Autonominen ajaminen ja itsestään ajavat autot

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Terro
  • Aloitettu Aloitettu
Itse kohdannut haamujarrutuksen Teslalla ja Skodalla,
Millaista vahinkoa synty, ja millaiset tilanteet edelsi tapahtunutta.

Siis tiedossa on mm se että yhtiöt joilla paljon autoja ovat joihinkin tapauksiin työntekijöillä törmänneet, ja ovat konserni tasolla ohjeistaneet kytkemään pois jotain avustimia. (se ei nyt vielä tarkoita että taustalla olisi syvempi selvitys ja sitä kautta oikeavalinta). ja nuokaan ei tarkoita että turvallisuus ominaisuudet olisivat kokonaisuutena ei, ei, vaan sitä että joidenkin ominaisuuksien kanssa on etsikkoaikaa ja kehitettävää + kuljettaja koulutusta.
 
Millaista vahinkoa synty, ja millaiset tilanteet edelsi tapahtunutta.

Nämä tapahtuneet kesällä, joten ei muuta kuin säikähdys. Sellainen henkinen vahinko syntyi, että vakkarilla ajetaan nykyään jalka valmiina hyppäämään kaasulle, kun aikojen alussa koko homman idea oli se, että jalkaa voi lepuutella pitkillä matkoilla asettamalla vakkarin päälle. Luottamus näihin nykyaikaisiin avustimiin tasan 0, enkä todellakaan käytä talvella niitä missään. Kenenkään muunkaan ei pitäisi.

Oletan noiden johtuneen karttadatasta, eli olivat tilanteita, joissa auto päättää yhtäkkiä pudottaa vauhdin jostain 120:stä 60:km/h, koska mielestään siinä kohdassa on sellainen nopeusrajoitus. Skeida oli laina-auto, joten en tiedä kuinka yleistä on siinä, mutta Teslalla tota tapahtuu alvariinsa. Tesla on myös joskus hyperventiloinut tien oikeassa reunassa ajavia pyöräilijöitä, vaikka väliä sinne on se 2-3m minimi. Tommonen äkkijarrutus/hiljennys on jo itsessään hengenvaarallinen tilanne liukkailla teillä joilla on muitakin liikkujia. Käyttö pitäisi lainsäädännöllä kieltää talvirengaskaudeksi.
 
En jaksa uskoa että noista oikeasti autonomista tulee mitään menestystä, ellei sitten niitä ohjata jostain etäältä ihmisen toimesta, sillä tavalla että on aina joku ihminen jonka kanssa voi puhua. Siinä voikin sit miettiä et mikä näiden pointti on? Mihin noita tarvitaan...
Tai sitten jokaikinen kuviteltavissa oleva reitti pitää olla valmiiksi tehty ja varmistettu hyväksi etukäteen ettei ala sekoilu. Asiakas valitsee tarkemmin GPS lokaation, eikä anneta auton päättää sitä?

 
Viimeksi muokattu:
En jaksa uskoa että noista oikeasti autonomista tulee mitään menestystä, ellei sitten niitä ohjata jostain etäältä ihmisen toimesta, sillä tavalla että on aina joku ihminen jonka kanssa voi puhua. Siinä voikin sit miettiä et mikä näiden pointti on? Mihin noita tarvitaan...
Tai sitten jokaikinen kuviteltavissa oleva reitti pitää olla valmiiksi tehty ja varmistettu hyväksi etukäteen ettei ala sekoilu. Asiakas valitsee tarkemmin GPS lokaation, eikä anneta auton päättää sitä?


Täysin romu systeemi.
 
Oletan noiden johtuneen karttadatasta, eli olivat tilanteita, joissa auto päättää yhtäkkiä pudottaa vauhdin jostain 120:stä 60:km/h, koska mielestään siinä kohdassa on sellainen nopeusrajoitus.
Motarilla himmaa kuuteen kymppiin, muistelen että joku muukinraportoinut josta kohdasta missä jotkin autot noin tekevät, eli jossa savon suunnalla. Ja taisi olla Tesla kuskin(en) kirjoituksia.
Tommonen äkkijarrutus/hiljennys on jo itsessään hengenvaarallinen tilanne liukkailla teillä joilla on muitakin liikkujia.
Ymmräsin että nuo rajoitus tulkinnat olis halittuja, ei äkkijärrutuksia. Kevyneliikenteen "törmäyssuojat" voi olla luonolisesti rajumpia, ja ominaisuutena tärkeitä. Ne ymmärtääkseni tyypillisesti aktivoituu taajamavauhdeissa, eli hätäjarrutus ei niin vaarallinen, mutta epämiellyttävä toki. Mutta jos autosi sitä toistuvast tekee, niin ei kuullosta hyvältä, kun oletetaan että ajotavat ei ole sellaisi mitkä niitä synnyttää.

En jaksa uskoa että noista oikeasti autonomista tulee mitään menestystä, ellei sitten niitä ohjata jostain etäältä ihmisen toimesta,
Kyse on niin isosta jutusta että jos ne tulee niin uskon menestykseen. Tuo että niitä ohjattaisiin etänä olisi menestyksen jarru. Mutta se voi olla niitä esivaiheita, jos kehitys harppoo jatkossakin kiivaana, jos tulee vaihe missä autonomiset autot saisivat toimia ilman autossa olevaa kuljettajaa etäohjauksena, niin se olisi iso harppaus, ja varmasti otettaisiin käyttöön.

Siinä voikin sit miettiä et mikä näiden pointti on? Mihin noita tarvitaan...
Jos mietit julksita liikennettä, taksit, bussit jne, mietit lokistiikkaa, niin se tehostaisi todella paljon jos kuljettajan ei tarvitse olla itse ajoneuvossa. Jos kaipaa jutteluseuraa, niin sen voisi tuotteistaa palveluksi. Savolaista letkeyttä, vai porilaista....
Tai sitten jokaikinen kuviteltavissa oleva reitti pitää olla valmiiksi tehty ja varmistettu hyväksi etukäteen ettei ala sekoilu. Asiakas valitsee tarkemmin GPS lokaation, eikä anneta auton päättää sitä?
Reittisuunnittelun automatisointi on harpponut viimevuosikymenillä hurjasti, siihen on panostanee paljon monet firmat, ja jos mietit tilannetta että asiakas/matkustaja ei tiedä tarkkaan missä haluaa jäädä pois, ja missä se on salittua, niin se autonominen ajoneuvo voi olla vuorovaikutuksessa asikkaan/matkustajan kanssa, en sitä pidä ylitsepääsemättömänä ongelma. Toki ne arkiset ongelmat, matkustaja/asiakas haluaa johonkin, mihin kuljettaja ei suostu.
 
Tesla saisi tuotua FSDn koska vaan tänne kunhan haluaa ja noudattaisi nykyistä linjaa.
 
Mersun L3 pääsee nyt 95km/h moottoritiellä.
Myynti alkaa 2025 alussa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 996
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom