Auton ostamisen vaikeus

Toisaalta moni autoliike käyttää huutokauppaa sellaisella "pistetään tänne romut jotka ei toimi myyntiin kun näitä ei oikein pääse koeajamaankaan ja voi mennä vielä normaalia kalliimmalla hinnalla jos hyvä tuuri käy"... -asenteella.

Erikseen sitten konkurssin, kuolinpesän, yms, jne tavarat jotka ihan oikeasti on tarpeettomia, pakko myydä vaikkei olisi vikaa, jne.

Ja mikä ongelma tässä on, varsinkin kun täysin selvästi ilmoitetaan että mitään takuita ei ole? Ei noista kukaan pakota autoja ostamaan, sehän pitäisi olla kaikille selvää, että huutokauppojen kautta myydään juuri ne vähän epäkelvommat ja epämääräisemmät yksilöt. Tässäkin on vaan tuulipuvut pilanneet täysin tuonkin alustan kun päämärkänä huudetaan epäkurantista tavarasta ehjän hintaa ja sitten perään huudellaan kuluttajan oikeuksista. :facepalm:
 
Ja mikä ongelma tässä on, varsinkin kun täysin selvästi ilmoitetaan että mitään takuita ei ole? Ei noista kukaan pakota autoja ostamaan, sehän pitäisi olla kaikille selvää, että huutokauppojen kautta myydään juuri ne vähän epäkelvommat ja epämääräisemmät yksilöt. Tässäkin on vaan tuulipuvut pilanneet täysin tuonkin alustan kun päämärkänä huudetaan epäkurantista tavarasta ehjän hintaa ja sitten perään huudellaan kuluttajan oikeuksista. :facepalm:
Hintaan ja tuulipukuihin, jotka oikeasti huutavat toisiaan hulluja hintoja noista romuista, sen enempää kantaa ottamatta syy on juuri tuo jo edellä mainittu että pian olisi joka kaupan kauppakirjassa se "klasuuli" ja sen jälkeen olisitkin pakotettu ostamaan kun mitään muuta ei muualta saa - kuin korkeintaan uusia autoja tai lasipalatseista jotka leipoisivat "meiltä autot takuulla" -hinnat katteisiin.

Pidän nykyistä vaihtoehtoa omalla tavallaan parempana kuin tuota "rivillä tekstiä voi välttää virhevastuun täydellisesti" -ideaa.

Siis auton, tai minkä tahansa muun tavaran, *saa* myydä viallisena, eli "sellaisena kuin se on": tällöin vain tarvitsee kertoa asiakkaalle melko tarkkaan mitkä ne virheet ovat eikä ylimalkaisesti "joo, tää auton rekisterissä ja katsastettu, mutta myydään rikkinäisenä".

KKV sanoo että tavarassa on virhe, jos
  • tavara ei vastaa tietoja, jotka myyjä on antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ennen kaupantekoa ja tiedot ovat vaikuttaneet kauppaan.
  • myyjä on ennen kaupantekoa laiminlyönyt velvollisuutensa antaa ostajalle tiedon tavaran ominaisuuksia tai käyttöä koskevasta olennaisesta seikasta, josta hänen täytyy olettaa tienneen ja josta ostaja perustellusti saattoi olettaa saavansa tiedon. Tämä pätee silloin, kun tiedonannon laiminlyönti on vaikuttanut kauppaan.
  • tavara on huonommassa kunnossa kuin ostajan oli perusteltua edellyttää tavaran hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen.
Eli yllä oleva Volvo voi hyvin olla "ECU-rikki", mutta jos siitä paljastuukin että siinä on vaikka koko alakerta paskana ja korjauskustannukset ovatkin suuremmat mitä myyjän mainitsemasta "ECU-rikki" -korjauksesta tulisivat tai ECU-korjauksen jälkeen moottori porsii jostain muualta - on taas case lähteä penäämään päätöstä ja korvausta.

Eli se tärkein osa:

Tiedossa olevat viat ja puutteet voidaan myös kirjata kauppasopimukseen.
Ostaja ei voi vedota virheenä seikkaan, josta hän on saanut tiedon ennen kaupantekoa.
Myyjä ei kuitenkaan voi tehdä mitään yleistä varaumaa, vaan hänen on yksilöitävä tiedossaan olevat virheet.
 
Mitenköhän suomessa toimisi se, että kaikki autot huutokaupataan Japanin tyyliin. Eli firma tekee autolle kuntotarkastuksen ja pistää myntiin.
 
Mitenköhän suomessa toimisi se, että kaikki autot huutokaupataan Japanin tyyliin. Eli firma tekee autolle kuntotarkastuksen ja pistää myntiin.
Vaikea sanoa. Japanissa usein se motivaatio myydä autoa ei ole se että se on rikki.

Siellä on ihan eri verotus, käyttö- ja keski-ikä autoissa...
 
itse olen paria autoa käyny koeajamassa jotka olleet tuolla huutokaupassa (kamuxin ja delta-auton myyminä)....en löytäny mitään vikaa.
ilmeisesti nämä isommat autoliikkeet laittaa enimmäkseen noita paljon ajettuja huutokauppaan vaikka ei oliskaan vikaa. näkemättä autoo en kyllä lähtis huutelemaan mutta ilmeisesti jotkut totakin tekee jos auto on jossain viereisessä kaupungissa minne ei jaksa lähtee paikan päälle.
 
Hintaan ja tuulipukuihin, jotka oikeasti huutavat toisiaan hulluja hintoja noista romuista, sen enempää kantaa ottamatta syy on juuri tuo jo edellä mainittu että pian olisi joka kaupan kauppakirjassa se "klasuuli" ja sen jälkeen olisitkin pakotettu ostamaan kun mitään muuta ei muualta saa - kuin korkeintaan uusia autoja tai lasipalatseista jotka leipoisivat "meiltä autot takuulla" -hinnat katteisiin.


Miten tämä vaikuttaa normaalisti myynnissä olevien autojen hintoihin? Huutokauppa pitäisi nimenomaan olla sellainen jossa jokainen omalla riskillään voi tehdä "löytyjä". Eikö se nyt ole aivan päivän selvää että lasipalatsi myisi auton lappu ikkunalla omassa rivissään jos siinä ei mitään riskiä olisi kummankaan kantilta.

Nythän huutokaupan idea tapetaan sillä että hintavaraukset on pakko pitää korkealla jotta mahdollisiin reklamaatioihin pystytään vastaamaan. TOdennäköisesti huutokauppojen hintataso laskisi ja "Löytöjen" mahdollisuus paranisi jos tuollainen lapsus kuluttajariitalaista saataisiin kitkettyä tämän päivän tasalle.

Mielestäni ihan loogista olisi että jos haluat sen kuluttajansuojan niin menet silloin normaalisti autoliikkestä ostamaan sen auton.

Huutokauppahan olisi oikea lahja-aitta niille jotka autoille itse osaavat tehdä jotain, kun autoja saisi halvalla pikkuvikaisena. Nyt tilanne on käytännössä sama kuin liikkeestä normaalisti ostaessa että myyntihintaan on pakko leipoa se korjauskulu koska muutenhan niillä tehdään tappiota. Liiketoiminnallisesti se ei ole kovin kannattavaa jos 40% autoista myydään suihkulla.
 
Miten tämä vaikuttaa normaalisti myynnissä olevien autojen hintoihin? Huutokauppa pitäisi nimenomaan olla sellainen jossa jokainen omalla riskillään voi tehdä "löytyjä". Eikö se nyt ole aivan päivän selvää että lasipalatsi myisi auton lappu ikkunalla omassa rivissään jos siinä ei mitään riskiä olisi kummankaan kantilta.

Nythän huutokaupan idea tapetaan sillä että hintavaraukset on pakko pitää korkealla jotta mahdollisiin reklamaatioihin pystytään vastaamaan. TOdennäköisesti huutokauppojen hintataso laskisi ja "Löytöjen" mahdollisuus paranisi jos tuollainen lapsus kuluttajariitalaista saataisiin kitkettyä tämän päivän tasalle.

Mielestäni ihan loogista olisi että jos haluat sen kuluttajansuojan niin menet silloin normaalisti autoliikkestä ostamaan sen auton.

Huutokauppahan olisi oikea lahja-aitta niille jotka autoille itse osaavat tehdä jotain, kun autoja saisi halvalla pikkuvikaisena. Nyt tilanne on käytännössä sama kuin liikkeestä normaalisti ostaessa että myyntihintaan on pakko leipoa se korjauskulu koska muutenhan niillä tehdään tappiota. Liiketoiminnallisesti se ei ole kovin kannattavaa jos 40% autoista myydään suihkulla.

Tuolloin vain mistään havaituistakaan vioista ei kannattaisi mainita mitään ja täydet pommitkin laittaa pikapatenteilla sellaiseen nippuun että juuri ja juuri kestäisivät kasassa kaupan loppuun asti.
Ja jo nykyisinkin liikkeet voivat kätevästi hankkiutua noista pommeista eroon myymällä ne häkkiliikkeisiin.
 
Astelet autoliikkeeseen sisään, hetken siinä pyörit ja kyselet että missähän myyjät olis, huikataan että tuolla taaempana... Hiljainen halli kaikuu kun siellä itsekseen pyörit ja etsit niitä myyjiä ja sovittua koeajoa. No 10min jälkeen takaisin huoltotiskille kysäisemään ja vastauksena on että kaipa ne on sitten kotio lähteneet. Joku kuitenkin löytyy mutta tokaisee että hän nyt ei oikein kerkiä avaimia hakemaan ja jättää asian siihen.

Kuinkakohan potentiaalisen ostajan ikä vaikuttaa palveluhalukkuuteen?

Ainakin omien havaintojen mukaan, nuorempana sai haahuilla hallissa aivan rauhassa myyjien pahemmin häiritsemättä. Nyt kun on hieman varttuneempi niin tuntuu että ensimmäiset myyjät ovat kyselemässä löytyykö mieluista samalla kun käsi hamuaa hallin oven kahvaa ja seuraava on jo kyselemässä muutaman askeleen jälkeen sisällä.
 
Huutokauppahan olisi oikea lahja-aitta niille jotka autoille itse osaavat tehdä jotain, kun autoja saisi halvalla pikkuvikaisena. Nyt tilanne on käytännössä sama kuin liikkeestä normaalisti ostaessa että myyntihintaan on pakko leipoa se korjauskulu koska muutenhan niillä tehdään tappiota. Liiketoiminnallisesti se ei ole kovin kannattavaa jos 40% autoista myydään suihkulla.
Siitä vain tekemään kansalaisaloitetta että yritysten myynti huutokauppojen kautta on täysin ilman kuluttajansuojaa. Ongelmahan siis on juuri se että laki pätee ostit auton myyjän kanssa jutustellen tai sitten huutokaupasta - mikäli myyjä on yritys.

Autokauppahan ei ollenkaan tuon jälkeen siirtyisi sinne huutokauppojen suuntaan, varsinkaan noissa häkkifirmoissa... ;)


Kuten jo aiemmin mainittiin, huutokaupassa saa myydä toimimatonta tavaraa ihan niin paljon kuin haluaa - kunhan kertoo mikä siinä tavarassa on vikana. Vaihteisto paskana - no problem. Alakerran laakerit menneet - tervetuloa ostamaan. Mutta "vikavalot palaa, vikana mahdollisesti X, Y tai Z" - valmistaudu kuluttajaneuvojan yhteydenottoon (tässä tapauksessa "moottoririkkoinen, ei katsastuskelpoinen" toimii hyvin kun laittaa paperille asiakkaan nenän eteen)...
 
Siitä vain tekemään kansalaisaloitetta että yritysten myynti huutokauppojen kautta on täysin ilman kuluttajansuojaa. Ongelmahan siis on juuri se että laki pätee ostit auton myyjän kanssa jutustellen tai sitten huutokaupasta - mikäli myyjä on yritys.

Autokauppahan ei ollenkaan tuon jälkeen siirtyisi sinne huutokauppojen suuntaan, varsinkaan noissa häkkifirmoissa... ;)


Kuten jo aiemmin mainittiin, huutokaupassa saa myydä toimimatonta tavaraa ihan niin paljon kuin haluaa - kunhan kertoo mikä siinä tavarassa on vikana. Vaihteisto paskana - no problem. Alakerran laakerit menneet - tervetuloa ostamaan. Mutta "vikavalot palaa, vikana mahdollisesti X, Y tai Z" - valmistaudu kuluttajaneuvojan yhteydenottoon (tässä tapauksessa "moottoririkkoinen, ei katsastuskelpoinen" toimii hyvin kun laittaa paperille asiakkaan nenän eteen)...

Tämähän se on jutun juoni. Pommit pitää saada pois käsistä niin ettei tule itselle sanomista. Hyvin se on toiminut kun joko myy jobbarille sellaiset mistä voi tulla sanomista. JA mikä tärkeintä ettei tarvi myydä niitä kirjastoautoilijoille - se säätäminen... Romut piiloon muualle ja köntässä jobbarille joka tekee mitä tekee ja ongelmat poistettu.
Myös semisti hankalat meni niin että paperiin vaikka mitä runoilua että edelleen korjattavaksi tms...

Tietty käynyt myös niinkin että koeajossa jäänyt jotain huomaamatta, pari laatikkovikaista tulee mieleen, yhtä en polkenut koeajolla riittävästi että olisi vika ilmennyt. Pakkohan se oli korjata. Toinen taas pelasi kaupantekohetkellä ok, mutta sitten kun uuden luovutus, ja läksin viemään kärryä fiksattavaksi, niin yks vaihde puuttui, mistä aasiakas ei muistanut mainita. Oli noita muitakin tietty.

Ei ollut huutokauppa niin suosittua silloin. Vähän tulee oksennusta suuhun kun noita aikoja muistelee.:darra:
 
Tuolloin vain mistään havaituistakaan vioista ei kannattaisi mainita mitään ja täydet pommitkin laittaa pikapatenteilla sellaiseen nippuun että juuri ja juuri kestäisivät kasassa kaupan loppuun asti.
Ja jo nykyisinkin liikkeet voivat kätevästi hankkiutua noista pommeista eroon myymällä ne häkkiliikkeisiin.
No voi helkkari sentään kun juuri sehän se idea olisikin huutokaupassa. Niinkuin on aina tähän mennessä ollut, mutta nykypäivänä homma muuttunut koska kauhea kitinä. Minusta ei ole kovin suoraselkäistä jos ostaa huutokaupasta auton ja alkaa kitistä sen jälkeen piilevistä vioista. Minusta huutokaupan idea on se että autossa voi olla _AIVAN MITÄ TAHANSA_ ja se ostetaan omalla riskillä. Etukäteen tutustumalla voinee kitkeä suurimman osan ongelmista pois ja loppu on tuurikauppaa.
 
No voi helkkari sentään kun juuri sehän se idea olisikin huutokaupassa. Niinkuin on aina tähän mennessä ollut, mutta nykypäivänä homma muuttunut koska kauhea kitinä. Minusta ei ole kovin suoraselkäistä jos ostaa huutokaupasta auton ja alkaa kitistä sen jälkeen piilevistä vioista. Minusta huutokaupan idea on se että autossa voi olla _AIVAN MITÄ TAHANSA_ ja se ostetaan omalla riskillä. Etukäteen tutustumalla voinee kitkeä suurimman osan ongelmista pois ja loppu on tuurikauppaa.
Kuluttajansuoja on vaan liiketoimintaa haittaavaa virkamiesten vittuilua ja muita laanipekejen parhaita :kahvi:
 
On tää hankalaa. Pitäisi ostaa auto, missä on 8.8" Fordin perä. 1995 -> Ford Explorer olisi tähän täydellinen vaihtoehto. Mutta eihän niitä meinaa löytyä. Tai siis löytyy, mutta en viitsi 2k euroa maksaa ehjästä autosta, josta en voisi hyödyntää kuin taka-akselin ja kardaanin.
Seuraava vaihtoehto alkaakin olemaan se, että ostan jenkeistä Copartilta 2002-2011 Crown Victorian ja otan siitä sitten isomman satsin osia tallin nurkkaan odottamaan seuraavia projekteja.
 
Pumpataas vähän lankaa ylös, meinaa mennä hermo kun yrittää etsiä autoa hintaluokassa 1000€ vaimolle kauppakassiksi.

Ainakin 5v sitten tonnilla sai jonkinlaisen tuoreella leimalla varustetun perusauton pihaan suht helposti, mutta nyt tuntuu tarjonta olevan todella olematonta ainakin Keski-Suomessa. Melkein jokaisessa autossa on jotain korjausta vaativaa vikaa tai sitten katsastus kuukauden päästä. Muutamat autot kävin viikonloppuna koeajamassa, jotka ilmoituksen perusteella olivat hyvässä kunnossa, mutta todellisuudessa ajon aikana auto kolisi pahemmin kuin yksikään millä olen aiemmin ajanut.

Toinen tekijä on nämä suoranaiset kusettajat. Iski silmään reilun tonnin hinnalla myynnissä oleva 206 pökötti, ihan peruskuntoinen ja viikko sitten katsastettu. Myyntitekstinä about: "Tuoreella leimalla varustettu hyvin palvellut perheen kakkosauto myyntiin uudemman tieltä. Remontit tehty ajallaan ja muutenkin toiminut moitteettomasti". Myyntikuvat todella siistit, ja kuvat otettu omakotitalon pihassa uudella asuinalueella. Mutta sitten kun katsot Trafin historiatietoja, niin auto ollut omistajalla 8kk, josta ajasta on ollut seisonnassa 7kk 3vk aina katsastukseen asti, joka sekin on suoritettu 3kk myöhässä :facepalm:
 
En tiedä mikä tilanne nyt on , mutta ainakin vuosi sitten eteläsuomessa oli halpoja autoja vaikka kuinka paljon. Voihan se olla , että väki alkaa huomata kuinka halpoja ne ovat ylläpidoltaan. Aina kannattaa ostaa mahdollisimman halpa käyttöauto, harmittaa huomattavasti vähemmän kun se vikaantuu.
 
Jos budjettikärryä ajatellaan niin mielestäni sweet spot on siellä jossain 4-5 donan kieppeillä. Saa suht modernin ja kivan laitteen mutta ylläpito ja arvonalenema ei ole kummoista.
 
En tiedä mikä tilanne nyt on , mutta ainakin vuosi sitten eteläsuomessa oli halpoja autoja vaikka kuinka paljon. Voihan se olla , että väki alkaa huomata kuinka halpoja ne ovat ylläpidoltaan. Aina kannattaa ostaa mahdollisimman halpa käyttöauto, harmittaa huomattavasti vähemmän kun se vikaantuu.

Juu, eteläsuomessa näyttäisi tarjontaa olevan tälläkin hetkellä hyvin. Ei vaan oikein meinaa mitenkään päästä tuolta noita autoja hakemaan kun töissä pitää istua :tdown: Muksu taas on sen ikäinen, että ei jaksa tuollaista reissua heittää jos vaimon kanssa lähdettäisiin hakemaan

Jos budjettikärryä ajatellaan niin mielestäni sweet spot on siellä jossain 4-5 donan kieppeillä. Saa suht modernin ja kivan laitteen mutta ylläpito ja arvonalenema ei ole kummoista.

Jep, tästä hintaluokasta on omakin auto. Ei vaan viitsi sijoittaa noin paljoa autoon jolla ajetaan alle 100km viikossa, eikä kyllä budjettikaan taivu tuonne asti.
 
Yrittäny tässä katsoa jotain automaatti bensaa mutta näillä korkeusasteilla vaihtoehdot tuntuvat olevan volvoja tai volvoja.
Eikä siinä muuten mitään, mieluustihan sitä viispyttysiä kuuntelis mutta aika korkeat verot noissa (S40/V50 siinä ja siinä) ja muutenkin omalle ajolle vähän turhan overkill.
On kyllä kumma kun jokunen vuos sitten tuntu että parilla tonnilla löytyy kaikenlaista ja nyt edes 5 tonnilla ei mitään mieluista tunnu löytyvän.
 
Jollainhan ihmisten pitää ajaa. Jos ei uusia osteta (uusia kai on myyty ennätysvähän), niin niitä vanhoja venytetään sitten vaan pidemmälle, ja vain oikeat pommit pusketaan myyntiin. Näillä auton hinnoilla ja käyttökuluilla harva viitsii toimivasta, edullisesta autosta luopua - enemmän siitä todennäköisesti on omassa käytössä iloa.

Toisaalta sit kun rahaa menee entistä enemmän bensaan, veroihin ym. ym. niin entistä vähemmän jää rahaa auton päivitykseen.
 
Lisäksi koronavirus on kyllä aika tehokkaasti vienyt intoa auton vaihtoon, itsekkin lykkäsin auton myymistä sen takia. Eipä silti, mitä nyt avoja katselin pitkin kesää, niin melkein kaikki autot on myymättä jotka ovat kesän olleet kaupan, eli markkinat taitaa olla todella hiljaiset nyt.
 
Lisäksi koronavirus on kyllä aika tehokkaasti vienyt intoa auton vaihtoon, itsekkin lykkäsin auton myymistä sen takia. Eipä silti, mitä nyt avoja katselin pitkin kesää, niin melkein kaikki autot on myymättä jotka ovat kesän olleet kaupan, eli markkinat taitaa olla todella hiljaiset nyt.

Uusien myynnissä on hiljaista, mutta vaihtokaupassa tilanne on täysin päinvastainen. Monet liikkeet ovat myyneet varastonsa lähes tyhjiksi ja ongelma onkin haalia käytettyjä autoja lisää vastaamaan kasvaneeseen kysyntään. Monin paikoin on tehty myyntiennätyksiä vaihtoautokaupan puolella.
 
Juu, eteläsuomessa näyttäisi tarjontaa olevan tälläkin hetkellä hyvin. Ei vaan oikein meinaa mitenkään päästä tuolta noita autoja hakemaan kun töissä pitää istua :tdown: Muksu taas on sen ikäinen, että ei jaksa tuollaista reissua heittää jos vaimon kanssa lähdettäisiin hakemaan



Jep, tästä hintaluokasta on omakin auto. Ei vaan viitsi sijoittaa noin paljoa autoon jolla ajetaan alle 100km viikossa, eikä kyllä budjettikaan taivu tuonne asti.


Katsoppa tämänlaisia:

Opel Astra 1.6-8v 3d *Hyvät kilsat ja leimaa 6/2021* Viistoperä 2001 - Vaihtoauto - Nettiauto

Kokemuksesta voisin sanoa, että ovat pomminvarmoja vehkeitä.
 
Äh, vihdoin tuli jonkinlaista autoa vastaan mutta ei ole oikein hyvän värinen, ja jos minä 5 tonnia maksan autosta niin sais se kyllä värillisestikkin miellyttää silmää :D Olen ehkä turhan pikkumainen mutta...
 
Äh, vihdoin tuli jonkinlaista autoa vastaan mutta ei ole oikein hyvän värinen, ja jos minä 5 tonnia maksan autosta niin sais se kyllä värillisestikkin miellyttää silmää :D Olen ehkä turhan pikkumainen mutta...
Väri on yksi asia mitä ei käytetyn ostaja välttämättä saa valita.

Tietenkin jos auton ostaminen on muutenkin (sovinistisen esimerkin) "Naiset ostaa punaisia autoja" -tyylistä ja voi antaa hyvän yksilön (km, varusteet, kunto) mennä ohi koska väri ei miellytä, niin mikäs siinä... :D
 
3000€:llä saa valita mieleisensä värin. Ton hintaisessa kiesissä ei välttämättä tosin ole järkeä investoida niin paljoa.
 
Olen tässä jonkin aikaa seuraillut nettiautoa ja tori.fi koronan jälkeen kun ajatuksena on tullut miedosti downshiftata, ja pikku hiljaa ajatuksiin on muodostunut, että E12 Corolla farmarina on se seuraava juttu. Johtuen siitä ja tuosta, lähinnä että nykyisestä autosta tulee renkulat vanteineen seuraamaan mukana tavalla tai toisella sllä tiedän että nykyisen T-Sportin mukana niitä on aivan turha laittaa mukana kun tietää että niistä ei omiaan saa pois.

No rengasjumppa sikseen, välillä kun tulee edes potentiaalinen ehdokas vastaan, niin homma menee näin:
- myyntikuvat jos ei nyt aina, niin on lähes 95% otettu sillä lailla, että ne korin _päälle päin_ näkyvät ruosteenalut ei missään nimessä näy.

Sitten kun löytyy sanotaan vaikka yksi ilmoitus, jossa kilometrit ja hintapyynti ehkä millään muotoa kohtaa, on myynti-ilmoituksessa tyyliin "lisätietoja soittamalla". Ok... No jos nyt tämän kerran vaikka en kirjekaveria olekaan just nyt vailla, päätän lähettää viestiä torissa että saisikos lisää kuvia?

Tulos liitetiedostona.

Niin, että aikoinaan kun Suomen yleisimmän auto ostaminen kun olisi helppoa? Hyvin kaukana siitä (ja tämä kyllä tiedossa on tämän korimallin osalta, ei siinä). Huvittaa vain tuommoiset ihmiset jotka haaskaa toisten ihmisten aikaa niin perusteellisesti. :lol: No ei siinä, seuraillaan huumorilla kuinka kohta jo 20-vuotiaitten rotiskojen hinnat kehittyy, mihinpä minulla kiire olisi. Kun tosiaan jonkin aikaa näitä on tullut seurattua. Korona teki oman piikkinsä noihin ja niihin aikoihin ikävä kyllä oman nykyisenkin rotiskoni ostin mutta saapa nähdä, asettuuko nuo hinnat enää eläessään järkeviksi vai eletäänkö inflaation meiningeissä jotain aivan omituista maailmaa. Ei siinä, on minulla muitakin autoja jotka voi laittaa käyttikseksi jos ei tuommosta farkkua löydä :)

edit: tuossa Toyota Corolla 1.6 vvt-i juuri katsastettu | Myydään | Tori Autot | Tori on kans malliesimerkki, miten "hienosti" on myyntikuvat otettu. Oikealta takaa "sattumalta" ylempää kuin muut. :lol:
 

Liitteet

  • vahva.jpg
    vahva.jpg
    20,5 KB · Luettu: 224
Viimeksi muokattu:
No sen verran täytyy sanoa, että ei kai tuollaista ole ruosteettomana enää olemassakaan... Itse varautuisin tuon hintaluokan autossa siihen että sitä norjankromia on ja sen kanssa on elettävä, ellei sitten ala niitä maalauttelemaan. Itse tehdyt korjaukset on niin ja näin, mutta jos etsii noin vanhaa rlähes uosteetonta autoa niin täytynee katsella jotain Volvoa tai ranskiksia.
 
No sen verran täytyy sanoa, että ei kai tuollaista ole ruosteettomana enää olemassakaan... Itse varautuisin tuon hintaluokan autossa siihen että sitä norjankromia on ja sen kanssa on elettävä, ellei sitten ala niitä maalauttelemaan. Itse tehdyt korjaukset on niin ja näin, mutta jos etsii noin vanhaa rlähes uosteetonta autoa niin täytynee katsella jotain Volvoa tai ranskiksia.
Jos vähäruosteisen vanhan 15 v auton tahtoo niin käy ostamassa sen seudulta missä kelit on hyvät ja ihmisillä rahaa pitää autoja. Lentokoneella pääsee nykyään edullisesti. Ja Suomen tullikaan noista vanhoista juuri montaa sataa enää pyydä. Esim nelikko hilux.
 
Jep, silloin ne tahtoo tosin maksaa ihan rahaa. Veikkaan että kovin moni ei hae tuollaista farkkucorollaa jostain kaliforniasta tai dubaista.
 
Ei sitä tarvitse mennä kuin Saksaan niin löytyy ruosteettomia/vähäruosteisia. Oma auto on alunperin Saksasta ja käytön jälkeä on, mutta korjaamaton pelleiltään täysin orkkis vm90 auto joka tunnetaan ruosteherkkyydestään... ei olisi moista suomesta löytynyt tuohon hintaan mitä aiempi omistaja siitä ilmeisesti maksoi.
 
Kyllä siellä Saksassakin on ruosteisia autoja, jotkut jopa pahempia kuin pohjolan pakkastalvissa olleet. Pitäisin enemmänkin poikkeuksena kuin sääntönä, ellei puhuta jostain harraste tai museoautoista. Ne siellä ovat taas pääsääntöisesti sen takia hyväkuntoisia kun ihmisillä on varaa niitä paremmin pitää.
 
Kyllä siellä Saksassakin on ruosteisia autoja, jotkut jopa pahempia kuin pohjolan pakkastalvissa olleet.
Ehdottomasti, mutta todennäköisyys löytää ruosteeton/ruosteettomampi on huomattavasti suurempi.
 
No juu, varsinkin jos keskittää etsinnän siihen frankfurt-munchen akselille. Pohjoisessa tuntuu syystä tai toisesta olevan huonokuntoisempaa ja köyhempää - sama homma ihan itäpuolella.

Mutta edelleen, ei sieltä oikein kannata tuollaista farkkucorollaa lähteä hakemaan:

A) Kulut
B) Saksalainen ei erityisesti arvosta tuollaisia autoja ja ne on siellä ihan työkaluina
 
Viimeksi muokattu:
No juu, varsinkin jos keskittää etsinnän siihen frankfurt-munchen akselille. Pohjoisessa tuntuu syystä tai toisesta olevan huonokuntoisempaa ja köyhempää - sama homma ihan itäpuolella.

Mutta edelleen, ei sieltä oikein kannata tuollaista farkkucorollaa lähteä hakemaan:

A) Kulut
B) Saksalainen ei erityisesti arvosta tuollaisia autoja ja ne on siellä ihan työkaluina
Eteläisestä Saksasta alkaa löytymään vähän ruostuneita autoja, samoin siitä kohti välimerta alueilta missä ihmisillä korkeat tulot / vähemmän suolattuja teitä. Eli rahaa pitää autoista huolta ja säilyttää jopa tallissa. Ei itse viriteltyjä korjauksia malliin vaihdetaan neljästä jarrusatulasta kaksi.
Voihan sen corollan ostaa sieltäkin ja ottaa samalla naapurillekin jonkun ajoneuvon, jää matkakulut pienemmäksi. Ja tuliaiset tietenkin kotiin päin tullessa corollan takakoppaan.
Hampurin reitillä poikkeaa vielä hakemassa halvat tupakat.
 
Viimeksi muokattu:
Tai jos hyvä tuuri käy, voit käyttää saman rahan kuin suomessa, mutta löytää paremmilla varusteilla ja/tai erikoismallin tai yhtä porrasta korkeammassa luokassa olevan auton. Toki, ei Saksa enää ole mikään pyhä maa autojen hakuun, mutta löytöjä voi tehdä. Miinuksena että pitää tarkistaa varusteet pohjoisen kannalta. Kaikissa ei ole ns. "nordic" varusteita. Voi puuttua lämmitetty se tää ja tuo tai olla ties mitä hassuja eroja.
 
Joo. Silti noiden halpiaisten haku on kyllä ihan tuurihommaa.

Yleensä se homma päättyy niin että jos se ykkös tai kakkosvaihtoehto ei olekaan ihan niin priima kuin on ajateltu, ostetaan se silti kun "eihän tältä reissulta nyt ilman autoa voi tulla" ja käteen jää musta pekka. Kovin monelle tuntuu olevan ihan ylitsepääsemätöntä jättää se huono yksilö sitten ostamatta ja palata tyhjin käsin, kun "tähän meni nyt sitten tonni pelkkiin kuluihin enkä saanut mitään".

Jos munkki käy, niin voi löytää 20v helmenkin, mutta joo... On tullut aika monta laitetta ostettua ja haettua Saksa/Hollanti/Belgia ja Italiastakin joskus, niin väittäisin jonkunlaisen perstuntuman olevan.

Olen mm. nähnyt sen turkkailaisten entisen rekkapesuhallin jossa hitsailtiin kasaan niitä romaniaan, bulgariaan ja unkariin meneviä vehkeitä. Niitäkin on suomalaiset sieltä "hyväkuntoisina" hakeneet munat vaahdossa. Näistä super-ostoksista foorumeilla harvoin puhutaan kun ei kukaan tahdo myöntää möhlänneensä, vaan se vaarin helmi pistetään nettiautoon vähin äänin tai viedään suomessa liikkeeseen vaihdossa.

Edelleen olen järkkymättä sitä mieltä että jos olet ostamassa muutaman tonnin farkkucorollaa, niin etsi rauhassa suomesta, ei kyllä mitään järkeä lähteä hakemaan Saksasta, ellet sitten tuo tonnikaupalla viinaa tänne trokattavaksi. Harrastevehkeet sun muut sitten erikseen. Oon mäkin ostanut nb koppasen MX-5:n joskus sieltä näkemättä ja ottanut rekalla suomeen. Oli ihan perus jees vehje, kesän sillä ajelin ja syksyllä myin sitten jollekin onnekkaalle about samaan hintaan mitä se itselle kuluineen tuli maksamaan.
 
Joo. Silti noiden halpiaisten haku on kyllä ihan tuurihommaa.

Yleensä se homma päättyy niin että jos se ykkös tai kakkosvaihtoehto ei olekaan ihan niin priima kuin on ajateltu, ostetaan se silti kun "eihän tältä reissulta nyt ilman autoa voi tulla" ja käteen jää musta pekka. Kovin monelle tuntuu olevan ihan ylitsepääsemätöntä jättää se huono yksilö sitten ostamatta ja palata tyhjin käsin, kun "tähän meni nyt sitten tonni pelkkiin kuluihin enkä saanut mitään".

Jos munkki käy, niin voi löytää 20v helmenkin, mutta joo... On tullut aika monta laitetta ostettua ja haettua Saksa/Hollanti/Belgia ja Italiastakin joskus, niin väittäisin jonkunlaisen perstuntuman olevan.

Olen mm. nähnyt sen turkkailaisten entisen rekkapesuhallin jossa hitsailtiin kasaan niitä romaniaan ja unkariin meneviä vehkeitä. Niitäkin on suomalaiset sieltä "hyväkuntoisina" hakeneet munat vaahdossa. Näistä super-ostoksista foorumeilla harvoin puhutaan kun ei kukaan tahdo myöntää möhlänneensä.
Dektralla kun käyttää osto tarkastuksessa niin selviää isoimmat filungit, kertovat myös karkeasti pitääkö katsastusten/sähköisten huoltotietojen läpikäynti suurin piirtein paikkansa.
Maalinpaksuuden käyvät läpi ja tunnetut vakuutusyhtiöiden raportit. Junge star myös kova juttu käytettyä ostaessa. Hiukan lisä rahaa ko firmalle niin kaivelevat useammasta auton purkista tiedot.
 
Dektralla kun käyttää osto tarkastuksessa niin selviää isoimmat filungit, kertovat myös karkeasti pitääkö katsastusten/sähköisten huoltotietojen läpikäynti suurin piirtein paikkansa.
Maalinpaksuuden käyvät läpi ja tunnetut vakuutusyhtiöiden raportit. Junge star myös kova juttu käytettyä ostaessa.

Junge Sterne valikoimasta ei taida kyllä niitä parin tonnin corollia löytää. Ovat sitten kyllä käytännössä alle 5v ikäisiä vehkeitä ja pelkkiä mersuja.
Ja jos maalattu paneeli on ostopäätöksen este, niin kannattaa kyllä katsella muutenkin vähän tuoreempia autoja. Junge Sterneenkin (Tai premium selectioniin) kelpuutetaan autoja jos on vaikka ovi tai puskuri maalattu.

Siinä nyt ei varmaan ollut kenellekään mitään epäselvää, että kalliimpia laitteita voi hyvinkin kannattaa tuoda. Siinä ollaan jo aiheesta niin kaukana että ei tarvitse sitä tähän nyt sekoittaa.
 
Joo. Silti noiden halpiaisten haku on kyllä ihan tuurihommaa.

Yleensä se homma päättyy niin että jos se ykkös tai kakkosvaihtoehto ei olekaan ihan niin priima kuin on ajateltu, ostetaan se silti kun "eihän tältä reissulta nyt ilman autoa voi tulla" ja käteen jää musta pekka. Kovin monelle tuntuu olevan ihan ylitsepääsemätöntä jättää se huono yksilö sitten ostamatta ja palata tyhjin käsin, kun "tähän meni nyt sitten tonni pelkkiin kuluihin enkä saanut mitään".

Jos munkki käy, niin voi löytää 20v helmenkin, mutta joo... On tullut aika monta laitetta ostettua ja haettua Saksa/Hollanti/Belgia ja Italiastakin joskus, niin väittäisin jonkunlaisen perstuntuman olevan.

Olen mm. nähnyt sen turkkailaisten entisen rekkapesuhallin jossa hitsailtiin kasaan niitä romaniaan, bulgariaan ja unkariin meneviä vehkeitä. Niitäkin on suomalaiset sieltä "hyväkuntoisina" hakeneet munat vaahdossa. Näistä super-ostoksista foorumeilla harvoin puhutaan kun ei kukaan tahdo myöntää möhlänneensä, vaan se vaarin helmi pistetään nettiautoon vähin äänin tai viedään suomessa liikkeeseen vaihdossa.

Edelleen olen järkkymättä sitä mieltä että jos olet ostamassa muutaman tonnin farkkucorollaa, niin etsi rauhassa suomesta, ei kyllä mitään järkeä lähteä hakemaan Saksasta, ellet sitten tuo tonnikaupalla viinaa tänne trokattavaksi. Harrastevehkeet sun muut sitten erikseen. Oon mäkin ostanut nb koppasen MX-5:n joskus sieltä näkemättä ja ottanut rekalla suomeen. Oli ihan perus jees vehje, kesän sillä ajelin ja syksyllä myin sitten jollekin onnekkaalle about samaan hintaan mitä se itselle kuluineen tuli maksamaan.
Lähinnä itse toin esiin optiona. En niinkään että menkää kaikki hakemaan koska kaikki on parempaa siellä.

Autokaupoilla pitää aina olla tarkkana, oli kyseessä halpa tai kallis auto ja pitää tosiaan olla valmis kävelemään pois. Olen varsin monta mahdollisesti hyvääkin autoa jättänyt ostamatta koska liike ei ole antanut luotettavaa fiilistä tai jokin pienempikin juttu on saattanut tuntua väärältä. Yhden kerran olen tullut kusetetuksi. Onneksi tunsin oikeuteni ja auto palasi myyjäliikkeeseen samaan hintaan kuin ostin kunhan valitsin seuraavan auton heiltä (juuuuri sopivasti sattui kesken hintaneuvottelujen tulemaan tuttu morjestamaan, ja onneksi tuttu sattui olemaan liikkeen omistajan kanssa varsin hyvää pataa, joten sain loppujen lopuksi ihan kelpo diilin). Sen jälkeen kyllä oppi pitämään silmät auki.

Ja Saksasta sai tosiaan noita MX:iä aiemmin ihan fiksuihin hintoihin. Mutta kun viimeksi katselin "fiksuilla kilometreillä" olevien hyväkuntoisten NA:iden hintoja Saksassa, tuntui että oltiin paikoin jopa suomea korkeammissa hinnoissa. Maksoin omasta museokilpisestä reilut10ke+ viime kesän lopulla ja näin about saman kuntoisia myytävän Saksassa 20ke+. Suomessa toki NA:ta ei ole saatavilla kovin montaa. Viimeksi kun mietin mistä korvaava jos nykyinen olisi mennyt lunariin murtovarkauden jäljiltä, oli myynnissä vain kaksi edes etäisesti asiallista NA:ta.
 
Junge Sterne valikoimasta ei taida kyllä niitä parin tonnin corollia löytää. Ovat sitten kyllä käytännössä alle 5v ikäisiä vehkeitä.
Ja jos maalattu paneeli on ostopäätöksen este, niin kannattaa kyllä katsella muutenkin vähän tuoreempia autoja.

Siinä nyt ei varmaan ollut kenellekään mitään epäselvää, että kalliimpia laitteita voi hyvinkin kannattaa tuoda.

Junge Sterne valikoimasta ei taida kyllä niitä parin tonnin corollia löytää. Ovat sitten kyllä käytännössä alle 5v ikäisiä vehkeitä ja pelkkiä mersuja.
Ja jos maalattu paneeli on ostopäätöksen este, niin kannattaa kyllä katsella muutenkin vähän tuoreempia autoja. Junge Sterneenkin (Tai premium selectioniin) kelpuutetaan autoja jos on vaikka ovi tai puskuri maalattu.

Siinä nyt ei varmaan ollut kenellekään mitään epäselvää, että kalliimpia laitteita voi hyvinkin kannattaa tuoda. Siinä ollaan jo aiheesta niin kaukana että ei tarvitse sitä tähän nyt sekoittaa.
Se sininen t22 avensis millä tultiin Riihimäeltä (rautatieasemalta teikäläinen haettiin) joskus 2010-2011 kesällä kloppiin saunomaan... Oli ostettu 8 vuotiaana Hampurin toyotalta, ja 6 kuukauden täydellä takuulla (voimassa myös Suomessa). Ja oli juurikin siihen aikaan alta 5000e saksassa. Ei ole junge starit ainoita millä jälkitakuita.
 
Viimeksi muokattu:
2010 on aika kauan sitten.
En ole nyt ihan varma pitäisikö meidän tuntea jostain, en muista riihimäellä koskaan saunoneeni, mutta kaikki on tietysti mahdollista.
En muista kyllä lähivuosina tällaisia superdiilejä enää nähneeni, ehkä niitäkin siellä voi olla. Yleisesti kuitenkin jos huomioidaan autovero, on Suomessa autot tällä hetkellä pääosin aika edullisia verrattuna Saksaan.
 
2010 on aika kauan sitten.
En ole nyt ihan varma pitäisikö meidän tuntea jostain, en muista riihimäellä koskaan saunoneeni, mutta kaikki on tietysti mahdollista.
En muista kyllä lähivuosina tällaisia superdiilejä enää nähneeni, ehkä niitäkin siellä voi olla. Yleisesti kuitenkin jos huomioidaan autovero, on Suomessa autot tällä hetkellä pääosin aika edullisia verrattuna Saksaan.
Loppi pitäjässä oli ne autoporukan saunomiset, vuokramökillä.
 
On se taas hankalaa.
Myyjä tarjoaa autoa, mutta sen jälkeen sitten yhteydenpito onkin tervanjuontia. Kyseessä ilmeisesti useamman vuoden pihassa seissyt auto, joka ei ole edes ajokunnossa. Toivottavasti ennen lauantaita saisin puhelinnumeron, koska sunnuntaille on jo hakukyyti järjestelty.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 996
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
Acceli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom