikutusta. Saako tuo radin läpi ulospuhaltava flekti mistään viileää ilmaa?
Itsellä tosiaan radi pohjassa ja tuuletin imee ilmaa radin päältä, toisinpäin ei olisi mahtunut kun tulee emolevyn liittimet (power_on jne) vastaan.
Käännä nuo kyljen tuulettimet puhaltamaan sisään, loput sitten ulos? Jimm’siltä vaikka pölysuodattimet noihin tuulettimiin, Dustendin leikattavaa kylkeen tms.Ei, kaikki ulos, koska pölysuodattimia ei tuohon koppaan oikein järkevästi saa. Siinäkin yksi syy. Antanee olla noin että puhalletaan sitten radin lämmin ilma sisään.
Ajattelitko laittaa pumpun kiinni radiin? Osui vain silmään että radit on 140mm tuulettimille, mutta pumpun kiinnike menee 120mm paikkaan.
Toi pumpun kiinnike taitaa jäädä ylimääräiseksi. Tilasin varmuuden vuoksi Tarkoitus olisi lisätä loopin asennuksen yhteydessä 2 tuuletinta pohjaan imemään ilmaa koteloon. Tuulettimia löytyy pilvin pimein ja myös 2 kpl tikittäviä/ujeltavia non Pro Magaleveja.Ajattelitko laittaa pumpun kiinni radiin? Osui vain silmään että radit on 140mm tuulettimille, mutta pumpun kiinnike menee 120mm paikkaan.
Muuten kyllä näyttää ihan hyvältä setiltä.
Mikä M-M adapteri oli? Sama ongelma oli yhdellä Barrowin adapterilla.
EK-AF Extender Rotary M-M G1/4 - Nickel – EK Webshop
Tämä linkin^^ ekwb tekele,1kpl barrowin adapteri löytyy tuolta yläradista ja se jotenkin vaikutti 10x laadukkaammalta ja siksi pistin sen yläradiin.
Ja noita ekwb adaptereja on ollut mulla kauan ja aina vaikuttanut rimpuloilta jos on "pyörivä" liitin.
Ja ei,ei ollut mitään tiukkaa liitäntää vaan suoraan ylhäältä alas veto,ja ala-adapteri vuosi,siksi ihmettelen.
E: tai en siis ihmettele,tottakai liitin voi pettää mutta noin radikaalisesti yllätti.
Eli jos pumppu pyöri niin silloin sitä tuli kuin vesihanasta.
aikoinaan yks viallinen liitin vain hilseili muutamaa tippaa ulos päivässä.
mulla t-sensorin lukema oli +2 ja näyttiksen -2. Varmaan suht normaalia.@AkTechGears
Onko kellään kokemusta noista bykskin tai barrowin oled lämpötila/virtausmittareista? Vielä kun noihin olisi samassa integroitu piuha emolevyn tempin liitäntään ja virtaus mittarilla tiedon vienti usbilla esim aidaan niin olis bueno. Tuollasenaan noilla oikeen mitään tee muutakun kivannäkösiä http://s.aliexpress.com/vY3a6viM?
Onko muilla muuten ollut vastaavaa että idlessä näyttis näyttää kylmempää mitä phobyan lämpötila mittari?
@AkTechGears
Onko kellään kokemusta noista bykskin tai barrowin oled lämpötila/virtausmittareista? Vielä kun noihin olisi samassa integroitu piuha emolevyn tempin liitäntään ja virtaus mittarilla tiedon vienti usbilla esim aidaan niin olis bueno. Tuollasenaan noilla oikeen mitään tee muutakun kivannäkösiä http://s.aliexpress.com/vY3a6viM?
Onko muilla muuten ollut vastaavaa että idlessä näyttis näyttää kylmempää mitä phobyan lämpötila mittari?
Oletko kokeillut laittaa myös 120mm radia takapuolelle tai 240mm radia emolevy-paneeliin. Laita tuulettimet pohjalta puhaltamaan ylöspäin? Tuolla tavallakin radin pinta-ala voi jäädä vähäiseksi kun kyseessä 140w tdp prossu.
P.s lämmöt näyttää aika normaalilta. Ainoa asia mitä tulee mieleen on, että tuo kotelo on todella ahdas ja sisälämpötila voi pahentaa olosuhteita. Onko sivu-ikkuna aina päällä vai laitatko normaalisti pois? Sorry, mutta ei mitään muuta tule mieleen.
Edit: Suosittelen laittamaan vedenlämpötila-anturin kuten olet itsekin maininut asiasta. Säiliössä oleva neste näyttää olevan kiehunut kun höyry on noussut ylös? Onko säiliön kannessa tulppa kiinni? Poistatko joskus säiliöstä ilmaa?
Itsellä on riittävä kappaletta barrowin oled veden-lämpömittareita. Testasin yhden ja olisi ihan kiva myös testata aqueron/aidan kanssa.
Tässä olisi kyseinen mittari.
BARROWCH Black / Silver / Red digital water-cooled OLED water temperature meter FBFT02
http://s.aliexpress.com/aYB3Y3UZ?fromSns=Copy to Clipboard
Juu tuo kotelo on mallia "jos ostopäätöstä tehdessä hinta edes hipaisee ajatusyksiköitä tämä kotelo ei ole sinulle/minulle" tasoa hinnaltaan.Seuraavaa koteloa / nestejäähyilyä tuumaillessa, onko kellään tästä kotelosta mitään tietoa tai onko ylipäätään saannilla?
https://www.singularitycases.com/product/spectre/
Hieno olis, mutta varmaankin liian suolakalan makuinen.
...
Juu tuo kotelo on mallia "jos ostopäätöstä tehdessä hinta edes hipaisee ajatusyksiköitä tämä kotelo ei ole sinulle/minulle" tasoa hinnaltaan.
Ainakin build logeja on kopasta niin voisi olettaa toimitusajan olevan tuo 8-10 viikkoa tilauksesta.Sitä se on, mutta ei saa mielestä kun vaihtoehtoja fundeeraa.
Laadun puolesta luulis olevan priimaa. Vähän jäi epäselväksi onko niitä jo hyllyssä vai joutuuko venailemaan puolivuotta jos tuollaisen (joku) tilaa.
Ainakin build logeja on kopasta niin voisi olettaa toimitusajan olevan tuo 8-10 viikkoa tilauksesta.
Kyllä tuossa kuvassa missä on kone kasattu niin on tuo uusi O11 dynamic, vai mitä meinasit tavallisella?Barrow 联力O11开放式机箱专用 LRC2.0版水道板 LLO11-SDB
Sopii vaan DDC-pumpuille.
EDIT: Ei helvetti, tämä oli tavalliselle O11:lle
Taikka Barrow ei tiedä, mille kotellolle distroplate on, taikka nettisivulla on virhe.tuo uusi O11 dynamic, vai mitä meinasit tavallisella?
Vanhempi malli: PC – O11 – LIAN LIKyllä tuossa kuvassa missä on kone kasattu niin on tuo uusi O11 dynamic, vai mitä meinasit tavallisella?
Jäi itsellä se kuva ettei tuosta saa lämpötila tietoa emolevylle vai miten mahtoi olla?
Testasin äsken Asus Aisuite III, aidata64 sekä hwinfo:n kanssa tuon vedenlämpötila-anturin. Tulin sellaiseen lopputulokseen, että Zenith:lla temp-bugia on ollut alusta lähtien ja on edelleen olemassa (bioksien päivityksistä huolimatta). Muuten,
kytkin anturi T_Sensor 1(B) sekä myös Water_flow/tuuletin liitäntöihin. Oled toiminut pelkästään Water_flow ja Tuuletin liitännillä. T_sensor liitäntään kytkettäessä Aisuite tunnistaa lukemat , vaikka eivät pidä paikkaansa.
Esim:
Kytkettynä tuuletin liitäntään. Huom! Näytöllä (Ambiant) lämpötilat.
Cpu:n lämpötilat. Todellisuudessa nuo lämmöt voivat sulattaa koko huonetta
Kytkettynä T_Sensor (B) liitäntään.
Aisuite T_sensor (B) lukemat (97°) ?
Laitan kyllä cpu+gpu ja muitten komponenttien oikeat lukemat tänne. Lisäksi teen pienen testin tuon lämpötila-anturin kanssa ja laitan lopputuloksen myös tätä kautta.
Sain Aquatuningilta uuden putken ja aloin kasailemaan looppia uuteen koteloon. Reservoiria kasatessa tuo säiliön kansi tuntui kovin tiukalta uuden putkeen, vanhan halkeilleen kanssa se pyöri ihan nätisti myös ehjässä päässä. Koitin uudelleen pyöritellä kantta kiinni uuteen putkeen ja nyt se mokoma jäi noin 1/3 matkasta jumiin. En saa enää väännettyä kantta irti, saati syvemmälle. Hirveästi voimaa en uskalla käyttää, ettei taas mene pleksi vituiksi. Yhtään vinossakaan tuo ei kierteisiin mennyt, en oikein tiedä missä vika. Tuubien halkaisija ja kierteet vaikuttavat kyllä olevan samaa kokoa.Mitäs mieltä, laittaisitteko looppiin reservoirin jonka putken yläpään (kannen) kierteissä on tämmöisiä halkeamia?
http://imgur.com/uINi2qH
Kyseessä siis B-stockina ostettu Eisbecher 150mm D5 aquatuningilta. Valitin noista säröistä ja parista puuttuvasta ruuvista ja pistivät jo uuden putken matkaan. Hinku kasata looppi uudelleen uuteen koteloon on vaan kovin suuri ja nyt viikonloppuna olisi hyvin aikaa. Yksi D5:n kiinnitysruuveista kanssa uupuu, mutta kaipa se kiinnittyy seitsemälläkin ruuvilla ihan nätisti (vanhan topin ruuvi saattaa myös käydä tilalle)?