Ristiriitainen kokemus hyvässä kuin pahassa. Viiden eri ihmisen kanssa tullut pelattua, lähinnä täydellä neljän hengen squadilla. Osaan mielestäni arvioida tätä betana, mutta jotkin asiat tuskin tulevat pelin elämänkaaren aikana muuttumaan, toiset asiat varmasti. Olemme käyneet näitä listaamiani kohtia myös pelatessa hieman lävitse.
+Beta toimi jo paremmin kuin useimmat pelit ikinä. Ei täydellisesti, mutta moni maksettu ja julkaistu saisi ottaa mallia.
+Vaikeusastetta löytyy tarvittaessa, peliä pitää oikeasti pelata kokeneemmallakin porukalla
+Tiimityön merkitys hyvällä tasolla: Tarpeellista, mutta ei tarvitse myöskään lobbyssa alkaa tunniksi neljän miehen buildeja ruuvailemaan jiiriin jotta edes mahdollisuus päästä maaliin
+Mappien muuttuva sää ja vuorokaudenaika, erityismainintana miten sumu toimii ja yöllä on oikeasti pimeää
+Gunplay itsessään on juuri sopiva sekoitus zombihöntsäilyä ja toimivuutta
+Pelaajan liikkeet, mukaanlukien kiipeämiset ym: Ei parhaimmasta päästä, mutta juuri sopivalla tasolla tämän genren edustajalle
+Aseita ja liitännäisiä määrällisesti jo tässä kohtaa mukavasti
+Rahan balanssi jo nyt
+Tarvikkeista jatkuva pula: Tylsää olisi jos kaikki voisi juosta kulli kädessä mapit lävitse ilman kuolemanpelkoa
+Kortti ja character systeemi, sen mitä betasta näin alkuun on nähnyt. Helpottaa jos mekaniikka on entuudestaan tuttua juttua muista peleistä, sisäistettynä antaa paljon maustetta ja muuttujia porukan peleihin.
+Grafiikka ja sen vaatima suorituskyvyn tarve on hyvässä balanssissa. Lisämaininnan ansaitsee esimerkillisesti toimiva DLSS, varmasti ensimmäinen peli jossa oikeasti olin sitä mieltä että ei tarvitse miettiä poisottamista. Uskon tämän pelin pyörivän hyvin eri ihmisillä eritasoisilla koneillaan. Toistaiseksi suoritinta syö inan liikaa, mutta hyvin nähtävissä sen olevan esiasteen optimointikukkasia
-Zombit ovat kiinteitä junia jotka kuollessaan korkeintaan ragdoll lentävät. Kyllä ne liikkuu luontevammin kuin "edeltäjässä", mutta ei (ainakaan huomattavaa tai merkityksellistä) knockbackia, raajat irtoaa korkeintaan kun ovat elottomia, liikkuvat ainoastaan kokonaisina, ei muuttuvien hitpointtien lisäksi merkitystä mihin kohtaan osut ja sitä rataa. Voit lyödä niitä meleen lisäksi suuremmallakin urheiluvälineellä, mutta ei se tätä tilannetta miksikään muuta. Tämä oli melko kärjistetty tiivistys, ehkä pelin koettua pystyy näkemään mitä tarkoitan.
-Aseet ovat nerffattu isoksi osaksi tällä hetkellä todella huonosti. Varmasti muuttuva asia, mutta huvittavaa miten UMP on tarvittaessa kuin sniper rifle joka on tehokkaampi kuin M14 carbine, SCARrilla ei osu edes vierustoveriin ja katkaistulla kakspiippusella haulikolla voit ampua piirtoetäisyyden rajamailla olevaa zombia headshotin helposti. Siinä vain muutama esimerkki.
-Aseiden äänet. Aseen oma ääni ja ero muihin aseisiin on ihan varmasti siellä missä pitääkin, mutta minkäänlaista kaikua tai "munan tunnetta" ei kyllä löydy yhdestäkään. Siihen on fps peleissä nykyään niin tottunut, että sen puutteen noteerasi heti. Se ei ole vain oma ammuskelu, vaan tovereidesi tuottama myöskin. Aseiden äänet ei jotenkin pukeudu ympäristöön lainkaan.
-Äänien suunta ja etäisyys. Zombi voi kuulostaa siltä että se olisi jossain todella kaukaa sivussa, mutta yhtäkkiä takaa tulee isku kun se olikin takanasi. Tämä ei ole jatkuvaa, mutta usein tapahtuvaa. Aiheuttaa mitä mielenkiintoisempia tilanteita. Itse olen tottunut luottamaan korviini pelatessa, koska varsinkin PVP-peleissä yleensä vihollisen näkeminen ennen kuulemista on myöhäistä omalle selviytymiselle.
-Melee. Zombien lyöntietäisyys on 2 metriä, sinun melee on 0.5 metriä ilman knockbackia koska se pelistä puuttuu. Et pysty myöskään millään taklauksella tms kompensoimaan tätä asiaa, koska sellaisia mekaniikkoja ei ole. Hieman vanhanaikainen lähestyminen zombipelin lähitaisteluun vuonna 2021. Joku voi sanoa tähän "git gud, edeltäjässäkään ollut", mutta näiden julkaisuvuosien välissä on muutama kalenterikuukausi ja pelimarkkinat ovat kehittyneet näiltäosin.
Peli on joka tapauksessa viihdyttävää höntsäilyä hyvän porukan kesken pelattuna perjantaiehtoona ja uskon vahvasti pelin kehittymiseen myös julkaisun jälkeenkin: Ennusmerkit näkyvät ja tämä esimerkillisesti hoidettu betavaihekin on hyvä indikaattori tulevasta. En itse niele tuota ajatusta "pelin sieluttomuudesta", koska en ole tähän päivään asti pelannut yhtäkään moninpeli zombimättöä (pl. dying light, mutta hieman eri genren peli vaikka co-op onkin), jossa olisin ollut kiinnostunut muusta kuin kavereiden kanssa hauskanpidosta videopelin ääressä kaipaamatta mitään syvällistä: Ne on eri pelejä ne.
Toivottavasti muistin kaiken, heti aamusta lonkalta koko lista.
60€ hintalappu on aivan liian jyrkkä, mutta onneksi on gamepass ja nopeasti nämä yleensä halpenevat siellä mistä kukin pelaaja on tottunutkin sen halvimmillaan itselleen lunastamaan...