Autosta luopuminen

Todella vaikeaa saada kokonaiskulut alle 250e kuussa, ellei käy hyvä tuuri. Halpa auto ilman kaskoa, niin tuo 250e/kk on kuitenkin mahdollinen. Arvonaleneman lisäksi kannattaa laskea mukaan ainakin 5% korkokuluja menetettynä sijoitusrahana.
 
Jos miettii, mihin tarvitsen oikeasti autoa, niin kesällä mökille kulkemiseen ja talvella hiihtolatujen ääreen pääsemiseksi. Myös muutamia reissuja tulee vuodessa, mutta niihin voisi varmaan lainata vanhempien autoa.

Toisaalta sitten taas tulee kaikki tavaran ja ostoksien kuskaamiset ja huonolla kelillä liikkuminen. Lisäksi yksinkertaisesti rakastan ajamista ja tykkään autoista. Auto tuo vapautta ja usein on vain kiva lähteä ajelemaan ilman määränpäätä hyvät musat soiden. Autoilu on ihan pirun kallista ja olisin varmasti paljon rikkaampi, jos en koskaan olisi ostanut autoa. Toisaalta tämä on se elämä, minkä olen valinnut.

Varmaan auton korvikkeeksi hankkisin sähköläskipyörän. Pidemmätkään arkireissut ja painavien ostosten kuskaaminen repussa ei haittaisi sähköllä. Talvella taas ei haittaisi, vaikka teitä ei olisi vielä aurattu ja hiihdon sijaan voisi ajella talvipolkuja. Mökkeily olisi vain edelleen ongelma. Eläkkeellä olevien vanhempien kyydillä olisi aika vaikea kulkea sinne, kun itse käy töissä ja aikataulut aivan erilaisia. Gravel-pyörällä voisi kulkea mökille muuten, mutta tavarat ja ruuat painaisivat aika paljon.
 
Mun syy haluun hankkia auto on lähiseutumatkailu, kalastus, eräily. Fillarilla ja uberilla pääsee vähän matkaa, omalla autolla kauemmas. Kauppareissut sun muut kotitoimituksella tyyliin allaoleva kuva. Kai ne kantais kamat jääkaappiin asti, mutta ennemmin kannan ne itse sisälle tuosta ulko-ovelta. Automatkat huomioonottaen säästi kuvan toimituksella 2h aikaa + ei tarvinut tehdä ei päätöksiä sipsi, karkkihyllyn ja jäätelöpakastimen kohdalla.
1727625541435.png
 
Ruokitaankohan tässä trollia? Aloittaja ei kerro omasta autotilanteestaan mitään yksityiskohtaista vaan hyvin ylimalkaisen könttäsumman ja kantavana ajatuksena näyttää olevan tämä autoilun kustannusten aliarviointi. Siitä onkin aloituksessa melkoinen eepos ja teema toistuu monessa vastauksessa.

Kun joku toteaa, että halvemmallakin pääsee, niin

Sitten kuitenkin


Aloittajalle ei kuitenkaan ole juolahtanut mieleen kokeilla autotonta elämää itse:


Noin yleisesti, olen pannut merkille, että eräissä piireissä ollaan kovin huolestuneita siitä, että ihmisten omaisuus on suuren osan aikaa käyttämättömänä (vrt. "tyhjänpanttina ison osan ajasta parkkipaikalla") ja se pitäisi sosialisoida yhteiseen käyttöön.
No mikä tästä tekee trollia? Kunhan vain pohdiskelin asiaa ja halusin lähinnä kokemuksia henkilöiltä, joilla on ollut auto, mutta luopuneet siitä vapaaehtoisesti. Itselläni on tällä hetkellä auto ja nuo on todelliset kustannukset autoilulleni ja näkisin, että ne on matalammasta päästä, koska ajan vain n. 10 000km vuodessa.
 
Itsellä se onni, että työpaikalta saa 400€/vuosi tuota työmatkaetua, jolla taitaa lähes saada vuosilipun bussiin. Itsellä kaverit asuvat kävelymatkan päässä ja isoihin kauppoihin alle kilometrin matka, niin sinänsä voisi olla helppoakin kokeilla autottomuutta.
Minulla oli vuoden auto tallissa, siinä huomasi helposti ettei autoa tarvinnut. Eli se oli muttei tullut käytettyä. Seisontaan laittamalla voi kanssa kokeilla, jos autoa tulee kuitenkin käytettyä tarpeettomiin ajoihin. Vaikuttaisi, että sinulla auto on mukavuusvaruste. Pystyisit olemaan ilman autoa, mutta haluatko sitä?
 
Kolmen muun talouden kokemuksia on ja niiden perusteella ei tule kuuloonkaan niin kauan kun kehä 3 ulkopuolella asutaan. Autot voisi tietysti olla edullisempi tai jotain mutta ilman ei tule toimeen. Ennen lapsia kun asuttiin kaupungilla ja kuljin fillarilla töihin niin siinä oli se kiva puoli ettei ollut juuri mitään väliä mitä auto kulutti. 20l/100km oli ihan OK kun kilometrejä tuli niin vähän.

Vierestä seurattuja:

1. Reilu 50 v kollega, asui vaimonsa kanssa kahdestaan esikaupunkialueella, lapsi jo aikuinen. Kehuskeli miten paljon säästää rahaa kun myi autot pois mutta oli jatkuvasti kyselemässä mihin suuntaan kukakin on menossa jos vaikka pääsisi kyydissä. Lainasi jonkin verran lasten autoja ja lopulta taisivat ostaa yhden auton.

2. Pääkaupunkiseudun ytimessä asuva lapsiperhe jossa uravanhemmat. Kaikki oli kuulemma hienosti ilman autoa. Hän jonka kanssa työskentelin oli lähes poikkeuksetta aina myöhässä ja osalistui teams palavereihin samalla kun kikkaili jossain julkisissa. Kollegoita vähän häiritse, ehkä itse oli tyytyväinen.

3. Yksin asuva pienessä kaupungissa ja osa-aikaisia töitä, ei joka päivä. Omistaa auton mutta ei halua käyttää sitä koska halvempi kulkea bussilla. Meinaa lopettaa työt koska julkisilla työmatkoihin menee joku 4h päivässä, autolla vain 1,5h. Mutta autolla ajaessa suurin osa palkasta menisi sen kustannuksiin.
 
Todella vaikeaa saada kokonaiskulut alle 250e kuussa, ellei käy hyvä tuuri. Halpa auto ilman kaskoa, niin tuo 250e/kk on kuitenkin mahdollinen. Arvonaleneman lisäksi kannattaa laskea mukaan ainakin 5% korkokuluja menetettynä sijoitusrahana.

Meidän kakkosauto vm2003 Seat cordoba jolla itse käyn päivittäin töissä, eli lähes täysin kaupunkiajoa, voisi sopia verrokiksi ihmiselle "joka ei tarvitse autoa" maksoi 1650€ 8 vuotta sitten. Paskahan tuo on, mutta onpahan katto pään päällä ja takaluukku johon laittaa tavarat kaupasta.

Vakuutus ~240€/v
Autovero ~220€/v
Katsastus ~50€ Joskus on joutunut uusinnasta maksamaan parikymppiä lisää.
Bensaan muutama kymppi kuussa.

Joitain kymppejä on osiin mennyt silloin tällöin, enkä niitä nyt suuremmin ala muistelemaan, mutta seuraavat nyt tulee äkkiseltään mieleen. Viime vuonna meni takajarrujen osiin ja sytytystulppiin noin satanen, ehkä joka toinen vuosi on tullut öljyt ja suodatin vaihdettua :kahvi: Tuulilasin jouduin jossain vaiheessa ostamaan 350€ Kesärenkaat sain parivuotta sitten työkaverilta ilmaiseksi ja uudenveroisista talvirenkaista maksoin satasen. Nyt ulvoo takapyörän laakeri, että vähän toistasataa pitäisi niihin laittaa ja jakohihna pitäisi vaihtaa kun jaksaa.

Ei taitaisi sähköpyörää, skuuttia ja bussilippua saada noilla kuluilla.

Viime syksynä pohdin jos olisi ostanut uudemman, mutta tuossa parin tonnin hintaluokassa ei pahemmin parempiakaan ollut, ostin sitten moottoripyörän:cigar:
 
Viimeksi muokattu:
Noin yleisesti, olen pannut merkille, että eräissä piireissä ollaan kovin huolestuneita siitä, että ihmisten omaisuus on suuren osan aikaa käyttämättömänä (vrt. "tyhjänpanttina ison osan ajasta parkkipaikalla") ja se pitäisi sosialisoida yhteiseen käyttöön.
Näiden "piirien" laskelmatkaan eivät enää pidäkkään jos mahdollisuus auton käyttöön lasketaan käyttöasteeseen mukaan. Sehän se monen tavaran hankinnan tosiasiallinen peruste on, eikä 100% käyttö kolmessa vuorossa. Itselleni sinällään ihan sama tuleeko joku bussilla, junalla vai millä hakemaan kunhan se pihaan tulee sinä aikana kun avaan koti oven ja kävelen hypotettisen autoni paikalle. Saa olla aika hyvät toimitusketjut.
 
Minulla oli vuoden auto tallissa, siinä huomasi helposti ettei autoa tarvinnut. Eli se oli muttei tullut käytettyä. Seisontaan laittamalla voi kanssa kokeilla, jos autoa tulee kuitenkin käytettyä tarpeettomiin ajoihin. Vaikuttaisi, että sinulla auto on mukavuusvaruste. Pystyisit olemaan ilman autoa, mutta haluatko sitä?
Nykyäänhän auton voi laittaa seisontaan verkkoasioinnin kautta, joten aika helppo tuota on kokeilla. Pitää sitten vain muistaa ottaa takaisin käyttöön, jos sille tuleekin tarvetta.

Jos on joku halpa käytettynä ostettu auto jossa ei ole paljoa rahaa kiinni, niin eipä siitä nyt välttämättä kovin paljoa kulujakaan tule jos sillä ei paljoa aja.
 
2. Pääkaupunkiseudun ytimessä asuva lapsiperhe jossa uravanhemmat. Kaikki oli kuulemma hienosti ilman autoa. Hän jonka kanssa työskentelin oli lähes poikkeuksetta aina myöhässä ja osalistui teams palavereihin samalla kun kikkaili jossain julkisissa. Kollegoita vähän häiritse, ehkä itse oli tyytyväinen.
Itse sanoisin, että myöhästely on tyypillisesti luonteenpiirre. Työmatkan pituus julkisilla pitäisi olla kyllä tiedossa. Jos myöhästyy palaverista, on lähtenyt liian myöhään liikkeelle. Asia erikseen on se, jos työ edellyttää päivän aikana sukkulointia paikasta toiseen.
 
Meidän kakkosauto vm2003 Seat cordoba jolla itse käyn päivittäin töissä, eli lähes täysin kaupunkiajoa, voisi sopia verrokiksi ihmiselle "joka ei tarvitse autoa" maksoi 1650€ 8 vuotta sitten. Paskahan tuo on, mutta onpahan katto pään päällä ja takaluukku johon laittaa tavarat kaupasta.

Vakuutus ~240€/v
Autovero ~220€/v
Katsastus ~50€ Joskus on joutunut uusinnasta maksamaan parikymppiä lisää.
Bensaan muutama kymppi kuussa.

Joitain kymppejä on osiin mennyt silloin tällöin, enkä niitä nyt suuremmin ala muistelemaan, mutta seuraavat nyt tulee äkkiseltään mieleen. Viime vuonna meni takajarrujen osiin ja sytytystulppiin noin satanen, ehkä joka toinen vuosi on tullut öljyt ja suodatin vaihdettua :kahvi: Tuulilasin jouduin jossain vaiheessa ostamaan 350€ Kesärenkaat sain parivuotta sitten työkaverilta ilmaiseksi ja uudenveroisista talvirenkaista maksoin satasen. Nyt ulvoo takapyörän laakeri, että vähän toistasataa pitäisi niihin laittaa ja jakohihna pitäisi vaihtaa kun jaksaa.

Ei taitaisi sähköpyörää, skuuttia ja bussilippua saada noilla kuluilla.

Viime syksynä pohdin jos olisi ostanut uudemman, mutta tuossa parin tonnin hintaluokassa ei pahemmin parempiakaan ollut, ostin sitten moottoripyörän:cigar:
Kustannukset vaihtelevat, esim. pelkkä auton säilyttäminen kadun varressa voi maksaa Helsingissä 720 e/vuosi. Pelkästään sillä saa jo AB-vyöhykkeen lipun vuodeksi.
 
Jos liikkuminen on esim Kehä1:n sisältä sinne ydinkeskustaan, niin ihan vain pysäköinnin haasteellisuuden takia varmaan itse käyttäisin vain julkisia. Toki jos yhtään kauempaa lähtee, niin sitten tilanne muuttuu, jos matka-aikaa tule toista tuntia. Eikä välttämättä edes juna kulje, vaan pitää mennä keikkuvaan bussiin voimaan pahoin.

Onneksi ei itse tarvitse keskustaan mennä, ei autolla eikä millään, joten pysäköintiongelmat ei minua niin pahasti kosketa, vaikka toki Sellon parkkihalli on monesti ruuhka-aikoina todella täynnä ja on kieltämättä ikävä niihin pieniin kaupunkeihin, joissa vaan ajoi suoraan eteen parkkiin, ilman että välttämättä edes yhtään liikennevaloa reitillä.

En ole ikinä edes arvioinut, että kuinka paljon kalliimpi tai halvempi tuo lähikauppa (K-market) on jos laskee autoilun kustannukset sinne Prismaan. Mutta kun ei sieltä k-kaupasta saa kaikkea mitä haluan, niin välillä pakko ajella kauemmaksi ostoksille.

Aika paljon tiedän kavereita keillä ei autoa. Ovat kyllä usein nuorempaa väkeä, ei perhettä, ei välttämättä edes aviossa, joten tuollaisille city-bilettäjille auto on varmasti viimeinen mihin haluaa rahansa laittaa.

Taitaa vähemmän olla lapsiperheitä ilman autoja. Oli minun opiskeluaikana yksi viherhippi kaveri, ja kun sai lopulta perheen lisäystä, niin kyllä tämäkin vanha yksityisautoilun vastustaja lähti autokouluun. Toki jos on niin viherhippi että vain sossun elätti, niin sitten ei tarvii murehtia että ehtii lapset viemään ja hakemaan tarhasta ja töissäkin käydä sen 8h per päivä :lol:
 
Ihan hyvin meillä pärjättiin kahden hengen taloudessa 6 vuotta ilman autoa kehä I ja III välissä asuttiin. Työmatkat fillarilla tai julkisilla. Kauppoja ja muita palveluita oli riittävästi lähistöllä. Hyvin harvoin piti Helsingin keskustaan lähteä minkään kaupan tai palvelun perään. Tuo oli vielä aikaa kun ruokakaupoista ei voinut tilata kotiin.

Haluttiin sitten enemmän asumismukavuutta, kuin mitä kerrostalo voi tarjota, niin piti autokin taas laittaa. Jos olisi jatkettu asumista samassa paikassa, ei olisi vieläkään autoa.
 
Nykyäänhän auton voi laittaa seisontaan verkkoasioinnin kautta, joten aika helppo tuota on kokeilla. Pitää sitten vain muistaa ottaa takaisin käyttöön, jos sille tuleekin tarvetta.

Jos on joku halpa käytettynä ostettu auto jossa ei ole paljoa rahaa kiinni, niin eipä siitä nyt välttämättä kovin paljoa kulujakaan tule jos sillä ei paljoa aja.
Minulla oli alle kahden tonnin autoja ja tuo yksilö yhdessä anopin kanssa.ei tainnut tulla edes jerran kuussa ajoja, autotalli taisi olla 50e kuussa eli tosi halpa. Mersu tuli 250e kuussa alle 10tkm vuodessa, laskettu kaikki kulut pesuja myöten. Excelissä oli helppo laskea, kun sain myytyä ja sitä kautta kulut ajan tasalle.

Paljon on tuuripeliä noilla halvoilla, pommin ostaessa voi tulla kalliiksi. Tosin ei niin kalliiksi kuin uusi. Lisäksi omat taidot vaikuttavat, osaavalle tuo on ehdottomasti halvin kun korjaukset voi tehdä itse.

Jos tarvitsee autoa kaksi kertaa kuussa, niin kannattaa miettiä olisiko autottomuus parempi. Jos taas tarvitsee kerran viikossa, niin oma auto on hyvä olla olemassa. Nykyään tulee ajettua 3-4 kertaa viikossa paikkakunnan vaihtamisen takia. Tuleehan tuossa kerralle hintaa, mutta on vapaa liikkumaan. En ole vielä laskenut kilometrikuluja, luultavasti noin euron per kilometri. Tonnin autolla meni noin 60 senttiä per kilometri.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 188
Viestejä
4 417 275
Jäsenet
73 326
Uusin jäsen
Juha Ojanpää

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom