Creative julkaisi Sound BlasterX AE-5 -äänikortin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
creative-sound-blasterx-ae-5-pro-gaming-pure-20170615.jpg



Creative on julkaissut uuden huipputason DAC:lla varustetun äänikortin pelaajille. Sound BlasterX AE-5 on yhtiön ensimmäinen Sound BlasterX Pro-Gaming -sarjan sisäinen äänikortti.

Sound BlasterX AE-5:n sisällä sykkii jo pitkältä ajalta tuttu, alun perin vuonna 2011 esitelty Sound Core3D -äänipiiri. Äänikortin todellinen myyntiargumentti on kuitenkin sen ESS ES9016K2M Sabre32 Ultra -DAC-piiri, joka lupaa äänelle 122 dB:n dynaamisen alueen ja 32-bittisen/384 kHz:n häviöttömän äänentoiston.

Pelaajat suosivat usein kuulokkeita kaiuttimien sijasta, jonka vuoksi Creative on varustanut Sound BlasterX AE-5:n omalla Xamp-kuulokevahvistimellaan. Sen luvataan tarjoavan 116 dB:n signaali-kohinasuhteen (SNR, Signal to Noise Ratio) ja tukevan 16 – 600 ohmin impedanssin kuulokkeita.

creative-sound-blasterx-ae-5-pro-gaming-scout-radar-20170615.jpg


Niin ikään pelaajille suunnattu Scout Mode -ominaisuus on päivitetty 2.0 -versioon. Scout Moden on tarkoitus helpottaa esimerkiksi FPS-peleissä vihollisten paikantamista. 2.0-version myötä Scout Mode tukee älypuhelimeen asennettavaa Scout Radar -sovellusta, joka näyttää kuullun vihollisen arvioidun sijainnin tutkassa.

RGB-valaistus on nykyään oleellinen osa markkinointia käytännössä komponenttiin katsomatta. Myös Creativella on huomattu tämä, jonka vuoksi Sound BlasterX AE-5 on valaistu RGB-LED-valoin. Valaistus kattaa äänikortin etupuolen kaksi koristeraitaa sekä kyljen ja kortin takapuolen Sound BlasterX Pro-Gaming AE-5 -logot.

RGB-juhla ei pääty kuitenkaan vain kortin valaisuun, vaan äänikorttiin on sisäänrakennettu Creativen omaa Aurora Reactive Lighting System -valaistusjärjestelmää tukeva RGB-LED-ohjain. Ohjaimeen voidaan kytkeä maksimissaan neljä RGB-LED-nauhaa ja äänikortin mukana tulee yksi (perusmalli) tai neljä (Pure-malli) 10:llä RGB-LED-valolla varustettua 30 cm pitkää nauhaa.

creative-sound-blasterx-ae-5-pro-gaming-20170615.jpg


Sound BlasterX AE-5:n liitinpuolelta löytyy kolme 3,5 mm:n ulostuloa 5.1-kaiuttimia varten, yksi optinen TOSLINK-ulostulo, 3,5 mm:n kuulokeliitäntä, 3,5 mm:n yhdistetty mikrofoni- ja linjasisäänmenoliitäntä. Lisäksi äänikortista löytyy tietenkin yhteensopiva liitin kotelon etupaneelin ääniliittimille.

Creative Sound BlasterX AE-5 tulee saataville kahtena eri versiona. Perusversio on väritykseltään musta ja Pure-versio valkoinen. Versioiden ainoat erot ovat värityksessä, mukana tulevien RGB-LED-nauhojen määrässä ja saatavuudessa. Perusversio saapuu myyntiin heinäkuun aikana 149,99 dollarin ja Pure-versio elokuussa 179,99 dollarin verottomaan suositushintaan. Pure-versio tulee saataville vain Creativen omaan verkkokauppaan.

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Viimeksi muokattu:
" Lisäksi näytönohjaimesta löytyy tietenkin yhteensopiva liitin kotelon etupaneelin ääniliittimille"

Olisikohan se kumminkin äänikortista xD
 
" Lisäksi näytönohjaimesta löytyy tietenkin yhteensopiva liitin kotelon etupaneelin ääniliittimille"

Olisikohan se kumminkin äänikortista xD
Voi perkele, Creativen suuri salainen ase lipsahti julki ennen aikojaan. Sound BlasterX AE-5 on siis todellisuudessa myös näytönohjain joka ajaa Radeonit ja GeForcet nurkkaan häpeämään :beye:
 
Mitä äänipiiriä emoissa nykyään on, jäävätkö kauas taakse ominaisuuksissa erillisiin verrattuna.
 
Mitä äänipiiriä emoissa nykyään on, jäävätkö kauas taakse ominaisuuksissa erillisiin verrattuna.
Melkein poikkeuksetta taitaa olla RealTekin ALC-piirejä. Ominaisuuspuolesta en osaa sanoa, mutta noin yleisesti ne parhaat on oikeasti jo vissiin hyviä. Joissain emoissa on RealTekin piiri ja Creativen softastacki sen päällä
 
Jaha... toivottavasti ulkoisiin kortteihin tulee myös päivityksi. Sound blaster xfi pro toimii vielä, mutta joskus sekin pitää päivittää.
 
Direct Sound -äänijärjestelmän (Windowsilla NT6.0:sta alkaen) heivaamisen jälkeen rautaääniprosessorien (joita hyödyntivät mm. Aureal 3D ja EAX) käyttö on tehty käytännössä mahdottomaksi, joten erillisen äänikortin viraksi jää lisäliittimien tarjoaminen ja linja- tai kuulokevahvistus (D/A -muunnos tietysti myös, joka onnistuu pennin hintaisilla komponenteilla hyvin). Se Creativen julkaisema 'EAX:n palautussofta' Vistalle ja uudemmille ei käytä rautaa hyväkseen, vaan on softaemulaatio EAX:sta ja kuten muunnos tästä ohjelmistosta osoittaa, se toimii kaikilla äänikorteilla.

Lisäarvoa voivat kortille tietysti tuoda sellaiset rautaprosessorit, jotka eivät ole käyttispuolen ohjelmistoon yhteydessä - esim. Dolby Headphone - jonka kautta ääni kierrätetään.

Jos emolevylle integroidulla äänikortilla on toimivat ajurit, riittävät liitännät ja erityisesti digitaalinen ulostulo, niin kivuttominta on vetää erilliselle D/A -muuntimelle ja siitä vahvarille. Siinä tapauksessa ei tarvitse välittää integroidun äänikortin huonosti eristetyistä komponenteista tuon taivaallista.
 
Viimeksi muokattu:
Scout Moden on tarkoitus helpottaa esimerkiksi FPS-peleissä vihollisten paikantamista. 2.0-version myötä Scout Mode tukee älypuhelimeen asennettavaa Scout Radar -sovellusta, joka näyttää kuullun vihollisen arvioidun sijainnin tutkassa.
Eikö tässä nyt ala olla jo rautatason aimbot melko lähellä?
 
Direct Sound -äänijärjestelmän (Windowsilla NT6.0:sta alkaen) heivaamisen jälkeen rautaääniprosessorien (joita hyödyntivät mm. Aureal 3D ja EAX) käyttö on tehty käytännössä mahdottomaksi, joten erillisen äänikortin viraksi jää lisäliittimien tarjoaminen ja linja- tai kuulokevahvistus (D/A -muunnos tietysti myös, joka onnistuu pennin hintaisilla komponenteilla hyvin). Se Creativen julkaisema 'EAX:n palautussofta' Vistalle ja uudemmille ei käytä rautaa hyväkseen, vaan on softaemulaatio EAX:sta ja kuten muunnos tästä ohjelmistosta osoittaa, se toimii kaikilla äänikorteilla.

Lisäarvoa voivat kortille tietysti tuoda sellaiset rautaprosessorit, jotka eivät ole käyttispuolen ohjelmistoon yhteydessä - esim. Dolby Headphone - jonka kautta ääni kierrätetään.

Jos emolevylle integroidulla äänikortilla on toimivat ajurit, riittävät liitännät ja erityisesti digitaalinen ulostulo, niin kivuttominta on vetää erilliselle D/A -muuntimelle ja siitä vahvarille. Siinä tapauksessa ei tarvitse välittää integroidun äänikortin huonosti eristetyistä komponenteista tuon taivaallista.
Jos haluaa käyttää kuulokkeita suoraan koneeseen kytkettynä niin tämähän on hyvä ratkaisu ja varmasti parempi kuin emoon integroidut äänet.

Ei kaikki jaksa äänen takia hommata ulkoisia mööpeleitä määrää X.
 
Scout Moden on tarkoitus helpottaa esimerkiksi FPS-peleissä vihollisten paikantamista. 2.0-version myötä Scout Mode tukee älypuhelimeen asennettavaa Scout Radar -sovellusta, joka näyttää kuullun vihollisen arvioidun sijainnin tutkassa.
Eikö tässä nyt ala olla jo rautatason aimbot melko lähellä?
Ei tuo nyt ole vielä mitään.
Asuksellahan on "Sonic Radar Pro" niminen softa joka näyttää äänilähteiden suunnan overlayna itse pelin päällä!
 
Mitä äänipiiriä emoissa nykyään on, jäävätkö kauas taakse ominaisuuksissa erillisiin verrattuna.
Melkein poikkeuksetta taitaa olla RealTekin ALC-piirejä. Ominaisuuspuolesta en osaa sanoa, mutta noin yleisesti ne parhaat on oikeasti jo vissiin hyviä. Joissain emoissa on RealTekin piiri ja Creativen softastacki sen päällä
On siellä aina välillä jossain emossa ollut tuo Creativen Sound Core3D piirikin, muistaakseni Gigabytella.
Muuten en kyllä muist milloin olisi näkynyt jotain muuta kuin Realtekkia.

D/A muunnoksenhan ne kyllä pystyvät tekemään ihmiskuulon erottelukykyä tarkemmin, jos vain muu toteutus on emolla kunnossa.
http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733-19.html

Muissa ominaisuuksissa kuten binaural-simulaatiossa kuulokkeille ne kyllä jäävät sitten jalkoihin.
(paitsi ne joissa on Creativen softa lisänä)
 
Sanokaa joku miksi näissä nykyisissä äänikorteissa on ainostaan 5.1 ulostulot.
Luulisi jo 200€ saavan edes 7.1.
Pc puolella on kyllä äänipuoli jämähtynyt vindows vista aikaan kun poistivat toimivan Direct sound äänet.
 
Sanokaa joku miksi näissä nykyisissä äänikorteissa on ainostaan 5.1 ulostulot.
Luulisi jo 200€ saavan edes 7.1.
Pc puolella on kyllä äänipuoli jämähtynyt vindows vista aikaan kun poistivat toimivan Direct sound äänet.

Varmaan siksi että 7.1 ääntä ei ole about missään. Käytännössä kaikki leffatkin tulee 5.1 ääniraidoilla. 7.1 menee samaan kategoriaan kun kännykkäkameroiden megapikselikilpailu, isommalla numerolla ei ole mitään väliä mihinkään.
 
Sanokaa joku miksi näissä nykyisissä äänikorteissa on ainostaan 5.1 ulostulot.
Luulisi jo 200€ saavan edes 7.1.
Pc puolella on kyllä äänipuoli jämähtynyt vindows vista aikaan kun poistivat toimivan Direct sound äänet.

Varmaan siksi että 7.1 ääntä ei ole about missään. Käytännössä kaikki leffatkin tulee 5.1 ääniraidoilla. 7.1 menee samaan kategoriaan kun kännykkäkameroiden megapikselikilpailu, isommalla numerolla ei ole mitään väliä mihinkään.
Ja jos tarvitsee lisää kanavia pihalle, niin toshlinkkiä pitkin saa vaikka Atmoksen luotua.
 
Käytännössä noista on oikeaa hyötyä tilanteissa joissa emolevy ei sisällä optista tai coax ulostuloa, jonka kautta saada ääni ulkoiselle D/A muuntimelle.
Simuloidusta 5.1 äänistä tuskin tarvitsee mitään erikseen sanoa varsinkin kuuloke käytössä.
 
direct sound tappo kyllä lopautti kiinnostuksen uusiin äänikortteihin täällä. eax oli mahtava elämys... turhaa rahan haaskausta 99,9% käyttäjistä.
 
Pc puolella on kyllä äänipuoli jämähtynyt vindows vista aikaan kun poistivat toimivan Direct sound äänet.
Rautaäänet ehkä, mutta ne olikin melkolailla dead end kehityksen kannalta. EAX oli ihan näppärä efektikirjasto mutta seuraava askel siitä olisi ollut jotain ihan muuta kuten geneerisempi ohjelmoitavuus. Samaan aikaan koneissa alkaa olla CPU reserviä parempaan äänenkäsittelyyn. Valven äänikirjasto Steam Audio on melko lupaavan olonen ratkaisu mikä moppaa lattiaa noilla legacy-EAX:illä mutta ei varmaan ole missään käytössä vielä.

VR on ihan hyvä veturi paremmille äänimaailmoille.
 
Rautaäänet ehkä, mutta ne olikin melkolailla dead end kehityksen kannalta. EAX oli ihan näppärä efektikirjasto mutta seuraava askel siitä olisi ollut jotain ihan muuta kuten geneerisempi ohjelmoitavuus. Samaan aikaan koneissa alkaa olla CPU reserviä parempaan äänenkäsittelyyn. Valven äänikirjasto Steam Audio on melko lupaavan olonen ratkaisu mikä moppaa lattiaa noilla legacy-EAX:illä mutta ei varmaan ole missään käytössä vielä.

VR on ihan hyvä veturi paremmille äänimaailmoille.
Ja nykyäänhän sen äänen prosessoinnin voi siirtää myös näytönohjaimen tehtäväksi, sekä AMD:lta että NVIDIAlta on sille alalle toteutukset olemassa (AMD:lla DSP-pohjainen TrueAudio ja äänen fyysiseen mallintamiseen shaderpohjainen TrueAudio Next, NVIDIAlla shaderpohjainen VRWorks Audio)
 
Ei nämä ehkä ole niin hyödyllisiä uusien kalliiden emojen kanssa, mutta vanhemmat emot onkin ihan toinen tarina.

Esim. itse ostin Creative Zxr:n pari vuotta takaperin perus p8p67 emolevyn pariksi ja äänimaailma on jotain aivan muuta kuin integroidulla äänipiirillä. Ja kyllä, halutessaan jokainen voi hankkia ulkoisia vahvistimia yms, mutta kyllä nämä toimivat monien tarpeeseen.
 
Mitä iloa on laittaa gpu laskemaan ääniä, kun se on yleensä pullonkaulana peleissä.
 
Mitä iloa on laittaa gpu laskemaan ääniä, kun se on yleensä pullonkaulana peleissä.
GPU:sta voi olla moni eri asia pullonkaulana eikä äänien laskeminen vie välttämättä juuri mitään tehoja grafiikkapuolelta. Monissa tapauksista se pullonkaula on myös jokin muu kuin näyttis ja monessa kohtaa se FPS huitelee kuitenkin niin korkealla että vaikka "pullonkaula" olisi näyttis se on ihan yksi ja sama
 
Minulla on pari kertaa kaatunut kone, kun olen pistänyt RealTekille prosessointia.. Siis ihan taajuuskaistan korjausta ja jaon subwooferille 120Hz alaspäin. Kyse on RealTekin huippupiiristä .
 
Melkoinen näytteistys tuo 32-bittinen 384 kHz:a. Nopeasti laskettuna noin 3 megatavua (stereona) sekunnissa, neljän minuutin biisi olisi siis 720 MB raakana PCM datana. :lol: (vs. CD-laatuinen olisi noin 46 MB)

Ja jos loppujen lopuksi alkuperäinen data on 16-bittistä CD-ääntä niin tuo näytteistyksen hyöty on käytännössä ihan turha.

Varsinainen näytteenottotaajuus kuitenkin usein skaalataan vielä suuremmaksi (interpolointi) esim. delta-sigma modulaatiota hyödyntävissä DAC:eissa. Tällöin näytteenottosäännön mukaan syntyvät peilitaajuudet saadaan kauas pois hyötyspektristä, ja ne on toisaalta myös helpompi suodattaa analogisesti pois. (tarvitaan pienemmän asteen analoginen suodatin)

Noh, ihan kelpo kuulokevahvistin tuo on varmasti.

Olisipa hauska nähdä sokkokuunteluissa muiden äänikorttien ja piirien kanssa... :rolleyes:
 
Melkoinen näytteistys tuo 32-bittinen 384 kHz:a. Nopeasti laskettuna noin 3 megatavua (stereona) sekunnissa, neljän minuutin biisi olisi siis 720 MB raakana PCM datana. :lol: (vs. CD-laatuinen olisi noin 46 MB)

Ja jos loppujen lopuksi alkuperäinen data on 16-bittistä CD-ääntä niin tuo näytteistyksen hyöty on käytännössä ihan turha.

Varsinainen näytteenottotaajuus kuitenkin usein skaalataan vielä suuremmaksi (interpolointi) esim. delta-sigma modulaatiota hyödyntävissä DAC:eissa. Tällöin näytteenottosäännön mukaan syntyvät peilitaajuudet saadaan kauas pois hyötyspektristä, ja ne on toisaalta myös helpompi suodattaa analogisesti pois. (tarvitaan pienemmän asteen analoginen suodatin)

Noh, ihan kelpo kuulokevahvistin tuo on varmasti.

Olisipa hauska nähdä sokkokuunteluissa muiden äänikorttien ja piirien kanssa... :rolleyes:

Samat ulinat ja vingunnat tuokin kortti tulee tuottamaan, kuin kaikki muutkin sisäiset äänikortit. Siellä kopan sisällä on sen verran paljon em-kenttää, että niiltä ei oikein voi välttyä. Etenkään kun valmistajat eivät tunnu edes yrittävän rakentaa minkäänlaista Faradayn häkkiä noiden korttien ympärille.
 
Vois olla vaihtoehto tämäkin mutta ulkoinen DAC ajaa asiansa paremmin jos 2 kanavaa kelpaa.
 
Melkoinen näytteistys tuo 32-bittinen 384 kHz:a. Nopeasti laskettuna noin 3 megatavua (stereona) sekunnissa, neljän minuutin biisi olisi siis 720 MB raakana PCM datana. :lol: (vs. CD-laatuinen olisi noin 46 MB)

Ja jos loppujen lopuksi alkuperäinen data on 16-bittistä CD-ääntä niin tuo näytteistyksen hyöty on käytännössä ihan turha.

Varsinainen näytteenottotaajuus kuitenkin usein skaalataan vielä suuremmaksi (interpolointi) esim. delta-sigma modulaatiota hyödyntävissä DAC:eissa. Tällöin näytteenottosäännön mukaan syntyvät peilitaajuudet saadaan kauas pois hyötyspektristä, ja ne on toisaalta myös helpompi suodattaa analogisesti pois. (tarvitaan pienemmän asteen analoginen suodatin)

Noh, ihan kelpo kuulokevahvistin tuo on varmasti.

Olisipa hauska nähdä sokkokuunteluissa muiden äänikorttien ja piirien kanssa... :rolleyes:

Samat ulinat ja vingunnat tuokin kortti tulee tuottamaan, kuin kaikki muutkin sisäiset äänikortit. Siellä kopan sisällä on sen verran paljon em-kenttää, että niiltä ei oikein voi välttyä. Etenkään kun valmistajat eivät tunnu edes yrittävän rakentaa minkäänlaista Faradayn häkkiä noiden korttien ympärille.
Tjoo. Siksi ulkoista korttia itsekin kaipailen...
 
Taitaa noissa parhaimmissa emoissa olla melkein tämäntason integroidut (ainakin niissä elvistellään erikseen audiopuolen toteutuksella ja kovilla lukemilla) eli tämä kortti lienee hiukan marginaalituote.
 
Melkoinen näytteistys tuo 32-bittinen 384 kHz:a. Nopeasti laskettuna noin 3 megatavua (stereona) sekunnissa, neljän minuutin biisi olisi siis 720 MB raakana PCM datana. :lol: (vs. CD-laatuinen olisi noin 46 MB)

Ja jos loppujen lopuksi alkuperäinen data on 16-bittistä CD-ääntä niin tuo näytteistyksen hyöty on käytännössä ihan turha.

Varsinainen näytteenottotaajuus kuitenkin usein skaalataan vielä suuremmaksi (interpolointi) esim. delta-sigma modulaatiota hyödyntävissä DAC:eissa. Tällöin näytteenottosäännön mukaan syntyvät peilitaajuudet saadaan kauas pois hyötyspektristä, ja ne on toisaalta myös helpompi suodattaa analogisesti pois. (tarvitaan pienemmän asteen analoginen suodatin)

Noh, ihan kelpo kuulokevahvistin tuo on varmasti.

Olisipa hauska nähdä sokkokuunteluissa muiden äänikorttien ja piirien kanssa... :rolleyes:

Samat ulinat ja vingunnat tuokin kortti tulee tuottamaan, kuin kaikki muutkin sisäiset äänikortit. Siellä kopan sisällä on sen verran paljon em-kenttää, että niiltä ei oikein voi välttyä. Etenkään kun valmistajat eivät tunnu edes yrittävän rakentaa minkäänlaista Faradayn häkkiä noiden korttien ympärille.
Ettei ne äänet vain ole sinun päässäsi?
20 vuoden aikana on kerennyt olemaan muutama äänikortti alkaen niistä ISA-väyläisistä, enkä ole niistä vielä onnistunut häiriöitä samaan ulos.

Häiriöiden sieto/immuniteetti lähtee hyvästä piirilevyn suunnittelusta ja sen jälkeen kääreet ovat enemmänkin kosmetiikkaa.
Huonosti tehty piirilevy taas ei tarvitsisikaan ulkoisia häiriölähteitä.

Ja USB:hen tökkääminen ei takaa automaattista häiriövapautta.
Olihan sitä Murossa jokunen tapaus missä esim. psykopatismi-"Hifi" muodin mukainen NuForcenkin DAC tarvitsi USB-erottimen että pääsi häiriöistä eroon.
 
Taitaa noissa parhaimmissa emoissa olla melkein tämäntason integroidut (ainakin niissä elvistellään erikseen audiopuolen toteutuksella ja kovilla lukemilla) eli tämä kortti lienee hiukan marginaalituote.
Mitenkäs nuo häiriöt ja kohinat, kun samalla piirilevyllä äänikomponentit ja muut.

En ole itse käyttänyt integroituja pitkään aikaan, mutta silloin kun käytin niin jokaisessa oli poikkeuksetta jotain kohinaa, kun kuulokkeilla testailin. Tiedä sitten onko enää nykyemoissa samaa tautia?
 
Melkoinen näytteistys tuo 32-bittinen 384 kHz:a. Nopeasti laskettuna noin 3 megatavua (stereona) sekunnissa, neljän minuutin biisi olisi siis 720 MB raakana PCM datana. :lol: (vs. CD-laatuinen olisi noin 46 MB)

Ja jos loppujen lopuksi alkuperäinen data on 16-bittistä CD-ääntä niin tuo näytteistyksen hyöty on käytännössä ihan turha.

Varsinainen näytteenottotaajuus kuitenkin usein skaalataan vielä suuremmaksi (interpolointi) esim. delta-sigma modulaatiota hyödyntävissä DAC:eissa. Tällöin näytteenottosäännön mukaan syntyvät peilitaajuudet saadaan kauas pois hyötyspektristä, ja ne on toisaalta myös helpompi suodattaa analogisesti pois. (tarvitaan pienemmän asteen analoginen suodatin)

Noh, ihan kelpo kuulokevahvistin tuo on varmasti.

Olisipa hauska nähdä sokkokuunteluissa muiden äänikorttien ja piirien kanssa... :rolleyes:
Pelkkää stereo-materiaalia toistettaessa tuskin alimpia malleja lukuunottamatta liiemmin löytyisi korvin kuultavia eroja psykologisista, vai pitäisiköhän sanoa psykopaattisista, vääristymistä vapaassa sokkokuuntelussa..
Audio-CD standardikin määriteltiin ihmiskuulon tutkimustulosten pohjalta.

http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733-19.html
 
Taitaa noissa parhaimmissa emoissa olla melkein tämäntason integroidut (ainakin niissä elvistellään erikseen audiopuolen toteutuksella ja kovilla lukemilla) eli tämä kortti lienee hiukan marginaalituote.
Harvassa on emolevy jonka integroitu äänipiiri pääsee paperilla lähellekkään noita speksejä (komponenteista ja niiden "laadusta" puhumattakaan), mutta se että pystytkö käytännössä kuulemaan erot integroidun ja 50-1000x kalliimman ulkoisen välillä onkin sitten jo toinen juttu ja kiinni useammasta tekijästä.
 
Ettei ne äänet vain ole sinun päässäsi?
20 vuoden aikana on kerennyt olemaan muutama äänikortti alkaen niistä ISA-väyläisistä, enkä ole niistä vielä onnistunut häiriöitä samaan ulos.

Häiriöiden sieto/immuniteetti lähtee hyvästä piirilevyn suunnittelusta ja sen jälkeen kääreet ovat enemmänkin kosmetiikkaa.
Huonosti tehty piirilevy taas ei tarvitsisikaan ulkoisia häiriölähteitä.

Ja USB:hen tökkääminen ei takaa automaattista häiriövapautta.
Olihan sitä Murossa jokunen tapaus missä esim. psykopatismi-"Hifi" muodin mukainen NuForcenkin DAC tarvitsi USB-erottimen että pääsi häiriöistä eroon.

Joo ei ole pään sisällä vikaa, kiitos vaan kysymästä. Ei niitä vinkunoita tietenkään kuulu millään tusinaluokan kuulokkeilla millä taajuusvasteet ei vaan riitä äänen toistamiseen kunnolla. Yhtään herkemmillä luureilla tulee häröä aivan jokaikisellä äänikortilla. Ainoa tapa saada ääni järjellisesti koneesta pihalle on optisena.
 
Ettei ne äänet vain ole sinun päässäsi?
20 vuoden aikana on kerennyt olemaan muutama äänikortti alkaen niistä ISA-väyläisistä, enkä ole niistä vielä onnistunut häiriöitä samaan ulos.

Häiriöiden sieto/immuniteetti lähtee hyvästä piirilevyn suunnittelusta ja sen jälkeen kääreet ovat enemmänkin kosmetiikkaa.
Huonosti tehty piirilevy taas ei tarvitsisikaan ulkoisia häiriölähteitä.

Ja USB:hen tökkääminen ei takaa automaattista häiriövapautta.
Olihan sitä Murossa jokunen tapaus missä esim. psykopatismi-"Hifi" muodin mukainen NuForcenkin DAC tarvitsi USB-erottimen että pääsi häiriöistä eroon.

Joo ei ole pään sisällä vikaa, kiitos vaan kysymästä. Ei niitä vinkunoita tietenkään kuulu millään tusinaluokan kuulokkeilla millä taajuusvasteet ei vaan riitä äänen toistamiseen kunnolla. Yhtään herkemmillä luureilla tulee häröä aivan jokaikisellä äänikortilla. Ainoa tapa saada ääni järjellisesti koneesta pihalle on optisena.
Kuten olenkin pitkään sanonut niin eihän niissä kaikkin matalaohmisimmissa häiriövastaanottimissa teknisesti pienintäkään järkeä ole jos signaalilähde ei toimi nappiparistolla.

Oma luurihistoria alkaa kannettavalle soittimelle hankitusta Koss Porta Prosta.
HD590 Senkut kyllä olivat herkkyydeltään keskitasoa, mutta HD595:n pitäisi olla aika herkemmän pään luurit.
250 ohmin Beyereillä taas ei yhdestä ~100€ hintaluokan perusemosta ALC892 halpiksella kokeillessa kuulunut häriöitä.
 
Sanokaa joku miksi näissä nykyisissä äänikorteissa on ainostaan 5.1 ulostulot.
Luulisi jo 200€ saavan edes 7.1.
Pc puolella on kyllä äänipuoli jämähtynyt vindows vista aikaan kun poistivat toimivan Direct sound äänet.

Varmaan siksi että 7.1 ääntä ei ole about missään. Käytännössä kaikki leffatkin tulee 5.1 ääniraidoilla. 7.1 menee samaan kategoriaan kun kännykkäkameroiden megapikselikilpailu, isommalla numerolla ei ole mitään väliä mihinkään.
Nykyiset leffat alkaa olla suremmalla budjetilla tehdyt 7.1 äänellä.
Ja Dolby Atmos vaatii HDMI liitännän eikä yksikään peli ole ikinä tukenyt mitä dolby tilaääniä.
Parhaat peliääneet saa vielä anlogisia liiitäntöjä käyttäen eikä optista.
EAX,open AL pelien uupumisen myötä pelien ääneet ovat menneet huonommaksi juuri äänien suuntauksien kanssa ja eri pelit toimivat eri tavalla eri äänipiirien kanssa kun mitään yleistä standardia ei tällä hetkellä ole ainostaan pelikehittäjien omat ääniratkaisut.
Välillä jokin peli voi toimia lostavasti mutta päääsäntöisesti ei.
Hyvä esimerkki on Mass effect Andromeda puhe ja vihollisten suuntaus on välillä ok ja välillä ihan mitä sattuu SB Elite Pro äänikortilla. ja kytkettynä 7.1 ulostuloon vahvistimeen eikä optista liitäntä saa kun 2kanavaista tai joku tilaääntä' esim PL2x.
 
Kuten olenkin pitkään sanonut niin eihän niissä kaikkin matalaohmisimmissa häiriövastaanottimissa teknisesti pienintäkään järkeä ole jos signaalilähde ei toimi nappiparistolla.

Oma luurihistoria alkaa kannettavalle soittimelle hankitusta Koss Porta Prosta.
HD590 Senkut kyllä olivat herkkyydeltään keskitasoa, mutta HD595:n pitäisi olla aika herkemmän pään luurit.
250 ohmin Beyereillä taas ei yhdestä ~100€ hintaluokan perusemosta ALC892 halpiksella kokeillessa kuulunut häriöitä.

Itellä just senkut (HD598Cs) on ainoot luurit mistä vinkunat ei kuulu, kun luurit ei selkeesti kykene niitä toistamaan. Sekä DT 990 Pro:lla että T1:llä tuli/tulee kaikki niin kirkkaasti läpi että kuuro pitää olla jos sitä ininää ei kuule. Tai ehkä myös vanhuus riittää, mitenkäs heinäsirkkojen siritys kuuluu?

Käytössä on mullakin ollut aikojen saatossa ties mitä äänikorttia, enimmäkseen Creativelta mutta on sinne joku Asuskin joukkoon mahtunut. Nykyisellään käytössä on SB ZxR. Kummasti vaan vinkunat lakkaa kun ottaa signaalin optisena ulkoiseen DAC:iin (ihan sama onko halpa SMSL vai vähän kalliimpi Schiit).

Mutta eipä siinä, oo vaan onnellinen jos et noita häiriöääniä kuule ja/tai hyvällä äänenlaadulla ei oo väliä, sillä säästää pitkän pennin. :)
 
Noi voi olla aika pienestä kiinni. Joskus kauan aikaa sitten josllain rupusella integroidulla kuului jotain muuta taustalla, mutta tämä nykyinen on aivan häiriötön vaikka laittaisi nupit kaakkoon. Mua häiritsee pienetkin ininät latureista ym. Sirkat kuuluu ilman mitään ongelmia myös.

Muuten, tämän Zx:n ongelma on aivan infernaalisen ääniulostulo. Ilman tuota ACM volume pottia pitäisi Windowsin äänet pitää ~<5%, ettei korvat halkee. Siis jos kiinni line outissa nää HD 595:t. Jos tämä uusi toisi tuohon hieman joustavuutta, niin olisi kyllä jees...


Nykyiset leffat alkaa olla suremmalla budjetilla tehdyt 7.1 äänellä.
Ja Dolby Atmos vaatii HDMI liitännän eikä yksikään peli ole ikinä tukenyt mitä dolby tilaääniä.
Parhaat peliääneet saa vielä anlogisia liiitäntöjä käyttäen eikä optista.
EAX,open AL pelien uupumisen myötä pelien ääneet ovat menneet huonommaksi juuri äänien suuntauksien kanssa ja eri pelit toimivat eri tavalla eri äänipiirien kanssa kun mitään yleistä standardia ei tällä hetkellä ole ainostaan pelikehittäjien omat ääniratkaisut.
Välillä jokin peli voi toimia lostavasti mutta päääsäntöisesti ei.
Hyvä esimerkki on Mass effect Andromeda puhe ja vihollisten suuntaus on välillä ok ja välillä ihan mitä sattuu SB Elite Pro äänikortilla. ja kytkettynä 7.1 ulostuloon vahvistimeen eikä optista liitäntä saa kun 2kanavaista tai joku tilaääntä' esim PL2x.
Mass Effect: Andromedassa äänet on ihan päin persettä. Miksaus on hanurista ja kaiken kukkuraksi siinä menee jutut niin, että jos et kameralla osoita suoraan äänilähteeseen, niin äänen taso tippuu todella paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Tai ehkä myös vanhuus riittää, mitenkäs heinäsirkkojen siritys kuuluu?
Ole onnellinen pelkistä heinäsirkoista.
Idänhepokatit ovat paljon meluisampia ja mielellään kiipeävät puihinkin että varmasti kuuluu hyvin sisällekin useamman kerroksen korkeuteen.
 
Itellä just senkut (HD598Cs) on ainoot luurit mistä vinkunat ei kuulu, kun luurit ei selkeesti kykene niitä toistamaan. Sekä DT 990 Pro:lla että T1:llä tuli/tulee kaikki niin kirkkaasti läpi että kuuro pitää olla jos sitä ininää ei kuule. Tai ehkä myös vanhuus riittää, mitenkäs heinäsirkkojen siritys kuuluu?

Käytössä on mullakin ollut aikojen saatossa ties mitä äänikorttia, enimmäkseen Creativelta mutta on sinne joku Asuskin joukkoon mahtunut. Nykyisellään käytössä on SB ZxR. Kummasti vaan vinkunat lakkaa kun ottaa signaalin optisena ulkoiseen DAC:iin (ihan sama onko halpa SMSL vai vähän kalliimpi Schiit).

Mutta eipä siinä, oo vaan onnellinen jos et noita häiriöääniä kuule ja/tai hyvällä äänenlaadulla ei oo väliä, sillä säästää pitkän pennin. :)
Eikai se mikään suuri yllätys ole että optisella liitettynä ei kuulu vinkumista...
 
Eikai se mikään suuri yllätys ole että optisella liitettynä ei kuulu vinkumista...

No ei ole ei. Eikä se että sisäisellä äänikortilla (niin integroidulla kuin erilliselläkin) saa vinkunaa ulos jos sen signaalin ottaa analogisena ulos.
 
  • Tykkää
Reactions: Uke
Mitenkäs nuo häiriöt ja kohinat, kun samalla piirilevyllä äänikomponentit ja muut.

En ole itse käyttänyt integroituja pitkään aikaan, mutta silloin kun käytin niin jokaisessa oli poikkeuksetta jotain kohinaa, kun kuulokkeilla testailin. Tiedä sitten onko enää nykyemoissa samaa tautia?
Riippunee ihan emosta. Omassa koneessa on Crosshair VI Hero, enkä ole kyllä äänessä valittamista havainnut vaikka käytän Sennheiser HD598 kuulokkeita sen kanssa. Tosin tuon emon äänitoteutus on varmaan aika lailla niin hyvä kuin ne yleensä interoituna voivat olla (audiokäyttöön tehdyt konkat yms.)
 
Ja Dolby Atmos vaatii HDMI liitännän eikä yksikään peli ole ikinä tukenyt mitä dolby tilaääniä.
Menee ehkä pilkun seksuaaliseksi häirinnäksi, mutta ainakin Overwatch tukee Dolby Atmos for Headphones -tilaääniä.
Se tosin taitaa toimia ihan millä tahansa integroidullakin
 
Pari vuotta menny ilman äänikorttia, nyt on paremmat kajarit ja vaatis jotain lisää ;)
 
Riippunee ihan emosta. Omassa koneessa on Crosshair VI Hero, enkä ole kyllä äänessä valittamista havainnut vaikka käytän Sennheiser HD598 kuulokkeita sen kanssa. Tosin tuon emon äänitoteutus on varmaan aika lailla niin hyvä kuin ne yleensä interoituna voivat olla (audiokäyttöön tehdyt konkat yms.)
Tässä parin viime vuoden aikana emolevyvalmistajat ovat alkaneet panostaa enemmän emolevyjen äänipuoleen ja nyt keskiluokan emoissakin on selkeästi rajattu piirilevystä oma alue äänelle, sekä niissä tuppaa olemaan jonkinlainen EMI-suojakin.

ViTohPp.jpg

Mitä Jimm'sistä nopeasti vilkaisin, niin joka ikisessä Asuksen, MSI:n ja Gigabyten Z270-emolevyssä näkyi tuo viiva, kun muutama vuosi sitten noita oli vain kalleimmissa malleissa.
 
Aika kuumottava ajatus nakata RGB-ledivärkit äänikortille. Eikös noita ledejä kuitenkin ohjata pääsääntösesti kuuloalueen sisällä olevilla taajuuksilla... siis ledeillehän ei yleisesti ottaen syötetä jatkuvaa tasavirtaa vaan se pilkotaan sellaiselle taajuudelle ettei välkkymistä juurikaan huomaa. Liekö tavoitteena ledin elinkaaren teoreettinen pidentäminen, vaiko pelkkä hinta?

Joissain autoissa leditakavalojen välkkyminen (matala taajuus) aiheuttaa jopa silmien rasittumista, jos joutuu perässä pitempään ajamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 651
Jäsenet
74 832
Uusin jäsen
Make1234

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom