Avowed - Obsidianin tuleva first person RPG

Muutaman revikan jälkeen ei jäänyt paljoa mieleen miksi tätä kannattaisi pelata. Mortismal ehkä hehkutti pelimaailman lorea mikä ei taida olla hirveän relevanttia niille jotka eivät ole pelannett Pillars of eternity 1&2. Toiset sitten valittavat että npc:t tynkyttävät lorea normaalin dialogin sijasta.
Viime aikoina usein tulee esille "Tarina, hahmot ja dialogi on paskaa, npc naamat on huonompia kuin Vampire: The Masquerade , tappelu ok ja maailma on unreal 5 näköinen"
Nuo perus rpg elementtien puuttuminen on sinänsä ymmärrettävää, mutta se helposti johtaa ihmisten valittavan kuolleesta maailmasta joka ei reagoi.
 
1739660478907.png


1739660594571.png
 
Ennakkojen perusteella vaikuttaa aika vahvasti Game Pass -peliltä. Voi kokeilla, mutta ei siitä erikseen kehtaa maksaa. Ehkä sillä saa pari päivää lyhennettyä Rise of the Roninin odotusta.
 
Nuo perus rpg elementtien puuttuminen on sinänsä ymmärrettävää, mutta se helposti johtaa ihmisten valittavan kuolleesta maailmasta joka ei reagoi.

Nyt en kyllä ihan ymmärrä, että miten se voi olla "ymmärrettävää" RPG:ssä...

Ei tätä ole mainostettu firts person action pelinä.

Joo oma kiinnostus tätä peliä kohtaan toki väheni sitä aina enemmän ja enemmän, kun enemmän alkoi gameplaytä tulla. Tyyli oli tehnyt 180° käännöksen julkaisu trailerin verrattuna, ja taas saadaan tätä Pixar nami nami grafiikkaa, pridekulkueesta karanneilla hahmoilla, ja "hirviöt" näyttää enemmänkin vaan oudolle, kun uhkaaville.
 
Launcherista tullut mainoksia tästä pelistä jatkuvalla syötöllä mutta näyttää todella geneeriseltä, hirviöt näyttävät naurettavilta, karkkigrafiikka ei iske yhtään, trailerista iski pieni myötähäpeä. Voin olla väärässä mutta jos ruutukaappaukset ja traileri eivät iske yhtään niin ei tule varmaan tätä pelattuakaan. :beye:
 
Steam tilastoinut pelin yhdeksi myydyimmäksi tällä hetkellä, vain muutama peli edellä.
Ja tämä vaikuttaa miten siihen ennakkokuvaan, joka minulle on pelistä jäänyt, perustuen materiaaliin jota olen nähnyt? Eikä nuo ennakkomyynnit tänäpäivänä paljoa paina, lopullinen myynti selviää vasta kun ostajan refund aika umpeutuu. Eikös Veilguardkin ollut aika korkealla myyntilistalla (saatan muistaa väärin), mutta jäi kuulemma myynti tavoitteista?
 
Ja tämä vaikuttaa miten siihen ennakkokuvaan, joka minulle on pelistä jäänyt, perustuen materiaaliin jota olen nähnyt? Eikä nuo ennakkomyynnit tänäpäivänä paljoa paina, lopullinen myynti selviää vasta kun ostajan refund aika umpeutuu. Eikös Veilguardkin ollut aika korkealla myyntilistalla (saatan muistaa väärin), mutta jäi kuulemma myynti tavoitteista?
Veilguard kuitenkin myi 2 miljoonaa. Veilguardia kehitettiin 10 vuotta ja sen parissa on työskennenelyt satoja ihmisiä, musiikit sävelsi Hans Zimmer etc, budjetti liene satoja miljoonia..

Avowedille miljoonan myynti olisi jo kova juttu. Hieman eri budjetin pelejä. Obsidian on pieni tiimi (200 työntekijää) ja Avowedia teki sielläkin vain osa porukasta (tekivät kolmea peliä samaan aikaan: Outer Worlds 2, Avowed ja salainen peli), eikä rahaa ole tuhlattu mocappeihin tai muihin hullutuksiin. Avowedin kehitys vei puolet Veilguardista, eli 5 vuotta. Avowedin budjetti on ollut ehkä noin 20-30 miljoonaa euroa, eli samaa luokkaa Outer Worldsin budjettin kanssa.
Kuuntelin pelin ohjaajan haastattelun Last Stand Medialla, ja häneltä kysyttiin mocapeista. Hän sanoin että se paisuttaisi pelin budjettia kohtuuttoman paljon. (esim Baldurs Gate 3n Mocap on maksanut kymmeniä miljoonia siinä oli 250 näyttelijää. Koko pelin arvioitu budjetti oli 100 miljoonaa).
 
Viimeksi muokattu:
Veilguard kuitenkin myi 2 miljoonaa. Veilguardia kehitettiin 10 vuotta ja sen parissa on työskennenelyt satoja ihmisiä, musiikit sävelsi Hans Zimmer etc, budjetti liene satoja miljoonia..

Avowedille miljoonan myynti olisi jo kova juttu. Hieman eri budjetin pelejä. Obsidian on pieni tiimi (200 työntekijää) ja Avowedia teki sielläkin vain osa porukasta (tekivät kolmea peliä samaan aikaan: Outer Worlds 2, Avowed ja salainen peli), eikä rahaa ole tuhlattu mocappeihin tai muihin hullutuksiin. Avowedin kehitys vei puolet Veilguardista, eli 5 vuotta. Avowedin budjetti on ollut ehkä noin 20-30 miljoonaa euroa, eli samaa luokkaa Outer Worldsin budjettin kanssa.
Kuuntelin pelin ohjaajan haastattelun Last Stand Medialla, ja häneltä kysyttiin mocapeista. Hän sanoin että se paisuttaisi pelin budjettia kohtuuttoman paljon. (esim Baldurs Gate 3n Mocap on maksanut kymmeniä miljoonia siinä oli 250 näyttelijää. Koko pelin arvioitu budjetti oli 100 miljoonaa).
Herää kysymys miksi Baldur's Gate 3 myyntihinta julkaisussa oli 60€ ja Avowedin 70€?
Ja miksi ihmeessä mikkisoftan arvoinen yritys puskee ulos kalkkunoita jotka jää indiepelien jalkoihin?

Edit: Ja korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö EA sanonut että veilguardia pelasi 1,5 miljoonaa pelaajaa, todennäköisesti sisältäen kokeiluversiot ja game pass. Myynneistä ei ole kerrottu julkisuuteen?
 
Viimeksi muokattu:
Herää kysymys miksi Baldur's Gate 3 myyntihinta julkaisussa oli 60€ ja Avowedin 70€?
Ja miksi ihmeessä mikkisoftan arvoinen yritys puskee ulos kalkkunoita jotka jää indiepelien jalkoihin?

Edit: Ja korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö EA sanonut että veilguardia pelasi 1,5 miljoonaa pelaajaa, todennäköisesti sisältäen kokeiluversiot ja game pass. Myynneistä ei ole kerrottu julkisuuteen?
Baldurs Gate 3 ei ole mikään Indie peli. Se on AAA lisenssipeli, jonka on tehnyt Larian Studios (450 työntekijää), joka on isompi kuin esim. Bethesda (400 työntekijää) ja Larianista 30% omistaa Kiinan valtion Tencent....
Larianin taakse Studion koossa jää monta AAA Studiota, esim ID, Guerilla, Insomniac, Remedy, Platinum.....
 
Viimeksi muokattu:
Baldurs Gate 3 ei ole mikään Indie peli. Se on AAA lisenssipeli, jonka on tehnyt Larian Studios (450 työntekijää), joka on isompi kuin esim. Bethesda (400 työntekijää) ja Larianista 30% omistaa Kiinan valtion Tencent....
Muutoinkin pelit eivät ole yksi-yhteen samoilla lähtöasetelmilla. Ihan jo siksikin että esim. BG3 ei ole tulossa koskaan game passiin ja tekijätiimi halusi sen takia pitää hinnan hieman kohtuullisempana - toistaalta myös on viitteitä siitä että jopa alennushinnat ovat aika "suolaisia".

Konsolilla ei vielä pääse Awovedia pelaalaan, vasta ylihuomenna.
 
Baldurs Gate 3 ei ole mikään Indie peli. Se on AAA lisenssipeli, jonka on tehnyt Larian Studios (450 työntekijää), joka on isompi kuin esim. Bethesda (400 työntekijää) ja Larianista 30% omistaa Kiinan valtion Tencent....
Larianin taakse Studion koossa jää monta AAA Studiota, esim ID, Guerilla, Insomniac, Remedy, Platinum.....
Menee aika offtopic, mutta
Screenshot_20250216_210837_DuckDuckGo.png

Tosiaan BG3 on resurssien puolesta jo AAA luokkaa mutta silti indie. Ja vaikka ei olisi, niin ei selitä sitä miksi mikkisofta ei voi ostaa samaa osaamista. Ja tääkin että me puhutaan täällä jostain ihan muusta kun topicin pelistä, alleviivaa ettei obsidian taida pärjätä 100 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta ainakin alun perusteella. Kovin pitkälle en ole kerennyt toki pelaamaan, mutta ihan hauskoja keskusteluvaihtoehtoja on tullut vastaan jne. War hero taustalla aloittelin pelin. Sain tämän tosiaan ilmaiseksi Xbox Suomen Instagram kisasta, joten mitään tähän ei toki joutunut sijoittamaan, mutta uskoisin että tästä tulee ihan nauttimaan. Godlike hommelit laitoin omalta hahmolta naamasta piiloon kun se mahdollisuus tarjottiin heti alussa. Ei ne himmelit hirveästi parantanut hahmon ulkonäköä omasta mielestä. Taistelun ja pelimekaniikan osalta tulee vahvasti joku Skyrim tai vastaava Elder Scrolls peli mieleen. Vaikuttaa siltä että pelistä voisi saada vielä vähän enemmän irti jos olisi pelannut Pillars of Ethernity pelit. Ne on itseltä valitettavasti jäänyt välistä. Toki tässä on pelin suhteen vielä sen verran alussa, että mitään suurempia arvioita on paha tehdä.
 
Yllä olevaan keskusteluun sen verran, niin Larian ei ole ainakaan nykyään indie-studio, vaikka sitä sellaiseksi markkinoidaan. Huvittavaa, että on ollut indiepeli-festareilla bg3:lla :D


Forbesin artikkeli. Seuraavat pointit, että mitkä eivät ole mukana pelissä:

No Stealing Mechanics

No Lockpicking System

No Attacking Normal NPCs

No Cutting-Edge NPCs

No Upgrades Through Skill Use

No Guilds Or Factions

No Full Open World


Kaikki annan anteeksi lähtökohtaisesti paitsi npct.
Esimerkiksi kaikissa Larianin peleissä stealing on overpowered, en pidä tiirikoinnista, en hyökkää ikinä npc:n kimppuun, en pidä jos pitää juosta jotain seinää päin kahvikuppi näppäimistöllä kehittääkseni Athletics kykyä, factionit on usein päälleliimattuja ja open world ei ole ikinä ollut oma juttu vs. tehty kaikki käsin, mutta npc:t pitäisi olla Obsidianin heiniä.

Sitten päästään siihen, että onko peli hyvä, eli kertokaa ensivaikutelmia kun pääsette kimppuun.
 
Näitä viestejä kun lukee niin alkaa peli vaikuttaa enemmän ja enemmän rajoitetulta tusinaropelta. Mutta ne kutka nyt pelaamaan alusta asti pääsevät, pistäkäähän ensitunnelmia miltä vaikuttaa.
 
Yllä olevaan keskusteluun sen verran, niin Larian ei ole ainakaan nykyään indie-studio, vaikka sitä sellaiseksi markkinoidaan. Huvittavaa, että on ollut indiepeli-festareilla bg3:lla :D


Forbesin artikkeli. Seuraavat pointit, että mitkä eivät ole mukana pelissä:

No Stealing Mechanics

No Lockpicking System

No Attacking Normal NPCs

No Cutting-Edge NPCs

No Upgrades Through Skill Use

No Guilds Or Factions

No Full Open World


Kaikki annan anteeksi lähtökohtaisesti paitsi npct.
Esimerkiksi kaikissa Larianin peleissä stealing on overpowered, en pidä tiirikoinnista, en hyökkää ikinä npc:n kimppuun, en pidä jos pitää juosta jotain seinää päin kahvikuppi näppäimistöllä kehittääkseni Athletics kykyä, factionit on usein päälleliimattuja ja open world ei ole ikinä ollut oma juttu vs. tehty kaikki käsin, mutta npc:t pitäisi olla Obsidianin heiniä.

Sitten päästään siihen, että onko peli hyvä, eli kertokaa ensivaikutelmia kun pääsette kimppuun.
Näistä "puutteista" tulee mieleen lähes 20 vuotta vanha pelilegenda Dark Messiah of Might and Magic. Peli oli erittäin putkijuoksu ja nykymittapuulla paljon rajoitteita, mutta todella upea siitä huolimatta. Eli ei välttämättä niinkään huonoa, yleinen tunnelma pelissä merkkaa jo paljon sekä toteutus. Jos joku odottaa Skyrimin tappajaa, kannattaa katsella muualta, tavallaan Awoved taitaa olla eri subgenren peli.
 
Yllä olevaan keskusteluun sen verran, niin Larian ei ole ainakaan nykyään indie-studio, vaikka sitä sellaiseksi markkinoidaan. Huvittavaa, että on ollut indiepeli-festareilla bg3:lla :D
Ihan itsehän bg3:n julkaisivat, niin indie määritelmä täyttyy.
 
Ihan itsehän bg3:n julkaisivat, niin indie määritelmä täyttyy.
Aika kyseenalainen määritelmä indie-pelille (eli oletan, että sun määritelmässäsi pelistudio on sama kuin julkaisija => indiepeli). Cyberpunk oli kanssa indie-peli?

Jotta ei menisi niin paljon ohi aiheen, niin tässä oli pätevältä vaikuttava arvostelu:


Esimerkiksi nuo kasvojen ilmeetkin näyttävät ihan ok:lta kun ei ole samalla tavalla otettu rusinoita pullasta todistaakseen argumentin, mutta toki nykystandardeilla huonon näköisiä... ihan niin kuin kaikki kasvot olisi vedetty ensin höyläkoneella ja vedetty kiiltoa päälle.

Se on huvittavaa kun on pelannut pillars of eternityä ja tuo gameplay näyttää ihan siltä, että olisi sama peli, mutta first person kuvakulmasta, joka on se asia, jonka takia tästä alunperin innostuin.
 
No Stealing Mechanics

No Lockpicking System

No Attacking Normal NPCs

No oho... nuo oli kaikki kuitenkin Outer Worldsissa eikä sen mikään roolipelieepos ollut kai tarkoituskaan olla.

Väittäsin, että nuo ovat kuitenkin suht oleellinen osa "pelaa kuten haluat" aspektia, käytti niitä tai ei.
Saipa eräässä questissakin hankittua todisteita pickpocketingin avulla mikäli se taito oli ja hoksasi kokeilla.
 
Olipas huvittavaa kun sattumalta tuli ladattua ennakkoon tämä - lataus päättyi ehkä 30min ennen kuin peli aukesi ja kas, ensimmäinen update pitää ladata ennenkuin peli starttaa. Ei sitten voinut päivittää tuota installeria latamaan suoraan oikea versio...

Ja perään "puretaan pakkausta" - onkohan tämä ennakkolatauksen ominaisuus, ei ole ennen tullut vastaan?
 
Viimeksi muokattu:
Aika kyseenalainen määritelmä indie-pelille (eli oletan, että sun määritelmässäsi pelistudio on sama kuin julkaisija => indiepeli). Cyberpunk oli kanssa indie-peli?
Ei ole eikä ollut. Cd projekt red pelin kehittäjänä ja cd projekt s.a. firmana ja julkaisijana, ovat eri osastoja.
 
No oho... nuo oli kaikki kuitenkin Outer Worldsissa eikä sen mikään roolipelieepos ollut kai tarkoituskaan olla.

Väittäsin, että nuo ovat kuitenkin suht oleellinen osa "pelaa kuten haluat" aspektia, käytti niitä tai ei.
Saipa eräässä questissakin hankittua todisteita pickpocketingin avulla mikäli se taito oli ja hoksasi kokeilla.

Juuh, siltä kantilta, että vaikka ei käyttäisi, niin tietää, että se on mahdollista. Avowedissa ilmeisesti siis kaiken voi napata mukaansa mitä löytää. Siis periaatteessa sama systeemi kuin God of Warissa tms. ja tavallaan pidän siitä, mutta ihan erilainen peli ja eri jutut toimivat. Toivon, että arvostelut on sen takia huonoja, että pelistä puuttuu niin oleellisia asioita, vaikka lopulta voi toimia ilmankin ja peli olla lopulta parempi kuin alkuun vaikuttaa.
 
No oho... nuo oli kaikki kuitenkin Outer Worldsissa eikä sen mikään roolipelieepos ollut kai tarkoituskaan olla.

Väittäsin, että nuo ovat kuitenkin suht oleellinen osa "pelaa kuten haluat" aspektia, käytti niitä tai ei.
Saipa eräässä questissakin hankittua todisteita pickpocketingin avulla mikäli se taito oli ja hoksasi kokeilla.

Tässä ei tosiaan ole erikseen lockpick mekanismia, mutta lockpickeja löytyy ja niillä saa arkkuja auki. Joku tietty arkku vaatii tietyn määrän lockpickeja. Vähän erilainen syyteemi tosiaan, mutta esim. Skyrimissä se mekaniikka ei kovin erikoinen tai haastava kyllä ollut.
 
Tässä ei tosiaan ole erikseen lockpick mekanismia, mutta lockpickeja löytyy ja niillä saa arkkuja auki. Joku tietty arkku vaatii tietyn määrän lockpickeja. Vähän erilainen syyteemi tosiaan, mutta esim. Skyrimissä se mekaniikka ei kovin erikoinen tai haastava kyllä ollut.

Ok, noin se oli TOWissakin periaatteessa, skill check ja riittävästi lockpickejä niin auki. En minäkään tiirikointia minipelinä kaipaa, kunhan on olemassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 576
Viestejä
4 646 099
Jäsenet
76 237
Uusin jäsen
boromir0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom