Kävin eilen hakemassa tuon Sony STR-DN1080 vahvistimen ja korvasin sillä noin 10 vuotta vanhan Marantzin NR-1601:n.
Ensivaikutelma: Hämmästyttävää kuinka vähän kehitystä kymmenessä vuodessa on tapahtunut. Sonyn kuvaruutuvalikot eivät näytä juurikaan paremmilta ja niiden toiminta on lähes yhtä tökkivää. Fiilis ei ole sujuva, vaikka kaikki onnistuukin ja toimii. Heti aluksi kytkin vahvistimen Wifiin ja päivitin ohjelmiston tuoreimpaan.
Toki Sonyssä on Wifi ja bluetooth ja nyt pystyn soittamaan Spotifyä telkkari kiinni (ohjaus kännykästä tai läppäristä), ennen minun piti käyttää television appia tai Chromecastia (joka sekin käytännössä vaati television päällä oloa). Tämä oli yksi suurimmista ostoperusteista.
Sonyn systeemi vs Marantzin Audessey Multi EQ: Molemmat antoivat kaiuttimien etäisyyksille suunnilleen samat (metrimääräisesti oikeat) arvot. Minulla on siis 5.1 systeemi, yhdellä subbarivahvistimella, mutta subbarielementtejä on useammalla seinällä, yhteensä 4x Peerless SLS 12". Mielenkiinotoisesti molemmat vahvarit antoivat tälle subbarisysteemille saman etäisyyden (eli viiveen). Sony määritti etu- ja keskikaiuttimen largeksi, muutin nämä itse small:ksi, että sain subbarin käyttöön myös Direct-tilan stereokuuntelussa. Ja elokuvissa puhe pysyy selvempänä, kun leikkaa alle 100 Hz:n taajuudet keskikajarilta subbarille, nämä ovat sellaisia omia kokemusperäisiä ja omaan laitteistoon sopivia juttuja..
Sonystä puuttuu kokonaan equalisaattori! Käyttäjä pystyy säätämään vain basson ja diskantin tasoa, kuten perinteissä stereovahvareissa. En tiedä, tekeeko automaattimittaus ja korjaus muutoksia taajuuskaistaan. Kuuntelutestin perusteella tekee kyllä, mutta itse muutoksia ei pääse tarkastelemaan mistään. Aina aiemmin olen mittaillut REW:llä taajuusvastetta ja sitten pyrkinyt equlla tasoittamaan pahimpia piikkejä ja monttuja. Nyt en pääse sitä tekemään
. Melkein tekisi mieli palauttaa laite tämän takia. Equn puute on mielestäni ihan käsittämätöntä käyttäjien aliarvioimista. Aivan varmasti sen lisääminen olisi pelkästään ohjelmallinen asia. Mutta koska Sony on jo aika vanha malli, niin tuskin sellaista päivitystä on enää tulossa. Eli tässä mielessä kalliimman AudesseyMulti EQ:n tai vastaavan laitteen hankinta on perusteltua, mutta onko ero useamman satasen arvoinen, ei ehkä kuitenkaan?
Ulkonäkövertailussa ja laatuvaikutelmassa Marantz vie Sonya kuin pässiä narussa, toki nämä ovat jokseenkin mielipideasioita. Mutta Sonyn kaukosäädin on muovisempi, en usko, että se kestää pudottelua yhtä hyvin.
Äänenlaadullisesti Sony on mainoa laite. Katsoin eilen Mission Impossible: Fallout:n ja äänet olivat kyllä mahtavat. Samoin musiikki kuulostaa yleisesti ottaen todella hyvältä. Equn puutetta onnistuin paikkaamaan kaiuttimien omilla säädöillä (olen kolvaillut nitrosäiliöihin 5 asentoiset ylä- ja aladiskantin säätökytkimet) ja subbarin jakotaajuutta/tasoa säätämällä. Lähteenä olen toistaiseki käyttänyt vain Spotifyä ja telkkarin Netflixiä.
Edit: lisätään vielä Sonystä pari ärsytyksen aiheuttavaa asiaa: Kaukosäätimessä on Display -nappi, mutta siitä ei tapahdu mitää. Näytössä lukee aina "Direct", sohvalle ei näe, että mikä kaiutinsetappi/koodekki on käytössä, eikä mikä lähde.
Olen tottunut säätelemään subbarin tasoa lähdemateriaalin mukaan. Sonyssa täytyy selata valikoita aika monen tason syvyyteen saakka, varmaan jotain 15 painallusta, ennenkuin tasoa pääsee säätämään. Ei hyvä.