Crossipyörät

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Crossipyörää pitäisi juniorille hommata.

Ei ole ennen ajanut ruohonleikkuria ja mönkijää kummempaa polttomoottori vehjettä. Ikää löytyy 12 ja pituutta joku vähän alta 150.

Hyvin todennäköistä, että se jää mökillä tai montulla rälläämiseen. Kotopihalta ei pääse baanalle vaan aina vaatii kuljetuksen ja tällä hetkellä 70cm leveys on isoin mitä saa tangon päästä päähän olla, että saa mahtumaan as-auton taakse. Koukkua ei ole missään vetimessä eikä sen puoleen kärryäkään...

Kiinan vekotin olisi tuon puolesta ok, mutta uudet sellasetkin on 600€-> ja käytettyä ei ainakaan uskalla ostaa koska ei takuuta ja ne kun porsii jo uutena. Täällä noita ei myy kivijalkaliikkeet niin melkein sulkeutuu sillä pois ettei pääse tiskin taakse takuu keissejä hoitamaan jos ja kun se kuitenkin hajoaa heti.

Joten ehkä järkevintä olisi ostaa laadukkaampi vehje vaikka sitten käytetty heti kättelyssä ja siitä pääsee eroonkin joskus. Googlaamisen jälkeen Honda CRF vaikuttaisi sopivalta. Nuo lähtee käytettynä 1000€-> Mikä onkin sitten about budjetti. Tuolle löytyy myös paikallinen jälleenmyyjä jota kautta saa tiskiltä osat ja neuvot (itse näistä juuri mitään tiedä kun joskus jotain joutuu ruuvaamaan).

Koko on nyt vähän mysteeri? Olin jo melkein menossa hakemaan 50cc vehjettä, mutta eiköhän tuo ole auttamatta liian pieni. Ajokausi on kuitenkin jo loppupuolella ja ensi keväänä on taas lisää pituutta mittarissa.

Vähän taas epäilyttää hommata 100cc tai 110cc laitetta muksulle joka ei ole koskaan tuollaista ajanut. Eli kaikki kytkimen käytöt yms. harjoittelut. Tosin eipä tossa 50cc mallissa ole edes kytkintä. Samoten tuo kokoluokka vie homman jo sen verran vakavammaksi, että on pakko hommata ajovarusteet.
 
Liittynyt
10.09.2017
Viestejä
167
Itellä oli 13-16 vuotiaana juurikin tuollainen 4-t kiinankrossi. Ostettiin uutena eikä tullut koko aikana mitään vikaa, tekniikka on niin pirun yksinkertainen noissa, että harvemmin niissä mitään tulee. Tässä on myös se hyvä puoli, että jos muksusi tuosta innostuu niin huoltaa helposti itse koko vehkeen kunhan vaan perus räikkä/työkalusarja löytyy. Tuona 3-4 omistusvuoden aikana en tehnyt mitään muuta kuin vuosittaiset öljynvaihdot ja kerran vaihdoin kaasuvaijerin kun oli kulunut. Näitä pyöri on välillä aina uutena 500e tarjouksessa ja siihen hintaan nähden paljon saa hupia.
Siihen aikaan parilla muullakin kaverilla oli tuollaiset ja aika kovaa monttuajoa kestivät. Tosin siitä nyt alkaa olla jo melkein 10 vuotta :D

Jos taas haluat ns. merkkivehkeen, niin kannattaa varmaan vähintään se 80cc hommata. Tehoa tuonikäiselle varmasti tarpeeksi. Näissä "kireämmissä" 2-t vehkeissä tulee toki sitten enemmän huoltojakin(Mäntien vaihtoa, koneen iästä riippuen laakereiden vaihdot jne.). Käytetyn kun ostat, niin et voi olla koskaan varma missä kunnossa kone on. Itellä kävi paska säkä 125cc Suzukin kanssa, kesän kerkesin ajella ja sitten kiertokangen laakeri paskaks.

Kumpaan vaihtoehtoon ikinä päädytkään, niin ilman muuta kytkinvehje. Muksut oppii nopeasti ja onhan se kytkimen käyttö tulevaisuutta ajatellen hyvä taito osata :cool:
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
134
Yamaha TT-R kannattaa katsoa.
Ainakin 125cc malli tosi luotettavalla ilmajäähy koneella.
Alusta ihan eriluokkaa kuin kiinanvehkeissä, niinkuin myös kestävyys muutenkin.
 
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
184
Kyllä se on 80/85cc 2t japsi, niin potku riittää vähän vaikka radalle jos oikein innostuu. Sitten myöhemmin päivitys 125cc jos harrastus jatkuu. Alkuvaiheessa vaan treenatessa järki päässä, tuommoinen vaikka vähän vanhempi 80cc "kisapeli" ottaa kyllä ekakertaiselta kevyeltä kuskilta luulot pois jos lähtee maaimanomistajan elkein liikkeelle.:)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
121
Jos ei crossiradalle olla menossa niin joku minicrossi 125-150cc/4t alle. Ikää ja kokoa jo sen verran, että se on yksi ilta kun on oppinut kytkimen käytön.
YCF on ihan laadukas merkki ja sopii hyvin mökkimopoksi ja soramontulle. Halvempikin vaihtoehto toimii, mutta ne on hiukan yksilöitä. Itsellä ollut BSE "tallimopona" ja saanut sikaa oikein huolella ja vielä se 2-vuoden jälkeen toimii ilman mitään vikaa. BSE:ssä ei juuri ominaisuuksia ole, lähinnä crossipyörän näköinen vaan ja sopii ennemminkin harjoitteluun. YCF hiukan pidemmälle viety ja palvelee hiukan pidemmälle jo jopa crossiradalla.
YCF: esim. YCF125 Pilot 2018 – MiniMoto Racing
BSE: Kone-Glans | Kone-Glans

Jos taas tarkoituksena on crossirataa ruveta kiertämään, niin iän ja koon puolesta suoraan 85cc/2tahti oikea crossipyörä. Ehkä alkuun hiukan haastavempaa kytkimen harjoittelu verratuna mataltehoiseen 4t, mutta nuoret oppii äkkiä ja on sitten heti oikeanlainen pyörä alla, kun vauhtiin pääsee.
Jos 85 tuntuu liian rajulta, niin toinen vaihtoehto voisi olla japanilaiset pystysylinteriset 4-tahdit. Honda CRF 100 ja 125(150 on jo vastaava kisapyörä kuin 85 2t), Suzuki DR-Z 125 ja Yamaha TTR-125. Muuten hyviä pelejä, mutta melko äkkiä loppuu ominaisuudet jousituksen puolesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Huomenna menossa katsomaan pari vuotta vanhaa vähän ajettua CRF110:aa. Mitä nyt tuosta googlannut niin aika rauhallinen peli jotta on varmaan ihan sopiva alotteluun. Siinä ei näköjään ole kytkintä mikä tosiaan olisi ehkä ihan hyvä olla, mutta eiköhän tolla alkuun pääse. Voi sitten seuraavaksi siirtyä siskolle jos innostuu enempi ja halua löytyy lähteä oikeasti rataa ajamaan kun sellanen tossa näyttää 30km päässä olevan.

Hintaa tulee taas kyllä vähän liikaa... Kypärä, lasit ja niskasuoja mukaan niin budjetti tuplattu. Pitää kattoa jos ensi vuonna haluaa radalla kokeilla niin hankkia kengät sun muut. Tosin sitten se vasta kalliiksi tulee jos tätä lajia alkaa harrastamaan :O. Itse kun saman ikäsenä monkusin jotain vehjettä mökille niin sinne tuli joku vanha pappa mallinen solifer joka kulki alamäkeen 40kmh ja ylös puolet vähempi. Kypärä oli mallia isän veljen vanha...
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
711
Kunnon kengistä kannattaisi aloittaa, varpaat ja nilkat ovat ensimmäinenä ottamassa osumaa.
 
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
184
Kunnon kengistä kannattaisi aloittaa, varpaat ja nilkat ovat ensimmäinenä ottamassa osumaa.
Juuri näin. Itse kyllä kanssa tärkeysjärjestyksessä pistän saappaat heti kypärän jälkeen, vaikkakin koko setti tietysti on paras vaihtoehto. Nilkan saa ihan kaatumattakin aika heikkoon kuntoon, jos vetää lenkkareilla...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
121
Facebookissa "Motocross kirppis" löytyy ajokamoja paljon käytettynä, kannattaa katsoa jos haluaa säästää.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
107
Facebookissa toimii myös "Ostetaan ajokamoja juniorille, pituus xxx..." hyvin. Kypärä, saappaat ja polvisuojat on tärkeimmät varusteet niin juniorille kuin aikuisellekin. Monilla seuroilla on myös junioritoimintaa, jossa saa luvan ja opetuksen kanssa harjoitella ajamista. Jos innostusta riittää niin ehdottomasti kannattaa mennä ohjattuihin treeneihin, niistä saa todella paljon enemmän irti kuin pelkästä ajelusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Honda tuli hajettua. Vettä taitaa tulla vielä huominen niin ei pääse juniori testaamaan.

Pitäisi siis liittyä veispookkiin tai pistää emäntä asialle.

Kattelin kanssa, että tossa 40€:llä saa kausikortin, jotta suht edullista ja seuran jäsenyys 20€.

Hienosti mahtu takalootaan. Kattelin, että sopis sinne toinenkin mutta ei kai sitä enää tällee vanhemmalla iällä mitään crossaria viite alkaa harjottelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Voi olla tyhmä kysymys, mutta voiko takavannetta elvyttää jos ongelma on sisäkumien puhkeaminen? En yrittänyt edes itse tunaroida sisurin vaihtoa vaan vein liikkeeseen jossa selvisi, että ilmeisesti edellinen omistaja on juuri itse tunaroinut ks. operaatiota niin, että sisällä on sen verran vekkejä että eivät saaneet sisuria pysymään ehjänä.

Ratkaisun jättivät asiakkaalle ja ehdotuksena uusi takavanne joka alkuperäisenä maksaa 300€ :O. Vanteessa ei muuten ymmärtääkseni ole ongelmia. Tuo alkuperäinen on rumpujarrulla niin ei näiden kiinan kopioiden takavanteet käy kun ovat levyjarrulla. Mietin vaan, että jos sen veisi hiekkapuhallettavaksi sisäpinnoilta niin eikö siinä häiviäisi kaikki mahdolliset vekit jotka tuhoavat sisäkumit?
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Voi olla tyhmä kysymys, mutta voiko takavannetta elvyttää jos ongelma on sisäkumien puhkeaminen? En yrittänyt edes itse tunaroida sisurin vaihtoa vaan vein liikkeeseen jossa selvisi, että ilmeisesti edellinen omistaja on juuri itse tunaroinut ks. operaatiota niin, että sisällä on sen verran vekkejä että eivät saaneet sisuria pysymään ehjänä.

Ratkaisun jättivät asiakkaalle ja ehdotuksena uusi takavanne joka alkuperäisenä maksaa 300€ :O. Vanteessa ei muuten ymmärtääkseni ole ongelmia. Tuo alkuperäinen on rumpujarrulla niin ei näiden kiinan kopioiden takavanteet käy kun ovat levyjarrulla. Mietin vaan, että jos sen veisi hiekkapuhallettavaksi sisäpinnoilta niin eikö siinä häiviäisi kaikki mahdolliset vekit jotka tuhoavat sisäkumit?
Umpikuminen rengas on yksi vaihtoehto, mutta ajomukavuus taitaa kärsiä (liikaa?). Jotain nauhaakin myydään, mitä voi vanteen "keskiuran" kohdalle kääräistä kierroksen. Sitten jos vekkejä on reunoilla niin oikominen/hionta taitaa olla paras vaihtoehto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
Voi olla tyhmä kysymys, mutta voiko takavannetta elvyttää jos ongelma on sisäkumien puhkeaminen? En yrittänyt edes itse tunaroida sisurin vaihtoa vaan vein liikkeeseen jossa selvisi, että ilmeisesti edellinen omistaja on juuri itse tunaroinut ks. operaatiota niin, että sisällä on sen verran vekkejä että eivät saaneet sisuria pysymään ehjänä.

Ratkaisun jättivät asiakkaalle ja ehdotuksena uusi takavanne joka alkuperäisenä maksaa 300€ :O. Vanteessa ei muuten ymmärtääkseni ole ongelmia. Tuo alkuperäinen on rumpujarrulla niin ei näiden kiinan kopioiden takavanteet käy kun ovat levyjarrulla. Mietin vaan, että jos sen veisi hiekkapuhallettavaksi sisäpinnoilta niin eikö siinä häiviäisi kaikki mahdolliset vekit jotka tuhoavat sisäkumit?
Saako tuohon solukumisisärenkaita? Budjettiratkaisuna tuollaiseen ratkaisuun jotkut on myös tunkeneet tennispalloja renkaan täyteen. :)
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
66
Voi olla tyhmä kysymys, mutta voiko takavannetta elvyttää jos ongelma on sisäkumien puhkeaminen? En yrittänyt edes itse tunaroida sisurin vaihtoa vaan vein liikkeeseen jossa selvisi, että ilmeisesti edellinen omistaja on juuri itse tunaroinut ks. operaatiota niin, että sisällä on sen verran vekkejä että eivät saaneet sisuria pysymään ehjänä.

Ratkaisun jättivät asiakkaalle ja ehdotuksena uusi takavanne joka alkuperäisenä maksaa 300€ :O. Vanteessa ei muuten ymmärtääkseni ole ongelmia. Tuo alkuperäinen on rumpujarrulla niin ei näiden kiinan kopioiden takavanteet käy kun ovat levyjarrulla. Mietin vaan, että jos sen veisi hiekkapuhallettavaksi sisäpinnoilta niin eikö siinä häiviäisi kaikki mahdolliset vekit jotka tuhoavat sisäkumit?
Onko vekit syviä ja missä kohtaa vannetta? Jos ne ovat teräviä, pieni sipasu santapaperilla ja paksu sisäkumi sisään. Jos pinnat nousseet ylös ja puhkovat sisärenkaan sen takia niin voi selvitä pelkällä kiristyksellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
En oikein tiedä millasia vekkejä siellä on kun tosiaan vein liikkeeseen vaihdettavaksi. Sanoivat, että 3 sisuria meni ja että ei onnistu. Jälkiä on kuulemma ja edellinen omistaja sanoi että oli vaihtanut sisäkumin taakse joten varmaan siinä tullut.

Kai se pitää pyytää vanne takaisin ilman rengasta ja katsoa milta sen näyttää. Vähän hullulta kuulostaa, että tuon takai pitäisi uusia koko vanne. Uuden vannenauhankin annoin sinne mukaan.

Yksi olisi jos vetelisi jesarilla tai gorilla teipillä pari kierrosta. Tennispallot ja umpikumirenkaat ei kuulosta kovin mukavalta vaihtoehdolta. Solukumirengas onkin ihan uusi juttu mulle ja voisi olla kyllä hyvä vaihtoehto. Tämä taitaa olla sopiva: Motokeidas - Gibson Speedy Mousse 80/100-12
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
66
Missäpäin vaikutat? Jos joku harrastaja katsoisi tilannetta? Mikä liike kyseessä?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
260
@elmo Mikä vanteessa sitten lopulta oli vikana?

Ja omaa mieltä askarruttanut kysymys:

Mikä on halvin tapa hoitaa kilvettömän vakuutukset tänäpäivänä jos ajoja tulisi noin kymmenenä viikonloppuna vuodessa?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Eikös nuo kilvettömätkin voi ( tai pidä ) hoitaa ihan tavallisella liikennevakuutuksella nykyisin?

Ainakin radalla, montulla ja metsässä kilvettömällä kottaraisella ajava entinen työkaverini sanoi että liikennevakuutus + osakasko ko. pyörään maksaa noin 1000 € / vuosi, kun taas varsinainen maastoliikennevakuutus maksaa noin 3000 € / vuosi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
@elmo Mikä vanteessa sitten lopulta oli vikana?

Ja omaa mieltä askarruttanut kysymys:

Mikä on halvin tapa hoitaa kilvettömän vakuutukset tänäpäivänä jos ajoja tulisi noin kymmenenä viikonloppuna vuodessa?
Jaa-a. Vanteen lopullinen tarina ei ole vieläkään selvillä.

Ostin sen mussen + uuden päälikummin ja soitin kaikki lähistön rengaspajat läpi ja kyselin niistä suosituksia minne viedä asennettavaksi kun kukaan ei halunnut edes kokeilla. No loppuviimein meni yhteen mopojen varaosia myyvään liikkeeseen. Oli siellä 2kk eikä mussea saatu sisälle. Sovittiin sitten, että uusi sisuri vanne lukolla. En enää muista tulinko kysyneeksi mitä jälkiä vanteessa oli. Ei maksanut mitään, mutta olihan tuo vähän taas sorvaamista.

No juniori sai crossin ajoon joskus loppukeväästä/alkukesästä. Ja parin ajon jälkeen taas rengastyhjä :|. Sanoin sitten, että ajat sillä kesän vaan kun kevyt pyörä ja kevyt kuski + rauhallista ajoa niin ei kovin paljoa haittaa. Nyt syksyllä itseasiassa viime viikolla vein euromasterille ja sanoin, että ottakaa kumi pois, että haluan nähdä mikä siellä nyt on vikana kun syö sisäkumeja. Siinä sitten päiviteltiin vannesta, eikä kyllä keksitty mikä ihme niitä siureita voi syödä kun vanteessa ei näytä olevan mitään vikaa. Selkeä syy tähän viimeisimpään puhkeamiseen oli kun sisuri oli jäänyt vannelukon alle. Tarjoutusin vileä hiomaan vesihiomapaperilla vanteen läpi, mutta asentaja oli sitä mieltä ettei kannata. Renkula on vielä siellä ja katsotaan jos tällä viikolla saisi takaisin :X.

Huvittavaa tämä kyllä on. Hondan crossi kiinan mopon sijaan sen takia ettei tarttis säätää mitään tekniikan kanssa kun niitä niin hiffaa eikä oikein kiinnosta ruuvailla. Sitten jonkun helvetin takarenkaan kanssa älyttömät säätämiset.

OP:llä voi irtisanoa vakuutuksen verkkoviestillä ja minimilaskutus 15€ jos oikein muistan. Vähän vaivaa noita on aina soitella tai verkkoviestillä soutaa edes takas, mutta aika kallista lystiä jos ei noin tee kun tosiaan se on vuodessa melkein 3000€ :O vaikka lastenpyörä... Turvalla tais olla vähän halvempi, mutta siellä minimilasku 100€. OP:kin nosti hintoja usealla satasella tässä taas kun vissiin ihmiset teloo itseään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
121
En oikein tiedä millasia vekkejä siellä on kun tosiaan vein liikkeeseen vaihdettavaksi. Sanoivat, että 3 sisuria meni ja että ei onnistu. Jälkiä on kuulemma ja edellinen omistaja sanoi että oli vaihtanut sisäkumin taakse joten varmaan siinä tullut.
Kuullostaa enemmän siltä, että asentajat ei vain osaa vääntää sitä rengasta paikoilleen rikkomatta sisäkumia. Ja viimeisin oli pelkkä asennusvirhe jos kerta rengaslukon väliin jäänyt sisäkumi. Hiukan tiukkahan tuo 12" on ja herkästi tekee "snake biten" raudoilla vääntäessä. Aika monet crossisisurit(kaikkea 10" - 21" väliltä) itse rikkonut ja opetellut hommat, niin vähä tekniikkaa se vaatii, että rupee sujumaan.
Jos vanteessa ei käsiin tunnu mitään, pinnojen nipat pysyy paikoillaan ja vannenauha kunnossa, niin ei paljon muita vaihtoehtoja jää kuin, että asentaessa sisäkumi jää joko renkaan rungonväliin tai vannelukon väliin ja kestää sen pari ajoa. Jos on heti puhki niin on raudoilla rikottu sisäkumi.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Nostetaas tätä topiccia kun ei kehtaa turhaan uutta tehdä.
Itelle tuli kauhea crossipyörä kuume, kun kaveri hommasi hondan 400cc crossimönkijän. Tai no mönkijän olisin itsekkin halunnut, mutta ovat hemmetin kalliita. Olisi viikonloppuna tarkoitus hakea 125cc kawasaki kx itselleni, niin siksi tämä topicci herätti mielenkiinnon.
Lähinnä haluaisin tietää sellaisia asioita jotka pitää/on hyvä olla. Varusteista, huoltoon ja korjaukseen liittyvät kilut ja kalut yms.
Tämä on eka crossi vempain itselle, joten näistä ei tietoa ole. 900RR cebari on ollut viimeeksi omistuksessa, joten aivan toiseen laitaan ollaan menossa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Nostetaas tätä topiccia kun ei kehtaa turhaan uutta tehdä.
Itelle tuli kauhea crossipyörä kuume, kun kaveri hommasi hondan 400cc crossimönkijän. Tai no mönkijän olisin itsekkin halunnut, mutta ovat hemmetin kalliita. Olisi viikonloppuna tarkoitus hakea 125cc kawasaki kx itselleni, niin siksi tämä topicci herätti mielenkiinnon.
Lähinnä haluaisin tietää sellaisia asioita jotka pitää/on hyvä olla. Varusteista, huoltoon ja korjaukseen liittyvät kilut ja kalut yms.
Tämä on eka crossi vempain itselle, joten näistä ei tietoa ole. 900RR cebari on ollut viimeeksi omistuksessa, joten aivan toiseen laitaan ollaan menossa
Hyvä kypärä+lasit, saappaat, täydet suojat sekä housut ja paita on hyvä lähtökohta ajovarusteisiin. Kunnon varusteilla tuo ajaminen on paljon mukavampaa ja vahinkoja tuossa tulee sattumaan.

Huoltovarusteista työkalut joilla saat suunnilleen mopon purettua ja kasattua palasiksi on hyvä. Mutta mun mielestä minimi on sellaiset että saat ainakin yläpään remontin tehtyä.

Kierros kulutusosia (jarrupalat, öljyt, suodattimet jne.) varalla hyllyssä niin ei mene aikaa turhaan odotteluun perushuoltojen osalta. Noi crossipyörät kuitenkin vaatii aika paljon huoltoa ja ylläpitoa jos haluaa pitää ajokunnossa ne.

Lisäksi ketjuöljyä ja ilmanpuhdistimen pesuaineita on aina hyvä olla hyllyssä koska noi nyt saa jokaisen ajokerran jälkeen putsailla ja rasvailla.

Sitten jos extroja haluaa pitää niin ehkä varastonga, ketjuratassetti, kierros renkaita jne.

En itse aja crossia mutta kevyttä enduroa jonkin verran ja elämä on ollut mukavampaa kun tuollaiset löytyy hyllystä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
66
Ajovarusteista oma tärkeysjärjestys:
1. Kypärä, ei kannata säästää
2. Saappaat, sama laulu näihin. Kannattaa kytätä esim fb puolelta motocross kirppikseltä laadukkaat vähän käytetyt (sidi crossfire/srs, alpinestar 7-10, garne sg10 tai 12 esim)
3. Polvisuojat/tuet
4. Rintapanssari/kivisuoja
5. Vaatetus
6. niskatuki

Päivittäisistä huolloista ehdottomasti tärkein on ilmanputsarinhuolto. Siihen kannattaa ostaa pesusarja ja tietenkin putsariöljy. Vaihdetaan vähintään joka ajokerran jälkeen tai jos pölisee paljon niin myös päivän aikana. Ketjurasva on toinen mitä menee yllättävän paljon.
Öljyt jne perushuollot menee perustyökaluilla.
Mäntä piikkisessä 30-50h välein, riippuen ajotyylistä. Alakerran laakerointi+tarvittavat uusimiset150h.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Työkaluja löytyy perus remppoihin kattavasti. Ketjutyökalu myös. Mitäs muita erikoiskaluja vois tarvita?
Varusteita löytyy hyvä kypärä(ei kylläkään krossikypärä) ja leatt:n suojapaita eli housut ja saappaat uupuu.

Pyörä vaatii huoltoa kyllä samantien kun on ollut pitkään ajamatta. Tankin ja kaasarin putsaus ensiksi, sitten suodattimet ja öljyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Työkaluja löytyy perus remppoihin kattavasti. Ketjutyökalu myös. Mitäs muita erikoiskaluja vois tarvita?
Varusteita löytyy hyvä kypärä(ei kylläkään krossikypärä) ja leatt:n suojapaita eli housut ja saappaat uupuu.

Pyörä vaatii huoltoa kyllä samantien kun on ollut pitkään ajamatta. Tankin ja kaasarin putsaus ensiksi, sitten suodattimet ja öljyt.
Suosittelen crossikypärän hankkimista. Ainakin itse huomasin että sellaisella on huomattavasti mukavampi ajaa maastossa kuin hyvällä umpikypärällä. Ihan niinkin yksinkertaiset asia kuin jäähdytys ja ilmansaanti oli paljon parempi crossikypärällä ja noita arvostaa varsinkin jos kelit ovat lämpimämmät ja pyörä on jumissa suonsilmäkkeessä. Samaan tulokseen tulin tänä keväänä kun kävin kokeilemassa crossiradalla ajoa 15v tauon jälkeen.

Saappaiksi sitten ihan oikeat crossisaappaat. Itellä on semihalpis Oneal Riderit ja hyvin ovat toimineet ja suojanneet jalkoja vaikka pari kertaa on pyörä kaatunut jalan päälle ja nilkka jäänyt alle.

Noiden lisäksi polvisuojat kannattaa hankkia koska crossihousuissa ei yleensä ole mitään suojia. Oikeat crossihousut ovat siitä hyvät että leikkaus mahdollistaa pyörän päällä sujuvan liikkumisen. Joskus oon kokeillut katuvarusteilla ja meno on huomattavasti kankeampaa vrt. oikeisiin varusteisiin.
 
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
184
Katuvarusteilla ei tee metsässä mitään, muutakuin ehkä takki voi olla käyttökelpoinen talvella jääradalla ja tämä koskee myös kypärää. Omasta mielestäni myös polvitukiin sijoittaminen vois olla viisasta varsinkin endurohommissa. Ja tosiaan ilman saappaita ei kyllä ole asiaa kurapyöräilemää, jos haluaa ehjät nilkat ja varpaat. Pelkästään hallintalaitteet tekee lenkkarilla kipeää ja sääret raapii jalkatappeihin.

Jos kysyjä vaikuttaa Tampereen seudulla, niin voin yhdet aikuisten kokoiset polvisuojat lahjoittaa, kun tuli hommattua polvituet. Suojat on omaan makuun vähän mohlot, mutta suojaa hyvin ja ovat ilmaiset.

Ilmanputsareita kannattaa olla useampi jos ajelee useampana päivänä peräkkäin.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Tällä hetkellä ajorupeamat näyttää olevan mahdollisia maksimissaan 3 kertaa kuukaudessa, joten huollot voi tehdä ihan rauhassa. Itse vaikutan Lappeenrannassa, ja eipä polvisuojat nyt isoa lovea lompakkoon tee, verraten muihin vermeisiin. Ja ilman saappaita en lähde montulle kokeilemaan, kun pelottaa jo nyt koko touhu:rolleyes: Edellinen kokemus enduron/crossin ajamisesta on 15 vuoden takaa kun ajelin tunturi sportilla metsikössä. Muuten ajellut vain noilla kyykyillä kadulla. Pihalla kokeilen pyörää katusaappailla(Course hardtail), mutta se onkin eri asia.

Löysimpä myös varastosta crossikypäränkin, ajanee asiansa sen aikaa että ostan uuden paremman. Ja kehtaa tuota schubertin S2 katukypärää pilata montulla. Niskatuen hommaan myös.

Katsotaan ensi viikon alussa että kauan pitää pyörää korjailla ennekuin on edes ajatuksen tasolla asiaa montulle.

Niin ja noista pyörän varusteista piti kysyä. Onko nuo mx-pukit ja telineet käteviä? Kun näissähän ei mikään sivujalkaa ole. jotai irroitettavia sivutukia olen myös nähnyt. Ja sitten vielä vinkit parhaaseen tyyliin kuljettaa pyörää. T4 transportterin sisässä kuskaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Tällä hetkellä ajorupeamat näyttää olevan mahdollisia maksimissaan 3 kertaa kuukaudessa, joten huollot voi tehdä ihan rauhassa. Itse vaikutan Lappeenrannassa, ja eipä polvisuojat nyt isoa lovea lompakkoon tee, verraten muihin vermeisiin. Ja ilman saappaita en lähde montulle kokeilemaan, kun pelottaa jo nyt koko touhu:rolleyes: Edellinen kokemus enduron/crossin ajamisesta on 15 vuoden takaa kun ajelin tunturi sportilla metsikössä. Muuten ajellut vain noilla kyykyillä kadulla. Pihalla kokeilen pyörää katusaappailla(Course hardtail), mutta se onkin eri asia.

Löysimpä myös varastosta crossikypäränkin, ajanee asiansa sen aikaa että ostan uuden paremman. Ja kehtaa tuota schubertin S2 katukypärää pilata montulla. Niskatuen hommaan myös.

Katsotaan ensi viikon alussa että kauan pitää pyörää korjailla ennekuin on edes ajatuksen tasolla asiaa montulle.

Niin ja noista pyörän varusteista piti kysyä. Onko nuo mx-pukit ja telineet käteviä? Kun näissähän ei mikään sivujalkaa ole. jotai irroitettavia sivutukia olen myös nähnyt. Ja sitten vielä vinkit parhaaseen tyyliin kuljettaa pyörää. T4 transportterin sisässä kuskaan.
Pukit ja telineet on erittäin käteviä. Itsellä on tällainen: Torin 680kg moottoripyöränostin | Karkkainen.com verkkokauppa



Nuo kevyemmät pukit ajavat varmasti myös asiansa mutta omasta mielestäni on todella kätevää jos saa etu- sekä takapään yhtä aikaa ilmaan. Se helpottaa rengastöitä ja esim. etupään huoltoa jos tarvii liukuputket irroittaa stefojen vaihtoa varten.

Lisäksi tuo tunkki tekee pyörän nostosta helppoa ja tuolla pystyy siirtelemään pyörää tallissa jos tarvetta tulee.

Autossa kuljettamiseen hyvä tapa taitaa olla jokin eturenkaan lukitseva telineja kuormaliinat.
 
Liittynyt
03.05.2017
Viestejä
184
Ja sitten vielä vinkit parhaaseen tyyliin kuljettaa pyörää. T4 transportterin sisässä kuskaan.
MInä laittaisin sen pyörän eturengas väliseinää vasten ja stongasta molemminpuolin väliseinän alanurkkiin kiinni. Eikös portterissakin ole siellä lenkit valmiina? Takarenkaan voi laittaa jollain kiinni, mutta ei se lyhkäisillä siirymillä ole kovin pakollista, mutta luonnollisesti suositeltavaa. Pysyy tuolleenkin hyvin ilman mitään erikoisempia tellinkejä.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Lenkit löytyy lattiasta ja pari ihan väliseinästäkin. Vois tehdä puusta jonkunlaisen eturenkaan paikallaan pitävän systeemin.

Tuollasen torin mp nostimen käyn hakemassa käytettynä.

Sitten oisko antaa hyvää ohjeistusta mitä kannattaa tarkistaa pyörästä kun sitä on ostamassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Tuo eturenkaan paikalla pitävä on helppo tehdä. Jos tekee siis pyörätelinemalliin sen.

crossia ostaessa ite oisin tarkka rungon, iskunvaimentimien ja koneen kunnosta. Tarkista ainakin että vaihteet toimivat ja menevät silmään, rungossa ei kolhuja tai ratkeamia ja että keulaputket ovat suorat ja pinnoitteet eivät ole rikki.

2t pakoputki saa oikeasti olla mallia perunasäkki ennen kuin alkaa olemaan mitään vaikutusta tehoihin ja toimintaan. Muovit yms. ovat kulutusosaa ja yleensä halpoja uusia.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Keulaputket joutuu tuosta avaamaan kun kuulemma vuotavat. Öljypropun kierteet myös solmussa, joten en tiedä onko siellä edes öljyt sisässä. Myös tankki ja kaasutin pitäisi puhdistaa, joten en usko että on käyntikuntoinenkaan. Vähän riski tuollaista ostaa mutta on kyllä halpakin.

Runko pitää katsoa läpi ja keulan suoruus ja kunto noin muuten. Keulaputkien suojat näytti olleen paikoillaan, ja näytti muutenkin olevan alkuperäiskunnossa. Tekemistä piisaa mutta jos peli on muuten kunnossa niin hyvän yksilön tuosta saisi.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Vehje pihassa ja kokeiltu että käy. Bensaa tankkiin ja pilotilla käyntiin. Tulpan hattu ja kytkin kahva lainattiin kiinan minicrossista.
Tyhjäkäynti omaan korvaan aivan liian korkea, joten säädin vaijerista luistin alas. Oli vähän liian korkealla. Vaijeri pitää vaihtaa uuteen, kun ei palauta kunnolla ja on rispaantunut. Vieläkin tuntuu huutavan mutta säädetään lisää kunhan saa uuden vaijerin ja kaasuttimen puhdistettua.

Jäähdytysnesteet joko karanneet tai vaan vajausta kun ei korkista näe. Öljyjä en katsonut onko niitä edes. Roppu paikoillaan, joten luultavasti jonkunlaista kermaa edes löytyy. Ilmansuodatinta ei ole edellinen kuski varmasti pessyt joka kerta, kun savea päällä selvästi.
Eturengas tyhjä ja ulkokumi vaihtokuntoinen. Takanen menee vielä. Swingin laakeroinnissa hieman välystä, ei paha kuitenkaan. Samoiten ohjauslaakerissa. Etutolpat ehjät ja suorat, stefat vaihtoon. Takaiskari löysän tuntuinen, kun siihen istun kaikella 53 kilon painollani.

Sanoisin että hyvä ostos hintaansa nähden, vaikka tekemistä piisaa. Mutta harrasteet on harrasteita. Tuotapa sitä jaksaa laitella aina kun lapsi nukkuu tai on vain aikaa muuten. Radalle sitten kun pelit toimii
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Onkohan tuo leattin 3DF airfit sopiva krossiin? Vai pitääkö ostaa uusi?
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Öljyä lootaan, vettä syyläriin, ilmanputsari puhtaaksi, kaasuvaijerin lainaus ja modaus kiinan krossista kawasakiin. Käynnistyspolkimen ja katteiden kiinnitys.
Vehje toimii oikein nätisti. Vetoja omiin käsiin vähän liiaksikin. Mutta tehoon tottuu aivan liian nopeasti.
Jäähdytysnesteet pitää vaihtaa nyt kunnollisiin niin voisi lähteä montulle kokeilemaan.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Motocross radalla käyty ekaa kertaa elämässäni. Eipä ole kovinkaan aloittelija ystävällinen laji tämä. Pelottaa ajaa kovaa, mutta pitäis vaan painaa menemään että pysyis pystyssä. Melkosta lingertämistä oma ajaminen vielä on. Kerran heitti syrjälleen. Hauskaa, hikistä ja vaativaa puuhaa.
Kakkosvaihteella ajaminen tuntuu parhaalta vaihtoehdolta ettei nopeus kasva liiaksi, mutta keula tuntuu nousevan herkästi. Mäkiä mentiin välillä vahingossa keulien.

Ei ole mitään hyötyä aikaisemmista kyykkypyörän kanssa ajoista tähän hommaan. Jatketaan harjoituksia
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
121
Seisten ajetaan niin paljon kuin mahdollista, aloittelijan vauhdilla pystyy koko radan kiertämään seisten. Perse "pystyssä", selkäsuorassa, kyynärpäät ylhällä, leuka suunnilleen ohjaustangon yläpuolella ja polvet ei juurikaan mene jalkatappien etupuolelle. Jalkatapeilla seistään päkiöillä varpaat sisäänpäin, silloin saadaan nilkan jousto mukaan vähentämään pattien iskuja kuljettajaan. Jarruun ja vaihteen vaihtoon tietenkin pitää siirtää jalka. Tätä näkee paljon, että ajetaan seisten jalkatapeilla tukevasti ja käytännössä nilkat ei jousta yhtään ja mahdollisesti jopa jalat V tyyliin tapaille. Polvilla puristetaan aina pyörästä, suorilla, mutkissa ja hypyissä. Mutkassa kun ajetaan, niin pyritään painamaan ulkokurvin jalkatappia alas päin, millä saadaan painettua pyörää ja painopistettä alaspäin ja siten pitoa mutka ajoon.

Tuossa mielestäni tärkeimmät asiat ajotekniikkaan. Olisipa joku ollut neuvomassa itselleni kun aloitin, vaikeampia näitä opetella, kun on jo tottunut ajamaan väärin.
Tässä on hyvin selitetty ajoasennosta.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Kiitos paljon videosta. Monta hyvää pointtia, ja sellaista asiaa jotka pitää nyt takoa selkärankaan ennekuin opin vääryyksiä omineen.

Tuli hommattua vielä yksi pyörä lisää. Kawasaki kmx125. Tiedä tekiskö tuosta sitten supermoton kadulle vai pihamopon. Sylinterissä paha naarmu ja kone siitä syystä jumissa.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
525
Polvilla puristetaan aina pyörästä, suorilla, mutkissa ja hypyissä.
Ei tuokaan tuossa videolla neuvo puristamaan jatkuvasti kuin noissa "whoopseissa", jonka kaltaisia ei Suomen radoilta löydy, ellei ole tehty harjoituspaikkaa supercrossiin. Tuollaisessa kovassa röykytyksessä sillä yritetään epätoivoisesti pitää paketti suorassa. Jos puristaa polvilla pyörää, niin siinä vaan sitoo itsensä osaksi pyörän massaa ja helposti lentää yllättävissä tilanteissa itse pyörän mukana, koska ei ole rentona, eikä pysty kunnolla liikkumaan pyörän päällä. Katso vaikka trialkuskeja. Sitä pyörää ei pysty puristamaan polvilla ollenkaan ja ne etenee aika hurjista paikoista.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
121
Ei tuokaan tuossa videolla neuvo puristamaan jatkuvasti kuin noissa "whoopseissa", jonka kaltaisia ei Suomen radoilta löydy, ellei ole tehty harjoituspaikkaa supercrossiin. Tuollaisessa kovassa röykytyksessä sillä yritetään epätoivoisesti pitää paketti suorassa. Jos puristaa polvilla pyörää, niin siinä vaan sitoo itsensä osaksi pyörän massaa ja helposti lentää yllättävissä tilanteissa itse pyörän mukana, koska ei ole rentona, eikä pysty kunnolla liikkumaan pyörän päällä. Katso vaikka trialkuskeja. Sitä pyörää ei pysty puristamaan polvilla ollenkaan ja ne etenee aika hurjista paikoista.
Näytä yksikin motocross valmentaja joka sanoo, että polvilla ei puristeta pyörästä... Jos sitä ei tee niin on 100 varma, että tulee "arm pumppia" ja kädet on loppuu heti. Jaloilla puristetaan pyörästä, niin ei tarvi käsien varassa roikkua kyydissä ja kädet voi pitää rennosti eikä ne väsy. Jaloilla sitä pyörää hallitaan ja pidetään paketti kasassa, edellytyksenä, että ajoasento on oikea.


Moottoriliiton vanha opetusvideokin kehoittaa puristamaan polvilla.


Trial ei ole vauhtilaji...
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
525
Näytä yksikin motocross valmentaja joka sanoo, että polvilla ei puristeta pyörästä... Jos sitä ei tee niin on 100 varma, että tulee "arm pumppia" ja kädet on loppuu heti. Jaloilla puristetaan pyörästä, niin ei tarvi käsien varassa roikkua kyydissä ja kädet voi pitää rennosti eikä ne väsy. Jaloilla sitä pyörää hallitaan ja pidetään paketti kasassa, edellytyksenä, että ajoasento on oikea.


Moottoriliiton vanha opetusvideokin kehoittaa puristamaan polvilla.


Trial ei ole vauhtilaji...
Ohjeita on yhtä paljon kuin opettajia. Esimerkiksi moottoriliiton valmennuksessa mukana ollut JP Vehviläinen on neuvonut istumaan crossissa mahdollisimman paljon, että säästää voimia. Ihan miten haluaa, kyllä sen siinä ajaessa huomaa kuinka hankalaa on jos yrittää polvilla puristaa koko ajan. Ei crossikaan ole vauhtilaji jos cruisailee koko ajan tapeilta polvilla puristaen.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
66
Polvilla on pakko puristaa, perse vietävä taakse ja kyynärpäät ylös. Tässä näkee usein aloittelijoiden nostavan ajoasentoa todella korkealla tangolla, mistä todellisuudessa ei ole kuin haittas. Renthall 999 for ever :love2: Ilman että pyörää puristaa polvilla, ei paketti pysy kasassa niinkuin Kuusto mainitsi. Toki on paikkoja missä pyörän liikettä on mukailtava, mutta crossiradalla ani harvoin. Trialia ja sen ajotekniikoita ei pidä sotkea crossiin ja enduroonkin erittäin varauksella.
Itsellä ajotaustaa enduro/crossipyörillä 32-vuotta, joten uskallan jotain sanoa.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
66
Ja se että JP on neuvonut istumaan mahdollisimman paljon, on oikein. Istutaan jos pystytään, samalla leväten. Jarruissa ja yleisesti pateissa se on mahdotonta.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Tämähän on hyvä että keskustelua saadaan aikaan. En ole päässyt nyt ajamaan, kun ei aika riitä sekä takaiskarista tais tulla hyppykeppi viime reissulla. Ei siis enää minkäänlaista vaimennusta. Taisi pitkä seisonta-aika kovettaa tiivisteet ja radalla sitten sylkenyt öljyt pihalle.
Jarrunesteet pitää myös vaihtaa, varmaan jo pelkkää vettä. Huomenna tulee vähän varaosia mutta ne laitellaan vasta myöhemmin kiinni.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
121
Polvilla on pakko puristaa, perse vietävä taakse ja kyynärpäät ylös. Tässä näkee usein aloittelijoiden nostavan ajoasentoa todella korkealla tangolla, mistä todellisuudessa ei ole kuin haittas. Renthall 999 for ever :love2:
Tää ohjaustanko on myös hyvä huomio. Korkealla ohjaustangolla siirtyy painopiste taakse, eikä saa siirrettyä eturenkaalle painoa yhtä hyvin. Pitkien kuskien kannattaa madaltaa jalkatappeja tai korottaa penkkiä. Kaveri on jotain 190cm ja ajaa(SM MX1stä) Neken R00133 joka on Renthalin 999 taivutuksella. Itsellä myös 999.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Kx:ssä tuntuu olevan aika matala tanko laitettuna, niin ei tarvii vaihtaa. Kuskillakin mittaa vain 164cm ja ehkä 55kg varusteet päällä. Takaiskari saatiin pelikuntoon jälleen, sekä swingin laakerointi välyksettömäksi. Lauantaina taas kokeilemaan ajamista, kunhan kerkeän tulpan, suodattimen ja jarrunesteet laittamaan. Kokeillaan nyt ajaa videoiden ja kertomuksien perusteella oikealla ajoasennolla.

Edit: tulppa ei sovi kun vääränlainen tulpanhattu. Menee siis vain kierrepää hattuun. Ja uudessa tulpassa ei ole sitä mahdollisuutta.
Takajarrusäiliön kanne ruuvit pyöristetty ja ilmeisesti kannessa oleva kumipussi solmussa säiliön sisällä. Eli uusiks menee sekin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Ei päässy ajamaan samalle radalle niin ei päässy kokeilemaan ajoasennon vaikutusta paremmin. Toisella radalla joutu ajamaan junnu rataa kun iso rata on pelkkiä mäkiä ja mäkien päässä jyrkkä mutka. Ei ole mukava ajaa. Junnurata sopi itselle hyvin ja pääsi jopa hyppimään. 2h ajoa ja aivan paskana kädet. Silti aivan hemmetin hauskaa.

Pyöräkin toimii hyvin. Etupumput joutuu huoltamaan varmaan jo ennen talvikautta. Sen verran vuotaa.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Lisää huoltosia tilattu mm. Jarruihin ja etupumppuihin, stefoja ja laakereita. Tuntimittari ja kiristysliinoja kuljetukseen. Lisää ajovarusteita. Lähtee lapasesta :whistling:. Kamerankin asensin kypärään.

Seuraavat ajot lienee vasta viikon päästä. Yritän päästä jonnekkin hyvälle radalle ajamaan.

Tallissa myös kakkosmopo, johon tulossa uutta sylinteriä ja mäntää. Katsotaan saako sen ajokuntoiseksi ennen ajokauden loppumista.
 
Liittynyt
30.11.2016
Viestejä
1 239
Jälleen kerran kävi niin että ei päästy kuin huonolle radalle ajamaan, mutta nyt huomaa jo harjoituksien vaikutuksen ajamiseen. Vauhti lisääntyy ja rohkeus myös. Ajolinjat enään hakusessa.
Nyt pistetään mopo muttereiksi ja huolletaan kaikki sitä vaativa ensi kevättä varten. Ellei satu vielä sysksystä kerkeämään.
-jarrut
-pyöränlaakerit
-etu ja takaiskarit
-öljyt ja suodatin ja tulppa
Stefat koneeseen yms mitä sattuu löytymään purkaessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 466
Viestejä
4 192 151
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom