Auton määräaikaishuolto

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Hondassa kuuluu herkistys ohjelmaan ja ainakin Veho ottaa siitä ihan hinnan (muistaakseni noin 80 €). Ei välttämättä takaa sitä, että tekevät. Terkkuja taas Olarin Veholle ex-asiakkaalta.
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
93
Määräaikaishuolloissa on tullut vastaan myös sellaista ajattelumallia että vaihdetaan öljyt+suodatin kerran vuoteen ja loput korjataan sitten kun kosahtaa (pl. jakohihna osataan vaihtaa ajoissa ennenkuin se kosahtaa :D). Näin ainakin vanhemmissa autoissa, mitkä ovat jo takuun ulkopuolella esim. perheen kakkosautona.

Olen tässä seuraavaa autoa etsinyt edullisemmasta hintaluokasta ja erilaisiin huoltokirjoihin on tullut tutustuttua samassa. Aluksi automyyjä esittää juhlallisesti miten huoltokirja on täynnä leimoja: vuosittain on vaihdeltu öljyt+suodatin (Hurraa! :lol:). Eräässä tapauksessa automyyjän pinna alkoi kiristymään, kun kysyin tarkentavasti miten on huollettu kaikki muu: ilmansuodatin, jarrut, jarrunesteet, ilmastointi, pyyhkijät yms. Myyjä totesi että "tämän hintaluokan kulkineeseen kannattaa tehdä kaikki itse kun ostaa auton" ja että "näillä kilometreillä jarrupaloja ja -levyjäkin on varmasti jouduttu jo vaihtamaan". Myyjä ei silti spekuloinniltaan osannut sanoa, milloin esim. jarruosia oli vaihdettu vai oliko lainkaan.

Eikä nyt ole kyse edes mistään satasen autoista, vaan jopa muutaman tonnin arvoisista menopeleistä (n. 200-300 tkm ajetuista). Mutta koska huoltokirjan mukaan valtaosa auton määräaikaishuolloista on laiminlyöty, todennäköisesti joutuisin itse tekemään kattavan ja työlään huollon autolle heti jos sen ostan. Eikä myyjä ollut valmis tulemaan rahassa vastaan.

Mutta mielestäni on niin, että vaikka auto olisi mitä hintaluokkaa, huollot tulee tehdä joka tapauksessa - pelkkä öljyt+suodatin vuosittain ei riitä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 551
Se ois taas huollon paikka, mutta en vitussa vie mihinkään vaan teen itse ja säästän. Tässä kohtaa mennään vuoden 2011 Focuksella jo yli 100tkm ja vieläkään en mistään ole löytänyt huolto-ohjelmaa joten jos joku osaa googlettaa kertokaan. Ajattelin vaihtaa ainakin öljyt, jarrupalat, apulaite/moniuramikäliliehihna sitten se neste puoli, jarrunesteet ja varmasti suositus on myös jäähdytinnesteille. Tulpat vaihdettu päälle 50tkm joten harkintaa. Ilmansuodatin toki. Raitisilman suodin jos tietäs missä on niin sekin joo ehkä. Ilmastoinnin täyttökin onnistuu. Mutta se virallinen huolto-ohjelma ois jeppis niin pysys vähän mukana :)
vanha viesti mut vastataan kuitenkin..

Motonetistä saa ilmaiseksi pyytämällä auton huoltopohjan. Ei noissa kaikkea mahdollista ole mutta on normaaali huoltolista mitä pitää tehdä. Kysyvät rekkaria ja km määrää, koneelta löytyy eri kilometreille omat huollot. Iso osahan noista on pelkkiä tarkastuksia. Pari kertaa pyytänyt ja ihan kätevä apu on ollut. Perustuu johonkin Haynes Pro softaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
vanha viesti mut vastataan kuitenkin..

Motonetistä saa ilmaiseksi pyytämällä auton huoltopohjan. Ei noissa kaikkea mahdollista ole mutta on normaaali huoltolista mitä pitää tehdä. Kysyvät rekkaria ja km määrää, koneelta löytyy eri kilometreille omat huollot. Iso osahan noista on pelkkiä tarkastuksia. Pari kertaa pyytänyt ja ihan kätevä apu on ollut. Perustuu johonkin Haynes Pro softaan.
Ja Fordeihin viralliset huoltokaavakkeet saa rekkarilla tai VINllä täältä: FordEtis home page -> Ford Service -> Huolto-ohjelmat
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
69
Määräaikaishuolloissa on tullut vastaan myös sellaista ajattelumallia että vaihdetaan öljyt+suodatin kerran vuoteen ja loput korjataan sitten kun kosahtaa (pl. jakohihna osataan vaihtaa ajoissa ennenkuin se kosahtaa :D). Näin ainakin vanhemmissa autoissa, mitkä ovat jo takuun ulkopuolella esim. perheen kakkosautona.
Eräs tuttuni kertoi, että eräässä autokorjaamossa henkilökunnalla joillain oli vaikea käsittää, että se määräaikaishuolto tarkoittaa muutakin kuin suodattimien ja öljyjen mahdollisimman nopeasti vaihtoa. Tosin samassa firmassa johtoporras hehkutti, että kuinka paljon katsastustarkastuksia saatiin tehtyä, ongelmana siitä seurasi sitten se, ettei mitään havaittuja vikoja saatu korjattua samalla kertaa vaan asiakkaan piti hoitaa homma kuntoon monella eri käynnillä. :D
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 551
Tätä asennevammaa oon nähnyt monilla varsinkin merkkikorjaamoiden asentajilla (mutta on niitä hyviäkin). Mennään siitä mistä aita on matalin na nämä "turhanpäiväiset tarkastukset", jotka olisivat tärkeitä nimenomaan hajoamisen ennalta ehkäisyyn, jätetään kiireen ja laiskuuden takia tekemättä.

Yksi asia on mitä en määräaikaishuolloissa ymmärrä.. miksi käytännössä yhdessäkään km huollossa ei ole jäähdytysnesteiden täysvaihtoa ja järjestelmän huuhtomista? Suomen olosuhteissa olisi tärkeä asia, eikä jäåhdytysnesteiden valmistajatkaan anna nesteille kåyttöiäksi kuin max 5 vuotta.. perusvihreä alle puolet tästä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 895
Tätä asennevammaa oon nähnyt monilla varsinkin merkkikorjaamoiden asentajilla (mutta on niitä hyviäkin). Mennään siitä mistä aita on matalin na nämä "turhanpäiväiset tarkastukset", jotka olisivat tärkeitä nimenomaan hajoamisen ennalta ehkäisyyn, jätetään kiireen ja laiskuuden takia tekemättä.

Yksi asia on mitä en määräaikaishuolloissa ymmärrä.. miksi käytännössä yhdessäkään km huollossa ei ole jäähdytysnesteiden täysvaihtoa ja järjestelmän huuhtomista? Suomen olosuhteissa olisi tärkeä asia, eikä jäåhdytysnesteiden valmistajatkaan anna nesteille kåyttöiäksi kuin max 5 vuotta.. perusvihreä alle puolet tästä.
Täysvaihto ja huuhtelu on aika työläs homma,omaan 11 vuotiaaseen korealaiseen olen kaksi kertaa vaihtanut jäähdytysnesteet(ne noin puolet mitkä tulee laskemalla pois)ja joka kerta nesteet on olleet kirkkaat voisi sanoa että melkein uutta vastaavat.Perus vihreää nestettä.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Täysvaihto ja huuhtelu on aika työläs homma,omaan 11 vuotiaaseen korealaiseen olen kaksi kertaa vaihtanut jäähdytysnesteet(ne noin puolet mitkä tulee laskemalla pois)ja joka kerta nesteet on olleet kirkkaat voisi sanoa että melkein uutta vastaavat.Perus vihreää nestettä.
Itselle vaihdettiin/korjattiin jäädytintä/yms..., joka seurauksessa tietysti uudet nesteet. Letkusta ilmausruuvi auki, letkusta painelua ja sinne menikin aika reippaasti uutta nestettä.

Sieltä tuli kyllä lämpöä, muttei niin kuumaa kuin voisi olettaa. Varmaan parina aamuna avasin täysin auki ilmausruuvin sisätilanlämmittäjälle menevään letkuun, niin sieltä näytti tulevan ensin ilmaa pois. Ensimmäisen ilmauksen jälkeen paisuntasäiliöstä oli hävinnyt max -> min kohdalle eli tuollainen 5-6dl nestettä.

Ja seuraavana päivänä ei ollut hävinnyt kuin se 2dl ilmauksen jälkeen

Tuon jälkeen sieltä rupes tulemaan oikeasti sitä kuumaa ilmaa ohjaamoon.

Ainoo tuossa hommassa on, että saako sitä täysin ilmattua. Jokuhan oli omaan autoon kait joutunut tekemään näin:

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus - Masinistit.com

Kun vaihdoin autoon uuden jäähdyttimen, niin täytin nesteet mitä suosiolla meni. Ei mennyt tarvittavaa määrää, vaikka kaasutteli ja lutkutti letkuista.

No, auto peruuttamalla tien varren isoon ojaan takapyörät sinne ojan pohjalle, eli perä vastapenkkaa vasten ja etuset jäi tielle. Oli sen verran reilusti mäkeä siinä, että meni litra lisää nestettä saman tien. Siinä sitten koneen lämpimäksi käyttöä vähän kaasutellen ja lämmityslaitteen säätö täysillä ja pari pientä nesteen lisäystä.

Hyvä tuli ja ajamalla ylös.
Jäähdytysjärjestelmän ilmaus - Masinistit.com

ei tätä tohdi siviiliautoihin tehä mutta kaverin jokkisautoon tehtiin jossa oli syyläri peräkontissa ja moottori keulassa. nesteet ei lähteneet millään kiertään. sitte kaverin isä tuumas että nostetaan datsuni perseestä pystyyn kaivinkoneella ja se autto ilman poistumiseen
Ja joskus sitä likaista vettä tuleekin koneesta:

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus - Sivu 2 - Masinistit.com

Kyllähän sinne kaikki 16l saatiin mahtumaan. Ajettiin hieman offroadia ja nokka ylämäkeen kun täytettiin. Turhaan ressasin.
En muuten ikinä oo nähnyt niin paskasta pakkasnestettä kun tossa oli. Ämpäriin tuli krapulapaskan näköistä lillinkiä ja aina kun koneen käytti uusien vesien kanssa, tuli lisää. Päästin syylärin läpi mittarin mukaan 300l vettä mukaanlukien täytöt. Kyllä sieltä loppua kohden rupes suht kirkasta tulemaan, mutta kaikkea ei saa millään pois. Syyläriin kun laitoin vesiletkun ja annoin valua alavesiletkusta pois, kymmenen minuuttia meni että ruskeen sävy muuttui. Oli sen verran ruosteista etten arvannut laittaa pesuainetta, ettei peseydy liikaa. Varmuuden vuoksi laitoin kumminkin keltasta Bar'sia. Teinkö turhaan vai en... So long.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
15
Tätä asennevammaa oon nähnyt monilla varsinkin merkkikorjaamoiden asentajilla (mutta on niitä hyviäkin). Mennään siitä mistä aita on matalin na nämä "turhanpäiväiset tarkastukset", jotka olisivat tärkeitä nimenomaan hajoamisen ennalta ehkäisyyn, jätetään kiireen ja laiskuuden takia tekemättä.

Yksi asia on mitä en määräaikaishuolloissa ymmärrä.. miksi käytännössä yhdessäkään km huollossa ei ole jäähdytysnesteiden täysvaihtoa ja järjestelmän huuhtomista? Suomen olosuhteissa olisi tärkeä asia, eikä jäåhdytysnesteiden valmistajatkaan anna nesteille kåyttöiäksi kuin max 5 vuotta.. perusvihreä alle puolet tästä.
Bemarilla (oma E92) asia on ratkaistu niin että nämä turhat tarkistukset tehdään 4 vuoden välein ja öljyt 2 vuoden välein. Sitten ihmetellään kun osia on paskana aivan kunnon määrä :D Paremmilla merkeillä - kuten edellinen MB:ni - tehtäisiin edes nuo tsekkaukset kerran vuoteen. Ja MB:stä löytyi ihan 15v / 250tkm vaihtoväli huolto-ohjelmasta jäähdytinnesteelle, aika pitkä väli tosin. Bemarilla toki ikuiset :cigar2:
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 910
Määräaikaishuolloissa on tullut vastaan myös sellaista ajattelumallia että vaihdetaan öljyt+suodatin kerran vuoteen ja loput korjataan sitten kun kosahtaa (pl. jakohihna osataan vaihtaa ajoissa ennenkuin se kosahtaa :D). Näin ainakin vanhemmissa autoissa, mitkä ovat jo takuun ulkopuolella esim. perheen kakkosautona.

Olen tässä seuraavaa autoa etsinyt edullisemmasta hintaluokasta ja erilaisiin huoltokirjoihin on tullut tutustuttua samassa. Aluksi automyyjä esittää juhlallisesti miten huoltokirja on täynnä leimoja: vuosittain on vaihdeltu öljyt+suodatin (Hurraa! :lol:). Eräässä tapauksessa automyyjän pinna alkoi kiristymään, kun kysyin tarkentavasti miten on huollettu kaikki muu: ilmansuodatin, jarrut, jarrunesteet, ilmastointi, pyyhkijät yms. Myyjä totesi että "tämän hintaluokan kulkineeseen kannattaa tehdä kaikki itse kun ostaa auton" ja että "näillä kilometreillä jarrupaloja ja -levyjäkin on varmasti jouduttu jo vaihtamaan". Myyjä ei silti spekuloinniltaan osannut sanoa, milloin esim. jarruosia oli vaihdettu vai oliko lainkaan.

Eikä nyt ole kyse edes mistään satasen autoista, vaan jopa muutaman tonnin arvoisista menopeleistä (n. 200-300 tkm ajetuista). Mutta koska huoltokirjan mukaan valtaosa auton määräaikaishuolloista on laiminlyöty, todennäköisesti joutuisin itse tekemään kattavan ja työlään huollon autolle heti jos sen ostan. Eikä myyjä ollut valmis tulemaan rahassa vastaan.

Mutta mielestäni on niin, että vaikka auto olisi mitä hintaluokkaa, huollot tulee tehdä joka tapauksessa - pelkkä öljyt+suodatin vuosittain ei riitä.
Mää olen korvannut vanhimmassa kulkineessa pikkuhuollot öljynvaihdolla, kun ei siihen juuri muuta kuulukaan. Huolto-ohjelman mukaan siihen kuuluu öv:n lisäksi raittari ja pintapuolisia tarkistuksia. Se raittari on helppo vaihtaa itsekin, joskin minusta n. kerran vuoteen isossa huollossa riittää.

Ilmastointihuollot, pyyhkijät, jarrunosat ei merkkiliikkeenkään perushuoltoihin kuulu, joten ei mitään eroa tämän suhteen.
Korjauksista sitten kuitit tallessa.

En nyt näe tässä millään mitään ongelmaa.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Mää olen korvannut vanhimmassa kulkineessa pikkuhuollot öljynvaihdolla, kun ei siihen juuri muuta kuulukaan. Huolto-ohjelman mukaan siihen kuuluu öv:n lisäksi raittari ja pintapuolisia tarkistuksia. Se raittari on helppo vaihtaa itsekin, joskin minusta n. kerran vuoteen isossa huollossa riittää.

Ilmastointihuollot, pyyhkijät, jarrunosat ei merkkiliikkeenkään perushuoltoihin kuulu, joten ei mitään eroa tämän suhteen.
Korjauksista sitten kuitit tallessa.

En nyt näe tässä millään mitään ongelmaa.
Mulle joskus merkkihuolto ei edes suostunut kertomaan kylmäaineen määrää, muka salaista tietoa ja väittivät, ettei muut saa "tarkkaa" määrää tai mistä saavat. Onneksi autodata/netistä löytyi oikea määrä ja en ruvennu heillä teettämään ilmastointihuoltoa, 130€ raitisilmasuodattimella ja 120€ ilman raitisilmasuodatinta.

Käytin yhdessä pienemmässä korjaamossa, niin 59€ ilmastointihuolto.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Mulle joskus merkkihuolto ei edes suostunut kertomaan kylmäaineen määrää, muka salaista tietoa ja väittivät, ettei muut saa "tarkkaa" määrää tai mistä saavat. Onneksi autodata/netistä löytyi oikea määrä ja en ruvennu heillä teettämään ilmastointihuoltoa, 130€ raitisilmasuodattimella ja 120€ ilman raitisilmasuodatinta.

Käytin yhdessä pienemmässä korjaamossa, niin 59€ ilmastointihuolto.
Aika monella merkillä on linjaus siitä, että jos merkkiliikkeestä tiedustellaan korjausohjeita tai täyttömääriä. Niin kyselyt ohjataan maahantuojan puoleen, joka sitten asiasta tietysti veloittaa kysyviltä asiaankuuluvan hinnan. Koska itsekkin olen törmännyt siihen, että joku sitoutumaton korjaamo kyselee meiltä sellaisia asioita, mitkä löytyisivät kaikkien saatavilla olevasta korjaamokäsikirjallisuudesta. (Tosin maksua vastaan, mutta kuitenkin.)
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Aika monella merkillä on linjaus siitä, että jos merkkiliikkeestä tiedustellaan korjausohjeita tai täyttömääriä. Niin kyselyt ohjataan maahantuojan puoleen, joka sitten asiasta tietysti veloittaa kysyviltä asiaankuuluvan hinnan. Koska itsekkin olen törmännyt siihen, että joku sitoutumaton korjaamo kyselee meiltä sellaisia asioita, mitkä löytyisivät kaikkien saatavilla olevasta korjaamokäsikirjallisuudesta. (Tosin maksua vastaan, mutta kuitenkin.)
Sitä taas ihmettelen, kun joskus toiste kysyin moottoriöljyn/laatikkoöljyn määrää toisesta merkkiliikkeestä, niin kertoivat sen oikein nätisti ja ilmaiseksi. En huomannu kysyä laatua.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Sitä taas ihmettelen, kun joskus toiste kysyin moottoriöljyn/laatikkoöljyn määrää toisesta merkkiliikkeestä, niin kertoivat sen oikein nätisti ja ilmaiseksi. En huomannu kysyä laatua.
Moottori- ja vaiteistoöljymäärät on yleensä sellaista tietoa mitkä löytyy käyttöohjekirjasta, minkä tiedot on taas vapaata riistaa valmistajan mielestä. Mutta sekin riippuu niin tilanteesta ja siitä mistä merkkiliikkeestä kysyy.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Moottori- ja vaiteistoöljymäärät on yleensä sellaista tietoa mitkä löytyy käyttöohjekirjasta, minkä tiedot on taas vapaata riistaa valmistajan mielestä. Mutta sekin riippuu niin tilanteesta ja siitä mistä merkkiliikkeestä kysyy.
No mulla on ollut useampi japsi ja pari euroautoa -80, 90 luvulta ja nykyinen -01, niin yhdenkään ohjekirjassa ei ole vaihteiston öljynmäärää vaan öljylle ilmoitettu öljynlaatu eli esim. api gl-4
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 551
No mulla on ollut useampi japsi ja pari euroautoa -80, 90 luvulta ja nykyinen -01, niin yhdenkään ohjekirjassa ei ole vaihteiston öljynmäärää vaan öljylle ilmoitettu öljynlaatu eli esim. api gl-4
öljyjen ja muiden nesteiden määriin ja luokituksiin löytyy erinomainen apu castrolin, mobilin tai comman sivuilta., Comma taitaa olla ainoa näistä kenellä on myös jäähdytysjärjestelmän nestetilavuus. Löytyy ihan rekkarihaulla noista kaikista.

edit, jos on äskettäin rekisteröity tai välillä ollut esim kilvet palautettuna ei löydä rekkarilla.. mut tällöin pystyy valitsemaan auton mallin perusteella.

Mp puolella allrightin haku on myös kohtuu hyvä.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
öljyjen ja muiden nesteiden määriin ja luokituksiin löytyy erinomainen apu castrolin, mobilin tai comman sivuilta., Comma taitaa olla ainoa näistä kenellä on myös jäähdytysjärjestelmän nestetilavuus. Löytyy ihan rekkarihaulla noista kaikista.

edit, jos on äskettäin rekisteröity tai välillä ollut esim kilvet palautettuna ei löydä rekkarilla.. mut tällöin pystyy valitsemaan auton mallin perusteella.

Mp puolella allrightin haku on myös kohtuu hyvä.
Katselisin myös ELF/Totalin sivuilta, heiltä ainakin ranskalaisten autojen kanssa parhaat laatikkoöljyt ja ovat nirsoja väärälle laatkkkoöljylle.. En tiedä, löytyykö enään Nesteen sivuilta hakukonetta. Ja comma näyttää 110% väärää moottorikoodia mulle. Bilteman sivu näyttää oikeaa moottorikoodia.

Tuli tässä keväällä vaihdettua puolajakaja ja varaosaliikkeen mukaan autoon kuutuisi aivan eri moottori, joka siinä on paikalla. En voi mitään, kun auto sattuu olemaan juuri välikoppaa eli viimeisiä phase1-malleja ja seuraavassa kuussa tuli mk2 phase 2:set.

Sitä paitsi mullekki on ohjekirjassa ilmoitettu 3.8l moottoriöljyä, nuo kolme firmaa 2.9l ja suodattimelle 0.2l ja autodata 3.4l eli ota siitä selkoa oikeasta määrästä. Huvittavinta oli laatikon öljynvaihto, pitäisi mennä 3.4l, mutta nosturin päällä sinne ei saanut menemään kuin 3.2l ja korjaamon pitäjä veikkasi, että sinne menisi vain 2l vaihteistoöljyä.

Castrol sentään näyttää oikein eli normiajossa voi ajaa sen 30tkm/24kk ja vaikea olosuhde onkin enään 15tkm/12kk. Itsellä on mennyt sellaisen 6-8kk ja 11-13tkm ajomatkan välein vaihtunut öljyt. Yleensä talveksi uudet öljyt ja keväällä uudet öljyt sekä mielummin säästän sitä 350tkm ajettua konetta, vaikka vaihtovälissä ei kulu kuin vajaan litran öljyä.
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
93
Mää olen korvannut vanhimmassa kulkineessa pikkuhuollot öljynvaihdolla, kun ei siihen juuri muuta kuulukaan. Huolto-ohjelman mukaan siihen kuuluu öv:n lisäksi raittari ja pintapuolisia tarkistuksia. Se raittari on helppo vaihtaa itsekin, joskin minusta n. kerran vuoteen isossa huollossa riittää.

Ilmastointihuollot, pyyhkijät, jarrunosat ei merkkiliikkeenkään perushuoltoihin kuulu, joten ei mitään eroa tämän suhteen.
Korjauksista sitten kuitit tallessa.

En nyt näe tässä millään mitään ongelmaa.
Mielestäni määräaikaishuoltoihin kuuluu muutakin kuin öljy+suodatin + raitisilmasuodatin, mutta minulle ei ole ongelma miten sinä huollat autosi, sillä jokainen tehdä huollot omalla periaatteellaan :) Hyvä että säilytät kuitit korjauksista :tup:

Huollan määrävälein öljyt+suodatin, ilman-, raitisilman- ja pa-suodatin, tulpat, ilmastointi, jakopää, jarrunesteet ja tarkistan jarrujen huollontarpeen aina renkaiden vaihdon yhteydessä (samassa myös renkaiden kunto). Loput toki menee aika pitkälti korjauksina kun hajoaa, sillä kaikkea ei voi (eikä kannata) huoltaa ennakoivasti. Ja toki kirjaan kaikki ylös. Pyrin laajemmalla huollolla rajaamaan pois tilanteita, että auto seisahtuu/ei ole niin tehokkaassa kunnossa jonkin perushuollon tekemättä jättämisen vuoksi.

Ostotilanteessa tulee tutkittua mitä autolle on viimevuosina tehty, sekä mitä on mahdollisesti jätetty tekemättä ja täytyy ostamisen jälkeen tehdä itse. Valitettavan usein vanhemmissa autoissa öljyt+suodatin huoltojen yhteydessä muu huoltohistoria on reikäjuustoa (enkä nyt tarkoita sinua, vaan yleisesti).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Tätä asennevammaa oon nähnyt monilla varsinkin merkkikorjaamoiden asentajilla (mutta on niitä hyviäkin). Mennään siitä mistä aita on matalin na nämä "turhanpäiväiset tarkastukset", jotka olisivat tärkeitä nimenomaan hajoamisen ennalta ehkäisyyn, jätetään kiireen ja laiskuuden takia tekemättä.

Yksi asia on mitä en määräaikaishuolloissa ymmärrä.. miksi käytännössä yhdessäkään km huollossa ei ole jäähdytysnesteiden täysvaihtoa ja järjestelmän huuhtomista? Suomen olosuhteissa olisi tärkeä asia, eikä jäåhdytysnesteiden valmistajatkaan anna nesteille kåyttöiäksi kuin max 5 vuotta.. perusvihreä alle puolet tästä.
Aika useassa autossa nuo nesteet väkisinkin vaihtuu, kun jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihdetaan vesipumppu, jolloin järjestelmä tyhjätään. Eli tuo max 5 vuotta tulee kyllä toteutumaksi ihan perushuollolla. Lisäksi, kuinka moneen autoon olet törmännyt joissa moottori on syöpynyt sisältä pilalle huonon jäähdytysnesteen vuoksi? itse olen törmännyt tähän vain työkonepuolella ja siinä ainoassa tapauksessa koneella oli ikää 30 vuotta ja sylinteriputket olivat syöpyneet lähes puhki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
116
Bemarilla (oma E92) asia on ratkaistu niin että nämä turhat tarkistukset tehdään 4 vuoden välein ja öljyt 2 vuoden välein. Sitten ihmetellään kun osia on paskana aivan kunnon määrä :D Paremmilla merkeillä - kuten edellinen MB:ni - tehtäisiin edes nuo tsekkaukset kerran vuoteen. Ja MB:stä löytyi ihan 15v / 250tkm vaihtoväli huolto-ohjelmasta jäähdytinnesteelle, aika pitkä väli tosin. Bemarilla toki ikuiset :cigar2:
MB sprinterin käyttöohjekirjassa ei mainittu edes öljyn luokituksia moottorille, todettiin vain että ottakaa yhteyttä merkkihuoltoon. Jotenkin tuntuisi, että asiakaskunta voisi jopa arvostaa kyseistä tietoa.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 910
Mielestäni määräaikaishuoltoihin kuuluu muutakin kuin öljy+suodatin + raitisilmasuodatin, mutta minulle ei ole ongelma miten sinä huollat autosi, sillä jokainen tehdä huollot omalla periaatteellaan :) Hyvä että säilytät kuitit korjauksista :tup:

Huollan määrävälein öljyt+suodatin, ilman-, raitisilman- ja pa-suodatin, tulpat, ilmastointi, jakopää, jarrunesteet ja tarkistan jarrujen huollontarpeen aina renkaiden vaihdon yhteydessä (samassa myös renkaiden kunto). Loput toki menee aika pitkälti korjauksina kun hajoaa, sillä kaikkea ei voi (eikä kannata) huoltaa ennakoivasti. Ja toki kirjaan kaikki ylös. Pyrin laajemmalla huollolla rajaamaan pois tilanteita, että auto seisahtuu/ei ole niin tehokkaassa kunnossa jonkin perushuollon tekemättä jättämisen vuoksi.

Ostotilanteessa tulee tutkittua mitä autolle on viimevuosina tehty, sekä mitä on mahdollisesti jätetty tekemättä ja täytyy ostamisen jälkeen tehdä itse. Valitettavan usein vanhemmissa autoissa öljyt+suodatin huoltojen yhteydessä muu huoltohistoria on reikäjuustoa (enkä nyt tarkoita sinua, vaan yleisesti).
Autostahan se riippuu, mitä huoltoon virallisesti kuuluu. Ilmastointihuoltoa tai jarrunesteitä tuskin puolen vuoden välein kuuluuu vaihtaa mihinkään. Toki tekevät huollossa lisätöitä pyydettäessä, mutta normileima ei hyvässäkään liikkeessä takaa kuin virallisesti listassa olevat.
Capture.PNG


Noh, sen verran muistin väärin, että oli tuolla naftasuodatin, mutta IMO tällekin riittää kerran vuodessa syksyllä, talvea ajatellenhan tuo lähinnä oleellinen on. Itsellä siis tulee kilometrejä sen verran että päähuolto on noin kerran vuodessa syksyllä ja välihuolto keväällä.
Taloudellisesti varmaan jälleenmyynnin kannalta olisikin voinut olla järkevämäpää tehdä samanhintainen halppishuolto ja saada hieno leima kuin öljynvaihto 120€, mutta se on vaan helpompi käydä työmatkalla Mobil Expressissä kuin olla päivä ilman autoa, joka oli itselleni se rahaa isompi motivaattori. Plus että halppishuolto käyttää huonompaa öljyä, joten en nyt tiedä kummalla tavalla auto pysyisi loppujenlopuksi parempana.

Ei itsellänikään nyt ole tarkoituksena alkaa määräilemään miten hyvin tai huonosti kenenkin on autoa huollettava, vaan lähinnä pointti, että ei ne öljynvaihdot pikkuhuollon korvikkeena minusta automaattisesti tee autosta huonompaa tai parempaa kuin se nimellisesti oikein toteutettu huolto-ohjelma. Varsinkin kun jos ne leimat on jostain tuntemattomasta pikkupajasta ei ne takaa sitäkään vähää. Väitän, että osassa korjaamoja se pikkuhuolto on käytännössä öljynvaihto + tarkistukset metodilla "mainitaan, jos muistetaan, jos silmään osuu selkeitä vikoja".

Huoltohistorian tietäminen muuten on sitten eri asia. Kumman itse ostaisit mieluummin, auton jossa on säntillisesti leimat, mutta ei mitään tietoa huolto-ohjelman ulkopuolisita töistä, vai auton jossa on vähän sovellettu järkeä käyttäen huolto-ohjelmaa yo. tapaan, mutta kaikki muut merkittävämmät rempat tiedossa ja merkittävimmistä kuitit. Okei, tosin jostain pyyhkijöistä en ole kuitteja säästellyt vaikka ne mainitsit... katsooko joku oikeasti pyyhkijöiden kunnon kuitista? Minusta menee samaan sarjaan kuin arvioisi tankissa olevan polttoainemäärän viimeisen tankkauskuitin päivämäärästä.
 
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
93
Usein se huoltohistorian tietäminen on se ongelma. Säntilliset leimat ei auta jos ne on luokkaa öljyt+suodin (eikä muusta ole tietoa). Sillä ei ehkä ole niin suurta merkitystä onko huolto itse sovellettua vai teetettyä, kunhan edes olisi tehtynä ja jollain tavalla tieto niiden suorittamisesta saatavilla.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Usein se huoltohistorian tietäminen on se ongelma. Säntilliset leimat ei auta jos ne on luokkaa öljyt+suodin (eikä muusta ole tietoa). Sillä ei ehkä ole niin suurta merkitystä onko huolto itse sovellettua vai teetettyä, kunhan edes olisi tehtynä ja jollain tavalla tieto niiden suorittamisesta saatavilla.
Huvittavinta on, että "jobbarit" on suunnilleen täyttäneet huoltokirjan samalla kun ovat myyneet auton. Tuo on kyllä siitä paha, että sinne moottoriin on saatettu kaataa ties mitä markettien halvinta kuraöljyä. Luulisi nykyään merkkiliikkeissä uusista autoista jäävän 110% tieto, mitä öljyä on käytetty. Eli jos perheellä on ollut auto 10v ja käytetty merkkihuollossa, niin luulisi tässä tapauksessa merkkihuolto saavan käytetyn öljyn
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
283
Vein 3v vanhan Mondeon määräaikaishuoltoon. Ensin soittelin Autokeskukselle (josta auton ostin ja jossa olen sitä aina huollattanut), mutta eivät vastanneet puhelimeen vaikka monta tuntia yritin soittaa. Huonosta palvelusta suivaantuneen googlailin ja löysin Fordin merkkihuoltoja tekevän yrityksen tästä ihan läheltä ja soitin sinne.
Kaveri kysyi rekisterinumero ja katseli sähköistä huoltokirjaa, kertoi että Autokeskus on jättänyt viimeisessä kahdessa huollossa tekemättä huolto-ohjelmaan kuuluneita toimenpiteitä, jotain jarrunesteen tarkistusta ja öljynvaihtoa ja ne pitää tietysti tehdä nyt. 3v määräaikaishuolto + pyyhkijänsulat 740e.
Vähän vituttaa toi hinta kun mikään ei ollut rikki, mutta ehkä enemmän vituttaa toi Autokeskus jos on jättänyt tekemättä ohjelmaan kuuluvia toimenpiteitä. Siksihän mä just käytän siellä autoa! Tai siis käytin, en taida käyttää enää.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 910
Vein 3v vanhan Mondeon määräaikaishuoltoon. Ensin soittelin Autokeskukselle (josta auton ostin ja jossa olen sitä aina huollattanut), mutta eivät vastanneet puhelimeen vaikka monta tuntia yritin soittaa. Huonosta palvelusta suivaantuneen googlailin ja löysin Fordin merkkihuoltoja tekevän yrityksen tästä ihan läheltä ja soitin sinne.
Kaveri kysyi rekisterinumero ja katseli sähköistä huoltokirjaa, kertoi että Autokeskus on jättänyt viimeisessä kahdessa huollossa tekemättä huolto-ohjelmaan kuuluneita toimenpiteitä, jotain jarrunesteen tarkistusta ja öljynvaihtoa ja ne pitää tietysti tehdä nyt. 3v määräaikaishuolto + pyyhkijänsulat 740e.
Vähän vituttaa toi hinta kun mikään ei ollut rikki, mutta ehkä enemmän vituttaa toi Autokeskus jos on jättänyt tekemättä ohjelmaan kuuluvia toimenpiteitä. Siksihän mä just käytän siellä autoa! Tai siis käytin, en taida käyttää enää.
Jarrunesteen tarkastus ja öljynvaihto kuulunee jokaiseen huoltoon joka tapaukasessa, joten jos joku noilla perusteilla haluaa ylimääräistä rahaa huollosta niin epäilisin ensimmäisenä sitä uutta huoltoa. Kannattaa nyt varmaan joka tapauksessa olla sinne Autokeskukseen yhteydessä ja selvittää mikä juttu on, jo senkin takia että heidän työkirjanpidossa tai kuiteissa voi näkyä vaikka olisikin unohtunut huoltokirjaan ruksia. Virhevastuun kannaltakin aika oleellista jos näyttää siltä että öljynvaihtoja olisi jätetty väliin, jolloin maahantuojan on aika turha haaveilla korvaavan mitään ainakaan moottoriin liittyvää.

Normaali hinta Mondeon 3v kuntohuollolle on Fordin mukaan 444€.
Ford Merkkihuolto

Huoltotietoja voi ilmeisesti Fordilla katsoa itsekin tuolta:
FordEtis home page
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
111
Käytin pitkästä aikaa merkkihuollossa ja pääsin toteamaan, että paskaahan se on. Edelleen. Autoverkkokauppa .com oli hankkinut ilmeisesti ranskiksen lisenssin vastikään. Alkuun jo ihmetytti kun ei mitään tarkastuslistaa yms tullut mukaan. Jälkikäteen sitten saa huomata, kun valot säädetty ketuilleen, "tarkastetut" asiat lahoavat viikko huollon jälkeen yms.

Öljyt sentään olivat vaihtaneet. Harmi vain, että tämä tuli ilmi kun öljyproppu oli jätetty kiristämättä ja löytyivät sitten parkkipaikalta. Nyt mitään ei korvata ja käsiä levitellään. Huh, taitaa huoltohommat vaan vaatia sen ammattilaisen joka on omalla naamalla vastuussa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Käytin pitkästä aikaa merkkihuollossa ja pääsin toteamaan, että paskaahan se on. Edelleen. Autoverkkokauppa .com oli hankkinut ilmeisesti ranskiksen lisenssin vastikään. Alkuun jo ihmetytti kun ei mitään tarkastuslistaa yms tullut mukaan. Jälkikäteen sitten saa huomata, kun valot säädetty ketuilleen, "tarkastetut" asiat lahoavat viikko huollon jälkeen yms.

Öljyt sentään olivat vaihtaneet. Harmi vain, että tämä tuli ilmi kun öljyproppu oli jätetty kiristämättä ja löytyivät sitten parkkipaikalta. Nyt mitään ei korvata ja käsiä levitellään. Huh, taitaa huoltohommat vaan vaatia sen ammattilaisen joka on omalla naamalla vastuussa.
Siis, yrittävät pistää sinut maksumieheksi uusille öljyille ja työlle?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
94
Ylläolevan takia huollan ja korjaan autot miellummin itse. Hommaan avuksi mallikohtaisen korjaamokäsikirjan, diagnostiikkalaitteet ja teen työt autovalmistajan tarkoittamalla tavalla, enkä jonkun asentajan omien käsitysten ja mututuntuman mukaan. Ikinä ei ole tarvinnut tehdä yhtään remonttia uusiksi. Kun on vielä oma auto kyseessä, sitä käyttää aikaa kaikenlaiseen ylimääräiseen putsailuun ja siihen, ettei paikat vahingoitu. Täten oma työnjälki on ja tulee aina olemaan parempaa, kuin missä tahansa merkkihuollossa. Tämän lisäksi auton kuntoa tulee tarkkailtua jatkuvasti, eikä vain huolloissa, joten kertaakaan ei ole tarvinnut jäädä tiellekään...
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 211
Määräaikaishuolloissa on tullut vastaan myös sellaista ajattelumallia että vaihdetaan öljyt+suodatin kerran vuoteen ja loput korjataan sitten kun kosahtaa (pl. jakohihna osataan vaihtaa ajoissa ennenkuin se kosahtaa :D). Näin ainakin vanhemmissa autoissa, mitkä ovat jo takuun ulkopuolella esim. perheen kakkosautona.

Olen tässä seuraavaa autoa etsinyt edullisemmasta hintaluokasta ja erilaisiin huoltokirjoihin on tullut tutustuttua samassa. Aluksi automyyjä esittää juhlallisesti miten huoltokirja on täynnä leimoja: vuosittain on vaihdeltu öljyt+suodatin (Hurraa! :lol:). Eräässä tapauksessa automyyjän pinna alkoi kiristymään, kun kysyin tarkentavasti miten on huollettu kaikki muu: ilmansuodatin, jarrut, jarrunesteet, ilmastointi, pyyhkijät yms. Myyjä totesi että "tämän hintaluokan kulkineeseen kannattaa tehdä kaikki itse kun ostaa auton" ja että "näillä kilometreillä jarrupaloja ja -levyjäkin on varmasti jouduttu jo vaihtamaan". Myyjä ei silti spekuloinniltaan osannut sanoa, milloin esim. jarruosia oli vaihdettu vai oliko lainkaan.

Eikä nyt ole kyse edes mistään satasen autoista, vaan jopa muutaman tonnin arvoisista menopeleistä (n. 200-300 tkm ajetuista). Mutta koska huoltokirjan mukaan valtaosa auton määräaikaishuolloista on laiminlyöty, todennäköisesti joutuisin itse tekemään kattavan ja työlään huollon autolle heti jos sen ostan. Eikä myyjä ollut valmis tulemaan rahassa vastaan.

Mutta mielestäni on niin, että vaikka auto olisi mitä hintaluokkaa, huollot tulee tehdä joka tapauksessa - pelkkä öljyt+suodatin vuosittain ei riitä.
Jos itse olisit automyyjä ja hallissa on x määrä autoja, niin alatko käymään joka ikisen auton kohdalla lävitse sen huoltohistorian niin tarkkaan lävitse? Ihan vaan sitä varten, että tietää sitten kertoa vaativalle asiakkaalle kaiken mahdollisen?

Miten helkutissa se automyyjä voi edes tietää sitä auton huoltoa, jos niitä ei ole merkattu mihinkään?
Ihan turhaan tinkaat siltä myyjältä niitä tietoja, jos niitä ei ole merkattu mihinkään.

Muutaman tonnin rutkuissa otat aina riskin siihen, että jotain leviää käsiin.

Pyyhkijöiden huolto :rofl:

200-300tkm ajetut rutkut menee siihen luokkaan, ettei voi ennakoivasti kaikkea tehdä. Tai jos tekee niin sitten kannattaa vetää jo alipeineletkuja ja jarruletkuja/ liittimiä myöten kaikki uusiksi. Ja kuinkahana moni näin tekee?

On myös suuri osa vikakohteita, jotka syntyy määräaikaishuollon kohteen ulkopuolisilla alueilla. Katsotaanko määräaikaishuollossa esim Maffin ohivuotoa? entäs tarkastetaanko antureita? Vaihdetaanko letkuja yms?

Itse tekemällä vanhaan autoon saa parempaa jälkeä, koska vieraan huollossa eivät tarkasta ennakoivasti mitään tuollaisia kohteita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.10.2017
Viestejä
93
Jos itse olisit automyyjä ja hallissa on x määrä autoja, niin alatko käymään joka ikisen auton kohdalla lävitse sen huoltohistorian niin tarkkaan lävitse? Ihan vaan sitä varten, että tietää sitten kertoa vaativalle asiakkaalle kaiken mahdollisen?

Miten helkutissa se automyyjä voi edes tietää sitä auton huoltoa, jos niitä ei ole merkattu mihinkään?

Ihan turhaan tinkaat siltä myyjältä niitä tietoja, jos niitä ei ole merkattu mihinkään.
En nyt ihan noin tarkoittanut, on tapahtunut väärinymmärrys. Ostajan pitää itse tutustua huoltohistoriaan ja autoon, VAIKKA myyjä tiesi tuossa tapauksessa kertoa että huoltokirjaa on leimailtu: monellehan vähemmän tietävälle tuo lausahdus ja leimat huoltokirjassa olisivat näyttäneet jopa hyvältä.

Enkä vaatinut myyjän tietävän mitään puuttuvia huoltoja, vaan hain niiden kautta hintaan alennusta koska valtaosa perushuolloista oli jätetty tekemättä pitkältä ajalta, eli auto ei ollut pyyntihintansa arvoinen. Pyynti sattui tuossa olemaan vielä korkeimmasta päästä kun vastaaviin vertaili. Paikan päällä auto oli huonommassa kunnossa siis, mitä myynti-ilmoitus antoi ymmärtää ja tuntui myyntitaktiikka olevan että ostaja saa itse huomata puutteet - jos huomaa - mutta niitä ei kysymättä ilmoitettu. Kuitenkin kyse oli hintapolitiikasta, ei varsinaisesti puuttuvista huoltomerkinnöistä (nehän jää sitten seuraavalle omistajalle kustannukseksi saattaa kuntoon). Reikäinen huoltohistoria laskee auton arvoa ainakin minun silmissäni.

Muutaman tonnin rutkuissa otat aina riskin siihen, että jotain leviää käsiin.
Tottahan toki. Uutta ei saa kuin ostamalla uuden. Käytetyn ostossa riskiä voi pienentää tutkimalla auton mahdollisimman hyvin (kohtuullisin keinoin!), mutta ei sekään aina ole täysin varmaa. Käytetyn ostossa tulee aina varata jokin summa yllätysmenoihin, yleensä on jotain pientä laittoa kuitenkin.

Pyyhkijöiden huolto
Hekoheko, nyt irrotellaan asioita asiayhteydestä, autoissa on juttuja mitkä huollat tarpeen mukaan ja toiset huolto-ohjelman mukaan. Tuossa koslassa oli (muiden muassa) pyyhkijät pitkälti vaihtokunnossa, pienet asiat kertoo onko autoa edes yritetty pitää kunnossa vai onko sillä vain ajettu kun vielä eteenpäin kulkee...

200-300tkm ajetut rutkut menee siihen luokkaan, ettei voi ennakoivasti kaikkea tehdä. Tai jos tekee niin sitten kannattaa vetää jo alipeineletkuja ja jarruletkuja/ liittimiä myöten kaikki uusiksi. Ja kuinkahana moni näin tekee?

On myös suuri osa vikakohteita, jotka syntyy määräaikaishuollon kohteen ulkopuolisilla alueilla. Katsotaanko määräaikaishuollossa esim Maffin ohivuotoa? entäs tarkastetaanko antureita? Vaihdetaanko letkuja yms?
Perushuollot kun olis tehtynä niin pärjää jo pitkälle, ja vähän edes katselee ja kuulostelee autoa, niin ei kovin moni paikka pääse noin yllättäen hajoamaan jos reagoi ajoissa esim huonon laakerin vikinään tai auton antamaan vikakoodiin. Tuskin kukaan ohivuotoja tms mittailee ellei ole jotain toiminnallista ongelmaa siihen liittyen.

Itse tekemällä vanhaan autoon saa parempaa jälkeä, koska vieraan huollossa eivät tarkasta ennakoivasti mitään tuollaisia kohteita.
Niinpä. Samoin myös teen itse kaiken mitä pystyy. Korjaamo katsoo autoa sen hetken mitä se siellä on, eivät he voikaan tietää ja havaita kaikkea.

Eikä tässäkään asiassa varmaan niin mustavalkoinen näkökulma monellakaan ole (huollan kaiken vs. en huolla mitään), vaan uskon että jokainen hakee sitä omaa keskitietään auton huollossa. Ylihuoltamisesta ei ole hyötyä ja alihuoltaminen (huoltamatta jättäminen) pahimmillaan vaarantaa turvallisuutta. Jotain siitä väliltä kun on niin olisi aika pitkälti jo hyvillä vesillä. Hyvin pidettyjä on myös paljon, vaikka sekaan mahtuu kaikenlaista ja niitä näkee kun käytettyä on ostamassa.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 092
Ajattelin hommata autoon paperisen huoltokirjan kun sähköiseen huoltokirjaan ei ole kaikilla huoltamoilla pääsyä. Olisko suosituksia mistä hankkia vai olisko tämä Motonetin vihkonen yleispätevä? Huoltokirja A5 16-sivua | Motonet Oy
Helppohan tuohon on itse lisäillä huollot / pyytää huoltamoa merkitsemään ja laittamaan leiman. Lisäksi on sitten se sähköisen huoltokirjan tuloste jota tuo paperinen huoltokirja sittemmin täydentäisi. Paperiseen voisi myös merkitä muutakin kuin määräaikaishuollot, kuten jotain kuluvien osien vaihtoja mallia "xxx km, akku vaihdettu".
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
805
Ajattelin hommata autoon paperisen huoltokirjan kun sähköiseen huoltokirjaan ei ole kaikilla huoltamoilla pääsyä. Olisko suosituksia mistä hankkia vai olisko tämä Motonetin vihkonen yleispätevä? Huoltokirja A5 16-sivua | Motonet Oy
Helppohan tuohon on itse lisäillä huollot / pyytää huoltamoa merkitsemään ja laittamaan leiman. Lisäksi on sitten se sähköisen huoltokirjan tuloste jota tuo paperinen huoltokirja sittemmin täydentäisi. Paperiseen voisi myös merkitä muutakin kuin määräaikaishuollot, kuten jotain kuluvien osien vaihtoja mallia "xxx km, akku vaihdettu".
Itellä on maasturissa ihan ruutuvihko, johon kirjotan päivämäärän ja mittarilukeman ihan kaikesta mitä oon vaihtanut. Ja samaiseen vihkoon korjaamo laittoi leiman jakohihnan vaihdosta ja kuitti nitojalla sivuun kiinni.
Samaten kuorma-autossa on ruutuvihko, johon tulee _ihan_ kaikki itse tehdyt "huoltotoimenpiteet" kirjattua. Saa kateltua millon vaikka kardaanit rasvattu tms.
Tosin siinä on tuo sähköinen huoltokirja myös kun mitään isompaa siihen en itse joudu tekemään.

Joten miksei ihan ruutuvihko kävisi?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
Ruutuvihko tääl kans käytössä. Enpä tienny että motonetti myy tollasta, ihan kätevä. Ehkä seuraavaan autoon sit, jos puuttuu huoltokirja.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Mielenkiintosta kun merkin edustus hävisi koko kaupungista ja kohta olis isompi määräaikaishuolto + jakopää edessä.. :think:
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Mistä merkistä puhut?
Subaru. Turussa oli Vaunula merkin edustaja, mutta sulkivat puljun. Lähin merkkihuolto on nyt 60km päässä, mikä hankaloittaa hommaa jonkun verran. Toki onhan täällä näitä monimerkkikorjaamoja, jotka mainostaa tekevänsä määräaikaishuollot yms.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 551
Subaru. Turussa oli Vaunula merkin edustaja, mutta sulkivat puljun. Lähin merkkihuolto on nyt 60km päässä, mikä hankaloittaa hommaa jonkun verran. Toki onhan täällä näitä monimerkkikorjaamoja, jotka mainostaa tekevänsä määräaikaishuollot yms.
Hyvä monimerkkikorjaamo tekee työt paremmin kuin moni merkkihuolto..

Niin paskaa työnlaatua on itselle merkkihuolloista tullut vastaan että oksat pois.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
57
Itse en ole mikään asiantuntija mitä tulee autojen huoltoihin niin kysytääs täällä. Nykyinen kosla on vuosimallin 2013 Toyota Auris ja ensimmäistä kertaa olen vakavasti harkinnut noudattavani määriteltyjä määräaikaishuoltoja kun menopeli on hieman uudempi kuin millä olen yleensä ajellut. Koska menopelillä on nyt ikää kuusi vuotta niin Toyotan omat sivut tarjoavat Aktiivi-huoltoa jonka hinta-arvio vajaa 400e.

Mistään ei kuitenkaan selviä mitä kaikkea tuohon hintaan oikeasti kuuluu? Tiedän toki että öljyt ja suodatin vaihdetaan ja erinäisiä tarkistuksia tehdään mutta mitä muuta? Vaihdetaanko esim. jarrunesteet? Ainahan sitä voi soittaa ja kysyä mutta haluaisin olla ennalta jo paremmin perillä asioista.

Monimerkkikorjaamoilla hinnat on alhaisempia mutta niihin kuuluu defaulttina vain juurikin joku öljynvaihto ja kaikki muut toimenpiteet veloitetaan erikseen eli en tiedä tuleeko koko paketti oikeasti halvemmaksi?
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
57
Tuolta voi katsella mitä kaikkea huolto pitää sisällään

Tutustu eri Toyota-mallien huolto-ohjelmiin.
Joo, tuota sivua tuli aiemmin tuijoteltua mutta en nyt ihan ottanut tolkkua mitä kaikkea oikeasti tämä ns. Aktiivi-huolto sisältää... Kilometrejä on mittarissa noin 50 000 joten jos tuolta sivulta valikoi ajetuiksi kilometreiksi 60 000 niin kaippa sen siältämät huoltotoimenpiteet sitten aika pitkälti täsmää?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 551
Ja kyllä siellä monimerkkihuollossa km huoltoon sisältyy paljon enemmän kuin öljynvaihto..

Tehdäään huoltotoimenpiteet mitkä ko. km määrällä pitää tehdä. Jos haluaa sitten huoltoon kuulumattomia lisätöitä ne hinnoitellaan erikseen.

Tämä siis jos kyseessä on hyvä monimerkkihuolto.

Huonoja tai luokattoman paskoja huoltoja on tullut nähtyä sekä monimerkkipuolen korjaamoissa että merkkikorjaamoissa. On ihan huoltomiehen amnattiylpeydestä ja lafkan ahneudesta sekä työnjohdosta kiinni miten ne duunit hoidetaan.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
57
Milloin viimeksi olet käyttänyt autoasi huollossa? Eli kuinka kauan edellisestä huollosta (aika ja km-lukema) on moottoriöljy on ollut koneessa?
Katselin tuossa Toyotan sivuja ja ymmärrän niin että se Aktiivihuolto räätälöidään sinun autollesi sopivaksi ja se tehdään normaalin huolto-ohjelman mukaan. Eli katsotaan km-lukemaa , edellisiä tehtyjä huoltoja ja kulunutta aikaa.
Jos olet käyttänyt autoasi 15tkm välein huollossa niin seuraava huolto olisi 60tkm lukemassa.
Tuolloin on suurempi huolto jossa vaihdetaan mm. sytytystulpat yms.
Tämä on ensimmäinen kerta kun olen itse viemässä tuota koslaa huoltoon. Aikaisempi omistaja on huollattanut säännöllisesti ja noin vuosi ja 8000 kilometriä sitten on tehty ns. perushuolto eli vaihdettu öljyt / suodatin ja tsekattu paikkoja.

Nyt on sitten vuorossa huolto-ohjelman mukaan tämä laaja/Aktiivi-huolto. Koska edellisen huollon jäljiltä on ajettu vain tuo 8000 km niin ajattelin joka tapauksessa venyttää huollon ajankohtaa lähemmäksi loppuvuotta. Vai kannattaisiko suosiolla odotella että tulee se noin 15 tkm täyteen edellisestä huollosta ja viedä vasta sitten (liikehän suositteli huoltoa kerran kalenterivuoteen vaikka se 15 tkm ei tulisikaan täyteen) pajalle? Omilla kilometreilläni tuo saattaa silloin venyä jopa ensi kevääseen saakka.
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
57
Kyllä se suositeltavaa on että vuoden välein vaihdetaan moottoriöljy. Tuleeko sulla minkälaista ajoa yleisesti? Kaupunki vai maantie?
Lisäksi tarkasta autosi huoltokirjasta milloin jarruneste on vaihdettu viimeksi. Jarrunesteet pitäisi vaihtaa 2-4 vuoden välein auton merkistä riippuen.
Enemmän menee kaupunkiajon puolelle, harvemmin tulee ihan puhdasta maantieajoa pitempiä matkoja. Ja yhdellä kertaa ajellaan yleensä sellaiset 20 - 25 km.

Vaikka autoa on aikaisemmin huollettu säännöllisesti niin kirjallinen dokumentaatio ei ole kyllä kovinkaan mallikkaasti toteutettu. Yritin nimittäin etsiä tietoa juurikin siitä milloin noita nesteitä on viimeksi vaihdeltu mutta siitä ei löydy infoa. Ehkä siellä Toyotan liikkeessä olisi koneella tarkemmat tiedot koska siellä noita huoltoja on leimojen mukaan tehty mutta siitä olen 100% varma että vuosi sitten tehdyssä huollossa jarrunesteitä ei ole uusittu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 220
Tuli tässä keväällä vaihdettua puolajakaja ja varaosaliikkeen mukaan autoon kuutuisi aivan eri moottori, joka siinä on paikalla. En voi mitään, kun auto sattuu olemaan juuri välikoppaa eli viimeisiä phase1-malleja ja seuraavassa kuussa tuli mk2 phase 2:set.
Varaosaliikkeiden käyttämissä hakusysteemeissä ainakin rekisterinumeron perusteella on karkeampiakin virheitä. Esimerkiksi öljynsuodattimen olen epähuomiossa ostanut väärää mallia. Tiskiltä annettu väärä tuote oli kotona katsoessa sopiva VM Motori-turbodieseliin, eikä mihinkään muuhun ko. amerikkalaisessa mallisarjassa käytettyyn moottoriin. Huollettava auto oli ihan alkuperäisellä AMC-bensakoneella. Palauttaessa eivät meinanneet uskoa, eikä vikaa ainakaan kirjattu mihinkään. Kyseessä ei siis ollut hakuvirhe vaan väärä tieto heidän käyttämässään kannassa.

Missään tapauksessa vuosimalli tai facelift ei tätä selittäisi, sillä tarvike oli ihan eri planeetalta kuin kaivattu. Vuosimallikohtaisia eroja kyllä on, mutta silloinkaan ei sentään mene merkit ristiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
Varaosaliikkeiden käyttämissä hakusysteemeissä ainakin rekisterinumeron perusteella on karkeampiakin virheitä. Esimerkiksi öljynsuodattimen olen epähuomiossa ostanut väärää mallia. Tiskiltä annettu väärä tuote oli kotona katsoessa sopiva VM Motori-turbodieseliin, eikä mihinkään muuhun ko. amerikkalaisessa mallisarjassa käytettyyn moottoriin. Huollettava auto oli ihan alkuperäisellä AMC-bensakoneella. Palauttaessa eivät meinanneet uskoa, eikä vikaa ainakaan kirjattu mihinkään. Kyseessä ei siis ollut hakuvirhe vaan väärä tieto heidän käyttämässään kannassa.

Missään tapauksessa vuosimalli tai facelift ei tätä selittäisi, sillä tarvike oli ihan eri planeetalta kuin kaivattu. Vuosimallikohtaisia eroja kyllä on, mutta silloinkaan ei sentään mene merkit ristiin.
Tää on erittäin totta.

Alkupään saab 9-5:een tarjotaan jokapaikassa vääränlaisia takalevyjä, sellaisia jotka sopii 00 eteenpäin, mutta väitetty sopivuus on myös 98-99 malliin jossa on erilaiset levyt takana. Sama juttu pyörännavassa. Molemmat romppeet ovat täysin eri offseteillä, joten on oltava parina samat osat autossa. Joko 98-99 tai sitten 00- osat..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Onko kukaan käyttänyt autoaan huollossa Virossa? Tuolla voisi ainakin työ olla suomea halvempaa ja jos merkkiliike niin luulisi, että yhtä hyvin osaavat siellä hommansa? Kyseessä olisi volvo, tosin seuraava huolto vasta vuoden päästä.

Onko tässä jotain mitä pitäisi ottaa erityisesti huomioon? Jos huoltokirjassa on leimoja Virosta niin vaikuttaakohan jälleenmyyntiarvoon tms?

Kuluja toki tulee laivalipun verran, mutta noin muuten asun ihan laivarannan vieressä ja laiva näkyy jopa parvekkeelta, joten sinänsä matka ei ole ongelma ja virossa noin muutenkin voisi käydä ja lastata samalla auto täyteen tuliaisia.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 435
Onko kukaan käyttänyt autoaan huollossa Virossa? Tuolla voisi ainakin työ olla suomea halvempaa ja jos merkkiliike niin luulisi, että yhtä hyvin osaavat siellä hommansa? Kyseessä olisi volvo, tosin seuraava huolto vasta vuoden päästä.

Onko tässä jotain mitä pitäisi ottaa erityisesti huomioon? Jos huoltokirjassa on leimoja Virosta niin vaikuttaakohan jälleenmyyntiarvoon tms?

Kuluja toki tulee laivalipun verran, mutta noin muuten asun ihan laivarannan vieressä ja laiva näkyy jopa parvekkeelta, joten sinänsä matka ei ole ongelma ja virossa noin muutenkin voisi käydä ja lastata samalla auto täyteen tuliaisia.
Muutamaa eri autoa tullut käytettyä siellä huollossa marmorilla ja ihan hyvät säästöt näistä on kertynyt. Toisen auton sähkö/anturivian olisi saanut pitkällä vitosella kuntoon kun taas lahden toisella puolen homma hoitui reilulla satkulla (osat tilasivat Suomesta...). Perinteinen jakopääremontti kustansi alle puolet mitä kotipuolessa ja samaan hintaan puunasivat auton sisältä ja ulkoa.

Jos osaa jompaa kumpaa paikallista kieltä niin varmasti asiat hoituu helpommin mut englannillakin pärjää ja jopa suomellakin. Itse en nää vaikutusta jälleenmyyntiarvoon, mutta varmasti se renkaanpotkijoille on ylitsepääsemätön asia .
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Itse en ole mikään asiantuntija mitä tulee autojen huoltoihin niin kysytääs täällä. Nykyinen kosla on vuosimallin 2013 Toyota Auris ja ensimmäistä kertaa olen vakavasti harkinnut noudattavani määriteltyjä määräaikaishuoltoja kun menopeli on hieman uudempi kuin millä olen yleensä ajellut. Koska menopelillä on nyt ikää kuusi vuotta niin Toyotan omat sivut tarjoavat Aktiivi-huoltoa jonka hinta-arvio vajaa 400e.

Mistään ei kuitenkaan selviä mitä kaikkea tuohon hintaan oikeasti kuuluu? Tiedän toki että öljyt ja suodatin vaihdetaan ja erinäisiä tarkistuksia tehdään mutta mitä muuta? Vaihdetaanko esim. jarrunesteet? Ainahan sitä voi soittaa ja kysyä mutta haluaisin olla ennalta jo paremmin perillä asioista.

Monimerkkikorjaamoilla hinnat on alhaisempia mutta niihin kuuluu defaulttina vain juurikin joku öljynvaihto ja kaikki muut toimenpiteet veloitetaan erikseen eli en tiedä tuleeko koko paketti oikeasti halvemmaksi?
Maahantuojalle ei ainakaan kannata viedä. Ensimmäinen soitto maahantuojalle, määräaikaishuolto 550€. Soitin monimerkkikorjaamoon, missä ihan kunnon huolto valmistajan ehtojen mukaan 230€+tulpat 50€. Ei ollut vaikea päätös kumpaan vein. Toki tulppia ei vaihdettu kun autolla oli ikää 3v ja 8tkm.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Onko kukaan käyttänyt autoaan huollossa Virossa? Tuolla voisi ainakin työ olla suomea halvempaa ja jos merkkiliike niin luulisi, että yhtä hyvin osaavat siellä hommansa? Kyseessä olisi volvo, tosin seuraava huolto vasta vuoden päästä.

Onko tässä jotain mitä pitäisi ottaa erityisesti huomioon? Jos huoltokirjassa on leimoja Virosta niin vaikuttaakohan jälleenmyyntiarvoon tms?

Kuluja toki tulee laivalipun verran, mutta noin muuten asun ihan laivarannan vieressä ja laiva näkyy jopa parvekkeelta, joten sinänsä matka ei ole ongelma ja virossa noin muutenkin voisi käydä ja lastata samalla auto täyteen tuliaisia.
Vuosimallin 2016 Opelin isolle tavara-autolle kyselin viime kesänä huoltohintoja merkkiliikkeestä ( Viking Motors ) Tallinnasta ja olisihan tuossa vielä noin 150 € säästänyt, vaikka olisi ottanut huomioon Tallinkin ylihintaisen lipun 2,5 metrin korkuiselle autolle.
Työkiireiden takia tuli sitten käytettyä kuitenkin Länsiautolla huollossa, kun siellä sattuu olemaan yksi puolituttu tavara-auto puolella työnjohtajana.

Ainakin mitä olen itse noissa Tallinan autoliikkeissä käynyt, niin aina sieltä on joku suomea puhuva löytynyt ja siisteyden sekä laitteiden puolesta ainakin merkkiliikkeiden korjaamot täyttävät valmistajan asettamat vaatimukset.

VAG:ineiden ehostamiseen Virossa on erikoistunut Forss, jolla on kolme ihan pätevän näköistä pajaa.

Tallinnassa on myös ainakin muutama ihan asiallisen näköinen ja osaavan tuntuinen pikku paja ( töökoda ), joissa voisi teettää vanhemman auton huoltoja / remontteja.

Eräs kaverini on käyttänyt eri Toyotiaan sekä nyt matkailuautoaan huolloissa, varusteluissa ja korjauksissa Tallinnan puolella jo yli kymmenen vuoden ajan, eikä hänellä ole ollut mitään ongelmia.
Hän teettää molempien nykyisten Toyotiensa määräaikaishuollot ja uudemman Toyotan korjaukset merkkiliikkeessä ( Amserv ), mutta vanhemman Fiatin alustalle tehdyn matkailuauton huollot ja vanhemman Toyotan korjaukset hän teettää jollain paikallisella pikkupajalla, joka tekee kuulemma hyvää jälkeä, eikä veloita kuin 27 € / tunti.

Vähän oli edellistä Avensista uuteen RAV4:seen vaihtaessa Toyota liikkeen myyjä nyrpistellyt nenäänsä Tallinnan leimoille huoltokirjassa, mutta ei ollut kuulemma vaikuttanut hyvityshintaan.

Matkailuauton vetokoukun asennuksesta hän oli saanut Suomesta kaksi tarjousta, 1800 ja 2400 €, kun Tallinnan paja oli luvannut asentaa koukun hintaan 1200 €, itse koukku maksaa noin 800-900 € saksasta tilattuna, joten työlle ei jää paljoa hintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 217
Viestejä
4 194 855
Jäsenet
70 874
Uusin jäsen
Lorenz997

Hinta.fi

Ylös Bottom