Onhan niitä huoltopaikkojakin monia. Merkkihuolto on monella merkillä se kaikkein huonoin ja kallein. Sit on toi osien hankintakin. Joskus kannattaa itse hommata ja toisinaan ei. Ulkomailta tilaamalla saa monesti merkittävästi edullisemmin osat kuin paikallisista saati maksaa huoltamon hintoja niistä. Riippuu tilanteesta.
Kuinkahan moni käyttää vaan takuuajan ja myöhemmän goodwill toivossa merkkihuoltoa eikä edullisempaa riittävän virallista. Tai ei edes tiedä että auton voi takuuaikanakin huollattaa muualla kuin valohoidattaa merkkihuollot tuplahinnalla.
Useita merkkihuoltoja ( Keskusautohalli/Volvo, Laakkonen/VAG, Autokeskus/BMW, Länsiauto/Opel, Metroauto/Toyota ) käyttäneenä voin sanoa, että kyllä yleensä se merkkihuolto on paras, eikä aina kalleinkaan.
Yleensä merkkiliikkeessä töissä olevat mekaanikot saavat koulutusta huoltamaansa merkkiin, näkevät samanlaisia autoja vikoineen useammin kuin sekakorjaamot, omaavat kokemusta ”omasta” merkistään pidemmältä ajalta ja saattavat jopa harrastaa ko. merkkiä ja ajaa itse kyseisen merkin tuotteella.
Tietty vähän joka liikkeessä on välillä kiusaus pistää juuri suoraan koulusta palkatut junnut tekemään yksinään perushuoltoja, jotta kokeneemmat mekaanikot ehtivät tekemään vaativampia töitä.
Sitten kun työnjohto ei vahdi näiden aloittelijoiden työntekoa kunnolla, saattaa jotain jäädä välistä tai huomaamatta.
Koulusta valmistuvissa mekaanikoissakin on eroja, toiset ovat saattaneet ropata omia romujaan jo 10 vuotta ja ovat oikeasti todella päteviä, kun taas toisilla kaikki kokemus on tullut koulusta ja saattaa rajoittua muutamaan koulun Skodaan tehtyyn öljynvaihtoon.
Olenkin todennut, että parasta ja nopeinta huoltoa saa joko merkkiliikkeestä tai sitten asiansa osaavalta pikku pajalta, jossa on töissä vain ja ainoastaan kokeneempia mekaanikoita.
Vähän tuoreempaan kalustooni olen tupannut teettämään määräaikaishuollot merkkiliikkeessä ja sitten korjaukset olen tehnyt itse tai teettänyt hyväksi havaituilla pikku pajoilla.
Vanhemman kalustoni olen huoltanut pääosin itse tai turvautunut kiireen yllättäessä tuttuun pajaan.
Kinkkisimmissä vioissa olen usein kääntynyt merkkihuollon puoleen ja saanut aina vastauksen ongelmaan, eikä se ole yleensä kustantanut mahdottomia.
Pahimpia rahastajia mielestäni ovat monimerkkikorjaamot, joiden veloitus on lähellä merkkihuoltoa, mutta silti hommat tehdään vähän sinnepäin valmistajan ohjetta ehkä noudattaen ja vikojen ilmaantuessa niitä saatetaan yrittää ratkoa tuloksetta pitkiäkin aikoja, jonka jälkeen käsketään menemään merkkihuoltoon, kun ei osata korjata.
Moisten leimoille uudemman auton huoltokirjassa en anna paljoakaan arvoa.