Crash N. sane trilogy

Eikai ne siltakentät ole edes vaikeita jos vertaa siihen uuteen kenttään joka oli alkuperäisestä poistettu. Muistaakseni reilut 50 elämää meni siihen kenttään ja toiseksi viimeisellä pääsin läpi :D
 
Olivathan ne siltakentät vaikeita, mutta en edes omilla (omasta mielestäni) heikohkoilla taidoillani kokenut niitä niin vaikeiksi. Tosin minulla olikin melkein heti alusta asti niin paljon vaikeuksia, että taisin vetää kunnon opetteluhengessä läpi koko pelin, jolloin en ehkä ollut ihan niin huono enää siltakenttien kohdalla. :D
 
PS4 versiona ei ohjauksessa ole mitään ongelmia. Tietysti pelaajien taidot eroavat ja jokainen kokee vaikeat eritavalla. Mielestäni ei tuo siltakenttä ollut lainkaan vaikea. Vaikeammalta se tuntui alkuperäisessä versiossa eikä siinäkään ollut mahdoton.
 
Helppoa se on kun osaa :D



No juu mutta kyllä itsellänikin meni tuossa varmaan 10 elämää ennenkuin onnistui. Alkuperäisessä silti vaikeampi johtuen vielä tallenuksen puutteesta joka levelin välissä.
 
Niin me siis puhuttiin tuon läpäisystä ilman tota narukikkaa. Kyllähän tolla narukikalla ton pelaa läpi vaikka apina.
No juu toki, mutta lähinnä tuolla vauhdilla mitä videossa. Vaikka miten narua käyttäisi en ainakaan itse moiseen suoritukseen ihan heti pystyisi.

Ilman narua voi sanoa rehellisesti että läpi on menty niinkuin pitää, ja siihen tosiaan itsellä paloi se kymmenkunta elämää.
 
No mä luovutin jonkun kolmenkymmenen elämän jälkeen ja rupesin narukikkailuun. Siihenkin ensteks tuhlaantu muutama elämä analogitatilla pelattaessa, kunnes sit siirryin käytämään d-padia, jolla homma alkoi onnistumaan paremmin. Siihenkin tosin meni kymmenisen elämää ennenku pääsin läpi. Ei mikään mieluisa ensiyritys kyseisen kentän parissa.
D-pad muuten yllättävän monessa tilanteessa/kentässä parempi. Emäntä on intohimoinen Crashin pelaaja, ja aina pelaa pelkästään d-padia käyttäen. Ihmettelee kuinka joku voi edes tateilla pelata :D
 
Mielenkiinnosta, veditkö millä, näppiksellä vai ohjaimella ? Ku osan kasettini menetyksestä vieritän eritoten Xbonen ohjaimen syyksi, joka ei aina ota kaikkia inputteja niinku pitäis ja välillä yhteys koneeseen jitteroi. Ja sit toki, loput voi olla sitä että jotkut osaa noi jotkut kentät paremmin ku toiset. :D
Pelasin PS4-version silloin vuosi sitten eli ohjaimella. En tosiaan väitä kenttää helpoksi, mutta ei se kyllä kovin kummoisia harmaita hiuksiakaan aiheuttanut. Tosin olin muistaakseni itsekin yllättynyt siitä, miten vähällä tuskalla se lopulta meni.
 
Taitaa se olla niin paljon kiinni siitä et miten hyvällä ohjaimella pelaa ja millä systeemillä. Voisin kuvitella, et DS4:llä ohjaus on tarkkaa ja hyvin reagoivaa, etenkin D-padilla, jolloin ajoitukset on helppo saada nappiin. Oon kuiteski tahkonu tota ja niitä alkuperäisiä sen verran, että voin sanoa, että ohjaimen merkitys on äärimmäisen suuri tämmöisissä peleissä. Yhtään jos renailee, ni hermot venyy ja paukkuu.
Minulla ei ole hirveästi kokemusta erilaisista ohjaimista, mutta voin kyllä hyvin uskoa, että ohjaimella on Crashin kaltaisissa peleissä tuntuvasti merkitystä. Ei minulla muuten tainnut olla ohjauksesta mitään pahaa sanottavaa kuin siltä osin, että Crashin hitbox oli muutettu myös kahdessa ekassa pelissä kolmosen mukaiseksi, mikä taisi vaikeuttaa peliä aavistuksen.
 
Syy miksi tämä N'sane Trilogy tuntuu vaikeammalta on varmaankin se, että tässä tosiaan Crash haluaa välttämättä liukua esineitten päältä jos seisoo niitten reunalla (johtuen ilmeisesti uudesta pelimoottorista). Siksi esimerkiksi siltakentät ovat aiheuttaneet raivokohtauksia vähän jokaisella, kun ps1-versiossa jokaisen rotkon reunalla oli pieni näkymätön uloke joka antoi hieman anteeksi jokaisen hypyn kohdalla. Tässä sen sijaan välillä tulee typeriä äkkikuolemia jopa helpohkojen hyppyjen kohdalla.

Myös hitboxit ovat perseestä, kaikki nuo Hog Wild - kentät olivat lapsena lemppareita, mutta tässä yhtäkkiä vaaditaankin millin tarkkaa liikkumista ettei törmää mihinkään.

Edit: No juuri ylempänä selviteltiin tietysti samaa asiaa.
 
Huomasitko muuten samaa noista ratsastuskentistä, että niissä oli vihollisten liikeajoitukset vähän pielessä paikkapaikoin ? Ne ei aina ollu synkassa sen sun nopeuden kanssa. Ja muutenkin niiden ajoitukset oli omituisia paikkapaikoin, Hog Wild kentässä yks alkuasukas liikkui semmossella rytmillä, et ei tiennyt että kumpaa kautta siitä ois oikein ohi päässy.

Juuh, jommassa kummassa oli tosiaan kentän loppupuolella poppamies johon törmäili jatkuvasti vaikka kaiken järjen mukaan tein kaiken oikein. Myös yksi pyörivistä sikavartaista vaati liian aikaisen hypyn, mihin oli tottunut. Sentään aikoinaan kersana tuli Crash 1 pelattua 100% läpi ja ratsastuskentät olivat mielestäni niitä helpoimpia. Hieman meinasi palaa kiinni näihin kun varmaan parikymmentä elämää meni hukkaan näissä.
 
Omasta mielestä nuo crash 1:sen ratsastus kentät oli taas helpompia tässä versiossa, koska laatikoiden keräämiseen ei tässä tarvinnut millin tarkuutta vaan riitti että vähän sinne päin juoksi, niin sai kaikki laatikot. Sama koski kakkosen polar kenttiä ja kolmosen pura ja moottoripyörä ratoja, luultavasti isommat hitboxit noissa laatikoissa tjs?

Vaikein kenttä platina aikaa varten oli selvästi crash 1:sen The Lab, vaati omasta mielestä lähes täydellisen suorituksen ja ajoitukset. Stormy ascent ei loppupeleissä ollut edes hankala platinalle, riitti kunhan juoksi vaan hengissä maaliin ja tulikin siihen hiottua aika 2:49:xx, joka on yli 20sec platina aikaa nopeampi, omasta mielestä rennosti paras rata crash 1:sessä.

Mutta nyt on kaikki crashit pelattu täysin läpi + kaikkiin tasoihin platina ajat ja steamin saavutukset 100%. Aikaa tuohon meni noin 33h, eli ei ihan tolkuttomasti peliaikaa näissä kuitenkaan loppupeleissä ollut, joskin ensikertalaisella näihin saa varmasti kulumaan tuplasti aikaa. Ensimmäinen peli johon olen jaksanut kerätä kaikki saavutukset ja hauskaa oli.

edit: Xbonen ohjainta tuli käytettyä ja pelasin käyttäen tuota tattia, itsellä ei ainakaan ollut kertaakaan sen kanssa ongelmia. Tyttöystävällä oli saman ohjaimen kanssa jostain syystä juuri tuota ongelmaa että tatin kanssa "2d" kohdissa tuppasi hyppäämään hiukan sivulle rotkoon tai seinää päin.
 
Viimeksi muokattu:
Crash 3 on nyt grindattu loppuun mutta yksi tilastovirhe jäi häiritsemään: 46/47 valkoista timanttia.

Noh, mitens sen viimeisen timantin saa ? Pelaajan täytyy saada kaikkiin 31 kenttään aika-ajossa platina-aika.


Nostan kädet pystyyn tuommoisen haasteen edessä :lol:

Hatara muistikuva ja nopea googlaus kertoo, että sinun pitää puhua Cocolle tasovalikossa save/load-tv:n vieressä kun kaikki muut on kerätty. Olisiko se puuttuva timangi siinä?
 
Aika nopeasti pyyhälletty läpi, jos ei jää höynäämään relicejä tai timantteja. Tuli pelattua Crash Bandicootit suurin piirtein prosentein 67%, 62%, 46%, ja Steamin mukaan aikaa on kulunut vähän päälle 11h. Toki jos tavoitteena on kaikesta 100%, niin aikaa saa kulumaan vähintään 2-3x.

Warped oli myös ihan naurettavan helppo. Jotenkin myös muistin, että kaikki tasot olisivat Crash 2-3 olleet warppihuoneen teemassa, mutta eihän nuo olleet yhteydessä mitenkään. Warped tuntui myös olevan vähän siellä ja täällä, kun oli uintitasoa, vesiskootteritasoa, mopotasoa, tikrutasoa, lentoammuskelutasoa.

Kiva trilogia, joka on kyllä varmasti ollut lapsuudessa monen mieleen. Nytkin sen pelasi mielellään, mutta sikäli olen nykyisten arvioiden kanssa samaa mieltä, että kun trilogian pelaa näin perätysten, ei pelien välissä tunnu olevaan paljonkaan uutta, ja se tasopomppiminenkin jää loppujen lopuksi aika basic-levelille. Upea suoritushan tämä on kuitenkin ollut 3d-pelien aikakauden vasta alkaessa, ja mukava nähdä remasterin myötä myös PC:llä.

Varmaan noita timantteja keräilen satunnaisesti fiiliksen ollessa sopiva. Aikajuoksuun ei välttämättä ihan riitä hermo.
 
Warped oli tosiaan jo lapsuudessakin se heikoin esitys, nimenomaan ton siellä ja täällä olemisen suhteen kun sitä perinteistä tasohyppelyä tuntui olevan todella niukasti kaiken ton turhan tauhkan seassa. Ite en ainakaan koskaan suuremmin pitäny noista sukeltelu, lentely, vesiskootteri ja mopoilutasoista, eikä se oikeastaan ole mihinkään muuttunutkaan missään välissä. Selvästi pelin heikointa antia kuitenkin ja siltikin about puolet pelistä osuu johonkin noista. Sama ongelmahan oli vielä vahvemmin läsnä PS2:sen Wrath of Cortexissa jossa jokatoisessa levelissä oli joku typerä gimmick joka oltiin apinoitu suoraan Crash 3:sta tai sitten kehitelty ite joku turhuus siihen. Jäi siinäkin se tasohyppely hyvin vähälle.

Kokoelman paras peli on kuitenkin Crash 2, vaikka siinäkin noita jetpack ja jääkarhutasoja on parit kipaleet. Homma kuitenkin pysyy 90% ajasta siinä perinteisessä tasohyppelyssä ja homma toimii. Time trialit ja juoksukengät on toimiva lisä ja joissakin kentissä kultarelicin saaminen on oikeasti haasteellista, toisinkuin crash 3:ssa.
 
Tos nyt tahkonu noita aika-ajoja tän päivän, ni vähän semmonen tunne, että niiden aikojen suhteen on kyl jotain hämärää, epäbalanssia. Jossain kentässä häviän tyyliin 15 sekuntia kulta-ajasta, vaikka vedän virheettömän juoksun lävitte hiki hatussa liukuhyppyjä vedellen. Sit joissain kentissä ku koen että ryven useamman sekunnin hukkaan, ni tulee kulta-aika helposti. :bored:
Kakkosessa näitä on aika paljonkin. Vitoswarpissa ainakin Spaced Out on palanu muistiin elävästi siitä että sitä kultaa sai tosiaan yrittää muutaman kerran. Crash 1:ssä on kanssa ainakin The Lab jossa sai kanssa vetästä aika täydellisen juoksun että kultaa tippui.
 
Joskus tuntuu siltä et kentän pituus ratkaisee sen kullan ja joskus taas ei. Kakkosen aika-ajoja tos tänään yön ja illan aikana tahkoin, ni tuli huomattua.
Kakkosessa valtaosa kultareliceistä vaatii sitä slidejumpkikkaa, eli slide, sitten hyppy ja hypyn aikana neliötä. Tuolla saa hypylle korkeutta huomattavasti enemmän ja juoksukenkien kanssa tolla pystyy hyppimään suht pitkiäkin matkoja. Esimerkiks noissa vesikentissä voit skipata osan niistä veteen uppoavista alustoista ja hipoista kokonaan. Pelihän ei tota kikkaa missään vaiheessa opeta, että sinällänsä mielenkiintoinen ratkasu.
 
Välillä on kyllä pienestä kiinni, että sais sen platinium relicin :rage:
731490_screenshots_20180715155053_1.jpg
 
Ai niin, sen unohdin sanoa, että jokaisen Crash Bandicootin loppu oli todellinen antikliimaksi. Vaikka muuten grafiikasta on saatu kuin animaatioelokuvaa, niin jotenkin pomotaistot olivat tunnottoman lussu ja tämä yhdistettynä ehkä 30 sekunnin mitäänsanomattomaan loppuvideoon oli jotenkin hämmentävää. Ehkä ne sitten oli tällaisia myös alunperin.
 
Noihin time trialeihin suosittelen katsomaan youtubesta miten ne kannattaa juosta, joissain tasoissa nimittäin on piilossa aikalaatikoita taikka sitten joku jippo millä saa säästettyä huomattavasti aikaa. Muutama rata tosissaan on sellaisia ettei platinaa olisi saanut jos ei olisi tiennyt miten joku kohta skipataan yms.

Kakkonen tosissaan noista crasheistä ollut itsellekkin aina se lemppari, juurikin tuon kolmosen helppouden ja turhien lento/ajo/sukelluskenttien takia.
 
Tässä on hyvä esimerkki tosta epätasaisesta aika-ajo vaatimuksista:

katso liitettä 119788 katso liitettä 119789


Molemmat on aikalailla samanpituisia kenttiä, Hangin' Out on viemärissä mentävä joten ahtaampi ja haastavampi, kun taas tuo Diggin' It on metsässä avonaisemmassa maastossa menevä kenttä ja se helpompi. Hanginissä vain muutama pieni virhe, kaikki laatikot nappasin ja silti tuommoinen hidas aika, kun taas mettäkentässä tuli parissa kohtaa vähän lepsusti vedeltyä ja silti aivan heittämällä Platina-aikaan. Tässä on epäonnistuttu omasta mielestä, noi balanssithan on ihan päin mäntyä. :dead:
Aika erikoista ettei tuosta Hangin' Out kentästä tullut parempi aika, Cold Hard Crashista kuitenkin sait noin hyvän ajan.

Tuossa platina aika jonka kävin juoksemassa ja otin videolle, vertaa teetkö jotain erillailla.

 
kyllä tuo xbonen-ohjain on paras tän tyylisille peleille. varsinkin crash ykkönen PITÄÄ vetää d-padilla läpi. ;)
käsittämätöntä että pelin muistaa vielä näin hyvin. toki hyllyssä pölyttyy ps1 ja kaikki crashit originaaleina.
hieno remake kyllä. kaikki joukolla kuolemaan! :joy:
 
kyllä tuo xbonen-ohjain on paras tän tyylisille peleille. varsinkin crash ykkönen PITÄÄ vetää d-padilla läpi. ;)
käsittämätöntä että pelin muistaa vielä näin hyvin. toki hyllyssä pölyttyy ps1 ja kaikki crashit originaaleina.
hieno remake kyllä. kaikki joukolla kuolemaan! :joy:
Mihin perustuu paras ohjain väite jos d-pad on tärkeä? Remake on kyllä hyvin tehty noin yleisesti. Harmi kun jokaisessa laiteversiossa on vähän sanomista.
 
se on totta kyllä että ps1 dpad on paras. itelle käy räpylään tuo Xbonen ohjain erittäin hyvin. vai vielä ohjaimen parhaudesta tässä nyt perusteluja kaivetaan. voi vittu teidän kanssa. :D
 
On tää kyllä hyvin tehty. harmiksi itsellä ei tuo hd7950 jaksa pyörittää kuin high asetuksilla koska kellot ei tässä pelissä nouse yli 850 mhz vaikka kuinka afterburnerilla säätäisi. Tuli myös verkkiksestä ostettua nacon wired compact ohjain
 



Vaikkakin narukikalla vetelin, ni ei se sen helpompaa ole ku pitää osata millintarkasti hypätä sen narun päälle oikeaan kohtaan johtuen sen narun hitboxin kaarevuudesta ja kapeudesta.


Voittajafiilis silti on kova. Tuosta on vaikea sheivata lisää aikaa pois.


Pakko oli koittaa vastinetta tuolle. Ilman naruilla juoksemista, kun en ole niitä ennenkään käyttänyt. :D Pari kymmenystä saattaisi vielä saada pois jos oikein viimeisen päälle onnistuisi... Alku jäi pois, kun en osannut tallentaa ihan oikein tuota yritystä. :( DS4 käytössä ja D-padilla ohjaus. Ainut missä taisin pysäyttää juoksemisen oli tuo eka kilppari. :D
 
Joo, mä alan olee liian vanha tämmössille, nostan hattuni. :D

Edit: Mut se alku ois ollu kiva nähdä, jäi vähän häirittee, et onnistuko sulla lähtö taikka se dynamiittikohta miten.

Lähdin vaan suoraan heti lähdöstä juoksemaan, jätin tuon naamion ottamatta. Tasan 4 sekuntiin pystyin siitä dynamiittien laatikosta ajan pysäyttämään... Omasta mielestä tämä ykkönen oli vaikeampi silloin ennen vanhaan muutenkin... Tai sitten nyt tuntui helpolta sen takia kun silloin tuli näitä jonkun verran pelattua...

Tähän tyyliin:
 
Viimeksi muokattu:
Hieno veto, jälleen hattua nostettava :sclap:

Tänään tos koittanu tahkoa lisää tota ykköstä, ni kyl nyt on alkanu kasetti paukkumaan melko tavalla ties kuinka monessa, jopa helpossakin kentässä. Aivan uskomaton toi vaikeustason ero ykkösessä ku vertaa sitä kakkoseen ja kolmoseen.

Hyvät vedot teilläkin oli tossa tasossa, kymmeniä kertoja sai yrittää ennen kuin ton ajan sai. :lol:


Ykkönen tosissaan vaatii kyllä erittäin tarkat suoritukset, varsinkin lyhyemmissä radoissa. Pidemmissä taas vaikeutta tuo juurikin se tasojen pituus, mutta relic ajoissa on huomattavasti enemmän löysää niissä.


Kakkosessa ja kolmosessa kyllä helpommat time trialit.
 
Pitipä käydä itsekkin tuota kenttää tahkomassa :D
Ei tosissaan hirveästi enään saa kirittyä noista ajoista tossa kentässä, kerta speedrun.comin mukaan tän hetkinen ennätys on 00:48:13.

Tuossa oma yritys:



Juu ei taida ihan parhaaseen aikaan päästä, jos ei noita köysiä käytä. Siinä ekalla kilpparilla joutuu silloin väkisin pysäyttämään hetkeksi... Ennen sitä näköjään olin kuitenkin hieman yli puoli sekuntia tuota aikaa edellä, mutta lopussa tuli takkiin. :D
 
Tulipas kuukausien tauon jälkeen pelailtua tätä Proolla ja olihan dramaattinen muutos tullut latausaikoihin. Herää kysymys miksi peli ei ollut noin jo julkaisussa ja mitä tuolle yleensä on tehty? Nythän tuossa pääsee alkulätinät hypittyä ja pelin aikana hetkessä latautuu kentät. Mahtavaa laatupelin parantelua :tup:
 
Tulipas kuukausien tauon jälkeen pelailtua tätä Proolla ja olihan dramaattinen muutos tullut latausaikoihin. Herää kysymys miksi peli ei ollut noin jo julkaisussa ja mitä tuolle yleensä on tehty? Nythän tuossa pääsee alkulätinät hypittyä ja pelin aikana hetkessä latautuu kentät. Mahtavaa laatupelin parantelua :tup:
Optimointia on tapahtunut paljon tosiaan sitten julkaisun PS4 veriossa. Kaikkein paras muutos on tuo mainitsemasi "alkuintron" skippaus joka oli kerta toisensa jälkeen rasittavaa katseltavaa. Hiomaton timantti oli julkaisussa, nyt jo hiottu sellainen :tup: laatupelattavaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 768
Viestejä
4 495 643
Jäsenet
74 289
Uusin jäsen
Kaaleppi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom