Autoon murtautuminen

Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
5
Eilen kävin kaupassa Vantaan Tammiston Lidlissä ja 15 minuutin käynnin aikana autosta varastettiin takapenkiltä työreppu, jossa oli tietokoneet, padit yms. Merkillisintä on, että olen varma, että laitoin auton lukkoon, mutta mitään murtojälkiä tapahtuneesta ei jäänyt ja tämän takia ei myöskään vakuutusyhtiö mitään korvaa.

Onko siitä näyttöä, että Suomessa olisi ollut tällaisia auton avaimen signaalin kopioimisia, joilla ovet olisi saatu auki? Autona -20 mallinen MB GLC.
 
Aika paljon on tapauksia, joissa autosta poistunut luulee laittaneensa auton ovet lukkoon, kun poistumis- ja lukitsemistyylejä on kaikkea mitä maa päällään kantaa.
Nopea rosvo ehtii avata toisen puolen takaoven ennen lukitsemista ja pääsy autoon on vapaa lukitsijan poistuttua auton luota.
 
Päivän Hesarissa oli juttua autojen varastamisesta Ranskassa. Jollain venäläisellä laitteella niitä tekevät. Ovien avaaminen toki helpompaa kuin käynnistäminen.

Eiköhän näiden tekijöistä ole 90% romanialaista paskasakkia joka tekee myös mökkimurtoja.
 
Jonkinasteisia asiantuntijoita oli kai liikkeellä, koska padin paikannus on näyttänyt samaa parkkipaikkaa tapahtuneesta lähtien, eli sen signaalin lähettäminen on estetty jollain tapaa. Mitään elonmerkkiä siitä, eikä läppäristä ole.
 
Bongasin oheisen Vantaan Tammiston Lidlin Google-arvosteluista. Vaikuttaa että on säännöllisestä ja ammattimaisesta toiminnasta kyse.

Screenshot 2025-11-13 at 13.49.07.png
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Sopivan teleobjektiivin ja kiikareiden kanssa kun menisi kytikselle, niin luultavasti saisi kuvia tästä murtoliigasta aika nopsaan.

Luultavasti siellä on tekijätkin kyttäämässä tasaisin väliajoin sopivia kohdeautoja, joita mennään sitten chekkaamaan onko näkyvillä kivoja juttuja. Jos ovien aukaisu onnistuu 10 sekunnissa, niin saattavathan ne takakonttejakin penkoa ehkä.
 
Melko varmasti monet noista anastuksen uhricaseista valikoituu parkkipaikkaa tarkkailemalla henkilöiksi, jotka puhuvat puhelimeen, räpläävät puhelintaan tai muuten vaan kiireessä koheltavat poistuessaan autosta ja ammattirosvo osaa käyttää tilannetta hyväkseen ja pääsee autoon sisään ovien jäädessä todellisuudessa lukitsematta joko rosvon toimesta tai kuljettajan huolimattomuuden takia.
 
Kyllä niitä signaalivahvistimia/kaappareita/kloonaajia on jo suomessa. Tähän mennessä ovat olleet kalliimpien autojen juttu, mutta ilmeisesti ovat hinnat tulleet sen verran alas että kannattaa tehdä jo perus murtojenkin yhteydessä.

Jos kaipaat materiaalia noista vakuutusyhtiölle, etsi brittien Fiesta ST foorumit läpi. Erittäin yleinen signaalivahvistimella/kloonaajalla varastettu auto. Ei jälkiä ja helppo syyttää että olisi unohtanut lukita ovet. Ulkomailla ovat alkaneet hyväksyä nuo ihan "standardi" murtotavaksi.
 
Luulis tuon voivan haastaa ja vaatia, että huollossa luetaan koodit milloin auto on lukittu/avattu jne. Törkeetä toimintaa vakuutusyhtiöiltä :(
 
Briteissä Lexuksista on ainakin löydetty ns "Can-bus theft" tyylinen tietoturva-aukko jossa Lexuksiin ollaan murtauduttu todella useasti.
 
Kappas, kovin turvaton tuo avaimeton lukitus: https://eprint.iacr.org/2010/332.pdf

Tammiston Lidlin tyyppisessä mestassa aika optimaaliset olosuhteet kun avainten (ja auton) omistaja menee myymälän ovesta ja kulkee "ensimmäisen käytävän" parkkipaikan viereistä seinää seuraten. Etäisyys autoon voi olla vain muutamia metrejä jos auto seinän viereisissä ruuduissa parkissa. Rosvot ehtii napata saaliinsa ja häipyä paikalta ilman pienintäkään pelkoa että auton omistaja tulisi moneen minuuttiin ulos myymälästä.
 
Eikös premium autoissa ja Tesloissa ole nykyään dealerin etäavaukset jos jätät avaimet sisälle. Odotan vaan kun joku häkkää tällaisen..
 
Eikös premium autoissa ja Tesloissa ole nykyään dealerin etäavaukset jos jätät avaimet sisälle. Odotan vaan kun joku häkkää tällaisen..
Teslassa saa ovet auki etänä ihan omasta luurista ja autolle voi antaa jopa ns. siirtoluvan etänä. Sanoisin että yleisempää ja yleisempää. Yksi syy helppoihin autovarkauksiin on niinkin simppeli kuin EU. OBD portin pitää olla x etäisyydellä siitä ja tästä. Mikä tuo portin monissa autoissa niin lähelle ikkunaa että jos ikkunan saa auki, saa johdon porttiin ja auto lähtee kävelemään. Joissain joutuu rikkomaan ikkunan, joissain saa kikkailtua ilman.
 
Olen tyhmä - miten tuo OBD porttiin pääsy antaa kävellä pois auton kanssa?

Eikö tuo uuden avaimen ohjelmoiminen käynnistyksenestoon ylensä vaadi että olemassaoleva on saatavilla?
 
Minulla yhdessä ex-autossa reistaili comfort access. Välillä jätti lukitsematta repsikan oven ja/tai toisen takaoven. Näinkin voi varas päästä avoimesta ovesta sisälle.
 
Olen tyhmä - miten tuo OBD porttiin pääsy antaa kävellä pois auton kanssa?

Eikö tuo uuden avaimen ohjelmoiminen käynnistyksenestoon ylensä vaadi että olemassaoleva on saatavilla?
Saat ohjelmoitua uuden avaimen ja/tai käynnistettyä auton. OBD on fiksu keksintö, kunnes sitä pääsee sopivasti puukottamaan. Siksi briteissä on mm feikki OBD portteja myynnissä. Jopa sellaisia joiden johdot on kytketty tarkoituksella niin että aiheuttavat oikosulun kytkettyyn laitteeseen. Siellä tilanne on tietyillä automalleilla niin paha että vakuutusyhtiö antaa alea tai tietyissä tilanteissa jopa vaatii esim ulkoisen mekaanisen rattilukon käyttöä. Eli kohta ollaan tilanteessa että kävelet Teslallesi ilman avaimia autoon, mutta joudut kaivelemaan avaimet rattilukkoon, poljinlukkoon, rengaslukkoon ja mielellään vielä parkkipaikan taakse asennettuun lukittuun kaatuvaan tolppaan. Niin ja vakuutusyhtiö vaatii tottakai hälyt ja kolmannen osapuolen GPS seurantalaitteet.
 
Hyvä juttu Ranskassa toimivista ammattilaisista..
Katso Yle Areenassa:

 
Saat ohjelmoitua uuden avaimen ja/tai käynnistettyä auton. OBD on fiksu keksintö, kunnes sitä pääsee sopivasti puukottamaan. Siksi briteissä on mm feikki OBD portteja myynnissä. Jopa sellaisia joiden johdot on kytketty tarkoituksella niin että aiheuttavat oikosulun kytkettyyn laitteeseen. Siellä tilanne on tietyillä automalleilla niin paha että vakuutusyhtiö antaa alea tai tietyissä tilanteissa jopa vaatii esim ulkoisen mekaanisen rattilukon käyttöä. Eli kohta ollaan tilanteessa että kävelet Teslallesi ilman avaimia autoon, mutta joudut kaivelemaan avaimet rattilukkoon, poljinlukkoon, rengaslukkoon ja mielellään vielä parkkipaikan taakse asennettuun lukittuun kaatuvaan tolppaan. Niin ja vakuutusyhtiö vaatii tottakai hälyt ja kolmannen osapuolen GPS seurantalaitteet.
Jaa, itse elin jostakn syystä siinä harhakuvitelmassa että uuden avaimen ohjelmointi ei onnistuisi ellei ole hollilla sitä sirua joka jo kytketty kyseisen auton käynnistyksenestoon, ja jos tätä ei olisi, niin sitten pitäisi se koko moottoripuolen vastahimmeli vaihtaa.

Se vissiin sitten olisi käytännön kannalta liian hankalaa vissiin?
 
Eilen kävin kaupassa Vantaan Tammiston Lidlissä ja 15 minuutin käynnin aikana autosta varastettiin takapenkiltä työreppu, jossa oli tietokoneet, padit yms. Merkillisintä on, että olen varma, että laitoin auton lukkoon, mutta mitään murtojälkiä tapahtuneesta ei jäänyt ja tämän takia ei myöskään vakuutusyhtiö mitään korvaa.

Onko siitä näyttöä, että Suomessa olisi ollut tällaisia auton avaimen signaalin kopioimisia, joilla ovet olisi saatu auki? Autona -20 mallinen MB GLC.
Toi on aika erikoista että ei korvaa jos ei ole jälkiä kun tuollaiseen autoon on erittäin helppo mennä ilman kovinkaan kummoisia työkaluja ihan hetkessä ilman että jää mitään jälkeä minnekään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 857
Viestejä
4 994 722
Jäsenet
80 163
Uusin jäsen
mervi78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom