Starglazer
Tukijäsen
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 3 216
Aivan, sitten pitäisi olla buenoTohon päätyyn tulee sellanen splitteri johto jossa PWM liitin ja molex.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aivan, sitten pitäisi olla buenoTohon päätyyn tulee sellanen splitteri johto jossa PWM liitin ja molex.
Vai että vaihdettavat värikumit kulmissa. Lieneeköhän tuo sitten se ainoa ero? Onko tavallisessa mallissa kuitenkin joku kumi siinä kulmassa, jotta ei välity värinät ihan suoraan koppaan?The ML Series also allows for some customization as the PRO models feature removable color corners fitted to the fan’s vibration dampening rubber grommets, allowing you to match your PC colors towards the fans and thus the overall build. The ML PRO LED SKUs have four LEDs mounted into the central fan hub.
En huomannut oliko jo kysytty, mutta mikä ero on ML-sarjan jäähyjen tavallisella ja Pro -mallilla?
Ainakin cdonin sivuilla speksit ovat samat molemmissa, mutta Pro on muutaman euron kalliimpi. Jossakin keskustelussa sanottiin, että Pro-mallissa tulisi jotain erilaisia kiinnikkeitä mukana, mutta varmaa tietoa ei löytynyt.
Edit.
Tällainen löytyi:
Corsair ML Series Magnetic Levitation Fan Review
Vai että vaihdettavat värikumit kulmissa. Lieneeköhän tuo sitten se ainoa ero? Onko tavallisessa mallissa kuitenkin joku kumi siinä kulmassa, jotta ei välity värinät ihan suoraan koppaan?
Edit 2.
Tuosta taulukosta se näköjään selvisikin, että tavallisessa mallissa ei ole kumia kulmissa -->
Tavallisen mallin Twin-pack on edullisempi. Joku molemmat versiot omistava voisi vahvistaa, että onko tuolla kumin puuttumisella mitään käytännön merkitystä?
Kokeile ajaa alle 1000 rpm. Ei kuulu mitään ääntä mutta ilma liikkuu edelleenVaihdoin ulkonäkösyistä Fractalin Silent sarjasta tähän ML sarjaan, ja onhan nämä äänekkäitä. Ääni tietää voimaa? Ainakin ilma liikkuu!
Tämäkin on suhteellista. Itsellä kone pöydällä ja customloopissa nämä ML120 tuulettimet. 600-625rpm pyörivät idlessä ja rasituksessa nousee sinne 800-900 rpm tienoille ja eron kyllä huomaa äänessä jollei kuulokkeita pidä päässä.Kokeile ajaa alle 1000 rpm. Ei kuulu mitään ääntä mutta ilma liikkuu edelleen
Onko joku toinen cooleri yhtä tehokas samoilla kierroksilla ollen kuitenkin hiljaisempi? Jos on, niin antakaa ihmeessä vinkkiä ennen kuin ehdin ostamaan kopallisen näitä.Tämäkin on suhteellista. Itsellä kone pöydällä ja customloopissa nämä ML120 tuulettimet. 600-625rpm pyörivät idlessä ja rasituksessa nousee sinne 800-900 rpm tienoille ja eron kyllä huomaa äänessä jollei kuulokkeita pidä päässä.
Pointtina siis että kannattaa muistaa äänettömyyden olevan kovin suhteellista. Ei näitä silti äänekkäiksi voi sanoa
Riippuu kierrosalueesta jota haluat käyttää. Millaisille kierroksille olet ostamassa ML-sarjaa?Onko joku toinen cooleri yhtä tehokas samoilla kierroksilla ollen kuitenkin hiljaisempi? Jos on, niin antakaa ihmeessä vinkkiä ennen kuin ehdin ostamaan kopallisen näitä.
Vaikea sitä on etukäteen sanoa, mutta missään nimessä en ajatellut pyöritellä täysillä. Varmaan jossakin 700-1000rpm paikkeilla se voisi olla, riippuen miten nämä sitä ilmaa liikuttavat. Mahdollisesti koneeseen tulee Aplhacoolin Eiswolf ja EisBaer ja näille 2 x 240 radia, joihin yhteensä neljä 120mm tuuletinta. Koteloksi varmaankin Define C. Mahdollisimman hiljaista ja silti mahdollisimman tehokasta settiä olisi hakusalla, jotain tähän tapaan siis (kliks).Riippuu kierrosalueesta jota haluat käyttää. Millaisille kierroksille olet ostamassa ML-sarjaa?
No joku ystävällinen vois kaivaa juuri tuolle 700-1000 rpm -kierrosalueelle kuvaajan, jossa näitä MagLevejä verrataan muihin laadukkaisiin tuulettimiin, kuten Noctuoihin.Vaikea sitä on etukäteen sanoa, mutta missään nimessä en ajatellut pyöritellä täysillä. Varmaan jossakin 700-1000rpm paikkeilla se voisi olla, riippuen miten nämä sitä ilmaa liikuttavat. Mahdollisesti koneeseen tulee Aplhacoolin Eiswolf ja EisBaer ja näille 2 x 240 radia, joihin yhteensä neljä 120mm tuuletinta. Koteloksi varmaankin Define C. Mahdollisimman hiljaista ja silti mahdollisimman tehokasta settiä olisi hakusalla, jotain tähän tapaan siis (kliks).
Aloituspostauksessa on muutama käppyrä:No joku ystävällinen vois kaivaa juuri tuolle 700-1000 rpm -kierrosalueelle kuvaajan, jossa näitä MagLevejä verrataan muihin laadukkaisiin tuulettimiin, kuten Noctuoihin.
Oman kokemukseni mukaan 600 - 800 rpm kierrosalueella Noctuat ovat paremmat kuin nämä MagLevit.
Aloitetaan soikkumaisella "Hei kaikki!" tervehdyksellä.
Hei kaikki!
Ajattelin avata uuden viestiketjun Corsairin ML-tuulettimille. Aiheesta on keskusteltu paljon jo tuolla kotelotuulettimet-viestiketjussa, ja nämä ovat saavuttaneet jonkun verran suosiota tämänkin foorumin käyttäjien keskuudessa. ML-ropeleilla on omat erikoisuutensa, ja tuntuu että samoja perusasioita toistellaan aika paljon aina kun nämä tuulettimet tulevat keskusteluun. Siksi ajattelin että kirjoitan näistä tämmöisen yhteenvedon/arvostelun/tietoiskun, ja teen sen omaksi triidikseen. Helpottaa sitten mm. tuolla kotelotuuletin-triidissä, kun voi suoraan viitata tähän viestiketjuun jos joku sadannetta kertaa kyselee samoja perusasioita
Asiaan:
Corsair ML-tuulettimet
Corsairin ML-tuulettimet ovat ns. 'hybridituulettimia' jotka soveltuvat sekä kotelotuulettimiksi että radiaattori/cuuleri käyttöön. Hinnoittelultaan ja ominaisuuksiltaan sijoittuvat tämän hetken parhaiden/yläpään/high-end tuulettimien joukkoon.
Corsairin ML-tuulettimet perustuvat magneettiseen levitaatioon. Eli laakeri ja moottori eivät ole perinteisiä, vaan tuulettimen akseli kelluu magneettien varassa. Näinollen tuuletinakselilla ei ole kosketuspintaa eikä kitkaa muun kuin ilman kanssa, siinä ei ole mitään mekaanista kulumista ja oikein toimiessaan se on ns. ikuinen. Tuulettimia on saatavilla ledittömänä mustana sekä lediversioina sinisenä, punaisena ja valkoisena. RGB-ML:ää ei vielä ole, mutta on ehkä tulossa.
Corsair ei ole näiden tuulettimien alkuperäinen valmistaja (OEM), vaan se on Sunon. Sunon on tehnyt ML-tuulettimia teollisuuden tarpeisiin yli kymmenen vuotta. Ne ovat suosittuja serveriympäristöissä pitkäikäisyytensä vuoksi, MBT (meantime between failures) on tyypillisesti yli kymmenen kertaa pidempi mitä kilpailijoilla. Ja tämä on teollisuudessa hyvä juttu.
Levitointia? Oikeasti?
Kyllä. Tuulettimen akseli levitoi sähkömagneettien varassa ilman fyysistä kontaktia laakeripesään. Yllä olevasta albumista selviää tekniset yktyiskohdat.
Tekniikkansa puolesta homma on hyvin yksinkertainen: Tuuletin tarvitsee jatkuvan yli 9V (12V valmistajan suositus)jännitteen että akseli 'kelluu'/levitoi. Jos tuuletin ei saa tätä niin akseli ottaa kiinni laakeripesän reunoihin. Tätä varten akselin ympärillä on 'avustava laakeri (mekaaninen laakeri)', jonka avulla tuuletin pyörii rikkoontumatta esim. kun kone sammutetaan. Tätä ei ole tehty pitkää käyttöä varten, joten tuuletinta ei voi ajaa alle 9V jännitteellä kovin pitkään. Lisäksi; jos magneetit saavat liian vähän virtaa, magneettikenttä heikkenee mutta ei lakkaa, ja silloin magneettikenttä heittelee akselia akselipesän reunoihin vaurioittaen sekä akselipesää että akselia itseään.
ML-tuulettimen ajaminen alle 9V jännitteellä on siis helppo tapa rikkoa tuuletin, nopeasti. Tähän on haksahtanut mm. moni arvostelusaitti, ja löytyypä youtubestakin videoita joissa ML-tuuletinta ajetaan jännitesäädöllä eli jännitettä alentamalla, ja ihmetellään että miten näin kallis tuuletin voi rahista ja kolista näin pahasti. Että kumma homma se levitointi
Emolevyt ja liittimet.
ML-tuuletinta saa käyttää vain PWM-liittimessä, PWM-mode aktivoituna BIOS:sta. PWM-liitin on nelipinninen, ja siinä tuulettimen käyttöjännite on aina 12V. Tuulettimen nopeutta säädetään pulssimodulaatiolla, joka on liittimen neljäs pinni. PWM:llä tarkoitetaan siis pulssinleveysmodulaatiota, tuostapa wikipediaan jos termi/tekniikka ei ole tuttu.
Emolevyvalmistajat aina tuoreimpiin Z170 ja AM4 X370 emolevyihin saakka ovat olleet hyvin leväperäisiä PWM-spesifikaatioiden noudattamisessa. Ovat varmaan sitä edelleen, mutta oma AM4 Asus Prime X370-Pro ei sisällä ainuttakaan 'feikki pwm:ää', vaan kaikki pwm-liittimet toimivat oikein. ML-tuuletin on ensimmäinen kuluttajapuolen tuuletin joka rikkoutuu liian pienellä jännitteellä. Perinteisesti laakeroidut tuulettimet eivät tätä luonnollisesti tee, ne vain lakkaavat pyörimästä jos eivät saa riittävästi jännitettä. Kaikki emolevyvalmistajat ovat varustaneet emolevyjään ns. "feikki-pwm" liittimillä ihan nykyhetkeen saakka, näissä liittimissä on neljä pinniä ja ne on voitu merkata emolevyn manuaaliinkin PWM-liittiminä, mutta tarkemmin tutkittaessa ja esim. volttimittarilla mitattaessa näissä on PWM-pinni lukittu 100% (pwm duty cycle, 5V) ja kierroksia säädeltäessä 12V linjassa jännite laskee ja nousee. Omassa Gigabyte Z97 emolevyssä oli 5kpl PWM-tuuletinliittimiä, joista vain CPU_FAN oli 'aito' PWM-liitin. Vaikka BIOSista asetin tuulettimet PWM-modeen (valintana PWM/DC) niin yleismittari näytti selvästi että kaikki case_fan liittimet säätivät tuulettimia silloinkin jännitteellä. Jos asennat ML-tuulettimen 'feikki-pwm' liittimeen ja säädät tuulettimen pyörimään sellaisella nopeudella jossa jännite tippuu alle 9V (valmistajan suositus 12V) niin se tuuletin menee rikki rahistuaan hetken mekaanisen laakerin varassa. LED-versioissa lisäksi ledien kirkkaus vaihtelee jos 12V linjaa säädetään, siitä huomaa helposti että PWM-liitin ei anna virtaa kuten pitäisi.
Lisäksi, että voisi vielä mennä enemmän vituiksi. Z170/am4 aikaan saakka emoilla on nähty myös mitä mielenkiintoisempia PWM-piirejä/ohjaimia. Eli se itse piiri joka säätelee tuulettimia on voinut olla "laveasti speksissä". Tämä on aiheuttanut usein sen että käyttäjät kuulevat esim. tikitystä PWM-tuuletimistaan, tai että PWM-ohjauksessa tuulettimet eivät emolevyllä X saavuta alinta valmistajan ilmoittamaa pyörimisnopeuttaan, tai jäävät yläpäästään jopa 800rpm vajaaksi. Eli itse pulssimodulaation ohjauksessa on ollut ihan käsittämättömän paskoja suorituksia.
Jos sinulla on PWM-tuuletin joka "tikittää" (niiden ei kuulu tikittää), niin kokeile samassa liittimessä kahta tai useampaa PWM-tuuletinta. Jos kaikki tikittävät on emolevyssäsi suurella todennäköisyydellä jokin eksoottisesti asetettuihin vaatimuksiin suhtautuva tuuletinohjain. Tuulettimet voivat olla toki rikki, se on mahdollista. PWM-tuulettimet voivat rikkinäisenä tikittää. Mutta jos samassa liittimessä tikittää useampi tuuletin, niin voidaan miettiä mikä on mahdollisuus ostaa niin monta rikkinäistä tuuletinta vs. mikä on mahdollisuus siihen että ohjainpiiri on huono? Aivan.
Splitterit ja jakajat
Jos emolevyssä on riittämätön määrä 'aitoja' PWM-liitäntöjä, niitä harvoja aitoja/toimivia voi jakaa splittereillä. Mutta kuten kaikessa näiden ML-ropeleiden kanssa niin siinäkin on oma jujunsa: jakajan (splitterin) pitää olla varustettu lisävirtaliitännällä. Tämä on Corsairin suositus, ja mielestäni ehdottomasti ihan järkevä. Itselläni on käytössä Thermaltake Commander FP10, mutta voi käyttää myös vaikka Jimmsillä saatavilla olevia Akasan splitteireitä. Näin varmistuu se että splitterit jaksavat antaa läpi sen täyden virran mitä ML:t tarvitsevat.
Jos suunnitteilla on custom-loop useilla radiaattoreilla ja runsaalla määrällä tuulettimia, kannattaa harkita Corsairin Commander Miniä. Se on jo melkoisen hintava, mutta toisaalta taas tarjoaa kattavan määrän ominaisuuksia.
No mitä helvettiä, kuullostaa ihan paskoilta nuo ML tuulettimet. Nooh.. ans kattoo!
ML-tuulettimet ovat herkkiä pahastumaan
Edellä tulikin käytyä aika kattavasti läpi tuo ML-tuulettimien päivittäisen käytön haasteet, mutta oman lisämausteensa tähän soppaan tuo vielä ML-tuulettimien herkkyys kuljetusketjussa. Nämä eivät kestä kolauttelua, ravistelua, heittelyä. Ei kovia iskuja. Tuulettimet ovat kovin herkkiä pahastumaan.
Olen nyt pian puolisen vuotta seuraillut monen tuulettimia hankkineen kokemuksia täällä iobbs:ssä, overclockissa ja muutamalla toisella foorumilla. Heittäisin sellaisen arvion että 10-15% tuulettimista on paketista avattuna rikki
Omat ML't ostin amazon.de:stä, jossa oli tuossa ennen joulua varsin kova tarjous ledimalleista, 13e/kappale. Paketti mikä mulle tuli oli tämännäköinen:
Olin aika varma että kaikki kuusi ropelia olisi aivan säpäleinä, mutta kuin ihmeen kaupalla kaikki käyvät ja kukkuvat ongelmitta.
Tilatessa on silti hyvä varautua siihen että kaikki ei mene kuin strömsössä ja varautuu palauttamaan tuulettimen.
Miksi vaivautua?
No lyhyesti: Uusi tekniikka on aina mielenkiintoista, ja tuuletinmarkkinoilla on tapahtunut hyvin vähän teknistä kehitystä pitkään aikaan. Levitoivat ( ) tuulettimet on oikeasti uusi innovaatio kuluttajapuolella, ja se tarjoaa pari hyvää etua perinteisiin tuulettimiin verrattuna. Nämä ovat:
- Äänetön laakeri
- Ei moottoriääntä
- Todella hiljainen "yleisääni", ainoa mikä tuottaa ääntä on se kun lavat leikkaavat ilmaa ja kun ilmavirta humisee ritilöissä/cuulerissa/esteissä.
- Lapamuotoilu tuottaa kovaa painetta, joten on tärkeää että tuuletin puhkuu isoreikäiseen hunajakennoon. Mitä pienempi ja ahtaampi säleikkö ropelin edessä/takana on sitä enemmän ilmavirta suhisee!
- Todella pitkä ikäinen jos käytetään oikein, eikä joku moottorin yksittäinen komponentti pala tms. Varmaan 95% tuuletinvioista tai ylimääräisten äänten ilmaantumisesta ajan kanssa johtuu laakeroinnista
- Ei tarvitse uudelleen öljytä laakereita, ikinä
- Nämä liikuttaa ihan älyttömästi ilmaa kun lyö kierroksia lisempää. En ole vastaavaan suorituskykyyn törmännyt. Kun lyön kaikki mun kuusi tuuletinta täysille, niin tässä huoneessa lepattaa verhot ja ilmavirran tuntee useamman metrin päästä. Ihan ilman liioittelua, samaa sanovat nuo inter-netin arvostelujen rustaajat.
Sunon/Corsair on onnistunut ihan hyvin tuulettimen lapojen suunnittelussa. ML:t ovat ns. "hybridituulettimet" eli ne soveltuvat puhkumaan painetta radiaattoreiden tai jäähdytysripojen pahki, mutta toimivat todella hyvin myös pelkän ilman liikuttamiseen kotelotuulettimina. Eli ei tarvitse miettiä ostaako nämä ropelit kotelon ilman huljutteluun vaiko puhkumaan radiaattorin taikka tornicoolerin lävitse; ovat hyviä jokaisessa hommassa. Itseasiassa niin hyviä, että ovat monen arvostelusaitin, erityisesti tuuletinarvosteluihin vihkiytyneiden, mielestä tämän hetken markkinoiden parhaat.
Tähän on pakko todeta kuitenkin, että tämän hetken top10 hybridituulettimet ovat erittäin, erittäin lähellä toisiaan. Käytännössä on aivan sama minkä näistä ns. "top-tear" ropeleista hankkii. Jos koneesta joku näistä jo löytyy, niin on aivan turhaa rahan hukkaa rueta vaihtamaan pelkästään "jäähdytystehon" takia. Linkitän tämän postauksen loppuun thermalbench.com:n arvostelusta vertailukäppyröitä 120 ja 140mm ML:stä versus kattava otanta tän hetken parhaista hybridituulettimista, ja noista käppyröistä jokainen voi selvästi nähdä että valtaosin nämä "top-tier" tuulettimet on virhemarginaalin sisällä toisistaan.
Omat Kokemukset
Ensivaikutelma tuulettimista oli hyvä. Paketointi on laadukasta, tuulettimet tuntuvat laadukkailta ja jämeriltä. Kulmissa on kumitutit jotka poistaa kaikenmoiset värähtelyt mitä ropeleista voisi välittyä koteloon. Ledivalaistus on tasainen ja efektinä hieno, tai ainakin miellyttää omaa silmää. Johdot ovat pitkähköt ja siistit, yltävät mun Corsair 460X kotelossa vaivatta emolevyn PWM-paikoille siististi reititettynä emolevykelkan takaa.
Omat käyttökokemukseni ML-ropeleista on pelkästään positiivisia. Ovat olleet hintansa väärtti ja käytössä nyt vuodenvaihteesta saakka, eli viisi kuukautta.
Minulla on kuusi kappaletta valkoisilla ledeillä varustettuja ML tuulettimia, neljä 120mm tuuletinta ja kaksi 140mm. Kaksi on kiinni alphacoolin AIO:n radissa, ja loput toimittavat koristeen/kotelotuulettimen virkaa.
ML-tuulettimet on vakuuttaneet mut tähän mennessä melu/ilmansiirto suhteellaan. Nämä ovat hiljaisilla kierroksilla äärimmäisen hiljaiset, ja kuulokynnys esim. omistamiini Noktuan, EK:n tai Gentle-Typhoonin tuulettimiin verrattuna on paljon korkeammalla. Tarkoitan siis että jos alan kuulemaan Noktuan siellä n. 700-800rpm hutikossa, niin ML pyörii parisataa kierrosta isommilla kierroksilla ennenkuin kuulen sen. Eli ML puhkuu enemmän ilmaa ennenkuin sen alkaa kuulemaan.
Ainoat omat hankaluudet olivat aiemmalla Z97 buildilla, jossa vain yksi emolevyn viidestä PWM-liittimestä oli oikeasti PWM-liitin. Muut olivat nelipinnisiä volttisäätöisiä liittimiä, vaikka manuaalissa toista väitettiinkin. Kaikkea sitä voikaan yleismittarilla mittailla
Siitäkin kuitenkin selvittiin lisävirtaa syöttävällä PWM-splitterillä, varsinkin kun tiedossa oli tämä tuleva Ryzen-päivitys ja asuksen lupailema laaja 'aito' pwm-tuki am4 x370 emolevyilleen. Ja mukava oli huomata, että puheet pitivät kutinsa!
Arvosteluja
Ja lopuksi vähän thermalbench.com:n arvostelukäppyröitä:
120mm tuuletin:
Lähde: Corsair ML120 Pro 120 mm Fan (sai arvosanaksi highly recommended, teknisin varauksin ja rajoittein jännitteen ym. suhteen )
140mm arvostelu:
Corsair ML140 Pro 140 mm Fan
Muita revikoita:
Corsair ML120 & ML140 Magnetic Levitation Fan Review | We have to call them Magnetic Levitation | Cases & Cooling | OC3D Review
Corsair ML Series Magnetic Levitation Fan Review
Corsair ML Pro Series Review - Introduction
Corsair ML140 and ML120 fans Review | KitGuru
Recensione ventole Corsair ML - Magnetic Levitation fan
Videoita:
Kit-gurun arvostelijalla on 'feikki-pwm' liitin Gigabyten X99 emolevyssä. Kattokaapa kohdasta 08:50 eteenpäin Sanookin sen tuossa videolla kuten tietysti pitääkin, huomaa sen että voltit heittää siitä että tuulettimen valot himmenee ja voimistuu kierrosten mukaan.
Lopuksi:
Tosiaan tähän ketjuun voitaisiin koota kaikki lätinä ML-tuulettimista, niihen liittyvästä PWM-liitin/kontrolleri/mikälie keskustelusta ja niin etespäin. Ettei menisi muissa triideissä ihan mahdottomaksi spämmäämiseksi
Tottahan tämäkin. Mulla pyörii idlessä 900 rpm ja tuulettimen ääni peittyy täysin kiinni Arcti Cooling Liquid Freezer 120 pumpun alle. Tuuletin on pushina radissa, kai sekin vaikuttaa kun on aika pitkä väli tuulettimen ja kopan ulkoreunan välillä.Tämäkin on suhteellista. Itsellä kone pöydällä ja customloopissa nämä ML120 tuulettimet. 600-625rpm pyörivät idlessä ja rasituksessa nousee sinne 800-900 rpm tienoille ja eron kyllä huomaa äänessä jollei kuulokkeita pidä päässä.
Pointtina siis että kannattaa muistaa äänettömyyden olevan kovin suhteellista. Ei näitä silti äänekkäiksi voi sanoa
Ainakin manualin mukaan tuonne on merkattu 4pin kohtiin FAN PWM. Jos ei ole ollut aito pwm, niin asuksen manualissa on ennen ainakin lukenut pwm:n tilalla +5V.Terve, asus p8h77-m pro emo käytössä osaako kukaan sanoa onko tässä oikea pwm liitin? en löytänyt googlettamalla.
Ainoa aito pwm liitin tuossa on CPU_FAN liitin. Jos haluat tuolla emolla ajella maglevejä niin tarvitset joko tuuletinkontrollerin tai lisävirrallisen splitterin.Terve, asus p8h77-m pro emo käytössä osaako kukaan sanoa onko tässä oikea pwm liitin? en löytänyt googlettamalla.
Onkohan sulla nyt oikean lankun manuaali auki? Ei tuossa ole muita 4pin liittimiä kuin CPU_FAN ja CPU_OPT jota ei voi erikseen kontrolloida. Tossa manuaalissa todetaan ihan selvästi että CHA_FAN liitin/liittimet ovat 3pin.Ainakin manualin mukaan tuonne on merkattu 4pin kohtiin FAN PWM. Jos ei ole ollut aito pwm, niin asuksen manualissa on ennen ainakin lukenut pwm:n tilalla +5V.
Onkohan sulla nyt oikean lankun manuaali auki? Ei tuossa ole muita 4pin liittimiä kuin CPU_FAN ja CPU_OPT jota ei voi erikseen kontrolloida. Tossa manuaalissa todetaan ihan selvästi että CHA_FAN liitin/liittimet ovat 3pin.
kah kiitos korjauksesta, multa jäi toi pro poisOnkohan sulla oikean lankun manuaali auki?
p8h77-m pro: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8H77-M_PRO/E8626_P8H77-M_PRO.pdf
p8h77-m: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8H77-M/E7313_P8H77-M.pdf
Jos nyt useampaa magleviä meinaat ajaa niin tarvitset joko tuuletincontrollerin tai lisävirrallisen splitterin joka tapauksessa. Tämmöisen esimerkiksi.eli tuohon saisi maglevit toimimaan? minkälaista controlleria jos aluksi tulis 2 kpl 140mm eteen ja 1kpl 120mm taakse. myöhemmin ehkä 2kpl 120mm radiin. ja mitä mallisia magleveita kun noitakin on premium/pro mitä lie
selvä, kiitos. eli virta powerista ja pwm singnaali cpu fan paikasta? miten sitten kun noita haluaa säätää esim 800-900rpm tuon splitterin kanssa, pyöriikö kaikki samaa nopeutta, jos haluaa yksittäin säätää niin pitää olla controlleri?Jos nyt useampaa magleviä meinaat ajaa niin tarvitset joko tuuletincontrollerin tai lisävirrallisen splitterin joka tapauksessa. Tämmöisen esimerkiksi.
Noilla mallinimillä ei ole mitään muuta käytännön merkitystä kuin se että toisissa on yksiväriset ledit ja/tai pehmustetut kulmat ja toiset ovat ledittömiä ja muovisilla kiinnityskulmilla. Tehot ja rpm ovat kaikissa samat.
eli tuohon saisi maglevit toimimaan? minkälaista controlleria jos aluksi tulis 2 kpl 140mm eteen ja 1kpl 120mm taakse. myöhemmin ehkä 2kpl 120mm radiin. ja mitä mallisia magleveita kun noitakin on premium/pro mitä lie
Jos nyt useampaa magleviä meinaat ajaa niin tarvitset joko tuuletincontrollerin tai lisävirrallisen splitterin joka tapauksessa. Tämmöisen esimerkiksi.
Noilla mallinimillä ei ole mitään muuta käytännön merkitystä kuin se että toisissa on yksiväriset ledit ja/tai pehmustetut kulmat ja toiset ovat ledittömiä ja muovisilla kiinnityskulmilla. Tehot ja rpm ovat kaikissa samat.
Jos haluat yksittäin säätää niin controlleri on ainoa vaihtoehto. Splitterin kanssa ne pyörivät samaa tahtia.selvä, kiitos. eli virta powerista ja pwm singnaali cpu fan paikasta? miten sitten kun noita haluaa säätää esim 800-900rpm tuon splitterin kanssa, pyöriikö kaikki samaa nopeutta, jos haluaa yksittäin säätää niin pitää olla controlleri?
Mulla pyörii looppi Define C:ssä maglevien voimalla. Ei noita voi todellakaan äänekkäiksi sanoa, mutta lämpöjen puolesta ihan tehokkailta tuntuu. Täydessä rasituksessakaan ei ääni tule kuulokkeiden läpi.Vaikea sitä on etukäteen sanoa, mutta missään nimessä en ajatellut pyöritellä täysillä. Varmaan jossakin 700-1000rpm paikkeilla se voisi olla, riippuen miten nämä sitä ilmaa liikuttavat. Mahdollisesti koneeseen tulee Aplhacoolin Eiswolf ja EisBaer ja näille 2 x 240 radia, joihin yhteensä neljä 120mm tuuletinta. Koteloksi varmaankin Define C. Mahdollisimman hiljaista ja silti mahdollisimman tehokasta settiä olisi hakusalla, jotain tähän tapaan siis (kliks).
Jos käyttää kuulokkeita pelattaessa, niin niiden läpi nyt ei kuule vaikka kaivinkone mylläisi vieressä, joten tuo ei riitä takaamaan juuri mitään, mutta uskon yllä että keskimäärin hiljaisemmista coolereista näissä on joka tapauksessa kyse.Täydessä rasituksessakaan ei ääni tule kuulokkeiden läpi.
Tarkotuksena olis hankkii muutamia ML tuulettimia uuteen kokoonpanoon. En kuitenkaan ole täysin varma on tuossa uudessa emossa (strix z370-f) noita aitoja pwm-lähtöjä. Manuaalista yritin vilkuilla ja kyllähän siinä se pwm mainitaan, mut ois kiva saada varmuus ennen kuin ostan tuulettimet.
Koska on siinä ja siinä kykeneekö yksi headeri antamaan tarpeeksi voltteja kolmelle tuulettimelle. Luultavasti riittää mutta itse en maglevien kohdalla ottaisi tuota riskiä. Noi lisävirralliset splitterit maksaa pari euroa enemmän kuin 3way splitterit ja ainakin niillä saa mielenrauhan tuolta asialta.Miksei splittereillä voi laittaa 3 samaan headeriin?
Koska on siinä ja siinä kykeneekö yksi headeri antamaan tarpeeksi voltteja kolmelle tuulettimelle. Luultavasti riittää mutta itse en maglevien kohdalla ottaisi tuota riskiä. Noi lisävirralliset splitterit maksaa pari euroa enemmän kuin 3way splitterit ja ainakin niillä saa mielenrauhan tuolta asialta.
Ledien tulisi valaista koko ajan samalla kirkkaudella, mikäli tuulettimet saavat jatkuvasti tasaista virtaa. CPU_FAN ja CPU_OPT pitäisi olla tuossa lankussa aitoja PWM-headereita, laittaisin splitterillä (lisävirralla) jompaan kumpaan nuo tuulettimet etteivät mene paskaksi.Tuli tilattua ja asennettua 3 kpl sinisiä ml120 tuulettimia. Emolevynä asus Z97-A ja näköjään kävi sit ilmi, ettei tässä ole "aidot" pwm liittimet. Eikös nuiden ledien pitäisi palaa kokoajan yhtä kirkkaana jos on aidot pwm? Vai olenko käsittänyt väärin? Säädin ne nyt pyörimään kuitenkin 1000 RPM jatkuvasti asus ai suite 3 fan xpertillä. Särjenkö nyt noi uudet tuulettimet jos jatkan käyttöä?
Tuli tilattua ja asennettua 3 kpl sinisiä ml120 tuulettimia. Emolevynä asus Z97-A ja näköjään kävi sit ilmi, ettei tässä ole "aidot" pwm liittimet. Eikös nuiden ledien pitäisi palaa kokoajan yhtä kirkkaana jos on aidot pwm? Vai olenko käsittänyt väärin? Säädin ne nyt pyörimään kuitenkin 1000 RPM jatkuvasti asus ai suite 3 fan xpertillä. Särjenkö nyt noi uudet tuulettimet jos jatkan käyttöä?
Aidossa PWM:ssä ledit on aina kirkkaat ihan sama mitkä kierrokset ja volttisäätösessä himmenee kun kierroksia laskee.
Aseta biossista tuulettimet PWM- tilaan. Jos ei auta niin huonohko tuuri, ja juu ne ropelit hajoaa kyllä jos ajat liian pienellä jännitteellä.
Nuo ei ole varsinaisia säädinpaneeleita. Mulla on tuo Corsair Commander Pro, ja se on varsin pätevä laitos.