Autosta luopuminen

Todella vaikeaa saada kokonaiskulut alle 250e kuussa, ellei käy hyvä tuuri. Halpa auto ilman kaskoa, niin tuo 250e/kk on kuitenkin mahdollinen. Arvonaleneman lisäksi kannattaa laskea mukaan ainakin 5% korkokuluja menetettynä sijoitusrahana.
 
Jos miettii, mihin tarvitsen oikeasti autoa, niin kesällä mökille kulkemiseen ja talvella hiihtolatujen ääreen pääsemiseksi. Myös muutamia reissuja tulee vuodessa, mutta niihin voisi varmaan lainata vanhempien autoa.

Toisaalta sitten taas tulee kaikki tavaran ja ostoksien kuskaamiset ja huonolla kelillä liikkuminen. Lisäksi yksinkertaisesti rakastan ajamista ja tykkään autoista. Auto tuo vapautta ja usein on vain kiva lähteä ajelemaan ilman määränpäätä hyvät musat soiden. Autoilu on ihan pirun kallista ja olisin varmasti paljon rikkaampi, jos en koskaan olisi ostanut autoa. Toisaalta tämä on se elämä, minkä olen valinnut.

Varmaan auton korvikkeeksi hankkisin sähköläskipyörän. Pidemmätkään arkireissut ja painavien ostosten kuskaaminen repussa ei haittaisi sähköllä. Talvella taas ei haittaisi, vaikka teitä ei olisi vielä aurattu ja hiihdon sijaan voisi ajella talvipolkuja. Mökkeily olisi vain edelleen ongelma. Eläkkeellä olevien vanhempien kyydillä olisi aika vaikea kulkea sinne, kun itse käy töissä ja aikataulut aivan erilaisia. Gravel-pyörällä voisi kulkea mökille muuten, mutta tavarat ja ruuat painaisivat aika paljon.
 
Mun syy haluun hankkia auto on lähiseutumatkailu, kalastus, eräily. Fillarilla ja uberilla pääsee vähän matkaa, omalla autolla kauemmas. Kauppareissut sun muut kotitoimituksella tyyliin allaoleva kuva. Kai ne kantais kamat jääkaappiin asti, mutta ennemmin kannan ne itse sisälle tuosta ulko-ovelta. Automatkat huomioonottaen säästi kuvan toimituksella 2h aikaa + ei tarvinut tehdä ei päätöksiä sipsi, karkkihyllyn ja jäätelöpakastimen kohdalla.
1727625541435.png
 
Ruokitaankohan tässä trollia? Aloittaja ei kerro omasta autotilanteestaan mitään yksityiskohtaista vaan hyvin ylimalkaisen könttäsumman ja kantavana ajatuksena näyttää olevan tämä autoilun kustannusten aliarviointi. Siitä onkin aloituksessa melkoinen eepos ja teema toistuu monessa vastauksessa.

Kun joku toteaa, että halvemmallakin pääsee, niin

Sitten kuitenkin


Aloittajalle ei kuitenkaan ole juolahtanut mieleen kokeilla autotonta elämää itse:


Noin yleisesti, olen pannut merkille, että eräissä piireissä ollaan kovin huolestuneita siitä, että ihmisten omaisuus on suuren osan aikaa käyttämättömänä (vrt. "tyhjänpanttina ison osan ajasta parkkipaikalla") ja se pitäisi sosialisoida yhteiseen käyttöön.
No mikä tästä tekee trollia? Kunhan vain pohdiskelin asiaa ja halusin lähinnä kokemuksia henkilöiltä, joilla on ollut auto, mutta luopuneet siitä vapaaehtoisesti. Itselläni on tällä hetkellä auto ja nuo on todelliset kustannukset autoilulleni ja näkisin, että ne on matalammasta päästä, koska ajan vain n. 10 000km vuodessa.
 
Itsellä se onni, että työpaikalta saa 400€/vuosi tuota työmatkaetua, jolla taitaa lähes saada vuosilipun bussiin. Itsellä kaverit asuvat kävelymatkan päässä ja isoihin kauppoihin alle kilometrin matka, niin sinänsä voisi olla helppoakin kokeilla autottomuutta.
Minulla oli vuoden auto tallissa, siinä huomasi helposti ettei autoa tarvinnut. Eli se oli muttei tullut käytettyä. Seisontaan laittamalla voi kanssa kokeilla, jos autoa tulee kuitenkin käytettyä tarpeettomiin ajoihin. Vaikuttaisi, että sinulla auto on mukavuusvaruste. Pystyisit olemaan ilman autoa, mutta haluatko sitä?
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 340
Viestejä
4 427 498
Jäsenet
73 319
Uusin jäsen
Linde_8

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom