Autosi polttoaineen kulutus

Vertailuna:
Volvo XC70 2015 D4 AWD AT, 1150 km puhdas matka-ajo 7,48l/100km
Volvo V90 CC 2021 B4 AWD AT (kevythybridi), sama reitti matka-ajoa, 5,84l/100km

Molemmilla kerroilla ei oltu tien tukkeena ja ohi mentiin kun oli järkevää.

XC70 pitkän ajan keskikulutus (n. 80tkm) tankista mitattuna 8,46l/100km. Sisältää noin 70% kaupunkia/taajamaa. Webaston käyttö, kärryn veto ja kaikki kikkailut mukana lukemassa, kun on tankilla lukemat kirjattu. Alin tankillinen 5,96l/100km, korkein kulutus tankillisella 11,66l/100km
 
Viimeksi muokattu:
Miten paljon noihin ajotietokoneen ilmoittamiin luotatte tai teette tarkistuksia tankkaamalla piripintaan litrat ja jakamalla kuljetulla matkalla? Varmaan uudehkoissa autoissa toimii yllättävän tarkasti, mutta itsellä oli yksi tojo (corolla E130 1.6 vapari) jossa 100tonnin jälkeen alkoi tulla ihan uskomaton poikkeama todellisen lutkutuksen ja tietokoneen ilmoittaman kanssa, kun kojelaudassa luki jotain täysin utopistista 4 litraa satkulle, kun tankkauksin mittaamalla kulutus oli edelleen ihan samaa 7-8 litraa satkulle mitä koko auton historian. Auto lähti lopulta vaihtoon ihan muista syistä, mutta mikä vika missä selittäisi tuon heiton? Muuten auto toimi hyvin ilman ongelmia tai vikakoodeja.
 
Miten paljon noihin ajotietokoneen ilmoittamiin luotatte tai teette tarkistuksia tankkaamalla piripintaan litrat ja jakamalla kuljetulla matkalla? Varmaan uudehkoissa autoissa toimii yllättävän tarkasti, mutta itsellä oli yksi tojo (corolla E130 1.6 vapari) jossa 100tonnin jälkeen alkoi tulla ihan uskomaton poikkeama todellisen lutkutuksen ja tietokoneen ilmoittaman kanssa, kun kojelaudassa luki jotain täysin utopistista 4 litraa satkulle, kun tankkauksin mittaamalla kulutus oli edelleen ihan samaa 7-8 litraa satkulle mitä koko auton historian. Auto lähti lopulta vaihtoon ihan muista syistä, mutta mikä vika missä selittäisi tuon heiton? Muuten auto toimi hyvin ilman ongelmia tai vikakoodeja.

Itse olen pitänyt ajotietokoneen kulutuslukemaa lähinnä viitteenä, enkä tätä tietoa ole käyttänyt mihinkään. Pääsääntöisesti aina tankannut täyteen ja siitä saanut kulutukset.
 
Ei sitä hirmu usein tule laskettua todellista kulutusta. Kerran 2-3 kuukauteen noin? Ja melkein aina kun käy pidemmillä reissuilla kun yleensä on kulujenjakaja
 
vw passat 2.0 tdi 140hv neliveto 6-v manuaali. maantieajossa 7.1L/100km (pienin lukema mitä saanu kun ajanu hissukseen, käyttäen vakkaria ja yli 100kmh 6-vaihdetta)

aika janoinen peli. Taitaa olla vaan niin painava auto, ettei saa menee pienemmäl vaikka miten sukkasillaan ajaa. Tohon viel 1000€/vuosi verot jne.

kulutus katottu vaan ajotietokoneesta, en tiedä tarkkuudesta.
 
Miten paljon noihin ajotietokoneen ilmoittamiin luotatte tai teette tarkistuksia tankkaamalla piripintaan litrat ja jakamalla kuljetulla matkalla?

Uusi Skoda Kamiq heitti ensimäisellä täydellä tankilla 1 dl mitattuna versus ilmoitettuna, että tämä osui ainakin aika hyvin. Omaa kulutusta seuraan koko ajan mielenkiinnosta tankkauksien perusteella, en ajotietokoneella.
 
vw passat 2.0 tdi 140hv neliveto 6-v manuaali. maantieajossa 7.1L/100km (pienin lukema mitä saanu kun ajanu hissukseen, käyttäen vakkaria ja yli 100kmh 6-vaihdetta)

aika janoinen peli. Taitaa olla vaan niin painava auto, ettei saa menee pienemmäl vaikka miten sukkasillaan ajaa. Tohon viel 1000€/vuosi verot jne.

kulutus katottu vaan ajotietokoneesta, en tiedä tarkkuudesta.
Voisiko olla DPF tukossa (jos autossa sellainen on) joka lisäisi kulutusta? Ja eihän jarrut laahaa? Kyllä tuo pitäs matkassa 5-6l/100 km mennä ajotietokoneen mukaan nyt ainakin, eikä todellinenkaan siitä kaukana voi olla.

Mulla 1.6 TDI farkku Passat 6-v manuaalina syö pidemmässä matka-ajossa ajotietokoneen mukaan sen 4,7-5,2 l/100 km. Laskettu siellä 5 litran tuntumassa.
 
Voisiko olla DPF tukossa (jos autossa sellainen on) joka lisäisi kulutusta? Ja eihän jarrut laahaa? Kyllä tuo pitäs matkassa 5-6l/100 km mennä ajotietokoneen mukaan nyt ainakin, eikä todellinenkaan siitä kaukana voi olla.

Mulla 1.6 TDI farkku Passat 6-v manuaalina syö pidemmässä matka-ajossa ajotietokoneen mukaan sen 4,7-5,2 l/100 km. Laskettu siellä 5 litran tuntumassa.

ei oo dpf:ää.

mielestäni jarrutkaa ei laahaa, etupää ainakin just tarkistettu.

Spritmonitor.de:ssä 500 muuta samanlaisella pelillä ajelevaa:
1719509868471.png




:tdown:

edit: lisäsin hakuehtoihin 4motion:

Eli aika linjassa taitaa olla sit, selvästi toi nelivedon lisäpaino nostaa kulutusta?

Tosin luulis että pääsisin tohon ~6 litraan omalla ajotyylillä.

Toki ilmastointi huutaa täysillä näillä helteillä, varmaan 0,5L menee sen piikkiin.

1719510065151.png
 

Liitteet

  • 1719510005490.png
    1719510005490.png
    4,5 KB · Luettu: 3
ei oo dpf:ää.

mielestäni jarrutkaa ei laahaa, etupää ainakin just tarkistettu.

Spritmonitor.de:ssä 500 muuta samanlaisella pelillä ajelevaa:
1719509868471.png




:tdown:

edit: lisäsin hakuehtoihin 4motion:

Eli aika linjassa taitaa olla sit, selvästi toi nelivedon lisäpaino nostaa kulutusta?

Tosin luulis että pääsisin tohon ~6 litraan omalla ajotyylillä.

Toki ilmastointi huutaa täysillä näillä helteillä, varmaan 0,5L menee sen piikkiin.

1719510065151.png
Näyttäis kyllä olevan ihan linjassaan. Mulla meni myös ihan ohi että kyseessä on 4motion.
 
Kävin köröttelemässä i8:lla maanteitä noin 540km verran ja itse laskettu kulutus näytti 5,48L/100km + 4,8kwh matkan aikana ladattua sähköenergiaa + kotoolta akku täynnä, 5,2kwh (netto).
 
ei oo dpf:ää.

mielestäni jarrutkaa ei laahaa, etupää ainakin just tarkistettu.

Spritmonitor.de:ssä 500 muuta samanlaisella pelillä ajelevaa:
1719509868471.png




:tdown:

edit: lisäsin hakuehtoihin 4motion:

Eli aika linjassa taitaa olla sit, selvästi toi nelivedon lisäpaino nostaa kulutusta?

Tosin luulis että pääsisin tohon ~6 litraan omalla ajotyylillä.

Toki ilmastointi huutaa täysillä näillä helteillä, varmaan 0,5L menee sen piikkiin.

1719510065151.png
Ei se paino niinkään, vaan voimansiirron kitkat. Kyseessä lienee torsen neliveto, jos on ennen DPF aikakautta. Liekö vielä 5v aski?
 
Miten paljon noihin ajotietokoneen ilmoittamiin luotatte tai teette tarkistuksia tankkaamalla piripintaan litrat ja jakamalla kuljetulla matkalla? Varmaan uudehkoissa autoissa toimii yllättävän tarkasti, mutta itsellä oli yksi tojo (corolla E130 1.6 vapari) jossa 100tonnin jälkeen alkoi tulla ihan uskomaton poikkeama todellisen lutkutuksen ja tietokoneen ilmoittaman kanssa, kun kojelaudassa luki jotain täysin utopistista 4 litraa satkulle, kun tankkauksin mittaamalla kulutus oli edelleen ihan samaa 7-8 litraa satkulle mitä koko auton historian. Auto lähti lopulta vaihtoon ihan muista syistä, mutta mikä vika missä selittäisi tuon heiton? Muuten auto toimi hyvin ilman ongelmia tai vikakoodeja.

Joskus käpistelin sellaisen obd porttiin asennettavan jälkiasennusajotietokoneen kanssa. Se laski auton kulutuksen ilmamassamittarin lukeman pohjalta, joka käytännössä korreloi aika tarkasti kulutetun polttoaineen kanssa.

Jos auton omakin ajotietokone käyttää tuota datan lähtökohtana selittyisi tuo 100tkm jälkeen tullut virhe. Ei ole kovin harvinaista että IMM alkaa vanhemmiten raportoimaan väärin. Moottorin oma tietokone osaa sen jäännöshapen perusteella kalibroida, niin että toimii melko isollakin virheella oikein, mutta ajotietokonella ei tuosta ole tietoa.

vw passat 2.0 tdi 140hv neliveto 6-v manuaali. maantieajossa 7.1L/100km (pienin lukema mitä saanu kun ajanu hissukseen, käyttäen vakkaria ja yli 100kmh 6-vaihdetta)

aika janoinen peli. Taitaa olla vaan niin painava auto, ettei saa menee pienemmäl vaikka miten sukkasillaan ajaa. Tohon viel 1000€/vuosi verot jne.

kulutus katottu vaan ajotietokoneesta, en tiedä tarkkuudesta.
"Sukkasillaan" ajaminen ei ole yleensä erityisen taloudellista.

Tuo on kyllä aika kova kulutus kun xc60 d5 awd menee samaan kulutukseen, ja se nyt on kuiten melkoinen möhkö.
 
1.8 Auris hybrid farmari vm.18.

Eka tankillinen yhdistettyä ajettu, ajotietokone näyttää 4.4l/100km kulutusta ja todellinen oli (pyöristetty ylöspäin) 4.6l. Opetellessa tuota oikeaa ajotapaa, saanee tuota vähän vielä alaspäin. Myös auton navigaattoria pitää alkaa kokeilemaan tuon toisen ketjun inspiroimana, miten se vaikuttaa kulutukseen
 
'14 E500 Coupe. 13-15 keskikulutus ajotietokoneelta. En ole jaksanut laskea absoluuttista kulutusta tankatessa, koska asia ei juurikaan kiinnosta. On se silti pari litraa vähemmän mitä edellisellä kiesillä.
 
BMW i8 '14:

1026km ja itse excelöity kulutus 3,30L/100km.

-Mukana paljon vähän pidempää matkaa jossa sähköajo loppunut heti kesken, esimerkiksi Espoo -> Porvoo -> Espoo, Espoo -> Tammela -> Hämeenlinna -> Espoo ym. Akustolla pääsee 24-30km riippuen kelistä, ilmastoinnista ym.
 
Lexus IS 300h

Reilu 1000km tuli viikonlopun aikana ajettua. Kolme ihmistä kyydissä, loppulukemaksi jäi 5,2l/100km (näyttää n 0.2l pienempää kuin tankilta laskettuna). Tankkikaan ei mennyt vielä tyhjäksi. Vielä n. 200km pääsisi.
 
Skoda Scala 1.0 TSI:

Kesälomareissu Suomea kierrellen, 2 ihmistä kyydissä. 817 kilometriä, kulutus 5,13 l/100 km. Ehkä kolmasosa moottoritieajoa. Ajotietokone näytti alle 5 litran keskikulutusta.
 
Citroen c5, 2.0hdi, 6v manuaali, 2008.
Keskinopeudella 63km/h, 1200km, ajotietokoneen mukaan tasan 5, cruisessa se kymppi lisää rajoitukseen. Vaunun vetoa, niin melkein 9l/100km reilun 80km/h nopeudella.
 
BMW i8 '14:

1026km ja itse excelöity kulutus 3,30L/100km.

-Mukana paljon vähän pidempää matkaa jossa sähköajo loppunut heti kesken, esimerkiksi Espoo -> Porvoo -> Espoo, Espoo -> Tammela -> Hämeenlinna -> Espoo ym. Akustolla pääsee 24-30km riippuen kelistä, ilmastoinnista ym.
Turha noita plugarin kulutuksia on tänne postata, jos ei samalla kerro sähkön kulutusta.
 
Golf 1.2 TSI

Matka-ajossa ~90km/h keskinopeudella vie 5,2 - 5,4 litraa 100km. Mitattu kesäolosuhteissa useampaan kertaan.

Vakio rengastus ja muutenkin. Moottori juo 98E5:tä.
 
Viimeksi muokattu:
BMW 316iA farkku -14 (eli F31). 1,6l N13 moottorina eli BMW:n ja PSA:n yhteinen taidonnäyte :D Luonnollisesti lastutettuna ~200hp/300Nm.

Juhannuksena laitoin suksiboksin katolle ja eilen otin pois. Ajoissa aika paljon pitkää matkaa Espoosta lähtien.

3800km, keskari 65,3km/h ja kulutus 7,8l/100 98E5. Eihän se vähällä kulje, mutta ei ihan kohtuutonkaan mielestäni. Kulutus tuntuu kyllä yleisestikin kaikessa ajossa nousseen vs. 105tkm/7,5v sitten kun auton hankin. Öljyäkin kuluu. Bensaa tankkiin ja kovaa ajoa :)

1723010224456.png 1723010255129.png
 
Hmm, onkos tuo sama mylly kuin "120vti" Sitikassa?

En tarkoista malleista tiedä, mutta PSA:n THP sarja on se sisarmoottori. Minissä muistaakseni N14 ja N18. Mutta kaikki ovat ainakin ulkoisesti erilaisia, eli ei ainakaan identtisiä. Ja itsellä ei toistaiseksi ole ollut isompia ongelmia.
 
Pari vuotta nyt ajellut tällä vm.2019 0.9Tce Cliolla (130hv/215Nm) ja tässä Helsingin nurkka-ajossa näyttää ajotietokone nyt 4.9l/100km. Rauhassa kun ajelee niin laskettu kulutus aina pyörinyt siinä 5-6l välillä, talvella enemmän ja kesällä vähemmän.

Eipä ole lisätehot kulutusta nostaneet, mutta mukavempi tuolla on ajella, varsinkin väännön takia.

PXL_20240807_062655155.PORTRAIT.ORIGINAL.jpg
 
Ajeltiin vloppuna tuolla meidän -94 vuoden c200 diesel mersulla 1668km reissu Etelä-Suomessa ja dieseliä matkalla kului 94litraa, joten kulutus ~5,6L satkulle.

Matkavauhti oli erittäin reipas, eikä oltu tientukkona. Vähällä se kyllä tuokin vanhus menee..
 
Kauheen pieniä lukemia täällä ku on tottunu omiin :D

Mulla meni Nissanilla (3.5l 280hp/360Nm) Kuopioon motaria paahtaessa 14.45 l/100km E85 eli ~11.12 l/100km jos bensalla ois ajanu. Takaspäin ajellessa kun mittarinopeus ei montaa kertaa menny yli 100:sen niin kulutus tippu 10.88 l/100km E85 / ~8.37 l bensaa.

Latviassa oon saanu pienimmät lukemat kun ajeltiin kaverin kanssa rauhallisesti 80:iä niin sikäläisellä 95:llä kulutus oli 7.6 l/100km
 
Ajeltiin vloppuna tuolla meidän -94 vuoden c200 diesel mersulla 1668km reissu Etelä-Suomessa ja dieseliä matkalla kului 94litraa, joten kulutus ~5,6L satkulle.

Matkavauhti oli erittäin reipas, eikä oltu tientukkona. Vähällä se kyllä tuokin vanhus menee..
Nojaa.. Mä ajan pakettiautolla jossa n.850kg kuorma kokoajan, selkeän maantiepainotteinen kulutus nyt 6,1l/100km. Ei tuo mersu mikään ekoihme tuohon nähden ole jos kuluttaa vain 0,5l vähemmän.
 
Ei Land cruiserikaan ihan mahdottomia kuluta, jos ei tartte peräkärryä vedellä. Normaalia ajoa 60/80 alueella ja kiihdytys 80 rajalla, kun tulin Tsadissa takas viimeiset 15 min.
Tämä tankillinen sisältää jo kaikki ajoprofiilit ja käynti Tsadin keskustassa Hakiksessa meinasi käydä hermon päälle, kun takaisin tähtäsin Länsiväylän kautta. Ilman kärryä paras ollut Hki-Roi-Hki kulutuskäyttäytymistä 7,2 L/100 km kaikkien tankkausten ajamisilla. Saattaa tuo heittää sen 0,2 L, tai joskus on näyttänyt ihan laskettuakin lukemaa. 600 km pääsee, kun tankki näyttää 1/2 väliä, mutta valo kyllä syttyy jo 1000 km ennen ja pieni hiki päällä uskaltaa enää 100 km kattella MY asemaa tankkaukseen. Nykyään onneksi jo helppo löytää.

IMG_3970.png
IMG_3969.jpeg
 
VäliSpam: Ajotapa vaikuttaa aivan hirveästi kulutuksiin, joten silloin kun olen kiinostunut kulutuksesta, auto kuluttaa paljon vähemmän kuin silloin kun vaimoni ajaa sillä, tai kun ajan itse miettimättä kulutusta ;-)
 
Mielenkiinnosta mittailin kaasun kulusta kun tankki tyhjeni: Kaasu-Octavialla (1.5) tankillinen reipasta maantieautoilua Itä-Suomessa. Ajotapa sakkorajan turvallisemmalla puolella ja rekoista ohi heti kun pääsee. Eli maltillisimmalla ajotavalla ehkä säästäisi tyyliin 5-10% kulutuksessa, kokeiltu on. Pääasiassa satasen rajoitus. Kilsoja 509, kaasua 17.2 kg. Tankki pitäisi olla nimellisesti 17 kg ja ihan tyhjäksi ajettu. Sama mittari, isohko asema. Kulutus 3.38 kg/100 km. Auton mittarin mielestä keskikulutus 3.3.

Ot(?): Gasumilta ostettuna kustannus satasella 5.57€. Samalla rahalla saisi abc:n pikalaturilta (36 c/kWh) 15.5 kWh. Ok, isoakkuisella sähköautolla olisi hyvin rauhallisesti ajellen (näillä keleillä) päässyt tuon reissun kotilatauksella, mutta ei tuo kaasuautoilu silti hirveän hintaista ole. Ainakaan kilometrikorvauksilla.
Edit. Topy
 
Edellinen tankkaus päätyi 7,4 L/100 km lukemaan ja kun auto näyttää sen 0,2 L liian vähän niin 7,6 L100 km on Land cruiserilla vielä kohtuullinen lukema. Nyt seuraava tankillinen menossa ja kun peräkärryä ei ole vedetty, niin toistaiseksi näyttää 6,8 L/100 km lukemaa, kun reilu 500 km ajeltu arkiajoja. Tulevasta taas tiedossa kärrynvetoa, niin saa nähdä sitten mihin nousee.
IMG_4041.png
 
VäliSpam: Ajotapa vaikuttaa aivan hirveästi kulutuksiin, joten silloin kun olen kiinostunut kulutuksesta, auto kuluttaa paljon vähemmän kuin silloin kun vaimoni ajaa sillä, tai kun ajan itse miettimättä kulutusta ;-)
Mä olen huomannut että kun ajaa harkitun taloudellisesti se jää "päälle" vaikka siihen ei kiinnittäisikään huomiota, muta se ei vaihdu toiseen autoon. Parilla desilla kasvaa kulutus kun lopettaa sen seuraamisen, mutta jos vaihtaa autoa se kasvaa parilla litralla (siis tietysti verrattuna sen toisen auton pihistelykulutukseen).
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 982
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom