AV-viritinvahvistimet / vahvistimet

Liittynyt
06.03.2018
Viestejä
44
Esim audyssey app:n curve editorilla nostaa vähän sitä matalaa päätä ylöspäin ?
Eli pystyykö sillä känny softalla nostaa bassoa lisää vaikka on muuten kalibroitu ääni? Jos pystyy niin miten ettei mene muuten asetukset huonosti, koska muuten olen enemmän kuin tyytyväinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Eli pystyykö sillä känny softalla nostaa bassoa lisää vaikka on muuten kalibroitu ääni? Jos pystyy niin miten ettei mene muuten asetukset huonosti, koska muuten olen enemmän kuin tyytyväinen?
Käsittääkseni pystyy. Ei vaikuta muihin asetuksiin. Se kalibrointi pitää vaan suorittaa tuolla kännykän softalla alustapitäen. Eli se että se on suoritettu vahvistimen käyttöliittymän kautta, ja sitten editoitaisiin kännykällä ei mielestäni onnistu. Eli kalibrointi pitää olla tallennettu kännykkään, sieltä sitä muutetaan ja lähetetään vaffille. Suht yksinkertaisesti selitettynä. Lataa se softa niin hiffaat.
 
Liittynyt
06.03.2018
Viestejä
44
Käsittääkseni pystyy. Ei vaikuta muihin asetuksiin. Se kalibrointi pitää vaan suorittaa tuolla kännykän softalla alustapitäen. Eli se että se on suoritettu vahvistimen käyttöliittymän kautta, ja sitten editoitaisiin kännykällä ei mielestäni onnistu. Eli kalibrointi pitää olla tallennettu kännykkään, sieltä sitä muutetaan ja lähetetään vaffille. Suht yksinkertaisesti selitettynä. Lataa se softa niin hiffaat.
Ookoo, kiitos paljon näistä tiedoista. Miten tuo mahdollinen basson lisääminen vaikuttaa dynamic eq:n? Se ilmeisesti ”säätää/haistelee” ääntä kaiken aikaa, että ääni on hyvää kovalla ja hiljaisella kuunneltaessa. Pitääkö se sitten laittaa off tilaan? Meinaan kyllä toi dynamic eq musta hyvä ku se on päällä.
 
Liittynyt
06.03.2018
Viestejä
44
Sori, mutta pakko vielä kysyä jos joku sattuu tietämään tuolta vaffarin asetuksista mitä assign mode zone2 tarkoittaa? Siinä on useampia vaihtoehtoja mikä on oikea vaihtoehto 2.0 järjestelmälle? Zone2, front b, bi-amped? Mitä tarkoittaa ku jos valitsen vaikka front b kajareiden päällä lukee pre? Jos valitsen zero2 ei lue kajareiden päällä pre? Jotenkin en tajua mitä toi mahtaa tarkoittaa??
 

esk

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
282
Uusi AV-viritinvahvistin olisi kevään aikana varmaan hankittava. Tulevat Dali Zensor 3 -kaiuttimien sekä 4K-television kaveriksi. Tällä hetkellä ei ole aikeita laajentaa 5.1 tai muuhun kaiutinsetuppiin. Vähän olen tutkinut ja päätynyt siihen, että tuleva vahvistin voisi olla joku näistä:

Denon | AVR-X2400H
Marantz US | NR1508
Onkyo | TX-8270
Yamaha | RX-V483

Mietteitä/kommentteja?
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Uusi AV-viritinvahvistin olisi kevään aikana varmaan hankittava. Tulevat Dali Zensor 3 -kaiuttimien sekä 4K-television kaveriksi. Tällä hetkellä ei ole aikeita laajentaa 5.1 tai muuhun kaiutinsetuppiin. Vähän olen tutkinut ja päätynyt siihen, että tuleva vahvistin voisi olla joku näistä:

Denon | AVR-X2400H
Marantz US | NR1508
Onkyo | TX-8270
Yamaha | RX-V483

Mietteitä/kommentteja?
Taidettiin noin viikko sit pohtia tässä threadissa vastaavia laitteita, katteleppa alkuun sieltä.
 

esk

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
282
Taidettiin noin viikko sit pohtia tässä threadissa vastaavia laitteita, katteleppa alkuun sieltä.
Denonia on kehuttu joo ja sen takia laitoin tuohon listaan mukaan, vaikka kanavia vahvistimessa on enemmän kuin tarpeeksi. Onkyo kiinnostaa kyllä eniten noista.
 
Liittynyt
06.03.2018
Viestejä
44
Olen tässä nyt testannut eriasetuksia 2.0 stereo kuuntelessa. Olen tullut osittain siihen tulokseen, että tarvitseeko välttämättä stereo järjestelmä minkäänlaista huonekalibrointia?

Mielestäni ilman mitään kalibrointiakin genelec g5 kuulostaa pirun hyvältä ellei jopa paremmalta. Denon X3300W vahvistimessa vielä pystyy bassoa lisäämään ilman kalibrointi tilaa.
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Makuasioitahan nuo on käyttääkö kalibrointia vai ei. Huoneen akustiikastahan se on paljon kiinni onko kalibroinnille tarvetta. Joskus kalibroimaton ääni voi kuulostaa paremmalle, koska on sopivilla taajuuksilla huoneen aiheuttamat bassobuustit. Automaattikalibroitu ääni voi monesti myös kuulostaa ohuelta, jos on tottunut bassokorostettuun ”luomuääneen”. Tällöin voi vähän nostaa matalien taajuuksien tasoa.
Omassa betonikuutiossa pakko käyttää bassotaajuuksien kalibrointia, sillä muuten ääni kuulostaa pelkältä bassomölinältä. Itse suosittelen käyttämään taajuusvasteen muokkausta vain matalille taajuuksille, maksimissaan muutaman sataan hertsiin asti.
Tuo sun X3300 tukee Audysseyn MultiEq-appia, jolla pystyy rajaamaan huonekorjauksen säätöjä yms. Suosittelen sen latausta.
 
  • Tykkää
Reactions: JTO
Liittynyt
06.03.2018
Viestejä
44
Makuasioitahan nuo on käyttääkö kalibrointia vai ei. Huoneen akustiikastahan se on paljon kiinni onko kalibroinnille tarvetta. Joskus kalibroimaton ääni voi kuulostaa paremmalle, koska on sopivilla taajuuksilla huoneen aiheuttamat bassobuustit. Automaattikalibroitu ääni voi monesti myös kuulostaa ohuelta, jos on tottunut bassokorostettuun ”luomuääneen”. Tällöin voi vähän nostaa matalien taajuuksien tasoa.
Omassa betonikuutiossa pakko käyttää bassotaajuuksien kalibrointia, sillä muuten ääni kuulostaa pelkältä bassomölinältä. Itse suosittelen käyttämään taajuusvasteen muokkausta vain matalille taajuuksille, maksimissaan muutaman sataan hertsiin asti.
Tuo sun X3300 tukee Audysseyn MultiEq-appia, jolla pystyy rajaamaan huonekorjauksen säätöjä yms. Suosittelen sen latausta.
Kiitoksia noista tiedoista, pitää varmaan se softa kyllä lataa.

Olis kyllä kätevää ku olis joku firma joka näitä säätelis. Joskus ”vieraskorva” kuulee helpommin jos laitteet soi jotenkin huonosti. Lisäksi kun sitä kuunnellut liikaa basson mölinällä aikanaan ei edes välttämättä ole hyvä arvioimaan ”laadukasta” ääntä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
369
Olis kyllä kätevää ku olis joku firma joka näitä säätelis. Joskus ”vieraskorva” kuulee helpommin jos laitteet soi jotenkin huonosti. Lisäksi kun sitä kuunnellut liikaa basson mölinällä aikanaan ei edes välttämättä ole hyvä arvioimaan ”laadukasta” ääntä.
Hifistudio on ainakin mainostanut tekevänsä kotikäyntejä. En ole sen tarkemmin katsonut mitä palveluita tarjoavat.

Jos sattuu siis paikkakunnalta löytymään HifiStudio - Parempaa kuvaa ja äänentoistoa jo vuodesta 1981
Kannattaa ainakin kysyä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
Ei taida olla järkeä päivitellä 5.1 vahvaria —-> 7.1 Atmokseen olohuoneeseen johon ”ei saa enempää kaiuttimia” tilan takia?

Vai onko ihmiskunta jo keksinyt langattomia surround-lisä-kaiuttimia joita voi kakspuoleisella teipillä nakella kattoon ja seiniin, lähes näkymättömästi? :D

Tosin ei taida olla kaikissa leffoissakaan 7.1 Atmosta.

Jos meinaan tulee vahvarin vaihtoa jossainvälissä eteen niin varmaan 5.1 kanavaa riittää ja 4K läpiviennillä (+ eARC jos tulossa vielä), kunhan laadukkaat master audiot saa irti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Ei taida olla järkeä päivitellä 5.1 vahvaria —-> 7.1 Atmokseen olohuoneeseen johon ”ei saa enempää kaiuttimia” tilan takia?

Vai onko ihmiskunta jo keksinyt langattomia surround-lisä-kaiuttimia joita voi kakspuoleisella teipillä nakella kattoon ja seiniin, lähes näkymättömästi? :D

Tosin ei taida olla kaikissa leffoissakaan 7.1 Atmosta.

Jos meinaan tulee vahvarin vaihtoa jossainvälissä eteen niin varmaan 5.1 kanavaa riittää ja 4K läpiviennillä (+ eARC jos tulossa vielä), kunhan laadukkaat master audiot saa irti.
Onhan noita mutta vaativat sitten virtapistokkeen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Olen tässä nyt testannut eriasetuksia 2.0 stereo kuuntelessa. Olen tullut osittain siihen tulokseen, että tarvitseeko välttämättä stereo järjestelmä minkäänlaista huonekalibrointia?

Mielestäni ilman mitään kalibrointiakin genelec g5 kuulostaa pirun hyvältä ellei jopa paremmalta. Denon X3300W vahvistimessa vielä pystyy bassoa lisäämään ilman kalibrointi tilaa.
Huoneen tuomat korostumat ei valitettavasti tiedä tuleeko se ääni kahdesta kaiuttimesta vai useammasta. Ainoastaan niitä korostumia on tod. näk. vähemmän jos kaiuttimia on vähemmän, lähinnä siksi koska ääni tulee "vaan" kahdesta toistimesta. Tuolla tilassa ei tarvita huonekorjainta. Mm. Genelecin kuuntelutilassa (dvdplazalta järjestettiin sinne joskus vierailu) tarvittiin stereokuuntelussakin huonekorjainta, minimaalisesti mutta kuitenkin.. Jos tilasi on parempi kun ed. mainitut niin et tarvitse. Tahtotila sen käytön suhteen on tässä totaalisen eriasia kun tarve.. Itse en ole ollut yhdessäkään tilassa (jos puhutaan tavan asunnon asumistiloista) missä korjaukselle ei olisi käyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Tuolla aika halvalla Marantz SR6011, postaushetkellä £549.99 ...

Ainakin vielä toissavuonna noi toimitti kiltisti (ja suht. edullisesti) Suomeen. (Tuo on tosiaan siis 9-kanavainen vaffistin ja täälläkin suositeltu Denon AVR X 3300 on 7-kanavainen, muuten aika samat sisuskalut ja ominaisuudet..)
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Tuolla aika halvalla Marantz SR6011, postaushetkellä £549.99 ...

Ainakin vielä toissavuonna noi toimitti kiltisti (ja suht. edullisesti) Suomeen. (Tuo on tosiaan siis 9-kanavainen vaffistin ja täälläkin suositeltu Denon AVR X 3300 on 7-kanavainen, muuten aika samat sisuskalut ja ominaisuudet..)
Tuossa vain ei ole futureproofingin kannalta oleellista eARCia, toisin kuin AVR-X3400:ssa. Jos ei koe tarvitsevansa lähivuosina tsiljoonaa kanavaa, niin itse hankkisin kyllä mieluummin vahvistimen, jossa on eARC.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Tuossa vain ei ole futureproofingin kannalta oleellista eARCia, toisin kuin AVR-X3400:ssa. Jos ei koe tarvitsevansa lähivuosina tsiljoonaa kanavaa, niin itse hankkisin kyllä mieluummin vahvistimen, jossa on eARC.
No sehän on täysin tarpeista kiinni. Itse en (tykittelijänä) tee hevon helvettiä eARC:lla vaan mielummin nautin useammasta kanavasta. + Tokihan telkkarissa pitää olla myös eARC tuki..

Are you planning to connect your sources to the TV or AVR. eARC doesn't matter unless your passing lossless audio from the TV to receiver. I have all my devices (blu ray, 4K BD, etc) connected directly to the AVR so I get lossless anyway. unless the C7 apps send lossless audio (which I don't think they do) then a 2016 model is fine.

^- tuossakin ihan fiksu pointti eARCiin liittyen.

Kuten sanoin.. ne tarpeet... (esim Netflix lähettää DD+:aa mikä ei todellakaan ole lossless, mikäpä muuten lähettää eARCia hyödyntävää lossless audioo atm ?.. aivan..)
 
Viimeksi muokattu:

Zefram Cochrane

The Engineer
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 844
Tuossa vain ei ole futureproofingin kannalta oleellista eARCia, toisin kuin AVR-X3400:ssa. Jos ei koe tarvitsevansa lähivuosina tsiljoonaa kanavaa, niin itse hankkisin kyllä mieluummin vahvistimen, jossa on eARC.
Mikä on eARC? Löytyykö Denon AVR-X4300H?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
eARC:illa tulee telkkarista ääni ja signaalit. Nähtävästi eARC on paljon parempi kuin tavallinen ARC.

--

Tavallinen ARC on ihan riittävä. Näin ei tarvitse vetää johtoa telkkarista vahvistimelle jos haluaa kuunnella Putouksen mölinää oikeista kaiuttimista telkkarin kaiuttimien sijaan.
Paras ominaisuus ARC:issa + vanhassa Denonissani oli, että en tarvinnut Denonin kaukosäädintä. Se käynnistyi kun telkkari käynnistyi ja sammui kun sammutin telkkarin. Lisäksi äänenvoimakkuutta pystyi säätämään telkkarin kaukosäätimellä.
 

JTO

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
394
Olen tässä nyt testannut eriasetuksia 2.0 stereo kuuntelessa. Olen tullut osittain siihen tulokseen, että tarvitseeko välttämättä stereo järjestelmä minkäänlaista huonekalibrointia?

Mielestäni ilman mitään kalibrointiakin genelec g5 kuulostaa pirun hyvältä ellei jopa paremmalta. Denon X3300W vahvistimessa vielä pystyy bassoa lisäämään ilman kalibrointi tilaa.
Kuten muutkin kommentoivat, ei tuota kalibrointia ole tietenkään mikään pakko käyttää. Itse olen huomannut tosin, että erityisesti matalien taajuuksien (alle 200Hz) kalibroinnista on tämmöisessä kerrostalo-olohuoneessa todella paljon hyötyä. Ääni soi vaivattomammin, basso on tarkempi ja naapurit kiittävät kun matalat taajuudet eivät ylikorostu enää. Kaiuttimet myös toistavat alemmaksi, kun energiaa ei mene turhaan jo korostuneiden taajuuksien toistamiseen. Omassa ympäristössä tästä kalibroinnista on ollut sitä enemmän hyötyä mitä alemmas kaiutin kykenee toistamaan.

Tuo sun X3300 tukee Audysseyn MultiEq-appia, jolla pystyy rajaamaan huonekorjauksen säätöjä yms. Suosittelen sen latausta.
Tämä olikin hyvä tieto, pitää itsekin kokeilla tuota applikaatiota.

Tuo on uudempi ARC-standardi, joka tarjoaa enemmän kaistaa televisiosta vahvistimelle kulkeutuvalle äänelle. Eli käytännössä tuen pakkaamattomalle monikanavaäänelle. Eri asia on sitten se, miten hyödyllinen ominaisuus tuo loppujen lopuksi on, jos vaihtoehtona on kytkeä ääni- ja kuvalähteet suoraan vahvistimeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
163
eARC:illa tulee telkkarista ääni ja signaalit. Nähtävästi eARC on paljon parempi kuin tavallinen ARC.

--

Tavallinen ARC on ihan riittävä. Näin ei tarvitse vetää johtoa telkkarista vahvistimelle jos haluaa kuunnella Putouksen mölinää oikeista kaiuttimista telkkarin kaiuttimien sijaan.
Paras ominaisuus ARC:issa + vanhassa Denonissani oli, että en tarvinnut Denonin kaukosäädintä. Se käynnistyi kun telkkari käynnistyi ja sammui kun sammutin telkkarin. Lisäksi äänenvoimakkuutta pystyi säätämään telkkarin kaukosäätimellä.
Tuo ohjaus on eri. Se on HDMI CEC ominaisuus.
 

JTO

Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
394
Sori, mutta pakko vielä kysyä jos joku sattuu tietämään tuolta vaffarin asetuksista mitä assign mode zone2 tarkoittaa? Siinä on useampia vaihtoehtoja mikä on oikea vaihtoehto 2.0 järjestelmälle? Zone2, front b, bi-amped? Mitä tarkoittaa ku jos valitsen vaikka front b kajareiden päällä lukee pre? Jos valitsen zero2 ei lue kajareiden päällä pre? Jotenkin en tajua mitä toi mahtaa tarkoittaa??
Jos ymmärsin oikein, niin sulla on ilmeisesti yksi aktiivikaiutinpari vahvistimen jatkeena kiinni, ja zone 2 -toiminto ei ole käytössä. Itselläni on sama vahvistin ja myös Genelecin kaiuttimia siinä kiinni.

Tuo asetus liittyy siihen, että jos käytät zone 2 -toimintoa (eli eri kuva ja ääni samasta vahvarista vaikkapa toiseen huoneeseen), niin miten vahvistin toimii siinä yhteydessä.
  • Zone 2: zone 2 -kaiutinliitännät varataan zone 2:lle
  • Front B: zone 2 -kaiutinliitännät varataan toiselle etukaiutinsetille
  • Bi-amped: zone 2 -kaiutinliitännät ovat etukaiuttimien käytössä, eri elementeille on näin omat vahvistimensa
Sillä ei ole tässä tapauksessa merkitystä minkä asetuksen valitset, sillä päätevahvistimet eivät ole käytössä lainkaan aktiivikaiuttimien kanssa.

Tuo pre-ilmoitus tarkoittaa, että vahvistin antaa vain esivahvistinlähdön zone 2:lle, jolloin linjatasoinen zone 2:lle tarkoitettu äänisignaali pitää vielä erikseen vahvistaa. Mikäli et käytä zone 2:sta ollenkaan, niin tällä tiedolla ei ole merkitystä.
 
Liittynyt
06.03.2018
Viestejä
44
Hifistudio on ainakin mainostanut tekevänsä kotikäyntejä. En ole sen tarkemmin katsonut mitä palveluita tarjoavat.

Jos sattuu siis paikkakunnalta löytymään HifiStudio - Parempaa kuvaa ja äänentoistoa jo vuodesta 1981
Kannattaa ainakin kysyä.
Kiitos tästä tiedosta. Olin yhteydessä hifistudioon sieltä tullaan säätämään ei tarvi mun pähkäillä enempää asiaa. :)

Tarvii katsoa mitä se tekee jos siinä oppis jatkoon jotain. Muutenkin hyvä kun saa ”vieraankorvan” arvioimaan asiaa. Pystyyhän sitä sitten aina itse viilailemaan jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
06.03.2018
Viestejä
44
Jos ymmärsin oikein, niin sulla on ilmeisesti yksi aktiivikaiutinpari vahvistimen jatkeena kiinni, ja zone 2 -toiminto ei ole käytössä. Itselläni on sama vahvistin ja myös Genelecin kaiuttimia siinä kiinni.

Tuo asetus liittyy siihen, että jos käytät zone 2 -toimintoa (eli eri kuva ja ääni samasta vahvarista vaikkapa toiseen huoneeseen), niin miten vahvistin toimii siinä yhteydessä.
  • Zone 2: zone 2 -kaiutinliitännät varataan zone 2:lle
  • Front B: zone 2 -kaiutinliitännät varataan toiselle etukaiutinsetille
  • Bi-amped: zone 2 -kaiutinliitännät ovat etukaiuttimien käytössä, eri elementeille on näin omat vahvistimensa
Sillä ei ole tässä tapauksessa merkitystä minkä asetuksen valitset, sillä päätevahvistimet eivät ole käytössä lainkaan aktiivikaiuttimien kanssa.

Tuo pre-ilmoitus tarkoittaa, että vahvistin antaa vain esivahvistinlähdön zone 2:lle, jolloin linjatasoinen zone 2:lle tarkoitettu äänisignaali pitää vielä erikseen vahvistaa. Mikäli et käytä zone 2:sta ollenkaan, niin tällä tiedolla ei ole merkitystä.
Loistava viesti tämä selitti paljon.

Eli toisin sanoen koska en käytä mitään monihuone juttuja sillä ei ole mitään merkitystä mitä sieltä asetuksista näistä valitsee?
 

Warfe

Insinööri
Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 618
Tuolla aika halvalla Marantz SR6011, postaushetkellä £549.99 ...

Ainakin vielä toissavuonna noi toimitti kiltisti (ja suht. edullisesti) Suomeen. (Tuo on tosiaan siis 9-kanavainen vaffistin ja täälläkin suositeltu Denon AVR X 3300 on 7-kanavainen, muuten aika samat sisuskalut ja ominaisuudet..)
Tää on niin tätä. Saksasta 760eur ostettuna luulin että ei tule saamaan halvemmalla, mutta näköjään väärässä :D
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
No sehän on täysin tarpeista kiinni. Itse en (tykittelijänä) tee hevon helvettiä eARC:lla vaan mielummin nautin useammasta kanavasta. + Tokihan telkkarissa pitää olla myös eARC tuki..

Are you planning to connect your sources to the TV or AVR. eARC doesn't matter unless your passing lossless audio from the TV to receiver. I have all my devices (blu ray, 4K BD, etc) connected directly to the AVR so I get lossless anyway. unless the C7 apps send lossless audio (which I don't think they do) then a 2016 model is fine.

^- tuossakin ihan fiksu pointti eARCiin liittyen.

Kuten sanoin.. ne tarpeet... (esim Netflix lähettää DD+:aa mikä ei todellakaan ole lossless, mikäpä muuten lähettää eARCia hyödyntävää lossless audioo atm ?.. aivan..)
Itse ajattelin lähinnä sitä skenaariota, että kun tulee koko ajan päivityksiä kuvaformaatteihin, niin on riski, että ennen pitkää tulee taas jokin formaatti, joka ei menekään siitä vahvistimesta läpi. Sitten ratkaisuna on joko kaksi piuhaa lähdelaitteesta tai HDMI ARC:n käyttäminen. Eka ratkaisu ei toimi esim. pelikonsolien kanssa, koska niissä on vain yksi HDMI-lähtö. Miten mahtaa olla, kun tulee esim. Xboxeihin Freesync 2. Meneeköhän vahvistimesta kiltisti läpi, vai pitääkö kytkeä suoraan töllöön? Jos ei, ja sama härveli on UHD Blu-ray-soittimena, niin siinä sitten katoaa HD-äänet ilman eARC:ta. Tämä on vain yksi mahdollinen skenaario, ja kukaan ei tiedä, että mitä kuvaformaatteja on käytössä 5 vuoden päästä. Itse ainakin toivon hyvän vahvistimen toimivan 10 vuotta käytössä. Nykyinen on siihen jo päässyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Itse ajattelin lähinnä sitä skenaariota, että kun tulee koko ajan päivityksiä kuvaformaatteihin,
Seuraava isompi & kokonaisvaltaisempi päivitys taitaa olla vajaa reilun vuoden päässä siintävä hdmi 2.1 josta on hyötyä joillekkin ja joillekin taas ei. Se toki mahdollistaa hienoja asioita, mutta jokaisen mietittäväksi jää onko ne miten järkeviä. Silti en yhdy tuohon "koko ajan tulee" päivityksiä väitteeseen.
Miten mahtaa olla, kun tulee esim. Xboxeihin Freesync 2. Meneeköhän vahvistimesta kiltisti läpi, vai pitääkö kytkeä suoraan töllöön? Jos ei, ja sama härveli on UHD Blu-ray-soittimena, niin siinä sitten katoaa HD-äänet ilman eARC:ta.
Paha sanoa... tuohon yhtälöön pitää toki lisätä myös se telkkarin vrr tuki. Käsittääkseni siis Freesync 2 päivityksessä mahdollistetaan tuon VRR:n toiminta. Tämä tosin ei taida liittyä eARCiin millään tapaa. Enkä myöskään näe miksei konsolia voisi käyttää UHD -soittimena oli freesync2 tai ei. Välttämättä laite joka saa eARC päivityksen ei saa VRR päivitystä.
kukaan ei tiedä, että mitä kuvaformaatteja on käytössä 5 vuoden päästä. Itse ainakin toivon hyvän vahvistimen toimivan 10 vuotta käytössä. Nykyinen on siihen jo päässyt.
Ei tiedäkään. Sinä voit toki vaihtaa vahvistimen silloin kun siltä tuntuu . Itse vaihdan about vuoden tai parin välein, yleensä silloin kun uutta järkevää laitosta saa fiksulla hinnalla ja omalla vanhalla on vielä jälleenmyyntiarvoa. Jos 10v pitäisi jollain laitteella pärjätä niin sitten kannattaisi suosiolla odottaa kunnon HDMI 2.1 laitteita ja unohtaa nämä puolivillaiset firmispäivitysromppeet kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Ei tiedäkään. Sinä voit toki vaihtaa vahvistimen silloin kun siltä tuntuu . Itse vaihdan about vuoden tai parin välein, yleensä silloin kun uutta järkevää laitosta saa fiksulla hinnalla ja omalla vanhalla on vielä jälleenmyyntiarvoa.
Joo, vaan jos suosittelee laitteita sillä silmällä, että niitä uskaltaa pitää vuoden tai pari ilman arvon romahdusta, niin se on oleellista tietoa suositusten lukijoiden kannalta. ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Joo, vaan jos suosittelee laitteita sillä silmällä, että niitä uskaltaa pitää vuoden tai pari ilman arvon romahdusta, niin se on oleellista tietoa suositusten lukijoiden kannalta. ;)
Arvo romahtaa heti ostovaiheessa, mutta ei edes viittä vuotta taida mikään laite pysyä kunnolla ajan tasalla nykypäivänä (jos siis halutaan kaikesta uudesta ilmestyvästä ottaa ilo irti). Hyvä jos vuoden pari pysyy messissä. Firmikset eivät tätä pelasta.

Kuten sanoin, hommaataan oikea laite oikeaan tarpeeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Arvo romahtaa heti ostovaiheessa, mutta ei edes viittä vuotta taida mikään laite pysyä kunnolla ajan tasalla nykypäivänä (jos siis halutaan kaikesta uudesta ilmestyvästä ottaa ilo irti). Hyvä jos vuoden pari pysyy messissä. Firmikset eivät tätä pelasta.

Kuten sanoin, hommaataan oikea laite oikeaan tarpeeseen.
Juuri näin. Jos tarvitsee Atmosta, niin sitten sellainen. Pointtini oli kuitenkin se, että äänipuolen uusia standardeja tulee huomattavasti harvemmin kuin kuvapuolen. Jos pystyy viemään kuvan AV-vahvistimen ohi, niin sillä AV-vahvistimella pärjää pitkäänkin, koska äänipuoli päivittyy melko harvoin. eARC on tuollainen melko harvinainen äänipuolen päivitys. Sillä ei vielä ole suurempaa merkitystä, mutta odotellaanpa pari vuotta ja katsotaan sitten uudestaan.

Se pitää kyllä tuon Marantz SR6011:n hyväksi sanoa, että se tukee sentään Dolby Digital Plussaa ARC:n läpi, vaikka virallisesti se on vasta eARC-speksissä mukana.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
243
Melkoinen ääripää mielestäni, jos vuoden välein vaihtaa vahvistinta tai aina kun jotain uutta mukavaa tulee markkinoille.

Itsellä ollut sama AV-vahvistin nyt 20 vuotta ja hyvin kuuluu äänet. Tosin ehkä se vaikuttaa hieman, että kaiuttimia on aina ollut vain 2 kappaletta ja äänet tulevat vahvistimeen analogisesti.

Jos tästä jää se mielikuva, että tuohan on ihan paska setuppi, niin kyllä noista Magnateista lähtee huomattavasti parempi ääni kuin telkkarin kaiuttimista ja lähteinä on SD/HD TV, Bluray, radio ja bluetooth mokkula.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Melkoinen ääripää mielestäni, jos vuoden välein vaihtaa vahvistinta tai aina kun jotain uutta mukavaa tulee markkinoille.

Itsellä ollut sama AV-vahvistin nyt 20 vuotta ja hyvin kuuluu äänet. Tosin ehkä se vaikuttaa hieman, että kaiuttimia on aina ollut vain 2 kappaletta ja äänet tulevat vahvistimeen analogisesti.
Äänentoistoasiat ovat hyvin helppoja, jos vain 2 kanavaa riittää. :)
 
Liittynyt
06.03.2018
Viestejä
44
Pakko kysyy vielä semmoista, että kun olen liittänyt vahvarin X3300W hdmi arc:n ja tv:n hdmi arc:n. Päätin liittää ps4:n suoraan tv:n ja ääni kuuluu hyvin. Miten mahdollista? Jakaako tv äänen ps4:lle kerta ääni kuuluu? Onko äänessä mitään eroja / jäänkö jostain paitsi 2.0 systeemi käytössä? Haittaako se onko ps4 suoraan tv:ssä tai vahvarissa kiinni? Meinaan syy tässä se miksi jouduin laittamaan ps4:n suoraan tv:n hdmi:n hdr kuva toimii näin oikein. Jos laitan ps4 pron suoraan vahvariin niin hdr kuva asetuksen kuin laittaa tv:stä päälle kuva alkaa pätkimään aina silloin tällöin. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Äänentoistoasiat ovat hyvin helppoja, jos vain 2 kanavaa riittää. :)
On todella joo. Mukaan mahtuu myös niitä kelle riittää finnairin koneesta vuonna miekka pöllityt kuulokkeet 20vuoden ajaksi ja kaikki muu on turhuutta ja hifistelyä. (autoa toki voi vaihtaa vuoden välein ja upottaa rahansa viinaan + tupakkaan.. mut auta armias jos joku vaihtaa vaffia)
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Pakko kysyy vielä semmoista, että kun olen liittänyt vahvarin X3300W hdmi arc:n ja tv:n hdmi arc:n. Päätin liittää ps4:n suoraan tv:n ja ääni kuuluu hyvin. Miten mahdollista?
ARC (Audio Return Channel) kierrättää äänet, mutta vain 2 kanava PCM, Dolby Digital(+) ja DTS menee läpi eli samat mitkä menee wanhalla optical/coax S/PDIF:llä.
 

latee77

Team Ryzen
Team NVIDIA
RTX ON
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
5 051
ARC (Audio Return Channel) kierrättää äänet, mutta vain 2 kanava PCM, Dolby Digital(+) ja DTS menee läpi eli samat mitkä menee wanhalla optical/coax S/PDIF:llä.
Tämä tuli mieleen myös, eli jos laitan Xbox one X:n UHD soittimena telkkuun kiinni niin äänistä saan saman irti käytänkö ARC:ia vai laitanko Xboxin optisella tms vahvariin. Vahvistin ei tue 4k läpivientiä eikä Xboxissa ole kahta HDMI ulostuloa josta toisesta vois pölliä äänet.

Väliaikaisesti tingittävä Master Audio äänistä kunnes uusi UHD soitin tai vahvistin tulee taloon.
 
Liittynyt
06.03.2018
Viestejä
44
ARC (Audio Return Channel) kierrättää äänet, mutta vain 2 kanava PCM, Dolby Digital(+) ja DTS menee läpi eli samat mitkä menee wanhalla optical/coax S/PDIF:llä.
Ookoo. 2.0 systeemissä onko äänessä valtavaa eroa äänessä? Osaatko sanoa noin käytönnössä?

Toiseksi jos laitan toiseen hdmi paikkaan ku arc vanhvarin kiinni niin meneekö äänet läpi mitenkään? Siis ajattelin jos toi arc hdmi ei tykkää tosta hdr kuvasta ja toisessa hdmi paikassa toimisi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 410
Ookoo. 2.0 systeemissä onko äänessä valtavaa eroa äänessä? Osaatko sanoa noin käytönnössä?

Toiseksi jos laitan toiseen hdmi paikkaan ku arc vanhvarin kiinni niin meneekö äänet läpi mitenkään? Siis ajattelin jos toi arc hdmi ei tykkää tosta hdr kuvasta ja toisessa hdmi paikassa toimisi?
Osta laadukkaampi kaapeli, auttanee hdr vaivaan.
 
Liittynyt
18.03.2018
Viestejä
788
Moi kaikille.Tuli hommattua Denon AVR-2400W+LG B7 töllö.Minkälaista Hdmi kaapelia porukka suosittelee käytössä Ps4+BluRay+Gtx970.Katselin jotain halpoja kaapeleita esim Puuilo tai Biltema.Kysymys kuuluu ,että tekeekö niillä mitään?Kiitos vastauksista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 105
Moi kaikille.Tuli hommattua Denon AVR-2400W+LG B7 töllö.Minkälaista Hdmi kaapelia porukka suosittelee käytössä Ps4+BluRay+Gtx970.Katselin jotain halpoja kaapeleita esim Puuilo tai Biltema.Kysymys kuuluu ,että tekeekö niillä mitään?Kiitos vastauksista.
Tekee jos vedot on metrin pari ja kaapeli mallia high speed.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 583
Moi kaikille.Tuli hommattua Denon AVR-2400W+LG B7 töllö.Minkälaista Hdmi kaapelia porukka suosittelee käytössä Ps4+BluRay+Gtx970.Katselin jotain halpoja kaapeleita esim Puuilo tai Biltema.Kysymys kuuluu ,että tekeekö niillä mitään?Kiitos vastauksista.
Riippuu pituudesta. Itselläni on noissa lyhyissä riittänyt ainakin vielä (fullhd) "parin euron paukkulanka" HDMI:t, mutta tykille pitikin sitten hankkia parempilaatuinen kaapeli, vaika pituutta ei ollut kuin se 8m.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 864
Onkos Denonin/Marantzin 2018 malleista kuulunu mitää uutisia ? Ei oo omaan silmään mitää vielä näkyny.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
243
On todella joo. Mukaan mahtuu myös niitä kelle riittää finnairin koneesta vuonna miekka pöllityt kuulokkeet 20vuoden ajaksi ja kaikki muu on turhuutta ja hifistelyä. (autoa toki voi vaihtaa vuoden välein ja upottaa rahansa viinaan + tupakkaan.. mut auta armias jos joku vaihtaa vaffia)
Ontuva vertaus: hieman eri asia onko käytössä jotain susipaskaa kamaa vai uusimmat featuret. Jos käytössä on pari pykälää vanhemmat laatuvehkeet, niin lakkaako se ääni kuulumasta kun markkinoille tulee eARC?

Näytti tänään katselemassani Blurayssa olevan kaksi ääniraitaa: DTS HD MA 5.1 ja stereo. Stereolla pääsi ihan hyvin tunnelmaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Ontuva vertaus: hieman eri asia onko käytössä jotain susipaskaa kamaa vai uusimmat featuret. Jos käytössä on pari pykälää vanhemmat laatuvehkeet, niin lakkaako se ääni kuulumasta kun markkinoille tulee eARC?

Näytti tänään katselemassani Blurayssa olevan kaksi ääniraitaa: DTS HD MA 5.1 ja stereo. Stereolla pääsi ihan hyvin tunnelmaan...
LFE ei tule stereosta. Se on oikeastaan paras syy hankkia se AV-vahvistin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 406
Viestejä
4 197 891
Jäsenet
70 903
Uusin jäsen
peeki7i

Hinta.fi

Ylös Bottom