Kierretty. Ei saa muualta signaalia.
Siirsin K-markettiin sen tukarin. Loogiselta näyttää kartalla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kierretty. Ei saa muualta signaalia.
Solujen keilat ei niin tarkkoja CellMapperissä ole, että kannattaisi lähteä poistelemaan. Joku puhelin on voinut yhdistää väärään soluun ihan päinvastaisen keilan keskelläkin, silloin tulee kuuluvuusalueestakin omituinen. Loputon suo, jos alkaa noita solutasolla siivoamaan, tärkeintä että itse tukiasema on oikealla kohdallaan. Jos solut alkaa venyä satoja kilometrejä, niin silloin todennäköisesti koko tukiasema on siirretty muualle ja siinä tilanteessa pitäisi palauttaa laskettu sijainti ja jokainen solu poistaa yksi kerrallaan, uudet tulee sitten oikealle alueelle.Vaikuttaako parametrimuutokset miten paljon solujen keiloihin? Vaikuttaako niin rajusti että kannattaisi siivota solut kyseisen maston kohdalta pois ja antaa cellmapperin kartoittaa solujen keilat uudelleen? Tiedän yhden maston jolle tämä homma tehty ja sitäkin hiottu vielä muutosten jälkeen lisää kun sotki osalla käyttäjistä 5G puolen täysin (tuli jatkuvaa todella rajua packet lossia) Masto fyysisesti todella lähellä mutta huomattavasti maastossa matalemmalla packet lossista kärsineeseen sijaintiin verrattuna niin hyvinkin mahdollista on tuo että tuurilla solujen keilat parametrimuutosten myötä kuuluneet kyseiseen sijaintiin liian vahvana ja laitteet veti yhteydet sekaisin sen vuoksi. Ei tullut otettua silloin screenshottia signaaliarvoista mutta muistelen että aivan liian rajut voimakkuudet oli. Ongelmat nyt selvitetty ja oletan että parametrejä ei enää olla muuttelemassa kun päivityspäivämäärätkin jo menneet ohitse. Päivitykset mallia piilopäivityksiä kun eivät noita näyttäneet edes Elisan muulla kartalla. Selvisivät sen myötä kun ekana maston kuidut yksi työmaa vetäisi poikki, sitä selvitellessä selvisi että päivitykset myös työn alla jotka keskeytyi kuitukatkoksen myötä. Muutoksia sitten vielä jatkettiin niistä seuranneiden ongelmien myötä.
Eikö tua sivu toimi enää ilman tunnusta?
Ei poistu kartalta mikään itsekseen, mutta kirjautunut käyttäjä voi karttaa siivota. Jos itseä ei huvita tehdä niin todennäköisesti joku muu jossain vaiheessa niitä mielellään siivoaa.Mökkipaikkakunnalle uudistettiin Suomen yhteisverkon toimesta 4G/5G mastoja ja nythän Cellmapperin keilat ei pidä enää paikkansa ollenkaan. Poistuuko nuo vanhat solut itsekseen kartalta vai vaatiiko se jonkun ylläpitäjän toimia? On vaan aikamoista sillisalaattia kohta tuo kartta.
Mitä siis pitää tehdä että pystyy mappaamaan 5G-soluja? Noita mun 5G-pisteitä ilmestyy kyllä kartalle mutta ei soluja. Puhelimena Xiaomi 11 lite 5G.
Unohtui tietty mainita että tämän olen jo tehnyt 5G setting appsilla, joka näyttäisi olevan vain sama valikko mikä aukeaa tuolla 4636:lla. Olen koittanut sekä DNA että Elisan simeillä. Jos boottaan puhelimen sen jälkeen niin molemmat vaihtuvat takaisin modeen NR/LTE/WCDMA.Laite pitää pakottaa SA:lle. Kokeile vaikka *#*#4636#*#* ja valitse NR Only.
System Subtype | SA |
Unohtui tietty mainita että tämän olen jo tehnyt 5G setting appsilla, joka näyttäisi olevan vain sama valikko mikä aukeaa tuolla 4636:lla. Olen koittanut sekä DNA että Elisan simeillä. Jos boottaan puhelimen sen jälkeen niin molemmat vaihtuvat takaisin modeen NR/LTE/WCDMA.
Omassa Galaxy A53 puhelimessa tuo toimi Android 12 mutta ei toimi enää Android 13 päivityksen jälkeen. NR only tilan voi kyllä valita mutta SA taajuudet ei näy.Laite pitää pakottaa SA:lle. Kokeile vaikka *#*#4636#*#* ja valitse NR Only. Huomaa ettet voi sitten käyttää mobiiliverkkoa samaan aikaan tai vastata puheluihin. Muista muuttaa moodi takaisin kun lopetat SA mappauksen. Saattaa myös vaatia joissain tilanteissa puhelimen bootin, jotta SA menee päälle. Luonnollisesti operaattorilla pitää olla SA enabloitu alueella, jotta voit mapata sitä. Eli esim. Yhteysverkossa ei onnistu tällä hetkellä vielä. Cellmapperissa pitää sitten näkyä ruudulla NR SA, jotta mappaa SA:ta.
Minä en näistä sen syvällisemmin ymmärrä, niin pari kysymystä on taas herännyt mappaillessa.
1. DNA:n mastosta 10566 löytyy 5G NSA:lla N78 sekä 370 että 371 PCI:llä. Kuitenkaan minä tai muutkaan ei ole tuota N78 löytänyt SA:lla. Näyttääkö Cellmapper siis väärin vai voiko tuo N78 olla vain NSA:lla ja miksi?
2. Telian 4G-mastossa 146143 on ollut myös 5G jo kolmatta vuotta, samoin 143618 & 143358:ssa ainakin viime kesästä asti. Miksi mitään näistä ei löydy SA-tilassa?
Minä mappaan SA:lla myös. Tämä ei vastannut kumpaankaan kysymykseen ollenkaanHarvalla on päätelaitetta joka tukee SA-tilaa tai on käytössä kun siihen ei voi rekisteröityä. Tästä syystä Cellmapperissä on aika vähän tietoa. Mutta SA:ta on Elisalla, Telialla ja DNA.lla koko verkossa pois lukien Yhteisverkko (DNA/Telia) alue.
Minä mappaan SA:lla myös. Tämä ei vastannut kumpaankaan kysymykseen ollenkaan
Mulla ei siis DNA 5G SA mappauksessa ole mitään varsinaista ongelmaa vaan kysymys oli tämä:Oletko yrittänyt hakea manuaalisesti verkkoa DNA 5G? Voi olla että puhelimesi yhdistää suoraan toisen operaattorin 5G SA:lle ja sitten ei löydä toista. Jos puhelimesi antaa voit yrittää hakea manuaalisesti verkkohakua käyttäen esim.
Tässä viime kesän jutussa taitaakin olla vastaus tähän kysymykseen?2. Telian 4G-mastossa 146143 on ollut myös 5G jo kolmatta vuotta, samoin 143618 & 143358:ssa ainakin viime kesästä asti. Miksi mitään näistä ei löydy SA-tilassa?
Nuo mainitsemani tukiasemat ovat vain N28 ja siten ei ilmeisesti SA”Hyvän palautteen kannustamana päädyimme aktivoimaan ominaisuuden koko 5G-verkossamme, ensi vaiheessa 3,5 GHz:n varsinaisella 5G-taajuudella”, kertoo Telian 5G-ohjelman johtaja Janne Koistinen.
Mökillä viikko sitten auennut tukari testauksessa ja taas sama homma. NSA:lla löytyy N78 ja SA:lla ei pihaustakaan. Kolme tuota on ehtinyt jo SA:lla mapatakin ja vain N28 löytynyt.
Juu toki, mappailen SA kaikilla kolmella operaattorilla satunnaisesti. Nuo 111068 ja 110566 on sellaisia että SA:lla olen löytänyt N28 mutta ei N78:a millään etäisyydellä tai suunnalla vaikka NSA:lla heti. Alueella on pari muutakin aktiivista SA-mappaajaa ja tuo 110566 on Last seen useita kertoja viikossa, mutta eipä siitä kukaan muukaan N78 SA löydä.Kännykkä pitää pakottaa SA:han, jotta sitä voi mapata, koska siihen ei ole vielä tavallisilla liittymillä pääsyä. Tällöin ei myöskään data/puhelut luonnollisesti toimi. DNA:lla on kyllä kaikissa uusissa Huawein tukareissa SA aktivoitu ml. tuo tukari josta CM kuvakaappaus.
Juu toki, mappailen SA kaikilla kolmella operaattorilla satunnaisesti. Nuo 111068 ja 110566 on sellaisia että SA:lla olen löytänyt N28 mutta ei N78:a millään etäisyydellä tai suunnalla vaikka NSA:lla heti. Alueella on pari muutakin aktiivista SA-mappaajaa ja tuo 110566 on Last seen useita kertoja viikossa, mutta eipä siitä kukaan muukaan N78 SA löydä.
DNA:n kuuluvuuskartan mukaankin molemmissa mastoissa on vain N28, mutta mikä sitten selittää nämä screenshotit? Eikö tuo LTE ja NR sama PCI tarkoita DNA:n tapauksessa että N78 tulee nimenomaan samasta mastosta kuin 4G?
Juu toki, mappailen SA kaikilla kolmella operaattorilla satunnaisesti. Nuo 111068 ja 110566 on sellaisia että SA:lla olen löytänyt N28 mutta ei N78:a millään etäisyydellä tai suunnalla vaikka NSA:lla heti. Alueella on pari muutakin aktiivista SA-mappaajaa ja tuo 110566 on Last seen useita kertoja viikossa, mutta eipä siitä kukaan muukaan N78 SA löydä.
DNA:n kuuluvuuskartan mukaankin molemmissa mastoissa on vain N28, mutta mikä sitten selittää nämä screenshotit? Eikö tuo LTE ja NR sama PCI tarkoita DNA:n tapauksessa että N78 tulee nimenomaan samasta mastosta kuin 4G?
Tietääkö joku pystyykö jollain puhelimella lukitsemaan 5G SA tai NSA taajuuksia ilman mitään maksullisia sovelluksia? Maston lähellä yleensä väkisin N78 (3500mhz)
Esim. Xiaomilla toimii hienosti. Pari koodia ja avot.
Xiaomi itsellä käytössä. Olisiko ohjetta tarjolla?
Itsellä NSG niin kerran vain tarvitsin tuota säätää ennen kuin puhelin oli rootattu. Olikohan *#*#7282583#*#* sitten jolla sai SA:n enabloitua ja disabloitua. Voi myös googlata Xiaomi Secret Codes tms. *#*#4636#*#* koodilla pääsee valikkoon ja valitsemaan sim-slottia ja sieltä verkon tyyppivalikosta NR Only.
En muista jouduinko boottaamaan puhelimen myöskin, että suostui sitten SA:lle menemään. Omalla vastuulla sitten...Pientä säätöä se oli, mutta toimi kyllä.
Elisa nyt sulkenut 3G verkon Hämeenlinnassa:
Elisa - 3G poistuu käytöstä vuoden 2023 aikana - siirrymme kohti uudempaa teknologiaa
Vielä näyttää kuuluvuuskartan mukaan olevan, katsotaan kauanko päivittymisessä kestää.Elisa nyt sulkenut 3G verkon Hämeenlinnassa:
Elisa - 3G poistuu käytöstä vuoden 2023 aikana - siirrymme kohti uudempaa teknologiaa
Esim. Xiaomilla toimii hienosti. Pari koodia ja avot.
Joo onnistui noilla koodeilla ilman NSG:täkin mutta saiko taajuuden valittua vielä jostain? Tosiaan jos maston lähellä haluaisi yhdistää N28 700mhz SA tai NSA kun yhdistää yleensä väkisin 3500mhz jos mastossa se on tai tulee jostain kauempaa
Toimiiko tämä kaikilla Xiaomin 5G-malleilla vai pitääkö olla joku tietty malli/piirisarja?
Mites näihin pääsee?En ole löytänyt muita kuin 4G-taajuuslukkoja menujen kautta.
Mites näihin pääsee?
Aika huvittavaa alkaa olla tämän käyttäminen kun tietojen ilmestyminen näyttää kestävän jopa 2-3 viikkoa, myös premium-käyttäjillä..
Tiedä sitten tuosta tilapäisestä, aikalailla tämmöstä se on ollut koko alkuvuoden.Varmaan tilapäistä ongelmaa sitten, varsinkin premiumeilla tukarit pitäisi kyllä ilmestyä nopeasti. Itsellä on käytännössä aina samana päivänä tulleet näkyviin.
Tiedä sitten tuosta tilapäisestä, aikalailla tämmöstä se on ollut koko alkuvuoden.
Tukari aukesi 23.2. Mappasin sen ekan kerran 5.3 mutta ei ilmestynyt kartalle. Ajoin uudestaan ohi 17.3 ja silloin ilmestyi, kuitenkin premium-käyttäjä oli tuon mapannut ekan kerran jo 24.2, ei vaan ilmesty. Paluumatkalla mappasin saman maston 4G-puolen, tiedot päivittyi pari päivää sitten.
Joku oli mapannut lähellä toisen tukarin 21.3, ilmestyi eilen kartalle. Nämä vaan pari esimerkkiä.
Joskus ne tiedot ei ilmesty kartalle välttämättä ollenkaan, vaikka olisi Premium käyttäjä. Ilmestyy kyllä sen jälkeen sitten, jos itse tai joku muu käy kartoittamassa kyseistä tukiasemaa uudelleen ja lähettää datapisteitä siitä. Tämä on vähän tympeää varsinkin, jos kartoittaa 5G-tukiasemia, kun muita 5G-mappaajia toistaiseksi hyvin vähän.Heh, sattuipa sopivasti... Nyt ei ollutkaan aamupäivän kävelylenkin datat ilmaantuneet kyseisen tukarin keiloihin vielä vaikka kohta on puoli vuorokautta kulunut kävelylenkistä ja tiedän että keiloissa olisi muutoksia. No, ehkä ne sinne ilmaantuu, ei mulla mikään kiire ole. Jos huomenna kävelisi lenkin toiseen suuntaan niin saisi eri suunnalle levitettyä keiloja, kuitenkin on sellaisella paikalla että ihan hirveästi muita tuskin tuon tukarin etelälaidalla kulkee kun on peltoa ja pikkuteitä eli ei ole missään pääväylän varrella.
@olkitu oiskos sulla kommenttia aiheeseen?
Lähinnä että miksi nuo datat joiltain jää pois kartalta?Ei kai mitään kommentoitavaa. Täällä on hyvin vastattu monen muun toimesta.
Nyt lähti metsä nurin ja 4G nopeudet kasvoi.
2 FinnSatin lisäantennia katolla.
Miten näitä arvoja voisi tulkita? Näköyhteys mastoon on. Yöllä sen erottaa. Päivällä ei, jos ei tiedä mistä etsii.
CQI
CQI0:5 CQI1:14
RSRQ
-14.0dB
RSRP
-82dBm
RSSI
>=-51dBm
SINR
6dB
Tänään Telia ehdotti 5G liittymää. Naapurin metsää ei saa kaataa. Se on väärällä suunnalla. Kuulemma pitäisi toimia.