Tämä tulossa game passiin helmikuun 18. eli heti startissa.
Ja ennenkin traileri ollut huono, peli ei niinkään. Tutkan alle.
Tämä muistutuksena niille, jotka miettivät ostoa. Itse ajattelin joka tapauksessa odottaa patcheja.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä tulossa game passiin helmikuun 18. eli heti startissa.
Ja ennenkin traileri ollut huono, peli ei niinkään. Tutkan alle.
Steam tilastoinut pelin yhdeksi myydyimmäksi tällä hetkellä, vain muutama peli edellä.Ennakkojen perusteella vaikuttaa aika vahvasti Game Pass -peliltä. Voi kokeilla, mutta ei siitä erikseen kehtaa maksaa. Ehkä sillä saa pari päivää lyhennettyä Rise of the Roninin odotusta.
Nuo perus rpg elementtien puuttuminen on sinänsä ymmärrettävää, mutta se helposti johtaa ihmisten valittavan kuolleesta maailmasta joka ei reagoi.
Ja tämä vaikuttaa miten siihen ennakkokuvaan, joka minulle on pelistä jäänyt, perustuen materiaaliin jota olen nähnyt? Eikä nuo ennakkomyynnit tänäpäivänä paljoa paina, lopullinen myynti selviää vasta kun ostajan refund aika umpeutuu. Eikös Veilguardkin ollut aika korkealla myyntilistalla (saatan muistaa väärin), mutta jäi kuulemma myynti tavoitteista?Steam tilastoinut pelin yhdeksi myydyimmäksi tällä hetkellä, vain muutama peli edellä.
Veilguard kuitenkin myi 2 miljoonaa. Veilguardia kehitettiin 10 vuotta ja sen parissa on työskennenelyt satoja ihmisiä, musiikit sävelsi Hans Zimmer etc, budjetti liene satoja miljoonia..Ja tämä vaikuttaa miten siihen ennakkokuvaan, joka minulle on pelistä jäänyt, perustuen materiaaliin jota olen nähnyt? Eikä nuo ennakkomyynnit tänäpäivänä paljoa paina, lopullinen myynti selviää vasta kun ostajan refund aika umpeutuu. Eikös Veilguardkin ollut aika korkealla myyntilistalla (saatan muistaa väärin), mutta jäi kuulemma myynti tavoitteista?
Herää kysymys miksi Baldur's Gate 3 myyntihinta julkaisussa oli 60€ ja Avowedin 70€?Veilguard kuitenkin myi 2 miljoonaa. Veilguardia kehitettiin 10 vuotta ja sen parissa on työskennenelyt satoja ihmisiä, musiikit sävelsi Hans Zimmer etc, budjetti liene satoja miljoonia..
Avowedille miljoonan myynti olisi jo kova juttu. Hieman eri budjetin pelejä. Obsidian on pieni tiimi (200 työntekijää) ja Avowedia teki sielläkin vain osa porukasta (tekivät kolmea peliä samaan aikaan: Outer Worlds 2, Avowed ja salainen peli), eikä rahaa ole tuhlattu mocappeihin tai muihin hullutuksiin. Avowedin kehitys vei puolet Veilguardista, eli 5 vuotta. Avowedin budjetti on ollut ehkä noin 20-30 miljoonaa euroa, eli samaa luokkaa Outer Worldsin budjettin kanssa.
Kuuntelin pelin ohjaajan haastattelun Last Stand Medialla, ja häneltä kysyttiin mocapeista. Hän sanoin että se paisuttaisi pelin budjettia kohtuuttoman paljon. (esim Baldurs Gate 3n Mocap on maksanut kymmeniä miljoonia siinä oli 250 näyttelijää. Koko pelin arvioitu budjetti oli 100 miljoonaa).
Baldurs Gate 3 ei ole mikään Indie peli. Se on AAA lisenssipeli, jonka on tehnyt Larian Studios (450 työntekijää), joka on isompi kuin esim. Bethesda (400 työntekijää) ja Larianista 30% omistaa Kiinan valtion Tencent....Herää kysymys miksi Baldur's Gate 3 myyntihinta julkaisussa oli 60€ ja Avowedin 70€?
Ja miksi ihmeessä mikkisoftan arvoinen yritys puskee ulos kalkkunoita jotka jää indiepelien jalkoihin?
Edit: Ja korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö EA sanonut että veilguardia pelasi 1,5 miljoonaa pelaajaa, todennäköisesti sisältäen kokeiluversiot ja game pass. Myynneistä ei ole kerrottu julkisuuteen?
Muutoinkin pelit eivät ole yksi-yhteen samoilla lähtöasetelmilla. Ihan jo siksikin että esim. BG3 ei ole tulossa koskaan game passiin ja tekijätiimi halusi sen takia pitää hinnan hieman kohtuullisempana - toistaalta myös on viitteitä siitä että jopa alennushinnat ovat aika "suolaisia".Baldurs Gate 3 ei ole mikään Indie peli. Se on AAA lisenssipeli, jonka on tehnyt Larian Studios (450 työntekijää), joka on isompi kuin esim. Bethesda (400 työntekijää) ja Larianista 30% omistaa Kiinan valtion Tencent....
Menee aika offtopic, muttaBaldurs Gate 3 ei ole mikään Indie peli. Se on AAA lisenssipeli, jonka on tehnyt Larian Studios (450 työntekijää), joka on isompi kuin esim. Bethesda (400 työntekijää) ja Larianista 30% omistaa Kiinan valtion Tencent....
Larianin taakse Studion koossa jää monta AAA Studiota, esim ID, Guerilla, Insomniac, Remedy, Platinum.....
Voi. 20.00 pääsee pelaamaan.Voiko tätä pelata tänään pc game passilla?
Näistä "puutteista" tulee mieleen lähes 20 vuotta vanha pelilegenda Dark Messiah of Might and Magic. Peli oli erittäin putkijuoksu ja nykymittapuulla paljon rajoitteita, mutta todella upea siitä huolimatta. Eli ei välttämättä niinkään huonoa, yleinen tunnelma pelissä merkkaa jo paljon sekä toteutus. Jos joku odottaa Skyrimin tappajaa, kannattaa katsella muualta, tavallaan Awoved taitaa olla eri subgenren peli.Yllä olevaan keskusteluun sen verran, niin Larian ei ole ainakaan nykyään indie-studio, vaikka sitä sellaiseksi markkinoidaan. Huvittavaa, että on ollut indiepeli-festareilla bg3:lla
![]()
A Few Warnings About ‘Avowed’ Before Its Imminent Release Date
As someone who has already put in 60 hours into Avowed, even before early access, I have a few warnings in regard to expectation settingwww.forbes.com
Forbesin artikkeli. Seuraavat pointit, että mitkä eivät ole mukana pelissä:
No Stealing Mechanics
No Lockpicking System
No Attacking Normal NPCs
No Cutting-Edge NPCs
No Upgrades Through Skill Use
No Guilds Or Factions
No Full Open World
Kaikki annan anteeksi lähtökohtaisesti paitsi npct.
Esimerkiksi kaikissa Larianin peleissä stealing on overpowered, en pidä tiirikoinnista, en hyökkää ikinä npc:n kimppuun, en pidä jos pitää juosta jotain seinää päin kahvikuppi näppäimistöllä kehittääkseni Athletics kykyä, factionit on usein päälleliimattuja ja open world ei ole ikinä ollut oma juttu vs. tehty kaikki käsin, mutta npc:t pitäisi olla Obsidianin heiniä.
Sitten päästään siihen, että onko peli hyvä, eli kertokaa ensivaikutelmia kun pääsette kimppuun.
Ihan itsehän bg3:n julkaisivat, niin indie määritelmä täyttyy.Yllä olevaan keskusteluun sen verran, niin Larian ei ole ainakaan nykyään indie-studio, vaikka sitä sellaiseksi markkinoidaan. Huvittavaa, että on ollut indiepeli-festareilla bg3:lla![]()
Aika kyseenalainen määritelmä indie-pelille (eli oletan, että sun määritelmässäsi pelistudio on sama kuin julkaisija => indiepeli). Cyberpunk oli kanssa indie-peli?Ihan itsehän bg3:n julkaisivat, niin indie määritelmä täyttyy.
No Stealing Mechanics
No Lockpicking System
No Attacking Normal NPCs
Ei ole eikä ollut. Cd projekt red pelin kehittäjänä ja cd projekt s.a. firmana ja julkaisijana, ovat eri osastoja.Aika kyseenalainen määritelmä indie-pelille (eli oletan, että sun määritelmässäsi pelistudio on sama kuin julkaisija => indiepeli). Cyberpunk oli kanssa indie-peli?
No oho... nuo oli kaikki kuitenkin Outer Worldsissa eikä sen mikään roolipelieepos ollut kai tarkoituskaan olla.
Väittäsin, että nuo ovat kuitenkin suht oleellinen osa "pelaa kuten haluat" aspektia, käytti niitä tai ei.
Saipa eräässä questissakin hankittua todisteita pickpocketingin avulla mikäli se taito oli ja hoksasi kokeilla.
No oho... nuo oli kaikki kuitenkin Outer Worldsissa eikä sen mikään roolipelieepos ollut kai tarkoituskaan olla.
Väittäsin, että nuo ovat kuitenkin suht oleellinen osa "pelaa kuten haluat" aspektia, käytti niitä tai ei.
Saipa eräässä questissakin hankittua todisteita pickpocketingin avulla mikäli se taito oli ja hoksasi kokeilla.
Tässä ei tosiaan ole erikseen lockpick mekanismia, mutta lockpickeja löytyy ja niillä saa arkkuja auki. Joku tietty arkku vaatii tietyn määrän lockpickeja. Vähän erilainen syyteemi tosiaan, mutta esim. Skyrimissä se mekaniikka ei kovin erikoinen tai haastava kyllä ollut.