Corsair ML-sarjan tuulettimet (MagLev)

En huomannut oliko jo kysytty, mutta mikä ero on ML-sarjan jäähyjen tavallisella ja Pro -mallilla?

Ainakin cdonin sivuilla speksit ovat samat molemmissa, mutta Pro on muutaman euron kalliimpi. Jossakin keskustelussa sanottiin, että Pro-mallissa tulisi jotain erilaisia kiinnikkeitä mukana, mutta varmaa tietoa ei löytynyt.

Edit.
Tällainen löytyi:

Corsair ML Series Magnetic Levitation Fan Review
The ML Series also allows for some customization as the PRO models feature removable color corners fitted to the fan’s vibration dampening rubber grommets, allowing you to match your PC colors towards the fans and thus the overall build. The ML PRO LED SKUs have four LEDs mounted into the central fan hub.
Vai että vaihdettavat värikumit kulmissa. Lieneeköhän tuo sitten se ainoa ero? Onko tavallisessa mallissa kuitenkin joku kumi siinä kulmassa, jotta ei välity värinät ihan suoraan koppaan?

Edit 2.
Tuosta taulukosta se näköjään selvisikin, että tavallisessa mallissa ei ole kumia kulmissa -->

1CxEkKG.png


Tavallisen mallin Twin-pack on edullisempi. Joku molemmat versiot omistava voisi vahvistaa, että onko tuolla kumin puuttumisella mitään käytännön merkitystä?
 
Viimeksi muokattu:
En huomannut oliko jo kysytty, mutta mikä ero on ML-sarjan jäähyjen tavallisella ja Pro -mallilla?

Ainakin cdonin sivuilla speksit ovat samat molemmissa, mutta Pro on muutaman euron kalliimpi. Jossakin keskustelussa sanottiin, että Pro-mallissa tulisi jotain erilaisia kiinnikkeitä mukana, mutta varmaa tietoa ei löytynyt.

Edit.
Tällainen löytyi:

Corsair ML Series Magnetic Levitation Fan Review

Vai että vaihdettavat värikumit kulmissa. Lieneeköhän tuo sitten se ainoa ero? Onko tavallisessa mallissa kuitenkin joku kumi siinä kulmassa, jotta ei välity värinät ihan suoraan koppaan?

Edit 2.
Tuosta taulukosta se näköjään selvisikin, että tavallisessa mallissa ei ole kumia kulmissa -->

1CxEkKG.png


Tavallisen mallin Twin-pack on edullisempi. Joku molemmat versiot omistava voisi vahvistaa, että onko tuolla kumin puuttumisella mitään käytännön merkitystä?

Noissa halvemmissa ei ole kumisia reunoja, vaan ovat muovia.

Mulle tosiaan tuli molempia, mutta tuohonhan voi laittaa jonku O renkaan väliin jos alkaa täryyttämään.
En ainakaan vielä huomannut resonointia.
 
Ei ole kyllä mitään resonointia omassa phanteksin evolv ATX kopassa näillä "halpis" malleilla, pistin CPU 240 radiin push pullin ja näyttiksen 120 radiin push pullin myös, erittäin kovia tuulareita kyllä. Phobyan lisävirta splitterillä 50% asetuksella säädin emolevystä noi, eli siellä 1100-1200 rpm tienoilla ja omaan korvaan ovat todella hiljaiset, näyttis pysyy alle 45C koko ajan raskaissa peleissä ja prossu max 60c (joku n. 5C tippui lämmöt vrt eiswind 12 tuulareihin ja ihan eri tasoa ilman kuljetus matalilla kierroksilla). Testasin myös täysillä noita, tukka tyylii lepatti ku puski ilmaa, peltorit päässä pitäisi pelata, mutta kyllä liikuttaa ilmaa ihan järjettömästi :D.
 
Omassa kotelossa on 5kpl noita karvalakkimalleja ja 6kpl Pro malleja, eli 11 ML-tuuletinta yhteensä ja ei kyllä mitään resonointia pääse. :) Ei taida olla kumireunoille niin suurta tarvetta maglevien kanssa.
 
Onhan nämä hiljaisia. 5 kpl asentelin, eikä pidä mitään ääntä ja ilmaa siirtää todella paljon.
NH-d14 vakiotuulettimet pitää huomattavasti kovempaa ääntä.

Laitoin kaikki tuulettimet CPU -tuulettimen pinneihin enkä lähtenyt arvuuttelemaan mitkä tästä iänaikaisen emon tuuletiliittimistä on oikeita PWM -liittimiä.
Tälläsellä kytkin 4 Pin PWM Computer Fan Hub Case Fan Power Supply Sleeved Adapter Cable
 
Päätin myös siirtyä näihin hyvien arvostelujen vuoksi.
Tällaisen tilasin niiden kaveriksi:
Akasa FLEXA FP5 tuulettimien PWM-virtajakojohto - 7,90€
Kuusi tuuletinta tulossa, niin täytyy yleismittarilla katsella että varmasti se viimeinenkin liitin on PWM. CPUn liitin nyt ainakin varmasti on.
Viisi tulossa radeihin ja yksi puhaltamaan ilmaa ulos. Ei tule paljoakaan päivityksille hintaa kun vanhat myy eteenpäin ja GentleTyphoonit ovat vielä arvossaan :)
 
Tartuin kanssa CDONin tarjouksiin ja pari 140 ja 120 kokoista tuloillaan Define Mini C tg:hen.
Säädöt joko emolevyn ainoan PWM-liittimen tai testiksi tilatun Noctuan NA-FC1 (perhanan raudan/säätämisen himot :))
 
Kellää heittää ideoita tuulettimien käyriin seuraavalle kokoonpanolle; tuulettimina edessä 2x ML140 ja takana 1x SP120. Fan Xpert 4:lla katellu vähän mut vähän vittumainen käyttää imo.
FD Meshify C
Asus B350-F Strix
Ryzen 5 1600, Wraith Spire.
Asus GTX1080 Strix.
 
No onhan nämä hiljaisia vanhoihin verrattuna. Nyt taitaa eniten ääntä pitää powerin tuuletin.
 
Tuli ostettua Noctuan NA-FC1 vesipumpun PWM säätöä varten, testasin myös ML tuulettimilla ja toimii niilläkin hyvin. Ei tikitystä tai rahinaa pienillä kierroksilla.

Tuossakin siis vaihtoehto jos emolevyn oma PWM kontrolleri ei toimi näiden tuulettimien kanssa.
Noctua NA-FC1 -tuuletinsäädin - 19,90€
 
Vaihdoin ulkonäkösyistä Fractalin Silent sarjasta tähän ML sarjaan, ja onhan nämä äänekkäitä. Ääni tietää voimaa? Ainakin ilma liikkuu! :tup:
 
Vaihdoin ulkonäkösyistä Fractalin Silent sarjasta tähän ML sarjaan, ja onhan nämä äänekkäitä. Ääni tietää voimaa? Ainakin ilma liikkuu! :tup:
Kokeile ajaa alle 1000 rpm. Ei kuulu mitään ääntä mutta ilma liikkuu edelleen :tup:
 
Kokeile ajaa alle 1000 rpm. Ei kuulu mitään ääntä mutta ilma liikkuu edelleen :tup:
Tämäkin on suhteellista. Itsellä kone pöydällä ja customloopissa nämä ML120 tuulettimet. 600-625rpm pyörivät idlessä ja rasituksessa nousee sinne 800-900 rpm tienoille ja eron kyllä huomaa äänessä jollei kuulokkeita pidä päässä.
Pointtina siis että kannattaa muistaa äänettömyyden olevan kovin suhteellista. Ei näitä silti äänekkäiksi voi sanoa :)
 
Tämäkin on suhteellista. Itsellä kone pöydällä ja customloopissa nämä ML120 tuulettimet. 600-625rpm pyörivät idlessä ja rasituksessa nousee sinne 800-900 rpm tienoille ja eron kyllä huomaa äänessä jollei kuulokkeita pidä päässä.
Pointtina siis että kannattaa muistaa äänettömyyden olevan kovin suhteellista. Ei näitä silti äänekkäiksi voi sanoa :)
Onko joku toinen cooleri yhtä tehokas samoilla kierroksilla ollen kuitenkin hiljaisempi? Jos on, niin antakaa ihmeessä vinkkiä ennen kuin ehdin ostamaan kopallisen näitä.
 
Onko joku toinen cooleri yhtä tehokas samoilla kierroksilla ollen kuitenkin hiljaisempi? Jos on, niin antakaa ihmeessä vinkkiä ennen kuin ehdin ostamaan kopallisen näitä.
Riippuu kierrosalueesta jota haluat käyttää. Millaisille kierroksille olet ostamassa ML-sarjaa?
 
Riippuu kierrosalueesta jota haluat käyttää. Millaisille kierroksille olet ostamassa ML-sarjaa?
Vaikea sitä on etukäteen sanoa, mutta missään nimessä en ajatellut pyöritellä täysillä. Varmaan jossakin 700-1000rpm paikkeilla se voisi olla, riippuen miten nämä sitä ilmaa liikuttavat. Mahdollisesti koneeseen tulee Aplhacoolin Eiswolf ja EisBaer ja näille 2 x 240 radia, joihin yhteensä neljä 120mm tuuletinta. Koteloksi varmaankin Define C. Mahdollisimman hiljaista ja silti mahdollisimman tehokasta settiä olisi hakusalla, jotain tähän tapaan siis (kliks).
 
Vaikea sitä on etukäteen sanoa, mutta missään nimessä en ajatellut pyöritellä täysillä. Varmaan jossakin 700-1000rpm paikkeilla se voisi olla, riippuen miten nämä sitä ilmaa liikuttavat. Mahdollisesti koneeseen tulee Aplhacoolin Eiswolf ja EisBaer ja näille 2 x 240 radia, joihin yhteensä neljä 120mm tuuletinta. Koteloksi varmaankin Define C. Mahdollisimman hiljaista ja silti mahdollisimman tehokasta settiä olisi hakusalla, jotain tähän tapaan siis (kliks).
No joku ystävällinen vois kaivaa juuri tuolle 700-1000 rpm -kierrosalueelle kuvaajan, jossa näitä MagLevejä verrataan muihin laadukkaisiin tuulettimiin, kuten Noctuoihin.

Oman kokemukseni mukaan 600 - 800 rpm kierrosalueella Noctuat ovat paremmat kuin nämä MagLevit.
 
No joku ystävällinen vois kaivaa juuri tuolle 700-1000 rpm -kierrosalueelle kuvaajan, jossa näitä MagLevejä verrataan muihin laadukkaisiin tuulettimiin, kuten Noctuoihin.

Oman kokemukseni mukaan 600 - 800 rpm kierrosalueella Noctuat ovat paremmat kuin nämä MagLevit.
Aloituspostauksessa on muutama käppyrä:

Aloitetaan soikkumaisella "Hei kaikki!" tervehdyksellä.


Hei kaikki!


Ajattelin avata uuden viestiketjun Corsairin ML-tuulettimille. Aiheesta on keskusteltu paljon jo tuolla kotelotuulettimet-viestiketjussa, ja nämä ovat saavuttaneet jonkun verran suosiota tämänkin foorumin käyttäjien keskuudessa. ML-ropeleilla on omat erikoisuutensa, ja tuntuu että samoja perusasioita toistellaan aika paljon aina kun nämä tuulettimet tulevat keskusteluun. Siksi ajattelin että kirjoitan näistä tämmöisen yhteenvedon/arvostelun/tietoiskun, ja teen sen omaksi triidikseen. Helpottaa sitten mm. tuolla kotelotuuletin-triidissä, kun voi suoraan viitata tähän viestiketjuun jos joku sadannetta kertaa kyselee samoja perusasioita :)


Asiaan:


Corsair ML-tuulettimet




upload_2017-5-11_19-7-9.png




Corsairin ML-tuulettimet ovat ns. 'hybridituulettimia' jotka soveltuvat sekä kotelotuulettimiksi että radiaattori/cuuleri käyttöön. Hinnoittelultaan ja ominaisuuksiltaan sijoittuvat tämän hetken parhaiden/yläpään/high-end tuulettimien joukkoon.


Corsairin ML-tuulettimet perustuvat magneettiseen levitaatioon. Eli laakeri ja moottori eivät ole perinteisiä, vaan tuulettimen akseli kelluu magneettien varassa. Näinollen tuuletinakselilla ei ole kosketuspintaa eikä kitkaa muun kuin ilman kanssa, siinä ei ole mitään mekaanista kulumista ja oikein toimiessaan se on ns. ikuinen. Tuulettimia on saatavilla ledittömänä mustana sekä lediversioina sinisenä, punaisena ja valkoisena. RGB-ML:ää ei vielä ole, mutta on ehkä tulossa.


Corsair ei ole näiden tuulettimien alkuperäinen valmistaja (OEM), vaan se on Sunon. Sunon on tehnyt ML-tuulettimia teollisuuden tarpeisiin yli kymmenen vuotta. Ne ovat suosittuja serveriympäristöissä pitkäikäisyytensä vuoksi, MBT (meantime between failures) on tyypillisesti yli kymmenen kertaa pidempi mitä kilpailijoilla. Ja tämä on teollisuudessa hyvä juttu.


Levitointia? Oikeasti?





Kyllä. Tuulettimen akseli levitoi sähkömagneettien varassa ilman fyysistä kontaktia laakeripesään. Yllä olevasta albumista selviää tekniset yktyiskohdat.


Tekniikkansa puolesta homma on hyvin yksinkertainen: Tuuletin tarvitsee jatkuvan yli 9V (12V valmistajan suositus)jännitteen että akseli 'kelluu'/levitoi. Jos tuuletin ei saa tätä niin akseli ottaa kiinni laakeripesän reunoihin. Tätä varten akselin ympärillä on 'avustava laakeri (mekaaninen laakeri)', jonka avulla tuuletin pyörii rikkoontumatta esim. kun kone sammutetaan. Tätä ei ole tehty pitkää käyttöä varten, joten tuuletinta ei voi ajaa alle 9V jännitteellä kovin pitkään. Lisäksi; jos magneetit saavat liian vähän virtaa, magneettikenttä heikkenee mutta ei lakkaa, ja silloin magneettikenttä heittelee akselia akselipesän reunoihin vaurioittaen sekä akselipesää että akselia itseään.


ML-tuulettimen ajaminen alle 9V jännitteellä on siis helppo tapa rikkoa tuuletin, nopeasti. Tähän on haksahtanut mm. moni arvostelusaitti, ja löytyypä youtubestakin videoita joissa ML-tuuletinta ajetaan jännitesäädöllä eli jännitettä alentamalla, ja ihmetellään että miten näin kallis tuuletin voi rahista ja kolista näin pahasti. Että kumma homma se levitointi :D


Emolevyt ja liittimet.


upload_2017-5-11_19-7-29.png



ML-tuuletinta saa käyttää vain PWM-liittimessä, PWM-mode aktivoituna BIOS:sta. PWM-liitin on nelipinninen, ja siinä tuulettimen käyttöjännite on aina 12V. Tuulettimen nopeutta säädetään pulssimodulaatiolla, joka on liittimen neljäs pinni. PWM:llä tarkoitetaan siis pulssinleveysmodulaatiota, tuostapa wikipediaan jos termi/tekniikka ei ole tuttu.


Emolevyvalmistajat aina tuoreimpiin Z170 ja AM4 X370 emolevyihin saakka ovat olleet hyvin leväperäisiä PWM-spesifikaatioiden noudattamisessa. Ovat varmaan sitä edelleen, mutta oma AM4 Asus Prime X370-Pro ei sisällä ainuttakaan 'feikki pwm:ää', vaan kaikki pwm-liittimet toimivat oikein. ML-tuuletin on ensimmäinen kuluttajapuolen tuuletin joka rikkoutuu liian pienellä jännitteellä. Perinteisesti laakeroidut tuulettimet eivät tätä luonnollisesti tee, ne vain lakkaavat pyörimästä jos eivät saa riittävästi jännitettä. Kaikki emolevyvalmistajat ovat varustaneet emolevyjään ns. "feikki-pwm" liittimillä ihan nykyhetkeen saakka, näissä liittimissä on neljä pinniä ja ne on voitu merkata emolevyn manuaaliinkin PWM-liittiminä, mutta tarkemmin tutkittaessa ja esim. volttimittarilla mitattaessa näissä on PWM-pinni lukittu 100% (pwm duty cycle, 5V) ja kierroksia säädeltäessä 12V linjassa jännite laskee ja nousee. Omassa Gigabyte Z97 emolevyssä oli 5kpl PWM-tuuletinliittimiä, joista vain CPU_FAN oli 'aito' PWM-liitin. Vaikka BIOSista asetin tuulettimet PWM-modeen (valintana PWM/DC) niin yleismittari näytti selvästi että kaikki case_fan liittimet säätivät tuulettimia silloinkin jännitteellä. Jos asennat ML-tuulettimen 'feikki-pwm' liittimeen ja säädät tuulettimen pyörimään sellaisella nopeudella jossa jännite tippuu alle 9V (valmistajan suositus 12V) niin se tuuletin menee rikki rahistuaan hetken mekaanisen laakerin varassa. LED-versioissa lisäksi ledien kirkkaus vaihtelee jos 12V linjaa säädetään, siitä huomaa helposti että PWM-liitin ei anna virtaa kuten pitäisi.


Lisäksi, että voisi vielä mennä enemmän vituiksi. Z170/am4 aikaan saakka emoilla on nähty myös mitä mielenkiintoisempia PWM-piirejä/ohjaimia. Eli se itse piiri joka säätelee tuulettimia on voinut olla "laveasti speksissä". Tämä on aiheuttanut usein sen että käyttäjät kuulevat esim. tikitystä PWM-tuuletimistaan, tai että PWM-ohjauksessa tuulettimet eivät emolevyllä X saavuta alinta valmistajan ilmoittamaa pyörimisnopeuttaan, tai jäävät yläpäästään jopa 800rpm vajaaksi. Eli itse pulssimodulaation ohjauksessa on ollut ihan käsittämättömän paskoja suorituksia.

Jos sinulla on PWM-tuuletin joka "tikittää" (niiden ei kuulu tikittää), niin kokeile samassa liittimessä kahta tai useampaa PWM-tuuletinta. Jos kaikki tikittävät on emolevyssäsi suurella todennäköisyydellä jokin eksoottisesti asetettuihin vaatimuksiin suhtautuva tuuletinohjain. Tuulettimet voivat olla toki rikki, se on mahdollista. PWM-tuulettimet voivat rikkinäisenä tikittää. Mutta jos samassa liittimessä tikittää useampi tuuletin, niin voidaan miettiä mikä on mahdollisuus ostaa niin monta rikkinäistä tuuletinta vs. mikä on mahdollisuus siihen että ohjainpiiri on huono? Aivan.

Splitterit ja jakajat

Jos emolevyssä on riittämätön määrä 'aitoja' PWM-liitäntöjä, niitä harvoja aitoja/toimivia voi jakaa splittereillä. Mutta kuten kaikessa näiden ML-ropeleiden kanssa niin siinäkin on oma jujunsa: jakajan (splitterin) pitää olla varustettu lisävirtaliitännällä. Tämä on Corsairin suositus, ja mielestäni ehdottomasti ihan järkevä. Itselläni on käytössä Thermaltake Commander FP10, mutta voi käyttää myös vaikka Jimmsillä saatavilla olevia Akasan splitteireitä. Näin varmistuu se että splitterit jaksavat antaa läpi sen täyden virran mitä ML:t tarvitsevat.

Jos suunnitteilla on custom-loop useilla radiaattoreilla ja runsaalla määrällä tuulettimia, kannattaa harkita Corsairin Commander Miniä. Se on jo melkoisen hintava, mutta toisaalta taas tarjoaa kattavan määrän ominaisuuksia.


No mitä helvettiä, kuullostaa ihan paskoilta nuo ML tuulettimet. Nooh.. ans kattoo!


ML-tuulettimet ovat herkkiä pahastumaan


Edellä tulikin käytyä aika kattavasti läpi tuo ML-tuulettimien päivittäisen käytön haasteet, mutta oman lisämausteensa tähän soppaan tuo vielä ML-tuulettimien herkkyys kuljetusketjussa. Nämä eivät kestä kolauttelua, ravistelua, heittelyä. Ei kovia iskuja. Tuulettimet ovat kovin herkkiä pahastumaan.


Olen nyt pian puolisen vuotta seuraillut monen tuulettimia hankkineen kokemuksia täällä iobbs:ssä, overclockissa ja muutamalla toisella foorumilla. Heittäisin sellaisen arvion että 10-15% tuulettimista on paketista avattuna rikki :D


Omat ML't ostin amazon.de:stä, jossa oli tuossa ennen joulua varsin kova tarjous ledimalleista, 13e/kappale. Paketti mikä mulle tuli oli tämännäköinen:


k9mPcAu.jpg



Olin aika varma että kaikki kuusi ropelia olisi aivan säpäleinä, mutta kuin ihmeen kaupalla kaikki käyvät ja kukkuvat ongelmitta.


Tilatessa on silti hyvä varautua siihen että kaikki ei mene kuin strömsössä ja varautuu palauttamaan tuulettimen.


Miksi vaivautua?


No lyhyesti: Uusi tekniikka on aina mielenkiintoista, ja tuuletinmarkkinoilla on tapahtunut hyvin vähän teknistä kehitystä pitkään aikaan. Levitoivat ( :D ) tuulettimet on oikeasti uusi innovaatio kuluttajapuolella, ja se tarjoaa pari hyvää etua perinteisiin tuulettimiin verrattuna. Nämä ovat:


  • Äänetön laakeri
  • Ei moottoriääntä
  • Todella hiljainen "yleisääni", ainoa mikä tuottaa ääntä on se kun lavat leikkaavat ilmaa ja kun ilmavirta humisee ritilöissä/cuulerissa/esteissä.
  • Lapamuotoilu tuottaa kovaa painetta, joten on tärkeää että tuuletin puhkuu isoreikäiseen hunajakennoon. Mitä pienempi ja ahtaampi säleikkö ropelin edessä/takana on sitä enemmän ilmavirta suhisee!
  • Todella pitkä ikäinen jos käytetään oikein, eikä joku moottorin yksittäinen komponentti pala tms. Varmaan 95% tuuletinvioista tai ylimääräisten äänten ilmaantumisesta ajan kanssa johtuu laakeroinnista
  • Ei tarvitse uudelleen öljytä laakereita, ikinä
  • Nämä liikuttaa ihan älyttömästi ilmaa kun lyö kierroksia lisempää. En ole vastaavaan suorituskykyyn törmännyt. Kun lyön kaikki mun kuusi tuuletinta täysille, niin tässä huoneessa lepattaa verhot ja ilmavirran tuntee useamman metrin päästä. Ihan ilman liioittelua, samaa sanovat nuo inter-netin arvostelujen rustaajat.

Sunon/Corsair on onnistunut ihan hyvin tuulettimen lapojen suunnittelussa. ML:t ovat ns. "hybridituulettimet" eli ne soveltuvat puhkumaan painetta radiaattoreiden tai jäähdytysripojen pahki, mutta toimivat todella hyvin myös pelkän ilman liikuttamiseen kotelotuulettimina. Eli ei tarvitse miettiä ostaako nämä ropelit kotelon ilman huljutteluun vaiko puhkumaan radiaattorin taikka tornicoolerin lävitse; ovat hyviä jokaisessa hommassa. Itseasiassa niin hyviä, että ovat monen arvostelusaitin, erityisesti tuuletinarvosteluihin vihkiytyneiden, mielestä tämän hetken markkinoiden parhaat.


Tähän on pakko todeta kuitenkin, että tämän hetken top10 hybridituulettimet ovat erittäin, erittäin lähellä toisiaan. Käytännössä on aivan sama minkä näistä ns. "top-tear" ropeleista hankkii. Jos koneesta joku näistä jo löytyy, niin on aivan turhaa rahan hukkaa rueta vaihtamaan pelkästään "jäähdytystehon" takia. Linkitän tämän postauksen loppuun thermalbench.com:n arvostelusta vertailukäppyröitä 120 ja 140mm ML:stä versus kattava otanta tän hetken parhaista hybridituulettimista, ja noista käppyröistä jokainen voi selvästi nähdä että valtaosin nämä "top-tier" tuulettimet on virhemarginaalin sisällä toisistaan.


Omat Kokemukset


Ensivaikutelma tuulettimista oli hyvä. Paketointi on laadukasta, tuulettimet tuntuvat laadukkailta ja jämeriltä. Kulmissa on kumitutit jotka poistaa kaikenmoiset värähtelyt mitä ropeleista voisi välittyä koteloon. Ledivalaistus on tasainen ja efektinä hieno, tai ainakin miellyttää omaa silmää. Johdot ovat pitkähköt ja siistit, yltävät mun Corsair 460X kotelossa vaivatta emolevyn PWM-paikoille siististi reititettynä emolevykelkan takaa.


Omat käyttökokemukseni ML-ropeleista on pelkästään positiivisia. Ovat olleet hintansa väärtti ja käytössä nyt vuodenvaihteesta saakka, eli viisi kuukautta.

Minulla on kuusi kappaletta valkoisilla ledeillä varustettuja ML tuulettimia, neljä 120mm tuuletinta ja kaksi 140mm. Kaksi on kiinni alphacoolin AIO:n radissa, ja loput toimittavat koristeen/kotelotuulettimen virkaa.

ML-tuulettimet on vakuuttaneet mut tähän mennessä melu/ilmansiirto suhteellaan. Nämä ovat hiljaisilla kierroksilla äärimmäisen hiljaiset, ja kuulokynnys esim. omistamiini Noktuan, EK:n tai Gentle-Typhoonin tuulettimiin verrattuna on paljon korkeammalla. Tarkoitan siis että jos alan kuulemaan Noktuan siellä n. 700-800rpm hutikossa, niin ML pyörii parisataa kierrosta isommilla kierroksilla ennenkuin kuulen sen. Eli ML puhkuu enemmän ilmaa ennenkuin sen alkaa kuulemaan.


Ainoat omat hankaluudet olivat aiemmalla Z97 buildilla, jossa vain yksi emolevyn viidestä PWM-liittimestä oli oikeasti PWM-liitin. Muut olivat nelipinnisiä volttisäätöisiä liittimiä, vaikka manuaalissa toista väitettiinkin. Kaikkea sitä voikaan yleismittarilla mittailla :)


Siitäkin kuitenkin selvittiin lisävirtaa syöttävällä PWM-splitterillä, varsinkin kun tiedossa oli tämä tuleva Ryzen-päivitys ja asuksen lupailema laaja 'aito' pwm-tuki am4 x370 emolevyilleen. Ja mukava oli huomata, että puheet pitivät kutinsa!


Arvosteluja


Ja lopuksi vähän thermalbench.com:n arvostelukäppyröitä:


120mm tuuletin:

jP01d6Fl.jpg



00GLVoll.jpg


LIxdFvVl.jpg


spGnzvvl.jpg

YUoWucxl.jpg


PdYl0xul.jpg


Lähde: Corsair ML120 Pro 120 mm Fan (sai arvosanaksi highly recommended, teknisin varauksin ja rajoittein jännitteen ym. suhteen )


140mm arvostelu:

ngkIYcTl.jpg


8FLhqvjl.jpg

MqgXvh3l.jpg


u4WahUYl.jpg


fqmhIWJl.jpg


Corsair ML140 Pro 140 mm Fan


Muita revikoita:



Corsair ML120 & ML140 Magnetic Levitation Fan Review | We have to call them Magnetic Levitation | Cases & Cooling | OC3D Review

Corsair ML Series Magnetic Levitation Fan Review

Corsair ML Pro Series Review - Introduction

Corsair ML140 and ML120 fans Review | KitGuru

Recensione ventole Corsair ML - Magnetic Levitation fan


Videoita:


Kit-gurun arvostelijalla on 'feikki-pwm' liitin Gigabyten X99 emolevyssä. Kattokaapa kohdasta 08:50 eteenpäin :D Sanookin sen tuossa videolla kuten tietysti pitääkin, huomaa sen että voltit heittää siitä että tuulettimen valot himmenee ja voimistuu kierrosten mukaan.






Lopuksi:


Tosiaan tähän ketjuun voitaisiin koota kaikki lätinä ML-tuulettimista, niihen liittyvästä PWM-liitin/kontrolleri/mikälie keskustelusta ja niin etespäin. Ettei menisi muissa triideissä ihan mahdottomaksi spämmäämiseksi :)
 
Tämäkin on suhteellista. Itsellä kone pöydällä ja customloopissa nämä ML120 tuulettimet. 600-625rpm pyörivät idlessä ja rasituksessa nousee sinne 800-900 rpm tienoille ja eron kyllä huomaa äänessä jollei kuulokkeita pidä päässä.
Pointtina siis että kannattaa muistaa äänettömyyden olevan kovin suhteellista. Ei näitä silti äänekkäiksi voi sanoa :)
Tottahan tämäkin. Mulla pyörii idlessä 900 rpm ja tuulettimen ääni peittyy täysin kiinni Arcti Cooling Liquid Freezer 120 pumpun alle. Tuuletin on pushina radissa, kai sekin vaikuttaa kun on aika pitkä väli tuulettimen ja kopan ulkoreunan välillä.
 
Terve, asus p8h77-m pro emo käytössä osaako kukaan sanoa onko tässä oikea pwm liitin? en löytänyt googlettamalla.
 
Terve, asus p8h77-m pro emo käytössä osaako kukaan sanoa onko tässä oikea pwm liitin? en löytänyt googlettamalla.
Ainakin manualin mukaan tuonne on merkattu 4pin kohtiin FAN PWM. Jos ei ole ollut aito pwm, niin asuksen manualissa on ennen ainakin lukenut pwm:n tilalla +5V.
 
Terve, asus p8h77-m pro emo käytössä osaako kukaan sanoa onko tässä oikea pwm liitin? en löytänyt googlettamalla.
Ainoa aito pwm liitin tuossa on CPU_FAN liitin. Jos haluat tuolla emolla ajella maglevejä niin tarvitset joko tuuletinkontrollerin tai lisävirrallisen splitterin.

Ainakin manualin mukaan tuonne on merkattu 4pin kohtiin FAN PWM. Jos ei ole ollut aito pwm, niin asuksen manualissa on ennen ainakin lukenut pwm:n tilalla +5V.
Onkohan sulla nyt oikean lankun manuaali auki? Ei tuossa ole muita 4pin liittimiä kuin CPU_FAN ja CPU_OPT jota ei voi erikseen kontrolloida. Tossa manuaalissa todetaan ihan selvästi että CHA_FAN liitin/liittimet ovat 3pin.
 
eli tuohon saisi maglevit toimimaan? minkälaista controlleria jos aluksi tulis 2 kpl 140mm eteen ja 1kpl 120mm taakse. myöhemmin ehkä 2kpl 120mm radiin. ja mitä mallisia magleveita kun noitakin on premium/pro mitä lie :P
 
eli tuohon saisi maglevit toimimaan? minkälaista controlleria jos aluksi tulis 2 kpl 140mm eteen ja 1kpl 120mm taakse. myöhemmin ehkä 2kpl 120mm radiin. ja mitä mallisia magleveita kun noitakin on premium/pro mitä lie :p
Jos nyt useampaa magleviä meinaat ajaa niin tarvitset joko tuuletincontrollerin tai lisävirrallisen splitterin joka tapauksessa. Tämmöisen esimerkiksi.

Noilla mallinimillä ei ole mitään muuta käytännön merkitystä kuin se että toisissa on yksiväriset ledit ja/tai pehmustetut kulmat ja toiset ovat ledittömiä ja muovisilla kiinnityskulmilla. Tehot ja rpm ovat kaikissa samat.

Edit: tosiaan joo kuten @waotus totesi, pari tuuletinta voi ajaa lisävirrattoman splitterin kanssa. Kolmelle tai sitä useammalle ottaisin kyllä lisävirrallisen splitterin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos nyt useampaa magleviä meinaat ajaa niin tarvitset joko tuuletincontrollerin tai lisävirrallisen splitterin joka tapauksessa. Tämmöisen esimerkiksi.

Noilla mallinimillä ei ole mitään muuta käytännön merkitystä kuin se että toisissa on yksiväriset ledit ja/tai pehmustetut kulmat ja toiset ovat ledittömiä ja muovisilla kiinnityskulmilla. Tehot ja rpm ovat kaikissa samat.
selvä, kiitos. eli virta powerista ja pwm singnaali cpu fan paikasta? miten sitten kun noita haluaa säätää esim 800-900rpm tuon splitterin kanssa, pyöriikö kaikki samaa nopeutta, jos haluaa yksittäin säätää niin pitää olla controlleri?
 
eli tuohon saisi maglevit toimimaan? minkälaista controlleria jos aluksi tulis 2 kpl 140mm eteen ja 1kpl 120mm taakse. myöhemmin ehkä 2kpl 120mm radiin. ja mitä mallisia magleveita kun noitakin on premium/pro mitä lie

Jos nyt useampaa magleviä meinaat ajaa niin tarvitset joko tuuletincontrollerin tai lisävirrallisen splitterin joka tapauksessa. Tämmöisen esimerkiksi.

Noilla mallinimillä ei ole mitään muuta käytännön merkitystä kuin se että toisissa on yksiväriset ledit ja/tai pehmustetut kulmat ja toiset ovat ledittömiä ja muovisilla kiinnityskulmilla. Tehot ja rpm ovat kaikissa samat.

Ihan tavallisella splitterillä riittää kahdelle flektille virtaa (max 1A ja ML120 ottaa 0,3A). Varmasti kaksi, kolme ehkä. Tietenkin, kun laitat enemmän niin varmista vaikka juurikin tuolla @akselic in ehdottamalla splitterillä.

Kaikki jotka on tuossa kiinni, pyörii toki samalla nopeudella. Sitten controlleria kehiin jos haluaa eri nopeuksia..
 
selvä, kiitos. eli virta powerista ja pwm singnaali cpu fan paikasta? miten sitten kun noita haluaa säätää esim 800-900rpm tuon splitterin kanssa, pyöriikö kaikki samaa nopeutta, jos haluaa yksittäin säätää niin pitää olla controlleri?
Jos haluat yksittäin säätää niin controlleri on ainoa vaihtoehto. Splitterin kanssa ne pyörivät samaa tahtia.
 
Vaikea sitä on etukäteen sanoa, mutta missään nimessä en ajatellut pyöritellä täysillä. Varmaan jossakin 700-1000rpm paikkeilla se voisi olla, riippuen miten nämä sitä ilmaa liikuttavat. Mahdollisesti koneeseen tulee Aplhacoolin Eiswolf ja EisBaer ja näille 2 x 240 radia, joihin yhteensä neljä 120mm tuuletinta. Koteloksi varmaankin Define C. Mahdollisimman hiljaista ja silti mahdollisimman tehokasta settiä olisi hakusalla, jotain tähän tapaan siis (kliks).
Mulla pyörii looppi Define C:ssä maglevien voimalla. Ei noita voi todellakaan äänekkäiksi sanoa, mutta lämpöjen puolesta ihan tehokkailta tuntuu. Täydessä rasituksessakaan ei ääni tule kuulokkeiden läpi.
 
Täydessä rasituksessakaan ei ääni tule kuulokkeiden läpi.
Jos käyttää kuulokkeita pelattaessa, niin niiden läpi nyt ei kuule vaikka kaivinkone mylläisi vieressä, joten tuo ei riitä takaamaan juuri mitään, mutta uskon yllä että keskimäärin hiljaisemmista coolereista näissä on joka tapauksessa kyse. :D

Toimintaperiaate tuo lisäksi varmuutta siihen ettei tarvitse alkaa kuuntelemaan laakereiden rutinaa muutaman vuoden käytön jälkeen.
 
Tarkotuksena olis hankkii muutamia ML tuulettimia uuteen kokoonpanoon. En kuitenkaan ole täysin varma on tuossa uudessa emossa (strix z370-f) noita aitoja pwm-lähtöjä. Manuaalista yritin vilkuilla ja kyllähän siinä se pwm mainitaan, mut ois kiva saada varmuus ennen kuin ostan tuulettimet.
 
Tarkotuksena olis hankkii muutamia ML tuulettimia uuteen kokoonpanoon. En kuitenkaan ole täysin varma on tuossa uudessa emossa (strix z370-f) noita aitoja pwm-lähtöjä. Manuaalista yritin vilkuilla ja kyllähän siinä se pwm mainitaan, mut ois kiva saada varmuus ennen kuin ostan tuulettimet.

Intel Z370 motherboards round-up: 17 times Coffee Lake

Kyllä ne kaikki on, mun 2011 vuosimallin P67 emossakin nuo pari 4 pin headeria näyttää antavan PWM signaalia.
 
Miksei splittereillä voi laittaa 3 samaan headeriin?
Koska on siinä ja siinä kykeneekö yksi headeri antamaan tarpeeksi voltteja kolmelle tuulettimelle. Luultavasti riittää mutta itse en maglevien kohdalla ottaisi tuota riskiä. Noi lisävirralliset splitterit maksaa pari euroa enemmän kuin 3way splitterit ja ainakin niillä saa mielenrauhan tuolta asialta.
 
ML140 ja ML120 asenneltuna nyt, ei noiden ohjaus ihan simppeliä ole.

Asus 1080Ti Strixissa on PWM headerit, mutta ilmeisesti nämä eivät anna PWM signaalia ennen kuin näytönohjain on >60C lämmöissä ja silloinkin miniminopeus olisi 50%. Eikä auta edes kun tökkää Strixin omat tuulettimet päälle eli sammuttaa sen zero fan ominaisuuden jossa ne nukkuu alle +60C lämmöissä.

Asrock P67 Extreme4 emo on vuoden 2011 alusta kun Sandy Bridget julkistettiin.
FAN headereita on paljon, niistä kahdessa on 4pin, loput 3pin.



Kytkin varmuuden 3way splitterin läpi nuo ML:t kiinni niin saan sen +12V syötön suoraan molexista aina ettei käy vahinkoa.

Splitterin läpi tuuletin siis käy täysiä kun saa pelkän +12V jos ohjaussignaalia ei tule.
Strixiin kun kytkee niin tuuletin huutaa täysiä, eli ei se sieltä anna mitään PWM signaalia jos näytönohjain ei ole kuuma. Hylkäsin heti tämän idean.



Emon 4pin headeriin kun kytkee niin johan tippui kierrokset, eli se syöttää sieltä ohjausta.

CPU FAN1 headerin säätöön on 3 asetusta, FULL ON, Custom value tai 1-9
1 arvolla ML140 ottaa 610rpm ja 2 arvolla jo 1100rpm joka tuottaa jo liikaa ääntä.
1 arvolla ML120 ottaa 1100rpm eli tästä ei saa kierroksia riittävän alas 1-9 asteikolla ollenkaan.
Custom value on 0-255, syötin siihen kokeeksi 80 niin näyttää ML120 ottavan 640rpm.


CHA FAN1 headerin säätö on muuten sama, mutta custom value puuttuu kokonaan.
Eli ML120 tuuletinta ei pysty ohjaamaan kun CPU FAN headerista.


Emo ilmeisesti kiihdyttää tuota CPU FAN1 headeria mielensä mukaan mikäli CPU temp nousee +65C asti koska se oli suurin arvo jonka siihen automatic temperature controliin pystyi syöttämään, toinen vaihtoehto olisi ollut FULL ON.
CHA FAN1 headerissa on vastaava säästö ja +65C isoin syötettävä arvo.


Nyt kotelon edessä 2 sisään imevää ML140 tuuletinta ja yksi Silver Arrowissa oleva ML140 ovat kaikki CHA FAN1 headerissa 1 asetuksella 610rpm.

Ainoa ML120 tuuletin on kotelon takana puhaltamassa ulos CPU FAN1 headerissa custom valuella 640rpm.


Ei ole vielä kertaakaan prosun lämmöt nousseet edes +60C asti niin en tiedä alkaako tuo kiihdyttämään sitä ML120 poistotuulentinta sitten itsekseen.


Mutta, tuntuu toimivan ja on hiljainen :)
 
Tuli tilattua ja asennettua 3 kpl sinisiä ml120 tuulettimia. Emolevynä asus Z97-A ja näköjään kävi sit ilmi, ettei tässä ole "aidot" pwm liittimet. Eikös nuiden ledien pitäisi palaa kokoajan yhtä kirkkaana jos on aidot pwm? Vai olenko käsittänyt väärin? Säädin ne nyt pyörimään kuitenkin 1000 RPM jatkuvasti asus ai suite 3 fan xpertillä. Särjenkö nyt noi uudet tuulettimet jos jatkan käyttöä?
 
Tuli tilattua ja asennettua 3 kpl sinisiä ml120 tuulettimia. Emolevynä asus Z97-A ja näköjään kävi sit ilmi, ettei tässä ole "aidot" pwm liittimet. Eikös nuiden ledien pitäisi palaa kokoajan yhtä kirkkaana jos on aidot pwm? Vai olenko käsittänyt väärin? Säädin ne nyt pyörimään kuitenkin 1000 RPM jatkuvasti asus ai suite 3 fan xpertillä. Särjenkö nyt noi uudet tuulettimet jos jatkan käyttöä?
Ledien tulisi valaista koko ajan samalla kirkkaudella, mikäli tuulettimet saavat jatkuvasti tasaista virtaa. CPU_FAN ja CPU_OPT pitäisi olla tuossa lankussa aitoja PWM-headereita, laittaisin splitterillä (lisävirralla) jompaan kumpaan nuo tuulettimet etteivät mene paskaksi.
 
Tuli tilattua ja asennettua 3 kpl sinisiä ml120 tuulettimia. Emolevynä asus Z97-A ja näköjään kävi sit ilmi, ettei tässä ole "aidot" pwm liittimet. Eikös nuiden ledien pitäisi palaa kokoajan yhtä kirkkaana jos on aidot pwm? Vai olenko käsittänyt väärin? Säädin ne nyt pyörimään kuitenkin 1000 RPM jatkuvasti asus ai suite 3 fan xpertillä. Särjenkö nyt noi uudet tuulettimet jos jatkan käyttöä?

Aidossa PWM:ssä ledit on aina kirkkaat ihan sama mitkä kierrokset ja volttisäätösessä himmenee kun kierroksia laskee.

Aseta biossista tuulettimet PWM- tilaan. Jos ei auta niin huonohko tuuri, ja juu ne ropelit hajoaa kyllä jos ajat liian pienellä jännitteellä.
 
Aidossa PWM:ssä ledit on aina kirkkaat ihan sama mitkä kierrokset ja volttisäätösessä himmenee kun kierroksia laskee.

Aseta biossista tuulettimet PWM- tilaan. Jos ei auta niin huonohko tuuri, ja juu ne ropelit hajoaa kyllä jos ajat liian pienellä jännitteellä.

Noniin, siellähän ne oli biossissa DC ohjauksella :facepalm:. Nyt näyttää palavan kokoajan kirkkaana kierroksista huolimatta!
 
Eli väitätte ettei ns. säädinpaneleita voi näiden kanssa käyttää lainkaan koska säädetään syötettävää jännitettä?
 
Säätöpaneelit jossa on PWM taitaa olla harvemmassa kuin kanalla hampaat. Ja kyllä, volttisäädöllä toteutetut paneelit ei käy jos haluaa ML:iä käyttää.
 
Nuo ei ole varsinaisia säädinpaneeleita. Mulla on tuo Corsair Commander Pro, ja se on varsin pätevä laitos.
 
Nuo ei ole varsinaisia säädinpaneeleita. Mulla on tuo Corsair Commander Pro, ja se on varsin pätevä laitos.

Commander olis tässä oiva lisä, kun tuolla perus Linkillä ei saa säädettyä emossa kiinni olevia tuulettimia.

Omaan korvaan 900rpm on OK taajuus. 1k alkaa olemaan jo liikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa kyl olla tarkkana ettei ajele jännitesäätöisenä alle 9V, sen alle pettää toi magneettinen 'kelluminen' ja voi\syntyy vaurioita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom