AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Kovasti tullut nyt etsittyä tuota vahvaria ja tuntuu olevan kiven alla niin uudet että käytetytkin. Uusien hinnat aivan hirveitä.... Noussut näköjään ihan hemmetisti. Eikä ole edellus vuoden mallejakaan missään edes myynnissä...wtf... Onko esim. Verkkiksellä ja muilla edes noita vanhaa sarjaa edes varastossa vai myydäänkö noi aina kaikki vanhat veke ja se on siinä?

Etsin nyt yamahaa,sonyä tai denonia 5.1 tai 7.1 settiä ja jos jollain menossa vaihtoon niin saa tarjota ;)

Sit vielä kysymys, kun aiemmin ihmettin tota earccia et pystyis saundbaarille ja vahvarille jakaa atmos äänet mut järjellä se kyllä mahdotonta edes kierrättämällä, niin enään tuleva vahvari ei pakosta tarvi tukee atmosta. Riittää true hd.

Niin pystyykö vahvari laittaa kiinni telkkariin muuhunkin hdmi tuloon kuin siihen earc tuloon? Esim. Hdmi 1 ? Eli sit laittais vaikka bluray soittimen vahvariin kiinni ni äänet ja kuva menis niin telkkariin kuin vahvariinkin? Siinä ei vain toimis toi äänen paluu kanava?

Eli hylkään nyt ton earcin kautta vahvariin suunnitelman ja tv stä menee atmokset suoraan soundbaariin pelkästään ja optisella vahvarille.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
788
Kovasti tullut nyt etsittyä tuota vahvaria ja tuntuu olevan kiven alla niin uudet että käytetytkin. Uusien hinnat aivan hirveitä.... Noussut näköjään ihan hemmetisti. Eikä ole edellus vuoden mallejakaan missään edes myynnissä...wtf... Onko esim. Verkkiksellä ja muilla edes noita vanhaa sarjaa edes varastossa vai myydäänkö noi aina kaikki vanhat veke ja se on siinä?

Etsin nyt yamahaa,sonyä tai denonia 5.1 tai 7.1 settiä ja jos jollain menossa vaihtoon niin saa tarjota ;)

Sit vielä kysymys, kun aiemmin ihmettin tota earccia et pystyis saundbaarille ja vahvarille jakaa atmos äänet mut järjellä se kyllä mahdotonta edes kierrättämällä, niin enään tuleva vahvari ei pakosta tarvi tukee atmosta. Riittää true hd.

Niin pystyykö vahvari laittaa kiinni telkkariin muuhunkin hdmi tuloon kuin siihen earc tuloon? Esim. Hdmi 1 ? Eli sit laittais vaikka bluray soittimen vahvariin kiinni ni äänet menis niin telkkariin kuin vahvariinkin? Siinä ei vain toimis toi äänen paluu kanava?

Eli hyökään nyt ton earcin kautta vahvariin ja tv stä menee atmokset suoraan soundbaariin pelkästään ja optisella vahvarille.
Onneksi ehdin ostaa kesällä x3700h just ennen hintojen korotusta hintaan 1249€.Nyt taitaa olla 1499€ joka kaupassa.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Joo on tää saatanan hommaa kun mitään ei saa/löydy vaikka olisi rahaa :lol:
Sehän riippuu mitä hakee. X3700H verkkiksessä hyllyssä, myös 500€ Sony jossa Atmos. Toki saatavuus yleisesti heikkoa.:(
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 141
Sehän riippuu mitä hakee. X3700H verkkiksessä hyllyssä, myös 500€ Sony jossa Atmos. Toki saatavuus yleisesti heikkoa.:(
Nope:
(Toki jossain välissä tulee lisää.)
Tätä kyllä löytyy 1 kpl ja hopeana 2 kpl :D
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 212
Nope:
(Toki jossain välissä tulee lisää.)
Tätä kyllä löytyy 1 kpl ja hopeana 2 kpl :D
Katsohan, ainoa X3700H ehti mennä tuossa välissä kun vastasit.:rofl:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Tilanne näiden kohdalla varmaan pahenee entisestään. Shenzen kiinassa on lock down tilassa.
Koskee tietysti kaikkea elektroniikkaa.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Voisko joku vastaa ja varmistaa et voiko vahvarin kytkee telkkariin muuhunkin tuloliitäntään kuin siihen arcciin? Mielestäni pitäis pystyy mut haluun varmistaa;) mull ollut niin vanhoi vahvareita ettei niis löytyn ees hdmi:)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Voisko joku vastaa ja varmistaa et voiko vahvarin kytkee telkkariin muuhunkin tuloliitäntään kuin siihen arcciin? Mielestäni pitäis pystyy mut haluun varmistaa;) mull ollut niin vanhoi vahvareita ettei niis löytyn ees hdmi:)
Kuvan siirtoa varten käy mikä tahansa tuloliitäntä telkkarissa mutta jos haluat television äänet kulkemaan samalla piuhalla vahvariin päin niin pitää kytkeä siihen missä on arc.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Kuvan siirtoa varten käy mikä tahansa tuloliitäntä telkkarissa mutta jos haluat television äänet kulkemaan samalla piuhalla vahvariin päin niin pitää kytkeä siihen missä on arc.
Mut jos mulla esim bluray soitin kytketty vahvariin suoraan hdmi piuhalla ja vahvarista telkkariin muuhun kuin arc liitäntään ni eiks ääni tuu vahvariin suoraan siitä blueray soittimesta?

Tietenkin esim tv ohjelmien äänet ei tuu vahvariin kun ei ole paluukanavaan kytkettynä...
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1
Siis mulla hajos toi mun yamahan viritin vahvistin niin oon nyt jotain vähintään 6.1 settiä etsimässä tilalle ja käyttönä ollut enemmän musiikkipuoli tietenkin tolla kun toi baari hoitaa noi leffojen ja pelien atmoksen.

Kyselin sen takia että onko toi edes mahdollista ajaa telkkarin earcista sekä vahvarille että soundbaarille tota atmos ääntä??? Etten turhaan osta liian "hyvää" vahvaria ton yamahan tilalle.

Eniten joo tulee musiikkia kuunneltua niin tulevassa viritinvahvistimessa ois hyvä olla noita bluetooth ainakin ja plussaa spotify connect ym.

Mitä merkkiä suosittelette parhaaksi musiikin kuunteluun? Sony/denon/onkyo/yamaha. Tässä jotain mitä katsellut
Onkyo TX-SR494
sony str-dh790 /1070/1080
Denon AVR-X1500H

Mietteitä noista tai onko yamahalla mitään vastaavaa...vähän luotto siihen merkkiin kyl meni.
Kerralla tollanen parempi haltuun: Marantz SR5015 7.2 AV-viritinvahvistin
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
376
Sivuten alueen varsinaista aihetta kysyn. Korjaako mikään firma kaukosäätimiä/myy käytettyjä originaaleja? Tarttis Pioneerin vahvistimen orkkissäädintä kun ei nää tarvikesäätimet kaikkia toimintoja vaan osaa.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
494
Millaisia asetuksia pidätte Denonin Audysseyssa pelatessa?

Itse ihmettelin Far Cry 6:sta pelatessa, että keskikaiuttimesta ei kuulu kesken pelin NPC:den dialigia juuri lainkaan. Tai siis kuuluu, mutta todella hiljaisella. Ensin tsekkailin, että kaikki johdot ovat kunnossa, mutta lopulta tajusin, että Denonin Audyssey Dynamic EQ asetus sekoittaa äänet totaalisesti. Otin sen pois ja aloin kuulemaan mitä keskikaiuttimesta tulee.

Tuo Dynamic EQ on mielestäni ollut hyvä Youtubessa ja Netflixissä. Lisäksi Dynamic Volyme minulla on aina Lightissä, jopa peleissä, koska silloin kuulee äänet selvästi selkeämmin ja elokuvaa katsoessa ei tarvitse olla volyymi katossa.

Mites muut, onko pelaamisessa asetukset eri tyylillä kuin esimerkiksi elokuvissa?
 

Kosm

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 015
Millaisia asetuksia pidätte Denonin Audysseyssa pelatessa?

Itse ihmettelin Far Cry 6:sta pelatessa, että keskikaiuttimesta ei kuulu kesken pelin NPC:den dialigia juuri lainkaan. Tai siis kuuluu, mutta todella hiljaisella. Ensin tsekkailin, että kaikki johdot ovat kunnossa, mutta lopulta tajusin, että Denonin Audyssey Dynamic EQ asetus sekoittaa äänet totaalisesti. Otin sen pois ja aloin kuulemaan mitä keskikaiuttimesta tulee.

Tuo Dynamic EQ on mielestäni ollut hyvä Youtubessa ja Netflixissä. Lisäksi Dynamic Volyme minulla on aina Lightissä, jopa peleissä, koska silloin kuulee äänet selvästi selkeämmin ja elokuvaa katsoessa ei tarvitse olla volyymi katossa.

Mites muut, onko pelaamisessa asetukset eri tyylillä kuin esimerkiksi elokuvissa?
Huomasin itsekin nuo ongelmat, tosin itselle isompi vielä oli se kun Dynamic EQ nostaa takakaiuttimien äänenvoimakkuutta aika reilusti. Ne oletuksena tavoittelee referenssitason voimakkuudella toistavaa elokuvateatteria, mihin ilmeisesti heidän mielestä tarvitsee soittaa takakanavia normaalia kovempaa kun kokonaisäänenvoimakkuus on matalempi kun tuo referenssitaso. Keskikaiuttimen itse asiassa pitäisi olla myös hieman pääkanavia kovemmalla, en tiedä mistä tuo johtui ettet meinannut kuulla dialogia. Itse tein niin että menin pelissä johonkin tasaisen äänilähteen luokse ja pyöritin kuvakulmaa jonka jälkeen säädin takakanavia muistaakseni -5.5dB asetukselle ja keskikanavan -1.0dB. Tuollein jokaisesta kanavasta kuului yhtä kovaa tuo sama ääni. Kannattaa tarkastaa pelistä myös voiko siellä valita eri audiotiloja, sieltä kannattaa aina valita se kotiteatteri että toimii optimaalisesti.

Dynamic EQ pois ottaminen toki ajaa osittain saman asian mutta sitten menettää sen equal-loudness contour perustuvan basso- ja treblekorjauksen mistä itse ainakin tykkään kovasti.
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 141
Mä laitoin Audusseyn asentoon "Flat", sitä netissä muutamassa paikassa pidettiin parempana. Molemmat EQ:t pois päältä. Samat asetukset kaikkialla, ei jaksa erikseen alkaa säätää kun ne äänentasot voi leffakohtaisestikin vaihdella. Ja eri kanaviahan voi vaihtaa kovemmiksi, se toki sit pätee joka tilanteessa. Esim. tuo keskikanavan äänenkorostus on kanssa tullut netissä vastaan, senkun nostaa sitä leveliä vähän. Surround-kanavat piti laittaa suhteessa hiljaisemmalle kuin muut, kun ne on alle metrin päässä mulla kämpän layoutista johtuen eli ihan korvan juuressa. Ja näin ihan yleisestikin ottaen ei Audusseyn asetuksiin kannata sokeasti luottaa, mäkin pidän vakiona lähinnä kaiuttimien etäisyydet eli sitä kautta viiveet.
 
Liittynyt
08.11.2018
Viestejä
1 655
Mä laitoin Audusseyn asentoon "Flat", sitä netissä muutamassa paikassa pidettiin parempana. Molemmat EQ:t pois päältä. Samat asetukset kaikkialla, ei jaksa erikseen alkaa säätää kun ne äänentasot voi leffakohtaisestikin vaihdella. Ja eri kanaviahan voi vaihtaa kovemmiksi, se toki sit pätee joka tilanteessa. Esim. tuo keskikanavan äänenkorostus on kanssa tullut netissä vastaan, senkun nostaa sitä leveliä vähän. Surround-kanavat piti laittaa suhteessa hiljaisemmalle kuin muut, kun ne on alle metrin päässä mulla kämpän layoutista johtuen eli ihan korvan juuressa. Ja näin ihan yleisestikin ottaen ei Audusseyn asetuksiin kannata sokeasti luottaa, mäkin pidän vakiona lähinnä kaiuttimien etäisyydet eli sitä kautta viiveet.
Itse pääosin Reference asetuksilla ja Dynamic EQ päällä peleillä/leffoilla ja musat ilman.

Audyssey App kanssa kannattaa muistaa että asetukset toimii vain Reference asetuksella - Flat eikä muutkaan ei tottele asetuksia mitä sovelluksella säätää.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
Huomasin itsekin nuo ongelmat, tosin itselle isompi vielä oli se kun Dynamic EQ nostaa takakaiuttimien äänenvoimakkuutta aika reilusti. Ne oletuksena tavoittelee referenssitason voimakkuudella toistavaa elokuvateatteria, mihin ilmeisesti heidän mielestä tarvitsee soittaa takakanavia normaalia kovempaa kun kokonaisäänenvoimakkuus on matalempi kun tuo referenssitaso. Keskikaiuttimen itse asiassa pitäisi olla myös hieman pääkanavia kovemmalla, en tiedä mistä tuo johtui ettet meinannut kuulla dialogia. Itse tein niin että menin pelissä johonkin tasaisen äänilähteen luokse ja pyöritin kuvakulmaa jonka jälkeen säädin takakanavia muistaakseni -5.5dB asetukselle ja keskikanavan -1.0dB. Tuollein jokaisesta kanavasta kuului yhtä kovaa tuo sama ääni. Kannattaa tarkastaa pelistä myös voiko siellä valita eri audiotiloja, sieltä kannattaa aina valita se kotiteatteri että toimii optimaalisesti.

Dynamic EQ pois ottaminen toki ajaa osittain saman asian mutta sitten menettää sen equal-loudness contour perustuvan basso- ja treblekorjauksen mistä itse ainakin tykkään kovasti.
Tätä komppaan. Dynamic EQ nostaa tosiaan takakaiuttimet ihan älyttömän kovalle. Alkoi monissa katsottavissa jutuissa olemaan ihan häiritsevän kovalla.
Otin tuon pois ja menen ihan Audussey:n säädöillä, tarvittaessa voi nostaa esim. height-kanavia ja/tai keskikanavaa, jos niikseen tulee.
Ja sama subbarin suhteen... Makuasioita, muutamat asiat on tehty kyllä aika tyhmästi Audysseyssä... Mutta mikäpä olisi täydellinen...
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 141
Itse pääosin Reference asetuksilla ja Dynamic EQ päällä peleillä/leffoilla ja musat ilman.

Audyssey App kanssa kannattaa muistaa että asetukset toimii vain Reference asetuksella - Flat eikä muutkaan ei tottele asetuksia mitä sovelluksella säätää.
Ok, appia ei mulla käytössä mutta hyvä tietää joka tapauksessa.

Uusi havainto Denonin X3700H:sta. Katselin Discoveryn neloskautta ja vahvarissa lukee (TV:stä eARC:in kautta siis) DD + DSur. En miettinyt sitä sen kummemmin, oletin sen liittyvän surroundiin noin yleisesti. Tänään sitten pistin hankkimani Batman Beginsin ja The Dark Knightin 4K-levyt nopeaan testiin ja kummallakin luki näytössä DTSHD + Neu:X ja olin vähän että häh. Tutkin asiaa ja DTS Neural:X on ylösmikseri normaalille 5.1 (ja oletettavasti myös 7.1) käyttämään yläkaiuttimia ja nähtävästi myös Dolby Surround meinaa tätä nykyä sitä, eli se mikä näkyi vahvarin näytössä. Eikä näitä vissiin saa pois päältä, koitin kaivaa vahvarin asetuksista mutten löytänyt niihin viittaavaa. No, ei tuo ainakaan Dolby Surroundilla kovin häiritsevältä ole vaikuttanut, puristi sisälläni vaan vähän huutaa, kun ei saa halutessaan noita pois päältä. Tai ehkä sen saisi, jos aina "vanhoilla" formaateilla miksattua leffaa katsoessa kytkisi soittimessa PCM:n päälle bitraten sijaan, muttei oikein jaksa moiseen säätöön lähteä.

 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
Ok, appia ei mulla käytössä mutta hyvä tietää joka tapauksessa.

Uusi havainto Denonin X3700H:sta. Katselin Discoveryn neloskautta ja vahvarissa lukee (TV:stä eARC:in kautta siis) DD + DSur. En miettinyt sitä sen kummemmin, oletin sen liittyvän surroundiin noin yleisesti. Tänään sitten pistin hankkimani Batman Beginsin ja The Dark Knightin 4K-levyt nopeaan testiin ja kummallakin luki näytössä DTSHD + Neu:X ja olin vähän että häh. Tutkin asiaa ja DTS Neural:X on ylösmikseri normaalille 5.1 (ja oletettavasti myös 7.1) käyttämään yläkaiuttimia ja nähtävästi myös Dolby Surround meinaa tätä nykyä sitä, eli se mikä näkyi vahvarin näytössä. Eikä näitä vissiin saa pois päältä, koitin kaivaa vahvarin asetuksista mutten löytänyt niihin viittaavaa. No, ei tuo ainakaan Dolby Surroundilla kovin häiritsevältä ole vaikuttanut, puristi sisälläni vaan vähän huutaa, kun ei saa halutessaan noita pois päältä. Tai ehkä sen saisi, jos aina "vanhoilla" formaateilla miksattua leffaa katsoessa kytkisi soittimessa PCM:n päälle bitraten sijaan, muttei oikein jaksa moiseen säätöön lähteä.

Njoo. DSUR on Dolbyn upmixeri ja Neural X taas vastaavasti DTS:n. Molemmat upmixaa kaikki ylös monosta lähtien, käsittääkseni.
Itse pidän kaikilla äänilähteillä, joissa ei ole yläkaiuttimia, Dolbyn upmixeria käytössä. Paitsi, jos haluan kuunnella musiikkia kaksikanavaisena.
Tuossa noista, noin pikaisesti. Sama muissakin Denonin (uusissa) vahvareissa: Selecting a sound mode AVR-X6700H
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
No niin loppu hyvin kaikki hyvin....nyt uusi vahvari tulossa alkuviikosta postinkautta ja näppeihin tarttui gigantin outletistä sony str-dh790 tosi kilpailukykyiseen hintaa 2 vuoden takuulla.

Nyt kun alan asentaa ja säätää sillä auto mikillä kajareita kohdilleen niin minkälaiset tasonsäädöt laitan tohon mun subiin ennen kun se vetää ne automaattiset tasot???(puoleen väliin säätönamiskat vai miten?) Aiemmassa vahvarissa ei ollut mitään auto säätöjä ni ihan korvatuntumalla olin laittan.

Eli miten toi subi säädetään oikea oppisesti?

Mulla audio proon sub focus
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
No niin loppu hyvin kaikki hyvin....nyt uusi vahvari tulossa alkuviikosta postinkautta ja näppeihin tarttui gigantin outletistä sony str-dh790 tosi kilpailukykyiseen hintaa 2 vuoden takuulla.

Nyt kun alan asentaa ja säätää sillä auto mikillä kajareita kohdilleen niin minkälaiset tasonsäädöt laitan tohon mun subiin ennen kun se vetää ne automaattiset tasot???(puoleen väliin säätönamiskat vai miten?) Aiemmassa vahvarissa ei ollut mitään auto säätöjä ni ihan korvatuntumalla olin laittan.

Eli miten toi subi säädetään oikea oppisesti?

Mulla audio proon sub focus
Puoleen väliin. Sonyn säätösynsteemi on melko nopia, eikä ole koskaan ollut varsinaista ongelmaa sen kanssa (aikaisemmat vahvarit 1040 ja 1080).
Mutta tietenkin, se ei olekaan mitään samanlaista Audyssey:hin ja Dirac:iin verrattuna.. Huomattavasti simppelimpi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
892
Joukossamme tyhmät kysymykset aloittelijoille.
Olisiko Tämä laite sellainen jolla onnistuisi saada 4k hdr 60hz kuva shieldistä 4k hdr televisioon, mutta samalla jakaen nuo Dolby trueHD ja dts-hd master audio äänet max 4k non hdr vahvistimeen.

Nyt siis pitää valita joko 4k hdr kuvan tai noiden hd äänien väliltä, mutta tuollako sitten saisi hdr televisioon mutta ilman että hd äänet jäisi matkalle?
Edit:tilasinkin Tämän tuolta alibaban puolelta.
Ei tuolla ole ihan niin kiire ja tuolla gigantin "valmistajan tuotekoodilla" tämä oli ensimmäinen vastaus.
Joten oletan että ulkokuorta ja latausportin vaihtumista Micro usb portista usb-c porttiin, lukuunottamatta kyse lienee samasta laitteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2018
Viestejä
3
Tervehdys kaikille. Vanha Onkyon vahvistin paukahti ja tilalle tuli ostettua Sonyn DH790 enkä ole päässyt ihan sinuiksi sen kanssa. Kytkettynä on LG:n C1 ja television kautta kiertää myös PS5:stä tuleva ääni. Lähinnä ahdistaa, kun vahvistin ei tunnu näyttävän selkeästi ruudulla että mitä signaalia se vastanottaa ja ohjeetkin on hyvin ympäripyöreät.

Kakesta voi vaihtaa AFD (auto format decoding), tai Movie -napin alta DSUR (Dolby Surround ) tai NEURAL-X. Mitään näistä käyttämällä en saa ruudulle näkymään DD tai DD+ vaan ruudulla näkyy jotain tyyliin DOLBY AUDIO + DOLBY SURROUND.

Takakaiuttimista tulee kyllä ääni oikein, mutta epätietoisuus kätetystä dekoodauksesta kaihertaa mieltä. Teenkö jotain väärin ja mitä moodia tulisi käyttää esim. Netflix- tai pelikäytössä?

C1:n /PS5:n omistajat voisivat myös vinkata oikeat ääniasetukset töllöön ja pleikkariin.

Apuja? Kiitos ja anteeksi. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Tervehdys kaikille. Vanha Onkyon vahvistin paukahti ja tilalle tuli ostettua Sonyn DH790 enkä ole päässyt ihan sinuiksi sen kanssa. Kytkettynä on LG:n C1 ja television kautta kiertää myös PS5:stä tuleva ääni. Lähinnä ahdistaa, kun vahvistin ei tunnu näyttävän selkeästi ruudulla että mitä signaalia se vastanottaa ja ohjeetkin on hyvin ympäripyöreät.

Kakesta voi vaihtaa AFD (auto format decoding), tai Movie -napin alta DSUR (Dolby Surround ) tai NEURAL-X. Mitään näistä käyttämällä en saa ruudulle näkymään DD tai DD+ vaan ruudulla näkyy jotain tyyliin DOLBY AUDIO + DOLBY SURROUND.

Takakaiuttimista tulee kyllä ääni oikein, mutta epätietoisuus kätetystä dekoodauksesta kaihertaa mieltä. Teenkö jotain väärin ja mitä moodia tulisi käyttää esim. Netflix- tai pelikäytössä?

C1:n /PS5:n omistajat voisivat myös vinkata oikeat ääniasetukset töllöön ja pleikkariin.

Apuja? Kiitos ja anteeksi. :)
Itsellä tuli sama vahvari hommattua... Mielestäni sinakin siitä 2ch/multi napista heittää directin niin näyttää DD. siinä näytöllä. En muista oliko muissakin.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
1 764
Tervehdys kaikille. Vanha Onkyon vahvistin paukahti ja tilalle tuli ostettua Sonyn DH790 enkä ole päässyt ihan sinuiksi sen kanssa. Kytkettynä on LG:n C1 ja television kautta kiertää myös PS5:stä tuleva ääni. Lähinnä ahdistaa, kun vahvistin ei tunnu näyttävän selkeästi ruudulla että mitä signaalia se vastanottaa ja ohjeetkin on hyvin ympäripyöreät.

Kakesta voi vaihtaa AFD (auto format decoding), tai Movie -napin alta DSUR (Dolby Surround ) tai NEURAL-X. Mitään näistä käyttämällä en saa ruudulle näkymään DD tai DD+ vaan ruudulla näkyy jotain tyyliin DOLBY AUDIO + DOLBY SURROUND.

Takakaiuttimista tulee kyllä ääni oikein, mutta epätietoisuus kätetystä dekoodauksesta kaihertaa mieltä. Teenkö jotain väärin ja mitä moodia tulisi käyttää esim. Netflix- tai pelikäytössä?

C1:n /PS5:n omistajat voisivat myös vinkata oikeat ääniasetukset töllöön ja pleikkariin.

Apuja? Kiitos ja anteeksi. :)
Itsellä on CX + Sony STR-DN1080 + PS5 combo. TV:ssä on audioasetukset automaattisella ja eARC päällä. Vahvistimessa on Direct päällä. Itselläkin oli Onkyo aiemmin ja alussa hieman harmittelin sitä miten vähän infoa Sony näyttää. Sittemmin en ole paljoa siitä murehtinut, kun ääni kuitenkin tulee oikein.

PS5:n ääniasetuksista olen laittanut HDMI-laitteen tyypiksi AV-vahvistin ja kanavien määrän oikein. Lisäksi ääniulostuloksi jouduin laittamaan Dolbyn, että tuli 5.1-ääni oikeasti ulos. Lisäksi piti blu-ray sovelluksen ääniasetusten kanssa säätää, että sai elokuvista äänen oikein ulos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
504
Bluesound Powernode
IMG_20220328_174851.jpg
Tälläinen tuli korvaamaan Marantz NR1510 joka päätti eräänä iltapäivänä pysyä pimeänä.
Marantz toimi lähinnä Spotify Connect toistimena, kajareina Orb Audio mod4 ja super8 subbari.

Pyörittelin paria vaihtoehtoa Bluesoundin tilalle (lähinnä NAD c338 ja Audiolab 6000a play) ja youtube arvosteluiden perusteella päädyin Bluesound Powernodeen. Laite saapui tuossa jokunen tunti sitten DHL:llä saksasta (MD Sound gmbh), käyttöönotto helpoin ja nopein ikinä, ehkä max. vartti paketin saapumisesta Tidal ja Spotify jo raikasi. eArchia en vielä ottanut käyttöön, kaukosäädintähän tuossa ei ole ja kokonsa puolesta tuo ei normi hifi-mittoihin mene. Äänenlaatu kuulostaa hyvältä, BlueOs appista pystyy säätämään kaiken tarpeellisen alussa, eikä sitä alun jälkeen tule varmaankaan käytettyä, kun ei mitään verkkolevyjä tms ole jossa mediaa olisi.

Google home integraatiota ei ole, assistant kylläkin, mutta välissä on näiden oma blue voice, joten homma ei toimi yhtään. "hey google, talk to blue voice to skip track..."
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.12.2020
Viestejä
16
Terve. päivitin telkun ja vahvistimen. Samsung QN90A ja Yamahan TSR-400... kytketty yhteen earc hdmillä (johto on hdmi 2.1). ongelma on se, että EN SAA bassoa toimimaan. olen kokeillut telkun sovellusten kautta HBO, Deezer ja youtubea ja saan ainoastaan Basson toimimaan "all channel stereo"- asetuksella. onkohan jossain joku asetus, mitä en löydä? vanha yli 10 v onkyo kyllä antoi ihan telkusta tulevalla lähetyksellä 2.1 äänet... Osaisko joku auttaa???? tarviiko vahvari vielä optical-kaapelin?
 
Liittynyt
16.10.2019
Viestejä
1 141
Terve. päivitin telkun ja vahvistimen. Samsung QN90A ja Yamahan TSR-400... kytketty yhteen earc hdmillä (johto on hdmi 2.1). ongelma on se, että EN SAA bassoa toimimaan. olen kokeillut telkun sovellusten kautta HBO, Deezer ja youtubea ja saan ainoastaan Basson toimimaan "all channel stereo"- asetuksella. onkohan jossain joku asetus, mitä en löydä? vanha yli 10 v onkyo kyllä antoi ihan telkusta tulevalla lähetyksellä 2.1 äänet... Osaisko joku auttaa???? tarviiko vahvari vielä optical-kaapelin?
Onhan vahvarissa kaiuttimet "pieniä" ja muutenkin säädetty jakotaajuudet?
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Tervehdys arvon foorumilaiset!

Päätin rekisteröityä tänne kyselemään vinkkejä asioista enemmän tietäviltä, itse harrastuksesta "jotain tietävä" mutta hyvin vähän on kokemusta mistään sen kummemmasta hifi harrastamisesta. Tuli hankittua erittäin positiivisten arvostelujen innoittamana ja about hetken mielijohteesta Denon PMA-600ne stereovahvistin, kaiuttimina valmiina löytyi Dali Spektor 2.

Vahvistin tosiaan vaikuttaa kaikinpuolin hyvältä, mutta kovasti houkuttelisi laittaa pikkuisten rinnalle joku asiallinen subi soundia tukemaan, tällä hetkellä r-112sw testissä.

Vahvarissa on sub-out liitäntä, joka vaikuttaa olevan "filtered at 100hz". Käsittääkseni subin kytkeminen rinnalle ei suodata pääkaiuttimilta mitään pois vaan antaa koko taajuusalueen myös Spektoreille. Nettiä tutkiessani oikeaoppinen tapa kytkeä olisi kaiketi liittää vahvistin subbarin LFE tuloon, mutta mietin että jos koko taajuusalue tulee myös Daleille niin pitäiskö kytkentä tulla subin toiseen tuloon "R", ja säätää low pass säätö 40-50hz johon Spektoreiden pöhinä loppuu?

Mitä nyt testaillut niin ei jotenkin vakuuta tuo setti tai sitten ei osaa olla tyytyväinen. Tuli mieleen olisiko pitänyt ostaa vain av-vahvistin jossa kunnolliset säädöt/suodot pääkaiuttimille ja subille? Vaihesäätö vaikutti olevan oikeanlainen 180 asteessa, 0 kun laitto niin tuntui että basso "katosi".

Mielestäni olet tässä aivan oikeilla jäljillä.

Eli kaiuttimille ei ole suodinta ja ne toistavat niin alas, kuin toistavatkin. Huoneessa riippuen varmaankin jonnekin 70-80Hz.

Subbarin suoto tulisi suodattaa tuolla Klipschin filterillä. Se suotohan ei ole kovin jyrkkä, eli hihasta vedettynä kuvassa näkyvän filterin lähtökohta voisi olla 60-70Hz kohdalla.

Helpoin olisi toki mittailla... Ja vielä, subin tulisi täydentää toistoa olematta kuitenkaan illan päätähti. Onnea säätämiseen!
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 539
Kiitoksia pikaisesta vastauksesta.

Tuota liitäntää vielä mietin, onko väliä laitanko johdon tuohon LFE vai R kanavaan, onko noilla mitään eroa? Käsittääkseni mitään etua en saavuta kytkemällä y-haaralla molempiin tuloihin.

Mittailuja kaiuttimille en ole koskaan harrastanut, varmaan jotain hyötyisi niistäkin. Tosiaan tuolla Klipschillä tuntuu että volumea ei kestä kääntä kuin muutaman millin ettei mene heti dominoivaksi. Voisi ehkä olla joku pienempi suljettu subi järkevämpi ratkaisu. Dalilla olisi se C8D joka houkuttelis.
Mielestäni ei ole väliä kumpaan liittimeen tökkäät ja siis ei missään nimessä tarvitse haaroittaa.

Ja joo jos pidät tuon subin suodon tossa 100hz niin yläbassoille tulee buusti, koska myös Dalit toistaa samat alueet. Eli suotoa alas ja kuuntelemalla koittaa löytää kohdan, jossa bassotoisto on tasainen. Toinen juttu sitten onko itse subi optimaalisessa paikassa, eli senkin kanssa voi säätää, jos on pahoja korostumia.
 
Liittynyt
28.06.2019
Viestejä
1 014
Kysymys tosta mun sonyn str dh 790 hdmi passtrough hommasta?

Jos laittaa sen passtrough autolle niin katkaisee yhteyden siinä ja heittää ruuden mustaksi jos sul vaikka bluray soitin kiinni.

Jos laitan offille että vahvari päällä koko aika niin toimii ok, kuten myös ON asennossa ei katkaise yhteyttä. Kysymys kuuluu että rasittaako tai kuluttaako toi vahvaria liikaa jos pitää sen päällä koko aika ja siinä ruudulla näkyy hdmi kuvake?

Ongelma tuli kun mulla tosiaan myös sampan q950t soundbar niin se on heitetty tuohon earc liitäntään telkkarissa ja vahvari hdmi 1 liitännässä. Jos laitan baarista virrat poikki niin toimii vahvari myös auto asennossa eikä katko. Jotain hdmi kättelyongelmaa on kun vahvari ja baari samaan aikaan kiinni. Mut jos ei haittaa et on ON asennossa koko aika niin sit mennään niin...mietin vaan kuluttaako toi vahvari virtaa paljon enemmän kun läpivienti päällä koko aika?


Mites teillä on vahvareissa laitettuna toi passtrought?
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Ilon ja onnen päivä Sony STR-DN1080 omistajille. Uusin päivitys M41.R.0518 korjaa vihdoinkin atmos- raitaan liittyvän kohina/pamaus ongelman. Uskomatonta kuinka kauan tämän korjaus kesti :facepalm:
Ahha, itelläkin on tuo vahvari. En ole huomannut mitää erikoista Atmos-pauketta tai kohinaa. Laitoin nyt kuitenkin päivittymään. Miten tuo kohina/pauke esiintyy?
 
Liittynyt
09.07.2018
Viestejä
31
Ahha, itelläkin on tuo vahvari. En ole huomannut mitää erikoista Atmos-pauketta tai kohinaa. Laitoin nyt kuitenkin päivittymään. Miten tuo kohina/pauke esiintyy?
Itsellä tuli esimerkiksi aina Atmos-äänillä play/pausettaessa ja myöskin satunnaisesti toiston aikana. Aika muikea päivitys siis, kun aikaisemmin ainakin itsellä oli Atmos lähes käyttökelvoton tämän takia.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Itsellä tuli esimerkiksi aina Atmos-äänillä play/pausettaessa ja myöskin satunnaisesti toiston aikana. Aika muikea päivitys siis, kun aikaisemmin ainakin itsellä oli Atmos lähes käyttökelvoton tämän takia.
Ok, en itse huomannut mitään erikoista tuossa, ehkä joskus on joku pieni räps/naps kuulunut ja Atmos on ollut kovasti käytössä. Noh parempi kuitenkin että päivittävät, vaikka myöhässä..
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
433
Itsellä tuli esimerkiksi aina Atmos-äänillä play/pausettaessa ja myöskin satunnaisesti toiston aikana. Aika muikea päivitys siis, kun aikaisemmin ainakin itsellä oli Atmos lähes käyttökelvoton tämän takia.
Täsmälleen samalla tavalla itselläkin oireili ja oli todella rasittavaa.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
376
Vanha Pioneer VSX-920k sanoi sopimuksen irti ja yritin korjauttaa mutta sanoivat tutkimisen jälkeen ettei kannata. Joten korvaaja haussa. Uudet nyt huippuhinnoissa niin käytetty haussa väliaikaisena ratkaisuna. Päivitys tuoreempaan tekniikkaan olisi suotavaa (esim. Atmos jne.). Googlannut kyllä mutta olisko vinkkiä käytettyjä myyvistä kaupoista? Jostain tori.fi en edes harkitse ostavani. Ja niin... nyt ollut 2.1 mutta voisihan tuota laajentaa myös maltilla.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 120
Vanha Pioneer VSX-920k sanoi sopimuksen irti ja yritin korjauttaa mutta sanoivat tutkimisen jälkeen ettei kannata. Joten korvaaja haussa. Uudet nyt huippuhinnoissa niin käytetty haussa väliaikaisena ratkaisuna. Päivitys tuoreempaan tekniikkaan olisi suotavaa (esim. Atmos jne.). Googlannut kyllä mutta olisko vinkkiä käytettyjä myyvistä kaupoista? Jostain tori.fi en edes harkitse ostavani. Ja niin... nyt ollut 2.1 mutta voisihan tuota laajentaa myös maltilla.
 
Liittynyt
08.08.2017
Viestejä
1 764
Jostain tori.fi en edes harkitse ostavani.
Itse olen ostanut torista useankin vahvistimen. Tosin kaikki myyjiltä, jotka eivät ole yhtään tienneet mitä ovat myymässä, ilmoituksessa on saattanut lukea tyyliin vain "vahvistin". Kun olen itse päivittänyt sitten parempaan, niin olen onnistunut myymään vanhan tori-ostoksen voitolla eteenpäin
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
331
Tarkoitus olisi hankkia 3.0-setup. Vahvistimen tarvitsen kaiuttimia varten, muuta käyttöä sille ei ole. Varmaan käy joku vähän vanhempikin vehje, kun ei ole tarvetta HDMI 2.1:lle tai muille uusimmille ominaisuuksille. En tosiaan näistä laitteista mitään tiedä, joten osaisiko joku esim. tuolta tv-audio.fi -sivulta suositella jotain? Ei ole mitään kiinteää budjettia, tärkeintä on, että hintalaatusuhde on kohdillaan ja en halua maksaa premiumia ominaisuuksista mitä en käytä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Tarkoitus olisi hankkia 3.0-setup. Vahvistimen tarvitsen kaiuttimia varten, muuta käyttöä sille ei ole. Varmaan käy joku vähän vanhempikin vehje, kun ei ole tarvetta HDMI 2.1:lle tai muille uusimmille ominaisuuksille. En tosiaan näistä laitteista mitään tiedä, joten osaisiko joku esim. tuolta tv-audio.fi -sivulta suositella jotain? Ei ole mitään kiinteää budjettia, tärkeintä on, että hintalaatusuhde on kohdillaan ja en halua maksaa premiumia ominaisuuksista mitä en käytä.
Ainahan näissä olisi kiva jos vähän valoittasi budjettia tai kaverkisi tarkoitetuja kajareita, ettei tule yli- tai aliampuvia ehdoksia. Ilmeisesti TV:n äänet on tarkoitus tuohon vetää?. Perus 5.1 vahvari on tuohon puuhaan sopiva, mutta niitäkin on edullisia ja hintavia.

Heitetään nyt sitten näillä vajavaisilla tiedoilla tälläinen budjettiluokan pelinavaus:


Ei mitään ylimääräistä, perussetti josta sitten voi vaikka halutessaan laajentaa 3.1 tai 5.1 setiksi.
 
Liittynyt
07.08.2018
Viestejä
331
Ainahan näissä olisi kiva jos vähän valoittasi budjettia tai kaverkisi tarkoitetuja kajareita, ettei tule yli- tai aliampuvia ehdoksia. Ilmeisesti TV:n äänet on tarkoitus tuohon vetää?. Perus 5.1 vahvari on tuohon puuhaan sopiva, mutta niitäkin on edullisia ja hintavia.

Heitetään nyt sitten näillä vajavaisilla tiedoilla tälläinen budjettiluokan pelinavaus:


Ei mitään ylimääräistä, perussetti josta sitten voi vaikka halutessaan laajentaa 3.1 tai 5.1 setiksi.
Kiitos nopeasta vastauksesta ja pahoittelut vajavaisesta viestistäni. Kaiuttimia ei ole vielä hankittuna, mutta esim. Kef Q350 ja Q650c tai vastaavan hintaiset/tasoiset ovat hankinnan alla. Tosiaan ei tarvitse kuin TV:n ääni saada kaiuttimista tulemaan.

E: Budjetti voisi olla max. 500€. Jos tulee tarve paremmalle vahvistimille lähivuosina niin laitan nyt hommattavan lihoiksi ja ostan paremman.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Kenties hieman laadukkaampi vahvari noiden kaveriksi. Mutta itse olen aina sitä mieltä että miellummin eurot kajarihin kuin vahvariin. Suurin ero tulee kuitenkin kajareista. Tuo DH590 ajaisi asiansa varsin hyvin noiden Keffien kaverina. Jos hieman enemmän halua panostaa vahvariin, niin kenties sitten joku näistä näistä 5.x vahvareista:



Saako sitten budjetin tuplaamalla 300 EUR ==> 600EUR vastinetta rahalle, niin se on sitten kimurantimpi juttu. Varmasti parempia, mutta...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 433
Viestejä
4 199 227
Jäsenet
70 906
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom