- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 6 811
Hondassa kuuluu herkistys ohjelmaan ja ainakin Veho ottaa siitä ihan hinnan (muistaakseni noin 80 €). Ei välttämättä takaa sitä, että tekevät. Terkkuja taas Olarin Veholle ex-asiakkaalta.
vanha viesti mut vastataan kuitenkin..Se ois taas huollon paikka, mutta en vitussa vie mihinkään vaan teen itse ja säästän. Tässä kohtaa mennään vuoden 2011 Focuksella jo yli 100tkm ja vieläkään en mistään ole löytänyt huolto-ohjelmaa joten jos joku osaa googlettaa kertokaan. Ajattelin vaihtaa ainakin öljyt, jarrupalat, apulaite/moniuramikäliliehihna sitten se neste puoli, jarrunesteet ja varmasti suositus on myös jäähdytinnesteille. Tulpat vaihdettu päälle 50tkm joten harkintaa. Ilmansuodatin toki. Raitisilman suodin jos tietäs missä on niin sekin joo ehkä. Ilmastoinnin täyttökin onnistuu. Mutta se virallinen huolto-ohjelma ois jeppis niin pysys vähän mukana
Ja Fordeihin viralliset huoltokaavakkeet saa rekkarilla tai VINllä täältä: FordEtis home page -> Ford Service -> Huolto-ohjelmatvanha viesti mut vastataan kuitenkin..
Motonetistä saa ilmaiseksi pyytämällä auton huoltopohjan. Ei noissa kaikkea mahdollista ole mutta on normaaali huoltolista mitä pitää tehdä. Kysyvät rekkaria ja km määrää, koneelta löytyy eri kilometreille omat huollot. Iso osahan noista on pelkkiä tarkastuksia. Pari kertaa pyytänyt ja ihan kätevä apu on ollut. Perustuu johonkin Haynes Pro softaan.
Eräs tuttuni kertoi, että eräässä autokorjaamossa henkilökunnalla joillain oli vaikea käsittää, että se määräaikaishuolto tarkoittaa muutakin kuin suodattimien ja öljyjen mahdollisimman nopeasti vaihtoa. Tosin samassa firmassa johtoporras hehkutti, että kuinka paljon katsastustarkastuksia saatiin tehtyä, ongelmana siitä seurasi sitten se, ettei mitään havaittuja vikoja saatu korjattua samalla kertaa vaan asiakkaan piti hoitaa homma kuntoon monella eri käynnillä.Määräaikaishuolloissa on tullut vastaan myös sellaista ajattelumallia että vaihdetaan öljyt+suodatin kerran vuoteen ja loput korjataan sitten kun kosahtaa (pl. jakohihna osataan vaihtaa ajoissa ennenkuin se kosahtaa ). Näin ainakin vanhemmissa autoissa, mitkä ovat jo takuun ulkopuolella esim. perheen kakkosautona.
Täysvaihto ja huuhtelu on aika työläs homma,omaan 11 vuotiaaseen korealaiseen olen kaksi kertaa vaihtanut jäähdytysnesteet(ne noin puolet mitkä tulee laskemalla pois)ja joka kerta nesteet on olleet kirkkaat voisi sanoa että melkein uutta vastaavat.Perus vihreää nestettä.Tätä asennevammaa oon nähnyt monilla varsinkin merkkikorjaamoiden asentajilla (mutta on niitä hyviäkin). Mennään siitä mistä aita on matalin na nämä "turhanpäiväiset tarkastukset", jotka olisivat tärkeitä nimenomaan hajoamisen ennalta ehkäisyyn, jätetään kiireen ja laiskuuden takia tekemättä.
Yksi asia on mitä en määräaikaishuolloissa ymmärrä.. miksi käytännössä yhdessäkään km huollossa ei ole jäähdytysnesteiden täysvaihtoa ja järjestelmän huuhtomista? Suomen olosuhteissa olisi tärkeä asia, eikä jäåhdytysnesteiden valmistajatkaan anna nesteille kåyttöiäksi kuin max 5 vuotta.. perusvihreä alle puolet tästä.
Itselle vaihdettiin/korjattiin jäädytintä/yms..., joka seurauksessa tietysti uudet nesteet. Letkusta ilmausruuvi auki, letkusta painelua ja sinne menikin aika reippaasti uutta nestettä.Täysvaihto ja huuhtelu on aika työläs homma,omaan 11 vuotiaaseen korealaiseen olen kaksi kertaa vaihtanut jäähdytysnesteet(ne noin puolet mitkä tulee laskemalla pois)ja joka kerta nesteet on olleet kirkkaat voisi sanoa että melkein uutta vastaavat.Perus vihreää nestettä.
Jäähdytysjärjestelmän ilmaus - Masinistit.comKun vaihdoin autoon uuden jäähdyttimen, niin täytin nesteet mitä suosiolla meni. Ei mennyt tarvittavaa määrää, vaikka kaasutteli ja lutkutti letkuista.
No, auto peruuttamalla tien varren isoon ojaan takapyörät sinne ojan pohjalle, eli perä vastapenkkaa vasten ja etuset jäi tielle. Oli sen verran reilusti mäkeä siinä, että meni litra lisää nestettä saman tien. Siinä sitten koneen lämpimäksi käyttöä vähän kaasutellen ja lämmityslaitteen säätö täysillä ja pari pientä nesteen lisäystä.
Hyvä tuli ja ajamalla ylös.
Ja joskus sitä likaista vettä tuleekin koneesta:ei tätä tohdi siviiliautoihin tehä mutta kaverin jokkisautoon tehtiin jossa oli syyläri peräkontissa ja moottori keulassa. nesteet ei lähteneet millään kiertään. sitte kaverin isä tuumas että nostetaan datsuni perseestä pystyyn kaivinkoneella ja se autto ilman poistumiseen
Kyllähän sinne kaikki 16l saatiin mahtumaan. Ajettiin hieman offroadia ja nokka ylämäkeen kun täytettiin. Turhaan ressasin.
En muuten ikinä oo nähnyt niin paskasta pakkasnestettä kun tossa oli. Ämpäriin tuli krapulapaskan näköistä lillinkiä ja aina kun koneen käytti uusien vesien kanssa, tuli lisää. Päästin syylärin läpi mittarin mukaan 300l vettä mukaanlukien täytöt. Kyllä sieltä loppua kohden rupes suht kirkasta tulemaan, mutta kaikkea ei saa millään pois. Syyläriin kun laitoin vesiletkun ja annoin valua alavesiletkusta pois, kymmenen minuuttia meni että ruskeen sävy muuttui. Oli sen verran ruosteista etten arvannut laittaa pesuainetta, ettei peseydy liikaa. Varmuuden vuoksi laitoin kumminkin keltasta Bar'sia. Teinkö turhaan vai en... So long.
Bemarilla (oma E92) asia on ratkaistu niin että nämä turhat tarkistukset tehdään 4 vuoden välein ja öljyt 2 vuoden välein. Sitten ihmetellään kun osia on paskana aivan kunnon määrä Paremmilla merkeillä - kuten edellinen MB:ni - tehtäisiin edes nuo tsekkaukset kerran vuoteen. Ja MB:stä löytyi ihan 15v / 250tkm vaihtoväli huolto-ohjelmasta jäähdytinnesteelle, aika pitkä väli tosin. Bemarilla toki ikuisetTätä asennevammaa oon nähnyt monilla varsinkin merkkikorjaamoiden asentajilla (mutta on niitä hyviäkin). Mennään siitä mistä aita on matalin na nämä "turhanpäiväiset tarkastukset", jotka olisivat tärkeitä nimenomaan hajoamisen ennalta ehkäisyyn, jätetään kiireen ja laiskuuden takia tekemättä.
Yksi asia on mitä en määräaikaishuolloissa ymmärrä.. miksi käytännössä yhdessäkään km huollossa ei ole jäähdytysnesteiden täysvaihtoa ja järjestelmän huuhtomista? Suomen olosuhteissa olisi tärkeä asia, eikä jäåhdytysnesteiden valmistajatkaan anna nesteille kåyttöiäksi kuin max 5 vuotta.. perusvihreä alle puolet tästä.
Mää olen korvannut vanhimmassa kulkineessa pikkuhuollot öljynvaihdolla, kun ei siihen juuri muuta kuulukaan. Huolto-ohjelman mukaan siihen kuuluu öv:n lisäksi raittari ja pintapuolisia tarkistuksia. Se raittari on helppo vaihtaa itsekin, joskin minusta n. kerran vuoteen isossa huollossa riittää.Määräaikaishuolloissa on tullut vastaan myös sellaista ajattelumallia että vaihdetaan öljyt+suodatin kerran vuoteen ja loput korjataan sitten kun kosahtaa (pl. jakohihna osataan vaihtaa ajoissa ennenkuin se kosahtaa ). Näin ainakin vanhemmissa autoissa, mitkä ovat jo takuun ulkopuolella esim. perheen kakkosautona.
Olen tässä seuraavaa autoa etsinyt edullisemmasta hintaluokasta ja erilaisiin huoltokirjoihin on tullut tutustuttua samassa. Aluksi automyyjä esittää juhlallisesti miten huoltokirja on täynnä leimoja: vuosittain on vaihdeltu öljyt+suodatin (Hurraa! ). Eräässä tapauksessa automyyjän pinna alkoi kiristymään, kun kysyin tarkentavasti miten on huollettu kaikki muu: ilmansuodatin, jarrut, jarrunesteet, ilmastointi, pyyhkijät yms. Myyjä totesi että "tämän hintaluokan kulkineeseen kannattaa tehdä kaikki itse kun ostaa auton" ja että "näillä kilometreillä jarrupaloja ja -levyjäkin on varmasti jouduttu jo vaihtamaan". Myyjä ei silti spekuloinniltaan osannut sanoa, milloin esim. jarruosia oli vaihdettu vai oliko lainkaan.
Eikä nyt ole kyse edes mistään satasen autoista, vaan jopa muutaman tonnin arvoisista menopeleistä (n. 200-300 tkm ajetuista). Mutta koska huoltokirjan mukaan valtaosa auton määräaikaishuolloista on laiminlyöty, todennäköisesti joutuisin itse tekemään kattavan ja työlään huollon autolle heti jos sen ostan. Eikä myyjä ollut valmis tulemaan rahassa vastaan.
Mutta mielestäni on niin, että vaikka auto olisi mitä hintaluokkaa, huollot tulee tehdä joka tapauksessa - pelkkä öljyt+suodatin vuosittain ei riitä.
Mulle joskus merkkihuolto ei edes suostunut kertomaan kylmäaineen määrää, muka salaista tietoa ja väittivät, ettei muut saa "tarkkaa" määrää tai mistä saavat. Onneksi autodata/netistä löytyi oikea määrä ja en ruvennu heillä teettämään ilmastointihuoltoa, 130€ raitisilmasuodattimella ja 120€ ilman raitisilmasuodatinta.Mää olen korvannut vanhimmassa kulkineessa pikkuhuollot öljynvaihdolla, kun ei siihen juuri muuta kuulukaan. Huolto-ohjelman mukaan siihen kuuluu öv:n lisäksi raittari ja pintapuolisia tarkistuksia. Se raittari on helppo vaihtaa itsekin, joskin minusta n. kerran vuoteen isossa huollossa riittää.
Ilmastointihuollot, pyyhkijät, jarrunosat ei merkkiliikkeenkään perushuoltoihin kuulu, joten ei mitään eroa tämän suhteen.
Korjauksista sitten kuitit tallessa.
En nyt näe tässä millään mitään ongelmaa.
Aika monella merkillä on linjaus siitä, että jos merkkiliikkeestä tiedustellaan korjausohjeita tai täyttömääriä. Niin kyselyt ohjataan maahantuojan puoleen, joka sitten asiasta tietysti veloittaa kysyviltä asiaankuuluvan hinnan. Koska itsekkin olen törmännyt siihen, että joku sitoutumaton korjaamo kyselee meiltä sellaisia asioita, mitkä löytyisivät kaikkien saatavilla olevasta korjaamokäsikirjallisuudesta. (Tosin maksua vastaan, mutta kuitenkin.)Mulle joskus merkkihuolto ei edes suostunut kertomaan kylmäaineen määrää, muka salaista tietoa ja väittivät, ettei muut saa "tarkkaa" määrää tai mistä saavat. Onneksi autodata/netistä löytyi oikea määrä ja en ruvennu heillä teettämään ilmastointihuoltoa, 130€ raitisilmasuodattimella ja 120€ ilman raitisilmasuodatinta.
Käytin yhdessä pienemmässä korjaamossa, niin 59€ ilmastointihuolto.
Sitä taas ihmettelen, kun joskus toiste kysyin moottoriöljyn/laatikkoöljyn määrää toisesta merkkiliikkeestä, niin kertoivat sen oikein nätisti ja ilmaiseksi. En huomannu kysyä laatua.Aika monella merkillä on linjaus siitä, että jos merkkiliikkeestä tiedustellaan korjausohjeita tai täyttömääriä. Niin kyselyt ohjataan maahantuojan puoleen, joka sitten asiasta tietysti veloittaa kysyviltä asiaankuuluvan hinnan. Koska itsekkin olen törmännyt siihen, että joku sitoutumaton korjaamo kyselee meiltä sellaisia asioita, mitkä löytyisivät kaikkien saatavilla olevasta korjaamokäsikirjallisuudesta. (Tosin maksua vastaan, mutta kuitenkin.)
Moottori- ja vaiteistoöljymäärät on yleensä sellaista tietoa mitkä löytyy käyttöohjekirjasta, minkä tiedot on taas vapaata riistaa valmistajan mielestä. Mutta sekin riippuu niin tilanteesta ja siitä mistä merkkiliikkeestä kysyy.Sitä taas ihmettelen, kun joskus toiste kysyin moottoriöljyn/laatikkoöljyn määrää toisesta merkkiliikkeestä, niin kertoivat sen oikein nätisti ja ilmaiseksi. En huomannu kysyä laatua.
No mulla on ollut useampi japsi ja pari euroautoa -80, 90 luvulta ja nykyinen -01, niin yhdenkään ohjekirjassa ei ole vaihteiston öljynmäärää vaan öljylle ilmoitettu öljynlaatu eli esim. api gl-4Moottori- ja vaiteistoöljymäärät on yleensä sellaista tietoa mitkä löytyy käyttöohjekirjasta, minkä tiedot on taas vapaata riistaa valmistajan mielestä. Mutta sekin riippuu niin tilanteesta ja siitä mistä merkkiliikkeestä kysyy.
öljyjen ja muiden nesteiden määriin ja luokituksiin löytyy erinomainen apu castrolin, mobilin tai comman sivuilta., Comma taitaa olla ainoa näistä kenellä on myös jäähdytysjärjestelmän nestetilavuus. Löytyy ihan rekkarihaulla noista kaikista.No mulla on ollut useampi japsi ja pari euroautoa -80, 90 luvulta ja nykyinen -01, niin yhdenkään ohjekirjassa ei ole vaihteiston öljynmäärää vaan öljylle ilmoitettu öljynlaatu eli esim. api gl-4
Katselisin myös ELF/Totalin sivuilta, heiltä ainakin ranskalaisten autojen kanssa parhaat laatikkoöljyt ja ovat nirsoja väärälle laatkkkoöljylle.. En tiedä, löytyykö enään Nesteen sivuilta hakukonetta. Ja comma näyttää 110% väärää moottorikoodia mulle. Bilteman sivu näyttää oikeaa moottorikoodia.öljyjen ja muiden nesteiden määriin ja luokituksiin löytyy erinomainen apu castrolin, mobilin tai comman sivuilta., Comma taitaa olla ainoa näistä kenellä on myös jäähdytysjärjestelmän nestetilavuus. Löytyy ihan rekkarihaulla noista kaikista.
edit, jos on äskettäin rekisteröity tai välillä ollut esim kilvet palautettuna ei löydä rekkarilla.. mut tällöin pystyy valitsemaan auton mallin perusteella.
Mp puolella allrightin haku on myös kohtuu hyvä.
Mielestäni määräaikaishuoltoihin kuuluu muutakin kuin öljy+suodatin + raitisilmasuodatin, mutta minulle ei ole ongelma miten sinä huollat autosi, sillä jokainen tehdä huollot omalla periaatteellaan Hyvä että säilytät kuitit korjauksistaMää olen korvannut vanhimmassa kulkineessa pikkuhuollot öljynvaihdolla, kun ei siihen juuri muuta kuulukaan. Huolto-ohjelman mukaan siihen kuuluu öv:n lisäksi raittari ja pintapuolisia tarkistuksia. Se raittari on helppo vaihtaa itsekin, joskin minusta n. kerran vuoteen isossa huollossa riittää.
Ilmastointihuollot, pyyhkijät, jarrunosat ei merkkiliikkeenkään perushuoltoihin kuulu, joten ei mitään eroa tämän suhteen.
Korjauksista sitten kuitit tallessa.
En nyt näe tässä millään mitään ongelmaa.
Aika useassa autossa nuo nesteet väkisinkin vaihtuu, kun jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdetaan vesipumppu, jolloin järjestelmä tyhjätään. Eli tuo max 5 vuotta tulee kyllä toteutumaksi ihan perushuollolla. Lisäksi, kuinka moneen autoon olet törmännyt joissa moottori on syöpynyt sisältä pilalle huonon jäähdytysnesteen vuoksi? itse olen törmännyt tähän vain työkonepuolella ja siinä ainoassa tapauksessa koneella oli ikää 30 vuotta ja sylinteriputket olivat syöpyneet lähes puhki.Tätä asennevammaa oon nähnyt monilla varsinkin merkkikorjaamoiden asentajilla (mutta on niitä hyviäkin). Mennään siitä mistä aita on matalin na nämä "turhanpäiväiset tarkastukset", jotka olisivat tärkeitä nimenomaan hajoamisen ennalta ehkäisyyn, jätetään kiireen ja laiskuuden takia tekemättä.
Yksi asia on mitä en määräaikaishuolloissa ymmärrä.. miksi käytännössä yhdessäkään km huollossa ei ole jäähdytysnesteiden täysvaihtoa ja järjestelmän huuhtomista? Suomen olosuhteissa olisi tärkeä asia, eikä jäåhdytysnesteiden valmistajatkaan anna nesteille kåyttöiäksi kuin max 5 vuotta.. perusvihreä alle puolet tästä.
MB sprinterin käyttöohjekirjassa ei mainittu edes öljyn luokituksia moottorille, todettiin vain että ottakaa yhteyttä merkkihuoltoon. Jotenkin tuntuisi, että asiakaskunta voisi jopa arvostaa kyseistä tietoa.Bemarilla (oma E92) asia on ratkaistu niin että nämä turhat tarkistukset tehdään 4 vuoden välein ja öljyt 2 vuoden välein. Sitten ihmetellään kun osia on paskana aivan kunnon määrä Paremmilla merkeillä - kuten edellinen MB:ni - tehtäisiin edes nuo tsekkaukset kerran vuoteen. Ja MB:stä löytyi ihan 15v / 250tkm vaihtoväli huolto-ohjelmasta jäähdytinnesteelle, aika pitkä väli tosin. Bemarilla toki ikuiset
Autostahan se riippuu, mitä huoltoon virallisesti kuuluu. Ilmastointihuoltoa tai jarrunesteitä tuskin puolen vuoden välein kuuluuu vaihtaa mihinkään. Toki tekevät huollossa lisätöitä pyydettäessä, mutta normileima ei hyvässäkään liikkeessä takaa kuin virallisesti listassa olevat.Mielestäni määräaikaishuoltoihin kuuluu muutakin kuin öljy+suodatin + raitisilmasuodatin, mutta minulle ei ole ongelma miten sinä huollat autosi, sillä jokainen tehdä huollot omalla periaatteellaan Hyvä että säilytät kuitit korjauksista
Huollan määrävälein öljyt+suodatin, ilman-, raitisilman- ja pa-suodatin, tulpat, ilmastointi, jakopää, jarrunesteet ja tarkistan jarrujen huollontarpeen aina renkaiden vaihdon yhteydessä (samassa myös renkaiden kunto). Loput toki menee aika pitkälti korjauksina kun hajoaa, sillä kaikkea ei voi (eikä kannata) huoltaa ennakoivasti. Ja toki kirjaan kaikki ylös. Pyrin laajemmalla huollolla rajaamaan pois tilanteita, että auto seisahtuu/ei ole niin tehokkaassa kunnossa jonkin perushuollon tekemättä jättämisen vuoksi.
Ostotilanteessa tulee tutkittua mitä autolle on viimevuosina tehty, sekä mitä on mahdollisesti jätetty tekemättä ja täytyy ostamisen jälkeen tehdä itse. Valitettavan usein vanhemmissa autoissa öljyt+suodatin huoltojen yhteydessä muu huoltohistoria on reikäjuustoa (enkä nyt tarkoita sinua, vaan yleisesti).
Huvittavinta on, että "jobbarit" on suunnilleen täyttäneet huoltokirjan samalla kun ovat myyneet auton. Tuo on kyllä siitä paha, että sinne moottoriin on saatettu kaataa ties mitä markettien halvinta kuraöljyä. Luulisi nykyään merkkiliikkeissä uusista autoista jäävän 110% tieto, mitä öljyä on käytetty. Eli jos perheellä on ollut auto 10v ja käytetty merkkihuollossa, niin luulisi tässä tapauksessa merkkihuolto saavan käytetyn öljynUsein se huoltohistorian tietäminen on se ongelma. Säntilliset leimat ei auta jos ne on luokkaa öljyt+suodin (eikä muusta ole tietoa). Sillä ei ehkä ole niin suurta merkitystä onko huolto itse sovellettua vai teetettyä, kunhan edes olisi tehtynä ja jollain tavalla tieto niiden suorittamisesta saatavilla.
Jarrunesteen tarkastus ja öljynvaihto kuulunee jokaiseen huoltoon joka tapaukasessa, joten jos joku noilla perusteilla haluaa ylimääräistä rahaa huollosta niin epäilisin ensimmäisenä sitä uutta huoltoa. Kannattaa nyt varmaan joka tapauksessa olla sinne Autokeskukseen yhteydessä ja selvittää mikä juttu on, jo senkin takia että heidän työkirjanpidossa tai kuiteissa voi näkyä vaikka olisikin unohtunut huoltokirjaan ruksia. Virhevastuun kannaltakin aika oleellista jos näyttää siltä että öljynvaihtoja olisi jätetty väliin, jolloin maahantuojan on aika turha haaveilla korvaavan mitään ainakaan moottoriin liittyvää.Vein 3v vanhan Mondeon määräaikaishuoltoon. Ensin soittelin Autokeskukselle (josta auton ostin ja jossa olen sitä aina huollattanut), mutta eivät vastanneet puhelimeen vaikka monta tuntia yritin soittaa. Huonosta palvelusta suivaantuneen googlailin ja löysin Fordin merkkihuoltoja tekevän yrityksen tästä ihan läheltä ja soitin sinne.
Kaveri kysyi rekisterinumero ja katseli sähköistä huoltokirjaa, kertoi että Autokeskus on jättänyt viimeisessä kahdessa huollossa tekemättä huolto-ohjelmaan kuuluneita toimenpiteitä, jotain jarrunesteen tarkistusta ja öljynvaihtoa ja ne pitää tietysti tehdä nyt. 3v määräaikaishuolto + pyyhkijänsulat 740e.
Vähän vituttaa toi hinta kun mikään ei ollut rikki, mutta ehkä enemmän vituttaa toi Autokeskus jos on jättänyt tekemättä ohjelmaan kuuluvia toimenpiteitä. Siksihän mä just käytän siellä autoa! Tai siis käytin, en taida käyttää enää.
Siis, yrittävät pistää sinut maksumieheksi uusille öljyille ja työlle?Käytin pitkästä aikaa merkkihuollossa ja pääsin toteamaan, että paskaahan se on. Edelleen. Autoverkkokauppa .com oli hankkinut ilmeisesti ranskiksen lisenssin vastikään. Alkuun jo ihmetytti kun ei mitään tarkastuslistaa yms tullut mukaan. Jälkikäteen sitten saa huomata, kun valot säädetty ketuilleen, "tarkastetut" asiat lahoavat viikko huollon jälkeen yms.
Öljyt sentään olivat vaihtaneet. Harmi vain, että tämä tuli ilmi kun öljyproppu oli jätetty kiristämättä ja löytyivät sitten parkkipaikalta. Nyt mitään ei korvata ja käsiä levitellään. Huh, taitaa huoltohommat vaan vaatia sen ammattilaisen joka on omalla naamalla vastuussa.
Jos itse olisit automyyjä ja hallissa on x määrä autoja, niin alatko käymään joka ikisen auton kohdalla lävitse sen huoltohistorian niin tarkkaan lävitse? Ihan vaan sitä varten, että tietää sitten kertoa vaativalle asiakkaalle kaiken mahdollisen?Määräaikaishuolloissa on tullut vastaan myös sellaista ajattelumallia että vaihdetaan öljyt+suodatin kerran vuoteen ja loput korjataan sitten kun kosahtaa (pl. jakohihna osataan vaihtaa ajoissa ennenkuin se kosahtaa ). Näin ainakin vanhemmissa autoissa, mitkä ovat jo takuun ulkopuolella esim. perheen kakkosautona.
Olen tässä seuraavaa autoa etsinyt edullisemmasta hintaluokasta ja erilaisiin huoltokirjoihin on tullut tutustuttua samassa. Aluksi automyyjä esittää juhlallisesti miten huoltokirja on täynnä leimoja: vuosittain on vaihdeltu öljyt+suodatin (Hurraa! ). Eräässä tapauksessa automyyjän pinna alkoi kiristymään, kun kysyin tarkentavasti miten on huollettu kaikki muu: ilmansuodatin, jarrut, jarrunesteet, ilmastointi, pyyhkijät yms. Myyjä totesi että "tämän hintaluokan kulkineeseen kannattaa tehdä kaikki itse kun ostaa auton" ja että "näillä kilometreillä jarrupaloja ja -levyjäkin on varmasti jouduttu jo vaihtamaan". Myyjä ei silti spekuloinniltaan osannut sanoa, milloin esim. jarruosia oli vaihdettu vai oliko lainkaan.
Eikä nyt ole kyse edes mistään satasen autoista, vaan jopa muutaman tonnin arvoisista menopeleistä (n. 200-300 tkm ajetuista). Mutta koska huoltokirjan mukaan valtaosa auton määräaikaishuolloista on laiminlyöty, todennäköisesti joutuisin itse tekemään kattavan ja työlään huollon autolle heti jos sen ostan. Eikä myyjä ollut valmis tulemaan rahassa vastaan.
Mutta mielestäni on niin, että vaikka auto olisi mitä hintaluokkaa, huollot tulee tehdä joka tapauksessa - pelkkä öljyt+suodatin vuosittain ei riitä.
En nyt ihan noin tarkoittanut, on tapahtunut väärinymmärrys. Ostajan pitää itse tutustua huoltohistoriaan ja autoon, VAIKKA myyjä tiesi tuossa tapauksessa kertoa että huoltokirjaa on leimailtu: monellehan vähemmän tietävälle tuo lausahdus ja leimat huoltokirjassa olisivat näyttäneet jopa hyvältä.Jos itse olisit automyyjä ja hallissa on x määrä autoja, niin alatko käymään joka ikisen auton kohdalla lävitse sen huoltohistorian niin tarkkaan lävitse? Ihan vaan sitä varten, että tietää sitten kertoa vaativalle asiakkaalle kaiken mahdollisen?
Miten helkutissa se automyyjä voi edes tietää sitä auton huoltoa, jos niitä ei ole merkattu mihinkään?
Ihan turhaan tinkaat siltä myyjältä niitä tietoja, jos niitä ei ole merkattu mihinkään.
Tottahan toki. Uutta ei saa kuin ostamalla uuden. Käytetyn ostossa riskiä voi pienentää tutkimalla auton mahdollisimman hyvin (kohtuullisin keinoin!), mutta ei sekään aina ole täysin varmaa. Käytetyn ostossa tulee aina varata jokin summa yllätysmenoihin, yleensä on jotain pientä laittoa kuitenkin.Muutaman tonnin rutkuissa otat aina riskin siihen, että jotain leviää käsiin.
Hekoheko, nyt irrotellaan asioita asiayhteydestä, autoissa on juttuja mitkä huollat tarpeen mukaan ja toiset huolto-ohjelman mukaan. Tuossa koslassa oli (muiden muassa) pyyhkijät pitkälti vaihtokunnossa, pienet asiat kertoo onko autoa edes yritetty pitää kunnossa vai onko sillä vain ajettu kun vielä eteenpäin kulkee...Pyyhkijöiden huolto
Perushuollot kun olis tehtynä niin pärjää jo pitkälle, ja vähän edes katselee ja kuulostelee autoa, niin ei kovin moni paikka pääse noin yllättäen hajoamaan jos reagoi ajoissa esim huonon laakerin vikinään tai auton antamaan vikakoodiin. Tuskin kukaan ohivuotoja tms mittailee ellei ole jotain toiminnallista ongelmaa siihen liittyen.200-300tkm ajetut rutkut menee siihen luokkaan, ettei voi ennakoivasti kaikkea tehdä. Tai jos tekee niin sitten kannattaa vetää jo alipeineletkuja ja jarruletkuja/ liittimiä myöten kaikki uusiksi. Ja kuinkahana moni näin tekee?
On myös suuri osa vikakohteita, jotka syntyy määräaikaishuollon kohteen ulkopuolisilla alueilla. Katsotaanko määräaikaishuollossa esim Maffin ohivuotoa? entäs tarkastetaanko antureita? Vaihdetaanko letkuja yms?
Niinpä. Samoin myös teen itse kaiken mitä pystyy. Korjaamo katsoo autoa sen hetken mitä se siellä on, eivät he voikaan tietää ja havaita kaikkea.Itse tekemällä vanhaan autoon saa parempaa jälkeä, koska vieraan huollossa eivät tarkasta ennakoivasti mitään tuollaisia kohteita.
Itellä on maasturissa ihan ruutuvihko, johon kirjotan päivämäärän ja mittarilukeman ihan kaikesta mitä oon vaihtanut. Ja samaiseen vihkoon korjaamo laittoi leiman jakohihnan vaihdosta ja kuitti nitojalla sivuun kiinni.Ajattelin hommata autoon paperisen huoltokirjan kun sähköiseen huoltokirjaan ei ole kaikilla huoltamoilla pääsyä. Olisko suosituksia mistä hankkia vai olisko tämä Motonetin vihkonen yleispätevä? Huoltokirja A5 16-sivua | Motonet Oy
Helppohan tuohon on itse lisäillä huollot / pyytää huoltamoa merkitsemään ja laittamaan leiman. Lisäksi on sitten se sähköisen huoltokirjan tuloste jota tuo paperinen huoltokirja sittemmin täydentäisi. Paperiseen voisi myös merkitä muutakin kuin määräaikaishuollot, kuten jotain kuluvien osien vaihtoja mallia "xxx km, akku vaihdettu".
Mistä merkistä puhut?Mielenkiintosta kun merkin edustus hävisi koko kaupungista ja kohta olis isompi määräaikaishuolto + jakopää edessä..
Subaru. Turussa oli Vaunula merkin edustaja, mutta sulkivat puljun. Lähin merkkihuolto on nyt 60km päässä, mikä hankaloittaa hommaa jonkun verran. Toki onhan täällä näitä monimerkkikorjaamoja, jotka mainostaa tekevänsä määräaikaishuollot yms.Mistä merkistä puhut?
Hyvä monimerkkikorjaamo tekee työt paremmin kuin moni merkkihuolto..Subaru. Turussa oli Vaunula merkin edustaja, mutta sulkivat puljun. Lähin merkkihuolto on nyt 60km päässä, mikä hankaloittaa hommaa jonkun verran. Toki onhan täällä näitä monimerkkikorjaamoja, jotka mainostaa tekevänsä määräaikaishuollot yms.
Joo, tuota sivua tuli aiemmin tuijoteltua mutta en nyt ihan ottanut tolkkua mitä kaikkea oikeasti tämä ns. Aktiivi-huolto sisältää... Kilometrejä on mittarissa noin 50 000 joten jos tuolta sivulta valikoi ajetuiksi kilometreiksi 60 000 niin kaippa sen siältämät huoltotoimenpiteet sitten aika pitkälti täsmää?Tuolta voi katsella mitä kaikkea huolto pitää sisällään
Tutustu eri Toyota-mallien huolto-ohjelmiin.
Tämä on ensimmäinen kerta kun olen itse viemässä tuota koslaa huoltoon. Aikaisempi omistaja on huollattanut säännöllisesti ja noin vuosi ja 8000 kilometriä sitten on tehty ns. perushuolto eli vaihdettu öljyt / suodatin ja tsekattu paikkoja.Milloin viimeksi olet käyttänyt autoasi huollossa? Eli kuinka kauan edellisestä huollosta (aika ja km-lukema) on moottoriöljy on ollut koneessa?
Katselin tuossa Toyotan sivuja ja ymmärrän niin että se Aktiivihuolto räätälöidään sinun autollesi sopivaksi ja se tehdään normaalin huolto-ohjelman mukaan. Eli katsotaan km-lukemaa , edellisiä tehtyjä huoltoja ja kulunutta aikaa.
Jos olet käyttänyt autoasi 15tkm välein huollossa niin seuraava huolto olisi 60tkm lukemassa.
Tuolloin on suurempi huolto jossa vaihdetaan mm. sytytystulpat yms.
Enemmän menee kaupunkiajon puolelle, harvemmin tulee ihan puhdasta maantieajoa pitempiä matkoja. Ja yhdellä kertaa ajellaan yleensä sellaiset 20 - 25 km.Kyllä se suositeltavaa on että vuoden välein vaihdetaan moottoriöljy. Tuleeko sulla minkälaista ajoa yleisesti? Kaupunki vai maantie?
Lisäksi tarkasta autosi huoltokirjasta milloin jarruneste on vaihdettu viimeksi. Jarrunesteet pitäisi vaihtaa 2-4 vuoden välein auton merkistä riippuen.
Varaosaliikkeiden käyttämissä hakusysteemeissä ainakin rekisterinumeron perusteella on karkeampiakin virheitä. Esimerkiksi öljynsuodattimen olen epähuomiossa ostanut väärää mallia. Tiskiltä annettu väärä tuote oli kotona katsoessa sopiva VM Motori-turbodieseliin, eikä mihinkään muuhun ko. amerikkalaisessa mallisarjassa käytettyyn moottoriin. Huollettava auto oli ihan alkuperäisellä AMC-bensakoneella. Palauttaessa eivät meinanneet uskoa, eikä vikaa ainakaan kirjattu mihinkään. Kyseessä ei siis ollut hakuvirhe vaan väärä tieto heidän käyttämässään kannassa.Tuli tässä keväällä vaihdettua puolajakaja ja varaosaliikkeen mukaan autoon kuutuisi aivan eri moottori, joka siinä on paikalla. En voi mitään, kun auto sattuu olemaan juuri välikoppaa eli viimeisiä phase1-malleja ja seuraavassa kuussa tuli mk2 phase 2:set.
Tää on erittäin totta.Varaosaliikkeiden käyttämissä hakusysteemeissä ainakin rekisterinumeron perusteella on karkeampiakin virheitä. Esimerkiksi öljynsuodattimen olen epähuomiossa ostanut väärää mallia. Tiskiltä annettu väärä tuote oli kotona katsoessa sopiva VM Motori-turbodieseliin, eikä mihinkään muuhun ko. amerikkalaisessa mallisarjassa käytettyyn moottoriin. Huollettava auto oli ihan alkuperäisellä AMC-bensakoneella. Palauttaessa eivät meinanneet uskoa, eikä vikaa ainakaan kirjattu mihinkään. Kyseessä ei siis ollut hakuvirhe vaan väärä tieto heidän käyttämässään kannassa.
Missään tapauksessa vuosimalli tai facelift ei tätä selittäisi, sillä tarvike oli ihan eri planeetalta kuin kaivattu. Vuosimallikohtaisia eroja kyllä on, mutta silloinkaan ei sentään mene merkit ristiin.
Muutamaa eri autoa tullut käytettyä siellä huollossa marmorilla ja ihan hyvät säästöt näistä on kertynyt. Toisen auton sähkö/anturivian olisi saanut pitkällä vitosella kuntoon kun taas lahden toisella puolen homma hoitui reilulla satkulla (osat tilasivat Suomesta...). Perinteinen jakopääremontti kustansi alle puolet mitä kotipuolessa ja samaan hintaan puunasivat auton sisältä ja ulkoa.Onko kukaan käyttänyt autoaan huollossa Virossa? Tuolla voisi ainakin työ olla suomea halvempaa ja jos merkkiliike niin luulisi, että yhtä hyvin osaavat siellä hommansa? Kyseessä olisi volvo, tosin seuraava huolto vasta vuoden päästä.
Onko tässä jotain mitä pitäisi ottaa erityisesti huomioon? Jos huoltokirjassa on leimoja Virosta niin vaikuttaakohan jälleenmyyntiarvoon tms?
Kuluja toki tulee laivalipun verran, mutta noin muuten asun ihan laivarannan vieressä ja laiva näkyy jopa parvekkeelta, joten sinänsä matka ei ole ongelma ja virossa noin muutenkin voisi käydä ja lastata samalla auto täyteen tuliaisia.
Maahantuojalle ei ainakaan kannata viedä. Ensimmäinen soitto maahantuojalle, määräaikaishuolto 550€. Soitin monimerkkikorjaamoon, missä ihan kunnon huolto valmistajan ehtojen mukaan 230€+tulpat 50€. Ei ollut vaikea päätös kumpaan vein. Toki tulppia ei vaihdettu kun autolla oli ikää 3v ja 8tkm.Itse en ole mikään asiantuntija mitä tulee autojen huoltoihin niin kysytääs täällä. Nykyinen kosla on vuosimallin 2013 Toyota Auris ja ensimmäistä kertaa olen vakavasti harkinnut noudattavani määriteltyjä määräaikaishuoltoja kun menopeli on hieman uudempi kuin millä olen yleensä ajellut. Koska menopelillä on nyt ikää kuusi vuotta niin Toyotan omat sivut tarjoavat Aktiivi-huoltoa jonka hinta-arvio vajaa 400e.
Mistään ei kuitenkaan selviä mitä kaikkea tuohon hintaan oikeasti kuuluu? Tiedän toki että öljyt ja suodatin vaihdetaan ja erinäisiä tarkistuksia tehdään mutta mitä muuta? Vaihdetaanko esim. jarrunesteet? Ainahan sitä voi soittaa ja kysyä mutta haluaisin olla ennalta jo paremmin perillä asioista.
Monimerkkikorjaamoilla hinnat on alhaisempia mutta niihin kuuluu defaulttina vain juurikin joku öljynvaihto ja kaikki muut toimenpiteet veloitetaan erikseen eli en tiedä tuleeko koko paketti oikeasti halvemmaksi?
Vuosimallin 2016 Opelin isolle tavara-autolle kyselin viime kesänä huoltohintoja merkkiliikkeestä ( Viking Motors ) Tallinnasta ja olisihan tuossa vielä noin 150 € säästänyt, vaikka olisi ottanut huomioon Tallinkin ylihintaisen lipun 2,5 metrin korkuiselle autolle.Onko kukaan käyttänyt autoaan huollossa Virossa? Tuolla voisi ainakin työ olla suomea halvempaa ja jos merkkiliike niin luulisi, että yhtä hyvin osaavat siellä hommansa? Kyseessä olisi volvo, tosin seuraava huolto vasta vuoden päästä.
Onko tässä jotain mitä pitäisi ottaa erityisesti huomioon? Jos huoltokirjassa on leimoja Virosta niin vaikuttaakohan jälleenmyyntiarvoon tms?
Kuluja toki tulee laivalipun verran, mutta noin muuten asun ihan laivarannan vieressä ja laiva näkyy jopa parvekkeelta, joten sinänsä matka ei ole ongelma ja virossa noin muutenkin voisi käydä ja lastata samalla auto täyteen tuliaisia.