Avowed - Obsidianin tuleva first person RPG

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
1 617
Obsidianin seuraava RPG tulee olemaan first person RPG Avowed joka sijoittuu Pillars of eternityn maailmaan. Peli vaikuttaa synkemmält versiolta Elder scrollseilta trailerin perusteella.



Täytyy sanoa että itselläni lähti ostihousut heti jalkaan, trailerin perusteella odottaisin että Avowed julkaistaisiin vasta vuonna 2022.

ALL ABOARD THE HYPETRAIN!! :D
 
Kaikki obsidianin pelit olleet itelle tähän mennessä semmosta 75-85 pojon tavaraa, toki pelattuna vain Kotor2, F:NV ja PoE. Pistetään "kiinnostaa" listalle, mutta ei kyl itellä mitkään hypehousut voi olla jalassa. Ainahan sitä fantasiaropet ilman piikkitukkia kiinnostaa.
 
Yksi kiinnostavampia pelejä omaan makuun mitä eilen julkaistiin siellä xboxin lähetyksessä.

Harmi vain kun pelikuvaa ei nähty.
(taitaa kehitys olla niin aikaisessa vaiheessa)
 
Yksi kiinnostavampia pelejä omaan makuun mitä eilen julkaistiin siellä xboxin lähetyksessä.

Harmi vain kun pelikuvaa ei nähty.
(taitaa kehitys olla niin aikaisessa vaiheessa)
Taisi tuo lopun "käsi ja miekka" -pätkä olla pelikuvaa, vaikka ei siitä toki paljoa irti saa. Antoi kuitenkin hieman mielikuvaa siitä, millaista gameplay tulee olemaan.
 
Jotenkin tuli mieleen lopusta Ultima Underworld. Toivottavasti ei ole open world, vaan mennään maan alle isoon luolastoon.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän liian geneerisen näköinen. Miekkaa, magiaa, muinainen valtakunta ja (silmien pyöräytys) luurankosotureita. Luotan kyllä että Obsidian osaa tehdä omaperäistä fantasiaa - ja on tehnytkin - mutta tuo traileri ei herättänyt kyllä mitään intohimoja.
 
Jotenkin tuli mieleen lopusta Ultima Underworld. Toivottavasti ei ole open world, vaan mennään maan alle isoon luolastoon.

Tuota noin open world termillä yleensä viitataan peligenreen. Open worldin vastakohta on lineaarinen pelimaailma ei luolasto.

Open world peligenrenä ei tarkoita maanpinnalle suunnattua pelimaailmaa. Se viittaa siihen miten peli maailmassa voi edetä se ei ota kantaa siihen onko pelin sisältö luolastoa, avomaastoa, avaruutta, vedenalla tms. Open world pelimaailmassa pelaaja voi tutkia ja lähestyä tavoitteita vapaasti. Lineaarisessa pelimaailmassa peli virtuaalimaailma on jäsenneltympi ja pelin kulku tapahtuu tietyssä järjestyksessä. Open world pelissa pelaaja voi päättää järjestyksen missä pelin sisällön suorittaa ja paikat missä käy vapaasti.

Osa peleistä voi olla myös osittain lineaarisia ja osittain open world pelejä eli osa pelin maailmasta voi olla open world ja osa lineaarisia samassa pelissä.
 
Yksi kiinnostavampia pelejä omaan makuun mitä eilen julkaistiin siellä xboxin lähetyksessä.

Harmi vain kun pelikuvaa ei nähty.
(taitaa kehitys olla niin aikaisessa vaiheessa)

Kyllä tämä itseeni uppoaa on mielestäni hienoa, että Obsidian viimeinkin tekee first person fantasia RPG pelin muustakin kuin scifi aiheesta. Jotenkin itseeni on aina enemmän uponnut fantasia kuin scifi kuten Falloutit tms. Kyllä noita falloutteja on tullut pelattua paremman puutteessa kun kunnon fantasia pelejä ei ole tullut, mutta fantasia genrenä vaan uppoaa enemmän allekirjoittaneeseen. Lisäksi itse tykkään dark fantasystä yleisesti ottaen genrenä enemmän kun falloutin tai the outer world tyylisistä scifi parodia peleistä. (toivottavasti tää nyt on dark fantasiaa eikä taas yksi uusi parodia peli)
 
Tuota noin open world termillä yleensä viitataan peligenreen. Open worldin vastakohta on lineaarinen pelimaailma ei luolasto.

Open world peligenrenä ei tarkoita maanpinnalle suunnattua pelimaailmaa. Se viittaa siihen miten peli maailmassa voi edetä se ei ota kantaa siihen onko pelin sisältö luolastoa, avomaastoa, avaruutta, vedenalla tms. Open world pelimaailmassa pelaaja voi tutkia ja lähestyä tavoitteita vapaasti. Lineaarisessa pelimaailmassa peli virtuaalimaailma on jäsenneltympi ja pelin kulku tapahtuu tietyssä järjestyksessä. Open world pelissa pelaaja voi päättää järjestyksen missä pelin sisällön suorittaa ja paikat missä käy vapaasti.

Osa peleistä voi olla myös osittain lineaarisia ja osittain open world pelejä eli osa pelin maailmasta voi olla open world ja osa lineaarisia samassa pelissä.
Mutta Wikipediassa open world peli listalla ei ole Ultima Underworldejä, sen sijaan kaikki ns "open world" "avoin maailma" Ultimat siellä on. Toivon nimen omaan että pelistä tulisi Ultima Underworld tyylinen, luolastoseikkailu.
 
Viimeksi muokattu:
Miten ihmeessä tämän pelin ympärillä ei ole täällä enempää keskustelua?

Tästä oli lyhyehkö ennakkoversio testaajien pelattavissa ja palaute oli ylivoimaisesti positiivista. Vaikuttaa lupaavalta ja pohdin pitäisikö nuo Pillars of Eternityt pelata ensin läpi, vaikka kuuleman mukaan hyvin pääsee peliin sisälle ilmankin (ykköstä tuli varmaan 60-70 % pelattua, mutta jäi sitten kesken).
 
Miten ihmeessä tämän pelin ympärillä ei ole täällä enempää keskustelua?

Tästä oli lyhyehkö ennakkoversio testaajien pelattavissa ja palaute oli ylivoimaisesti positiivista. Vaikuttaa lupaavalta ja pohdin pitäisikö nuo Pillars of Eternityt pelata ensin läpi, vaikka kuuleman mukaan hyvin pääsee peliin sisälle ilmankin (ykköstä tuli varmaan 60-70 % pelattua, mutta jäi sitten kesken).
Olen ihmetellyt miksi joku tästä on kiinnostunut? Mikä tässä on niinku se juttu, muu kuin että peli sijoittuu toisen pelin maailmaan? Pelin artstyle on tympeä, grafiikka kaameaa, gameplay hömppää ja kaikki HUDissa saa silmät vuotamaan verta, varsinkin hitmarkeri on uskomaton oksennus. Pelistä tulee aina mieleen Playstation 2 versio Everquestista. Ehkä tää näyttää/tuntuu vähän liikaa lastenpeliltä omaan makuuni.
 
Olen ihmetellyt miksi joku tästä on kiinnostunut? Mikä tässä on niinku se juttu, muu kuin että peli sijoittuu toisen pelin maailmaan? Pelin artstyle on tympeä, grafiikka kaameaa, gameplay hömppää ja kaikki HUDissa saa silmät vuotamaan verta, varsinkin hitmarkeri on uskomaton oksennus. Pelistä tulee aina mieleen Playstation 2 versio Everquestista. Ehkä tää näyttää/tuntuu vähän liikaa lastenpeliltä omaan makuuni.
Meinasin sanoa että mitä ihmettä sinä selität mutta katsoin tube videoita:


likes :1.8k
dislike : 14k

Pakko sanoa että tuohon 4v vanhaan videoon ero on valtava, ei ole synkästä maailmasta tietoakaan.

what-happened-your-balls-dropped-off.gif


Pidin kyllä pidin kyllä tekijöiden aikasemasta outer worldista ja siinä ei toi värikkyys haitanut mutta kun odotin dark fantasy RPG peliä niin pettymys toistaiseksi ainakin trailereiden valossa.
 
Haluan ensin nähdä pelin puolueettomat arvostelut ennenkuin laitan siihen latin latia. Starfield oli sen verran muhkea pettymys, että en usko ennakkoelvistelyyn enää edes AAA pelien kohdalla

EDIT: Ilmeisesti jotain porukkaa oli päästetty kokeilemaan ko. pelin previkkaa ja sen perusteella on ainakin tässä vaiheessa kehnosti optimoitu (hyvin raskas raudalle) ja woketus on mukana (väittävät, että hahmonluontia ei saa siksi näyttää)
 
Viimeksi muokattu:
EDIT: Ilmeisesti jotain porukkaa oli päästetty kokeilemaan ko. pelin previkkaa ja sen perusteella on ainakin tässä vaiheessa kehnosti optimoitu (hyvin raskas raudalle) ja woketus on mukana (väittävät, että hahmonluontia ei saa siksi näyttää)
Jotka näitä väittävät kannattaa myös katsoa mitä muita videoita he ovat laittanu ja olisikohan sielä takana myös joku oma agenda
 
Tuli ihan hymy kasvoille kun katsoin reveal trailer -> pre-order trailer :rofl2:
Miksi kaikki studiot jahtaa tätä Disney/Pixar estetiikkaa nykyään, FromSoft ainut joka uskaltaa tehdä oikeasti synkkiä maailmoja ja tarinoita.
 
Meinasin sanoa että mitä ihmettä sinä selität mutta katsoin tube videoita:


likes :1.8k
dislike : 14k

Pakko sanoa että tuohon 4v vanhaan videoon ero on valtava, ei ole synkästä maailmasta tietoakaan.

Tuo videon näkeminen sai aikaan melkoisen pettymyksen tunteen. Launch trailerin nähtyäni odottelin eeppistä dark fantasy-pläjäystä... TästäKIN tuli laimennettu ja sensuroitu TUHNU modernille yleisölle räätälöitynä.
Nuo videoiden kommenttikentät on muuten täyttä kultaa ja hyvin kiteyttää asian laidan. :lol:
 
Pakko myöntää että en ollut videon videoa katsonut ja lukenut vain tekstimuodossa pelaajien kokemuksia, joista välittyi positiivinen kuva. Muistaakseni PoE-pelit olivat suht synkkiä (?) niin kuvittelin, että samaan maailmaan sijoittuva peli noudattaisi samaa kaavaa...

Nyt kun tuli videoita katsottua niin geneeriseltä fantasialtahan tuo näyttää. Noh, katsotaan kun revikat on ulkona. Outer Worlds jätti pelattavuudeltaan kylmäksi vaikka muuten hyvä peli olikin, niin josko tämä lunastaisi paremmin odotukset.
 
Jotka näitä väittävät kannattaa myös katsoa mitä muita videoita he ovat laittanu ja olisikohan sielä takana myös joku oma agenda
Väite joka tapauksessa on, että hahmonluonnissa on määriteltävä omat pronominit joka on aina ollut yksi woke pelleilyn muoto. Ja saman väitteen mukaan hahmonluontia ei saa siitä syystä näyttää, että woken vastustajat eivät pääsisi kunnolla vauhtiin
 
Väite joka tapauksessa on, että hahmonluonnissa on määriteltävä omat pronominit joka on aina ollut yksi woke pelleilyn muoto. Ja saman väitteen mukaan hahmonluontia ei saa siitä syystä näyttää, että woken vastustajat eivät pääsisi kunnolla vauhtiin
Smash JT videoitako olet katsonut vai mitä ?
 
Smash JT videoitako olet katsonut vai mitä ?
Useampaa eri videota katselin ja kaikissa tuntui olevan sama sanoma siitä, että hahmon luontia oli kielletty näyttämästä, mikä ei tunnu järkeenkäyvältä ellei siellä ole jotain mitä ei oikeasti haluta näyttää. Eikä sellaisia asioita ole kovin paljoa.
 
Väite joka tapauksessa on, että hahmonluonnissa on määriteltävä omat pronominit joka on aina ollut yksi woke pelleilyn muoto. Ja saman väitteen mukaan hahmonluontia ei saa siitä syystä näyttää, että woken vastustajat eivät pääsisi kunnolla vauhtiin
Jos totta niin erittäin kamala ominaisuus. Todella pilaa pelikokemuksen.
 
Useampaa eri videota katselin ja kaikissa tuntui olevan sama sanoma siitä, että hahmon luontia oli kielletty näyttämästä, mikä ei tunnu järkeenkäyvältä ellei siellä ole jotain mitä ei oikeasti haluta näyttää. Eikä sellaisia asioita ole kovin paljoa.
Mutta kenellekkään ei ole tullut mieleen että pelintekijät eivät halua näyttää oisioita joita ei olla vielä tehty valmiiksi ja tämä ei ole mitään uutta kun näytetään keskeneräistä peliä
 
Mutta kenellekkään ei ole tullut mieleen että pelintekijät eivät halua näyttää oisioita joita ei olla vielä tehty valmiiksi ja tämä ei ole mitään uutta kun näytetään keskeneräistä peliä
Minulla kiinnitti huomion se, että sanottiin, että sen näyttäminen on kielletty, mutta kukaan ei kuitenkaan maininnut keskeneräisyyttä sen kohdalla... Itse pelialueesta kyllä mainittiin, että se ei ole lopullinen ja siihen saattaa tulla muutoksia
 
Minulla kiinnitti huomion se, että sanottiin, että sen näyttäminen on kielletty, mutta kukaan ei kuitenkaan maininnut keskeneräisyyttä sen kohdalla... Itse pelialueesta kyllä mainittiin, että se ei ole lopullinen ja siihen saattaa tulla muutoksia
Voitko linkata missä pelintekijät sanoo että sen näyttäminen on kiellettyä
 
Voitko linkata missä pelintekijät sanoo että sen näyttäminen on kiellettyä
En tietenkään, koska kommentin esittivät aina nettiin pelivideota tekevät henkilöt jotka eivät ole firman palkkalistalla. Jos löydät videon jossa se hahmonluonti näytetään, niin sillähän se saadaan ratkaistua.



Suunnilleen 2:20 paikkeilla sanoo, että ei saa näyttää hahmonluontia
 
Viimeksi muokattu:
En tietenkään, koska kommentin esittivät aina nettiin pelivideota tekevät henkilöt jotka eivät ole firman palkkalistalla. Jos löydät videon jossa se hahmonluonti näytetään, niin sillähän se saadaan ratkaistua.
Kuten aluksi sanoin kannattaa vähän katsoa mitä muita videoita ne ovat tehneet ja olisikohan sielä oma agenda takana jonka takia keksitään näitä valheita ilman oikeita todisteita

Edit: Niin ja näille woke jutuille taisi olla se oma ketju myös
 
Kuten aluksi sanoin kannattaa vähän katsoa mitä muita videoita ne ovat tehneet ja olisikohan sielä oma agenda takana jonka takia keksitään näitä valheita ilman oikeita todisteita

Edit: Niin ja näille woke jutuille taisi olla se oma ketju myös
No, näemme helmikuussa kuka oli oikeassa. Linkkasin tuohon yläpuolelle yhden tekijän videon jossa sanotaan, että se näyttäminen ei ole sallittu. Samaa on kommentoitu useammallakin pelivideolla eri tahoilta, mutta niitä kaikkia on turha tänne linkata

Sinänsä peli on grafiikoiden perusteella ok, mutta kuulema tosiaan raskas ja/tai huonosti optimoitu eli varmaan kannattaa odotella julkaisun ohi ja katsella muutama patchi ennenkuin itse aloittaa
 
No, näemme helmikuussa kuka oli oikeassa. Linkkasin tuohon yläpuolelle yhden tekijän videon jossa sanotaan, että se näyttäminen ei ole sallittu. Samaa on kommentoitu useammallakin pelivideolla eri tahoilta, mutta niitä kaikkia on turha tänne linkata

Sinänsä peli on grafiikoiden perusteella ok, mutta kuulema tosiaan raskas ja/tai huonosti optimoitu eli varmaan kannattaa odotella julkaisun ohi ja katsella muutama patchi ennenkuin itse aloittaa
Juu tossa videossa sanoi että olisi ehkä aikainen alpha buildi mikä selittää miksi kaikkia ei saa näyttää
 
Tuo videon näkeminen sai aikaan melkoisen pettymyksen tunteen. Launch trailerin nähtyäni odottelin eeppistä dark fantasy-pläjäystä... TästäKIN tuli laimennettu ja sensuroitu TUHNU modernille yleisölle räätälöitynä.
Nuo videoiden kommenttikentät on muuten täyttä kultaa ja hyvin kiteyttää asian laidan. :lol:
Tainted Grail: The Fall of Avalon on varmaan sitten sellainen dark fantasy, mitä etsit.
 
FromSoft ainut joka uskaltaa tehdä oikeasti synkkiä maailmoja ja tarinoita

Saatika pelejä, jotka ei pelkää pyyhkiä pelaajalla lattiaa tarvittaessa. Siksi kai Fromin pelit tuntuukin jotenkin freeseiltä aina.

Obsidianin TOW on juuri peluussa itsellä ja maistuu kyllä, siinä pelissä tuntuisi olevan kehittäjien visio laimentamattomana.
Toki lähes kaikkea katsotaan vähän huumorin läpi, mutta se juuri sopii pelin kerrontaan.

Kieltämättä tietty "ylivärikkyys" on läsnä, mutta sekin lie myös kerronnallinen keino; TOW maailma on pinnalta kiiltävä ja hieno, mutta alta yleensä mätä.
 
Tämä tulossa game passiin helmikuun 18. eli heti startissa.

Ja ennenkin traileri ollut huono, peli ei niinkään. Tutkan alle.
 
Pelin ohjaaja/pääsuunnittelija videohaastattelussa, lukuisia kiinnostavia kysymyksiä ja niihin pikaiset vastaukset. mm.

- ei open world, vaan "open zone" eli rajatummat pelialueet.
- suunnilleen Outer Worldsin kokoinen pelialue
- viholliset eivät skaalaudu pelaajan tasoon
- oman ryhmän jäseniä voi käskyttää
- pelissä voi käyttää kahta eri asetta samanaikaisesti
- aseita ei ole luokkarajoitettu
- multiple endings
- mahdollisesti tulossa DLC- contenttia
- yms


 
Pelin ohjaaja/pääsuunnittelija videohaastattelussa, lukuisia kiinnostavia kysymyksiä ja niihin pikaiset vastaukset. mm.

- ei open world, vaan "open zone" eli rajatummat pelialueet.
- suunnilleen Outer Worldsin kokoinen pelialue
- viholliset eivät skaalaudu pelaajan tasoon
- oman ryhmän jäseniä voi käskyttää
- pelissä voi käyttää kahta eri asetta samanaikaisesti
- aseita ei ole luokkarajoitettu
- multiple endings
- mahdollisesti tulossa DLC- contenttia
- yms


Outer Worlds ei kyllä ole mitenkään massiivisen kokoinen eli kuulostaa huonolta. Ja tuo maininta zoneista kuulostaa pahasti siltä, että joku antiikkinen engine on käytössä
 
Outer Worlds ei kyllä ole mitenkään massiivisen kokoinen eli kuulostaa huonolta. Ja tuo maininta zoneista kuulostaa pahasti siltä, että joku antiikkinen engine on käytössä

Hyvä vaan. Laatu vs. määrä argumentti. Kun kaikki yksityiskohdat on järjellistä tehdä käsin, niin ainakin itselle immersio on parempi kuin se, että on skaalattu jollain Starfield-generaattorilla pelattava alue satakertaiseksi. Sopii hyvin Obsidianille.

Suosittelen kaikille Pillars Of Eternity 2 kun on sama pelimaailma ja tosiaan sen perusteella voisi odottaa synkempää mitä nyt näkyy videoissa. On hyvä real-time with pause pelinä ja se toimii siinä tosi hyvin.

Ykkönen vaikuttaa tarinaltaan jopa paremmalta, mutta RTWP on aikalailla kämänen vielä siinä. On se peli, joka on kussut aina ennen läpipääsyä (pelannut aina path of damned, eli hc) ja syytän peliä mieluummin kuin itseäni :P :D

Pelivideot näyttää siltä, että peli on julkaisupäivänä ainakin kymmenen vuotta vanha?

Pelin pitäisi toimia muuten VR (Outer Worlds toimii kanssa).
 
Arvosteluja
 
Hieno homma että teknisesti parempi UE5 peli kuin monet muut, ainakin DF videon perusteella.

Game pass käyttäjänä tulee laitettua testiin jossain vaiheessa :thumbsup:
 
Mua mietityttää mikä vi*tu tässä on ongelmana nykyaikana kun Shadareita pitää luoda minuutti tolkulla ja silti peli nykii ja paukkuu koko ajan:

1739516845399.png


1739516970385.png


Ellei oikeasti mitään radikaalista muutosta tapahdu UE5 peleissä niin tulen skippamaan ne.

Edit: Vaikuttaa tämä kuitenkin paremalta kuin edelliset UE5 pelit kuten Switti mainitsikin mutta vielä on tekemistä. Katsellaan miten käy ja eritysiesesti uusin tomb raider ja Witcher 4 tulevat olemaan kanssa UE5 moottorilla.
 
Viimeksi muokattu:
Uusimmassa UE5:ssa (vai oliko se tulevassa) versiossa on ilmeisesti systeemi, mikä tunnistaa jollain tasolla paremmin/automaattisesti tarvittavat shaderit, jolloin hommaan tulee helpotusta/parannusta. Nyt jos kaikki mahdolliset shaderit (niitä oli muistaakseni miljoonia) käännetään, niin siinä menisi aikaa tuntitolkulla. Konsoleilla noin tehdään, koska rauta on sama kaikissa laitteissa, niin valmiiksi käännetyt shaderit toimitetaan pelin mukana ja homma rokkaa.
 
Uusimmassa UE5:ssa (vai oliko se tulevassa) versiossa on ilmeisesti systeemi, mikä tunnistaa jollain tasolla paremmin/automaattisesti tarvittavat shaderit, jolloin hommaan tulee helpotusta/parannusta. Nyt jos kaikki mahdolliset shaderit (niitä oli muistaakseni miljoonia) käännetään, niin siinä menisi aikaa tuntitolkulla. Konsoleilla noin tehdään, koska rauta on sama kaikissa laitteissa, niin valmiiksi käännetyt shaderit toimitetaan pelin mukana ja homma rokkaa.
Eikö vielä yks vaihtoehto jonkinlaine async shader compilation, että ei jäädä odottamaan sitä shaderit kääntöä vaan jätetään efekti piirtämättä ja tulisi töksähdystä jos on kääntäminen vielä kesken. Muistelisin että tämmöistä vaihtoehtoa oli kehitteillä.

Mutta joo, kyllä tää on ihan naurettavaa että ei saada PC puolta toimimaan.
 
Pökälehän sieltä tuli, eikä tullut yllätyksenä (näin Pillars 1+2 pelanneen näkökulmasta).
Hyvän fantasia roolipelin toivominen on nykyään liikaa vaadittu. Tämäkin on tälläinen vesitetty nössöpeli.
Gmanin arvostelun kun katsoin niin en havainnut pelissä mitään joka saisi kiinnostumaan pelimailmasta että jes tuonne haluan mennä tutkimaan. Rumaa hahmodesignia, sielutonta mailmaa.... Tuhnu prööt megapettymys, odotin NIIN paljon enemmän tältä. Tosin ne NV taitajat ovat lähteneet Obsidianilta jo ajat sitten että ihmekkös tuo.
 
Hyvän fantasia roolipelin toivominen on nykyään liikaa vaadittu. Tämäkin on tälläinen vesitetty nössöpeli.
Gmanin arvostelun kun katsoin niin en havainnut pelissä mitään joka saisi kiinnostumaan pelimailmasta että jes tuonne haluan mennä tutkimaan. Rumaa hahmodesignia, sielutonta mailmaa.... Tuhnu prööt megapettymys, odotin NIIN paljon enemmän tältä. Tosin ne NV taitajat ovat lähteneet Obsidianilta jo ajat sitten että ihmekkös tuo.


En nyt kokonaan vielä katsonut, mutta ihan mielenkiintoinen, että miten kasvoanimaatiot voi olla noin surkeasti toteutettu (puhuu myös yleiselläkin tasolla nykypeleistä, mutta esimerkkiklipit Avowedista ovat ihan kammottavia). Obsidian ei ole mikään Bethesda tai edes Larian, mutta tuo ei tarvitse kuin yhden osaavan esimiehen, joka osaa sanoa miten ihmisten kasvot liikkuvat, kun he näyttävät tunteita puhuessaan. En tarkoita edes animaation laatutasoa, mutta millä ilveellä (kjeh) voisivat tehdä syvällisen pelin kun lafkasta ei ole löytynyt edes yhtä ihmistä kertomaan mitkä animaatiot (esim. kulmakarvojen kohottaminen tms. ilmeet ja mikroilmeet) eivät ole uskottavia/luonnollisia edes alkujaankaan. Harvoin peliarvostelijat osaavat ottaa edes kantaa, kuten yllä olevassa Gmanin videossa (mulle ihan vieras kaveri), mutta ovat luonteeltaan juuri sellaisia näennäisiä pikkuasioita, jotka yhdessä tekisivät hyvästä pelistä mestariteoksen tai huonosti toteutettuna keskiverron. Ja samalla juuri niitä asioita, jotka on ominaisia nimenomaan Obsidianin peleille.

En tiedä mitä pelistä pitäisi ajatella. Pillars of Eternity maailmassa RPG Skyrimin hengessä tuntuikin liialta hyvältä.
 
En tiedä mitä pelistä pitäisi ajatella. Pillars of Eternity maailmassa RPG Skyrimin hengessä tuntuikin liialta hyvältä.
Itse odottelin jotain tuollaista, ehkä voit profiilikuvastani sekä nikistäni päätellä mikä on yksi lempi roolipeleistä ja peleistä ylipäätään :vihellys:. Olenkin odotellut Skyrimin kaltaista toimintaroolipeliä jo jonkin aikaa... Ei pitäisi innostua niin kovaa mistään ettei tarvitsisi aina pettyä, mutta aina sitä haluaa toivoa että tulisi jotain hyvää.
Jos katsot tuon videon 11:29 alkavan "Role Playing" kohdan, siinä demonstroidaan esimerkein miten köyhät roolipelimekaniikat siinä on. Näyttää myös miten Oblivinionissakin on enemmän yksityiskohtia. Tämän Avowedin tapauksessa tuosta tekee hulvatonta sillä tätä on työstetty monta vuotta ja tähänkin on tuttuun AAA tyyliin upotettu kymmeniä miljoonia ja siltikin jälki näin uskomattoman tylsää.
 
Itse odottelin jotain tuollaista, ehkä voit profiilikuvastani sekä nikistäni päätellä mikä on yksi lempi roolipeleistä ja peleistä ylipäätään :vihellys:. Olenkin odotellut Skyrimin kaltaista toimintaroolipeliä jo jonkin aikaa... Ei pitäisi innostua niin kovaa mistään ettei tarvitsisi aina pettyä, mutta aina sitä haluaa toivoa että tulisi jotain hyvää.
Jos katsot tuon videon 11:29 alkavan "Role Playing" kohdan, siinä demonstroidaan esimerkein miten köyhät roolipelimekaniikat siinä on. Näyttää myös miten Oblivinionissakin on enemmän yksityiskohtia. Tämän Avowedin tapauksessa tuosta tekee hulvatonta sillä tätä on työstetty monta vuotta ja tähänkin on tuttuun AAA tyyliin upotettu kymmeniä miljoonia ja siltikin jälki näin uskomattoman tylsää.
Juuh, tuo kyllä haiskahtaa budjettikysymykseltä (toki jotkut osaavat korvata sitä sitten kompetenssilla). Obsidianilla tuli niin katkeraa tilitystä Baldurs Gate 3:sta "kyllä mekin jos olisi budjettia", etten tiedä onko AAA ennemmin markkinointipuhetta kuin todellisuutta. Kyllä varmaan jossain välissä tulee ostettua, mutta on mm. kingdom cometkin pelaamatta, joten ei mene ainakaan jonon kärkeen näillä arvosteluilla.

Pillars of eternityssä dialogi oli abouttiarallaa parasta mahdollista jos edes vähän sietää tekstiseiniä. Monella tapaa syvällisempää kuin vaikkapa bg3:ssa, jossa se oli puolestaan sliipattua ja helpommin lähestyttävämpää (bg3 ei tullut edes mieleen skipata tekstiä).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
269 071
Viestejä
4 657 130
Jäsenet
76 337
Uusin jäsen
Heneg

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom