Avowed - Obsidianin tuleva first person RPG

Tässä on kyllä monta quality of life asiaa kunnossa:

- Ei staminaa juoksussa
- Overburdened helppo hoitaa
- Haarniskat ja aseet todella selkeät, ei tarvi hinkata joka haarniskan osaa erikseen
- Kauppiailla selkeät inventoryt ja niitä on tarpeeksi ympäriinsä
- liikkuminen helppoa, aika monessa pelissä ei tarvi kummoista askelmaa niin sankari ei siitä pääse yli. Tässä aika yllättävätkin reittivalinnat toimii kun vaan hyppii menemään
 
Kovin tuntuu jakavan mielipiteitä, mites ketkä ovat Outer Worldsia pelanneet ja siitä tykänneet niin miten tämä vertautuu siihen?
Pidättekö tästäkin vai ei?

Itselle Outer Worlds oli jopa semmonen sleeper hit.
 
Kovin tuntuu jakavan mielipiteitä, mites ketkä ovat Outer Worldsia pelanneet ja siitä tykänneet niin miten tämä vertautuu siihen?
Pidättekö tästäkin vai ei?

Itselle Outer Worlds oli jopa semmonen sleeper hit.

Graafista tyyliä myöten tämä on aika suoraan jatkumoa Outer Worlds josta myös itekin tykkäsin.

Mekaniikat, taistelu ja yleisesti hyvin saman tyylinen. Tunnelma tosin ei niin humoristinen vaan sellainen semi-vakava vaikka välillä tulee silti sellaista vyön alta läppää siellä täällä.
 
Kovin tuntuu jakavan mielipiteitä, mites ketkä ovat Outer Worldsia pelanneet ja siitä tykänneet niin miten tämä vertautuu siihen?
Pidättekö tästäkin vai ei?

Itselle Outer Worlds oli jopa semmonen sleeper hit.
Outer Worlds alkoi jossain vaiheessa puuduttaa, Avowed vaikuttaa paljon paremmalta.

Tällainen hub-rakenne maailmasuunnittelussa toimii todella hyvin; innolla käyn syynäämässä jokaisen kolkan. Avoimessa maailmassa en taida koskaan käydä koluamassa jokaista nurkkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lähdin tähän sellaisella "iha sama, katellaan" -mentaliteetilla, odotukset nollassa. Noin 17h jälkeen on kyllä ollut varsin viihdyttävää toimintaa. Pelkästään jo tutkiskelu ja aarteiden (aarrearkkujen), etsiminen on ajan arvoista, questitkin ollu ihan hyviä tosin. Kenttäsuunnittelu on kyllä ihan 5/5, kaikenmaailman kiipeilyreittejä riittää ihan helv..paljon. Eikä hommaa huononna se että eurolla pääsi pelaa Game Passiin kahdeksi viikoksi. Sanoisin että wörtti.
 
Aika hyvin sen arvostelut tuntuvat tippuvan Steamissä. Enää mostly positive. Porukka tuntuu olevan sitä mieltä, että suht ok, mutta ei tuolla 70€ hinnalla. Ja osa vaikuttaa olevan sitä mieltä kuten minäkin, että aika loppui kesken ja raakile tuli ulos.

Alennusmyyntejä odotellessa
 
Onhan 70€ aika jäätävä hinta, kun kyseessä ei ole edes mikään ison skaalan RPG tyyliin Baldur's Gate 3 tai Kingdom Come Deliverance 2 (jotka molemmat muuten maksoi julkaisun aikaan kympin vähemmän)

Vaikka pelin tarkoitus olisikin olla vaan olla sisäänheittotuote gamepassille niin on se silti aikamoista haistattelua kuluttajille lätkäistä sille tuollanen hintalappu.
 
Eka bugi Xboxilla.
Bossitaistelu ja ei pysty tekemään damagea ollenkaan. Ei näy muillavä vihuilla, kuin bossilla energiat. Kehenkään ei osu, vaikka kuinka huuitelee miekalla menemään, tai tykittelee loitsuja. Kaikki menee "läpi" ilman damagea.
Kumppanit saa tehtyä damagea, mutta kyllä on aika v***n tympeää juosta ympyrää karkuun, kun mitään ei voi tehdä.
Pitää yrittää vielä latailla uudestaan vanhempia tallennuksia.
VMP.
No tästä sen verran, että ei auttanut vanhemmat tallennukset.
Kyseisestä tilanteesta pääsi ainoastaan suoralla Attack-komennolla. Kaikki muut lopputulemat ja diplomatia ei toiminut vaan laukaisi tuon bugin.
Eilen tuli ensimmäinen sellainen perinteinen Ubisoft-bugi vastaan, kun jäin kalliolla hypellessä jumiin johonkin koloon josta ei päässyt pois.

3-4 tuntia pelasin ja poistin asennuksen. Aloitin vaikeimmalla, oli nihkeää, vaihdoin hardille, oli nihkeää, vaihdoin normaalille ja vieläkin oli ihan helvetin nihkeää. Viimeinen niitti oli vaikea taistelu missä jäi kokoajan kiinni geometriaan kun yritti tunnelissa väistellä hämähäkkejä. Balanssi ihan päin vittua tässä pelissä, kaikki testaaminen on suoritettu easyllä ja siitä sitten summan mutikassa laitettu kertoimia vihollisten damageen ja healttiin ilman mitään sen kummempia analyysejä.
Itse jotenkin tottunut näihin resurssien keräilyihin (vaikka se osin puuduttavaa onkin), joten pirusti vaan tarvikkeita osiksi ja upgradea omille varusteille jatkuvalla syötöllä.
Siinä vaiheessa, kun on vähän enemmän kolikoita jemmassa, niin vendoreilta ostamaan resursseja ja craftaamaan parempaa resurssia.
Esim. toinen kenttä tuntui heti alussa isolta hyppäykseltä vaikeudessa ekaan verrattuna, mutta lopulta sielläkin oli ihan hiton helppoa kunhan sai tavaraa upgradettua kunnolla.
 
Joo huomasin myös nyt pidemmällä pelissä tuon tavaroiden parantelun olevan aika välttämätöntä, jos ei halua että taistelut kestää sekuntien sijaan minuutteja.
 
Tavaroiden taso/tier on kuulemma tärkeää tässä pelissä. Esim. common kamoilla taistelu johtaa turpakäräjiin jo toisella alueella, kun tulee niin paljon debuffia aseen tekemään vahinkoon. Silloin viholliset ei kaadu millään. Tietääkseni alhaisen tierin panssari on myös paperia paremmat kamat omaavien vihollisten käsittelyssä. Hahmon tasolla ei ole paljoa väliä. Kannattaa ottaa yksi uniikki ja päivittää se nopeasti tasolle fine ja siitä aika nopeasti tasolle exceptional. Silloin kaikki löydetyt uniikit ovat samaa tasoa kuin pelaajan pisimmälle päivitetty uniikki. Sitten purkaa osiksi ne uniikit mitä ei käytä ja saa niistä mm. adraa, jota tarvitaan, kun nostaa aseen tieriä. Ei-uniikkeja kannattaa myös purkaa, niin saa muita ainesosia, millä päivittää tavaroita. Leirissä voi myös tehdä noita korkeamman tason ainesosia niistä alemman tason aineksista. Esim. 4 kpl Paradisan ladderia tarvitaan yhteen Hyleas taloniin. Scavenger-taito on myös hyödyllinen. Tätä olen itse noudattanut ja olen pärjännyt aika hyvin toisella alueella myös niitä pomoja vastaan, joilla on kätyreitä mukana. Välillä saa kyllä juosta ympäriinsä. Miekka ja kilpi yhtenä settinä ja toisena pistooli ja grimoire. Yleensä aloitan loitsulla sekä ammuskelulla ja sitten miekalla hoitelen naaman eteen tunkevat viholliset. Pomotappeluissa tai useita vihollisia sisältävissä vaihtelen settejä tilanteen mukaan. Armor on medium tasoa. Kaikki uniikkeja paitsi grimoire.

1. Common -> fine: adra x4
2. Fine -> exceptional: awakened adra x4
3. Exceptional -> superb: corrupted adra x4
4. Superb -> legendary: adra ban x4
 
Viimeksi muokattu:
Julkaisun jälkeen olen aika paljon lukenut eri kommentteja pelistä ja monta asiaa tuntuisi olevan hyvin mutta... nuo staattiset, lähes kuolleilta vaikuttavat NPC:t kaupungeissa kääntää kyllä pois testaamishaluista. Mutta miten on, haittaako lopulta itse pelikokemusta merkittävästi?

Osa uskaltaa väittää tätä uudenajan Skyrimiksi mutta pahalalta näyttää kyllä. Oiskohan noihin kaupunkeihin ja yleensä NPC käyttäytymiseen tulossa jatkossa jotain parannusta.

Lisäksi tuo ettei omilla toimilla, rikollisia tai ei, ole mitään merkitystä miten muut sinua kohtaan käyttäytyy.... huoh. :)
 
Osa uskaltaa väittää tätä uudenajan Skyrimiksi mutta pahalalta näyttää kyllä.
Joka tällaista väittää, ei ole varmaan itse koskaan Skyrimia pelannut. Jos Skyrim oli ns. "laaja ruin meri, syvä kuin lätäkkö", niin Avowed on kai "piha täynnä lätäköitä, joiden välille penskat ovat kaivaneet pieniä puroja".

Maailma on täysin kulissi, toimii ihan hyvin jos pelaat niin kuin "ohjaaja" on suunnitellut, mutta mihinkään "poikkeavaan toimintaan" ei reagoida.

Direct-to-Game Pass, julkaisu.

E:
Kaikki on tämän jo varmaan nähneet, mutta laitetaan silti:
 
Viimeksi muokattu:
Minusta ihan turha vertailla Skyrimia ja tätä keskenään. Skyrim ihan eri mittakaavan peli tähän verrattuna. Nuo Skyrim vs Avowed videot sinänsä hauskoja, että pääasiassa tuodaan vain esiin asiat missä Skyrim on parempi, kuin Avowed, mutta ei sitten esitetä ollenkaan asioita missä Avowed voisi olla parempi, kuin Skyrim. Tämä antaa mielestäni hieman väärän kuvan Avowedista. Onhan tuo Skyrim ylipäätään ihan omassa luokassaan monessakin asiassa pelimekaaniikaltaan. Väittäisin ettei monikaan peli ole vielä tähän päivään mennessä pystynyt tuomaan noin laajalti asioita peliinsä.

Itse olen ainakin tykännyt, että Avowed on vähän tämmöinen kevyemmän luokan rope. Voi välillä pelailla hieman aivot narikassa, eikä tarvitse kokoajan keskittyä täysillä mitä tekee. Avowedin eduksi voisin nostaa tuon combatin, joka mielestäni on mukavan jouhevaa. Itse hahmon liikkuminen on melko nopea tempoista, joka mielestäni toimii oikein hyvin taisteluissa. Classeihin, aseisiin ja skilleihin olisin kaivannut enemmän vielä vaihtelua. Lisäksi tuo rajoittunut maailma ja ympäristö syö kyllä ajoittain immersiota.

Suosittelen kuitenkin testaamaan peliä, mikäli hyväksyy ettei tästä saatu uutta Skyrimia. Täyttä hintaa en kyllä itsekkään tästä olisi maksanut, mutta gamepass pelinä menee oikein hyvin.
 
Minusta ihan turha vertailla Skyrimia ja tätä keskenään. Skyrim ihan eri mittakaavan peli tähän verrattuna.
Tämä on kyllä totta. Lähempi vertailu kohta voisi olla Obsidianin edellinen peli The Outer Worlds (josta löytyy myös video tuolta kanavalta). Ja aikalailla on tultu takapakkia siitäkin, ainakin siinä kuinka maailma reagoi pelaajan tekemisiin.
 
Tämä on kyllä totta. Lähempi vertailu kohta voisi olla Obsidianin edellinen peli The Outer Worlds (josta löytyy myös video tuolta kanavalta). Ja aikalailla on tultu takapakkia siitäkin, ainakin siinä kuinka maailma reagoi pelaajan tekemisiin.

Kun pelillä on hintaa 70 euroa, niin kyllä sitä pitää voida verrata muihinkin 70 euroa maksaviin peleihin.
 
Katsoin tuota videota useamman minuutin. Peli jää kyllä omalta osaltani ostamatta.
 
Kun pelillä on hintaa 70 euroa, niin kyllä sitä pitää voida verrata muihinkin 70 euroa maksaviin peleihin.
Kuka on sanonut ettei voisi/saisi? Itse en sitä tee, kun en mistään pelistä ala perusversiosta 70€ tai yli maksamaan. Joten vertailen vain muihin vastaaviin genren edustajiin, hinnasta ja iästä viis.
 
Skyrimistä en itse tykännyt yhtään, mutta vieläkin tää kyllä on ihan hauskaa pelattavaa. Mä ehkä olen sinänsä helppo kun en jaksa murehtia noita staattisia kaupunkeja/tms.

Ja tuossa aikasemmin kun kyseltiin niin Outer Worldsinkin kyllä läpi pelasin ja niin teen tänkin osalta.
 
Kuka on sanonut ettei voisi/saisi? Itse en sitä tee, kun en mistään pelistä ala perusversiosta 70€ tai yli maksamaan. Joten vertailen vain muihin vastaaviin genren edustajiin, hinnasta ja iästä viis.
Miten tuo sitten pitää tulkita, että turha verrata skyrimiin, koska mittakaava? Skyrim ei edes ole koskaan maksanut sitä 70 euroa.
 
Miten tuo sitten pitää tulkita, että turha verrata skyrimiin, koska mittakaava? Skyrim ei edes ole koskaan maksanut sitä 70 euroa.
Pointtina oli lähinnä, että Skyrim ja Avowed loppujen lopuksi hyvin eri tyylisiä pelejä monelta osin. Pelattavuus näissä omasta mielestäni eroaa melko paljon. Toki miljöö ja teema näissä hieman samaa tyyliä, mut siihen se sitten melkein jääkin. Enemmän vertaisin myös Outer Worldsiin tätä johon @hrtc myöskin viittasi.
 
Täytyy pistää Game Pass PC aktiiviseksi ja testata ihan itse. Mutta tuo kulissimaailma häiritsee pirusti kyllä.
 
Joka tällaista väittää, ei ole varmaan itse koskaan Skyrimia pelannut. Jos Skyrim oli ns. "laaja ruin meri, syvä kuin lätäkkö", niin Avowed on kai "piha täynnä lätäköitä, joiden välille penskat ovat kaivaneet pieniä puroja".

Maailma on täysin kulissi, toimii ihan hyvin jos pelaat niin kuin "ohjaaja" on suunnitellut, mutta mihinkään "poikkeavaan toimintaan" ei reagoida.

Direct-to-Game Pass, julkaisu.

E:
Kaikki on tämän jo varmaan nähneet, mutta laitetaan silti:

Nämä vertailuvideot ovat ihan hauskoja, mutta usein niihin on laitettu verrokiksi miljoona asiaa, joita tavallinen pelaaja ei tule huomaamaan ja joilla ei aidon pelikokemuksen kannalta ole mitään väliä. On tuossa videossa paljon oleellisiakin asioita jotka haittaavat Avowedin pelaamista, videon kesto olisi vain ollut reilusti alle puolet nykyisestä jos turhuudet olisi jätetty pois.
Voi ei, enkö näekään aaltoja kun ammun huvikseni nuolia veteen? Enkö voikaan raahata esineitä ilmassa, sen sijaan että poimin ne suoraan inventoryyn? Enkö saa metsästää kanoja? Pelikokemus pilalla.
 
Nämä vertailuvideot ovat ihan hauskoja, mutta usein niihin on laitettu verrokiksi miljoona asiaa, joita tavallinen pelaaja ei tule huomaamaan ja joilla ei aidon pelikokemuksen kannalta ole mitään väliä. On tuossa videossa paljon oleellisiakin asioita jotka haittaavat Avowedin pelaamista, videon kesto olisi vain ollut reilusti alle puolet nykyisestä jos turhuudet olisi jätetty pois.
Voi ei, enkö näekään aaltoja kun ammun huvikseni nuolia veteen? Enkö voikaan raahata esineitä ilmassa, sen sijaan että poimin ne suoraan inventoryyn? Enkö saa metsästää kanoja? Pelikokemus pilalla.

Tämä.

Omalla kohdalla Skyrim jäi muutamaan tuntiin, josta siitäkin suurin osa meni modaamiseen.
Peli jäi suurinpiirtein ensimmäisen taistelun jälkeen kesken kun huomasin miten kankeaa combat on.
Muistutti enemmän klassista roolipeliä, jossa painetaan hyökkää-nappia, animaatioita tapahtuu ruudulla ja rng päättää mitä tapahtuu.

En mitenkään väheksy Skyrimiä saati siitä pitäviä, mutta kaikki eivät etsi peleistä samoja asioita.
Itselle tuollaisten sanotaan perusmekaniikkojen sujuvuus on yhtä lailla deal breaker kuin myös immersiotekijä.

Kuitenkin, taidan skipata Avowedin ja toivoa, että Outer Worlds 2 on vähintään edeltäjänsä tasoinen.
Ai niin, paras puoli Outer Worldsissa? Se loppui ajoissa.
Ok olisihan siinä voinut jonkinlainen "end game" olla, mutta eipä se olisi peliä toisaalta paremmaksi muuttanut.
 
osa vaikuttaa olevan sitä mieltä kuten minäkin, että aika loppui kesken ja raakile tuli ulos.
Tämä on ihan de facto nykyään peliteollisuudessa. Pelit menevät julkkariin joko alpha- tai beta -vaiheessa, ja ne myydään ylihinnalla. Jos haluaa valmiin pelin normaaliin hintaan niin pitää odottaa n. vuosi julkaisusta.
 
Abouttiarallaa 60h meni, lopulta aika solid 2.5/5. Ehkä parasta oli että kokemus maksoi euron, jonka tosin saisi vielä takaisin kun game pass trialin peruu. Pitäköön euronsa, oli se sen arvoinen.
 
Noh, tulipa testattua.

Nyt ihan aluksi sanon että nämä mielipiteet on minun omia, omasta kokemuksesta ja liittyen siihen millaisia RPG-sarjan pelejä joihin olen tykästynyt. Meillä kaikilla on omat mielipiteet ja mieltymykset, joten toivottavasti nautit (jos pelistä tykkäät) ja se on ihan ok...

Asensin PC Game Passista aamulla.... Melkein toivon etten olisi sitä tehnyt. Tämä pelihän on täyttä pasketta. Roolipelielementtejä ei ole juuri yhtään, jos Skyrimiin verrataan niin ei tasan yhtään.

En kuitenkaan asentanut sitä verratakseni Skyrimiin tai muihinkaan RPG-sarjan peleihin. Mutta...

Siis, jopa Borderlands-sarjan pelit ovat enemmän RPG kuin tämä kikkare. Jo ensimmäiset tappelut näyttivät mitä peli on. Räiskitään täysillä niillä "aseilla" mitä on, puukko toki ensimmäisenä. Väistelyä sen minkä kykenee, kun healtti loppuu niin ja jos löytyy niin potionia kehiin ja takaisin iholle. Levelin saatua, maagilla kun pelasin, sain jonkun taistelutaian ja löysin kirjan josta muita taistelutaikoja sai pieraistua ulos....

Siis joo....

Grafiikka on hienoa, mutta peli on täyttä kakkaretta. En edes päässyt vielä kaupunkeihin, sain ihottumaa heti alussa.
 
Pelimaailman yksityiskohdat tekevät immersion. Syy, miksi rockstar:n pelit menestyvät.
Tämä. Josko voisi porukka lopettaa sen tekosyiden keksimisen, keskinkertaisuuden puolustelun ja pahoittelun miljardilafkan puolesta joka ei viitsi vaivautua näkemään edes vähän vaivaa siihen mailman rakentamiseen peleissänsä... Ja ei, ei pidä paikkaansa etteikö noista yksityiskohdista olisi koskaan välitetty, tämän valehtelun voi lopettaa.

Onko pelaajat turtuneet keskinkertaisuudelle vai mitä? Ilmeisesti tiedostetaan että kyseessä on keskinkertainen tuotos mutta silti uskotellaan itselle ja muille että kyseessä olisi jotenkin hyvin tehty peli. Tätä flametusta näkee pelimedian toimesta nykyään useinkin, jota osa pelaajistakin levittää.

Steamin arvostelut onkin tästä pienoinen heijastus, siellä tuntuu olevan yleinen narratiivi että pelissä ei oikein ole mitään hyvää eikä se tee vaikutusta mutta silti ihan ok, negatiiviset arvostelut on luokkaa peli on paskinta paskaa ikinä, tarina on syvä kuin lätäkkö, älä osta, mutta peli on silti ihan ok... Mitä hittoa. Onko kaikki pelaajat sairastuneet johonkin zombi virukseen jossa ovat tulleet aivokuolleiksi?

Tuo Skyrim vertailuvideon pointti on hyvä, sillä porukka varmaan muistaa aikoja sitten miettivänsä että "mitähän kaikkea jännää tulevaisuudessa peleistä löytyy kun ne on nyt jo näin siistejä". Noh tässä sitä nyt ollaan siellä tulevaisuudessa ja parempi unohtaa kaikki siistit yksityiskohdat sillä parasta mitä roolipeleissä saa on jotain sinisiä gen z kukkakaalikampauksella varustettuja kalaihmisiä jonka repliikit on hieman itsestään epävarmojen milleniaalien kirjoittamia. Nii joo ja jotkut lätäköt tosiaan heijastaa valoa realistisesti. :notworthy:
 
Tämä. Josko voisi porukka lopettaa sen tekosyiden keksimisen, keskinkertaisuuden puolustelun ja pahoittelun miljardilafkan puolesta joka ei viitsi vaivautua näkemään edes vähän vaivaa siihen mailman rakentamiseen peleissänsä... Ja ei, ei pidä paikkaansa etteikö noista yksityiskohdista olisi koskaan välitetty, tämän valehtelun voi lopettaa.

Onko pelaajat turtuneet keskinkertaisuudelle vai mitä? Ilmeisesti tiedostetaan että kyseessä on keskinkertainen tuotos mutta silti uskotellaan itselle ja muille että kyseessä olisi jotenkin hyvin tehty peli. Tätä flametusta näkee pelimedian toimesta nykyään useinkin, jota osa pelaajistakin levittää.

Steamin arvostelut onkin tästä pienoinen heijastus, siellä tuntuu olevan yleinen narratiivi että pelissä ei oikein ole mitään hyvää eikä se tee vaikutusta mutta silti ihan ok, negatiiviset arvostelut on luokkaa peli on paskinta paskaa ikinä, tarina on syvä kuin lätäkkö, älä osta, mutta peli on silti ihan ok... Mitä hittoa. Onko kaikki pelaajat sairastuneet johonkin zombi virukseen jossa ovat tulleet aivokuolleiksi?

Tuo Skyrim vertailuvideon pointti on hyvä, sillä porukka varmaan muistaa aikoja sitten miettivänsä että "mitähän kaikkea jännää tulevaisuudessa peleistä löytyy kun ne on nyt jo näin siistejä". Noh tässä sitä nyt ollaan siellä tulevaisuudessa ja parempi unohtaa kaikki siistit yksityiskohdat sillä parasta mitä roolipeleissä saa on jotain sinisiä gen z kukkakaalikampauksella varustettuja kalaihmisiä jonka repliikit on hieman itsestään epävarmojen milleniaalien kirjoittamia. Nii joo ja jotkut lätäköt tosiaan heijastaa valoa realistisesti. :notworthy:
Ihan sama homma oli sen star wars outlaws:n kanssa. Erehdyin facebookissa liittymään ryhmään niin meno oli kuin jossain lahkossa. Esitit yhdenkin kriittisen asian niin parvi fanaatikkoja kimpussa ja julisti miten olen väärässä koska tämä peli on aivan mahtava :lol: Jos ihmiset tyytyy tällaiseen paskaan niin sen jälkeen on turha odottaa mitään hyvää koska sitten tästä tulee se uusi standardi.
 
Tämä. Josko voisi porukka lopettaa sen tekosyiden keksimisen, keskinkertaisuuden puolustelun ja pahoittelun miljardilafkan puolesta joka ei viitsi vaivautua näkemään edes vähän vaivaa siihen mailman rakentamiseen peleissänsä... Ja ei, ei pidä paikkaansa etteikö noista yksityiskohdista olisi koskaan välitetty, tämän valehtelun voi lopettaa.

Onko pelaajat turtuneet keskinkertaisuudelle vai mitä? Ilmeisesti tiedostetaan että kyseessä on keskinkertainen tuotos mutta silti uskotellaan itselle ja muille että kyseessä olisi jotenkin hyvin tehty peli. Tätä flametusta näkee pelimedian toimesta nykyään useinkin, jota osa pelaajistakin levittää.
Se, ettei kiinnosta paskan vertaa joku esineiden drag & drop fysiikka pelissä, on keskinkertaisuuden puolustelua? Ookoo. Ei myöskään kannata valehdella itselleen, että kaikki välittäisivät joka ikisestä yksityiskohdasta joka ikisessä pelissä.

Ei täällä kukaan myöskään ole ylistänyt peliä maasta taivaisiin, vaan myös pelistä pitäneet näyttävät tiedostavan, että kyseessä on "ihan OK hassunhauska gamepass peli" eikä mikään Skyrimin kaltainen mestariteos.

En ole peliä pelannut enkä tule sitä ostamaan, mutta aina yhtä outoa kun joku tulee itkemään "hei älkää tykätkö tästä pelistä koska Skyrim teki tämän ja tämän paremmin."

1741070293044.jpeg
 
Tää on vaan peli, ei elämä. Oli ihan mukava pelailla läpi. Nimenomaan combatti tässä oli hauskaa. Liikkuminen ja hyppely eri paikkoihin oli myös hauskaa gameplayta. Rpg oli höyhenen kevyessä roolissa mutta sepä ei itseä kiinnostakaan. Varmaa väärin tykätty. Graffat nätit jne. Loppui myös melkein sopivasti. Meinasin aloittaa uuden rundin mutta tosiaan viimeinen kenttä oli itseasiassa niin huono ja gameplay looppi alkoi toistamaan itseään siinä määrin ettei tuossa ole enää mitää nähtävää. 95% käytetystä ajasta oli kuitenkin hauskaa.
 
Skyrim ja Avowed on erilaisia pelejä ja keskittyy eri juttuihin. Toinen on systeemikeskeinen hiekkalaatikko ja toinen tarinavetoinen roolipeli. Erilaisten pelien suora vertailu on vähän tyhmää, ei kukaan valittanut että Skyrimissä ei voinut kaivaa kuoppaa kuten Minecraftissa.

Avowedin hintalappu on kieltämättä hämmentävän iso. Peli ei ole kuitenkaan mitään AAA:n keihäänkärkeä.
 
En minäkään näe, että täällä kukaan olisi erityisemmin ylistänyt peliä saatikka keksinyt mitään tekosyitä, että kyseessä olisi jotenkin parempi peli kuin mitä on. Omalla kohdalla pelin combat ja sopivan pituiset questit toimii, joten näiltä osin on peli minulle maistunut.

Myönnän, että nykyään liian moni kehittäjä tuntuu menevän monessa asiassa sieltä missä aita on matalin. Ja toivoisi, että olisi aikaa tehdä asiat, niin että saataisiin mahdollisimman toimiva ja kattava peli aikaiseksi. Olisin toki mielelläni ottanut monia juttuja tähän mitä esim. Skyrimissa jo nähtiin, mutta ei se silti ole este etteikö tästä saisi iloa niillä osa alueilla missä on mielestäni onnistuttu.
 
7/10 Game Passin kautta mukava pelata. Vähän samat fiilikset kuin DA: Veilguardin kanssa, joka tuli lainattua kirjastosta ja painettua joululomalla läpi.

Jälkimmäisessä tarina ei oikein missään vaiheessa isommin säväyttänyt, mutta siinä nyt oli se ongelma, että DE-sarjan sitä edellistä osaa en koskaan jaksanut alkua pidemmälle ja koko juoni jatkoi suoraan siitä. Avowedissa nyt menossa neljännelle alueelle ja juuri tuli tehtyä eka merkityksellisemmältä tuntuva valinta dialogissa, saa nähdä paraneeko tarina tästä. Jos on noita aiempia sarjan pelejä pelannut (PoE 1 tullut itse läpäistyä joskus kauan sitten, Deadfire kesken) niin varmaan tästä hiukan enemmän saa irti tarinallisesti kuin ilman mitään käsitystä maailmasta.

Taistelut on ihan kivaa ja näyttävää sinkoilua, mutta eipä noissa vihollisissa ole liikaa eroavaisuuksia ollut. Itse pelailen taistelut helpoimmalle väännettynä kun ei se puoli näissä yleensä yhtään jaksa innostaa. Lähinnä sellaista pään nollaamista työpäivän jälkeen, siihen tämä peli soveltuu hyvin. Positiivisena puolena peli pyörii ok Series S kanssa sekä yllättävän hyvin 1440p-tarkkuudella omalla RTX 2060 + R5 3600 PC:llä, joka alkaa olla pahasti päivityksen tarpeessa.

Jos tästä pitäisi maksaa niin täysi hinta tuntuisi kyllä aika pahalta, 1-2 kk Game Pass -tilauksen aikana ihan ok. Mutta verrattuna pariin edelliseen julkaisussa ostettuun peliin eli Kingdom Come Deliverance 2 ja Elden Ring ero on kuin maan ja taivaan välillä laadussa.
 
mutta aina yhtä outoa kun joku tulee itkemään "hei älkää tykätkö tästä pelistä koska Skyrim teki tämän ja tämän paremmin."
Olet täysin sallittu nauttimaan asioista joista minä en henkilökohtaisesti pidä, eikä kukaan ole väittänyt toista. Ja vastaavasti muiden ei ole pakko tykätä siitä mistä sinä tykkäät ja he saavat tuoda mielipiteensä julki ihan vapaasti.

Itse olen kyllästynyt laiskasti toteutettuihin peleihin joissa ei ole oikein nähty vaivaa minkään suhteen ja koen suurta pettymystä kun sellaista tulee vastaan ja oikeastaan olen jo väsynyt näihin tapauksiin. Lähinnä antaa kuvan siitä että kehittäjiä ei pelaajat ja heidän kokemukset kiinnosta. Toivoisin että vähän enemmän panostettaisiin immersiota kohottaviin asioihin. Nähtävästi moni muukin jakaa saman mielipiteen niin mikä tässä periaatteessa oikein hankaa vastaan? Vaikea kuvitella että kukaan varsinaisesti haluaa kehityksen videopeleissä huononevan.
 
Lähinnä antaa kuvan siitä että kehittäjiä ei pelaajat ja heidän kokemukset kiinnosta.
Vaikuttaa että monet nykykehittäjät ovat ottaneet tämän "pelit on taidetta" vähän turhan kirjaimellisesti. Ja välillä pääsee unohtumaan, että pelin pitäisi olla kaupallisestikkin menestyvä, varsinkin jos kyseessä on joku AAA peli.

Eikä varsinkaan pitäisi ärsyttää potenttiaalisia asiakkaita some-mölinöillä (esim. Avowedin art directorin rasistiset kommentit tai negatiivisten kommenttien kuittailu tyyliin "This game is not for you"). Jos nämä digiajan da Vincit haluavat käyttää pelejä itseilmaisuunsa ja saippualaatikkona näkemyksilleen, niin tekisivät oman indie projektin, eivätkä vetäisi koko studiota mukanaan mahdolliseen hautaan.
 
Peli läpi. Taisi mennä joku 30 tuntia tai hiukan alle. Just sopiva siihen et kuukauden verran maksoi Game Passia ja ei ehtinyt kyllästyä ennen loppua niin pahasti että olisi kesken jäänyt.

Ei se tarina sitten kyllä ikinä lähtenyt lentoon. Jotenkin "pieni" fiilis jäi pelistä. Tuossa kun Nelinpelin podcastia kuunteli niin ilmeisesti tästä oli tarkoitus tulla jokin MMORPG tai moninpeli alunperin ja en tiedä onko pivot yksinpeliksi sitten aiheuttanut tiettyä päämäärättömyyttä.

Ehdottomasti eniten nautin pelim aloitusalueesta ja toisesta alueesta, loppua kohden meno mielestäni vaan heikkeni tai polki paikallaan. Alkoi myös toistamaan itseään asiat pahasti.

Pelasin toki asetukset helpolla tämän, mutta jälleen yksi peli missä taistelu tuntui lähinnä pakkopullalta tarinan etenemisen välissä. Alueiden tutkiminen ja aarteiden etsiminen oli huomattavasti kiinnostavampaa. Lopussa yritin lähinnä juosta taisteluiden ohi. Jokaisessa taistelussa täysin sama kaava, kaikki viholliset huomaa sinut samalla kerralla, jotkin on korkeammalla kivellä ampumassa jousipyssyllä tai aseella ja joku spawnaa selän taakse. Jos possessa on priest mukana niin se on aina pakko tappaa ensin koska muuten taistelu vaan venyy pidemmäksi kun parantelee aika tehokkaasti kavereitaan. Aina kun tulee pomotaistelu niin näitä samoja turhia vihollisia on sitten pakko spawnata aaltoina kaveriksi että ei olisi liian helppoa.

Valintoja dialogissa sai tehdä, mutta jotenkin tuntui aina itsestään selvältä, että mikä on hyvä ja mikä huono vaihtoehto. Ei ollut kyllä tarpeeksi yllätyksiä tai "Aha, voi pahus. No kai sitä mennään sitten tällä" -hetkiä.

Teknisesti homma toimi, ei ollut yhtään bugia ainakaan omalla pelikerralla.

Visuaalisesta näkemyksestä en nyt liikaa pisteitä antaisi, jotenkin sekametelisoppa koko tuotos. Omaan makuun ehkä liian pirteää ja värikästä ajoittain.

Jos pitäisi se arvosana antaa niin ei kyllä sitä 7/10 enempää irtoa.

Game Pass katki kunnes tulee seuraava Avowed/Starfield/Wasteland 2 makupalaksi ja pienen pelitauon jälkeen sitten jatkamaan Henryn tarinaa Böömin mannuille.
 
Nyt iski turnausväsymys itselläkin tämän suhteen, pelin loppupuoli tuntuu aika venytetyltä ja fetch quest pukkaa niin hitosti.
Peli läpi. Taisi mennä joku 30 tuntia tai hiukan alle. Just sopiva siihen et kuukauden verran maksoi Game Passia ja ei ehtinyt kyllästyä ennen loppua niin pahasti että olisi kesken jäänyt.

Ei se tarina sitten kyllä ikinä lähtenyt lentoon. Jotenkin "pieni" fiilis jäi pelistä. Tuossa kun Nelinpelin podcastia kuunteli niin ilmeisesti tästä oli tarkoitus tulla jokin MMORPG tai moninpeli alunperin ja en tiedä onko pivot yksinpeliksi sitten aiheuttanut tiettyä päämäärättömyyttä.

Ehdottomasti eniten nautin pelim aloitusalueesta ja toisesta alueesta, loppua kohden meno mielestäni vaan heikkeni tai polki paikallaan. Alkoi myös toistamaan itseään asiat pahasti.

Pelasin toki asetukset helpolla tämän, mutta jälleen yksi peli missä taistelu tuntui lähinnä pakkopullalta tarinan etenemisen välissä. Alueiden tutkiminen ja aarteiden etsiminen oli huomattavasti kiinnostavampaa. Lopussa yritin lähinnä juosta taisteluiden ohi. Jokaisessa taistelussa täysin sama kaava, kaikki viholliset huomaa sinut samalla kerralla, jotkin on korkeammalla kivellä ampumassa jousipyssyllä tai aseella ja joku spawnaa selän taakse. Jos possessa on priest mukana niin se on aina pakko tappaa ensin koska muuten taistelu vaan venyy pidemmäksi kun parantelee aika tehokkaasti kavereitaan. Aina kun tulee pomotaistelu niin näitä samoja turhia vihollisia on sitten pakko spawnata aaltoina kaveriksi että ei olisi liian helppoa.

Valintoja dialogissa sai tehdä, mutta jotenkin tuntui aina itsestään selvältä, että mikä on hyvä ja mikä huono vaihtoehto. Ei ollut kyllä tarpeeksi yllätyksiä tai "Aha, voi pahus. No kai sitä mennään sitten tällä" -hetkiä.

Teknisesti homma toimi, ei ollut yhtään bugia ainakaan omalla pelikerralla.

Visuaalisesta näkemyksestä en nyt liikaa pisteitä antaisi, jotenkin sekametelisoppa koko tuotos. Omaan makuun ehkä liian pirteää ja värikästä ajoittain.

Jos pitäisi se arvosana antaa niin ei kyllä sitä 7/10 enempää irtoa.

Game Pass katki kunnes tulee seuraava Avowed/Starfield/Wasteland 2 makupalaksi ja pienen pelitauon jälkeen sitten jatkamaan Henryn tarinaa Böömin mannuille.

Hyvin tiivistää tämä myös omat fiilikset, alku oli lupaava mutta loppua kohti muuttui puuduttavaksi grindaukseksi varsinkin taisteluiden suhteen. Juonikin venähti ylipitkäksi tämän tyyppiseen peliin nähden, lorea oli miljoona riviä tekstiä mutta kuka jaksaa niitä lukea tällaisessä pelissä.

Samat 7/10 ja gamepass kautta pelattu, ostettuna täyteen hintaan olid harmittanut mutta alelaarissa hintalaatusuhde varmaan ihan ok
 
52 tuntia siinä meni.
Alunperin tämän puhuttiin olevan samaa kokoluokkaa outer worldsin kanssa, mutta oli tämä reippaasti isompi ja aikaakin meni 20 tuntia enemmän vaikka samalla tyylillä pelasin molempia.
Kaikkia toteemin palasia en kerännyt ja koska en saanut saavutusta kaikista sivutehtävistä niin ainakin yks on tullut missattua.

Plussaa pelin yksinkertaisuudesta sillä minkään kanssa ei tartte säätää ellei halua.
Sulla on haarniska tai kaapu joka määrittää sen kuinka paljon se suojaa sua ja hanskat sekä kengät jotka tarjoaa eri buffeja, mutta ne ei tarjoa extra suojaa. Suorastaan raikas tuulahdus AC odysseyn jälkeen jossa sai jatkuvasti olla katsomassa mikä varuste on nyt hieman parempi mitä joku toinen.
Samoin kamojen päivitys on helppoa ja suoraviivaista.
Haarniska ja aseet on myös ainoat tavarat jotka painaa jotain joten kantokyvyn kanssa ei tule ongelmia ja sitten jos se ylittyy niin voit yhden napin painalluksella heittää kamaa leirin arkkuun ihan mistä vaan tai sitten pidät samaa nappia pohjassa purkaaksesi aseen tai haarniskan ja saat siitä materiaaleja.
Tässä voi oikeasti keskittyä siihen varsinaiseen pelaamiseen 90% ajasta valikoissa surffaamisen sijaan.

Myöskään viholliset ei spawnaa uudestaan joten karttaa tutkiessa ei jatkuvasti ole joku kimpussa ja kaikki sivutehtäviin liittyvät tavaratkin voi löytää ennen kuin olet löytänyt edes sitä varsinaista tehtävää joka vähentää turhaa ravaamista.
Myöskään paikoillaan seisoskelevat npc hahmot ei haitanneet ollenkaan enkä olisi edes kiinnittänyt niihin mitään huomiota ellei tuosta olisi itketty niin paljon ympäri nettiä.
Tässä aika moni sentään keskustelee jonkun kanssa toisin kuin alan wake 2:ssa jossa ne tuntui jo joltain kauppojen esittely mannekiineilta.

Pelasin maagilla koko pelin, alussa käytin myös sitä muskettia, mutta sen jätin pois kun loitsuista alkoi löytymään potkua.
Kakkos loadoutina mulla oli sähkövahinkoa tekevä pistooli niitä katkaisijoita varten sekä myöhemmin jääsauva sen kaverina jolla oli nopeaa jäädyttää vesi tai laava jos piti päästä yli.
Muuten mulla oli käytössä sähkövahinkoa tekevä sauva sekä uniikki grimoire jonka löysin aika aikaisin ja muutama muu loitsu dpadin takana.
Tuo systeemi olikin niitä harvoja miinuksia sillä ne grimoiren cooldown ja essence cost reduction statsit pätee vain sillon jos sulla on se kirja kädessä.
Joten niistä pääsee höytymään vain neljän loitsun kanssa kerrallaan eikä missään kirjassa ole just niitä loitsuja mitä haluaisi.
Jos tässä olisi mahdollista tehdä oma grimoire niin ongelma poistuisi melkein kokonaan.

Tarinakin toimi ihan hyvin vaikka en ole pillars of eternity pelejä koskaan pelannut ja jos ne olis tuttuja niin varmasti sais loresta paljon enemmän irti mitä nyt.
Oli tämä silti kiinnostavampi mitä vaikka XC3 jonka twistin tiesin jo ekan chapterin aikana kun taas tässä en vielä lopussakaan tiennyt varmaksi onko se pään sisäinen ääni hyvä vai paha ja vaikuttaako mun valinnat keskusteluissa siihen vai ei. Mä vaan luotin, että kyllä ne vaikuttaa ja hyvin tässä tulee käymään.
Muuten tuli hyvä lopetus, mutta Yatzlin lopetus oli vähemmän hyvä. No itsepähän kysyi mitä sen pitäs tehdä ja "tee niinku haluat" ei kelvannut vastaukseksi.

Series x:lla tuli pelattua 30fps quality moodissa ja peli näytti erittäin hyvältä ja ruudunpäivitys tuntui pysyvän tuossa vaikka kuinka paljon olis tapahtunut ruudulla.
Gamepassin kautta tuli pelattua, mutta jos tästä olis maksanut vaikka 35e niin olisin ollut täysin tyytyväinen. Aika harvoin tulee mistään enempää maksettua paitsi jos kyseessä on peli minkä ehdottomasti haluaa päästä pelaaman just heti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
271 611
Viestejä
4 690 799
Jäsenet
76 777
Uusin jäsen
jerelolo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom