Crossipyörät

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja elmo, 05.10.2018.

  1. elmo

    elmo

    Viestejä:
    345
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Crossipyörää pitäisi juniorille hommata.

    Ei ole ennen ajanut ruohonleikkuria ja mönkijää kummempaa polttomoottori vehjettä. Ikää löytyy 12 ja pituutta joku vähän alta 150.

    Hyvin todennäköistä, että se jää mökillä tai montulla rälläämiseen. Kotopihalta ei pääse baanalle vaan aina vaatii kuljetuksen ja tällä hetkellä 70cm leveys on isoin mitä saa tangon päästä päähän olla, että saa mahtumaan as-auton taakse. Koukkua ei ole missään vetimessä eikä sen puoleen kärryäkään...

    Kiinan vekotin olisi tuon puolesta ok, mutta uudet sellasetkin on 600€-> ja käytettyä ei ainakaan uskalla ostaa koska ei takuuta ja ne kun porsii jo uutena. Täällä noita ei myy kivijalkaliikkeet niin melkein sulkeutuu sillä pois ettei pääse tiskin taakse takuu keissejä hoitamaan jos ja kun se kuitenkin hajoaa heti.

    Joten ehkä järkevintä olisi ostaa laadukkaampi vehje vaikka sitten käytetty heti kättelyssä ja siitä pääsee eroonkin joskus. Googlaamisen jälkeen Honda CRF vaikuttaisi sopivalta. Nuo lähtee käytettynä 1000€-> Mikä onkin sitten about budjetti. Tuolle löytyy myös paikallinen jälleenmyyjä jota kautta saa tiskiltä osat ja neuvot (itse näistä juuri mitään tiedä kun joskus jotain joutuu ruuvaamaan).

    Koko on nyt vähän mysteeri? Olin jo melkein menossa hakemaan 50cc vehjettä, mutta eiköhän tuo ole auttamatta liian pieni. Ajokausi on kuitenkin jo loppupuolella ja ensi keväänä on taas lisää pituutta mittarissa.

    Vähän taas epäilyttää hommata 100cc tai 110cc laitetta muksulle joka ei ole koskaan tuollaista ajanut. Eli kaikki kytkimen käytöt yms. harjoittelut. Tosin eipä tossa 50cc mallissa ole edes kytkintä. Samoten tuo kokoluokka vie homman jo sen verran vakavammaksi, että on pakko hommata ajovarusteet.
     
  2. König

    König

    Viestejä:
    45
    Rekisteröitynyt:
    10.09.2017
    Itellä oli 13-16 vuotiaana juurikin tuollainen 4-t kiinankrossi. Ostettiin uutena eikä tullut koko aikana mitään vikaa, tekniikka on niin pirun yksinkertainen noissa, että harvemmin niissä mitään tulee. Tässä on myös se hyvä puoli, että jos muksusi tuosta innostuu niin huoltaa helposti itse koko vehkeen kunhan vaan perus räikkä/työkalusarja löytyy. Tuona 3-4 omistusvuoden aikana en tehnyt mitään muuta kuin vuosittaiset öljynvaihdot ja kerran vaihdoin kaasuvaijerin kun oli kulunut. Näitä pyöri on välillä aina uutena 500e tarjouksessa ja siihen hintaan nähden paljon saa hupia.
    Siihen aikaan parilla muullakin kaverilla oli tuollaiset ja aika kovaa monttuajoa kestivät. Tosin siitä nyt alkaa olla jo melkein 10 vuotta :D

    Jos taas haluat ns. merkkivehkeen, niin kannattaa varmaan vähintään se 80cc hommata. Tehoa tuonikäiselle varmasti tarpeeksi. Näissä "kireämmissä" 2-t vehkeissä tulee toki sitten enemmän huoltojakin(Mäntien vaihtoa, koneen iästä riippuen laakereiden vaihdot jne.). Käytetyn kun ostat, niin et voi olla koskaan varma missä kunnossa kone on. Itellä kävi paska säkä 125cc Suzukin kanssa, kesän kerkesin ajella ja sitten kiertokangen laakeri paskaks.

    Kumpaan vaihtoehtoon ikinä päädytkään, niin ilman muuta kytkinvehje. Muksut oppii nopeasti ja onhan se kytkimen käyttö tulevaisuutta ajatellen hyvä taito osata :cool:
     
  3. tu11team

    tu11team

    Viestejä:
    81
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Yamaha TT-R kannattaa katsoa.
    Ainakin 125cc malli tosi luotettavalla ilmajäähy koneella.
    Alusta ihan eriluokkaa kuin kiinanvehkeissä, niinkuin myös kestävyys muutenkin.
     
  4. Toteemieläin

    Toteemieläin

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2017
    Kyllä se on 80/85cc 2t japsi, niin potku riittää vähän vaikka radalle jos oikein innostuu. Sitten myöhemmin päivitys 125cc jos harrastus jatkuu. Alkuvaiheessa vaan treenatessa järki päässä, tuommoinen vaikka vähän vanhempi 80cc "kisapeli" ottaa kyllä ekakertaiselta kevyeltä kuskilta luulot pois jos lähtee maaimanomistajan elkein liikkeelle.:)
     
    Viimeksi muokattu: 08.10.2018
    Gale ja Pyrres tykkäävät tästä.
  5. kuusto

    kuusto

    Viestejä:
    37
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jos ei crossiradalle olla menossa niin joku minicrossi 125-150cc/4t alle. Ikää ja kokoa jo sen verran, että se on yksi ilta kun on oppinut kytkimen käytön.
    YCF on ihan laadukas merkki ja sopii hyvin mökkimopoksi ja soramontulle. Halvempikin vaihtoehto toimii, mutta ne on hiukan yksilöitä. Itsellä ollut BSE "tallimopona" ja saanut sikaa oikein huolella ja vielä se 2-vuoden jälkeen toimii ilman mitään vikaa. BSE:ssä ei juuri ominaisuuksia ole, lähinnä crossipyörän näköinen vaan ja sopii ennemminkin harjoitteluun. YCF hiukan pidemmälle viety ja palvelee hiukan pidemmälle jo jopa crossiradalla.
    YCF: esim. YCF125 Pilot 2018 – MiniMoto Racing
    BSE: Kone-Glans | Kone-Glans

    Jos taas tarkoituksena on crossirataa ruveta kiertämään, niin iän ja koon puolesta suoraan 85cc/2tahti oikea crossipyörä. Ehkä alkuun hiukan haastavempaa kytkimen harjoittelu verratuna mataltehoiseen 4t, mutta nuoret oppii äkkiä ja on sitten heti oikeanlainen pyörä alla, kun vauhtiin pääsee.
    Jos 85 tuntuu liian rajulta, niin toinen vaihtoehto voisi olla japanilaiset pystysylinteriset 4-tahdit. Honda CRF 100 ja 125(150 on jo vastaava kisapyörä kuin 85 2t), Suzuki DR-Z 125 ja Yamaha TTR-125. Muuten hyviä pelejä, mutta melko äkkiä loppuu ominaisuudet jousituksen puolesta.
     
  6. elmo

    elmo

    Viestejä:
    345
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Huomenna menossa katsomaan pari vuotta vanhaa vähän ajettua CRF110:aa. Mitä nyt tuosta googlannut niin aika rauhallinen peli jotta on varmaan ihan sopiva alotteluun. Siinä ei näköjään ole kytkintä mikä tosiaan olisi ehkä ihan hyvä olla, mutta eiköhän tolla alkuun pääse. Voi sitten seuraavaksi siirtyä siskolle jos innostuu enempi ja halua löytyy lähteä oikeasti rataa ajamaan kun sellanen tossa näyttää 30km päässä olevan.

    Hintaa tulee taas kyllä vähän liikaa... Kypärä, lasit ja niskasuoja mukaan niin budjetti tuplattu. Pitää kattoa jos ensi vuonna haluaa radalla kokeilla niin hankkia kengät sun muut. Tosin sitten se vasta kalliiksi tulee jos tätä lajia alkaa harrastamaan :O. Itse kun saman ikäsenä monkusin jotain vehjettä mökille niin sinne tuli joku vanha pappa mallinen solifer joka kulki alamäkeen 40kmh ja ylös puolet vähempi. Kypärä oli mallia isän veljen vanha...
     
  7. an13

    an13

    Viestejä:
    135
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kunnon kengistä kannattaisi aloittaa, varpaat ja nilkat ovat ensimmäinenä ottamassa osumaa.
     
  8. Toteemieläin

    Toteemieläin

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    03.05.2017
    Juuri näin. Itse kyllä kanssa tärkeysjärjestyksessä pistän saappaat heti kypärän jälkeen, vaikkakin koko setti tietysti on paras vaihtoehto. Nilkan saa ihan kaatumattakin aika heikkoon kuntoon, jos vetää lenkkareilla...
     
  9. kuusto

    kuusto

    Viestejä:
    37
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Facebookissa "Motocross kirppis" löytyy ajokamoja paljon käytettynä, kannattaa katsoa jos haluaa säästää.
     
  10. Mrrp

    Mrrp

    Viestejä:
    39
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Facebookissa toimii myös "Ostetaan ajokamoja juniorille, pituus xxx..." hyvin. Kypärä, saappaat ja polvisuojat on tärkeimmät varusteet niin juniorille kuin aikuisellekin. Monilla seuroilla on myös junioritoimintaa, jossa saa luvan ja opetuksen kanssa harjoitella ajamista. Jos innostusta riittää niin ehdottomasti kannattaa mennä ohjattuihin treeneihin, niistä saa todella paljon enemmän irti kuin pelkästä ajelusta.
     
  11. elmo

    elmo

    Viestejä:
    345
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Honda tuli hajettua. Vettä taitaa tulla vielä huominen niin ei pääse juniori testaamaan.

    Pitäisi siis liittyä veispookkiin tai pistää emäntä asialle.

    Kattelin kanssa, että tossa 40€:llä saa kausikortin, jotta suht edullista ja seuran jäsenyys 20€.

    Hienosti mahtu takalootaan. Kattelin, että sopis sinne toinenkin mutta ei kai sitä enää tällee vanhemmalla iällä mitään crossaria viite alkaa harjottelemaan.
     
    Viimeksi muokattu: 08.10.2018