AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Kysymys! Kannataako muuten vaharista kääntää subin taso + 10dB vai mieluummin vääntää subilta volumea ylemmäs jos alarekisteri jää ohueksi? Onko mitään väliä vai korostaako esim subilta käännettäessä väärin (huonosti selitetty mutta jotenkin ei-lineaarisesti) riippuen volyymin tasosta?
Subilta säätö ehdottomasti. Vahvistimesta tehtävä kaiutinten tasonsäätö on tarkoitettu vain hienosäätöön.
 
Onkohan noiden HDMI-porttien hajoaminen nykyään kaikkien vahvareiden ominaisuus? Omassa Denonissa (AVR-1911) samaa vikaa, portteja hajoillut nyt parin vuoden aikana useampi. AVSForumia kun lukee niin monen muunkin merkin osalta havaittavissa samaa. Jos jotain näissä hajoaa niin nimenomaan HDMI-portit. Toista se oli ennen HDMI-aikaa, vahvarit tuntuivat olevan ikuisia. :(
 
Lähti itselläkin Mara 6010 (vuos par sitten) palautukseen kun ei saanu mitään ulos hdmi -lähdöistä. Mutta käsittääkseni Onkyolla eniten tuota ongelmaa, liekkö laadunvalvonta vähän niin ja näin. Onkyo jotenkin tuntuu merkiltä joka ostetaan periaatteella "eiköhän toi aja asiansa ja on halpakin" etc.
 
Onkohan noiden HDMI-porttien hajoaminen nykyään kaikkien vahvareiden ominaisuus? Omassa Denonissa (AVR-1911) samaa vikaa, portteja hajoillut nyt parin vuoden aikana useampi. AVSForumia kun lukee niin monen muunkin merkin osalta havaittavissa samaa. Jos jotain näissä hajoaa niin nimenomaan HDMI-portit. Toista se oli ennen HDMI-aikaa, vahvarit tuntuivat olevan ikuisia. :(
Ei vaan kestä lämpöä nuo HDMI piirilevyt, herkkää komponenttia jotka on tehty halvalla = ei hyvä
 
Halojata halloo! Raati on hyvä ja suosittelee max 400e av-vahvistinta ajamaan kahta lattiakaiutinta telkkarin äänilähteeksi. Vaatimuksiin olen laittanut vähän futurepruuffia, elikkäs 4k+hdr pitää hanskata, etukaiuttimien liittimet banaaniplugeilla ja kaukosäädin olis kiva. Saa toki ehdottaa myös pelkkiä stereovahvistimia (kaukosäätimellä), aiemmin olen käyttänyt smsl:n 20 watin d-luokan kilkettä mutta se siirtyi atk-kajauttimien pariin.
 
Liittynee riittävästi ketjun aiheeseen, että menkööt tänne.

Eli, minulla jäi työpöytäkäytöstä ns. tarpeettomaksi Genelecin 6010A-pari ja 5040A subbari. Haluaisin niitä kuitenkin hyödyntää, joten ajattelin siirtää ne olohuoneeseen parantamaan telkkarin äänenlaatua. Nyt ne ovat kiinni telkkarissa beresfordin dacin kautta, mutta ongelmaki muodostui hellasärö, koska äänenvoimakkuutta pitää kuulemma pystyä säätämään kaukosäätimellä ( :shifty: ). TV:ni kaikki audio outit ovat tietysti fixattuja, eikä TV:n säätimellä säätää. Oletan sitten vaikka erillisen säätimen olevan kuitenkin hyväksyttävää.

Eli, miten tuon hoitaa halvimmalla? TV:n viihdekäyttö on aika vähäistä, lähinnä netflixiä ja hbo nordiccia chromecastin kautta ja suomen huutokauppakeisaria ja muuta vastaavaa telkkarista. Eli, en haluaisi investoida usean sadan euron av-vahvistimeen, kun sen ainoa funktio olisi säätää äänenvoimakkuutta. Pelikonsoleita en harrasta, kiinteään mediaan enää usko, monikanavakotiteatteria en aio rakentaa, tykkiä en aio ostaa ja FullHD resoluutiokin on ihan riittävä eli parempaa chromecastiakaan tai kotiserveriä en aio hankkia.

Tiedän, syntiähän se on pieniä geneleccejä käyttää olohuonessa ja äänilähdekin on mitä on, mutta kiistatta paremmalta ne kuitenkin kuulostavat kuin telkkarin omat kaiuttimet. En haluaisi niistä luopuakkaan.

Jos markkinoilla on telkkareita joissa on säädettävä audio outti, niin telkkarin vaihtaminen ei ole pois suljettu vaihtoehto.
 
Onkyot on olleet vuosikaudet täysiä tunkioita:
- Älytoiminnot toimivat vähän mitensattuu..
- Firmispäivitys vetää koko laitteen helposti jumiin.
- HDMI puoli hajoaa, koska ei mitään suojauksia.
- HDMI puoli hajoaa - kuva pätkii.
- HDMI puoli hajoaa - Ei ääntä tai osa kanavista häviää.
- HDMI puoli hajoaa - laite ei käynnisty.
- Joku pääteastetta ohjaava kytkentä hajoaa (koska elkot). Polttaa erittäinmonta peräkkäistä trankkua YM, osa pintaliitosversioita (siis kanava pimenee tai menee suojaustilaan).

HDMI kortilta hajoaa: Elkot, PGA piiri irtoaa, PGA piiri hajoaa muuten, yleensä, koska ensin elkot.. Kuumenee liikaa ym..

Jos haluaa rankaista jotakuta, niin suosittelen onkyota, muutoin nuo pitäisi hävittää maanpäältä.
----------------
Ihan hirvittävän vika-alttiita laitteita.. Tosin relevikoihin en ole noissa törmännyt, kerkeävät hajota muuten kierrätyskuntoon..

Minulla on ollut yksi Onkyo, josta oli tullut huollosta "HDMI-kortti rikki"-viesti. Oli varastossa ylimääräiset vaihtokondensaattorit ja olin ostanut tämän pikkuprojektiksi. Ei se HDMI-vika ole ainoa näiden vika. Pääelkot oli pullistuneet silminnähtävästi ja HDMI-kortti oli täysin ehjä. Irrotettuani pari piirilevyä, tulin siihen tulokseen, että tuo veisi liikaa minun aikaani ja jätin tekemättä.

Ei se HDMI-kortti ole automaattisesti vian syy. Niin ne huollossa vaan kuvittelevat. Tämähän olisi kaikkien ollut helppo testata vahvistamalla analogialiitännästä, mutta en saanut myyjää syytettyä siitä, että myi minulle laitteen, joka ei ollutkaan kuvauksessa mainitulla tavalla rikki :(

--

Lisäksi kaikki AV-Onkyoni lämpenivät perkeleesti ja yksi päivitti itseään 30min (hyvin meni kuitenkin läpi).

--

Silti, kaikkien ongelmieni jälkeenkin ostin tuollaisen:
Onkyo A-9010 -integroitu stereovahvistin, musta 227,90 €

Se on toiminut puoli vuotta erittäin hyvin. Siellä ei ole sauna ja kondensaattorimetsiä sisällä. Kestää varmaan vuosia.
 
Halojata halloo! Raati on hyvä ja suosittelee max 400e av-vahvistinta ajamaan kahta lattiakaiutinta telkkarin äänilähteeksi. Vaatimuksiin olen laittanut vähän futurepruuffia, elikkäs 4k+hdr pitää hanskata, etukaiuttimien liittimet banaaniplugeilla ja kaukosäädin olis kiva. Saa toki ehdottaa myös pelkkiä stereovahvistimia (kaukosäätimellä), aiemmin olen käyttänyt smsl:n 20 watin d-luokan kilkettä mutta se siirtyi atk-kajauttimien pariin.

Onkyo A-9010 -integroitu stereovahvistin, musta 227,90 €

Tämä toimii hienosti.
 
Minulla on ollut yksi Onkyo, josta oli tullut huollosta "HDMI-kortti rikki"-viesti. Oli varastossa ylimääräiset vaihtokondensaattorit ja olin ostanut tämän pikkuprojektiksi. Ei se HDMI-vika ole ainoa näiden vika. Pääelkot oli pullistuneet silminnähtävästi ja HDMI-kortti oli täysin ehjä. Irrotettuani pari piirilevyä, tulin siihen tulokseen, että tuo veisi liikaa minun aikaani ja jätin tekemättä.

Ei se HDMI-kortti ole automaattisesti vian syy. Niin ne huollossa vaan kuvittelevat. Tämähän olisi kaikkien ollut helppo testata vahvistamalla analogialiitännästä, mutta en saanut myyjää syytettyä siitä, että myi minulle laitteen, joka ei ollutkaan kuvauksessa mainitulla tavalla rikki :(

--

Lisäksi kaikki AV-Onkyoni lämpenivät perkeleesti ja yksi päivitti itseään 30min (hyvin meni kuitenkin läpi).

--

Silti, kaikkien ongelmieni jälkeenkin ostin tuollaisen:
Onkyo A-9010 -integroitu stereovahvistin, musta 227,90 €

Se on toiminut puoli vuotta erittäin hyvin. Siellä ei ole sauna ja kondensaattorimetsiä sisällä. Kestää varmaan vuosia.
Otitko elkoista sen muovikakkaran pois? Sehän noista isoista elkoista pullistuu, itse elko yleensä taas ei.
HDMI kortin viat mykistävät kyllä ihan kaikki liitännät, jos ne niikseen sattuu.. Niissä on paljon erilaisia oireita, kun se HDMI kortti hajoaa..

Itse olen törmännyt yhteen, jossa oli muu, kuin HDMI kortin vika ja YLI viiteen, joissa oli HDMI kortti vika. Osa korjautui elkojen vaihdolla, osa reagoi tietyn piirin jäähdyttämiseen / kuumentamiseen. Muutamaan tuli uusi kortti.
Täyttä sontaa ne tietyt mallit nyt kuitenkin vain ovat.
 
Otitko elkoista sen muovikakkaran pois? Sehän noista isoista elkoista pullistuu, itse elko yleensä taas ei.
HDMI kortin viat mykistävät kyllä ihan kaikki liitännät, jos ne niikseen sattuu.. Niissä on paljon erilaisia oireita, kun se HDMI kortti hajoaa..

Itse olen törmännyt yhteen, jossa oli muu, kuin HDMI kortin vika ja YLI viiteen, joissa oli HDMI kortti vika. Osa korjautui elkojen vaihdolla, osa reagoi tietyn piirin jäähdyttämiseen / kuumentamiseen. Muutamaan tuli uusi kortti.
Täyttä sontaa ne tietyt mallit nyt kuitenkin vain ovat.

Se alin piirilevy ei lähtenyt irti tunnissa. Sitten loppui into. Kaikki ne pienet piirilevyt siinä kerroksittain ja takapaneelin liitännät olisi pitänyt purkaa ennen sitä. Kun tosiaan ihan harrastuksena tätä teen, niin vein vaan vahvarin SER:iin ja en enää ikinä ota risoja AV-vahvareita mihinkään käyttöön. Enkä uutta Onkyota AV-puolelle.

Yksi HDMI-kortti hajonnut, yksi äänivammainen ja kaksi takuuajalla eteenpäinmyytyä ehjänä.

--

Stereo-Onkyo on kuitenkin yksinkertainen laite, jonka käyttömahdollisuudet eivät lopu, jos DAC pimahtaa.
 
Olen tässä odotellut LG:n seuraavaa OLED mallistoa kun huhujen mukaan sieltä löytyisi 55 tuumaista pienempi malli ja minun kerrostalo-olkkariin ideaali olisi sellainen 49 tuumainen. Vaikka tässä vielä hetken saakin odotella, niin pitäähän tässä jo äänentoista miettiä. Pari Genelecin G3 tai vaihtoehtoisesti G2 subivarauksella on aika vahvoilla, mutta ongelma on tämä: haluaisin kytkeä kyseiset kajarit myös läheltä löytyvään tietokoneeseen, mieluiten digitaalisesti jotta jäisi ovi auki mahdollisille kajareille atk pöydälle ilman dacin tarvetta. Tarkoitus olisi kuunnella noilla Geneillä musiikkia tietokoneelta ilman että tarvitsisi pitää telkkaria päällä. Tuloääntä TV:n ja PC:n välillä olisi voitava vaihdella vaivattomasti ja äänenvoimakkuutta kanssa. Tämän lisäksi olisi vielä saatava vahvistettu ulostulo kuulokkeille niitä hetkiä varten kun tekee mieli pelata/katsoa leffaa iltamyöhään tai jos joku naapuri päättää pitää bileet, joten en voi ihan vaan suoraan kiskoa kahta eri lähdettä noille Geneille.

Kaikista järkevin ratkaisu olisi siis viritinvahvistin pre-outeilla, mutta eikö tosiaankaan moista saa ellei lyö pöytään jotain 750€+ jostain Denon X3300? Aikamoinen määrä rahaa ottaen huomioon etten käyttäisi varmaan puoliakaan tuon ominaisuuksista. Voisin vaihtoehtoisesti laittaa viritinvahvistimen sijaan Schiit Modi 2 Uber+Schiit Magni 2 Uber yhdistelmän, mutta siinä menisi sitten äänenvoimakkuuden säätö kaukosäätimellä.

Kaikista helpoimmalla ja halvimmalla pääsisi tietysti unohtamalla genelecit ja laittamalla jotkut passiivit tilalle, mutta katsotaan nyt. Mieluummin laittaisin kerralla kaikki kunnolla, ei huvittaisi alkaa heti miettimään päivittämistä. Ideoita, ehdotuksia?
 
Olen tässä odotellut LG:n seuraavaa OLED mallistoa kun huhujen mukaan sieltä löytyisi 55 tuumaista pienempi malli ja minun kerrostalo-olkkariin ideaali olisi sellainen 49 tuumainen.
55" 4k:ta voi katsella jopa n. metrin päästä, eikä hyvin skaalattua 1080p:täkään tarvitse kovin paljon kauemmaksi paeta, alle 1,5m toiminee vielä.
 
taitaa audiovideo olla vähän parempi arvostelija kun verkkiksen omat propellipäät.. Sama laite siis (käsittääkseni) AV:lla mutta bluetoothin kera.
Kyllä mä tässä sanoisin, että testaaja on yksi ihminen muiden joukossa. Hän on testannut jollain laitekokoonpanolla, ja verkkiksen ostajat jollain laitekokoonpanolla.
 
55" 4k:ta voi katsella jopa n. metrin päästä, eikä hyvin skaalattua 1080p:täkään tarvitse kovin paljon kauemmaksi paeta, alle 1,5m toiminee vielä.

Niin kai jos lähdetään tuosta resoluutiosta liikkeelle, mutta jos ruudun fyysinen koko on sitä luokkaa että joutuu kääntelemään päätä nähdäkseen mitä ruudun sivuilla tapahtuu niin en minä ainakaan oikein arvosta.

Löysin tuossa 379€ hintaan Marantz NR1506 viritinvahvistimen, kyttäilen tässä ohjekirjasta sopisiko tuo omaan käyttöön. Ilmeisesti ihan pätevä vehje mitä tässä nopeasti ehtinyt vilkaista.
 
Saisinkohan tuollaisella 99e Procasterilla (DE-4337V3) mitään merkittävää eroa äänenlaatuun tai muita hyötyjä? Tällä hetkellä 2x Behringer B2031A:t ja ovat kytkettynä XLR-kaapelilla suoraan telkun 3.5mm liitäntään kun töllössä (Sony 55w805b) ei ole RCA liitäntöjä. Vai tuleeko tuosta käytännössä hyötyä vasta laajennettaessa settiä eli lisättäessä kaiuttimia/subi? Pahan hintainenhan tuo ei olisi, eikös tuossa normaalisti ole ollut hinta jossain lähemmäs 300e vai sekoitanko toiseen malliin?
 
Saisinkohan tuollaisella 99e Procasterilla (DE-4337V3) mitään merkittävää eroa äänenlaatuun tai muita hyötyjä? Tällä hetkellä 2x Behringer B2031A:t ja ovat kytkettynä XLR-kaapelilla suoraan telkun 3.5mm liitäntään kun töllössä (Sony 55w805b) ei ole RCA liitäntöjä. Vai tuleeko tuosta käytännössä hyötyä vasta laajennettaessa settiä eli lisättäessä kaiuttimia/subi? Pahan hintainenhan tuo ei olisi, eikös tuossa normaalisti ole ollut hinta jossain lähemmäs 300e vai sekoitanko toiseen malliin?
Varmasti parempi äänenlaatu tuon kautta tulee vrt. tv 3.5mm (onhan tuonkin ovh ollut reilusti enempi) (editoin aiempaa postaustani koska en ole varma onko tuossa ekvalisointia sis. rak.)
 
Viimeksi muokattu:
Ostin tässä Yamahan RX-V681-vahvistimen, kytkin tietokoneen HDMI:llä tuloliitäntään ja 4K-telkan vahvistimen hdmi-lähtöliitäntään. Kun kuuntelen koneella musiikkia (oli äänilähteeksi valittuna HDMI tai optinen), niin koneen audioasetuksissa äänilaitteeksi muuttuu hetken päästä oma-aloitteisesti HDMI ja vähän ajan kuluttua teitokoneelle tulee blue screen ja virhe-ilmoitus ja kone käynnistyy uudestaan. Jos irrotan koneen vahvistimesta, niin tätä ei tapahtu. Mistä oikein on kyse?
 
Ostin tässä Yamahan RX-V681-vahvistimen, kytkin tietokoneen HDMI:llä tuloliitäntään ja 4K-telkan vahvistimen hdmi-lähtöliitäntään. Kun kuuntelen koneella musiikkia (oli äänilähteeksi valittuna HDMI tai optinen), niin koneen audioasetuksissa äänilaitteeksi muuttuu hetken päästä oma-aloitteisesti HDMI ja vähän ajan kuluttua teitokoneelle tulee blue screen ja virhe-ilmoitus ja kone käynnistyy uudestaan. Jos irrotan koneen vahvistimesta, niin tätä ei tapahtu. Mistä oikein on kyse?
Päivitä näyttiksen ajurit.
Päivitä bios.
Koita sitten uudestaan.
 
Päivitä näyttiksen ajurit.
Päivitä bios.
Koita sitten uudestaan.

Kummatkin ajan tasalla. Päivitin vahvistimen firmwaren ja nyt tuota ongelmaa ei enää ilmene. Kuvioihin tuli tosin uusi härö: samat kytkennät ja näyttö vilkkuu välillä. Pelasin Siegeä ja kuva kävi välillä mustana, välillä harmaana, sitten pelikuva jumitti, kone kaatui ja käynnistyi uudestaan. Ongelmaa ei ilmene, jos tietokonetta ei ole kytketty vahvistimeen.
 
Terve!

Pitäisi mahdollisesti ostaa uutta viritinvahvistinta kotiteatterikäyttöön. Tällä hetkellä käytössä on kauan palvellut vanha pappa Sony DA50ES, joka on kiinni optisella kaapelilla tietokoneeseen. Olen rakentelemassa uutta TV-tasoa, jossa on upotettu keskikaiutin, 2x Cerwin vega LS-12 ja Peerless XLS 10'' subikka. Takakaiuttimet on tulossa, kunhan sellaiset löytää. Onko ehdotuksia tuolle vahvistimelle? Budjettina lähinnä keskitasoa, ei mitään yyberhifiä. Katselin pikaisesti Gigantista tällaista Yamaha 5.1 vahvistin RX-S601D (musta) - Vahvistimet. Onkohan tuo pelkkää turhaketta täynnä mistä sitten joutuu maksamaan lisäeuroja? Spotify soi koneelta niin sekin kuulostaa melko turhalta.

Myös niitä takakaiuttimia saa ehdottaa. Ajatuksena oli kiinnitystä kattoon jonkunlaisen jalustan / kiinnikkeen kera.
 
Kummatkin ajan tasalla. Päivitin vahvistimen firmwaren ja nyt tuota ongelmaa ei enää ilmene. Kuvioihin tuli tosin uusi härö: samat kytkennät ja näyttö vilkkuu välillä. Pelasin Siegeä ja kuva kävi välillä mustana, välillä harmaana, sitten pelikuva jumitti, kone kaatui ja käynnistyi uudestaan. Ongelmaa ei ilmene, jos tietokonetta ei ole kytketty vahvistimeen.
Koitappa, häviääkö häröt, jos irroittaa kaikki laitteistoon tulevat antenninjohdot.. (siis seinästä tulevat)
 
Terve!

Pitäisi mahdollisesti ostaa uutta viritinvahvistinta kotiteatterikäyttöön. Tällä hetkellä käytössä on kauan palvellut vanha pappa Sony DA50ES, joka on kiinni optisella kaapelilla tietokoneeseen. Olen rakentelemassa uutta TV-tasoa, jossa on upotettu keskikaiutin, 2x Cerwin vega LS-12 ja Peerless XLS 10'' subikka. Takakaiuttimet on tulossa, kunhan sellaiset löytää. Onko ehdotuksia tuolle vahvistimelle? Budjettina lähinnä keskitasoa, ei mitään yyberhifiä. Katselin pikaisesti Gigantista tällaista Yamaha 5.1 vahvistin RX-S601D (musta) - Vahvistimet. Onkohan tuo pelkkää turhaketta täynnä mistä sitten joutuu maksamaan lisäeuroja? Spotify soi koneelta niin sekin kuulostaa melko turhalta.

Myös niitä takakaiuttimia saa ehdottaa. Ajatuksena oli kiinnitystä kattoon jonkunlaisen jalustan / kiinnikkeen kera.

Terve!

Yamahalla on niitä HT-malleja AV-vahvistimista, jossa on subbarivahvistin. Kyllä se kerrostalokäyttöön pitäisi riittää:
Yamaha 5.1 viritinvahvistin HTR-2067 (musta) - Vahvistimet

Takakaiuttimiksi ostaisin satelliitit, joissa on jo valmis seinäkiinnitys. Nyt mieleen tulee taas Q Acoustics Q7000LRi, mutta ne taitaa olla ulkona hintaluokasta? Näitä on halvempia myös saatavilla, mutta Suomessa vähän heikonlaisesti. Saksasta löytyy sitten taas jo.
 
Terve!

Yamahalla on niitä HT-malleja AV-vahvistimista, jossa on subbarivahvistin. Kyllä se kerrostalokäyttöön pitäisi riittää:
Yamaha 5.1 viritinvahvistin HTR-2067 (musta) - Vahvistimet

Takakaiuttimiksi ostaisin satelliitit, joissa on jo valmis seinäkiinnitys. Nyt mieleen tulee taas Q Acoustics Q7000LRi, mutta ne taitaa olla ulkona hintaluokasta? Näitä on halvempia myös saatavilla, mutta Suomessa vähän heikonlaisesti. Saksasta löytyy sitten taas jo.
Sen verran pitää vielä tarkentaa, että tuossa subbarissa on itsessään jo vahvistin kiinni. Eli se on kokonainen paketti, joten tuo subivahvistin ei ole pakollinen. Tuskinpa siitä haittaakaan ole, mutta kuitenkin. Vahvistimen ei ole tosissaan pakko olla Gigantista. :tup:

Miten tuo dekoodaus puoli. Onko siinä jotain "tärkeitä" mitä pitäisi ottaa huomioon. Esim. näitäkin on aika monta erilaista... DTS, Dolby digital ja niiden erikoisuuksia.

- Dolby Digital
- Dolby Digital Plus
- DTS-ES Discrete 6.1
- DTS-HD High Resolution Audio
- DTS-HD Master Audio

Nopeasti katsottuna tuo Q Acoustics maksaa 200£ pari? Ilmeisesti pitäisi tilailla ulkomailta, jos tuollaiset haluaisi. Ei sillä, että tuottaisi ongelmaa. Satelliittikaiuttimet on ilmeisesti ihan luotettavia ja hyviä nykyään? Hintabudjettihan on aina venytettävissä, mutta jos yksi kajari alkaa maksaa 300e niin sitten alkaa jo hirvittää :btooth:
 
Viimeksi muokattu:
Koitappa, häviääkö häröt, jos irroittaa kaikki laitteistoon tulevat antenninjohdot.. (siis seinästä tulevat)

Mitään antennijohtoja ei ole kiinni. Pitää tänään koittaa niin, että pelkästään vahvistin on kiinni näyttiksen hdmi:ssä ja telkkari ei ole kytkettynä vahvistimeen. En tiedä sotkeeko se jotain, kun näyttiksen dp:ssä on kiinni pelinäyttö - eli äänet näyttiksen hdmi:n kautta ja kuva dp:n kautta.
 
Sen verran pitää vielä tarkentaa, että tuossa subbarissa on itsessään jo vahvistin kiinni. Eli se on kokonainen paketti, joten tuo subivahvistin ei ole pakollinen. Tuskinpa siitä haittaakaan ole, mutta kuitenkin. Vahvistimen ei ole tosissaan pakko olla Gigantista. :tup:

Melkein suosittelisin ostamaan ensimmäisen vahvarin sieltä. Siellä on paras takuu, jos/kun sen kanssa tulee ongelmia. Tai suuresta liikkestä ainakin, ainakin Onkyot ovat hieman hajoilleet itsekseen takuuajan päätyttyä.

Miten tuo dekoodaus puoli. Onko siinä jotain "tärkeitä" mitä pitäisi ottaa huomioon. Esim. näitäkin on aika monta erilaista... DTS, Dolby digital ja niiden erikoisuuksia.

- Dolby Digital
- Dolby Digital Plus
- DTS-ES Discrete 6.1
- DTS-HD High Resolution Audio
- DTS-HD Master Audio

Noista yli puolet onnistuu millä AV-vahvistemella vaan. Kannattaa kytätä näitä:
DTS-HD Master Audio ja Dolby TrueHD : Pakkaamaton monikanava. Jos mielestäsi pakkaus huonontaa äänenlaatua, tämä on pakollinen.
Dolby Atmos : Konfiguroitava monikanavajärjestelmä, joka vie olohuoneita lähemmäs elokuvateattereita. Täysin turha ja nostaa kustannuksia paljon.

Nopeasti katsottuna tuo Q Acoustics maksaa 200£ pari? Ilmeisesti pitäisi tilailla ulkomailta, jos tuollaiset haluaisi. Ei sillä, että tuottaisi ongelmaa. Satelliittikaiuttimet on ilmeisesti ihan luotettavia ja hyviä nykyään? Hintabudjettihan on aina venytettävissä, mutta jos yksi kajari alkaa maksaa 300e niin sitten alkaa jo hirvittää :btooth:

Lähinnä nyt tarkoitin, että pienet satelliitit, jos aiot korkealle tai kattoon laittaa. Ei mitään 5½" elementtejä ja pääsee asettelussakin halvalla:
https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&url=search-alias=aps&field-keywords=satelliten-lautsprecher&rh=i:aps,k:satelliten-lautsprecher

Bassoa ei lähde noista kunnolla , mutta ne voi sijoittaa niin, että saa kunnon tilaäänen. Minun esimerkki oli siitä, että katselin noita itselleni tietokonepöydän viereen seinälle kakkoskoneeseen, kun tila on vähissä. Jätin hankkimatta, koska olivat kalliihkot, ja sain melkein yhtä hyvää toistoa paljon halvemmalla ostamalla ihan PC-kaiuttimet.

Äänenlaadullisesti paras olisi saman sarjan kaiuttimet kaikkialle, mutta katselin vähän CV:n mallistoa ja et noista perusmalleista mitään kyllä saa kattoon.
 
Mitään antennijohtoja ei ole kiinni. Pitää tänään koittaa niin, että pelkästään vahvistin on kiinni näyttiksen hdmi:ssä ja telkkari ei ole kytkettynä vahvistimeen. En tiedä sotkeeko se jotain, kun näyttiksen dp:ssä on kiinni pelinäyttö - eli äänet näyttiksen hdmi:n kautta ja kuva dp:n kautta.
Minulla on HTPC:ssä yksi HDMI tykkiin ja toisella HDMI:llä äänet vahvistimeen, ei ainakaan tuollaisia pätkimisiä ole esiintynyt.

Kuinka pitkät piuhavedot tuossa on? Räpsimiset etenkin 4k:lla johtuu useimmiten HDMI piuhan olemisesta rajoilla. Jos mahdollista niin testaa tuota asetelmaa myös mahdollisimman lyhyillä ja eri piuhoilla jotta saa suljettua tuota pois.
 
Minulla on HTPC:ssä yksi HDMI tykkiin ja toisella HDMI:llä äänet vahvistimeen, ei ainakaan tuollaisia pätkimisiä ole esiintynyt.

Kuinka pitkät piuhavedot tuossa on? Räpsimiset etenkin 4k:lla johtuu useimmiten HDMI piuhan olemisesta rajoilla. Jos mahdollista niin testaa tuota asetelmaa myös mahdollisimman lyhyillä ja eri piuhoilla jotta saa suljettua tuota pois.

Tietokoneesta vahvistimeen on 1,5 metrin yli 70 euroa maksanut Monsterin 4K@100 Hz:n premium yber -hdmipiuha, jolla elinikäinen päivitystakuu. Vahvistimesta telkkaan menee hifi-liikkeestä ostettu metrin mittainen hdmi. Pitää koittaa jälkimmäisen tilalle jotain toista.
 
Melkein suosittelisin ostamaan ensimmäisen vahvarin sieltä. Siellä on paras takuu, jos/kun sen kanssa tulee ongelmia. Tai suuresta liikkestä ainakin, ainakin Onkyot ovat hieman hajoilleet itsekseen takuuajan päätyttyä.
Toista se oli ennen. Nykyinen vahvistin tuli serkulta, jolla se oli ollut jo monta vuotta ja minunkin käytössä se kesti hienosti ~10 vuotta. Gigantista ostamaan niin ainakin takuiden kanssa tarvitse kikkailla.

Noista yli puolet onnistuu millä AV-vahvistemella vaan. Kannattaa kytätä näitä:
DTS-HD Master Audio ja Dolby TrueHD : Pakkaamaton monikanava. Jos mielestäsi pakkaus huonontaa äänenlaatua, tämä on pakollinen.
Dolby Atmos : Konfiguroitava monikanavajärjestelmä, joka vie olohuoneita lähemmäs elokuvateattereita. Täysin turha ja nostaa kustannuksia paljon.
7.1 vahvistin olisi kyllä hieno, mutta tuskin omassa / kotikäytössä niin hyvä olisi varsinkaan, kun itse huone ei ole optimaalinen tällaiselle. Ehkä joskus... Katsoin kahta eri vaihtoehtoa (tämä ja tämä) Gigantista ja mietin 100€ eroa niiden välillä. Onko se kannattava sijoitus, jos ostaisi tuon kalliimman version?

HTR-2071:ssä Surround teho Watt (4 ohm) oli 100W, mahdollisesti jaettu kaikkien kanavien kesken, kun RX-V383:ssa oli 5x100W vai onko vain Gigantin puutteellisia tietoja. Muutamia liitäntä eroja noissa oli myös.

Lähinnä nyt tarkoitin, että pienet satelliitit, jos aiot korkealle tai kattoon laittaa. Ei mitään 5½" elementtejä ja pääsee asettelussakin halvalla:
https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_noss?__mk_de_DE=ÅMÅŽÕÑ&url=search-alias=aps&field-keywords=satelliten-lautsprecher&rh=i:aps,k:satelliten-lautsprecher

Bassoa ei lähde noista kunnolla , mutta ne voi sijoittaa niin, että saa kunnon tilaäänen. Minun esimerkki oli siitä, että katselin noita itselleni tietokonepöydän viereen seinälle kakkoskoneeseen, kun tila on vähissä. Jätin hankkimatta, koska olivat kalliihkot, ja sain melkein yhtä hyvää toistoa paljon halvemmalla ostamalla ihan PC-kaiuttimet.

Äänenlaadullisesti paras olisi saman sarjan kaiuttimet kaikkialle, mutta katselin vähän CV:n mallistoa ja et noista perusmalleista mitään kyllä saa kattoon.
CV:t tuli samalla kerralla, kun tuo ikivanha vahvistinkin. Ehkä ne jossain vaiheessa poistuu, mutta vielä ei ole emäntä alkanut huutamaan niistä :vihellys:
 
Toista se oli ennen. Nykyinen vahvistin tuli serkulta, jolla se oli ollut jo monta vuotta ja minunkin käytössä se kesti hienosti ~10 vuotta. Gigantista ostamaan niin ainakin takuiden kanssa tarvitse kikkailla.


7.1 vahvistin olisi kyllä hieno, mutta tuskin omassa / kotikäytössä niin hyvä olisi varsinkaan, kun itse huone ei ole optimaalinen tällaiselle. Ehkä joskus... Katsoin kahta eri vaihtoehtoa (tämä ja tämä) Gigantista ja mietin 100€ eroa niiden välillä. Onko se kannattava sijoitus, jos ostaisi tuon kalliimman version?

HTR-2071:ssä Surround teho Watt (4 ohm) oli 100W, mahdollisesti jaettu kaikkien kanavien kesken, kun RX-V383:ssa oli 5x100W vai onko vain Gigantin puutteellisia tietoja. Muutamia liitäntä eroja noissa oli myös.

CV:t tuli samalla kerralla, kun tuo ikivanha vahvistinkin. Ehkä ne jossain vaiheessa poistuu, mutta vielä ei ole emäntä alkanut huutamaan niistä :vihellys:

Nykyään ihan jokainen valmistaja liiottelee noita tehoja. Tarpeeksi vanha vahvistin tai stereovahvistin, niin 100W on varmasti 2x tehokkaampi kuin noissa uusissa.. Ja rahalla saa monikanavan lisäksi noita tehoja. Gigantissa on 30 päivän "tuo takaisin, jos ei miellytä" myös, niin jos tehot ei riitä, voit viedä takaisin. En sitten ole siellä töissä tai saa provikkaa, mutta jos siellä on jotain suunnilleen samaan hintaan, kuin muualla, niin ostan aina sieltä. Lisäksi jos ei ole kiire, niin aina välillä on tarjouksia laitteista, veljeni Yamahan ostin 150€:lla joulun välipäivinä.

Nykyään myös jokaisesssa vahvistimessa on jako, että voit käyttää niin montaa kanavaa kuin haluat. Jos haluat mennä nykyisellä 3.1, niin ihan jokainen AV-vahvari tukee sitä. Jos haluat kaksi takakaiutinta, jokainen vahvari tukee sitä. Jos haluat 4 takakaiutinta (7.1), eiköhän useimmat sitäkin tue.

Siksi puhun sijoittelusta ja pienistä kaiuttimista, kun jos sinulla on pelikonsoli tai monikanavaelokuvia, niin silläkin saa sen ihanan tilaefektin. Kyllä ihan jokainen räiskintä konsolilla on ihan eri maailmoissa, kun pistää surroundit päälle ja kuulee, mistä ne ampuvat..

--

RX-V on se Yamahan oikea kotiteatterisarja, HTR on yleensä myynnissä Yamahan omien kaiuttimien kanssa, jolloin ei tarvitse laittaa subwooferiin omaa vahvistinta ja saa hinnasta pois.

RX-V383 - Overview - AV Receivers - Audio & Visual - Products - Yamaha - Other European Countries

Tuolta kun katsoo, niin se 100W on yhteen kanavaan, 70W kahteen kanavaan, jne.. Yamahan ja muiden tarkoitus on, että ostetaan ensin se ihan perusmalli (vaikka tuo 383) ja sitten kalliimpia (483->583->683->), niin perusmallista on aina karsittu jotain - ja täällä porukka on vähintään kutossarjassa (tai vastaavassa), kun on vuosia vaihdellut noita. Ihan riittävä se perusmallikin on ja veljeni käyttelee vuosia sitten saamaansa Yamahaa iloisesti vieläkin.
 
Nykyään ihan jokainen valmistaja liiottelee noita tehoja. Tarpeeksi vanha vahvistin tai stereovahvistin, niin 100W on varmasti 2x tehokkaampi kuin noissa uusissa.. Ja rahalla saa monikanavan lisäksi noita tehoja. Gigantissa on 30 päivän "tuo takaisin, jos ei miellytä" myös, niin jos tehot ei riitä, voit viedä takaisin. En sitten ole siellä töissä tai saa provikkaa, mutta jos siellä on jotain suunnilleen samaan hintaan, kuin muualla, niin ostan aina sieltä. Lisäksi jos ei ole kiire, niin aina välillä on tarjouksia laitteista, veljeni Yamahan ostin 150€:lla joulun välipäivinä.

Nykyään myös jokaisesssa vahvistimessa on jako, että voit käyttää niin montaa kanavaa kuin haluat. Jos haluat mennä nykyisellä 3.1, niin ihan jokainen AV-vahvari tukee sitä. Jos haluat kaksi takakaiutinta, jokainen vahvari tukee sitä. Jos haluat 4 takakaiutinta (7.1), eiköhän useimmat sitäkin tue.

Siksi puhun sijoittelusta ja pienistä kaiuttimista, kun jos sinulla on pelikonsoli tai monikanavaelokuvia, niin silläkin saa sen ihanan tilaefektin. Kyllä ihan jokainen räiskintä konsolilla on ihan eri maailmoissa, kun pistää surroundit päälle ja kuulee, mistä ne ampuvat..

--

RX-V on se Yamahan oikea kotiteatterisarja, HTR on yleensä myynnissä Yamahan omien kaiuttimien kanssa, jolloin ei tarvitse laittaa subwooferiin omaa vahvistinta ja saa hinnasta pois.

RX-V383 - Overview - AV Receivers - Audio & Visual - Products - Yamaha - Other European Countries

Tuolta kun katsoo, niin se 100W on yhteen kanavaan, 70W kahteen kanavaan, jne.. Yamahan ja muiden tarkoitus on, että ostetaan ensin se ihan perusmalli (vaikka tuo 383) ja sitten kalliimpia (483->583->683->), niin perusmallista on aina karsittu jotain - ja täällä porukka on vähintään kutossarjassa (tai vastaavassa), kun on vuosia vaihdellut noita. Ihan riittävä se perusmallikin on ja veljeni käyttelee vuosia sitten saamaansa Yamahaa iloisesti vieläkin.
Eiköhän tuo RX-V383 ole aivan riittävä omalle hifitarpeelle. Jos joskus tulee tarvetta järeämmälle / monipuolisemmalle niin sitten se ostetaan. Kiitosta tästä inffosta. Pitää laittaa vahvaria tilaukseen, kunhan saan TV tason valmiiksi :kippis:
 
Ostin tässä Yamahan RX-V681-vahvistimen, kytkin tietokoneen HDMI:llä tuloliitäntään ja 4K-telkan vahvistimen hdmi-lähtöliitäntään. Kun kuuntelen koneella musiikkia (oli äänilähteeksi valittuna HDMI tai optinen), niin koneen audioasetuksissa äänilaitteeksi muuttuu hetken päästä oma-aloitteisesti HDMI ja vähän ajan kuluttua teitokoneelle tulee blue screen ja virhe-ilmoitus ja kone käynnistyy uudestaan. Jos irrotan koneen vahvistimesta, niin tätä ei tapahtu. Mistä oikein on kyse?

Vahvistimen firmwaren päivitys auttoi. Lisäksi laitteessa oli päällä 20 aikakatkaisu, joka vahvarin sammuttaessaan aiheutti näytöllä näkyvän kuvan jumittamisen - varmaan, koska härveli on kiinni näytönohjaimen hdmi-liitännässä. Toista hdmi-johtoa en ole vielä testannut vahvarin ja telkan välille välkkymisen testaamiseksi.

Toinen asia: olen tehnyt YPAO-kalibroinnin, ja esim. musiikki kuulostaa optisella kaapelilla äänikorttiin kytkettynä todella hyvältä. Kun vaihdan äänilähteeksi näytönohjaimen hdmi:n ja pelaan BF1:tä, niin surround-äänet kyllä toimivat, mutta subbari on aika hiljainen - vähän se kyllä puhisee, muttei mielestäni normaalisti. Tein Windowsin toistolaitteissa määrityksen (valitsin 5.1-äänet, otin täpät pois kohdista "laaja-alaiset kaiuttimet", jotta subbari olisi muiden kajarien tukena) ja testasin siellä subbaria, mikä pörähti aivan normaalisti ja selvästi. Miksi se ei kuitenkaan pelissä pidä juurikaan meteliä? Olen valinnut kaukosäätimellä hdmi:n asetukseksi "STRAIGHT", jolloin äänien pitäisi toistua ilman mitään muokkauksia.
 
Kun vaihdan äänilähteeksi näytönohjaimen hdmi:n ja pelaan BF1:tä, niin surround-äänet kyllä toimivat, mutta subbari on aika hiljainen - vähän se kyllä puhisee, muttei mielestäni normaalisti. Tein Windowsin toistolaitteissa määrityksen (valitsin 5.1-äänet, otin täpät pois kohdista "laaja-alaiset kaiuttimet", jotta subbari olisi muiden kajarien tukena) ja testasin siellä subbaria, mikä pörähti aivan normaalisti ja selvästi.
Jos sulla on vahvarista kaikki jo säädetty kohdalleen niin laita ennemmin Windowsista pääkajarit isoksi niin vahvari hoitaa bassojen uudelleenohjauksen, en luottaisi että Windows tekee tuon oikein.

Laita vahvistimen päästä "normaalitila" päälle joka ei ohita YPAO:ta ja basso-ohjauksia mutta jossa ei kuitenkaan ole DSP:t päällä. "Auto" yleensä menee tuohon tilaan.

Periaatteessa tällä asetelmalla musiikki HDMI:n läpi ja Windows 5.1 asetuksissa pitäisi kuulostaa sitten samalta kuin optisen läpi stereona. Tällöin myös 5.1 äänet peleistä pitäisi alkaa kuulostamaan siltä kuin pitääkin.
 
STRAIGHT on Yamahassa se normaalitila. Tuolla valinnalla kuuluu monikanavaäänet niinkuin pitää, ilman DSP:tä tai muita keinotekoisia äänitiloja.
 
Jos sulla on vahvarista kaikki jo säädetty kohdalleen niin laita ennemmin Windowsista pääkajarit isoksi niin vahvari hoitaa bassojen uudelleenohjauksen, en luottaisi että Windows tekee tuon oikein.

Hei mistäs tämä tehdään tarkalleen ja laitetaan windowsisita 5.1 -tila päälle? Joo, noobi kyselee mutta vasta hommasin ekan kotiteatterivehkeen. En ollut tajunnutkaan että Windowsin päässä taitaa olla nyt stereo tms valittuna :)

Niin ja mitenhän vahvari jakaa äänet kajareille jos on 5.1 windowsista ja esim tubevideon äänet stereona?
 
Hei mistäs tämä tehdään tarkalleen ja laitetaan windowsisita 5.1 -tila päälle? Joo, noobi kyselee mutta vasta hommasin ekan kotiteatterivehkeen. En ollut tajunnutkaan että Windowsin päässä taitaa olla nyt stereo tms valittuna :)

Niin ja mitenhän vahvari jakaa äänet kajareille jos on 5.1 windowsista ja esim tubevideon äänet stereona?
Taisi olla oikeaa nappia system trayn kaiuttimesta ja "Playback Devices", sieltä sitten oikean napin takaa "Configure" oikealle äänilaitteelle ja pitäisi ilmaantua wizardi jossa tuon kanavamäärän saa valita.

Tuubivideot yms. muut stereot winkkari laittaa edelleen vasempaan ja oikeaan etukanavaan ja vahvistin toistaa ne noista kaiuttimista (+subi jos bassonohjausta on laitettu).

Se että saat takakajareistakin kuulumaan jotain vaatii sitten monikanavaa tukevaa peliä tai sarjojen ja elokuvien monikanavaraitojen toistoa. Tai DSP-tiloilla kikkailua jos moista haluaa harrastaa.
 
Jos sulla on vahvarista kaikki jo säädetty kohdalleen niin laita ennemmin Windowsista pääkajarit isoksi niin vahvari hoitaa bassojen uudelleenohjauksen, en luottaisi että Windows tekee tuon oikein.

En huomannut eroa, oli käytössä laaja-alaiset kajarit -asetus tai ei.

Laita vahvistimen päästä "normaalitila" päälle joka ei ohita YPAO:ta ja basso-ohjauksia mutta jossa ei kuitenkaan ole DSP:t päällä. "Auto" yleensä menee tuohon tilaan.

Kuten ylempänä mainittiin, niin STRAIGHT-moodissa ei ole mitään digitaalisia signaalin prosessointeja päällä.

Periaatteessa tällä asetelmalla musiikki HDMI:n läpi ja Windows 5.1 asetuksissa pitäisi kuulostaa sitten samalta kuin optisen läpi stereona. Tällöin myös 5.1 äänet peleistä pitäisi alkaa kuulostamaan siltä kuin pitääkin.

Optisella liitännällä äänikorttiin saan paremman äänenlaadun musiikissa, koska voin käyttää Asuksen taajuuskorjainta. Ehkä äänet nyt kuuluvatkin peleissä niin kuin pitää ja minulla on vaan niin tuhnut kaiuttimet (Audio Pro Soniq) :D Aiemmassa vahvarissa ei ollut mitään YPAO:ta, pelkkä voimakkuuden kalibrointi, joten subbarin crossover-taajuus ja volyymi piti säätää itse (luultavasti päin persettä). Paukuttelin äsken Far Cry 4:ssä norsupyssyllä ja kyllä subbari sillon jymähti, mutta kranaatit eivät juuri saa aikaan matalaa jyminää. Ehkä tilanne muuttuu, kun parin viikon sisällä päivitän Monitor Audion Bronze -kotiteatteriin.
 
Optisella liitännällä äänikorttiin saan paremman äänenlaadun musiikissa, koska voin käyttää Asuksen taajuuskorjainta. Ehkä äänet nyt kuuluvatkin peleissä niin kuin pitää ja minulla on vaan niin tuhnut kaiuttimet (Audio Pro Soniq) :D Aiemmassa vahvarissa ei ollut mitään YPAO:ta, pelkkä voimakkuuden kalibrointi, joten subbarin crossover-taajuus ja volyymi piti säätää itse (luultavasti päin persettä). Paukuttelin äsken Far Cry 4:ssä norsupyssyllä ja kyllä subbari sillon jymähti, mutta kranaatit eivät juuri saa aikaan matalaa jyminää. Ehkä tilanne muuttuu, kun parin viikon sisällä päivitän Monitor Audion Bronze -kotiteatteriin.

Eli olet tottunut ylikorostuneeseen bassoon kun olet eqttanut? Subwooferin kuuluu jatkaa pääkaiuttimien toistoa niin ettei se soi ylikorostuneesti huoneen nurkassa.

YPAO ei välttämättä tee autuaaksi. Jos manuaalisesti muokkaat YPAO:n asettamia arvoja, niin;

Pistä jakotaajuus 80Hz. Ehkä 100Hz on myös hyvä, riippuu kaiuttimista ja subwooferista.

Osta halpa desibelimittari tai käytä ensihätään älyluurin softaa ja mittaa kaiuttimien ja subwooferin tasot. Siellä Yamahassa on valmiina kohina, pistät sen 75db tai 80db voimakkuudelle, luuri pään kohdille sohvalle/tuolille ja säädät kaiuttimien tasot niin, että kaikista kaiuttimista kuuluu ääni yhtä kovaa. Subwooferin voi säätää oman maun mukaan muutaman desibelin verran kuumaksi tai kylmäksi.
 
Eli olet tottunut ylikorostuneeseen bassoon kun olet eqttanut? Subwooferin kuuluu jatkaa pääkaiuttimien toistoa niin ettei se soi ylikorostuneesti huoneen nurkassa.

YPAO ei välttämättä tee autuaaksi. Jos manuaalisesti muokkaat YPAO:n asettamia arvoja, niin;

Pistä jakotaajuus 80Hz. Ehkä 100Hz on myös hyvä, riippuu kaiuttimista ja subwooferista.

Osta halpa desibelimittari tai käytä ensihätään älyluurin softaa ja mittaa kaiuttimien ja subwooferin tasot. Siellä Yamahassa on valmiina kohina, pistät sen 75db tai 80db voimakkuudelle, luuri pään kohdille sohvalle/tuolille ja säädät kaiuttimien tasot niin, että kaikista kaiuttimista kuuluu ääni yhtä kovaa. Subwooferin voi säätää oman maun mukaan muutaman desibelin verran kuumaksi tai kylmäksi.

Ehkä kaiuttimet vaan on niin huonot, että ilman taajuuskorjainta musiikki kuulostaa lattealta paskalta :D Kuuntelin hifi-liikkeessä tuota mainitsemaani Monitor Audion kajarisettiä (ei mitään taajuuskorjainta käytössä) ja olihan se TÄYSIN eri maailmasta.

Vahvistimen ohjeissa käskettiin asettamaan jakotaajuus täysille ja äänenvoimakkuus puoliväliin, sitten YPAO ajoon. Turha kai tässä on millään mittarilla enää mittailla, kun vahvistin jo kalibroi härpäkkeet.
 
Ehkä kaiuttimet vaan on niin huonot, että ilman taajuuskorjainta musiikki kuulostaa lattealta paskalta :D Kuuntelin hifi-liikkeessä tuota mainitsemaani Monitor Audion kajarisettiä (ei mitään taajuuskorjainta käytössä) ja olihan se TÄYSIN eri maailmasta.

Vahvistimen ohjeissa käskettiin asettamaan jakotaajuus täysille ja äänenvoimakkuus puoliväliin, sitten YPAO ajoon. Turha kai tässä on millään mittarilla enää mittailla, kun vahvistin jo kalibroi härpäkkeet.

Vinkkinä Monitor Audion kaiuttimia ja subwooferia varten :)

Sieltä subwooferin takaa pitääkin vääntää se jakotaajuusnappula täysin auki ja vahvistimen päästä laittaa sitten se sopiva jako (bass cross over). YPAO saattaa laittaa sinne esimeriksi 120Hz, jos etukaiuttimet ovat fyysisesti pienet. Jos tuota jakotaajuutta muuttaa, niin samalla pitää myös laittaa vaihe, eli phase kohdilleen, joka hoituu Yamahan asetuksista subwooferin etäisyyttä muuttamalla. Mittarin kanssa saa selville milloin vaihe on kunnossa, eli silloin kun signaali vaimentuu mahdollisimman vähän jakotaajuuden tienoilla.
 
Vinkkinä Monitor Audion kaiuttimia ja subwooferia varten :)

Sieltä subwooferin takaa pitääkin vääntää se jakotaajuusnappula täysin auki ja vahvistimen päästä laittaa sitten se sopiva jako (bass cross over). YPAO saattaa laittaa sinne esimeriksi 120Hz, jos etukaiuttimet ovat fyysisesti pienet. Jos tuota jakotaajuutta muuttaa, niin samalla pitää myös laittaa vaihe, eli phase kohdilleen, joka hoituu Yamahan asetuksista subwooferin etäisyyttä muuttamalla. Mittarin kanssa saa selville milloin vaihe on kunnossa, eli silloin kun signaali vaimentuu mahdollisimman vähän jakotaajuuden tienoilla.

Nyt tulee kyllä uutta asiaa roppakaupalla :eek: Tuosta se hifiliikkeen pitäjäkin taisi puhua, kun silmät pyöreänä yritin ymmärtää :D Onko tuo sitten miten hienosäätöä, eli onko sillä loppupeleissä suurikin merkitys, kun se kerran pitää mittarilla tarkastaa? Katsoin äsken Netflixistä Breaking Badin viimeisen jakson ja subbari eli kyllä todella hyvin mukana - kuulosti PALJON paremmalta kuin vanhalla vahvistimella.

Testasin nyt PC -> vahvistin -> 4K-telkka -ketjua toisella HDMI-johdolla ja kuva tietokoneella (näyttö DisplayPortissa kiinni) välkkyi silloinkin. Lisäksi tuli blue screen ja virheilmoitus video_scheduler_internal_error. Mitään varsinaista tarvetta tuollaiselle kytkennälle ei ole, sillä pelaan ultra wide -näytöltä.
 
Nyt tulee kyllä uutta asiaa roppakaupalla :eek: Tuosta se hifiliikkeen pitäjäkin taisi puhua, kun silmät pyöreänä yritin ymmärtää :D Onko tuo sitten miten hienosäätöä, eli onko sillä loppupeleissä suurikin merkitys, kun se kerran pitää mittarilla tarkastaa? Katsoin äsken Netflixistä Breaking Badin viimeisen jakson ja subbari eli kyllä todella hyvin mukana - kuulosti PALJON paremmalta kuin vanhalla vahvistimella.

Jos olet tyytyväinen YPAO kalibrointiin, niin ei asetuksia tarvitse silloin muuttaa. Kannattaa kuitenkin tarkistaa tuo bass cross over, minkä arvon YPAO on sille asettanut ja tarvittaessa kokeilla 80Hz/100Hz. Jos tulee ongelmia, huomaat esimerkiksi että joku tietty subwooferin taajuus on todella vaisun kuuloinen, niin silloin pitää sitten yrittää manuaalisesti säädellä että jos taajuuden vaimentuman saisi pois.
 
Nyt tulee kyllä uutta asiaa roppakaupalla :eek: Tuosta se hifiliikkeen pitäjäkin taisi puhua, kun silmät pyöreänä yritin ymmärtää :D Onko tuo sitten miten hienosäätöä, eli onko sillä loppupeleissä suurikin merkitys, kun se kerran pitää mittarilla tarkastaa? Katsoin äsken Netflixistä Breaking Badin viimeisen jakson ja subbari eli kyllä todella hyvin mukana - kuulosti PALJON paremmalta kuin vanhalla vahvistimella.

Testasin nyt PC -> vahvistin -> 4K-telkka -ketjua toisella HDMI-johdolla ja kuva tietokoneella (näyttö DisplayPortissa kiinni) välkkyi silloinkin. Lisäksi tuli blue screen ja virheilmoitus video_scheduler_internal_error. Mitään varsinaista tarvetta tuollaiselle kytkennälle ei ole, sillä pelaan ultra wide -näytöltä.
Eihän konetta tai näyttistä ole vain ylikellotettu. Jos on, koita täysin vakiokelloilla, vieläkö kippaa.. Tosin mitä netistä vilkaisin, niin kymppi on ilmeisesti herkästi hajoava tuon suhteen.. mm. muutkin, kuin näyttiksen ajurit voivat ilmeisesti aiheuttaa tuon..
 
Sarjassa erilainen ratkaisu.

Tässä pari iltaa lueskellut threadiä ja nettiä AV -vahvistinten nykymenosta. Oma Yamaha ajalta ennen Dolby Digitalia ja tuon osittain syrjäyttänyt, kaverilta käytettynä ostettu Harman Kardonin 2 -kanavainenkin samalta ajalta. Vanhat koneet on ikusia.
Tuli tässä vaan ajankohtaiseksi päivittäminen, kun rikkoutuneen Pleikan tilalle ostettu Xbox One antaakin vain digitaalista signaalia ulos. Uuden vahvistimen ja lisäkaiuttimien hankkiminen on edelleen alennuskyttäyksen verran mielessä.

Mutta mutta... halvaksi ratkaisuksi löysin Powerista Qnectin pikkusen Toslink->RCA DAC:n, johdon kera 65e. Hienosti toimi ekan kokeilun. Lupaan palata asiaan, jos tuo ilmentää mitään häröilyä.

:)
 
Itelle aika uutta nämä kotiteatteri ja muut äänisetit. Mutta tuli nyt menneenä viikonloppuna ihan päähänpistona ostettua powerista viikonloppu alennuksesta JAMO S 426 HCS KAIUTINSARJA VALKOINEN setti kun hintaa oli vain 250€, nämähän siis tulevat yksinkertaisesti korvaamaan telkkarin omat kaiuttimet. Elikkä menee netflixin katseluun ja switchillä pelaamista, sekä satunnaista spotifyn kuuntelua varten. Pitäisi vaan saaha vahvistin hankittua tolle setille, joten ottasin ehdotuksia täältä vastaan. :) Ja mahdollisesti jossain vaiheessa vielä subbari hankinta, ainakin sitä myyjä suositteli.

Vahvarin hintahaarukka 200?-500€ mielellään se paras hintalaatusuhde.

Edit. AVR-X1300 lähti eilen saksan amazonista tilaukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Itelle aika uutta nämä kotiteatteri ja muut äänisetit. Mutta tuli nyt menneenä viikonloppuna ihan päähänpistona ostettua powerista viikonloppu alennuksesta JAMO S 426 HCS KAIUTINSARJA VALKOINEN setti kun hintaa oli vain 250€, nämähän siis tulevat yksinkertaisesti korvaamaan telkkarin omat kaiuttimet. Elikkä menee netflixin katseluun ja switchillä pelaamista, sekä satunnaista spotifyn kuuntelua varten. Pitäisi vaan saaha vahvistin hankittua tolle setille, joten ottasin ehdotuksia täältä vastaan. :) Ja mahdollisesti jossain vaiheessa vielä subbari hankinta, ainakin sitä myyjä suositteli.

Vahvarin hintahaarukka 200?-500€ mielellään se paras hintalaatusuhde.

Denonin AVR-X1300:sta saa ainakin Mareksilta ja Amazon.de:stä alle 400€ tällä hetkellä.
 
Olisiko jotain viisaampia ideoita, kuin vahvistimen vaihto. Jos siihen menee, mihin vaihto. Esimerkiksi edellä mainitusta denonista löytyy vähän ristiriitaista tietoa sopiiko chromecast siihen. Eli nyt. Onkyo 605. Joka on muuten toiminut ihan tarpeeseensa, mutta chromecastia ja tykkiä ei tunnu omilla taidoilla saada ihan täydellisesti paritettua. Tykissä ainoastaan hdmi sisään, 3.5mm audio ulos. Vahvistin ei puolestaan tue chromecastia. Jostain syystä se ei tunnu ymmärtävän myöskään hdmi splitterilta tulevaa optista audiota, 2.1 RCA:lla toki toimii tätä kautta tai tykin 3.5mm ulostulosta.

The Onkyo TX-NR575

Via Ethernet or Wifi the TX-NR575 can also stream media content via the internet (Spotify, TIDAL, Pandora, and more), Apple Airplay, DLNA, and Bluetooth. Also, Google Chromecast for Audio can be added via firmware update.

Pioneer Elite VSX-LX102


Note: DTS Chromecast, FireConnect, and DTS Play-Fi each require firmware update.

The Sony STR-DN1080 Network Home Theater Receiver

In addition to core audio and video features, the STR-DN1080 includes both network and internet streaming access (Google Chromecast for Audio built-in - also works with Google Home) via either Ethernet connection or built-in WiFi, and also provides Bluetooth (with additional one-touch NFC support) for direct streaming from compatible portable devices.
 
Viimeksi muokattu:
Oma Denon AVR-X3300W päivitti firmiksen tänään, mutta nyt kiinnostaisi tietää, mitä uudistuksia tuo firmis toi mukanaan? Denonin sivuilta tuon näkisi, mutta sinne pitäisi ensin antaa vahvarin sarjanumero enkä mitenkään jaksaisi lähteä sitä könyämään tuolta takaa esille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 952
Viestejä
4 561 893
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom