Autoon murtautuminen

Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
8
Eilen kävin kaupassa Vantaan Tammiston Lidlissä ja 15 minuutin käynnin aikana autosta varastettiin takapenkiltä työreppu, jossa oli tietokoneet, padit yms. Merkillisintä on, että olen varma, että laitoin auton lukkoon, mutta mitään murtojälkiä tapahtuneesta ei jäänyt ja tämän takia ei myöskään vakuutusyhtiö mitään korvaa.

Onko siitä näyttöä, että Suomessa olisi ollut tällaisia auton avaimen signaalin kopioimisia, joilla ovet olisi saatu auki? Autona -20 mallinen MB GLC.
 
Aika paljon on tapauksia, joissa autosta poistunut luulee laittaneensa auton ovet lukkoon, kun poistumis- ja lukitsemistyylejä on kaikkea mitä maa päällään kantaa.
Nopea rosvo ehtii avata toisen puolen takaoven ennen lukitsemista ja pääsy autoon on vapaa lukitsijan poistuttua auton luota.
 
Päivän Hesarissa oli juttua autojen varastamisesta Ranskassa. Jollain venäläisellä laitteella niitä tekevät. Ovien avaaminen toki helpompaa kuin käynnistäminen.

Eiköhän näiden tekijöistä ole 90% romanialaista paskasakkia joka tekee myös mökkimurtoja.
 
Jonkinasteisia asiantuntijoita oli kai liikkeellä, koska padin paikannus on näyttänyt samaa parkkipaikkaa tapahtuneesta lähtien, eli sen signaalin lähettäminen on estetty jollain tapaa. Mitään elonmerkkiä siitä, eikä läppäristä ole.
 
Tarkkana saa olla kun joku voi olla kyttäämässä semmoisia autoja, joista jää ovet lukitsematta lähtiessä.
 
Bongasin oheisen Vantaan Tammiston Lidlin Google-arvosteluista. Vaikuttaa että on säännöllisestä ja ammattimaisesta toiminnasta kyse.

Screenshot 2025-11-13 at 13.49.07.png
 
Sopivan teleobjektiivin ja kiikareiden kanssa kun menisi kytikselle, niin luultavasti saisi kuvia tästä murtoliigasta aika nopsaan.

Luultavasti siellä on tekijätkin kyttäämässä tasaisin väliajoin sopivia kohdeautoja, joita mennään sitten chekkaamaan onko näkyvillä kivoja juttuja. Jos ovien aukaisu onnistuu 10 sekunnissa, niin saattavathan ne takakonttejakin penkoa ehkä.
 
Melko varmasti monet noista anastuksen uhricaseista valikoituu parkkipaikkaa tarkkailemalla henkilöiksi, jotka puhuvat puhelimeen, räpläävät puhelintaan tai muuten vaan kiireessä koheltavat poistuessaan autosta ja ammattirosvo osaa käyttää tilannetta hyväkseen ja pääsee autoon sisään ovien jäädessä todellisuudessa lukitsematta joko rosvon toimesta tai kuljettajan huolimattomuuden takia.
 
Kyllä niitä signaalivahvistimia/kaappareita/kloonaajia on jo suomessa. Tähän mennessä ovat olleet kalliimpien autojen juttu, mutta ilmeisesti ovat hinnat tulleet sen verran alas että kannattaa tehdä jo perus murtojenkin yhteydessä.

Jos kaipaat materiaalia noista vakuutusyhtiölle, etsi brittien Fiesta ST foorumit läpi. Erittäin yleinen signaalivahvistimella/kloonaajalla varastettu auto. Ei jälkiä ja helppo syyttää että olisi unohtanut lukita ovet. Ulkomailla ovat alkaneet hyväksyä nuo ihan "standardi" murtotavaksi.
 
Luulis tuon voivan haastaa ja vaatia, että huollossa luetaan koodit milloin auto on lukittu/avattu jne. Törkeetä toimintaa vakuutusyhtiöiltä :(
 
Briteissä Lexuksista on ainakin löydetty ns "Can-bus theft" tyylinen tietoturva-aukko jossa Lexuksiin ollaan murtauduttu todella useasti.
 
Kappas, kovin turvaton tuo avaimeton lukitus: https://eprint.iacr.org/2010/332.pdf

Tammiston Lidlin tyyppisessä mestassa aika optimaaliset olosuhteet kun avainten (ja auton) omistaja menee myymälän ovesta ja kulkee "ensimmäisen käytävän" parkkipaikan viereistä seinää seuraten. Etäisyys autoon voi olla vain muutamia metrejä jos auto seinän viereisissä ruuduissa parkissa. Rosvot ehtii napata saaliinsa ja häipyä paikalta ilman pienintäkään pelkoa että auton omistaja tulisi moneen minuuttiin ulos myymälästä.
 
Eikös premium autoissa ja Tesloissa ole nykyään dealerin etäavaukset jos jätät avaimet sisälle. Odotan vaan kun joku häkkää tällaisen..
 
Eikös premium autoissa ja Tesloissa ole nykyään dealerin etäavaukset jos jätät avaimet sisälle. Odotan vaan kun joku häkkää tällaisen..
Teslassa saa ovet auki etänä ihan omasta luurista ja autolle voi antaa jopa ns. siirtoluvan etänä. Sanoisin että yleisempää ja yleisempää. Yksi syy helppoihin autovarkauksiin on niinkin simppeli kuin EU. OBD portin pitää olla x etäisyydellä siitä ja tästä. Mikä tuo portin monissa autoissa niin lähelle ikkunaa että jos ikkunan saa auki, saa johdon porttiin ja auto lähtee kävelemään. Joissain joutuu rikkomaan ikkunan, joissain saa kikkailtua ilman.
 
Olen tyhmä - miten tuo OBD porttiin pääsy antaa kävellä pois auton kanssa?

Eikö tuo uuden avaimen ohjelmoiminen käynnistyksenestoon ylensä vaadi että olemassaoleva on saatavilla?
 
Minulla yhdessä ex-autossa reistaili comfort access. Välillä jätti lukitsematta repsikan oven ja/tai toisen takaoven. Näinkin voi varas päästä avoimesta ovesta sisälle.
 
Olen tyhmä - miten tuo OBD porttiin pääsy antaa kävellä pois auton kanssa?

Eikö tuo uuden avaimen ohjelmoiminen käynnistyksenestoon ylensä vaadi että olemassaoleva on saatavilla?
Saat ohjelmoitua uuden avaimen ja/tai käynnistettyä auton. OBD on fiksu keksintö, kunnes sitä pääsee sopivasti puukottamaan. Siksi briteissä on mm feikki OBD portteja myynnissä. Jopa sellaisia joiden johdot on kytketty tarkoituksella niin että aiheuttavat oikosulun kytkettyyn laitteeseen. Siellä tilanne on tietyillä automalleilla niin paha että vakuutusyhtiö antaa alea tai tietyissä tilanteissa jopa vaatii esim ulkoisen mekaanisen rattilukon käyttöä. Eli kohta ollaan tilanteessa että kävelet Teslallesi ilman avaimia autoon, mutta joudut kaivelemaan avaimet rattilukkoon, poljinlukkoon, rengaslukkoon ja mielellään vielä parkkipaikan taakse asennettuun lukittuun kaatuvaan tolppaan. Niin ja vakuutusyhtiö vaatii tottakai hälyt ja kolmannen osapuolen GPS seurantalaitteet.
 
Hyvä juttu Ranskassa toimivista ammattilaisista..
Katso Yle Areenassa:

 
Saat ohjelmoitua uuden avaimen ja/tai käynnistettyä auton. OBD on fiksu keksintö, kunnes sitä pääsee sopivasti puukottamaan. Siksi briteissä on mm feikki OBD portteja myynnissä. Jopa sellaisia joiden johdot on kytketty tarkoituksella niin että aiheuttavat oikosulun kytkettyyn laitteeseen. Siellä tilanne on tietyillä automalleilla niin paha että vakuutusyhtiö antaa alea tai tietyissä tilanteissa jopa vaatii esim ulkoisen mekaanisen rattilukon käyttöä. Eli kohta ollaan tilanteessa että kävelet Teslallesi ilman avaimia autoon, mutta joudut kaivelemaan avaimet rattilukkoon, poljinlukkoon, rengaslukkoon ja mielellään vielä parkkipaikan taakse asennettuun lukittuun kaatuvaan tolppaan. Niin ja vakuutusyhtiö vaatii tottakai hälyt ja kolmannen osapuolen GPS seurantalaitteet.
Jaa, itse elin jostakn syystä siinä harhakuvitelmassa että uuden avaimen ohjelmointi ei onnistuisi ellei ole hollilla sitä sirua joka jo kytketty kyseisen auton käynnistyksenestoon, ja jos tätä ei olisi, niin sitten pitäisi se koko moottoripuolen vastahimmeli vaihtaa.

Se vissiin sitten olisi käytännön kannalta liian hankalaa vissiin?
 
Eilen kävin kaupassa Vantaan Tammiston Lidlissä ja 15 minuutin käynnin aikana autosta varastettiin takapenkiltä työreppu, jossa oli tietokoneet, padit yms. Merkillisintä on, että olen varma, että laitoin auton lukkoon, mutta mitään murtojälkiä tapahtuneesta ei jäänyt ja tämän takia ei myöskään vakuutusyhtiö mitään korvaa.

Onko siitä näyttöä, että Suomessa olisi ollut tällaisia auton avaimen signaalin kopioimisia, joilla ovet olisi saatu auki? Autona -20 mallinen MB GLC.
Toi on aika erikoista että ei korvaa jos ei ole jälkiä kun tuollaiseen autoon on erittäin helppo mennä ilman kovinkaan kummoisia työkaluja ihan hetkessä ilman että jää mitään jälkeä minnekään.
 
Toi on aika erikoista että ei korvaa jos ei ole jälkiä kun tuollaiseen autoon on erittäin helppo mennä ilman kovinkaan kummoisia työkaluja ihan hetkessä ilman että jää mitään jälkeä minnekään.
Eikö ole aika loogista, että vakuutusyhtiö haluaa jonkun todisteen, että varkaus/murto on tapahtunut?

Kameroita ja valvontaa on nykyään kaikkialla. Vastaisuuden varalle, jos jollekulle tuollainen tilanne käy, kannattaa heti kirjoittaa ylös esim vieressä olevien uusien teslojen/bmw/mersujen rekkarit. Niissä alkaa olemaan jo kaikissa 360 tallentavat kamerat, joista saa purettua mahdollisen todistusaineiston.
 
Juttu sakenee: Olin yhteydessä tähän kaveriin, joka oli jättänyt tuon arvostelun Lidlistä ja tapahtumien kulku oli ihan samanlainen. Mutta varsinainen juju on siinä, että hänellekin oli autona MB GLC, tämä ei takuulla ole enää sattuma.
 
Palstalle rekisteröityi tänään tyyppi, joka laittoi facesta kommentin ja jotain hakkerointijuttuja ensitöikseen tähän ketjuun on ainoa sakea homma mikä tässä haiskahtaa.

Onko mesessä joku juttu et ovet ei jossain tilanteissa menisikään lukkoon kuten tuttuun tapaan olettaisi? Oven väliin jäänyt jotain mikä estänyt lukitsemisen? Valo ja/tai äänimerkki kun onnistunut lukitus?

Asiasta rikosilmoitus tehty niin kommentoivatko sieltä mitään? Ilmiötähän voi esim. kotimaisilta automedioilta kysellä. Luulisi et heillä olisi jo jotain hajua jos täällä on jokin autojen hakkerointiaalto meneillään?
 
Mulla on ollut tunnukset tänne jo Muropaketin aikana, ei vaan ole kamalasti ollut asiaa kirjoitella, mutta luen sujuvasti. On se kummallista, että joutuu puolustuskannalle tällaisessakin asiassa. Olen autoalalla töissä ja oven lukitseminen on aika refleksinomainen toimenpide, jota tulee tehtyä väittäisin keskivertokäyttäjää useammin. En ole mitään sensaatiota hakemassa, mutta kyllä harmittaa tuon survival-paketin varastaminen. Mutta kerro nyt sitten, mikä mielestäsi sitten haiskahtaa niin pahalle sinun mielestä?
 
Mulla on ollut tunnukset tänne jo Muropaketin aikana, ei vaan ole kamalasti ollut asiaa kirjoitella, mutta luen sujuvasti. On se kummallista, että joutuu puolustuskannalle tällaisessakin asiassa.
Lienee selvää, ettei tuossa viitattu sinuun vaan tänään rekisteröityneeseen käyttäjään.
 
Palstalle rekisteröityi tänään tyyppi, joka laittoi facesta kommentin ja jotain hakkerointijuttuja ensitöikseen tähän ketjuun on ainoa sakea homma mikä tässä haiskahtaa.
Jos viittaat tällä meikäläiseen niin kyseessä oli Google-arvostelu Tammiston Lidlistä, ei "kommentti facesta".

Satunnaisesti olen lukenut tätä palstaa ilman tunnuksia ja tulin lukeneeksi aloitusviestin. Sen jälkeen (Tammistossa asuvana) googlailin että milloin Tammiston Lidlin remontti valmistuu ja huomasin sattumalta ko. arvostelun. Oli niin yllättävä yhteensattuma että rekisteröidyin tänne.

Jäi kiinnostamaan että miten tuo voi teoriassa toimia ja löysin nuo linkit mitkä laitoin aiemmin. Mikä tässä haiskahtaa?
 
Mulla on ollut tunnukset tänne jo Muropaketin aikana, ei vaan ole kamalasti ollut asiaa kirjoitella, mutta luen sujuvasti. On se kummallista, että joutuu puolustuskannalle tällaisessakin asiassa. Olen autoalalla töissä ja oven lukitseminen on aika refleksinomainen toimenpide, jota tulee tehtyä väittäisin keskivertokäyttäjää useammin. En ole mitään sensaatiota hakemassa, mutta kyllä harmittaa tuon survival-paketin varastaminen. Mutta kerro nyt sitten, mikä mielestäsi sitten haiskahtaa niin pahalle sinun mielestä?
Niin, tuossahan ei siis sinusta puhuttu, tilanne varmasti harmittaa, mutta kierrosten laskeminen ja rationaalinen ajattelu varmasti on paras apu tilanteeseen.
Glc nyt varmasti osuu varkaiden profiiliin helposti, ylläolevat kysymykset lukituksesta olivat mielestäni ihan valideja.
Jos ei omaa lukitusvarmisteluneuroosia, en pitäisi ammattia tai kokemusta millään tavalla positiivisena puolena lukitusasiassa. Nimm. tuhansia automatkoja vuodessa, ja useamman kerran vuodessa huomaan autolle mennessä, että ovet eivät olekkaan lukossa. Autossa siis "automaattinen lukitus", ja ovet aukeavat kun ottaa kahvasta kiinni, joten tulee sitä nuppia aina tuijotettua ja siten asiaa tarkkailtua.
 
Satunnaisesti olen lukenut tätä palstaa ilman tunnuksia ja tulin lukeneeksi aloitusviestin. Sen jälkeen (Tammistossa asuvana) googlailin että milloin Tammiston Lidlin remontti valmistuu ja huomasin sattumalta ko. arvostelun. Oli niin yllättävä yhteensattuma että rekisteröidyin tänne.

Jäi kiinnostamaan että miten tuo voi teoriassa toimia ja löysin nuo linkit mitkä laitoin aiemmin. Mikä tässä haiskahtaa?
Olisin ennemmin veikannut, että olet jonkun toisen alterego, mutta kun kerran kysyit:
Joku kertoo sattumanvaraisesta murrosta suomessa, sattumanvaraisessa paikassa ja sinä satunnaisena lukijana, tästä satut lukemaan jutun, joka koskettaa omaa asuinaluettasi, ja jutun luettuasi, etsit muusta syystä tietoa samasta paikasta, löytäessäsi ko. kommentin, jonka yhdistät tähän keskusteluun, rekisteröidyt, ja jaat sen tänne. Kaikki tämä, 2,5 tunnin sisällä?

En toki itse mitään tässä epäile, mutta onhan se nyt faktaa, että aletaan olemaan lähellä lottovoiton todennäköisyyttä jos ylläoleva meni rehellisesti kerrotun mukaan.
 
Vakuutusyhtiöt vaativat ehdoissaan aina murtojälkiä, mutta siitä voidaan joustaa, jos löytyy muuta näyttöä. Lähtökohtaisesti ollaan siis vakuutusten osalta kusessa, jos ne tonnin raybanit on viety ilman selviä murtojälkiä.
 
Olisin ennemmin veikannut, että olet jonkun toisen alterego, mutta kun kerran kysyit:
Joku kertoo sattumanvaraisesta murrosta suomessa, sattumanvaraisessa paikassa ja sinä satunnaisena lukijana, tästä satut lukemaan jutun, joka koskettaa omaa asuinaluettasi, ja jutun luettuasi, etsit muusta syystä tietoa samasta paikasta, löytäessäsi ko. kommentin, jonka yhdistät tähän keskusteluun, rekisteröidyt, ja jaat sen tänne. Kaikki tämä, 2,5 tunnin sisällä?

En toki itse mitään tässä epäile, mutta onhan se nyt faktaa, että aletaan olemaan lähellä lottovoiton todennäköisyyttä jos ylläoleva meni rehellisesti kerrotun mukaan.
Olisko tässä jotain syytä, että olisi mennyt muuten kuin kerrotun mukaan? Sain tässä välissä Facebookin kautta viestin eräältä rouvalta, joka oli löytänyt repun Koivuhaasta jonkun taloyhtiön pensasaidan alta. Kävin sen noutamassa ja kuten arvata saattaa, kaikki arvokas oli viety, mutta passi ei ollut kelvannut, eikä erinäinen määrä latureita ja johtoja.
 
Joku Airtag olisi ollut kova siellä repun vuoressa piilossa…eipä tällaisiin vaan osaa varautua. Itse jos on läppäri autossa laitan sen takaluukkuun pohjan alle piiloon.
 
Joku Airtag olisi ollut kova siellä repun vuoressa piilossa…eipä tällaisiin vaan osaa varautua. Itse jos on läppäri autossa laitan sen takaluukkuun pohjan alle piiloon.
Itselläkin on tägi läppärilaukussa, mutta kuten jo sanottu, jos ei laitteet itsessään paikannu, ei se tägikään siinä auta. Kyllä noi on aika perus juttuja ammattivarkaille.
 
Teslassa saa ovet auki etänä ihan omasta luurista ja autolle voi antaa jopa ns. siirtoluvan etänä. Sanoisin että yleisempää ja yleisempää. Yksi syy helppoihin autovarkauksiin on niinkin simppeli kuin EU. OBD portin pitää olla x etäisyydellä siitä ja tästä. Mikä tuo portin monissa autoissa niin lähelle ikkunaa että jos ikkunan saa auki, saa johdon porttiin ja auto lähtee kävelemään. Joissain joutuu rikkomaan ikkunan, joissain saa kikkailtua ilman.

Saat ohjelmoitua uuden avaimen ja/tai käynnistettyä auton. OBD on fiksu keksintö, kunnes sitä pääsee sopivasti puukottamaan. Siksi briteissä on mm feikki OBD portteja myynnissä. Jopa sellaisia joiden johdot on kytketty tarkoituksella niin että aiheuttavat oikosulun kytkettyyn laitteeseen. Siellä tilanne on tietyillä automalleilla niin paha että vakuutusyhtiö antaa alea tai tietyissä tilanteissa jopa vaatii esim ulkoisen mekaanisen rattilukon käyttöä. Eli kohta ollaan tilanteessa että kävelet Teslallesi ilman avaimia autoon, mutta joudut kaivelemaan avaimet rattilukkoon, poljinlukkoon, rengaslukkoon ja mielellään vielä parkkipaikan taakse asennettuun lukittuun kaatuvaan tolppaan. Niin ja vakuutusyhtiö vaatii tottakai hälyt ja kolmannen osapuolen GPS seurantalaitteet.
Kyllä, autoja voi varastaa / niihin voi mennä monella tapaa. Mutta kyllähän nuo esittämäsi vaatisivat jotain linkkiä tai muuta faktaa tueksi. Aika kriittistä tietoa joidenkin autojen omistajille.

Ja sen portin sijaintia ei ymmärtääkseni mikään pakota ikkunan viereen vaan etäisyys x ratista. Eikä joka autossa kyllä tehdä kaikkea ilman avaimen läsnäoloa.

Hieman kiinnostaisi myös se, minkä tyylinen oikosulku tehdään ja miksi sillä saadaan liitettävä laite rikki. Samoin se, miksi kaiken muun ohittava ammattivaras ei tajuaisi tuon kaltaista.

Itselläkin on tägi läppärilaukussa, mutta kuten jo sanottu, jos ei laitteet itsessään paikannu, ei se tägikään siinä auta. Kyllä noi on aika perus juttuja ammattivarkaille.
Kaikki laitteet ja tägi siis samassa laukussa tms ja ajatuksena kokonaisuuden pakkaaminen niin, ettei kommunikointi onnistu?
Hieman kieltämättä mietityttää koska puhut läppäreistä ja tableleista monikossa. Alkaa olla jo tietoturvan osalta ilman varkauttakin painajainen jos reilummin laitteita ja kaikki samassa paikassa. Ja ilmeisesti tavalla tai toisella kuitenkin näkyvillä, ei se ammattivaras mitä tahansa reppua halua viedä.
 
Kyllä, autoja voi varastaa / niihin voi mennä monella tapaa. Mutta kyllähän nuo esittämäsi vaatisivat jotain linkkiä tai muuta faktaa tueksi. Aika kriittistä tietoa joidenkin autojen omistajille.

Ja sen portin sijaintia ei ymmärtääkseni mikään pakota ikkunan viereen vaan etäisyys x ratista. Eikä joka autossa kyllä tehdä kaikkea ilman avaimen läsnäoloa.

Hieman kiinnostaisi myös se, minkä tyylinen oikosulku tehdään ja miksi sillä saadaan liitettävä laite rikki. Samoin se, miksi kaiken muun ohittava ammattivaras ei tajuaisi tuon kaltaista.


Kaikki laitteet ja tägi siis samassa laukussa tms ja ajatuksena kokonaisuuden pakkaaminen niin, ettei kommunikointi onnistu?
Hieman kieltämättä mietityttää koska puhut läppäreistä ja tableleista monikossa. Alkaa olla jo tietoturvan osalta ilman varkauttakin painajainen jos reilummin laitteita ja kaikki samassa paikassa. Ja ilmeisesti tavalla tai toisella kuitenkin näkyvillä, ei se ammattivaras mitä tahansa reppua halua viedä.
Saako kysyä, mikä tämän saivartelusi tarkoitusperät mahtaa olla? Se, mitä laitteita tai miksi on matkassa, saatikka niiden tietoturva ei varmaan liity asiaan millään tavalla.

Lähinnä toin esille sen, että se yksi paikannettava laite (tägi) ei valitettavasti tuo mitään lisäarvoa muihin paikannettaviin laitteisiin, kun varas nakkaa sen repun metallilaatikkoon/tarkoitukseen tehtyyn säilytystilaan. Se, miten laitteita säilytetään tai missä alueilla liikutaan nyt on varmasti kaikilla tiedossa.
 
Ja sen portin sijaintia ei ymmärtääkseni mikään pakota ikkunan viereen vaan etäisyys x ratista.
Täysin maalaisena en aio tutkia edellä esitetyn väitteen tai tarkennuksesi lähdeviitteitä vaan kokeeksi uskon nämä sellaisenaan. Tällä oletuksella jälkimmäinen vaikuttaa ensinmainittuun aika ratkaisevasti aiheuttaen yleisesti tämän puhutun riskin kasvua, eikö?
 
Täysin maalaisena en aio tutkia edellä esitetyn väitteen tai tarkennuksesi lähdeviitteitä vaan kokeeksi uskon nämä sellaisenaan. Tällä oletuksella jälkimmäinen vaikuttaa ensinmainittuun aika ratkaisevasti aiheuttaen yleisesti tämän puhutun riskin kasvua, eikö?
Saa olla ihan missä hyvänsä kunhan siihen käsiksi pääsyyn ei tarvitse työkaluja. Siinä oli joku senttimetrimäärä ratista mihin vaan suuntaan.

Tietysti tuon sijainnilla ei ole varkaustapauksiin liittyen mitään merkitystä, koska jos osaamista löytyy käynnistää nykyauto obd kautta niin se onko pistoke jalkatilassa ikkunan vieressä vai jossain keskikyynärnojan sisällä ei vaikuta kyllä yhtään mihinkään.
 
Saako kysyä, mikä tämän saivartelusi tarkoitusperät mahtaa olla? Se, mitä laitteita tai miksi on matkassa, saatikka niiden tietoturva ei varmaan liity asiaan millään tavalla.
Saat kysyä. Se omaisuutta hakeva ammattivaras ei mene joka autoon vaan haluaa syyn. Eli ei sieltä autosta haeta jotain satunnaista reppua. Ei myöskään laitteita, joita ei pysty avaamaan.

Satunnainen parkki, tavarat piilossa, auto x, lukitset ovet jne ja varas tietää hakea omaisuuden nyt vain oletuksena on aika monta sattumaa.
Lähinnä toin esille sen, että se yksi paikannettava laite (tägi) ei valitettavasti tuo mitään lisäarvoa muihin paikannettaviin laitteisiin,
Varas ei tee sillä repulla mitään. Toki paikkatiedon saa myöhässä mutta itse näkisin tuossa mahdollisuuden paikannukseen jos / kun hylkäävät sen repun. Omaisuutta ei luultavammin takaisin tuo mutta poliisille mahdollista lisäarvoa.

Ja jos satunnaisempi varas, ei välttämättä ajattele tuollaisia joten parantaa kyllä mahdollisuuksia.
Se, miten laitteita säilytetään tai missä alueilla liikutaan nyt on varmasti kaikilla tiedossa.
Aloituksesi lukien valitettavasti hieman kyseenalaistan tätä.
Täysin maalaisena en aio tutkia edellä esitetyn väitteen tai tarkennuksesi lähdeviitteitä vaan kokeeksi uskon nämä sellaisenaan. Tällä oletuksella jälkimmäinen vaikuttaa ensinmainittuun aika ratkaisevasti aiheuttaen yleisesti tämän puhutun riskin kasvua, eikö?
OBD-portteja on niin ratin vasemmalla kuin oikealla puolellakin. Samoin keskikonsolissa. Tietty senttimäärä on täytyttävä, muutoin varsin vapaata. Mutta jos ko. portin kautta auton voi varastaa, onko lopulta merkitystä sijainnilla? Olettaen siis lähtökohdan eli ikkuna rikki ja autoon. Autosta riippuen ovenkin voi avata ikkunan rikkomisen jälkeen ongelmitta, osassa on toki häly.

Ja jos autossa on häly niin voi aivan mainiosti kysyä, kuka on siitä kiinnostunut? Väittäisin, ettei keskellä päivää kukaan tule kyselemään ennenkuin se ammattivaras on hälyn hiljentänyt.
 
Saa olla ihan missä hyvänsä kunhan siihen käsiksi pääsyyn ei tarvitse työkaluja. Siinä oli joku senttimetrimäärä ratista mihin vaan suuntaan.

Tietysti tuon sijainnilla ei ole varkaustapauksiin liittyen mitään merkitystä, koska jos osaamista löytyy käynnistää nykyauto obd kautta niin se onko pistoke jalkatilassa ikkunan vieressä vai jossain keskikyynärnojan sisällä ei vaikuta kyllä yhtään mihinkään.

OBD-portteja on niin ratin vasemmalla kuin oikealla puolellakin. Samoin keskikonsolissa. Tietty senttimäärä on täytyttävä, muutoin varsin vapaata. Mutta jos ko. portin kautta auton voi varastaa, onko lopulta merkitystä sijainnilla? Olettaen siis lähtökohdan eli ikkuna rikki ja autoon. Autosta riippuen ovenkin voi avata ikkunan rikkomisen jälkeen ongelmitta, osassa on toki häly.
Joo, niitä on molemmin puolin kuten me amatööritkin varsin yleisesti tiedämme. Ajattelin että sillä olisi jokin merkitys, voiko keinolla tai toisella verrattain vähäisin toimin tunkea käden autoon kytkeäkseen tulpan vai joutuuko änkemään perse pystyssä keskelle ajoneuvoa tai venkuloimaan oven auki. Tämä vaikuttaisi siihen, miten epänormaalilta toiminta näyttää eli huomaako kukaan sivusilmällä näkevä mitään.

E: Enkä pidä tätä erityisen oleellisena, mutta jokin merkitys sillä on. Lisäksi asiasta tuli useita väittämiä, osa toistensa kanssa ristiriitaisia jopa samassa virkkeessä.
 
Joo, niitä on molemmin puolin kuten me amatööritkin varsin yleisesti tiedämme. Ajattelin että sillä olisi jokin merkitys, voiko keinolla tai toisella verrattain vähäisin toimin tunkea käden autoon kytkeäkseen tulpan vai joutuuko änkemään perse pystyssä keskelle ajoneuvoa tai venkuloimaan oven auki. Tämä vaikuttaisi siihen, miten epänormaalilta toiminta näyttää eli huomaako kukaan sivusilmällä näkevä mitään.
Vähemmän se herättää huomiota kun jos ikkuna kerta on jo auki niin senku avaa oven sisäkahvasta ja menee autoon puuhailemaan. Autot mitkä menevät takalukkoon eivätkä aukea ovat selkeä vähemmistö.
 
Jaa, itse elin jostakn syystä siinä harhakuvitelmassa että uuden avaimen ohjelmointi ei onnistuisi ellei ole hollilla sitä sirua joka jo kytketty kyseisen auton käynnistyksenestoon, ja jos tätä ei olisi, niin sitten pitäisi se koko moottoripuolen vastahimmeli vaihtaa.

Se vissiin sitten olisi käytännön kannalta liian hankalaa vissiin?

Jos on pääsy OBD-porttiin (tai edes väyläjohtoihin), niin vain taivas on rajana. Sopivilla komennoilla saat moottorin käyntiin, avattua ovet jne. Ei ole mikään pakko edes ohjelmoida uutta avainta vaikka sekin onnistuu ilman toimivaa avainta. Enkä puhu nyt mistään piripäistä vaan sellaisista jotka oikeasti on ammattilaisia (eli järjestäytyneestä rikollisuudesta). Tämä on sama kuin tietokoneen kanssa, jos laitteeseen on fyysinen pääsy niin suojaukset on ammattilaisille lähinnä hidaste. Tietokoneissa toki datan voi kryptata niin ettei sitä saa auki, mutta kyllä laitteen saa käyttöön.

Joo, niitä on molemmin puolin kuten me amatööritkin varsin yleisesti tiedämme. Ajattelin että sillä olisi jokin merkitys, voiko keinolla tai toisella verrattain vähäisin toimin tunkea käden autoon kytkeäkseen tulpan vai joutuuko änkemään perse pystyssä keskelle ajoneuvoa tai venkuloimaan oven auki. Tämä vaikuttaisi siihen, miten epänormaalilta toiminta näyttää eli huomaako kukaan sivusilmällä näkevä mitään.

E: Enkä pidä tätä erityisen oleellisena, mutta jokin merkitys sillä on. Lisäksi asiasta tuli useita väittämiä, osa toistensa kanssa ristiriitaisia jopa samassa virkkeessä.

Parkkipaikalla helpoin on vaan napata avaimen signaali ja avata sillä ovet. Näin ei herätä mitään huomiota kun menee sisälle autoon. Sitten vaan laite kiinni OBD-porttiin ja ajaa pois. Kuskin paikalla istuminen ei herätä mitään huomiota. Avaimen signaali nappaamalla autoja on maailmalla varastettu jo vuosia ja ei suositella, että keyless go avaimia säilytetään ulko-oven läheisyydessä.
 
Radio pohjainen keskuslukituksen toiminnan estäminen hyvinkin yksinkertaista. Jää autosta ovet auki.
Radiopuhelimella missä painetaan vaan hetken tangenttia.
 
Parkkipaikalla helpoin on vaan napata avaimen signaali ja avata sillä ovet.
Kyllä siinä avain - auto on erilaisia varmistuksia valmistajasta riippuen. Eli mikään suora kopio yksittäisestä signaalista ei ole automaattisesti mahdollisuus ovien avaamiseen.

Avaimen signaali nappaamalla autoja on maailmalla varastettu jo vuosia ja ei suositella, että keyless go avaimia säilytetään ulko-oven läheisyydessä.
Ulko-ovella ei ole asian kanssa merkitystä. Merkitystä on sillä, onko riittävän lähellä / sopivassa paikassa. Signaalia voi toistaa / vahvistaa mutta tämäkään ei ole automaattisesti varma. Jokainen mainittua avainta käyttävä ei ole varastettavissa. Eikä toimi ap:n tapauksessa varsinkaan jos on jo ehtinyt kauppaan sisään. Kantama on kuitenkin tarkoituksellisesti rajoitettu.

Ja koska tekniikka kehittyy, vaikeutuu tämän kaltainen. Mutta lista haavoittuvista olisi varmasti hyvä monelle. Jollakin on linkata tuorein info?
Radio pohjainen keskuslukituksen toiminnan estäminen hyvinkin yksinkertaista. Jää autosta ovet auki.
Radiopuhelimella missä painetaan vaan hetken tangenttia.
Ihan näin yksiselitteistä asia ei kyllä ole, samoin auto- ja käyttäjäriippuvaista.
Kaikkea et blokkaa jollakin yrityksellä x. Osa autoista lukitsee ovet jos avainta ei havaita lähellä (eli häirintään) ja lopulta kuljettajalla on vastuunsa. Yleensä (en osaa sanoa, onko aina) auto kyllä indikoi lukitsemisen. Tätä tulisi luonnollisesti seurata.
 
Parkkipaikalla helpoin on vaan napata avaimen signaali ja avata sillä ovet. Näin ei herätä mitään huomiota kun menee sisälle autoon. Sitten vaan laite kiinni OBD-porttiin ja ajaa pois. Kuskin paikalla istuminen ei herätä mitään huomiota. Avaimen signaali nappaamalla autoja on maailmalla varastettu jo vuosia ja ei suositella, että keyless go avaimia säilytetään ulko-oven läheisyydessä.
Joo, tämä on itsestään selvää jos päästään avaamaan ovi. Kuitenkin edes teoriatasolla voisi ajatella olevan merkitystä sillä, ettei voida triviaalisti avata oven lukitusta, kuten kerrotun perusteella on haluttu ajatella. Turvallisuuskerroksia.
Radio pohjainen keskuslukituksen toiminnan estäminen hyvinkin yksinkertaista. Jää autosta ovet auki.
Radiopuhelimella missä painetaan vaan hetken tangenttia.
Tämähän toimii vain siinä tapauksessa jos kohteen havaintokyky on hyvin huono. Lisäksi tässä on kuvailusi perusteella eri skenaario eli perinteinen keskuslukituksen kauko-ohjaus käyttäjän pyynnöstä vs. nykyinen halpuutettu "avaimeton lukitus".
 
Kyllä siinä avain - auto on erilaisia varmistuksia valmistajasta riippuen. Eli mikään suora kopio yksittäisestä signaalista ei ole automaattisesti mahdollisuus ovien avaamiseen.
On, mutta kun toinen kaveri on siinä kaupan oven lähellä ottamassa signaalit ja lähettämässä, toinen kaveri on siinä auton luona, niin ovet aukeaa kyllä heti. Vilkkalla kaupan parkkipaikalla tuollainen ei herätä mitään huomiota. Sekunneissa hoidettu homma. Tuskin se auton omistaja katsoo enää sinne auton suuntaan sen jälkeen kun ovet on lukosta ja lähtee kävelemään kauppaan. Ainakaan itse en katso ettei kukaan oman auton ovia avaa kun kävelen kaupan ovelle.
Ulko-ovella ei ole asian kanssa merkitystä. Merkitystä on sillä, onko riittävän lähellä / sopivassa paikassa. Signaalia voi toistaa / vahvistaa mutta tämäkään ei ole automaattisesti varma. Jokainen mainittua avainta käyttävä ei ole varastettavissa. Eikä toimi ap:n tapauksessa varsinkaan jos on jo ehtinyt kauppaan sisään. Kantama on kuitenkin tarkoituksellisesti rajoitettu.
No eihän sijainnilla ole sinällään mitään väli, mutta eiköhän tuo ole se yleisen paikka säilyttää niitä avaimia, joten helppo kokeilla ensimmäisenä. Talon ovella voi kävellä ja katsoa löytyisikö sitä signaalia, jos löytyy niin toinen kaveri seisoo auton vieressä (Talon ovella käyminen ei herätä suuremmin huomiota). Ovet auki ja auto käyntiin. Eiköhän suunnilleen jokainen tuota tekniikkaa käyttävä auto ole tuolla tavalla varastettavissa. Vaatii toki tietotaitoa & oikeat laitteet jokaiseen autoon. Nämä on sellaisia tapauksia, että asialla on ammattilaiset joilla on ko. autoon sopivat laitteet.

Joo, tämä on itsestään selvää jos päästään avaamaan ovi. Kuitenkin edes teoriatasolla voisi ajatella olevan merkitystä sillä, ettei voida triviaalisti avata oven lukitusta, kuten kerrotun perusteella on haluttu ajatella. Turvallisuuskerroksia.

Empä olisi yllättänyt vaikka nämä rikollisjärjestöt olisi löytäneet heikkouksia, joilla ne ovat saa auki ilman sen avaimen signaalin kaappaamistakin. Yleensä kaikissa järjestelmissä on jotain heikkouksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 894
Viestejä
4 995 851
Jäsenet
80 171
Uusin jäsen
Kajjde

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom