Toisaalta näitä kolhuja kyllä pelätään vähän liikaa IMO. Mulla varmaa liki 100 vuokrausta takana ja koskaan ei mitään vääntöä auton palautuksessa naarmuista tms.
Tämä aika omakin ajatus, joskin olen joskus joutunut vääntää kyllä autoa palauttaessa. Mutra noin yleisesti minusta noiden formojen omissa vakuutuksissa on aivan jäätävän huono odotusarvo. Tyyliin jos otat useamman viikon vuokran niin sillä vakuutuksen hinnalla kattaisi puolet siitä CD-maksusta.
Itse olen ylensä ottanut kolmannen osapuolen ylimmääräisen vakuutuksen varmuuden vuoksi. Joo, on logistisesti hankalampi ja oma riskinsä, mutta nuo vuokraamoiden omat on kuten yllä todettu pääsääntöisesti ryöstöhinnoiteltu ja se että niitä matkkinoidaan "huolettomuudella" on käytännössä jonkinasteista kiristystä. Ts. Se "Maksa - tai muuten väännämme tikusta asiaa" -implikaatio.
Etelä-euroopassa (Italia, Kroatia, Saksa) reissatessa on meinaan saannut välillä aika kovaankin vääntää että ei, ei tosiaan oteta sitä lisävakuutusta (esim. Juuri tuo että "kieltäytyvät" vuokraamasta esimaksetulla voucherilla ilman tuota), vahinkoraporttiin kirjataan jotain ihme mikronaarmuja mutta sitten joku isompi repeämä loistaa poissaolollaan tarkastajan kirjauksesta. Tai se kerta kun Opelin ikkunakahva oli rikki ja jollain maalarinteipillä viritetty paikoilleen ja tätä tietenkin ei mainittu rapsassa. Onneksi huomattiin ekan päivän aikana.
Saa siis olla välillä todella tarkka, ja auto tosiaan kannattaa hakea kirkkaassa päivänvalossa jos suinkin mahdollista että saa ne kunnolliset kuvat. Videokin kannattaa ottaa.
En tiedä onko tämä kuinka paljon "internetin halvin vaihtoehto" -ongelma ja kuinka paljon ns. "Maan tapoja", mutta jotenkin olettaisin että isojen liikkeiden kanssa olisi turvassa. No, ei valitettavasti ole - joten dama se minkä ottaa. Tai siis, ottaa sen jossa kokonaisuutena parhaat ehdot. Se pieni präntti on noilla netin agregaattorisaiteilla usein harmillisen hyvin jemmattu, mikä hieman ikävää kun jollain samanhintaisella vuokravaihtoehdoilla voi toisessa olla CDW vaikka 700 ja toisessa 1500 ilman extravakuutuksia, vaikka itse vuokrahinta sama....
Vastavuoroisesti sitten taas Japanissa ei ole koskaan ollut mitään ongelmia. Kukaan ei tuuputa mitään. Lähtötarkastus tehdään huolella, omat huomiot kirjataan mukisematta, eikä palautuksessa yritetä tehdä väkisin tikusta asiaa vaikka jossain pölykapselissa olisikin pieni nihrauma kanttikivestä vaikket olisi ottanut sitä firman omaa extravakuutusta. Saannut myös useamman kerran pyytämättä kaupan päälle kyydit bussi/juna-asemalle palautuksen jälkeen mikä ollut kivaa poonusta kun säästänyt taksimatkan hinnan...