BYD Seal, Dolphin, Atto3, Han, Tang yleistä

Liittynyt
24.02.2023
Viestejä
30
Olin jo ostohousut jalassa Atto3:n kanssa, kunnes selvisi että ko. kärryyn ei saa lämmintä rattia edes rahalla. Todella omituinen puute Suomessa myytävälle yli 40k€ autolle. Onkohan sama puute kaikissa BYDeissä.

Vähän tosin epäilyttää kiinalaisuus. Mitenkähän autoille kävisi jos maailmanpoliittinen tilanne muuttuisi vielä huonompaan suuntaan ja tulisi esim. jotain pakotteita Kiinan suhteen.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
285
Han bongattu liikkeen teipeissä, ihan sulavan näköinen puikula, mutta aika anonyymi muotoilu.
TM:ssä haukkuivat Sealin ohjausta, tai pikaisesti lukien jäi päällimmäisenä moitteena mieleen. Kuvissa ainakin näyttää vähän häiritsevältä kylkien korkeus (akkupaketin takia), mikä toki melkein kaikissa sähkäreissä ongelma, matalammissa korimalleissa isompi. Tesla ja Polestar tosin onnistuneet häivyttämään tuota efektiä muotoilulla.
Dolphin ja Atto sisältävät vähän liian kummallisia design-ratkaisuja tuohon hintaan. Ylipäätään kaikkien Kiina-ominaisuuksien ja -riskien sekä jälleenmyyntikysymysmerkkien takia hintojen pitäisi olla vähintään -20% vrt. euro/korealaiset. Menemättä eettisiin, teollisuus-/poliittisiin keskusteluihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Olin jo ostohousut jalassa Atto3:n kanssa, kunnes selvisi että ko. kärryyn ei saa lämmintä rattia edes rahalla. Todella omituinen puute Suomessa myytävälle yli 40k€ autolle. Onkohan sama puute kaikissa BYDeissä.
Sealissa ja Hanissa on lämmitetty ratti.

Dolphin ja Atto sisältävät vähän liian kummallisia design-ratkaisuja tuohon hintaan. Ylipäätään kaikkien Kiina-ominaisuuksien ja -riskien sekä jälleenmyyntikysymysmerkkien takia hintojen pitäisi olla vähintään -20% vrt. euro/korealaiset. Menemättä eettisiin, teollisuus-/poliittisiin keskusteluihin.
Eikös vaikka Atto 3 ole suunnilleen 40k ja korealaiset suunnilleen 50k? Vaggineissa taitaa olla tähdätty karvan alle id.4 koon, jonka hinta taitaa mennä varusteltuna jo pidemmälle. ID:ssä kontti on toki isompi.
Kummallisimmat design-ratkaisut lienee Teslassa ja menee niitäkin melkoisesti kaupaksi.


Kävin viime viikolla pikaisesti koeajamassa Atto 3:n. Oli aika tavalla odotusten mukaisesti melko arkinen auto ajella, mutta pari juttua ei toiminut ihan samalla logiikalla kuin mitä odotti (kun en sattuman johdosta saanut mitään opastusta): adaptiivista vakkaria piti hetki tuumailla ja samalla huomasin, ettei ihan kaikki asiat olekaan valikoiden syövereissä. Eli esimerkiksi auto holdille on oma nappinsa keskikonsolissa, mutta valikoissa tuolle ei ole asetusta. Ja positiivisena yllätyksenä audiopuolelta löytyi Dirac.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
285
Mielikuva että ainakin alussa esim Atto oli jotain 44k€ ja uus kona isolla akulla 46 tms. Ok, ulosmyyntihinta voi poiketa ja varuste-erot, mutta esim. Konalla on jo jälkimarkkinat ja historiaa olemassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Mielikuva että ainakin alussa esim Atto oli jotain 44k€ ja uus kona isolla akulla 46 tms. Ok, ulosmyyntihinta voi poiketa ja varuste-erot, mutta esim. Konalla on jo jälkimarkkinat ja historiaa olemassa.
Atto 3 Comfort taitaa vertautua aika lähellä Kona 65 kWh Style, eli 38 690e vs 48 390e.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
568
Onko jollain tältä viikolta käytännön kokemuksia BYDien pikalataustehosta pakkasilla? LFP-akuilla kun on ilmeisesti haasteita pakkasessa, eikä BYDillä ole edes akun esilämmitystä?
 

TTE

Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
864
Onko jollain tältä viikolta käytännön kokemuksia BYDien pikalataustehosta pakkasilla? LFP-akuilla kun on ilmeisesti haasteita pakkasessa, eikä BYDillä ole edes akun esilämmitystä?
Blade akku ei tarvitse lämmitystä ja itse asiassa tykkää kylmästä.
 
Liittynyt
07.02.2019
Viestejä
568
Blade akku ei tarvitse lämmitystä ja itse asiassa tykkää kylmästä.
Kysyin käytännön kokemuksia.

Bladessahan ei pitäisi olla eroa muihin LFP-akkuihin kuin muoto (60cm pitkä kapea levy, eli blade), joka mahdollistaa muita tiiviimmän latomisen akkupakettiin. Jos se ei tosiaan tarvitse kylmässä lämmittämistä, BYDillä sitten myös kemiallisia eroja LFP-akkuihin.
 

Painkiller

Panomies
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
953
Sen verran kiinalaiset veljeilee ryssien kanssa, että itsellä ainakin mielenkiinto kiinalaisia merkkejä kohtaan 0. Toki mistään et pysty puhtaasti euroopan sisämarkkinoilla rakennettua autoa ostamaan, mutta ainakin varmistamaan, että pienempi osa rahasta valuu tuonne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Espoossa on näköjään jo esillä:

Niin on tuo johon saa istua ollut jo tovin kiertämässä Suomea. Edes jälleenmyyjät eivät ole pääseet ajamaan. Michael on verkoston ainoa, joka on päässyt rattiin. Jos haluaa hänen kanssa hetken jutella, ei muuta kuin soittamaan Brand storeen. Hän on siellä toistaiseksi puhelimen päässä.
Itse asiassa koska esittelyautoja on vain tuo yksi, kannattaa soittamalla varmistaa auton aikataulu, jos haluaa käydä katsomassa.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
285
Satuin menemään ton esittelimön ohi, niin pitihän sitä käydä vähän tutkimassa. Jälkikasvu härväsi ja en ehtinyt jankuttamaan henkilökunnan kanssa (täti esitelmöi kobolttituotannon eettisistä ongelmista vanhemmalle pariskunnalle), mutta jäi vaikutelma että esittely-Atto oli varustettu kattoluukulla (poikkisauma yms.). Eli ei pelkästään lasikatto? jos näin on, plussaa ehdottomasti. Yleisvaikutelma ihan ok, vaikka sisustan muotoilu ei sytytä yhtään ja materiaaleista jää todella muovinen yleisfiilis, kun penkitkin jotain vinyylinsukuista. Kojelaudan pinta vähän hassun tuntuista joustavaa matskua. Ehkä se on vain ns. muotokieli joka on vieras. Ja oudot materiaalit. Silti ns. mittariston muoto muistuttaa id-sarjaa? Enkä tajua mikä pakko on tunkea massiiviset ylhäältä leveät yksiosaiset selkänojat joka autoon. Näyttää hyvältä mutta takaa ei oo tarkoitus nähdä eteenpäin?
Edelliset valitukset ainakin penkkien osalta tosin vaivaa aika montaa muutakin sähköautoa.
Sealia en ehtinyt tarkemmin koputella, mutta jälleen sai ihmetellä hemmetin rumia ulospongahtavia kahvoja ja postiluukku-mallista takakonttia. Tommonen fastback-puikula olisi niin paljon kätevämpi isolla luukulla.
Työsuhdeautona menisi molemmat, mutta jos omalla rahalla pitäisi ostaa niin… no, ainakin listalle pääsisivät, jos saisi koukun.

Kyynikon kommentti vielä: kun kuulin kobolttikeskustelua, niin eka ajatus oli että aha, viestintästrategia… ”juu onhan Kiinassa omat ongelmansa, mutta tässä ei ole kuulkaas yhtään kobolttia, ajatelkaas Kongon lapsikaivostyöläisiä”. Vaikka oikeasti nuo hankintaketjut on mahdollista laittaa kuriin, jos halutaan. Btw, wikipedian mukaan bydillä itsellään on ollut jotain hämminkiä Kongossa kobolttiin liittyen 2016..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 227
Viherpesuahan nämä osittain ovat. Toisaalta tuleehan 40% Teslan akustoon menevistä materiaaleista kiinalaisilta firmoilta ja yli puolet kaikista Tesloista valmistetaan Kiinassa. Että kyllähän Kiinasta tulee iso osa kaikesta mahdollisesta.

Eikä Tesla tosiaan ole tuossa yksin, kun esim. VW on investoinut Gotion firmaan joka taitaa olla neljänneksi suurin akkuvalmistaja Kiinassa. Ko. firmasta ilmeisesti tulossa VW pääakustokumppani LFP kennojen valmistamisessa Kiinan ulkopuolella.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 329
BYD Dolphiniin kohtalainen rahoitus saatavilla 259 eur kk-erällä. Joku tällainen voisi olla itselle hyvä vaihtoehto kun HP-pösön vuosi loppuu. Vaikuttaa laadukkaammalta kuin MG. Pitääkin käydä koeajamassa.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 016
BYD Dolphiniin kohtalainen rahoitus saatavilla 259 eur kk-erällä. Joku tällainen voisi olla itselle hyvä vaihtoehto kun HP-pösön vuosi loppuu. Vaikuttaa laadukkaammalta kuin MG. Pitääkin käydä koeajamassa.
Millasethan ne loput speksit tästä tarjouksesta on?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Jaa niin, kyselin huoltohinnoista taannoin: kuulemma Sealin huollot ensimmäisen viiden vuoden aikana noin 3000e.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
BYD Dolphiniin kohtalainen rahoitus saatavilla 259 eur kk-erällä. Joku tällainen voisi olla itselle hyvä vaihtoehto kun HP-pösön vuosi loppuu. Vaikuttaa laadukkaammalta kuin MG. Pitääkin käydä koeajamassa.
Vähän samat suunnitelmat toistaiseksi. Uitettu käytetty atto3 näillä näkymin kiikarissa kun hp diili kesällä loppuu. About samaan rahaan aika paljon enempi autoa.

Toki kesään on vielä aikaa ja ehtii tilanne elää... toivottavasti parempaan suuntaan eli hinnat lisää alas.
 
Liittynyt
02.12.2021
Viestejä
6
Seal kyllä kiinnostaisi nelivetoisena kovasti tulevaksi käyttikseksi mutta nuo huoltojen hinnat hirvittää ja laskee kiinnostusta, pallotellut vähän sen ja model kolmosen välillä. Hieman ot:na myös zeekr 007 olisi aika kiinnostavilla spekseillä, milloin lie sitten ilmestyy täälläpäin myyntiin ja hintakin taitaa olla vielä auki..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Aika raflaavan kuuloinen tollanen 3k€ uuden auton huoltoon 5v ajalta. Varsinkin kun sähköautossa ei pitäisi olla mitään isompaa. Mitäköhän tuo sitten sisältää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Valohoitoa, pari ilmansuodattimen vaihtoa ja ehkä jonkun nesteiden vaihdon.
Jos näin haastavaa niin nämähän voi teettää missä vaan kunhan on valmistajan ohjeiden mukaan tehty.

e: Aiheesta kettuleipään. Jos akut kiinnostaa niin hyvä videosarja atto3:sen akun purun yrittämisestä ja sen hyödyntämisestä muussa käytössä (ei tosin ole vielä maaliin asti päässyt):



Kaikki mukavasti liimattu joten diy käyttökin tuottaa omat haasteensa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2021
Viestejä
6
Olin iltapäivällä puhelimessa byd:n jälleenmyyjän kanssa. Huollot sealiin olisi kuulemma vain joka toinen vuosi ja hinnaksi arvioitiin noin 200-300€ per huolto. Eli kaukana tuosta kolmesta tonnista :lol: Helmikuun aikana olisi näitä tulossa jälleenmyyjille koeajettaviksi ja myyntiinkin asti joku erä joissa ei ole vetomassoja ollenkaan. Kesästä alkaen toimitellaan sitten jo autoja mihin on vetomassatkin rekisteröity jos koukun haluaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Facesta atto3 ryhmästä:

1000019241.jpg


Jotta eiköhän ne huollot ihan normi hinnoissa ole.
 
Liittynyt
02.12.2021
Viestejä
6
^ Tuohan ei olisi kovin pahakaan.. No eiköhän ne selviä aikanaan. Koeajolla käytävä ainakin :thumbsup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Noni, hienoa, ovat kenties tarkistaneet huolto-ohjelmaa järkevämpään suuntaan.
Juttelin siis Placen kanssa ja hän kertoi tuon 3k olevan Autokeskuksen hinnat. Hintaa nosti kai neljäntenä vuonna tehtävä joku ropellus akulle.

edit: Michael Place on siis maajohtaja, eli ei ollut mitään huhujuttuja tuolloin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
302
Ainakaan itse en nyt lähtisi suomesta hankkimaan mitään byd tuotosta. Saksassa seal 42ke ja suomessa 48ke, laskee sitten väliin vaikka minkä veroeron niin ei mitään tolkkua suomen hinnoittelulla. Sama tosin Han/Tang kohdalla.
Pahin on kyllä tuo Atto 3 jota saksassa laitetaan uutena ulos 33ke hinnalla ja suomessa sitten 39ke.

Ihmeen vaisu muutenkin suomen maahantuoja, varmaan vähän osaamattomuutta siinä organisaatiossa markkinoinnin tai oikeastaan kaiken kanssa. Sama sekoilu sitten tuon huolto-ohjelman ja sen hinnoittelun kanssa. Seal malliakin saa, tai ei saa, ei ainakaan vetokoukulla, ainakaan ennen kesää, tai sitten ei saa silloinkaan, tai saa, kutakuinkin näin kommentoi myyjä :D
Ruotsissa jopa zeekr oli näkyvämmin esillä ja kuhina kävi kuin täällä suomessa byd. Taitaa varminta katsella tilannetta tuonne kevääseen ja katsoa miten tuo hintasota valuu tänne pohjolaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Vois suomessakin kesällä tipahtaa hinnat tohon 33k€ ja 0,99% korkoon niin sopis paremmin kuin hyvin. Nyt on lievä kontrasti markkinoilla kun 30k€ pintaan saa vuoden ikäistä n.10tkm ajettua saksasta uitettuna ja uutta yritetään myydä 40k€ XD.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 130
Ei näitä uskalla nyt ostaa: Sähköauton hinnasta lähti yhdessä yössä yli 17 000 euroa – kiinalaismerkki rynnäköi nyt Eurooppaan rajuilla alennuksilla

Akkujen hinnat tippuu ilmeisesti 20-40% seuraavan 2 vuoden aikana CATL mukaan.
Kuten ennustin. Suuren kysynnän ja saatavuusongelmien jälkeen voimakkaasti laskenut automyynti pakottaa tuotantoketjun sopeutumaan uuteen tilanteeseen ja tinkimään katteistaan. Olen varma että autoteollisuudella on käynnissä hyvin tiukkoja neuvotteluja toimittajien kanssa, jotta sähköautojen tuotanto olisi jälleen katteellista toimintaa muillekin kuin Teslalle. Toimittajat taas samaan tapaan vääntävät hinnoista oman hankintaketjunsa kanssa. Lopputuloksena sähköautojen hinta kalibroituu uudelle alemmalle tasolle, joka kuitenkin on terveellä pohjalla kaikkien kannalta.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
501
Näissä kiinalaissa on aika hurjat nämä nalkuttajat ja ajon ohjaus avustukset että meinaa lähteä hallinnasta ja ajaa ojaan kun auto nykäsee ratista itsekseen. Samalla auto piipittää joka asiasta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 329
Näissä kiinalaissa on aika hurjat nämä nalkuttajat ja ajon ohjaus avustukset että meinaa lähteä hallinnasta ja ajaa ojaan kun auto nykäsee ratista itsekseen. Samalla auto piipittää joka asiasta.
Joo sinänsä outo että kiinalaiset pelaavat EU:n sääntöjen mukaan ja eurooppalaisissa noita saa pysyvästi pois vaikka ei pitäisi. Aika paljon piipittävät myös japsit.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 452
Näissä kiinalaissa on aika hurjat nämä nalkuttajat ja ajon ohjaus avustukset että meinaa lähteä hallinnasta ja ajaa ojaan kun auto nykäsee ratista itsekseen. Samalla auto piipittää joka asiasta.
Tää nyt yleinen toteamus kiinalaisista ala esson bar? Vai oma kohtaista kokemusta byd:n jostain mallista? En muista lukeneeni kuin MG:n paskasta ja jopa vaarallisesta avustuksesta mikä taisi parantua viimeisimmällä päivityksellä. Byd:n kohdalla en muista törmänneeni näihin kommentteihin.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 227
Björn Nyland noista välillä yleistää ja varmaan suhteessa piipittävät enemmän kuin eurooppalaiset. Mutta kiinalaisia autoja on niin paljon erilaisia, että eipä tuo yksittäisissä autoissa kovin hyvin pidä paikkaansa. Bydistä en itsekään ole sen kummemmin kuullut, mutta enpä ole noita testejäkään kauheasti katsellut.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
501
Tää nyt yleinen toteamus kiinalaisista ala esson bar? Vai oma kohtaista kokemusta byd:n jostain mallista? En muista lukeneeni kuin MG:n paskasta ja jopa vaarallisesta avustuksesta mikä taisi parantua viimeisimmällä päivityksellä. Byd:n kohdalla en muista törmänneeni näihin kommentteihin.
Nähny kun byd bladessa ajonavustus näkee omiaan ja päättää riuhtasta rattia niin että kuljettaja meinaa ajaa ojaan. Oli aurinkoinen päivä ja pienempi tie missä ei ollut keskiviivaa. Lumellakin ne on aika sekasin kaistoista. Onneksi ne saa pois sulakkeen poistolla.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
302
Nähny kun byd bladessa ajonavustus näkee omiaan ja päättää riuhtasta rattia niin että kuljettaja meinaa ajaa ojaan. Oli aurinkoinen päivä ja pienempi tie missä ei ollut keskiviivaa. Lumellakin ne on aika sekasin kaistoista. Onneksi ne saa pois sulakkeen poistolla.
Jännä akku on ollut kyllä. Oliko ihan itse modattu siihen akkukoteloon renkaat ja ratti? Oliko mahdollisesti Tesla y missä tuo bydin blade tuon nykäisyn teki, kuulostaisi realistiselta kombolta nimittäin :thumbsup:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
Seal koeajettu. Ei tuossa paljoa piipitellyt kuin pakollinen ylinopeusvalvonta, senkin toki saa pois. Kaistavahtikaan ei ohjannut ojaan. (Oletettavasti räpläämällä kännykkää ajaessa tms alkaa huomattelemaan, mutta samaa tekee muutkin modernit autot.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
99
Seal koeajettu. Ei tuossa paljoa piipitellyt kuin pakollinen ylinopeusvalvonta, senkin toki saa pois. Kaistavahtikaan ei ohjannut ojaan. (Oletettavasti räpläämällä kännykkää ajaessa tms alkaa huomattelemaan, mutta samaa tekee muutkin modernit autot.)
millainen vaikutelma Sealista jäi?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
816
millainen vaikutelma Sealista jäi?
Fyysinen laatuvaikutelma hyvä, tykkäsin ajaa. Hyvät penkit.
- Oli helppo ajettava, vaikka kävin uraisilla tai muuten jääröpelöllä olevilla pikkuteilläkin. Ei hirvittänyt painaa reilummin kaasua myöskään, ei mitään vaarallisia luistoja, vaikka Essolla sellaisesta varoitellaankin.
- Parkkihallissa, parkkipaikalla ja omalla pihalla helppo pysäköidä kun tutkat sekä kamerat toimii (ja kertoo etäisyyden).
- Kohtuullinen kulutus, veikkaisin 300km talvinopeuksilla motaria, kun pakkasta -20C. (lähtö lämpimästä)
- Valojen automatiikka toimi, lyhyet hyvät, pitkät kai ok (kun ei jäänyt mieleen suuntaan tai toiseen).
- hallintalaitteet tuntui käytössä mukavilta painella, kiertää ja koskea. Oli sitten ikkunoiden avaamista, peilien säätöä, ajotilan tai ajosuunnan vaihtamista, kaikki toimi juuri kuten odotti

Softan puolella olisi kehitettävää. Kaikki kyllä toimii ja ripeästi, mutta jotenkin käyttöliittymän logiikka kaipaisi vähän lisää kehitystä. Noin tärkeimpänä ilmastoinnin ja penkkien lämmityksen/ilmastoinnin pitäisi kyllä olla koko ajan näkyvillä.
HUD on kirjas ja tarkka, mutta esimerkiksi navigointia ei tainnut siellä näkyä. Puhelun aikana näkyi puhelinnumero, mutta ei nimeä.
Mittaristonäytössä voi tehdä kaikenlaista, mutta tuossakin voisi tarjota räätälöintiä, jotta saa juuri itselle tärkeimmät jutut näkymään koko ajan.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
26
Kiitos kokemuksesta. Seal on yksi hienoimmista malleista tällä hetkellä. Volvo ex30 osui silmään kun se julkaistiin, mutta nyt tuntuu tylsältä vaihtoehdolta Sealin rinnalla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 329
Näin BYD Sealin livenä ja eka reaktio edestä oli että onpa hieno Taycan..

Kai tuon voisi käydä koeajamassa vaikka sinänsä ei tuollainen sedan malli kiinnosta. Hinta ja takuu ovat kunnossa eli se varmaan helpottaa unelman rakentamista. Vähän kun vielä viilaisivat hintaa niin haastaisi jopa Model 3:sen.

Nelivedossa on jopa aktiiviset (sähköisesti säätyvät) iskarit. Lisähinta nelivedolle on niin pieni että se on no-brainer Suomessa. Ei varmaan muulta merkiltä saa alle neljän sekunnin autoa 50 tonnilla..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 833
Viestejä
4 205 763
Jäsenet
70 989
Uusin jäsen
BGZ

Hinta.fi

Ylös Bottom