AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 111
”Some of that solidity and dynamic subtlety is missing from the Sony’s current arch-rival, the Denon AVR-X2400H. The Sony is demonstrably more detailed, offering a bigger scale of sound with more grunt, drive and low-end depth than the Denon can muster. Next to Sony’s more robust character, the new Denon can sound a little delicate.”
1598423221853.png

Mutta itse asiaan. Nuitakin lausahduksia on vaikea päästä toteamaan kun ei tiedä miten vahvistimet reagoivat täysin eri kaiuttimiin. Setuppi kun ei ole samanlainen kuitenkaan sielä kotosalla mitä WhatHifin testilaboratoriossa. Mitenkä yhtälöä muuttaa esim se että käyttää aktiivikaiuttimia joissa on oma vahvistin? Vieläkö diskantin samettisuus tuo muistoja lapsuudesta vai katoaako ne kuin tuhka tuuleen kun ei saa sitä robustia sony saundia?
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
@Asmola oletko sokkokuuntelulla äänenpaineet täsmäyttäen tuon todennut, niin että vertailussa on ollut identtiseen aikaan pari muutakin virvelivahvaria ja joku vaihtanut kaapeleita musiikkikappaleen ja elokuvakohtauksen jälkeen vai miten ? Ja onko ollu automaattikalibroinnit päällä vai pois ? Eli onko kuunneltu "huonetta" vai sitä oikeaa äänen"laatua" ?

Oliski kiva tietää miten whathihi nämä "testaa"..
En ole sokkokuunnellut ja korjaamattomana kuunneltu Directillä (eli kuunneltu huonetta) mutta kun haet ketjusta aikaisempia kokemuksia niin löytyy saman suuntaisia kokemuksia. Mutta samapa se, 400€ hintaluokassa tuo Sony ja Denon lienevät saman tasoiset, huonosti akustoituun tilaan Denon lienee parempi valinta paremman huonekorjaimen ansiosta.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Olen huono kuvaamaan, mutta sanoisin että Sonyssa hieman kirkkaampi ja selkeämpi ääni, etenkin alhaisella volumella.

What Hi-Fikin toteaa seuraavaa:
Olisin itse vähän varovaisempi sen Sonyn suosittelun kanssa. Kyseisen sarjan stereomalli hajosi testissä ja vahvistin ei oikein miltään osin selvinnyt mittauksista hyvin. En usko, että tuo DN1080 malli kauheasti paremmin pärjäisi. Testissä laitteesta löytyi myös subsonic-boostilta näyttävä filtteröinti. Voinee selittää tuota äänensävyllistä eroa WhatHifin arvostelussa.

Sen enempää en itse ota kantaa siihen onko vahvistimissa äänellisiä eroja, mutta AV-vahvistimissa ääneen vaikuttavia seikkoja on niin paljon, että vertailu ei ole ihan yksinkertaista. @latexii näitä seikkoja listasikin jo.

Nuo Sonyt ovat pärjänneet hyvin ainoastaan niissä arvosteluissa, joissa niiden speksejä ei ole yhtään testattu. Korvalla kuunnellen varmasti ihan passeli laite, mutta käytännössä kaikissa testeissä, joissa on mitattu tehoja, SINAD-arvoja tms. on tullut karvaita pettymyksiä. Itse en suosittelisi, kun näyttäisi vahvasti siltä, että Sony on laittanut katteet kuntoon ja leikannut vääristä paikoista kustannuksia.

... huonosti akustoituun tilaan Denon lienee parempi valinta paremman huonekorjaimen ansiosta.
Mutta missä menee hyvin ja huonosti akustoidun tilan raja? Jos puhutaan tilasta kuten olohuone, niin 99% tapauksista akustiikka on huono, vaikka huonetta olisi akustoitu paneeleilla. Jos taas puhutaan dedikoidusta kuuntelutilasta, jossa akustointi yltää bassoille asti, niin korjaimen merkitys alkaa olla pienempi, mutta ei siltikään olematon. On aika vähän sellaisia tiloja, jotka eivät hyötyisi korjaimesta. Tuo lause on nähdäkseni vähän päälaellaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Sonyssa hieman kirkkaampi ja selkeämpi ääni, etenkin alhaisella volumella
Tuo tarkoittaisi korkeiden taajuuksien korostumista verrattuna toiseen. En kyllä ole moista nähnyt taajuusvastemittauksissa. Ellei sitten ole kyseessä ollut rikkinäinen yksilö.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Tuo tarkoittaisi korkeiden taajuuksien korostumista verrattuna toiseen. En kyllä ole moista nähnyt taajuusvastemittauksissa. Ellei sitten ole kyseessä ollut rikkinäinen yksilö.
Seison siis korjattuna, tosiaan tuo oma verrokki olikin X1500H, ei X1600H, eli voisi olettaa että tuossa uudemmassa soundi olisi hieman parempi.

Voihan se olla että Sony maksanut kaikki voittamansa testit tai sitten testaajat olleet amatöörejä, mistäpä sitä tietää, mutta korvakuulolla samassa tilassa korjaamattomana Sonyssa hieman miellyttävämpi ääni vs X1500H käytettäessä Direct-tiloja.

Mutta kuten valtaosa näemmä suosittelee, kannattaa varmaan valita se X1600H ennemmin, huonekorjaimella toki on iso vaikutus sointiin. :syes:
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 029
Jooh, taisi hieman ep'selväksi jäädä eli AVR ja kaiuttimet yhteisbudjetti noin 1600 ehdoton max, mieluiten lähempänä 1000e.
Huonekorjausta en usko tarvitsevani, 2 kauittimen setup alustavasti, en ala korjaan tuota hifi 45/3 enää ikää on jo yli 22v.

Ei kait nuo yamahat niin pahat ole hinta 2kpl 549e Yamaha NS-777 -lattiakaiutinpari, pianomusta 549,90

Toinen vaihtoehto olisi Canton GLE 496.2, hinta 499€ yhteensä 1000e 2 kpl

Ja toi sony kyllä ajaa varmaan asiansa, jotenkin karsastan Denoneja :) mutta en ole vielä mitään löynyt lukkoon.
Todennäköisesti ostan kajarit eka, ajan ikivanhalla harman kardonillani niitä ja ostan vahvistimen myöhemmin.
Joten periaatteessa panostaisin kajareihin enemmän


Jotenkin vaan liikaa hif-fiä markkinoilla vaikea valita

Käyttö leffat, eli bassoa saa olla, mutta ei liikaa, kokemusta noista "bassohalpiksista" jotka vaan kumisee. subbaria en ala laittamaan vielä ja kerrostaloasunto vielä..
musaa, tv ja pelit, konsoli tulee jossain vaiheessa.
Mikään hifisti en ole, mutta pitää ne vehkeet soida :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Huonekorjausta en usko tarvitsevani
Omasta mielestäni huonekorjain on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista vahvarissa ja tuo suurimman parannuksen äänenlaatuun. Sen huonekorjaimen vaikutus on 100000-kertainen johonkin kuviteltuihin (tai edes todellisiin) muihin äänenlaatueroihin nähden. Huonekorjain saattaa tasoittaa vastetta 10+ desibeliä jollain taajuudella. Sen siis varmasti jo kuulee.

Ainoa tilanne, jossa huonekorjainta ei tarvita on se, että on joku erillinen huonekorjain jo olemassa tai/ja huone on akustoitu ja mitattu.

jotenkin karsastan Denoneja
Ei kannata karsastaa, sillä ne ovat ihan syystä ylivoimaisesti suosituimpia vahvareita tälläkin foorumilla. Hinta ja laatu kohtaavat monella tavalla.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
979
Jooh, taisi hieman ep'selväksi jäädä eli AVR ja kaiuttimet yhteisbudjetti noin 1600 ehdoton max, mieluiten lähempänä 1000e.
Huonekorjausta en usko tarvitsevani, 2 kauittimen setup alustavasti, en ala korjaan tuota hifi 45/3 enää ikää on jo yli 22v.

Ei kait nuo yamahat niin pahat ole hinta 2kpl 549e Yamaha NS-777 -lattiakaiutinpari, pianomusta 549,90

Toinen vaihtoehto olisi Canton GLE 496.2, hinta 499€ yhteensä 1000e 2 kpl

Ja toi sony kyllä ajaa varmaan asiansa, jotenkin karsastan Denoneja :) mutta en ole vielä mitään löynyt lukkoon.
Todennäköisesti ostan kajarit eka, ajan ikivanhalla harman kardonillani niitä ja ostan vahvistimen myöhemmin.
Joten periaatteessa panostaisin kajareihin enemmän


Jotenkin vaan liikaa hif-fiä markkinoilla vaikea valita

Käyttö leffat, eli bassoa saa olla, mutta ei liikaa, kokemusta noista "bassohalpiksista" jotka vaan kumisee. subbaria en ala laittamaan vielä ja kerrostaloasunto vielä..
musaa, tv ja pelit, konsoli tulee jossain vaiheessa.
Mikään hifisti en ole, mutta pitää ne vehkeet soida :)
1. Älä osta kaiuttimia kuuntelematta jos mahdollista. Käy liikkeissä kuuntelemassa, ota mieleinen mukaan ja kokeile vielä kotona.
2. Huonekorjain ei ole pakollinen, mutta taatusti saat paremman toiston akustoimattomassa tilassa sellaisen kanssa. Jos sisäinen hifisti itkee, kun signaalia on käsitelty liikaa, niin rajaa korjaus vain bassotaajuuksille (onnistuu Denonin MultEQ appilla).

Nuo Sonyt ovat halpoja, niissä on vähän ominaisuuksia ja ne alisuoriutuvat mittauksissa. Denonit taas pääsevät mittauksissa spekseihin ja ovat olleet hintaluokkansa kärjessä useamman vuoden peräjälkeen. Kannattaa jättää omat ennakkoluulot vaihteeksi pois kyydistä. Jos markkinoilla oikeasti olisi jokin toinen valmistaja Denonin ja Marantzin lisäksi, joka pysyisi spekseissään ja tarjoaisi vastaavat ominaisuudet sinun hintaluokassasi, niin kyllä sen joku olisi jo maininnut. Sony ei valitettavasti paini samassa sarjassa, vaikka pari vertailua on korvakuulolta voittanut.

E: Tutkin ihan huvikseni Sonyn speksejä ja mittauksissa todettuja tehoja. DN1080 ja DH190 tarjoavat molemmat jotakuinkin samat tehot (98,9W/93W @ 0,1% ja 121,4W/116,7W @ 1%) samoilla särölukemilla mittauksissa 8 ohmiin. Saattaa siis olla, että pääte on ainakin L/R kanavien osalta sama, mutta varma tietohan tämä ei todellakaan ole. Sentään DN1080:sta Sound&Vision sai teholukeman puristettua pihalle 4 ohmiin myös.

Jos pääset kuuntelemaan niin suosittelen Elacin Debut Reference sarjaa ja vahvistimeksi sitten Denonin X1*00H sarjalainen. Katso mallia vähän sen mukaan tarvitsetko HDMI 2.1 portteja, muita oleellisia muutoksia ei ole X1400H mallin jälkeen mielestäni tullut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
433
Jooh, taisi hieman ep'selväksi jäädä eli AVR ja kaiuttimet yhteisbudjetti noin 1600 ehdoton max, mieluiten lähempänä 1000e.
Huonekorjausta en usko tarvitsevani, 2 kauittimen setup alustavasti, en ala korjaan tuota hifi 45/3 enää ikää on jo yli 22v.

Ei kait nuo yamahat niin pahat ole hinta 2kpl 549e Yamaha NS-777 -lattiakaiutinpari, pianomusta 549,90

Toinen vaihtoehto olisi Canton GLE 496.2, hinta 499€ yhteensä 1000e 2 kpl

Ja toi sony kyllä ajaa varmaan asiansa, jotenkin karsastan Denoneja :) mutta en ole vielä mitään löynyt lukkoon.
Todennäköisesti ostan kajarit eka, ajan ikivanhalla harman kardonillani niitä ja ostan vahvistimen myöhemmin.
Joten periaatteessa panostaisin kajareihin enemmän


Jotenkin vaan liikaa hif-fiä markkinoilla vaikea valita

Käyttö leffat, eli bassoa saa olla, mutta ei liikaa, kokemusta noista "bassohalpiksista" jotka vaan kumisee. subbaria en ala laittamaan vielä ja kerrostaloasunto vielä..
musaa, tv ja pelit, konsoli tulee jossain vaiheessa.
Mikään hifisti en ole, mutta pitää ne vehkeet soida :)
Olin itse vähän samanlaisessa tilanteessa vuosi sitten ja päädyin Sonyn vahvistimeen halvemman hinnan takia ja loppujen lopuksi olen sitä mieltä, että olisi siinäkin tilanteessa pitänyt maksaa vähän lisää ja ottaa Denon.

Sonyssa on muutama todella turhauttava "ominaisuus" esim. aina kuvalähdettä vaihtaessa hyppää silmille viiveellä Sonyn todella kankea ja hidas valikko mistä täytyy navigoida itsensä haluttuun kuvalähteeseen. Toinen ongelma on Atmos-ääniraitaa sisältävien elokuvien pause aiheuttaa korkean napsahdyksen kaiuttimissa, mutta tästä en ole aivan varma onko ainoastaan vahvistin syypää vai onko vaan LG C9 ja vahvistimen yhteinen aikaansaannos.

Nyt näyttäisi saavan samaan hintaan molempia laitteita niin ota hyvä mies tuo denon ettei käy niinkuin minulle :)
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Se on todella tärkeetä, että on mahdollista korjata bassotoisto kerrostaloasunnossa. Varsinkin kun tarkoituksena on hommata tuommoiset isot tornit... Eli isot skobet kyllä täyttävät huoneen mukavasti, mutta bassopuoli saattaa lähteä helposti käsistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
93
Sonyssa on muutama todella turhauttava "ominaisuus" esim. aina kuvalähdettä vaihtaessa hyppää silmille viiveellä Sonyn todella kankea ja hidas valikko mistä täytyy navigoida itsensä haluttuun kuvalähteeseen. Toinen ongelma on Atmos-ääniraitaa sisältävien elokuvien pause aiheuttaa korkean napsahdyksen kaiuttimissa, mutta tästä en ole aivan varma onko ainoastaan vahvistin syypää vai onko vaan LG C9 ja vahvistimen yhteinen aikaansaannos.
Ottamatta kantaa kumpi vahvistin on parempi niin kumpaakaan näistä ongelmista ei ole mun Sony DN-1080:ssä. Se on toki sanottava että tuo Sonyn hieno graafinen UI (johon itse eksyn varsin harvoin mitään säätämään) on hitaahko kuten sanoit. Sinänsä oon ollu erittäin tyytyväinen vahvariin kuitenkin.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
433
Ottamatta kantaa kumpi vahvistin on parempi niin kumpaakaan näistä ongelmista ei ole mun Sony DN-1080:ssä. Se on toki sanottava että tuo Sonyn hieno graafinen UI (johon itse eksyn varsin harvoin mitään säätämään) on hitaahko kuten sanoit. Sinänsä oon ollu erittäin tyytyväinen vahvariin kuitenkin.
Kun ongelmaa googlettaa nii sain sen käsityksen, että esiintyy kaikilla ARC päällä ja kun vaihtaa ensim. ps4 joka kiinni vahvarissa :whistling:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
93
Kun ongelmaa googlettaa nii sain sen käsityksen, että esiintyy kaikilla ARC päällä ja kun vaihtaa ensim. ps4 joka kiinni vahvarissa :whistling:
Ahaa, jännää. Mulla on kyllä PS4 joka on kii vahvarissa ja vahvari on ARCilla televisiossa kiinni. Telkkari on kylläkin Sony, jos sillä on jotain merkitystä ja pääasiassa ohjailen tuloja Logitechin Harmony Smarthubin kautta.
 
Liittynyt
22.01.2019
Viestejä
1 029
Kävin koekuunteleen Oulun hifistudiolla dali oberon 7 ja ainakin verrattuina vanhoihin hifi 45/3 en ollut tarpeeksi tyytyväinen, että ostonappula heräsi heti.
Sain ihan mukavalta myyjältä yhteistarjouksen kuitenkin dali oberon 7 ja denon x1600 hintaan 1500e.
Siellä oli myös yksi denon AVR-3600X hyllyssä hinta noin vajaa 900e. AVR-3700X tulee myöhemmin hintaan 1200e, se on liikaa.

Ja joo kaippa se denon sitten, malli vielä :)
harmi vaan hyllyssä ei ollut denoneja, vain 2 kanavaista, että ois päässy vähän hypisteleen millainen käyttö olisi ollut.

Denon ja yamahaa tulee varastoon kuulemma elo/syys ja yamahaa syys/loka
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
433
Ahaa, jännää. Mulla on kyllä PS4 joka on kii vahvarissa ja vahvari on ARCilla televisiossa kiinni. Telkkari on kylläkin Sony, jos sillä on jotain merkitystä ja pääasiassa ohjailen tuloja Logitechin Harmony Smarthubin kautta.
Se ongelman aiheuttaja taisikin olla HDMI-CEC eikä ARC niinkuin ensin sanoin. Se ei varmaan ole sinulla päällä, kun ohjailet laitetta tuolla Logitechillä :hmm:
 
Liittynyt
18.08.2019
Viestejä
2
Mulla on Sony STR-DN1080 jonka olen ajatellut päivittää uudempaan. Jos käytetty vahvistin kelpaa niin laittakaa viestiä :) Laite sijaitsee Vantaalla ja on uutta vastaavassa kunnossa. Hinta neuvoteltavissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 405
Miten oliko Denonin viimevuotisissa AVR-X2600H/3600H mitään rarkaisevaa eroa 2700/3700:iin verrattuna? Ja toisaalta oliko, ehkä Audysseyn tasoa lukuunottamatta, suurempaa laatueroa kahden mallin välillä?

Nythän on taas se aika että viimevuotiset alkavat olla halpoja.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Miten oliko Denonin viimevuotisissa AVR-X2600H/3600H mitään rarkaisevaa eroa 2700/3700:iin verrattuna? Ja toisaalta oliko, ehkä Audysseyn tasoa lukuunottamatta, suurempaa laatueroa kahden mallin välillä?

Nythän on taas se aika että viimevuotiset alkavat olla halpoja.
Uudemmissa yksi hdmi 2.1
 

Diplomaatti

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
864
Noniin, 3700 malli rantautunut Suomeen. Onko joku hakenut jo omansa? Omani saan ensi viikolla
 
Liittynyt
08.08.2020
Viestejä
24
Ois semmonen tilanne että olen rakentamassa ekaa varsinaista kotieteatteria, ja tuli ostettua Kruunuradion alennuksesta (-25%) Q Acoustics 3050i kotiteatterisetti (5.1). TV:ksi tulen ostamaan LG:n oledin, todennäköisesti CX:n, ja nyt ainut varsinainen kysymysmerkki olisi vahvistin. En ole koskaan omistanut vahvistinta (tällä hetkellä halvat aktiivikaiuttimet suoraan kiinni TV:ssä, melkonen karvalakkiviritys), enkä oikein tiedä kuinka paljon siihen kannattaisi panostaa.

Huonekorjainta jos haluaisi niin ilmeisesti Audyssey XT32 ois se juttu, ja siinä tapauksessa kaiketi x3600h voisi olla kelpo ostos. Sittenkin siinä ei ole HDMI 2.1:stä, josta voisi olla tulevaisuudessa hyötyä. 3700:ssa olisi yksi 2.1-portti, mutta mahtaakohan se riittää? Ostaisitteko nyt jonkun halvan kapistuksen toistaiseksi ja panostaisitte sitten mahdollisesti varsinaiseen HDMI 2.1-vahvistimeen myöhemmin, vai luulisitteko että 3700 olisi hyvä vehje myös tulevaisuudessa? Ilmeisesti TV:n HDMI 2.1-portteihin voisi sitten liittää suoraan konsoleita yms. tarvittaessa, mutta kärsisikö kuvan/äänenlaatu siinä tapauksessa, kun signaali ei kulkisi vahvistimen kautta?
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
719
Ois semmonen tilanne että olen rakentamassa ekaa varsinaista kotieteatteria, ja tuli ostettua Kruunuradion alennuksesta (-25%) Q Acoustics 3050i kotiteatterisetti (5.1). TV:ksi tulen ostamaan LG:n oledin, todennäköisesti CX:n, ja nyt ainut varsinainen kysymysmerkki olisi vahvistin. En ole koskaan omistanut vahvistinta (tällä hetkellä halvat aktiivikaiuttimet suoraan kiinni TV:ssä, melkonen karvalakkiviritys), enkä oikein tiedä kuinka paljon siihen kannattaisi panostaa.

Huonekorjainta jos haluaisi niin ilmeisesti Audyssey XT32 ois se juttu, ja siinä tapauksessa kaiketi x3600h voisi olla kelpo ostos. Sittenkin siinä ei ole HDMI 2.1:stä, josta voisi olla tulevaisuudessa hyötyä. 3700:ssa olisi yksi 2.1-portti, mutta mahtaakohan se riittää? Ostaisitteko nyt jonkun halvan kapistuksen toistaiseksi ja panostaisitte sitten mahdollisesti varsinaiseen HDMI 2.1-vahvistimeen myöhemmin, vai luulisitteko että 3700 olisi hyvä vehje myös tulevaisuudessa? Ilmeisesti TV:n HDMI 2.1-portteihin voisi sitten liittää suoraan konsoleita yms. tarvittaessa, mutta kärsisikö kuvan/äänenlaatu siinä tapauksessa, kun signaali ei kulkisi vahvistimen kautta?
LG:n CX-sarja tukee eARCia, joten HD-äänet saa kyllä kierrätettyä telkun kautta vahvarille, kunhan vahvarissakin on eARC-tuki kuten X3600H:ssa taitaa olla. Eli siitä ei jää kiinni.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Huonekorjainta jos haluaisi niin ilmeisesti Audyssey XT32 ois se juttu, ja siinä tapauksessa kaiketi x3600h voisi olla kelpo ostos. Sittenkin siinä ei ole HDMI 2.1:stä, josta voisi olla tulevaisuudessa hyötyä. 3700:ssa olisi yksi 2.1-portti, mutta mahtaakohan se riittää? Ostaisitteko nyt jonkun halvan kapistuksen toistaiseksi ja panostaisitte sitten mahdollisesti varsinaiseen HDMI 2.1-vahvistimeen myöhemmin, vai luulisitteko että 3700 olisi hyvä vehje myös tulevaisuudessa? Ilmeisesti TV:n HDMI 2.1-portteihin voisi sitten liittää suoraan konsoleita yms. tarvittaessa, mutta kärsisikö kuvan/äänenlaatu siinä tapauksessa, kun signaali ei kulkisi vahvistimen kautta?
Kovasti on herättänyt nurinaa se, että on vain yksi HDMI 2.1 -portti, mutta itse kyllä luulen että hyöty useammasta portista on aika marginaalinen. Jos telkkarissa on eARC, niin ainoa pakottava tarve HDMI 2.1:lle AV-vahvistimessa olisi se, että haluaa siistimmän kaapeloinnin takia viedä kaikki kuvalähteet yhtä piuhaa pitkin vahvistimelta telkkariin. Toinen asia on sitten se, että joissakin telkkareissakin on vain yksi HDMI 2.1-liitäntä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Onneksi noita 2.1 lähtöjä on helppo tarvittaessa jakaa erinäisillä switcheillä / splittereillä. Itse sanoisin että Denon AVR X3700H on aika fiksu hankinta.
 
Liittynyt
08.08.2020
Viestejä
24
Onneksi noita 2.1 lähtöjä on helppo tarvittaessa jakaa erinäisillä switcheillä / splittereillä. Itse sanoisin että Denon AVR X3700H on aika fiksu hankinta.
Okei, HDMI-lähtöjä voi jakaa. Enpäs tiennytkään. Siinä tapauksessa siitä ei voikaan tulla pullonkaula edes teoreettisesti. Pitää tsekkailla X3700H:n arvosteluja kun niitä alkaa tulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
LG:n CX-sarja tukee eARCia, joten HD-äänet saa kyllä kierrätettyä telkun kautta vahvarille, kunhan vahvarissakin on eARC-tuki kuten X3600H:ssa taitaa olla. Eli siitä ei jää kiinni.
Kunhan LG korjaa rikkinäisen DTS läpiviennin, käsittääkseni se on edelleen rikki ja ainoastaan Dolbyn formaatit ja PCM menee eARCista tällä hetkellä läpi.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 916
Onneksi noita 2.1 lähtöjä on helppo tarvittaessa jakaa erinäisillä switcheillä / splittereillä. Itse sanoisin että Denon AVR X3700H on aika fiksu hankinta.
Mielenkiinnosta kysyn linkkiä luotettavasti toimivaan, mielellään edulliseen HDMI 2.1 yhteensopivaan switchiin/splitteriin?
 
Liittynyt
08.08.2020
Viestejä
24
Kunhan LG korjaa rikkinäisen DTS läpiviennin, käsittääkseni se on edelleen rikki ja ainoastaan Dolbyn formaatit ja PCM menee eARCista tällä hetkellä läpi.
Nämä audio codecit on itselle sen verran hepreaa, että pyytäisin selvennystä: jos joku peli/elokuva/video on varustettu jollain muulla kuin Dolbyn formaateilla tai PCM:llä (itsellä ei harmainta aavistusta mikä lähde varustettu yleensä milläkin), eikö ääni toistu lainkaan? Vai toistuuko se TV:n sisäisistä kaiuttimista? Vähän kuumottaa ostaa kalliita laitteita siinä toivossa, että olemassa oleva vika joskus korjattaisiin... Tietysti vaihtoehtona olisi myös LG C9, mutta siinä ei ole ainakaan Freesyncciä, ja koneessa on totta kai AMD:n näyttis.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
1 748
Nämä audio codecit on itselle sen verran hepreaa, että pyytäisin selvennystä: jos joku peli/elokuva/video on varustettu jollain muulla kuin Dolbyn formaateilla tai PCM:llä (itsellä ei harmainta aavistusta mikä lähde varustettu yleensä milläkin), eikö ääni toistu lainkaan? Vai toistuuko se TV:n sisäisistä kaiuttimista? Vähän kuumottaa ostaa kalliita laitteita siinä toivossa, että olemassa oleva vika joskus korjattaisiin... Tietysti vaihtoehtona olisi myös LG C9, mutta siinä ei ole ainakaan Freesyncciä, ja koneessa on totta kai AMD:n näyttis.
Ilmeisesti LG on jättänyt DTS tuen kokonaan uudistaa tv:stä pois. Mutta dolby digital ja dolby atmos taitaa olla ne nykyään suosituimmat formaatit, eli ongelma ei ehkä ole kummoinen. Ja jos johdottaa vahvarin kautta telkkuun niin ei tuolla ole väliä.

Tämä keskustelu lähti liikkeelle ehkä siitä että jos ei ole 2.1 hdmitä avr:ssä ja haluaa laittaa vaikka konsolin kiinni suoraan telkkuun niin ääneen pitää earcilla/arcilla avr:ään ja jos konsoli puskee vain DTSää niin se on ongelma. Mutta en tiedä millä formaattilla pelien äänet tulee. Muuten tuosta ei pitäisi olla mielestäni haittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
586
Ilmeisesti LG on jättänyt DTS tuen kokonaan uudistaa tv:stä pois. Mutta dolby digital ja dolby atmos taitaa olla ne nykyään suosituimmat formaatit, eli ongelma ei ehkä ole kummoinen. Ja jos johdottaa vahvarin kautta telkkuun niin ei tuolla ole väliä.

Tämä keskustelu lähti liikkeelle ehkä siitä että jos ei ole 2.1 hdmitä avr:ssä ja haluaa laittaa vaikka konsolin kiinni suoraan telkkuun niin ääneen pitää earcilla/arcilla avr:ään ja jos konsoli puskee vain DTSää niin se on ongelma. Mutta en tiedä millä formaattilla pelien äänet tulee. Muuten tuosta ei pitäisi olla mielestäni haittaa.
Joo nimenomaan eARciin liittyen halusin varoittaa että ainakaan tällä hetkellä tuo yhdistelmä ei ole täysin ongelmaton, kun sitä tarjottiin ratkaisuksi kaikkeen. Teoriassahan se sitä on, mutta käytännössä löytyy vielä jonkinmoisia kasvukipuja tietyissä tilanteissa. Sinänsähän tuo lienee bugi telkkarissa ja voisi toivoa että se joskus korjataan, mutta varma ei voi olla ja etenkään että milloin tuo voisi tapahtua.

Nämä audio codecit on itselle sen verran hepreaa, että pyytäisin selvennystä: jos joku peli/elokuva/video on varustettu jollain muulla kuin Dolbyn formaateilla tai PCM:llä (itsellä ei harmainta aavistusta mikä lähde varustettu yleensä milläkin), eikö ääni toistu lainkaan? Vai toistuuko se TV:n sisäisistä kaiuttimista? Vähän kuumottaa ostaa kalliita laitteita siinä toivossa, että olemassa oleva vika joskus korjattaisiin... Tietysti vaihtoehtona olisi myös LG C9, mutta siinä ei ole ainakaan Freesyncciä, ja koneessa on totta kai AMD:n näyttis.
Konsoleista saa äänet muuten kuin DTS:llä joten niiden kanssa ei ongelmaa. Muut laitteet voit laittaa niihin perinteisiin HDMI 2.0 portteihin vahvarissa jos eARC:n kanssa on vielä ongelmia.

Mainitsin tuosta DTS ongelmasta lähinnä huomiona yleisellä tasolla. Kuten tässä on muiden toimesta kommentoitu, ei tuo vielä aiheuta ylitsepääsemättömiä käytännön ongelmia jos ajatellaan nyt ulkona olevia laitteita ja uusia tulevia konsoleita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Mielenkiinnosta kysyn linkkiä luotettavasti toimivaan, mielellään edulliseen HDMI 2.1 yhteensopivaan switchiin/splitteriin?
Ei valitettavasti ole tietoa noista edullisen pään laitteista. Itse olen mennyt HDFuryn tuotteilla jotka ovat laatukamaa. Heille on käsittääkseni tulossa vielä tän vuoden puolella jotain HDMI 2.1 rompetta.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 462
Onko viime vuosina mustana perjantaina saanut Denonin 3400/3500/3600 malleja halvemmalla ?

Missä vaiheessa vuotta tai seuraavaa hinnat ovat pudonneet esim. alle 1K ?

Amazonista näyttäisi saavan 1044€ 3700 mallia ilmaisin postein.

Mielelläni tukisin kylläkin suomalaista kivijalkamyymälää jo mahdollisia takuu hommiakin aatellen mutta loppupeleissä hinta toki ratkaisee jos ero on suurikin.

Oma Yamaha RX-V787 kun on alkanut viime aikoina äänet pätkimään niin vaihto tulee luultavasti ennen pitkään eteen.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Onko viime vuosina mustana perjantaina saanut Denonin 3400/3500/3600 malleja halvemmalla ?

Missä vaiheessa vuotta tai seuraavaa hinnat ovat pudonneet esim. alle 1K ?

Amazonista näyttäisi saavan 1044€ 3700 mallia ilmaisin postein.

Mielelläni tukisin kylläkin suomalaista kivijalkamyymälää jo mahdollisia takuu hommiakin aatellen mutta loppupeleissä hinta toki ratkaisee jos ero on suurikin.

Oma Yamaha RX-V787 kun on alkanut viime aikoina äänet pätkimään niin vaihto tulee luultavasti ennen pitkään eteen.
Edellisvuonna sai 3500 kyllä aika halvalla, oisko ollut noin 600€ ja jollain kuponkikikkailulla taisi saada vielä 10% siitäkin pois mutta toki kaupasta kiinni.
EDIT: oli uusin malli kuitenkin vielä.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 462
Edellisvuonna sai 3500 kyllä aika halvalla, oisko ollut noin 600€ ja jollain kuponkikikkailulla taisi saada vielä 10% siitäkin pois mutta toki kaupasta kiinni.
EDIT: oli uusin malli kuitenkin vielä.
Vanhempaa mallia en tosiaan voi ostaa hdmi 2.1 puutteen takia kun sijoitus tulee olemaan hyvin pitkäikäinen.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Vanhempaa mallia en tosiaan voi ostaa hdmi 2.1 puutteen takia kun sijoitus tulee olemaan hyvin pitkäikäinen.
Jep, mutta jollei kiirettä nyt niin BF luulis taas tulevan tarjouksia näistä. Tosin en seurannut viime syksynä miten 3600 kanssa meni.

Joistain kivijalka HiFi liikkeestä oli nuokin tarjoukset 3500 osalta.
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 462
Jep, mutta jollei kiirettä nyt niin BF luulis taas tulevan tarjouksia näistä. Tosin en seurannut viime syksynä miten 3600 kanssa meni.

Joistain kivijalka HiFi liikkeestä oli nuokin tarjoukset 3500 osalta.
Näin pitää varmaan tehdä, hinta.fi palvelun mukaan 3600 mallia olisi saanut viime vuonna juurikin BF aikoihin 899€ hintaan Hifistudiolta.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Näin pitää varmaan tehdä, hinta.fi palvelun mukaan 3600 mallia olisi saanut viime vuonna juurikin BF aikoihin 899€ hintaan Hifistudiolta.
Ompa kallis, kun 3500 oli vielä uusin malli ja muistaakseni 600€ pintaan BF tarjouksia muutamastakin paikkaa. Taitaa olla nämä uudemmat 3600 / 3700 sitten alkujaankin kalliimpia.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Vielä tuosta HDMI 2.1 liittimestä vahvistimessa, eli uudet Nvidian näyttikset tukee ja tulevat konsolit, mutta jos telkussa on eARC niin tarviiko vahvariin tuota 2.1 liitintä enää oikeen mihinkään?

Eli laittaisi konsolin tai PC:n suoraan telkkuun kiinni ja äänet eARC kautta vahvarille niin tulee Atmokset sun muut läpi.

Toki jos telkussa vain ARC niin sitten vahvarin läpi ensin.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Ompa kallis, kun 3500 oli vielä uusin malli ja muistaakseni 600€ pintaan BF tarjouksia muutamastakin paikkaa. Taitaa olla nämä uudemmat 3600 / 3700 sitten alkujaankin kalliimpia.
Nyt on tilanne se, että 3500 oli tavallaan game changer laadun ja ominaisuuksien suhteen. Korvaava 3600 rupeaa siksi olemaan loppu joka puolelta ja 3700 saapunee toimitettavaksi näillä näppäimillä. En jotenkin usko, että 3500 mallin tyyppisiä alennuksia enää tulee.

Lisäksi kannattaa ihan rohkeasti kysellä noista suomikaupoista tarjouksia suoraan, ei tarvitse sitä BF:ää odottaa...
 

Vision

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 462
Vielä tuosta HDMI 2.1 liittimestä vahvistimessa, eli uudet Nvidian näyttikset tukee ja tulevat konsolit, mutta jos telkussa on eARC niin tarviiko vahvariin tuota 2.1 liitintä enää oikeen mihinkään?

Eli laittaisi konsolin tai PC:n suoraan telkkuun kiinni ja äänet eARC kautta vahvarille niin tulee Atmokset sun muut läpi.

Toki jos telkussa vain ARC niin sitten vahvarin läpi ensin.
Mielestäni kummassakin pitäisi olla eARC, joku viisaampi voi kertoa jos näin ei ole.

Itse esim en saa Mede8er:stä, Shieldistä DTS HDMA tai Dolby True HD raitoja jos ovat kytkettynä C9 eARC:in kautta.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Mielestäni kummassakin pitäisi olla eARC, joku viisaampi voi kertoa jos näin ei ole.

Itse esim en saa Mede8er:stä, Shieldistä DTS HDMA tai Dolby True HD raitoja jos ovat kytkettynä C9 eARC:in kautta.
Denon 3500 on jo eARC vaikkakin vain HDMI 2.0 niin oletan että sen ja sitä uudempien kanssa tuosta HDMI2.1 hyötyy vain pelatessa, toistaiseksi.

Mutta mielummin 3600 tai 3700 jos sattuu niitä BF tarjouksia tulla.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
719
Ompa kallis, kun 3500 oli vielä uusin malli ja muistaakseni 600€ pintaan BF tarjouksia muutamastakin paikkaa. Taitaa olla nämä uudemmat 3600 / 3700 sitten alkujaankin kalliimpia.
Tässä kannattaa huomata, että X3500H oli vielä 7.2-kanavainen mutta X3600H olikin sitten jo 9.2-kanavainen (11.2 erillisellä vahvistimella). 600 eurolla noita ei ole koskaan saanut uutena miltään valmistajalta.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Tässä kannattaa huomata, että X3500H oli vielä 7.2-kanavainen mutta X3600H olikin sitten jo 9.2-kanavainen (11.2 erillisellä vahvistimella). 600 eurolla noita ei ole koskaan saanut uutena miltään valmistajalta.
Joo totta muuten, vaikka mallisarja tavallaan pysyy niin kanavia tuli lisää. Nekään ilmaiseksi sinne ilmesty.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 405
Toisaalta voisi sanoa ettei ihmiset rajattomasti niitä kanavia/kaiuttimia tarvitse. Joku valmistajahan voisi pysyä kanavissa aiemmissa määrissä ja kehittää vaan laatua muuten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Toisaalta voisi sanoa ettei ihmiset rajattomasti niitä kanavia/kaiuttimia tarvitse.
Totta. Joku 16 (vahvistettua) kanavaa piisais aika hyvin jo. Sitten voisi olla vaikkapa lisäksi 4 subwoofer lähtöä. Kaikki nämä luonnollisesti korjattaisiin huonekorjaimella, myös jokainen subwoofer kanava erikseen (ja ei summattaisi lopputulosta) sitten joku 5 HDMI outtia 2.1 :Nä niin kyllähän tuo piisais jo hyvin. Loppupaukut sitten siihen "äänenlaatuun"
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
719
Kyllä niitä "laatuun panostaviakin" löytyy, ei huolta. Vaikkapa Anthem MRX 520, joka on 5.2-kanavainen ja maksaa sellaiset pari tonnia.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Kyllä niitä "laatuun panostaviakin" löytyy, ei huolta. Vaikkapa Anthem MRX 520, joka on 5.2-kanavainen ja maksaa sellaiset pari tonnia.
Oliko tämä nyt joku viikon vitsi? En oikeasti tiedä miten hyvältä tuo mahtaa kuulostaa mutta mittaukset ja softabugit ei näytä kovinkaan vakuuttavilta hintaan nähden.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
719
Oliko tämä nyt joku viikon vitsi? En oikeasti tiedä miten hyvältä tuo mahtaa kuulostaa mutta mittaukset ja softabugit ei näytä kovinkaan vakuuttavilta hintaan nähden.
Ei se ole mikään vitsi, kyllä niistä Denoneistakin bugeja löytyy. Pointtina oli, että valitulle kanavamäärälle löytyy varmasti vaihtoehtoja ihan jokaisesta hintaluokasta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 405
Jos loppuvuonna vielä(bläkkis?) 2600H olisi alle 500€ niin varmaan olisi aika ässä ostos? Ei itsellä ole kiire mutta joskus täytyy ikivanha Marantz SR5006 vaihtaa ja heittää roskikseen. edit. Toki jos vielä halvemmalla olisi niin ei tietysti sekään haittaisi...
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 404
Viestejä
4 197 799
Jäsenet
70 903
Uusin jäsen
peeki7i

Hinta.fi

Ylös Bottom