Auton määräaikaishuolto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sbasil
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 358
Tänne asiallista keskustelua auton määräaikaishuoltoon liittyen (ketju on elänyt sen verran omaa elämäänsä, että muutetaan tätä aloituspostaustakin kuvaavammaksi).

Pitäisi auto viedä määräaikaishuoltoon (2v/40tkm) ja tuon suhteen olisi kysymyksiä viisaammille. Eli ainoastaan maahantuojahuolto pystyy täyttämään tuota "elektronista" huoltokirjaa, mutta hintakin on suolainen. Onko tuossa mitään järkeä (440e/öljyt, suodattimet ja jarrunesteet), vai pitääkö käydä Motonetistä hakemassa paperinen ohjekirjan versio ja tyytyä johonkin muuhun kuin maahantuojan huoltoon? Vaikuttaako tuo jollain tapaa takuuseen (luulisin, että ei, mutta onhan tuo hyvä tietää)? Selvää riistoahan tuo "virallisen huollon" hinta ainakin on.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän sen pitäisi vaikuttaa, jos siellä monimerkkihuoltamolla todellakin sitten suoritetaan se MÄÄRÄAIKAUSHUOLTO eikä pelkkää öljynvaihtoa..
Itsellä oli ilo olla vähän aikaa hommissa Motonet-korjaamolla, niin itse en ainakaan ikimaailmassa veisi omien kokemusten perusteella sinne määräaikaishuoltoon.
Ihan vuosien saatossa hyväksi todetulle huoltamolle tuo viedään. Ei vaan huvita maksaa siitä sähköisen huoltokirjan täyttämisestä montaa satalappusta. Nuo vaan kertoi, että siihen sähköiseen huoltokirjaan ei pääse käsiksi kuin maahantuojan oma huolto. Tuntuu olevan vähän kuin laillista kiristämistä koko homma. Onneksi tuo paperiversio ei Motonetistä montaa euroa maksa. :)
 
Pitäisi auto viedä määräaikaishuoltoon (2v/40tkm) ja tuon suhteen olisi kysymyksiä viisaammille. Eli ainoastaan maahantuojahuolto pystyy täyttämään tuota "elektronista" huoltokirjaa, mutta hintakin on suolainen. Onko tuossa mitään järkeä (440e/öljyt, suodattimet ja jarrunesteet), vai pitääkö käydä Motonetistä hakemassa paperinen ohjekirjan versio ja tyytyä johonkin muuhun kuin maahantuojan huoltoon? Vaikuttaako tuo jollain tapaa takuuseen (luulisin, että ei, mutta onhan tuo hyvä tietää)? Selvää riistoahan tuo "virallisen huollon" hinta ainakin on.

Jos kyse on tosiaankin uuden auton ensimmäisestä huollosta, niin melkeinpä veisin auton merkkihuoltoon vaikka se vähän maksaakin. Vain merkkihuolto tekee autoon mahdolliset tehtaan huoltokutsut ja päivitykset sun muut, eikä autoa myydessäkään "virallisesta" huoltoleimasta ainakaan haittaa ole. Periaatteessa takuun kannalta ei pitäisi olla vaikutusta mutta takuun jälkeen voi olla nihkeämpää saada autolle goodwill-korjauksia, jos niille ilmenee tarvetta.

Kysy voiko merkkihuoltoon viedä omat öljyt. Liikkeeseen ei sitten parane viedä mitään vähän-sinne-päin-öljyjä vaan täsmälleen oikeat merkkiluokitukset täyttävää tavaraa.

EDIT: Yhdellä merkkihuollolla pääset siis tuonne 4v/80 tkm saakka, jolloin auton arvokin alkaa olla laskenut. Silloin voi olla tarkemman harkinnan paikka - mutta koska kyse lienee ensimmäisestä isommasta huollosta, niin etunsa merkkihuollossa silloinkin on.
 
Jos kyse on tosiaankin uuden auton ensimmäisestä huollosta, niin melkeinpä veisin auton merkkihuoltoon vaikka se vähän maksaakin. Vain merkkihuolto tekee autoon mahdolliset tehtaan huoltokutsut ja päivitykset sun muut, eikä autoa myydessäkään "virallisesta" huoltoleimasta ainakaan haittaa ole. Periaatteessa takuun kannalta ei pitäisi olla vaikutusta mutta takuun jälkeen voi olla nihkeämpää saada autolle goodwill-korjauksia, jos niille ilmenee tarvetta.

Kysy voiko merkkihuoltoon viedä omat öljyt. Liikkeeseen ei sitten parane viedä mitään vähän-sinne-päin-öljyjä vaan täsmälleen oikeat merkkiluokitukset täyttävää tavaraa.

EDIT: Yhdellä merkkihuollolla pääset siis tuonne 4v/80 tkm saakka, jolloin auton arvokin alkaa olla laskenut. Silloin voi olla tarkemman harkinnan paikka - mutta koska kyse lienee ensimmäisestä isommasta huollosta, niin etunsa merkkihuollossa silloinkin on.
Hyviä pointteja, kiitos. Ei kait tuonne kehtaa omien öljyjen kanssa marssia. :D Pitänee vielä kysyä, että laittavat eritellysti, mitä huoltoon kuuluu. Merkkihuollossa voisivat toki tutkia mystistä ajotietokoneongelmaa. Välillä vakionopeussäätimen käytön jälkeen ajotietokone saattaa näyttää hurjia kulutuslukemia, tyyliin 10-20L/100km alamäkeen ajattaessa. Ei kovin usein tuota tee, mutta joskuskin on liikaa. Josko tuo vaikka kaipaisi jotain päivitystä. Tai ainakin saisivat vielä takuun aikana selvittää, mikä mättää.
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä pointteja, kiitos. Ei kait tuonne kehtaa omien öljyjen kanssa marssia. :D Pitänee vielä kysyä, että laittavat eritellysti, mitä huoltoon kuuluu. Merkkihuollossa voisivat toki tutkia mystistä ajotietokoneongelmaa. Välillä vakionopeussäätimen käytön jälkeen ajotietokone saattaa näyttää hurjia kulutuslukemia, tyyliin 40L/100km alamäkeen ajattaessa. Ei kovin usein tuota tee, mutta joskuskin on liikaa. Josko tuo vaikka kaipaisi jotain päivitystä. Tai ainakin saisivat vielä takuun aikana selvittää, mikä mättää.

Mystiset, satunnaiset ongelmat on todellakin asia, joista kannattaa narista merkkihuoltoon ja nimenomaan takuuaikana. Takuun jälkeen on myöhäistä, eikä kenelläkään ole varaa viedä autoa merkkiliikkeen sähkömiehen ihmeteltäväksi omalla kustannuksellaan, ellei ole aivan pakko. Kannattaa testata kaikki auton varusteet ennen huoltoa ja valittaa kaikesta mikä bugaa vähänkään.

Takuukorjaustyöt on kuitenkin merkkikorjaamolle tulonlähde, joten ei sielläkään pitäisi olla suurempaa kynnystä korjata vikoja.
 
Eikös ne pääsääntöisesti joka paikassa erittele työt laskulle. Joissakin käydään vielä laskukin asiakkaan kanssa läpi.
Mersulta tuli mainos, missä kerrottiin vuosihuoltojen hinta ja mitä se sisältää. Seuraavaa huoltoa varatessa pitänee varmaan viedä ihan merkkihuoltoon.
A huolto 210€ ja B huolto 260€.
 
Ei kai Volkkari noin kallis ole huoltaa eikä siinä ole tuollaista 2v tai 40tkm huoltoa. Haisee Mazdalta ja hinta riistolta, kun omaan kippoon tuo vastaava huolto tehtiin juuri reilulla kolmella satkulla marmorilla joka sekin on riistoa.
 
Ihan ehdottomasti noin uusi auto merkkiliikkeeseen. Mikä auto se muuten on? Ne määräaikaishuollot on usein aika laajoja tarkistuksia
 
Aika kallis huolto kyllä, ilmeisesti joku premium-volkkari kyseessä?

Ei kai Volkkari noin kallis ole huoltaa eikä siinä ole tuollaista 2v tai 40tkm huoltoa. Haisee Mazdalta ja hinta riistolta, kun omaan kippoon tuo vastaava huolto tehtiin juuri reilulla kolmella satkulla marmorilla joka sekin on riistoa.

Ihan ehdottomasti noin uusi auto merkkiliikkeeseen. Mikä auto se muuten on? Ne määräaikaishuollot on usein aika laajoja tarkistuksia

Keskimmäinen osui oikeaan. Diesel cx5. Ja Delta-autolla tuo hinta siis n. 440e.
 
Joo no mulla on Skyactiv-bensa Kolmonen. Dieselissä voi olla vähän isompi öljytilavuus ja löpösuodatinkin tuossa vaihdettaneen niin ehkä tuo on ihan linjassa.
 
Toi monimerkkikorjaamon suorittama huolto ja tehdastakuun alainen auto on aika mielenkiintoinen juttu, ja siihen kun vielä sotketaan elektroninen huoltokirja niin soppa on valmis jos/kun aletaan ihmettelemään jotakin takuunalaista vikaa. Monimerkkikorjaamon suorittamat huollot eivät näy valmistajan järjestelmissä - valmistajan/maahantuojan kanta on se, että huoltoja ei ole tehty. Tässä vaiheessa asiakas joutuu toimittamaan tehdyistä huolloista todella hyvät ja erittäin tarkat erittelyt. Jos niistä ei käy selkeästi ilmi että huollot on tehty ajallaan ja oikein (valmistajan tarkkojen ohjeiden mukaan) niin takuuanomus jollekin viankorjaukselle hylätään koska auto on isojen kihojen mielestä huoltamaton.

Työskentelen eräässä merkkikorjaamossa huoltokorjaamon puolella ja edellä mainitun kaltaisia tilanteita tulee esiin silloin tällöin useammalta kuin yhdeltä automerkiltä.
 
Uusi auto ei ole se edullisin ylläpitää, mutta huoltokustannuksista saa tietoa helposti joten se on oma valinta minkä auton ja mallin sitten hankkii.

Tohon omaan rellun paskaan pikkuhuolto tais olla ~200€ ja isohuolto satkun enemmän. Vielä pari vuotta ajattelin käyttää merkkiliikkeessä kun takuutakin jäljellä niin ei tarvitse tapella jos tulee ongelmia.
 
Uusi auto ei ole se edullisin ylläpitää, mutta huoltokustannuksista saa tietoa helposti joten se on oma valinta minkä auton ja mallin sitten hankkii.

Itse asiassa, uude(hko)n auton parhautta on juuri huolto/ylläpitokulujen ennustettavuus. Huollon hinta on kohtuullisen varmasti lähellä hinnastohintaa. Kun autolla alkaa olla ikää 4-5 vuotta tai enemmän, huolto löytää autosta aina jotain "pientä laittoa" varsinaisen huollon lisäksi.
 
Joskus tahalleen kysyin huoltoa, johon kuului tulppien vaihto, suodattimet ja öljy. Kyseessä 2.7bit, r8 puola modilla+rs2 tulpat, lisä öljynlauhutin ja kaikkea muuta. Välittömästi tuli kielteinen lausunto. Liikaa työtä+ asentajan virhe erikoisosien kanssa. Ei niitä rs2 tulppia olis ollut hyllyssäkään.
 
Uusi auto ei ole se edullisin ylläpitää, mutta huoltokustannuksista saa tietoa helposti joten se on oma valinta minkä auton ja mallin sitten hankkii.
Jos huoltokustannuksien kantilta vain katsoo niin vähän niin ja näin. Enemmän minulla on mennyt noiden käytettyjen korjauksiin vuosittain kuin tuon uuden auton määräaikaishuoltoihin. Esim. viimeksi teettämäni isomman määräaikaishuollon hinnalla ei saanut jarrukierrosta laitettua edelliseen pirssiini. Itse en käsiäni likaa, joten toki itse turaamalla voisi säästää, mutta ei vaan kiinnosta kerrostalon parkkipaikka olosuhteissa turata.

Arvonalenema on toki uudessa suurempaa, mutta jotain siitä huolettomuudesta pitää maksaa.
 
Ja laskee sen vanhankin auton arvo jos siihen 15-20k laittaa kiinni.

Itsellä toteutui edellisen auton kanssa kaikkinensa 52 tkm matkalla 0,36 euroa per kilsa arvonalenemineen. Auton ostohinta oli 15k.

Uuden auton kanssa 0,12 euroa per kilsa ja arvonalenemasta tulee saman verran lisää, eli 0,24 euroa per kilsa. Ostohinta oli 30k. Toki mittarissa on vasta 22 tkm mutta ekan huollon laskin jo tuohon mukaan vaikka se tulee vasta 8 tkm päästä vastaan.
Saakos kysyä mikä kaara kyseessä ja paljon tulee vuodessa kilsoja? (Löytyisi varmaan haulla mutta olen laiska.)
 
Eka oli V50 2.0D ja tää uusi on V40 D2. Noin 40 tkm näyttäis olevan vuositahti toistaiseksi, mutta kasvamaan päin.
Kiitos tiedosta. Kyllä perhanan pienellä tuntuu nuo Volvot menevän. Vai onko antaa jotain oikean elämän kulutustietoja kanssa?
 
Täällä olisi myös ajankohtainen asia. Focus ja vuosihuolto 274€ tai kuntohuolto 368€ sis. osat eli?
Missään ei tietenkään kerrota mitä tämä sisältää. Aikaisemmin autot huoltanut itse tai pikku pajalla sopu hintaan, mutta nyt kai se on Veholle vietävä.
Huollot merkitään sähköiseen kirjaan, ok mutta kai noi leimankin lyö jos sellaista vaatii?
 
Jos autosi on 5v vanha tai vanhempi niin Veholla on tarjolla myös Eco-huollot vanhempiin autoihin.
Vuosihuolto+ 189 €

Kuntohuolto+ 289 €
 
Outoa jos oikeasti vaihdetaan suoraan tuossa iässä, eikö se nyt ole aika nopea homma tarkistaa että tarviiko sitä edes vaihtaa? :confused:

No ei tartte, hyvä jos edes 20 vuoden päästä. Silloinkaan tuskin mitään käytännön merkitystä.

Autosta kuitenkin hajoaa jossain vaiheessa jarrut siihen malliin, että tulevat väkisinkin vaihdettua.
 
Onhan tuossa kieltämättä vähän rahastuksen makua. Halvimmillaan 255e ja maahantuojan huollossa 215e enemmän. Autoa tod. näköisesti tullaan pitämään vähintään vielä seuraavat 4-5v, joten tuon paperisen huoltokirjan hommaaminen kyllä houkuttaa viimeistään seuraavan määräaikaishuollon koittaessa.

Huolto sisältää moottoriöljyn ja suodattimen vaihdon, sisäilmasuodattimen vaihdon jarrunesteen vaihdon, huolto-ohjelman mukaiset tarkistukset sekä softapäivityksiä, jos niitä on tullut. Hinta on 470€.
 
Viimeksi muokattu:
Outoa jos oikeasti vaihdetaan suoraan tuossa iässä, eikö se nyt ole aika nopea homma tarkistaa että tarviiko sitä edes vaihtaa? :confused:
Taitaa useimpien merkkien huolto-ohjelmassa olla jarrunesteenvaihto 2v välein. Ainakin niissä merkeissä mitä itsellä nyt tässä sattunut viime aikoina olemaan (Mazda, Opel, Volkswagen). Voipi tuo olla Volvossakin.
 
Taitaa useimpien merkkien huolto-ohjelmassa olla jarrunesteenvaihto 2v välein. Ainakin niissä merkeissä mitä itsellä nyt tässä sattunut viime aikoina olemaan (Mazda, Opel, Volkswagen). Voipi tuo olla Volvossakin.

FCA-konsernilla myös tuo kaksi vuotta on joku maaginen raja. Ei sillä, vaihdatutin itsekin.
 
Voisi kai kysyä kysymyksiä ja vastauksia topikissa, mutta laitetaan nyt tänne.

Tuo sähköinen huoltokirja, kuten Sir kysyikin, niin kai niitä leimoja isketään siihen perinteiseenkin vihkoon? Asia varmaan kiinnostaa siinä kohtaa kun autoa lähtee vaihtamaan, niin saman ketjun liikkeessä ne näkyy. Mutta jos toiseen liikkeeseen menee niin mitenkä sieltä tarkastavat, ja vielä pidemmälle jos menee ja auto on sen ikäinen että se on nettiautossa tms. yksityisellä myytävänä, niin millä näytät että autoa on huollettu, jos varsinaista fyysistä huoltokirjaa ei ole?

Menee vähän hankalaksi jos huoltojen tiedot ovat sähköisesti ties missä.
 
Mazdalla saa tulosteen siitä sähköisestä huoltokirjasta matkaan joka huoltokerralla. Sen voi käydä myös erikseen marmorilta pyytämässä. Näin olen ymmärtänyt toimittavan monella muullakin merkillä. Mazdoissahan tuo sähköinen huoltokirja on ollut jo eka Kuutosen ajoista lähtien.
 
Kyllähän tuo jarrunesteiden vaihtaminen säännöllisesti on järkevää, koska kosteus aiheuttaa ongelmia jarruissa ja näiden korjaaminen sitten maksaa. Toki marmorin hinnoilla ei välttämättä taloudellisesti kannattavaa, mutta järkevällä hinnalla/itse tehden kyllä vaihtaisin jarrunesteet säännöllisesti. Tietenkin auto vaihtuu säännöllisesti uuteen, niin ei sillä ensimmäiselle omistajalle ole juuri merkitystä vaihtaako niitä nesteitä vai ei
 
Päädyttiin tämän kanssa ostamaan paperinen huoltokirja ja teettämään huollot muualla kuin Deltassa/Laakkosella. Huollot muualla "puoleen hintaan" ja takuuseen ei kuulemma vaikuta, kunhan huollot tehdään alkuperäisillä osilla. 40tkm:n huollossa ei mitään isompia osia edes vaihdettu (raitisilmasuodatin, jarrunesteet ja öljy+s). Em. lisäksi Deltan lakkoilun takia huoltoajankohtakin olisi venynyt kohtuuttoman pitkälle.

Huoltokehoituksen saivat onneksi muuallakin nollattua. Itselle tuo paperinen huoltokirja on muutenkin helpompilukuinen kuin sähköinen versio, josta ainoastaan huoltoliike näkee, mitä autoon on tehty. Nytpähän on mustaa valkoisella leiman kera.

Ja mystiselle äkilliselle polttoaineenkulutuksellekin löytyi nähtävästi järkeenkäypä selitys; hiukkassuodatin ja sen "regenerointi" (puhdistus) tms., jota nuo kiisselit nähtävästi ajoittain tekee. Tämän tarkistivat takaluukun kaasujousien "takuuvaihdon" yhteydessä Deltalla, notta se on kovaa ajoa taas!
 
Päädyttiin tämän kanssa ostamaan paperinen huoltokirja ja teettämään huollot muualla kuin Deltassa/Laakkosella. Huollot muualla "puoleen hintaan" ja takuuseen ei kuulemma vaikuta, kunhan huollot tehdään alkuperäisillä osilla. 40tkm:n huollossa ei mitään isompia osia edes vaihdettu (raitisilmasuodatin, jarrunesteet ja öljy+s). Em. lisäksi Deltan lakkoilun takia huoltoajankohtakin olisi venynyt kohtuuttoman pitkälle.

Huoltokehoituksen saivat onneksi muuallakin nollattua. Itselle tuo paperinen huoltokirja on muutenkin helpompilukuinen kuin sähköinen versio, josta ainoastaan huoltoliike näkee, mitä autoon on tehty. Nytpähän on mustaa valkoisella leiman kera.

Ja mystiselle äkilliselle polttoaineenkulutuksellekin löytyi nähtävästi järkeenkäypä selitys; hiukkassuodatin ja sen "regenerointi" (puhdistus) tms., jota nuo kiisselit nähtävästi ajoittain tekee. Tämän tarkistivat takaluukun kaasujousien "takuuvaihdon" yhteydessä Deltalla, notta se on kovaa ajoa taas!

Oli fiksu homma päivittää keissiä tänne :tup:

Sen verran kannattaa muistaa, että näihin aivan uusiin autoihin tulee mitä ihmeellisimpiä "softapäivityksiä" elinkaarensa ensimmäisten vuosien aikana, joista ei omistajalle välttämättä tule mitään erillisiä "takuukutsuja". Vaan ne päivitykset (moottorinohjaussysteemit, mahdolliset automaattivaihteistot sekä mitä erilaisimmat systeemit, vaikkapa auton STEREOT sekä navi) tehdään määräaikaishuoltojen yhteydessä. Tämän vuoksi ainakin itse käyttäisin noin uutta autoa maahantuojalla.

Toki jos viitseliäisyyttä löytyy niin epäilisin että maahantuojalle voi soittaa ja ne näkee rekisterinumerolla onko autoon olemassa jotain tärkeitä päivityksiä. Noiden ajaminen takuunalaiseen autoon pitäisi (käsittääkseni) olla täysin ilmaista. Vaatii vain sen verran vaivannäköä omistajalta, että kiikuttaa autonsa sinne viralliseen huoltoon.
 
Oli fiksu homma päivittää keissiä tänne :tup:

Sen verran kannattaa muistaa, että näihin aivan uusiin autoihin tulee mitä ihmeellisimpiä "softapäivityksiä" elinkaarensa ensimmäisten vuosien aikana, joista ei omistajalle välttämättä tule mitään erillisiä "takuukutsuja". Vaan ne päivitykset (moottorinohjaussysteemit, mahdolliset automaattivaihteistot sekä mitä erilaisimmat systeemit, vaikkapa auton STEREOT sekä navi) tehdään määräaikaishuoltojen yhteydessä. Tämän vuoksi ainakin itse käyttäisin noin uutta autoa maahantuojalla.

Toki jos viitseliäisyyttä löytyy niin epäilisin että maahantuojalle voi soittaa ja ne näkee rekisterinumerolla onko autoon olemassa jotain tärkeitä päivityksiä. Noiden ajaminen takuunalaiseen autoon pitäisi (käsittääkseni) olla täysin ilmaista. Vaatii vain sen verran vaivannäköä omistajalta, että kiikuttaa autonsa sinne viralliseen huoltoon.
Softapäivitykset tsekattiin Deltan huollossa samalla kun tutkivat noita satunnaisia kulutuspiikkejä ja vaihtoivat takaluukun "kaasujouset" uusiin (oli joku takaisinkutsukampanja). Em. toimenpiteet eivät maksaneet mitään. Muuten koko huolto olisi varmaan teetettykin Deltalla, mutta meni vapaat ajat sen verran pitkälle, että tuli teetettyä muualla ja säästettyä muutama satalappunen. :)
 
Itselle tuo paperinen huoltokirja on muutenkin helpompilukuinen kuin sähköinen versio, josta ainoastaan huoltoliike näkee, mitä autoon on tehty. Nytpähän on mustaa valkoisella leiman kera.
Deltasta en tiedä, mutta itse olen kyllä saanut Mazdan merkkihuollosta aina kattavan huoltoselosteen mukaan, josta kyllä selviää mitä autolle on tehty.
 
Triidi unohtunut, mutta kirjoituksieni jälkeen siis käytin normi liikkeessä öljynvaihdossa. Palvelu pelas ja teippasivat oven tiivisteen samalla uudestaan ja jos ei pysy, lupasin viedä sinne että vaihdetaan sit kokonaan uusi tiiviste.
Huoltoohjelmasta sen verran että ainoa asia miksi merkkihuoltoon on juurikin nämä päivitykset joita voivat laittaa vielä vuosienkin jälkeen, muuten oikeastaan ihan sama kuka amatilaine tekee huollot ja merkkaa kirjaseen. Pitää varmaan koputella puuta kun Focus kestänyt kohta vuoden ja yli 20tkm ilman mitään ongelmia. Seuraavaksi sitten oikeaan huoltoon niin laittavat softat ja varmaan jarrupalat aika laittaa uusiksi samalla.
Tuosta jarrunesteen vaihdosta osasi eräs henkilö perustella oikein kivasti miksi vaihtaa. Hänen mukaan syö paskat nesteet satulaa jonka seurauksena hajoaa? Minusta kuullosti ihan fiksulle selitykselle. Tiiä sit.
 
Triidi unohtunut, mutta kirjoituksieni jälkeen siis käytin normi liikkeessä öljynvaihdossa. Palvelu pelas ja teippasivat oven tiivisteen
Tuosta jarrunesteen vaihdosta osasi eräs henkilö perustella oikein kivasti miksi vaihtaa. Hänen mukaan syö paskat nesteet satulaa jonka seurauksena hajoaa? Minusta kuullosti ihan fiksulle selitykselle. Tiiä sit.

Tietysti likaantunut neste saattaa aiheuttaa jumiutumista tai muita toimintahäiriötä, mutta siltikin omakohtaisten kokemusten pohjalta, tuntuu että suurimmalla osalla automerkeistä, on tiuhat jarrunesteen vaihtovälit ihan vaan varmuuden vuoksi. Jotta vältytään niiltä mahdollisilta toimintahäiriöiltä, jotka voivat olla aika ikäviäkin.
 
Jarruneste imee itseensä ajan saatossa vettä, joka aiheuttaa korroosiota järjestelmään, kaikista herkin ja kallein kohta on abs-pumppu.

Se vesi myös voi kovassa jarrutuksessa kiehua > nesteen sekaan muodostuu kaasua > kaasu painuu kasaan paineen alla > jarrut katoaa kesken kovan jarrutuksen tai viimeistään seuraavalla polkaisulla > ei hyvä.....

Ja tämän takia ne nesteet on ihan syytä vaihtaa 2 vuoden välein, varsinkin suomessa kun lämpötilan vaihtelut aiheuttaa paljon kondensoitumista.
 
Itse en ole vaihtanut 13 vuoteen jarrunestettä. Ja 2 satulassa männät aivan ruostuneet. No nyt n uudet satulat ja uudet nesteet. Tuskin vaihdan enää kuitenkaan koska seuraavan 13 v päästä auto tuskin on ajossa enää. Mutta jos uusi auto olisi niin vaihtaisin vaikka 2v välein.
 
Jarrunesteen säännöllinen vaihtaminen todellakin kannattaa. Nimimerkillä kokemusta on :vihellys:

Tapahtui alkukeväällä kun oli aamulla jotain -20 *C pakkasta, emäntä lähti autolla ajamaan ja ensimmäisessä risteyksessä ei ollut jarruja lainkaan - onneksi oli hiljaista ja tyhjä risteys, niin ei käynyt mitään. Hän sai autoon hieman jarruja kun aikansa pumppasi poljinta. Päivällä ulkolämpötila oli nollan tuntumassa ja jarrut toimivat moitteettomasti.

Auto vietiin kiireen vilkkaa korjaamoon, missä teetin perusteellisen tutkimuksen. Mitään mekaanista vikaa eivät löytäneet. Heidän vikadiagnoosi oli liian vanhat jarrunesteet, jotka jäätyivät tuolla kovalla pakkasella ja sen vuoksi jarrut häipyivät. Aiempina aamuina oli ollut samanlaista kovaa pakkasta mutta jarruissa ei tuolloin ollut häiriöitä, ehkä useat suuret lämpötilanvaihtelut rasittivat jarrunestettä lisää?

Että tälläistä. En edes tiedä miten vanhat nesteet olivat, koska huoltokirjassa ei ole siitä merkintää. Korjaamon mukaan kuitenkin väriltään jo mustat... Että mieluummin vaihdan nesteet liian ajoissa kuin liian myöhään. Onhan siinä sitten korroosio ym haitat jos on kovin vanhat nesteet, mutta jarrujen jäätyminen on hengenvaarallista eikä anna ennakkovaroitusta...
 
Jollet muuten viitsi niin apteekista tai ebays parilla eurolla 150mm ruisku ja imaiset sillä suurimmat määrät nestettä. Älänkuitenkaan tyhjäksi asti vaan jätä molempiin piireihin pohjalle vähän. Uudet nesteet pois otettujen tilalle niin kyllä ne nesteet käytössä hiljakseltaan vaihtuu.

Säiliös oleva sihti lähtee ylensä pois edesrä nyppäämällä irti.
Missä autossa on jarrusatuloissa kaksiputkikierto jolloin nesteet vaihtuu?
 
Aika pitkä tulee nesteen vaihtovälistä suurimmalla osalla autoilijoita jos vaan jarruremontin tai palojen vaihdon yhteydessä nesteet vaihtuu.Esim. oma 07 uutena ostettuun ja nyt n.130 tkm ajettuun on etupalat vaihdettu kuuden vuoden ja 73 tkm kohdalla,takapalat on vielä alkuperäiset.
Jos olen oikein ymmärtänyt niin männät liikkuu jarrutettaessa 1-2mm joten siitä johtuva vaihtuminen on melko olematonta.
 
Se ois taas huollon paikka, mutta en vitussa vie mihinkään vaan teen itse ja säästän. Tässä kohtaa mennään vuoden 2011 Focuksella jo yli 100tkm ja vieläkään en mistään ole löytänyt huolto-ohjelmaa joten jos joku osaa googlettaa kertokaan. Ajattelin vaihtaa ainakin öljyt, jarrupalat, apulaite/moniuramikäliliehihna sitten se neste puoli, jarrunesteet ja varmasti suositus on myös jäähdytinnesteille. Tulpat vaihdettu päälle 50tkm joten harkintaa. Ilmansuodatin toki. Raitisilman suodin jos tietäs missä on niin sekin joo ehkä. Ilmastoinnin täyttökin onnistuu. Mutta se virallinen huolto-ohjelma ois jeppis niin pysys vähän mukana :)
 
Se ois taas huollon paikka, mutta en vitussa vie mihinkään vaan teen itse ja säästän. Tässä kohtaa mennään vuoden 2011 Focuksella jo yli 100tkm ja vieläkään en mistään ole löytänyt huolto-ohjelmaa joten jos joku osaa googlettaa kertokaan. Ajattelin vaihtaa ainakin öljyt, jarrupalat, apulaite/moniuramikäliliehihna sitten se neste puoli, jarrunesteet ja varmasti suositus on myös jäähdytinnesteille. Tulpat vaihdettu päälle 50tkm joten harkintaa. Ilmansuodatin toki. Raitisilman suodin jos tietäs missä on niin sekin joo ehkä. Ilmastoinnin täyttökin onnistuu. Mutta se virallinen huolto-ohjelma ois jeppis niin pysys vähän mukana :)
Löytyskö täältä? https://www.etis.ford.com/fordservice/serviceScheduleForm.do
 
Se ois taas huollon paikka, mutta en vitussa vie mihinkään vaan teen itse ja säästän. Tässä kohtaa mennään vuoden 2011 Focuksella jo yli 100tkm ja vieläkään en mistään ole löytänyt huolto-ohjelmaa joten jos joku osaa googlettaa kertokaan. Ajattelin vaihtaa ainakin öljyt, jarrupalat, apulaite/moniuramikäliliehihna sitten se neste puoli, jarrunesteet ja varmasti suositus on myös jäähdytinnesteille. Tulpat vaihdettu päälle 50tkm joten harkintaa. Ilmansuodatin toki. Raitisilman suodin jos tietäs missä on niin sekin joo ehkä. Ilmastoinnin täyttökin onnistuu. Mutta se virallinen huolto-ohjelma ois jeppis niin pysys vähän mukana :)

Ford MerkkiHuolto - Huolto Ja Varaosat | Ford FI

Oisko tuosta apua?

Tai ei varmaan, koska fordit kannattaa ajaa paaliin 2 vuoden jälkeen näemmä?:D
 
Käytin Volvo V40 D3 60tkm määräaikaishuollossa plus lisätyönä jakopään remppa. 780e paikallisella Autoasilla ja aikaa meni 4,5h. Ei ole mielestäni paha hinta ja palvelukin oli hyvin ystävällistä.
 
Paikallinen marmori täällä pohjosessa eli Wetteri tarjosi 1200e vastaavasta huollosta.

Itse omaan autoon saa jakopäänremontin sillä alle 350€, mitä nyt on autojerry.fi mukaan maksettu. Sisältäen sen moniurahihnan kuin vesipumpun.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt tullu tarpeeksi selväksi. Oikeastaan kerrotaan että tarkista kaikki ja tee jotain jos huomaat vikaa. Haluaisin tietäää enemmän esim. just tulppien suositus vaihtoväli ja muutenkin kaikkea infoa enemmän.
Ajat paikalliseen Ford-liikkeeseen ja ostat huoltomanuaalin tai pyydät ihan vaan tulostamaan kyseiset tiedot? Toki on varmaan ihan hyvä ostaa samalla jotain eikä vaan käydä kinumassa tietoja.

Toisaalta ihmetyttää hieman jos -11 vuotista reilu 100tkm ajettua autoa ei voi huolloissa käyttää? Itse ajattelen asian ainakin niin, että on myöhemmin helpompi myydä "täydellä" huoltokirjalla. Jokainen tietty tyylillään.
 
Tuo on kyllä nykyään ärsyttävää, kun pimittävät huoltotietoja ilmeisen tarkoituksellisesti. Aiemmin autoissa tuli selkeät listat mitä pitää tehdä ja milloin. 7 vuotta vanha traktori on kyllä jo sellainen, että aika vähän niistä valohoitoleimoista on iloa. Ihan saman asian ajaa se, että pitää itse huoltokirjaa kirjanpitoa mitä on tehty ja milloin. Ei oo hommat rakettitiedettä ja omaansa huoltava amatööri voi helposti tehdä parempaa jälkeä kuin evvk ammattilainen.
 
Ei tuo ole mitään rakettitiedettä. On tilat ja työkalut niin miksi ei vaihtaisi itse helposti? Tosiaan 7 vuotta ja 100tkm on jo fooordille sen verran että eiköhän tuolla mennä loppuun asti. Typerää heitellä tonniseteleitä tässä kohtaa. Ainoa mitä merkkiliikkeessä voi tehdä paremmin on ohjelmistopäivitykset.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 440
Viestejä
4 537 960
Jäsenet
74 798
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom