BYD Seal, Dolphin, Atto3, Han, Tang yleistä

Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
864
Jotenkin sellainen kutina, että näitä tullaan myymään seuraavien muutamien vuosien todella paljon. Jos unohtaisin ennakkoluuloni kiinakamaan, niin toi Seal olisi ihan aidosti todella houkuttelevan oloinen peli
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Mitä lie kertoo Suomen tärkeydestä, että autojen tulo siirtyi joulukuulta tammikuulle, sitten helmikuulle ja nyt ehkä kesäkuussa ensimmäisille. Itse veikkaan, että vasta kesän jälkeen on autoja muutamaa enempää maassa. Ja silloin on kai jo Kiinassa esitelty Facelift :hmm:

Toisaalta Seal ei näemmä ole edes ennakkomyynnissä Norjassa, Ruotsissakaan ei ole vielä autoja. Pohjoismaat on kuitenkin ladattavien autojen suhteellisissa määrissä maailman koko top 5, joten eikö uskota tuotteeseen vai mikä mättää? Täällä kuitenkin saisi hyvällä tuotteella & hinnoittelulla vähemmällä määrällä autoja suhteessa isompaa osuutta markkinasta.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
213
Ei ehkä kannata koeajoilla luottaa BYDien kulutuslukemiin... näyttäisi olevan heittoa jopa yli 20% todelliseen:
1709313881639.png

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Ei ehkä kannata koeajoilla luottaa BYDien kulutuslukemiin... näyttäisi olevan heittoa jopa yli 20% todelliseen:

Edit: Ah, kulutusmittaria meinasit. Siinä on kyllä BYDeissä parannettavaa, ei muutenkaan näe statseja kovin kattavasti.

Omalla Sealin koeajolla en kyllä edes sitä lukua katsonut. Ajoin sen verran pitkään, että pystyin itse laskemaan mitä vie ja miten pitkälle pääsee.
 
Viimeksi muokattu:

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Isompi huomio videolta oli kustannukset:
Tesla model 3, 10 tuhannen mailin kustannus 742 puntaa kotona ja julkisilla 2021 puntaa.

Lexus RZ 450 oli epätaloudellisin ja kotona 1168 puntaa ja julkisilla 3183 puntaa.

Sit taas BYD seal suora kilpailija kolmoselle kokonsa puolesta.,939 puntaa kotona ja 2557 puntaa julkisilla.

Noi on aika hiton isoja eroja. Tohon ku otat päälle viel huoltokustannukset vs teslan ei huolto-ohjelmaa.

Ei nyt sinällään yksin Bydiin liittyvä asia, mutta kyllä noissa sähköautoissakin kannattaa sitä kulutusta miettiä ja huoltoja jne hintoja, vaikka ajaminen sillä epätaloudellisellakin on halpaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Isompi huomio videolta oli kustannukset:
Tesla model 3, 10 tuhannen mailin kustannus 742 puntaa kotona ja julkisilla 2021 puntaa.

Lexus RZ 450 oli epätaloudellisin ja kotona 1168 puntaa ja julkisilla 3183 puntaa.

Sit taas BYD seal suora kilpailija kolmoselle kokonsa puolesta.,939 puntaa kotona ja 2557 puntaa julkisilla.

Noi on aika hiton isoja eroja. Tohon ku otat päälle viel huoltokustannukset vs teslan ei huolto-ohjelmaa.

Ei nyt sinällään yksin Bydiin liittyvä asia, mutta kyllä noissa sähköautoissakin kannattaa sitä kulutusta miettiä ja huoltoja jne hintoja, vaikka ajaminen sillä epätaloudellisellakin on halpaa.
Jep, vaikka harva taitaa täällä latailla autoaan kotona 34 senttiä / kWh tai julkisilla kaikkia ajojaan hintaan 92 senttiä / kWh, kuten valitsemissasi esimerkeissä.
Tietty tuo videonkin laskelma pörssisähköllä latailusta M3 £179 vs Seal £227 kuulostaa vähemmän dramaattiselta.

Renkaat ja huollot taitaa olla suurimmat "kiinteät" kulut ja rengaskuluissa kyllä tulee useimmille sähköautoille takkiin polttiksiin nähden. Kunkin omaan tilanteeseen toki täytyy arvioida mahdollista pitoaikaa (eli sitä kautta arvonalenemaa) ja tarvittavan rahoituksen hinnan vaikutusta auton kokonaishintaan.

Ehkä tämä keskustelu kuuluisi tuonne yleiseen sähköautokeskusteluun, toisin kuin siellä viime päivinä olleet :)
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 128
Asiaton käytös
vieläkö joku ostaa tätä kiinan roskaa? Veikkaan että itänaapurista löytyy saman henkistä väkeä.
 

porakone700

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2023
Viestejä
149
vieläkö joku ostaa tätä kiinan roskaa? Veikkaan että itänaapurista löytyy saman henkistä väkeä.
En kutsuisi kiinalaisia autoja kategorisesti roskaksi, mutta kyllähän noilla on aika häijy historia Kiinassa. Autojen akut räjähtelee vasemmalla ja oikealla, ohjauksen avustajat kiskoo autoa oudosti, random virhekoodeja jotka jättää auton tienlaitaan, pahoja suunnitteluvirheitä, autofirmat kiristää asiakkaitaan olemaan hiljaa jne. Firmoja myös menee aika kovalla tahdilla konkurssiin ja omistajat jäävät ilman huoltoa tai tukea proprietary-systeeminsä kanssa. CCP taas sensuroi heti kaikki negatiiviset uutiset Kiinan sosiaalisesta mediasta ettei kotimaiselle autoteollisuudelle tulisi mainehaittaa.

BYD ei ole mitenkään poikkeus vikojen suhteen, mutta kyseessä on Kiinan suurin automerkki ja vientimerkki joten todennäköisesti riskit BYD kohdalla on pienemmät kuin muilla autoilla. Kiinalla on myös tapana ainakin alkuvaiheessa lähettää ulkomaille hiukan eri laatutasoa (=parempaa) mitä kotimarkkinoilla ja kehitysmaissa myydään koska länsimaalaisilla ja kiinalaisilla on eri laatustandardit. Toisaalta taas nämä kiinansähköjen hinnat on Euroopassa n. 1.5-4 kertaa kalliimpia kuin Kiinassa Kun ollaan kuitenkin jo premium/luxus-autojen hintaluokassa niin henk. koht. en pystyisi keksimään syytä miksi hankkisin hämärän Kiina-auton hämärältä merkiltä jonka huolto on kyseenalainen ja joka sattaa olla jo ensi vuonna entinen firma. Sama ostaa Tesla, BMW jne.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 329
Onhan toi Seal nyt tykimpikin kuin perus Model 3 (oletan että ei ollut perf malli tässä) joten luonnollista että kuluttaa enemmän?

Kiinavänkääjiä riittää aina ja heidän ilokseen myös ”länsi”merkit (jotka ovat täynnä kiinalaisia osia) ovat laskeneet hintoja paineessa ja Tesla faneille löytyy täältä onneksi oma ketjukin.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Onhan toi Seal nyt tykimpikin kuin perus Model 3 (oletan että ei ollut perf malli tässä) joten luonnollista että kuluttaa enemmän?
On hyvin marginaalinen ero perffillä ja long rangella kulutuksen suhteen, eikä tollases normi ajossa senkään vertaa. Tais rangessakin eroa olla vain 30km, käytännön tasolla ero on jopa vähemmän.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
The Electric Viking puhelee Youtubessa että BYDillä on aivan katastrofaalinen romahdus Kiinan myynnissä. Puhututaan yli 50% putoamisista myynnissä. Voi tarkoittaa että kohta niitä BYD on Euroopassa jokaisella maahantuojalla reilusti varastossa ja tarjoukset paranevat. Joutuvat varmaan hiukan katselemaan etteivät tallo liikaa Saksan varpaille.


 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
The Electric Viking puhelee Youtubessa että BYDillä on aivan katastrofaalinen romahdus Kiinan myynnissä.
Tosin ilmeisesti kaikilla valmistajilla Kiinassa ollut huono kuukausi. BYD on vain ainoa näistä isoista, joka julkistaa myytyjä autoja per kk. Kiinalainen uusi vuosi taisi osua 10-17.2. välille, jolloin markkina on seis. Viime vuonna se osui tammikuulle, joten tuo sekoittaa rekisteröintilukemia tammi/helmi välillä. Joka tapauksessa, BYDin myynti on tippunut samassa suhteessa kuin muidenkin kiinalaisten valmistajien suhteessa joulukuuhun johon tässäkin verrataan. BEVien myynti on keskimäärin Kiinassa tippunut sen 43% helmikuussa (koskee myös muita valmistajia siis).

En lähtisi ihan nopeasti kuukaudesta vetämään johtopäätöksiä miten markkina siellä kehittyy. Muutenhan meillä on kohta varastot täynnä Tesloja, BYDejä, NIO:ta ja muita valmistajia.

Electric Viking nyt vaan on talipallo, en tiedä miten se mihinkään asialliseen keskusteluun kuuluu.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Kiinan MG onkin sitten oma pomminsa
Ei sen enempää tai vähempää pommi kuin BYD. Katselee noita sensuurista läpipäässeitä pätkiä, niin akkupalot Kiinassa BYDilläkin on aika omaa luokkaansa. Toki voi aina valehdella itselleen ja sanoa Kiinan tekevän hyvää kamaa ja luotettavaa, mutta se on oma lukunsa se. Mahtaako täälläkin autot olla jo puoliruosteessa, kuten Australiassa oleva kiinakura.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Ei sen enempää tai vähempää pommi kuin BYD. Katselee noita sensuurista läpipäässeitä pätkiä, niin akkupalot Kiinassa BYDilläkin on aika omaa luokkaansa. Toki voi aina valehdella itselleen ja sanoa Kiinan tekevän hyvää kamaa ja luotettavaa, mutta se on oma lukunsa se. Mahtaako täälläkin autot olla jo puoliruosteessa, kuten Australiassa oleva kiinakura.
Ei ainakaan mun kiinalainen Teslani vielä ole umpiruosteessa, taitaa olla vähemmän kuin kapitalisti-sika-amerikka-versiot, tai mikä lienee nyt ihannoimasi nimitys. Eikö tällaiset avaukset voisi siirtää jonnekin ihan muualle (Räbässä on varmasti monta kiinavihaketjua sinulle), ei liity mitenkään näihin autoihin. Eurooppaan tuotavat autot eroavat monesti muista maista, jopa jenkeissä myytävistä malleista.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Ei ainakaan mun kiinalainen Teslani vielä ole umpiruosteessa, taitaa olla vähemmän kuin kapitalisti-sika-amerikka-versiot, tai mikä lienee nyt ihannoimasi nimitys. Eikö tällaiset avaukset voisi siirtää jonnekin ihan muualle (Räbässä on varmasti monta kiinavihaketjua sinulle), ei liity mitenkään näihin autoihin. Eurooppaan tuotavat autot eroavat monesti muista maista, jopa jenkeissä myytävistä malleista.
Mielestäni en maininnut Teslaa. Siellä on länkkärivalvonta laadussa, eri asia kun Kiinan kanssa ollaan tekemisissä.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 329
Se sama länkkäri sai aikaan aivan hirveätä laatua jenkkitehtaalla, mutta yhtäkkiä se rupesi osaamaan asioita asia kun vahtiikin kiinalaisia? Kuulostaa aika rasistiselta jo.
Tämä on hyvä esimerkki piilorasismista. Sama kun Boeing 737 MAXit putos niin ekana syytettiin yhtiön johdossa ei-länsimaisia pilotteja.

Kuinkahan vanha auto pitäisi ostaa jos haluaa sellaisen jossa ei ole yhtään kiinalaisia osia? Kaikissa sähköautoissa niitä on. Aika vanhanaikaista ajattelua täällä.

Jotenkin tuntuu että täällä on jotain länsimerkkien katkeria myyjiä/edustajia kirjoittamassa propagandaa kun niin tunteen palolla haukutaan kiinalaisia.
 
Liittynyt
05.03.2024
Viestejä
1
Joku kysyi latauskokemuksia.

Kokeilin tässä talvella. Atto 3.
Huonoin teho 45-60 kW paikkeilla, paras 89 kW, teholaturista ja varaustilasta riippuen, jotkut pienempitehoiset antaa paremmin kuin toiset isommat.

Ja akun esilämmitys, on.
Kytkeytyi päälle ainakin kun oli n. -20C, näyttöön tuli teksti jotakuinkin "intelligent battery heating switched on".

Jo jonkun haukkuma 3.7kW:n normaali 3-vaihelataus osoittautunut yli 10 kW tehoiseksi myös.

Eipä näissä kummempia ongelmia ole ollut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Ja akun esilämmitys, on.
Kytkeytyi päälle ainakin kun oli n. -20C, näyttöön tuli teksti jotakuinkin "intelligent battery heating switched on".
Ei tuo tarkoita akun esilämmistä, vaan ihan yleistä akun lämmitystä. Käyttöoppaassa tästä kerrotaan:
" Kun ajoneuvoa käytetään alhaisissa lämpötiloissa, akun lämpötilan säätö, järjestelmä alkaa lämmittää akkua sen virta- ja purkuominaisuuksien tehostamiseksi ja ajokokemuksen parantamiseksi. Jos ajoneuvolla ajetaan lyhyitä matkoja, lämmitys voi olla tehotonta, virrankulutus lisääntyä ja toimintamatka lyhentyä. "
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 496
Siinä tuli koodareille ylimääräinen työviikko, kenelläkään ei asiaa kotiin ennenkuin on bitti jiirissä. :comp:
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 329
Heh. Taisi olla vaan kaikki ikkunat auki neliveto!

Piti käydä tällä viikolla koeajamassa kyseinen auto mutta en ole vielä ehtinyt. Nyt on hyvä mennä vittuilemaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Siinä tuli koodareille ylimääräinen työviikko, kenelläkään ei asiaa kotiin ennenkuin on bitti jiirissä. :comp:
Saa nähdä kauanko tuossa korjauksessa kestää :) Noloa kun nyt ei ainakaan vielä tuota autoa kannata hankkia (jos muutenkaan kiinalaista).

Seal "neliveto" tuntuikin laiskalta tai ainakin hieman laiskemmalta, kun vertasi Volvo ex30 nelivetoon heti peräkkäin ajettuna.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 659
Aika noloa! Toisaalta nelivetoisuus varsinkin sähköautoissa on vähän suhteellinen käsite. Audi Quattron veroista nelivetoa löyty tuskin mistään.
Toisaalta taas quattro torsenilla on surkea jos tarvitaan oikeaa nelivetoa (jos ei tasauspyörästön lukkoja).
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Saa nähdä kauanko tuossa korjauksessa kestää :) Noloa kun nyt ei ainakaan vielä tuota autoa kannata hankkia (jos muutenkaan kiinalaista).

Seal "neliveto" tuntuikin laiskalta tai ainakin hieman laiskemmalta, kun vertasi Volvo ex30 nelivetoon heti peräkkäin ajettuna.
Tuo Volvohan on tehty kanssa Kiinassa ja sen omistaa kiinalainen Geely. Mutta neliveto sentään toimii. Taitaa länsimainen laadunvarmistus olla se tärkeä seikka näissä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kiinalaiset ei näköjään näe tarpeelliseksi juuri minkäänlaista testausta jos tuollaisia "ominaisuuksia" pääsee asiakkaille asti. Kuinkakohan suurella varmuudella turvatyynyt laukeavat onnettomuustilanteessa ja onko niitä ylipäätään asennettu? ;)
Sen huomaisi kyllä EuroNCAP samantien, ei menisi muutenkaan luokituksesta läpi, jos tuollaisia olisi.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Kävin tänään iltasella koeajamassa sealin ja ainakin liukkaalla pihalla neliveto toimi kuten pitikin.

Kaikinpuolin yllätti todella positiivisesti ja etenkin käyttöliittymä on kerrankin oikeasti sulava.

Tosi paljon siellä on puutteita ja ongelmia minkä vuoksi itse kallistuisin 10 kertaa 10:stä highland model kolmoseen jonka suora kilpailija toi on, mutta seuraava seal voi olla sit jo todella kova. Erittäin positiiviset fibat ja onhan toi sähköisistä sedaneista ehkäpä parhaimman näköinen.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Kävin tänään iltasella koeajamassa sealin ja ainakin liukkaalla pihalla neliveto toimi kuten pitikin.
Eiköhän se neliveto toimi n. 99% tapauksista, mutta jostain syystä yhdessä casessa ei. Korjattavahan se silti on, mutta softapäivitys hoitanee.

Tosi paljon siellä on puutteita ja ongelmia minkä vuoksi itse kallistuisin 10 kertaa 10:stä highland model kolmoseen
Mitkä olivat pahimmat puutteet? Kesällähän pitäisi tulla pieni refresh (mahdollista platform 3.0 -> 4.0).
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Eiköhän se neliveto toimi n. 99% tapauksista, mutta jostain syystä yhdessä casessa ei. Korjattavahan se silti on, mutta softapäivitys hoitanee.
Olihan ne kuitenkin kahta eri autoa koittanut, eli ei ihan yksittäinen kuitenkaan.


Mitkä olivat pahimmat puutteet? Kesällähän pitäisi tulla pieni refresh (mahdollista platform 3.0 -> 4.0).
No lähinnä nyt matriisien puute, frunkin sulkeminen todella hankalaa (myyjä yritti useamman kerran), frunkin aukaisu (perinteinen vipu jalkatilassa), ei akun esilämmitystä, manuaalinen ratin säätö (ärsyttävä kun kaksi kuskia tosi isolla pituuserolla). Takaluukun aukaisun nappi liian alhaalla puskurissa ja pahimmassa kurapaikassa, kauankohan toimii? Vaikka oli 3,8sek versio ja tuntu et siel ihan potkua on, niin teslan perffin 3,3sek verrattuna toi tuntuu tosi laiskalta. Ei itse kiihtyvyyden vuoksi, vaan siinä kaasun vasteessa oli selvästi pehmeämpi käyrä. Fiilis oli kuin teslan chill moodilla ajelis. Kulutus oli myös model kolmoseen näillä keleillä 5-10kwh enemmän.
Tossa rautapuolen jutut.

Softapuolella: ei reititystä latureiden kautta, ei näytä paljonko akkua määränpäässä, kulutusnäkymät/tripit tosi vajavaiset, ei myöskään kuljettajaprofiileja, eli ei säädä automaattisesti kaikkea kun kävelee autoon. Toki kaksi muistipaikkaa oli.
Sit kännysofta aika raakile (myyjän näkemys), ei navia suomeksi, muutama juttu aika monen mutkan takana, ratin takana oleva näyttö on hyvin vajavainen sen suhteen mitä sinne saa näkyviin, hud ei näytä oikein muuta kuin nopeuden.
Omaan makuun toi kaistallapitoavustin ei ollu hyvä. Joko ei ollenkaan, tai sitten ihan autopilot tyyppinen, mut toi tuntuu vähän silleen et ajat ite mut sit auto holhoo tekemistä. Samoin ite en pystyis enää ottaa autoa missä ei oo kunnon One pedal driveä. Kaiken lisäksi tossa oli jarrut yhdet herkimmistä mitä oon kokenut. Pieni hipaisu ja kärjistettynä pää tuulilasista läpi. :D


Positiivisia juttuja oli myös tosi paljon.
Latausluukku tehty fiksusti. Ei turhaa sähkömoottoria, mutta silti aukeaa itsestään kokonaan painalluksella.
Softa oli eka teslan lisäksi mikä oikeasti toimii just eikä melkein sillon kun painaa ja scrollaa. Täysin sulava. Kuvakkeet myös todella isot vaikka ajon aikana painamiseen. Hud näyttö kerrankin kunnolla kirkas, sai säädettyä sopivalle korkeudelle ja ennenkaikkea teksti oli isoa. Esim Opelissa jouduin tihrustamaan enkä kaikesta saanut selvää.
Alusta todella mukava huonollakin pikkutiellä ja auto oli myös erittäin hiljainen. Penkit tuntui myös todella hyvältä. Lisäksi mulla on tosi monessa uudessa autossa ongelmana se, että polvi ottaa kiinni ärsyttävästi keskikonsoliin. Tässä ei ja senkin muotoilu niin hyvä ettei haittais vaikka osuis. Tilaa oli muutenkin todella hyvin ja ajoasento ole about suoraan todella hyvä. Tykkäsin myös ohjaustuntumasta tosi paljon.

Takakontti ja frunkki oli lähes model 3 tasoiset myöskin. Materiaalit tuntui tosi hyvältä ja myyjä kertoi mielenkiintoisen jutun niistä model S tyyppisistä ovenkahvoista. Pakkasella sähkömoottorien voimaa kasvatetaan jolloin lumi ja jää ei haittaa.

Kääntyvä keskinäyttö ois myös todella hyvä ominaisuus eri tilanteissa ja se toimi myös hienosti.
Tykkäsin myös 360 kameroista ja miten ne toimi, samoin kuin siitä että eteenpäin olevan kameran kuvan sai ajon aikana näkyviin ruudulle. Tosin voyah teki tuon vielä paremmin kun siinä oli infrapunakamera.

Hallintalaitteet oli myös tosi hyvin sijoitettu ja tuntuma laadukas ja hyvä. Oikeastaan jotkut näytön kuvakkeiden ikoneista oli sellasia etten tajunnut mitä tarkoittaa jos en koittanut/kysynyt myyjältä.

Kaiken kaikkiaan jos etsii sedania sähköllä ja ajatus on että ”teslaa en halua”, niin kyllä itsellä ois suoraan valinta BYD seal. Paljon enemmän ”sitä jotain” mikä puuttuu kaikilta muilta merkeiltä.
 

Ronald McDonald

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.02.2024
Viestejä
308
Eiköhän se neliveto toimi n. 99% tapauksista, mutta jostain syystä yhdessä casessa ei. Korjattavahan se silti on, mutta softapäivitys hoitanee.



Mitkä olivat pahimmat puutteet? Kesällähän pitäisi tulla pieni refresh (mahdollista platform 3.0 -> 4.0).
Itse sain kyllä tuosta testistä käsityksen, että ei se mikään yksi case ole, vaan se lakkaa toimimasta jos takapyörät alkaa sutimaan tarpeeksi. Hehän testasivat sitä eri tilanteissa, joissa näin käy. Mutta joo varmaan arkiajossa suurimman osan toimii mutta mitä iloa siitä on jotain suoraa tietä ajettaessa mutta silloin kun tarvitsisi niin lakkaakin toimimasta?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 227
No jos pitää veikata niin se neliveto on ensisijaisesti siellä, että saadaan kiihtyvyyteen isommat numerot. Softalla sitten säädetään sitä toimintaa liukkaalla, mutta en nyt hirveän yllättynyt ole että kiinalaisessa autossa on softan kanssa edelleen pientä haastetta (ja siis ovat parantuneet hurjasti tuossakin viime vuosina). Ja tässäkin on varmasti kiina-valmistajissa isoja eroja ja kehityspäämajat taitavat MG:llä olla briteissä ja Polestar/Volvo akselilla ainakin jotain Ruotsissa.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 496
Eihän tuo ohjelmistokehittäjiltä vaadi kuin, että kun nopeus 0km/h niin AWD #ON kunnes nopeus ~10km/h ellei luistoa havaita.

Kaiketi? :comp:
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 659
Eihän tuo ohjelmistokehittäjiltä vaadi kuin, että kun nopeus 0km/h niin AWD #ON kunnes nopeus ~10km/h ellei luistoa havaita.

Kaiketi? :comp:
Sitten koodari miettii että miten se nopeus voidaan mitata kun kaikki renkaat sutii awd:nä samaan aikaan ja nopeus on sensoreiden mukaan se 10km/h, vaikka auto ei liiku oikeasti senttiäkään.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Sitten koodari miettii että miten se nopeus voidaan mitata kun kaikki renkaat sutii awd:nä samaan aikaan ja nopeus on sensoreiden mukaan se 10km/h, vaikka auto ei liiku oikeasti senttiäkään.
Saa olla aika mielenkiintoinen tilanne, että jokainen pyörä pyörii sutiessa täysin samaa vauhtia. Varsinkaan, kun ei ole edes lukkoja ja vastus on silloin todella pieni.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 496

AJONEUVOTKOEAJO15.3.2024
Maistiainen: BYD Seal – hienosti muotoiltu, mutta vähän vaatii viilaamista
BYD Seal on kiinalaisvalmistajan viimeisin Suomeen saapunut uutuusmalli. Siitä puhutaan myös Teslan tappajana.
Kiinalainen autovalmistaja BYD on tosissaan liikkeellä. Eurooppaan ja Suomeen on tuotu nyt jo useita automalleja ja niistä viimeisin on BYD Seal. BYD taistelee globaalisti Teslan kanssa siitä, kumpi on maailman suurin sähköautojen valmistaja myydyissä autoissa mitattuna.
Dynaamisen muotoinen Seal kääntää kadulla katseet. Niinkuin käänsi aikoinaan Teslakin. BYD Sealista on puhuttu nyt Teslan tappajana jo jonkun aikaa ja auto edustaakin samaa kokoluokkaa kuin mitä Teslan Model 3 tai Polestar 2 ovat.
Tehokas nelivetoinen
Sitä ei käy kiistäminen, etteikö Seal olisi hienosti muotoiltu auto. Varsinkin sen peräpeili ja takavalot ovat erittäin tyylikkäät. Takavalot on vielä tyylikkäämmät pimeällä.

Hienosta muotoilusta ansio kuuluu Wolfgang Eggerille sekä hänen tiimilleen. Egger on tunnettu saksalainen automuotoilija, joka on vaikuttanut aiemmin muun muassa Alfa Romeon, Audin sekä Lamborghinin muotokieleen. Egger johtaa nyt BYD:n muotoiluosastoa.
Sealista on tarjolla kaksi eri versiota, takavetoinen Design tai nelivetoinen Excellence AWD. Moottorin koeajossa ollut versio oli nelivetoinen malli, jonka kokonaisteho on kiitettävä 390 kilowattia eli 520 hevosvoimaa. Neliveto Sealissa vaikuttaa takavetopainotteiselta.
Tehojensa puolesta Seal on melkoinen tykki, auto kiihtyy nollasta sataan alle neljän sekunnin, jos vaan renkaiden alla riittää pitoa.
Mutta pelkällä tyylikkäällä muotoilulla sekä hyvällä suorituskyvyllä ei kuitenkaan saavuteta kansan suosiota. Tyylikäs, tehokas, mutta muutamat puutteet, jotka autossa on, himmentävät kokonaiskuvaa merkittävästi.

Iso kääntyvä näyttö
Sealin infotainmentin näyttö kääntyy napin painalluksella vaakaan tai pystyyn. BYD Sealin infotainment ei ole kaikkein visuaalisin, eikä paras mahdollinen käyttääkään. Suomen kielen puuttuminen on miinus, se on tietysti myöhemmin mahdollista korjata ohjelmistopäivityksellä. Joillekin asiakkaille tämä saattaa olla nykypäivänä merkittävä asia, varsinkin kun autot ovat toimineet molemmilla kotimaisilla jo vuosia.
BYD Seal on BYD:in ensimmäinen auto, joka käyttää BYD:n uutta Blade-akkua. Sealin katumaasturisisar, keväällä Suomeen saapuva Seal U on seuraava BYD:n auto, joka käyttää samaa tekniikkaa.
Blade-patterissa akuston kennot on pakattu pitkittäisiin moduuleihin hunajakennorakenteella. Tämän pakkaamisen ansiosta päästään tiiviimpään akustoon, joka olennaisesti toimii myös auton koria jäykistävänä osana. Korijäykkyydellä on vaikutusta ajo-ominaisuuksien lisäksi myös turvallisuuteen. Lisäksi akun valmistaminen on ympäristöystävällisempää sekä paloturvallisempaa, koska akussa käytetään LFP- eli rautafosfaattikemiaa. Nikkeliä ja kobolttia akussa ei ole lainkaan.

Pikalatauksessa kehitettävää
Vaikka Sealin ajettavuus ja esimerkiksi voimalinja on hyvässä iskussa, niin pikalataus ei yllä ihan samalle tasolle. Tämä on tietysti harmi, varsinkin kun BYD Seal vielä taipuu pitkän matkan taittamiseen muiden ominaisuuksiensa puolesta erittäin hyvin.
Pikalataus on kuitenkin sähköautossa merkittävä juttu. BYD Sealilla tehtiin koeajoviikon aikana useita pikalatauksia, pitkänkin ajomatkan jälkeen eikä pikalatausta saatu toimimaan oikein kunnolla missään vaiheessa. Yksi syy, miksi pikalataus ei toiminut, on se, että BYD käyttää 550 voltin jännitettä, kun moni pikalaturi puolestaan toimii 400 voltin jännitteellä. Tämä on huono yhdistelmä, eikä lataustehoja saada irti. Suurempaa jännitettä tarjovat 800 voltin pikalatauslaitteet ovat vielä vähemmistönä Suomen latausverkostossa.
Onko se auton vika, jos sopivaa jännitettä tarjoavaa latauslaitetta ei löydy tien varresta. Ei, mutta pikalataaminen esimerkiksi paljon ajavalle on tärkeä asia, eikä se BYD Sealilla ole markkinoiden parasta, vaikka latauslaite toimisikin BYD:n vaatimalla jännitteellä. Eikä 800 voltin järjestelmää ole välttämättä reitin varrella. Silloin kun 800 voltin järjestelmää oli BYD Sealille tarjolla, se selvisi lataustapahtumista ihan hyvin, vaikka se ei ole markkinoiden parhaimpia. Talviajossa tarvittava akun esilämmitys on myös yksi merkittävä puute.
Totuus lienee se, että vielä viimeisen päälle viilattuja kiinalaiset eivät vielä ole, kehitettävää löytyy vielä. Toki kehitettävää löytyy vielä ns. länsimaisistakin sähköautoista.
Sealin pikalatausominaisuuksista ja siitä kuinka se suoriutui tarkalleen koeajostamme, kerromme myöhemmin lisää, kun varsinainen Moottorin koeajoraportti BYD Sealista valmistuu.
Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 994
Yritätkö sanoa, ettei briteissä osata koodata?
Ei kai MG:llä ole enää yhteyttä britteihin kuin entisen yhtiön nimi, vai?

Ja tuskin kyse on siitä ettei siellä osattaisi koodata, vaan että briteissä ei ole osattu laadunvarmistaa toimitettua softaa. Polestar/Volvo akselilla on softien toimivuudesta päätellen oikeasti testattukin jotain mitä koodarit on tuottaneet ja todennäköisesti annettu palautetta, että ei jatkoon vielä näillä koodauksilla.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 227
Yritätkö sanoa, ettei briteissä osata koodata?
Ei, vaan yritän sanoa että kiina-valmistajissa on eroja siinä missä ja miten softaa ja autoja kehitetään. MG siis on puhtaasti kiinalainen, mutta tuotekehitysyksikkö on briteissä. Volvo/Polestar on puhtaasti kiinalainen ja kehitystä on Ruotsissa. Byd on puhtaasti kiinalainen ja tuotekehitys saatetaan tehdä Kiinassa tai jossain muualla.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
75
Kävin koeajamassa tänään sealin ja myyntitykki sanoi, että ruotsalaisten huomaama bugi ois jo korjattu. En pystynyt asiaa testaamaan etelä suomen märillä teillä.
Yleisesti ottaen jäi positiivinen fiilis autosta
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 496
Ei varmasti ole alle viikossa korjattu. (Löydetty syy, korjattu koodi ja laitettu päivitys jakeluun)

Myyntitycci gona myyntitycci.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 473
Ei varmasti ole alle viikossa korjattu. (Löydetty syy, korjattu koodi ja laitettu päivitys jakeluun)

Myyntitycci gona myyntitycci.
Muutenkin Suomessa autonsa saaneet ja autoja myyvät ei oo tuota ongelmaa havainneet ainakaan facen fb ryhmän osalta. Itsekin kun tuota liukkaalla jäisellä pihalla koitin samana päivänä kun uutisoitiin niin en mä huomannut etteikö neliveto toimeis kuten kuuluukin..
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
75
Myyntimies sanoi samaa, että Suomessa vikaa ei ole havaittu missään autossa. No tiedä näitä.
itekin olin skeptinen myyntimiehen puheista
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Eilen aamulla oli maahantuojalla kertoa, että Kiinassa oli bugin testaus jo aloitettu. Ehkä vika oli helppo löytää ja tehdä korjauskin, mutta että jaeltu päivitys myös? Toisaalta ei taida olla pohjolassa yhtäkään auto vielä asiakkaille toimitettu, joten ei liene moneen autoon tarvetta laittaakaan.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 016
Eilen aamulla oli maahantuojalla kertoa, että Kiinassa oli bugin testaus jo aloitettu. Ehkä vika oli helppo löytää ja tehdä korjauskin, mutta että jaeltu päivitys myös? Toisaalta ei taida olla pohjolassa yhtäkään auto vielä asiakkaille toimitettu, joten ei liene moneen autoon tarvetta laittaakaan.
Onhan noita jo toimitettu
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 062
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom