AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Jep, tuo setupin videosignaali meneekin ymmärtääkseni juurikin tuota ethernettiä pitkin. Ilmeisesti tässä on nyt jokin kättelyongelma tai väärä asetus jossain.
 
Jep, tuo setupin videosignaali meneekin ymmärtääkseni juurikin tuota ethernettiä pitkin. Ilmeisesti tässä on nyt jokin kättelyongelma tai väärä asetus jossain.
Itsellä ainakin menee Marantzissa niin, että vahvistimen asetuksia pystyn muokkaamaan tv näytöltä vain ja ainoastaan silloin, kun mulla on joku laite kytketty vahvistimen HDMI sisääntuloon ja vahvistin lähettää tuon vahvistimeen kytketyn laitteen kuvasignaalin tv:lle.

Jos taas esim. älytelevision oma appi on se kuvan lähde, niin sitä kautta ei pysty näkemään vahvistimen asetuksia tv:n kautta, kun se vahvistin ei käsittele videosignaalia ollenkaan. Eli siis kuva ei tuolloin mene tv:ltä vahvistimelle ja takaisin vahvistimelta tv:lle, vaan ainoastaan ääni liikkuu tv:ltä vahvistimelle.
 
Vaikka ei ole mitään muita inputteja vahvistimeen käytössä niin toimisiko niin että kääntää denonin nupikan jollekkin olemattomalle inputille niin tuleeko setup valikko sitten näkymään? Itse olen huomannut tuon saman että jos katson netflixiä telkkarin apista niin luonnollisesti mikään denonin OSD ei näy kun volumeja säätää tai setuppiin menee, koska vain ARC ääni menee denonille. Pitää olla joku kuvalähde väännettynä denoniin johon se OSD saadaan poltettua kiinni ja se välitetään televisiolle.
 
Joo, nyt aukes tää homma mulle. Eli tosiaankin kun mikään vahvistimen hdmi-tulo ei ole aktiivisena niin kuvaakaan ei mene telkkuun. Sain eilen illalla Denonin niin sekaisin kokeillessani erilaisia hdmi-asetuksia etten saanut enään edes tv-lähetystä ruudulle ilman että otin hdmi-piuhan irti. Tänään sitten tehdasresetointi ja koko setup alusta asti. Sinänsä hassu että kun ekaa kertaa pistät laitteen tulille niin heittää setupin ruudulle jotta pääset tekemään alkuasetukset. Sitten homma ei enään toimikaan niin. Nyt jos tarvii ruudulta asetuksia tehdä niin ekana sitten atv4k päälle ja homma skulaa. Kiitos kaikille vihjeiden heittäjille.
 
Kukaan törmännyt / kuullut tai jopa omistanut AudioControl :n vahvareita ? https://www.audiocontrol.com/home-audio/



FEATURES

  • 9.1.6 decoding for Dolby Atmos and DTS:X
  • IMAX Enhanced, Auro-3D
  • 4K UHD supporting HDMI 2.0b and HDCP 2.2
  • ES9026PRO SABRE audiophile DACs (124 dB of dynamic range)
  • Dirac Live® room correction
  • Class AB power amplification
  • 16 channel unbalanced outputs
  • Dolby VisionTM playback support
  • HDR support (HDR10/BT.2020)
  • 4 user-assignable output channels
  • 7 HDMI inputs / 3 HDMI outputs (eARC compatible)
  • IP, IR, RS232, and Wifi control
  • Google Cast and AirPlay2 streaming support


MMmm... minä haluaisin moisen, ei ole vaan ihan "perus denonin" hinnoissa. :cry:
 
Itselläkin tässä alkaa kohtapuoliin olla vahvarin päivitys ajankohtaista. Niin onko vielä missään vehkeessä kunnon hdmi 2.1 tukea ei mitään denonin 1xhdmi 2.1 liitin räpellystä vaan kaikki että kaikki liittimet olis hdmi 2.1?
 
Itselläkin tässä alkaa kohtapuoliin olla vahvarin päivitys ajankohtaista. Niin onko vielä missään vehkeessä kunnon hdmi 2.1 tukea ei mitään denonin 1xhdmi 2.1 liitin räpellystä vaan kaikki että kaikki liittimet olis hdmi 2.1?
Vähän tuntuu että odottaminen jatkuu. Ehkä saamme vielä syksylle jotain malleja, mutta voipi olla että 2021 pitäisi olla se "the vuosi" jolloin saadaan hdmi2.1 kunnolla.

Oota oota oota... :)
 
Toivottavasti nyt menee yhtään oikeaan osoitteeseen tämä kysymys. Levysoittimen kytkeminen vahvistimeen..

Levysoittimena toimii vanha Ferguson Studio 6, jossa ilmeisesti itsessään on sisäänrakennettu vahvistin? Tästä löytyy itsestään lähdöt (din liittimet) perus 8ohm kaiuttimille. Vahvistimena kotiteatterissa Pioneerin VSX-D814. Mites nämä nyt tulisi yhdistellä, kun haluaisin äänen ulos kotiteatterista? Esivahvistin? Phono liitäntää ei ole kummassakaan. Kuulokeliitäntä löytyy levysoittimesta.. voinko tuosta vetää kaapelin vahvistimelle? Kysyjä on melko aloittelija näiden vehkeiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
@make_k Kyllä, kuulokeliitännästä voit vetää signaalin sopivalla johdolla suoraan vahvistimelle. Eipä tuosta oikein muullakaan saa, paitsi ehkä jollain linjamuuntimella kaiutinlähdöistä, mutta tuskin lienee sen parempi lopputulos.
 
Toivottavasti nyt menee yhtään oikeaan osoitteeseen tämä kysymys. Levysoittimen kytkeminen vahvistimeen..

Levysoittimena toimii vanha Ferguson Studio 6, jossa ilmeisesti itsessään on sisäänrakennettu vahvistin? Tästä löytyy itsestään lähdöt (din liittimet) perus 8ohm kaiuttimille. Vahvistimena kotiteatterissa Pioneerin VSX-D814. Mites nämä nyt tulisi yhdistellä, kun haluaisin äänen ulos kotiteatterista? Esivahvistin? Phono liitäntää ei ole kummassakaan. Kuulokeliitäntä löytyy levysoittimesta.. voinko tuosta vetää kaapelin vahvistimelle? Kysyjä on melko aloittelija näiden vehkeiden kanssa.
On myös kaksi vaihtoehtoa jos haluaa käyttää Fergusonia pelkkänä levysoittimena, nämä tosin vaatii elektroniikan tietämystä:

Vaihtoehto 1: Katkaista sisältä äänivarresta lähtevä johto ja juottaa siihen kiinni RCA-johdon toinen pää ja sitten kuljettaa vaan RCA-johto jostain pihalle ja liittää se ulkoiseen RIAA-boksiin.

Vaihtoehto 2: Käyttää Ferguson sisäistä RIAA-korjainta niin katkaista RIAA-korjaimen jälkeen johto ja vetää se ulos ja vahvariin kiinni, tämä tosin vaatii laitteen piirikaavion, ja laitteen sisäinen RIAA ei välttämättä ole kovin laadukas, siksi olisi ehkä parempi käytttää Fergusonia pelkkänä levysoittimena, ja tehdä vaihtoehto 1.

Tuo vaihtoehto 1 on mielestäni paras, koska laitteen sisäisestä laadusta tai kunnosta ei varmaankaan ole tietoa, niin omasta mielestä on parempi ohittaa mahdollisimman paljon laitteen omaa elektroniikkaa. Sitten tuo levysoitin ei välttämättä ole levysoittimenakaan kovin laadukas eli joku saman ajan pelkkä levysoitin on todennäköisesti parempi, vaikka joissain Fergusoneissa on vissiin ollu jopa Lencon levysoitin, mutta kyseisen Fergusonin levysoitinta en tunnista kenen tekemä.

Itse tein omaan Philipsin monitoimilaitteeseen tuon vaihtoehto 1, ja sain käyttöön sillä tavalla ensimmäisen levysoittimeni. Toki itse kun tykkään harrastella välillä elektroniikan kanssa.
 
Kiitos näistä.. täytyy laitos muutenkin avata ja pudistella niin tutkailee samalla näitä mahdollisuuksia.
 
Denonin XT32 korjain näyttää väkisellä tekevän tuommoisen korkeita taajuuksia kohden laskevan käyrän. Mikä idea tuossa on? Sitten oletuksena oli päällä joku mid-range compensation joka tekee kuopan tuonne jonnekkin puoliväliin. Tietääkö joku mikä sen idea on?

1597509721345.png
 
Denonin XT32 korjain näyttää väkisellä tekevän tuommoisen korkeita taajuuksia kohden laskevan käyrän. Mikä idea tuossa on? Sitten oletuksena oli päällä joku mid-range compensation joka tekee kuopan tuonne jonnekkin puoliväliin. Tietääkö joku mikä sen idea on?

Tuo MultEq appin ilmoittama vaste on:
1. "Vähän sinne päin"
2. Tuollainen vain, jos et rajoita korjauksia mitenkään.

Jos asetat korjauksen ylärajan vaikka 500hz kohdalle, niin vaste on yli 500hz kohdalla sellainen kuin se on ilman korjausta. Tuo käyrä kuitenkin aina näyttää tuolta, kun Audyssey haluaa näyttää miten hienon vasteen se on mukamas tehnyt. Aseta ylärajataajuus korjaukselle johonkin 200-500hz väliin ja älä murehdi. Jos haluat taas oikeasti selvittää taajuusvastetta, niin tarvitset mittausvälineet.

Tuo MultEq appin ilmoittama before-after vaste on todella karkea. Omienkin kaiuttimien vaste näyttää After-kuvassa ihan samalta kuin sinun, mutta ääni on varmasti ihan erilainen.
 
Tuo MultEq appin ilmoittama vaste on:
1. "Vähän sinne päin"
2. Tuollainen vain, jos et rajoita korjauksia mitenkään.

Jos asetat korjauksen ylärajan vaikka 500hz kohdalle, niin vaste on yli 500hz kohdalla sellainen kuin se on ilman korjausta. Tuo käyrä kuitenkin aina näyttää tuolta, kun Audyssey haluaa näyttää miten hienon vasteen se on mukamas tehnyt. Aseta ylärajataajuus korjaukselle johonkin 200-500hz väliin ja älä murehdi. Jos haluat taas oikeasti selvittää taajuusvastetta, niin tarvitset mittausvälineet.

Tuo MultEq appin ilmoittama before-after vaste on todella karkea. Omienkin kaiuttimien vaste näyttää After-kuvassa ihan samalta kuin sinun, mutta ääni on varmasti ihan erilainen.
Voisin vähän mittailla itsekkin tuota kun löytyy vermeet. REW pitää palautella muistiin ja salkusta katsoa roinat jiiriin. Cross-spectrum labsin kalibroima ECM8000 mikki kalibrointitiedostolla löytyy. Vähän liian ruusuiselta näyttää tuo audyssey viiva tosin ihan OK kuuloinen on kun annoin palaa vain 20hz - 20khz kalibroinnilla.
 
Voisin vähän mittailla itsekkin tuota kun löytyy vermeet. REW pitää palautella muistiin ja salkusta katsoa roinat jiiriin. Cross-spectrum labsin kalibroima ECM8000 mikki kalibrointitiedostolla löytyy. Vähän liian ruusuiselta näyttää tuo audyssey viiva tosin ihan OK kuuloinen on kun annoin palaa vain 20hz - 20khz kalibroinnilla.

Kaiuttimesta ja huoneesta riippuen koko alueen korjaus saattaa kuulostaakin ihan hyvältä. Yleensä luonnollisen kuuloinen yläraja korjaukselle asettuu kuunteluhuoneissa 200-500hz väliin.

Rew-mittauksissa tärkein muistettava asia on oikeastaan se, että mittaa kanavat erikseen eikä summana. Summavaste saattaa tehdä käyrästä oudon näköisen juuri diskantin osalta.
 
Tuossa XT32 korjauksessa siis toi softan 'after' on laskennallinen lopputulos + smoothing. Totuus on sitten jotain sinne päin. Kannattaa muistaa, että mitä parempi lähtötilanne, sitä parempi lopputuloskin on.

Jos valitsee kalibroinnin jälkeen 'flat' profiilin, niin se on sitten 'suora' ilman tota yläpään roll offia. Ja se kuoppa keskellä on BBC Dip ja sitä nyt voi itse kokeilla kuuleeko eroja. Midrange Compensation

Itsellä on ajossa tällä hetkellä koko kaistan korjaus 'flat' profiilina. Tämä siksi, että ei ole kovin symmetrinen huone ja vaste ei ole ihan identtinen L + R kuuntelupaikalle. Korjattuna mm. stereokuva on siten parempi.

Mutta kannattaa kokeilla, välillä Audussey ei onnistu ja jälki saattaa koko kaistalla olla huonompi kuin lähtötilanne. Bassot nyt yleensä aina onnistuu hyvin.
 
denon pma-600ne. Millainenhan olisi ääneltään? Toinen vaihtoehto olisi denon avr-x1600h. Monikanava ääntä en tarvitse, mutta av mallissa kiehtoisi huonekorjain. Kaiuttimiksi tulee luultavasti q acoustics 3050i.kumpaakaan ei ole mahdollista päästä testaamaan.niin jos jollain olisi kokemusta niin kiinnostaisi kuulla.

Ymmärtääkseni x1600h huonekorjain ei vielä ole kovinkaan hyvä. Jos sille tai muille avr ominaisuuksille ei laske arvoa niin stereo vahvistin voi olla parempi hinta-laatusuhteeltaan.
 
Ymmärtääkseni x1600h huonekorjain ei vielä ole kovinkaan hyvä. Jos sille tai muille avr ominaisuuksille ei laske arvoa niin stereo vahvistin voi olla parempi hinta-laatusuhteeltaan.

Kyllä tuo perusmalli on myös hyvä ja ainakin mittausten perusteella auttaa tasoittamaan vastetta, vaikkei lippulaivan tarkkuuteen ylläkään. Ehdottomasti tyhjåå parempi omasta mielestäni.
 
Tuossa XT32 korjauksessa siis toi softan 'after' on laskennallinen lopputulos + smoothing. Totuus on sitten jotain sinne päin. Kannattaa muistaa, että mitä parempi lähtötilanne, sitä parempi lopputuloskin on.
Totta tosiaan on rankasti siloiteltu se After kuva. Omat pikaiset mittaukset antaa viitteitä että tuolla 1kHz - 20kHz alueella tuo audyssey näyttää käyttävän leveitä, onko ne nyt hyllysuotimia. Eli käyrä on hyvin samannäköinen mitä ilman korjauksia mutta käyrään on tullut laaja adjustmentti joka esim laskee tai nostaa koko kaistaa joillakin desibeleillä että yleinen keskiarvo käyrästä suoristuu tai laskee riippuen onko valinnut flat tai reference valinnan asetuksista Audysseylle.

Tuolla bassokaistoilla tuo näyttää tasoittavan aika hyvin, tosin piti itse säädellä LFE/Main crossovereita ja large/small asetuksia sopivaksi että sai pahan yhteensopivuus kuopan pois subin ja pääkanavien väliltä. Tuollaisista tuo XT32 ei näytä välittävän mitään. Dataa tuli tällä pikaisellakin mittauksella ihan helvetisti mutta tässä pari kuvaa jotka selventää sitä mitä solkotin.

  1. Ilman korjauksia (Vihreä)
  2. Audyssey korjaus reference (keltainen)
  3. Audyssey korjaus flat (violetti)
FullRange_Ei_audyssey.jpg

FullRange_audyssey_reference.jpg

FullRange_audyssey_flat.jpg


Tässä sitten tuosta subi+pääkanava yhteensopivuus ongelmasta.
  1. Audyssey säädöt (sinivihreä)
  2. Omat muutokset päälle (punainen)
Subi_8040B_left_audyssey.jpg
Subi_8040B_left_audyssey_omilla_kikoilla.jpg
 
Totta tosiaan on rankasti siloiteltu se After kuva. Omat pikaiset mittaukset antaa viitteitä että tuolla 1kHz - 20kHz alueella tuo audyssey näyttää käyttävän leveitä, onko ne nyt hyllysuotimia. Eli käyrä on hyvin samannäköinen mitä ilman korjauksia mutta käyrään on tullut laaja adjustmentti joka esim laskee tai nostaa koko kaistaa joillakin desibeleillä että yleinen keskiarvo käyrästä suoristuu tai laskee riippuen onko valinnut flat tai reference valinnan asetuksista Audysseylle.

Tuolla bassokaistoilla tuo näyttää tasoittavan aika hyvin, tosin piti itse säädellä LFE/Main crossovereita ja large/small asetuksia sopivaksi että sai pahan yhteensopivuus kuopan pois subin ja pääkanavien väliltä. Tuollaisista tuo XT32 ei näytä välittävän mitään. Dataa tuli tällä pikaisellakin mittauksella ihan helvetisti mutta tässä pari kuvaa jotka selventää sitä mitä solkotin.

  1. Ilman korjauksia (Vihreä)
  2. Audyssey korjaus reference (keltainen)
  3. Audyssey korjaus flat (violetti)
FullRange_Ei_audyssey.jpg

FullRange_audyssey_reference.jpg

FullRange_audyssey_flat.jpg


Tässä sitten tuosta subi+pääkanava yhteensopivuus ongelmasta.
  1. Audyssey säädöt (sinivihreä)
  2. Omat muutokset päälle (punainen)
Subi_8040B_left_audyssey.jpg
Subi_8040B_left_audyssey_omilla_kikoilla.jpg

Jos et jo huomannut niin Flat asetus ei välitä mistään muista asetuksista (HF rolloff, Audyssey limit frequency jne) - ainoastaan Reference.

Ihmeellinen droppi 150hz kohdalla, tuleekohan kaiuttimesta vai tilasta? Voit tsekata kaiuttimen toiston ottamalla lähikenttämittauksen ihan läheltä etulevyä, siinä ei huone ehdi sotkea.

Onko tuo ikkunoitu ollenkaan REW?
 
Jos et jo huomannut niin Flat asetus ei välitä mistään muista asetuksista (HF rolloff, Audyssey limit frequency jne) - ainoastaan Reference.

Ihmeellinen droppi 150hz kohdalla, tuleekohan kaiuttimesta vai tilasta? Voit tsekata kaiuttimen toiston ottamalla lähikenttämittauksen ihan läheltä etulevyä, siinä ei huone ehdi sotkea.

Onko tuo ikkunoitu ollenkaan REW?
Droppi näkyy tosiaan tuossa vasemman kanavan mittauksessa. Oikeassa kanavassa sitä taas ei ole ja otin vielä sweepin L+R niin siinä graafissa näkyy 2,5dB kuoppa. Varmaan tila tekee tepposiaan.
 
Tuli ostettua käytetty denon avr-x2500h 300e hintaan. Vaihtoehtoina pyöri tuo x1600h, mutta mennään nyt tällä. Tuskin minulla olisi käyttöä ollut eARC tai yhdelle hdmi 2.1 portille. Katsotaan joskus tulevaisuudessa uudelleen. Onhan tämäkin suuri edistys n. 10v vanhalle pioneerin vsx-421:lle.
 
Tulipahan sukellettua Audiosciencereview-sivuston syövereihin, kun piti perehtyä AV-vahvistimien toimintaan vähän perusteellisemmin päätevahvistimen hankintaa varten. Olen jo parisen vuotta pohtinut saisiko erillisellä päätteellä setistä enemmän irti ja enää en malttanut olla kokeilematta. Ncoret kiinnostivat ja joskus syyskuussa pitäisi saapua Nord MP NC502 stereo-pääte. En ole mitään ABX-testejä itselleni järjestämässä, mutta laite lähtee kiertoon jos en tarpeeksi oleellista eroa kuule omassa setissä. Pyrin suhtautumaan tilanteeseen neutraalisti ilman sen kummempia ennakko-oletuksia ja mitään päätöstä en tee heti ensivaikutelmien perusteella.

Ongelmaksi meinasi ihan oikeasti muodostua oman Denonin pre-out jännitteet, kun ns. "puhdasta" jännitettä saattaa olla tarjolla 1.2-1.5V, jonka jälkeen SINAD laskee melko jyrkästi. Sanon saattaa siksi, koska toisessa testissä vuoden vanhempi malli antoi pihalle 4.5V ennen klippaamista eli totuus saattaa olla aivan toinen.

Parin päivän aikana pari hyvää vinkkiä tuli löydettyä:
- Todella monen AV-vahvistimen pre-out ei meinaa oikeasti riittää siihen, että erillispäätteistä saisi täydet tehot. 2V on siihen hommaan monilla päätteillä turvallinen minimi ja tähän "puhtaasti" pääsee loppujen lopuksi harva vahvistin. Puhdas tarkoittaa siis tässä yhteydessä sitä, että SINAD ei kyykkää merkittävästi yhden ja kahden voltin välillä.
- Edellistä ongelmaa voi ratkoa Art Cleanbox Pro:n tapaisilla laitteilla, mutta niiden lisääminen itsessään heikentää signaalin laatua siinä määrin, että voidaan kyseenalaistaa erillispäätteiden ajaminen niiden avulla. Pääte hankitaan yleensä, jotta saadaan enemmän tehoa alemmalla säröllä --> Cleanbox lisää jännitettä ja säröä --> Erillispäätteestä saadaan sama teho suuremmalla säröllä, kuin av-vahvistimen omista päätteistä.
- RCA-XLR-kaapelien kanssa saa olla todella tarkka. Tylyimpien arvioiden mukaan 90% markkinoilla olevista mainituista kaapeleita on epäoptimaalisesti kasattu. Jos haluat oikeasti oikein tehdyn kaapelin, niin kasaa itse tai tilaa jenkeistä. Tässä ohjeet oikeaoppiseen kaapeliin. Esimerkiksi hyvältäkin valmistajalta kuten Cordialilta saa väärin kasattua kaapelia.
- Älä. Osta. Sonyn AV-vahvistimia. Ei varsinaisesti uusi tieto, mutta tuossa siis stereovahvistin, jonka tehot kyykkäävät mittauksessa 9 watin tehoilla. Ei 90, ei 900 vaan 9 wattia. Tämän uroteon tehtyään, laite hajosi testin loppupuolella.

Ovatko nämä esivahvistimen jännitteet sitten kauhean oleellinen ongelma, riippuu kuuntelijasta ja laitteistosta yleensä. Itse saan pessimistisempienkin laskelmien mukaan pääkaiuttimista 113dB pihalle huonolla esivahvistimella (X3400H) ja hyvällä päätteellä. Kuulovaurio tapahtuu siis kauan ennen laadun laskemista, tuo on minulle "siedettävä" kompromissi. En siis pidä tätä aihetta varsinaisesti ongelmallisena edelleenkään, koska fatka on se, että 99% käyttäjistä käyttää normaalissa 0,1-8W kuuntelussaan. Sen tuo yllämainittu Sonykin vielä saattaa kestää.

En sano, että Sony on huono valmistaja, mutta sen laitteet eivät ole kriittisiä testejä viime vuosina kestäneet. Hinta on houkutteleva, mutta kannattaa oikeasti säästä pari kymppiä jossain muualla ja ostaa melkein mitä tahansa muuta merkkiä.
 
Tulipahan sukellettua Audiosciencereview-sivuston syövereihin, kun piti perehtyä AV-vahvistimien toimintaan vähän perusteellisemmin päätevahvistimen hankintaa varten. Olen jo parisen vuotta pohtinut saisiko erillisellä päätteellä setistä enemmän irti ja enää en malttanut olla kokeilematta. Ncoret kiinnostivat ja joskus syyskuussa pitäisi saapua Nord MP NC502 stereo-pääte. En ole mitään ABX-testejä itselleni järjestämässä, mutta laite lähtee kiertoon jos en tarpeeksi oleellista eroa kuule omassa setissä. Pyrin suhtautumaan tilanteeseen neutraalisti ilman sen kummempia ennakko-oletuksia ja mitään päätöstä en tee heti ensivaikutelmien perusteella.

Ongelmaksi meinasi ihan oikeasti muodostua oman Denonin pre-out jännitteet, kun ns. "puhdasta" jännitettä saattaa olla tarjolla 1.2-1.5V, jonka jälkeen SINAD laskee melko jyrkästi. Sanon saattaa siksi, koska toisessa testissä vuoden vanhempi malli antoi pihalle 4.5V ennen klippaamista eli totuus saattaa olla aivan toinen.

Parin päivän aikana pari hyvää vinkkiä tuli löydettyä:
- Todella monen AV-vahvistimen pre-out ei meinaa oikeasti riittää siihen, että erillispäätteistä saisi täydet tehot. 2V on siihen hommaan monilla päätteillä turvallinen minimi ja tähän "puhtaasti" pääsee loppujen lopuksi harva vahvistin. Puhdas tarkoittaa siis tässä yhteydessä sitä, että SINAD ei kyykkää merkittävästi yhden ja kahden voltin välillä.
- Edellistä ongelmaa voi ratkoa Art Cleanbox Pro:n tapaisilla laitteilla, mutta niiden lisääminen itsessään heikentää signaalin laatua siinä määrin, että voidaan kyseenalaistaa erillispäätteiden ajaminen niiden avulla. Pääte hankitaan yleensä, jotta saadaan enemmän tehoa alemmalla säröllä --> Cleanbox lisää jännitettä ja säröä --> Erillispäätteestä saadaan sama teho suuremmalla säröllä, kuin av-vahvistimen omista päätteistä.
- RCA-XLR-kaapelien kanssa saa olla todella tarkka. Tylyimpien arvioiden mukaan 90% markkinoilla olevista mainituista kaapeleita on epäoptimaalisesti kasattu. Jos haluat oikeasti oikein tehdyn kaapelin, niin kasaa itse tai tilaa jenkeistä. Tässä ohjeet oikeaoppiseen kaapeliin. Esimerkiksi hyvältäkin valmistajalta kuten Cordialilta saa väärin kasattua kaapelia.
- Älä. Osta. Sonyn AV-vahvistimia. Ei varsinaisesti uusi tieto, mutta tuossa siis stereovahvistin, jonka tehot kyykkäävät mittauksessa 9 watin tehoilla. Ei 90, ei 900 vaan 9 wattia. Tämän uroteon tehtyään, laite hajosi testin loppupuolella.

Ovatko nämä esivahvistimen jännitteet sitten kauhean oleellinen ongelma, riippuu kuuntelijasta ja laitteistosta yleensä. Itse saan pessimistisempienkin laskelmien mukaan pääkaiuttimista 113dB pihalle huonolla esivahvistimella (X3400H) ja hyvällä päätteellä. Kuulovaurio tapahtuu siis kauan ennen laadun laskemista, tuo on minulle "siedettävä" kompromissi. En siis pidä tätä aihetta varsinaisesti ongelmallisena edelleenkään, koska fatka on se, että 99% käyttäjistä käyttää normaalissa 0,1-8W kuuntelussaan. Sen tuo yllämainittu Sonykin vielä saattaa kestää.

En sano, että Sony on huono valmistaja, mutta sen laitteet eivät ole kriittisiä testejä viime vuosina kestäneet. Hinta on houkutteleva, mutta kannattaa oikeasti säästä pari kymppiä jossain muualla ja ostaa melkein mitä tahansa muuta merkkiä.

Noista tasoista sen verran, että se 2.00V 3600/3700 pre outista vastasi volumenapin asentoa 82,5. En tosin tiedä miten kovaa Amir sen mittasignaalin syöttää sisään.

Kerrostalossa kuuntelen Spotify Heosin kautta asteikolla noin 30 ja leffat Netflixistä täydellä dynamiikalla 40-45. Kyseessä 91dB skobet ja erillinen subbari. Mulla on myös erillinen pääte mutta säädin REWillä sen gainin samaksi, mitä oli denonin oma vahvistin. Voisin toki mittaa mitä nuo lukemat on dB:nä, mutta aika kipurajoilla mennään kerrostaloon riippuen toki lähteestä hieman.

En tiedä oliko tästä nyt mitään apua, mutta kunhan kirjoittelin.

Erillinen päätevahvari AV-käyttöön kannattaa hommata suurella gainilla, jos vaan mahdollista. Ihan samalla tavalla DAC suorituskyky kyykkää muissakin merkeissä tasoja nostaessa.
 
Noista tasoista sen verran, että se 2.00V 3600/3700 pre outista vastasi volumenapin asentoa 82,5. En tosin tiedä miten kovaa Amir sen mittasignaalin syöttää sisään.

Kerrostalossa kuuntelen Spotify Heosin kautta asteikolla noin 30 ja leffat Netflixistä täydellä dynamiikalla 40-45. Kyseessä 91dB skobet ja erillinen subbari. Mulla on myös erillinen pääte mutta säädin REWillä sen gainin samaksi, mitä oli denonin oma vahvistin. Voisin toki mittaa mitä nuo lukemat on dB:nä, mutta aika kipurajoilla mennään kerrostaloon riippuen toki lähteestä hieman.

En tiedä oliko tästä nyt mitään apua, mutta kunhan kirjoittelin.

Erillinen päätevahvari AV-käyttöön kannattaa hommata suurella gainilla, jos vaan mahdollista. Ihan samalla tavalla DAC suorituskyky kyykkää muissakin merkeissä tasoja nostaessa.

Näillä asioilla ei ole juuri kenellekään väliä ennen kuin ollaan kuulovaurio-voimakkuuksissa. Tuon kirjoitukseni pointti oli lähinnä se, että vaikka ongelma ei ole oleellinen, niin sen teoreettinen mahdollisuus kannattaa tiedostaa. Varsinkin jos aikoo ajaa joitain oikeasti todella vaikeita kaiuttimia, keskimääräistä kovemmalla voluumilla. Turhan jyrkät kannanotot suuntaan tai toiseen ovat harvoin rakentavia ja näihin itse syyllistyn toisinaan. Nyt jo hieman pelottaa, että seuraavan sukupolven Sonyt näyttävät kaikille muille kaapin paikan ja tuo kommentti jää kummittelemaan.

AV-vahvistinta valitessa pre-outien laadun ei pitäisi edelleenkään olla se oleellisin valintaperuste, mutta jos tietää käyttävänsä erillispäätteitä, niin asiaan kannattaa ihan oikeasti perehtyä. Edelleen, ne omat kaiuttimet tuottavat kymmeniä kertoja enemmän säröä kuin ehjät vahvistimet.
 
Eikö sen pre-out mittauksen idea ole se, että se kertoo itse laitteen signaalikäsittelyn laadusta ilman vahvistimien aiheuttamaa häiriötä. Joten siksi se on aivan validi testimetodi. Tehomittauksethan on siellä sitten erikseen.
 
Eikö sen pre-out mittauksen idea ole se, että se kertoo itse laitteen signaalikäsittelyn laadusta ilman vahvistimien aiheuttamaa häiriötä. Joten siksi se on aivan validi testimetodi. Tehomittauksethan on siellä sitten erikseen.

En siis millään tapaa vähättele DAC:n ja päätteiden testien tärkeyttä. Pointti nyt vaan edelleen on se, että käytännössä kaikki ovat tarpeeksi hyviä normaalille kuluttajalla, mutta tämä ei tarkoita sitä etteikö paremmuutta kannata selvittää testeissä. Jos sitten mielenkiintoa riittää, niin kannattaa testeihin tutustua. Tämä taas ei myöskään tarkoita sitä, että Audiosciencen mittaukset ovat raamattu, joka määrittelee minkä vahvistimen Jani-Petteri saa Black Fridayna ostaa.

Yksihän oleellinen ongelma pre-out testeissä on se, että näissä paljon puhutuissa Denoneissa vasta X3600H, X4400H jne. (eli käsittääkseni kaikista väh. 9 päätekanavan) vahvistimessa on mahdollista edes sulkea tuo vahvistimen oman päätepuoli pääkanavien osalta. Päätevahvistin tulee siis suosituissa malleissa kuten X3300W, X3400H, X3500H aina häiritsemään DAC:n mittauksia. Jälleen kerran: Onko tämä ongelma? Riippu käyttötavasta ja oheislaitteistosta, mutta kyllä tuo allekirjoittanutta vähän ärsyttää vaikka kuuntelunautintoon se ei vaikuta. En yllättyisi jos sama ongelma olisi monessa muussa edullisessa (alle 1000€) vahvistimessa.

En tiedä kuinka paljon tässä nyt oikeastaan on viisastunut. Vastaus on edelleen "it depends". Itsellä mielenkiintoa uuden opiskeluun riittää ja sivustolla on paljon hyvää materiaalia.
 
Itselläkin tässä alkaa kohtapuoliin olla vahvarin päivitys ajankohtaista. Niin onko vielä missään vehkeessä kunnon hdmi 2.1 tukea ei mitään denonin 1xhdmi 2.1 liitin räpellystä vaan kaikki että kaikki liittimet olis hdmi 2.1?

Ei ole muutamaan vuoteen tulossa. Mulle piti tulla 3700 heinäkuussa, mutta denon ei saa tavaraa tehtaalta ulos... 4700 olisin saanut heti... Vmp

Denonin ei ole päivittämässä näitä nyt tulevia malleja pariin vuoteen
 
En siis millään tapaa vähättele DAC:n ja päätteiden testien tärkeyttä. Pointti nyt vaan edelleen on se, että käytännössä kaikki ovat tarpeeksi hyviä normaalille kuluttajalla, mutta tämä ei tarkoita sitä etteikö paremmuutta kannata selvittää testeissä. Jos sitten mielenkiintoa riittää, niin kannattaa testeihin tutustua. Tämä taas ei myöskään tarkoita sitä, että Audiosciencen mittaukset ovat raamattu, joka määrittelee minkä vahvistimen Jani-Petteri saa Black Fridayna ostaa.

Yksihän oleellinen ongelma pre-out testeissä on se, että näissä paljon puhutuissa Denoneissa vasta X3600H, X4400H jne. (eli käsittääkseni kaikista väh. 9 päätekanavan) vahvistimessa on mahdollista edes sulkea tuo vahvistimen oman päätepuoli pääkanavien osalta. Päätevahvistin tulee siis suosituissa malleissa kuten X3300W, X3400H, X3500H aina häiritsemään DAC:n mittauksia. Jälleen kerran: Onko tämä ongelma? Riippu käyttötavasta ja oheislaitteistosta, mutta kyllä tuo allekirjoittanutta vähän ärsyttää vaikka kuuntelunautintoon se ei vaikuta. En yllättyisi jos sama ongelma olisi monessa muussa edullisessa (alle 1000€) vahvistimessa.

En tiedä kuinka paljon tässä nyt oikeastaan on viisastunut. Vastaus on edelleen "it depends". Itsellä mielenkiintoa uuden opiskeluun riittää ja sivustolla on paljon hyvää materiaalia.

Jos nyt ei takerruta vain pre-out lukemiin, niin siellähän on SINAD lukemat 5W, joka varmaankin kertoisi enemmän siitä todellisestä käyttöskenaariosta. Tosin tuossakin varmasti tulee eri lukemat, jos/kun kaiuttimia on enemmäin kuin 2 käytössä. Tuloksena 3600 88dB ja 3500 84dB. Eli kehitystä on kuitenkin tapahtunut vaikka kuultavaa eroa ei ole. En nyt jaksa sitä parjattua Sonya tuolta etsiä... :)
 
Marantz muuten julkaisi slimmi AVR:stään NR1711 version. Amazon.de preorderin saa hieman yli 600€.
Siinä on yksi HDMI joka pystyy 120hz/4K läpivientiin, varmaan aika kiinnostava uusia konsoleita hankkiville.

Itseäni vähän nyppii, että eivät ole sitä huonekorjainta vaihtaneet yhtään parempaa, ymmärtääkseni tuossa ei ole edes se toisiksi paras versio. Toivottavasti olen väärässä, tukee kuitenkin sitä Audussey Multi EQ appia.
 
Muutto edessä ja kalustonpäivityskärpänen päässyt puremaan, ihan kuin uuden asunnon kalustaminen ei itsessään olisi jo tarpeeksi kallista leikkiä :lol:.

Tiettyjen perversioiden johdosta halu puhtaaseen stereosettiin ilman subia vain vahvistui ja koska soundissa pitää olla myös auktoriteettia tuli hankittua käytettynä Genelecin 8250A -pari, näistä olen jo vähän innoissani :love:. Vähän testailin kännykän kuulokeliittimien ulostulolla vanhassa kämpässä ja ihan passelilta tuntuivat ilman, että GLM:llä olisin mitään korjauksia tehnyt edes.

Vanha setup on ollut Yamaha RX-V671, Acoustic Energyn floorstanderit ja antimodella korjattu SVS SB1000. Näistä ainakin vahvistin ja skobet lähtee kiertoon. Subbari jos jää niin siirtyy työhuoneeseen Usher S520 -parin kaveriksi.

Aktiivikaiuttimia ei ole ennen ollut ja ajattelin että kyllä niille passeli uusi esipääte saadaan tavalla tai toisella kun ämyrit imevät perinteisen analogisignaalin lisäksi digitaalista bittijonoa. Ei se sitten ihan niin helppoa ollutkaan.

Käyttötarpeita:
  • Minimalistinen setup.
  • HDMI ARC, jotta pelaa yhteen töllön kanssa ja ehkä jopa vain töllön kaukosäätimellä.
  • Spotify endpoint, varaus myös Tidalille. Kännykästä ja tabletista on kätevintä selata käyttöliittymää ja käskyttää verkon yli äänilähdettä musankuunteluhommissa.
  • Leffoilla ja sarjoilla äänimiksaus siten, ettei LFE-kanava jäisi puuttumaan vai onko esim. Netflixin ja HBOn sisällössä aina fiksusti tehdyt stereoraidat, jossa on myös LFE mukana? Entä miten Bluray-toteutuksissa? Stressaanko turhaan LFE-kanavan häviämisestä?
  • Tolkullisen laadukkaasti toteutettavissa oleva signaalitie kaiuttimille:
    • Jos analogisena niin DAC pitäisi olla edes keskitasoa, Geneleceillä luulisi löytyvän erottelukykyä hyötyä hyvästä lähdesignaalista.
    • Jos diginä niin äänenvoimakkuuden säätö plussaa = säästää rahaa siinä, että ei ole pakko ostaa GLM3.0 ja kaukosäädintä Geneille vaikka se olisikin eniten oikea paikka hoitaa äänenvoimakkuuden säätö (Genen DSP:ssä vs tulosignaalissa).
  • Geneissä on huonekorjaus (GLM 1.5 tällä hetkellä) eli sitä ei tarvita äänilähteessä.
Ensimmäinen ajatus oli, että monikin AV-vahvistin toimii tähän varsinkin jos signaalin saa diginä ulos niin DACcien osalta ei tarvitse murehtia. Olen ymmärtänyt, että lähes poikkeuksetta useimmat halvatkin AV-vahvistimet osaavat tulkita monikanavaäänen esim. hdmi/arcin kautta ja mixata stereoksi pitäen mukana LFE:n. Lopullisen stereosignaalin (stereo spotify- tai tidalraita/stereo leffaraita/downmixattu monikanava leffaraita) tuuttaisi koaksaalidigiulostuloon, josta sitten signaali Geneleceille. DACin virkaa tekisi Genelecin sisäinen ja näin ollen olisi ehkä "puhtain" paikka sijainti muunnokselle.
--> Mutta eihän tämä olekaan mikään yleinen setuppi ja ilmeisesti kopiosuojauksien(?) johdosta HDMI-lähteistä tulevaa prosessoitua ääntä ei vahvistimet ulosta enää digimuotoon coax/toslink-kanavaan. Tuntui olevan myös vasta keskitason AV-vahvareissa mukana ylipäätään digiulostuloa.

Äänenvoimakkuus on joillakin laitteilla mahdollista säätää digisignaaliin, mutta ilmeisesti tämä voi vaikuttaa datastriimin tarkkuuteen. Olikohan suhde näytteenottotaajuus/bittisyys sekä tehdyn vaimennus/äänenvoimakkuuden säädön kanssa tjs.
--> Tämäkin alkoi tuoda lisää epäilyksiä digisignaalinpolun säilyttämisestä Geneleceille asti.

Alkoi hahmottumaan, että enemmän tässä AV-prosessoria(onko tämä oikea termi) tai monikanava esipäätettä minähän oikeasti etsin kun niitä vahvistinpäätteitä ei edes tarvita.
--> Ei oikein löytynyt mitään tolkun hintaista laitetta ilman, että olisi maksanut kaikesta muustakin ylimääräisestä kuten huonekorjauksesta tmv. Muutenkin tuntuu olevan av-prosessorit melkoisen pienen ja investoivan käyttäjäryhmän kohteena.

Välitilinpäätöksenä laitoin tilaukseen Canton Smart Connect 5.1 -esipäätteen (Canton Smart Connect 5.1 -langaton AV-esivahvistin Dolby Atmoksella, musta 449,00), vinkin taisin lukea tästä ketjusta, kiitoksia! Mennään analogisella signaalipolulla ja toivotaan, että Cantonin vehkeessä on tolkullinen DAC. Surround downmix stereoksi pitää testata kun laitteen saan ajoon, mutta muutoin ominaisuuksia on hintaluokassaan paljon. Analogisignaalitien etuna on äänenvoimakkuuden säätö eli ensimmäisenä en joudu ostamaan GLM-toteutuksesta uutta rautaversiota, jotta saisin äänenvoimakkuuden säädön kaukosäätimelle Geneille.

Jos jotakin muuta hyvää ideaa tulee Genejen setupista kun haluaisin yhdistää musan sekä leffojen/sarjojen niin saapi ehdottaa, Canton ei ole vielä noudettuna ja voihan sitä aina laittaa vertailua pystyyn mikä toimii omille korville parhaiten.
 
Välitilinpäätöksenä laitoin tilaukseen Canton Smart Connect 5.1 -esipäätteen (Canton Smart Connect 5.1 -langaton AV-esivahvistin Dolby Atmoksella, musta 449,00), vinkin taisin lukea tästä ketjusta, kiitoksia! Mennään analogisella signaalipolulla ja toivotaan, että Cantonin vehkeessä on tolkullinen DAC. Surround downmix stereoksi pitää testata kun laitteen saan ajoon, mutta muutoin ominaisuuksia on hintaluokassaan paljon. Analogisignaalitien etuna on äänenvoimakkuuden säätö eli ensimmäisenä en joudu ostamaan GLM-toteutuksesta uutta rautaversiota, jotta saisin äänenvoimakkuuden säädön kaukosäätimelle Geneille.

Kerroppa sitten mitä tykkäsit tuosta Cantonista. Itse kytännyt sitä jo pidempään omien geneleccien ja subin kaveriksi (2.1) mutta revikoita ei oikein tahdo löytyä.
 
Marantz muuten julkaisi slimmi AVR:stään NR1711 version. Amazon.de preorderin saa hieman yli 600€.
Siinä on yksi HDMI joka pystyy 120hz/4K läpivientiin, varmaan aika kiinnostava uusia konsoleita hankkiville.

Itseäni vähän nyppii, että eivät ole sitä huonekorjainta vaihtaneet yhtään parempaa, ymmärtääkseni tuossa ei ole edes se toisiksi paras versio. Toivottavasti olen väärässä, tukee kuitenkin sitä Audussey Multi EQ appia.
Taidat olla kuitenkin huonekorjauksen suhteen ihan oikeassa.
 
Tällainen tuli vastaan: Martin Logan
Revikka: Martin Logan Unison – Review

Ei nyt ehkä omaan tarpeeseen vastaa täysin, mutta voi olla kiinnostava streamerin/wireless speaker -setupin etsijälle. Tässä tulee jonkintasoinen huonekorjaus mukana, eli saa vähän parannettua setupin vastetta haasteellisessa tilassa (esim. parveke, makkari, miksei oluonekin) eikä hinta huimaa päätä 400USD. Saatavuudesta ei tietoa.
 
Osaisikohan joku täällä auttaa todellista aloittelijaa. Vahvistimena minulla on Denon AVR-1910, televisio on Philips PUS7304. Vahvistimeen on liitetty toistaiseksi etukaiuttimet ja keskikaiutin. Vahvistin ei tue HDMI arcia.

Ongelma on se, että vahvistimeen liitetyistä kaiuttimista tuleva ääni ei ole synkassa kuvan kanssa. Taitaa tulla hieman jäljessä. Tämän huomaa selvästi, kun pitää yhtä aikaa päällä television omia ääniä. Tällöin ilmenee kaikumisefektiä, kun äänet tulevat eri aikaan. Televisiolähetyksiä katsottaessa eroa on vähäistä, mutta television sovellusten, kuten areenan ja netflixin, kautta kaikua on selvästi, ja ääni on häiritsevästi eri tahdissa kuvan kanssa.

Mikähän on tähän syynä? Televisiosta menee tällä hetkellä optisella toslinkillä ääni vahvistimen optical in -liitäntään. Lisäksi on HDMI johto vahvistimen HDMI outista televisioon, mutta kulkeeko tässä sitten pelkkä kuva vahvistimelta televisioon?
 
Osaisikohan joku täällä auttaa todellista aloittelijaa. Vahvistimena minulla on Denon AVR-1910, televisio on Philips PUS7304. Vahvistimeen on liitetty toistaiseksi etukaiuttimet ja keskikaiutin. Vahvistin ei tue HDMI arcia.

Ongelma on se, että vahvistimeen liitetyistä kaiuttimista tuleva ääni ei ole synkassa kuvan kanssa. Taitaa tulla hieman jäljessä. Tämän huomaa selvästi, kun pitää yhtä aikaa päällä television omia ääniä. Tällöin ilmenee kaikumisefektiä, kun äänet tulevat eri aikaan. Televisiolähetyksiä katsottaessa eroa on vähäistä, mutta television sovellusten, kuten areenan ja netflixin, kautta kaikua on selvästi, ja ääni on häiritsevästi eri tahdissa kuvan kanssa.

Mikähän on tähän syynä? Televisiosta menee tällä hetkellä optisella toslinkillä ääni vahvistimen optical in -liitäntään. Lisäksi on HDMI johto vahvistimen HDMI outista televisioon, mutta kulkeeko tässä sitten pelkkä kuva vahvistimelta televisioon?
Siis eihän siinä HDMI kaapelissa kulje yhtään mitään jos käytät vain telkkarin sisäisiä appiksia. Ainoastaan television ulostama ääni kulkee toslinkkiä pitkin vahvistimelle ja vahvistin pistää sen kaiuttimille. Onko lie philipsissä jotain säätöjä audiolle vai onko tuo philipsin toslink output vain rikki?


Frequently Asked Questions
How to synchronise video and sound of Philips TV?

 
^ Taitaa siellä ainakin vahvarin menu kulkea.

Mut joo HDMI letku veke ellei olla kokoajan jotain vahvarin kautta säätämäss. Tsekkaa oliko tuolla Denonissa jossain lip sync -toiminto (tai töllössä) ja veivaa sitä jos asettuis ja testaa toisella kaapelilla varmuuden vuoksi (vaikkakin optinen joko toimii tai ei toimi.. siinä ei viivettä pitäisi olla)
 
Kiitos vinkeistä, tosiaan vahvistimien asetusvalikkoja voi katsella tv ruudulta. Vahvistimessa on Auto Lip Sync -asetus, ja se on päällä. Asetus kuitenkin löytyy HDMI Setup -valikosta, joten ehkei sillä ole vaikutusta tässä.
 
Kiitos vinkeistä, tosiaan vahvistimien asetusvalikkoja voi katsella tv ruudulta. Vahvistimessa on Auto Lip Sync -asetus, ja se on päällä. Asetus kuitenkin löytyy HDMI Setup -valikosta, joten ehkei sillä ole vaikutusta tässä.
Oletko muuten ajanut kalibroinnin tuolle laitteelle ? Pystytkös käsin säätää tuota Auto Lip Sync -asetusta viiveiden suhteen, vai onko siellä vaan on / off ? olikohan tuossa mallissa jotain muuta viivesäätöä äänelle...? Kalibroinnilla saat ainakin etäisyydet abouttiarallaa kohdalleen.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vinkeistä, tosiaan vahvistimien asetusvalikkoja voi katsella tv ruudulta. Vahvistimessa on Auto Lip Sync -asetus, ja se on päällä. Asetus kuitenkin löytyy HDMI Setup -valikosta, joten ehkei sillä ole vaikutusta tässä.

Toi auto lipsync on tosiaan vain hdmi lähteille. Menu -> Parameter -> Audio delay pitäisi löytyä vahvistimen asetuksista josta saat tuota viivettä lisättyä.
 
Toi auto lipsync on tosiaan vain hdmi lähteille. Menu -> Parameter -> Audio delay pitäisi löytyä vahvistimen asetuksista josta saat tuota viivettä lisättyä.
Tätä asetusta en ollut löytänytkään! Kun lisäsin viiveen tuonne n. 70 millisekuntiin, ääni kuulosti menevän samaa tahtia tv-äänen kanssa YLE Areenasta katsottaessa. Toisaalta se sitten sai äänen menemään eri tahtia suoraa TV-lähetystä katsottaessa. Eli siis sovellusten kautta se olikin kai sitten TV-kaiuttimien ääni, joka tuli jäljessä verrattuna kotiteatteriin.

Jotain outoa tässä nyt kuitenkin on, kun suoran TV-lähetyksen ja sovellusten kautta tulevien ohjelmien välillä on jossakin kohdassa äänen ja kuvan yhteydessä eroa. Ei tietysti ole kovinkaan kätevää, jos joutuu aina vaihtaessa säätämään tuota viivettä, mutta onhan se jonkinlainen ratkaisu. En kyllä enää osaa katsoa, milloin ääni on synkassa kuvan kanssa ja milloin ei :D
 
Pitäisi päivitellä leffa/musa setuppia, kun TV tuli uusi ja vanhat kajarit hajos ja vahvistinkin menee vaihtoon. AVR max hinta alle 800e, en tarvi hifistelyä, eikä e-ARC ole tarpeen. Toi SONY STR-DN1080 kyllä himottais hinnaltaan. En laita (ainakaan vielä) erillistä subia, enkä surroundia, ihan 2 kajaria vaan.
Telkku LG OLED C9
kaiuttimiksi tulossa tod. näk. Yamaha NS-777
Vaihtoehtoja vahvistimelle:
Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080 - Vahvistimet 399e
Denon AVR-X2600H, hinta 599€ (tai x3600h, menee kyllä yli budjetin)

Tyhmä kysymys, mutta mahtaisko olla jotenkin "parempi" jos yamahan kajarit ja yamahan vahvistin, yamaha on kyllä laatua
Vanha vahvistin on yli 20v vanha harman kardon
 
Pitäisi päivitellä leffa/musa setuppia, kun TV tuli uusi ja vanhat kajarit hajos ja vahvistinkin menee vaihtoon. AVR max hinta alle 800e, en tarvi hifistelyä, eikä e-ARC ole tarpeen. Toi SONY STR-DN1080 kyllä himottais hinnaltaan. En laita (ainakaan vielä) erillistä subia, enkä surroundia, ihan 2 kajaria vaan.
Telkku LG OLED C9
kaiuttimiksi tulossa tod. näk. Yamaha NS-777
Vaihtoehtoja vahvistimelle:
Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080 - Vahvistimet 399e
Denon AVR-X2600H, hinta 599€ (tai x3600h, menee kyllä yli budjetin)

Tyhmä kysymys, mutta mahtaisko olla jotenkin "parempi" jos yamahan kajarit ja yamahan vahvistin, yamaha on kyllä laatua
Vanha vahvistin on yli 20v vanha harman kardon

Miksi Denonilta X2600H eikä X1600H? Käytännön erot ovat mitättömät ja vasta X3600H tuo oikeasti relevanttia lisää paremman huonekorjaimen, pre-outtien ja lisäkanavien myötä. X1600H onkin sitten jo hinnassa tasoissa Sonyn kanssa.

Itse, jos ostaisin nyt vahvistinta, niin vaihtoehdot olisivat:

  • Tarvitsen HDMI 2.1 -ominaisuuksia: Denon X2700H (7.2), Denon X3700H (9.2)
  • En tarvitse HDMI 2.1 -ominaisuuksia: Denon X1600H (7.2), Denon X3600H (9.2)
 
Pitäisi päivitellä leffa/musa setuppia, kun TV tuli uusi ja vanhat kajarit hajos ja vahvistinkin menee vaihtoon. AVR max hinta alle 800e, en tarvi hifistelyä, eikä e-ARC ole tarpeen. Toi SONY STR-DN1080 kyllä himottais hinnaltaan. En laita (ainakaan vielä) erillistä subia, enkä surroundia, ihan 2 kajaria vaan.
Telkku LG OLED C9
kaiuttimiksi tulossa tod. näk. Yamaha NS-777
Vaihtoehtoja vahvistimelle:
Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080 - Vahvistimet 399e
Denon AVR-X2600H, hinta 599€ (tai x3600h, menee kyllä yli budjetin)

Tyhmä kysymys, mutta mahtaisko olla jotenkin "parempi" jos yamahan kajarit ja yamahan vahvistin, yamaha on kyllä laatua
Vanha vahvistin on yli 20v vanha harman kardon
Tuossa Sonyssä on kyllä hyvä ääni, voittaen reilusti kalliimmat Denonit, mutta miinusta tulee huonekorjaimesta, joka on huonompi kuin X1600H.ssa, aika 50/50 valinta jos noista miettii.

Liekö Yamaha valmistanut koskaan oikeasti hyviä kaiuttimia? Saat todennäköisesti paljon parempaa vastinetta rahoille ostaessa kauittimet käytettynä (tuolla budjetilla).

Itse ottaisin nyt aluksi halvammen vahvarin (koska HDMI 2.1:lla varustettua ei saa halvalla.. vielä ja jos maksaa lähemmäs tonnin vahvarista niin tuo olisi hyvä olla) ja panostaisin tuosta 800€ vahvaribudjetista ylijääneet kaiuttimiin. Tuossa kaksi hyvää vaihtoehtoa, käy toki kuuntelemassa jos mahdollista.


 
Pitäisi päivitellä leffa/musa setuppia, kun TV tuli uusi ja vanhat kajarit hajos ja vahvistinkin menee vaihtoon. AVR max hinta alle 800e, en tarvi hifistelyä, eikä e-ARC ole tarpeen. Toi SONY STR-DN1080 kyllä himottais hinnaltaan. En laita (ainakaan vielä) erillistä subia, enkä surroundia, ihan 2 kajaria vaan.
Telkku LG OLED C9
kaiuttimiksi tulossa tod. näk. Yamaha NS-777
Vaihtoehtoja vahvistimelle:
Sony 7.2 viritinvahvistin STR-DN1080 - Vahvistimet 399e
Denon AVR-X2600H, hinta 599€ (tai x3600h, menee kyllä yli budjetin)

Tyhmä kysymys, mutta mahtaisko olla jotenkin "parempi" jos yamahan kajarit ja yamahan vahvistin, yamaha on kyllä laatua
Vanha vahvistin on yli 20v vanha harman kardon

Jos etsii käytettyjä vaihtoehtoja joko kaiuttimien tai vahvistimien osalta, on mahdollista ehkä saada "enemmän" kokonaisuutta samalla rahalla. Argumentoisin kaiuttimien hankkimista käytettynä, sillä kaiuttimet eivät vanhene samalla tavalla kuin vahvistimet. Vahvistimien kanssa uusimman ostaminen puolustaa paikkaansa sillä, että saa käyttöikää lisää.

Useampi kehotus satsata suoraan HDMI2.1 -tasoiseen laitteeseen tai ostaa maltillinen mutta riittävän hyvä HDMI2.0 -laite on mielestäni kyllä perusteltu. Samalla on hyvä miettiä vahvistimen huonekorjaimen tarvetta ja kyvykkyyttä. Huonekorjainominaisuuden osalta kun investoi tiettyyn hintaryhmään, saa toimivan ja hyvän korjaimen ja mahdollisesti parhaan irti kaiuttimista omassa tilassa. Useimmiten kuunnellaan huonetta kaiuttimien sijaan, huonekorjaimella voi ainakin vähentää huoneen haitallisia vaikutuksia ja kaiutininvestoinnin oikeasti kuuleekin.

Ja oma lehmä ojassa; Kehtaan ehdottaa omia myynnissä olevia sinällään passeleita mutta ostohinnaltaan edullisia kaiuttimia Yamahan vaihtoehdoksi (Acoustic Energy Neo Three V2), jäisi budjettia enemmän vaikka siihen vahvariin, jossa hyvä huonekorjain.
 
Viimeksi muokattu:
Avaatko vähän tätä? Mulla aina alkaa vilkkua varoitusvalo kun joku alkaa hehkuttaa vahvistimien äänenlaatueroja.
Olen huono kuvaamaan, mutta sanoisin että Sonyssa hieman kirkkaampi ja selkeämpi ääni, etenkin alhaisella volumella.

What Hi-Fikin toteaa seuraavaa:
”Some of that solidity and dynamic subtlety is missing from the Sony’s current arch-rival, the Denon AVR-X2400H. The Sony is demonstrably more detailed, offering a bigger scale of sound with more grunt, drive and low-end depth than the Denon can muster. Next to Sony’s more robust character, the new Denon can sound a little delicate.”
 
Olen huono kuvaamaan, mutta sanoisin että Sonyssa hieman kirkkaampi ja selkeämpi ääni, etenkin alhaisella volumella.

@Asmola oletko sokkokuuntelulla äänenpaineet täsmäyttäen tuon todennut, niin että vertailussa on ollut identtiseen aikaan pari muutakin virvelivahvaria ja joku vaihtanut kaapeleita musiikkikappaleen ja elokuvakohtauksen jälkeen vai miten ? Ja onko ollu automaattikalibroinnit päällä vai pois ? Eli onko kuunneltu "huonetta" vai sitä oikeaa äänen"laatua" ?

Oliski kiva tietää miten whathihi nämä "testaa"..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom