Auton määräaikaishuolto

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Rellun 3v ja 20tkm ajettu, huolto 300€, öljyt+suodatin, raitisilmasuodatin, extrana moottorin ilmansuodatin ja jarrunesteiden vaihto sekä jarrujen putsaus ja herkistys. Jarrunesteet tosiaan vaihdettiin imemällä satulasta niin kauan että uutta nestettä alkoi tulemaan.

Mulle antoivat ihan listan mitä tarkistuksia huoltoon sisältyy ja leima kirjassa, tämä siis ei maahantuojalla.

Itse kun olis tehnyt niin hinta olisi alle puolet tuosta, mutta ei noin uutta autoa vielä viitti, katsotaan sitten kun 4v takuu ummessa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
412
Ei tuo ole mitään rakettitiedettä. On tilat ja työkalut niin miksi ei vaihtaisi itse helposti? Tosiaan 7 vuotta ja 100tkm on jo fooordille sen verran että eiköhän tuolla mennä loppuun asti. Typerää heitellä tonniseteleitä tässä kohtaa. Ainoa mitä merkkiliikkeessä voi tehdä paremmin on ohjelmistopäivitykset.
Tottahan tuokin. Pidin tuota vähän arvokkaampana autona mutta näköjään siinä 10k paikkeilla nuo näyttää olevan. Itselleni tuo huoltokirja merkkaa paljon. Käyttistä tuskin ikinä hommaisin jonkun omilla huoltomerkinnöillä vaikka saattaisikin olla huippukunnossa. Oma avensis on käynyt tasaisesti merkkiliikkeessä ja käy vastakin vaikka ikää on 10v ja kilsoja 200tkm. Ainakin Porissa tojota huolto on ollut ihan viimitteen päälle eikä hinnatkaan ole päätä huimannut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Oletko koskaan ajatellut sitä niin, että huoltokirja ei todellakaan takaa huoltoa tehdyksi? Ei edes vaikka laskussa lukisi. Terkkuja Olarin Veholle tekemättömistä jarrutöistä (-> levyjen uusinta). Eihän ne toki yksityisen tekemät omat merkinnätkään mitään takaa, mutta todennäköisyys on suurempi että edes jotain on tehty. Varsinkin jos myyjällä näyttäisi olevan tilat ja taito tehdä rempat. Siis jos suoraan ostaa. Liikkeestä ostamalla taas liike vastaa, että huollot on tehty (esim. tilanteessa jossa auton edellinen omistaja on kirjoitellut sitä sun tätä huoltokirjaan). Mutta jos on löytänyt hyvän ja halvan paikan tehdä, niin mikäs siinä merkkihuoltoa käyttäessä. Toyotat taitaa olla aika hyviä huoltoliikkeissään, Espoon puulaakilla hyvä maine. Sattumaa, että pärjäävät katsastustilastoissa ;)
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
412
Oletko koskaan ajatellut sitä niin, että huoltokirja ei todellakaan takaa huoltoa tehdyksi? Ei edes vaikka laskussa lukisi. Terkkuja Olarin Veholle tekemättömistä jarrutöistä (-> levyjen uusinta). Eihän ne toki yksityisen tekemät omat merkinnätkään mitään takaa, mutta todennäköisyys on suurempi että edes jotain on tehty. Varsinkin jos myyjällä näyttäisi olevan tilat ja taito tehdä rempat. Siis jos suoraan ostaa. Liikkeestä ostamalla taas liike vastaa, että huollot on tehty (esim. tilanteessa jossa auton edellinen omistaja on kirjoitellut sitä sun tätä huoltokirjaan). Mutta jos on löytänyt hyvän ja halvan paikan tehdä, niin mikäs siinä merkkihuoltoa käyttäessä. Toyotat taitaa olla aika hyviä huoltoliikkeissään, Espoon puulaakilla hyvä maine. Sattumaa, että pärjäävät katsastustilastoissa ;)
Saattaahan se noinkin olla. Itse olen sen verta kiinnostunut, että kyllä tarkistan paikat huoltojen jälkeen (esim. juurikin syksyinen jarrujumppa). Harrastajalta voisi harkita suoraa ostoa vaikka liikkeessä ei olisikaan huollettu. Ei tuo tojota-huolto varmastikaan halvin ole mutta hyvää työtä tuntuvat tekevän, saan hyvää palvelua ja ainakin toistaiseksi olen ajan saanut nopeasti.

Viimeksi omistamani -01 C mersun kanssa käytin tuota autojerry palvelua parissa hommassa. Pikku nyrkkipajoille vein laitettavaksi kun itse tekemällä pitäisi aina vaihtaa paikkakuntaa tilojen takia kun rivarissa asun. Oli kyllä viimeinen kerta kun sen kaltaisille rasvanäpeille auton vien. Korjaukset kyllä tulivat valmiiksi. Toinen otti vaan "vähän" suuremman summan kun oli mennyt aikaa enemmän ja toinen oli vetänyt jarruputken sellasille pirueteille että oksat pois.
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 439
Jarruneste ei normaalisti vaihdu kovin paljon jarrusatuloissa vaan sama neste liikkuu edes takaisin siellä eli se suositeltu 2-3vuoden vaihto on kyllä paikallaan ja merkkihuolloissa ne pitäisi tehdä ilman lisämainintaa asiasta.
Eri asia on näiden korjaamo ketjujen palveluissa jos asiakas valittaa että hinnat ovat korkeat niin ne voivat vähentää juuri noita toimeenpiteitä halvemman hinnan saamiseksi.
Esim vanhemmissa volvoissa oli 2piiri jarrut eli vaatii tietyssä järjestyksessä ilmauksen muuten jää ilmaa sinne.Esim volvo 164(jarrulevyt joka nurkassa sekä kasijarru rumpu takana)
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Jarruneste ei normaalisti vaihdu kovin paljon jarrusatuloissa vaan sama neste liikkuu edes takaisin siellä eli se suositeltu 2-3vuoden vaihto on kyllä paikallaan ja merkkihuolloissa ne pitäisi tehdä ilman lisämainintaa asiasta.
Eri asia on näiden korjaamo ketjujen palveluissa jos asiakas valittaa että hinnat ovat korkeat niin ne voivat vähentää juuri noita toimeenpiteitä halvemman hinnan saamiseksi.
Esim vanhemmissa volvoissa oli 2piiri jarrut eli vaatii tietyssä järjestyksessä ilmauksen muuten jää ilmaa sinne.Esim volvo 164(jarrulevyt joka nurkassa sekä kasijarru rumpu takana)
Tietyissä autoissa tapahtuu ilmaus tietokoneella käskyttämällä eli poistuu ilmat/vaihtuu uudet nesteet ABS-pumppua myöden.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Kattelin huoltokirjaa ja olis subaruun määräaikaishuolto tulossa 180tkm kohdalla (178tkm mittarissa) ja piruuttaan tsekkasin merkkihuollon nettisivua ja vittu että on hommalla hintaa! :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kattelin huoltokirjaa ja olis subaruun määräaikaishuolto tulossa 180tkm kohdalla (178tkm mittarissa) ja piruuttaan tsekkasin merkkihuollon nettisivua ja vittu että on hommalla hintaa! :eek:

16l laatikkoöljyä vaihdettuna? Jakolaatikon öljyt, moottoriöljy, jarrunesteet, jäähdytinnesteet, ei toi mun mielestä niin kallis ole,on tuossa nimittäin hommaakin.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
16l laatikkoöljyä vaihdettuna? Jakolaatikon öljyt, moottoriöljy, jarrunesteet, jäähdytinnesteet, ei toi mun mielestä niin kallis ole,on tuossa nimittäin hommaakin.
Jos kerta sinne menee ATF-öljyä, niin ei ole ihmekkään 16l määrä eli vissiin huuhdellaan kunnolla laatikko.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
16l laatikkoöljyä vaihdettuna? Jakolaatikon öljyt, moottoriöljy, jarrunesteet, jäähdytinnesteet, ei toi mun mielestä niin kallis ole,on tuossa nimittäin hommaakin.
Sitä en epäile etteikö toi homma tuota maksais, mutta harvemmin itteä hymyilyttää tuommosia summia autoon tiputellessa, mutta minkäs teet. :dead:
 

agreskap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
88
Kattelin huoltokirjaa ja olis subaruun määräaikaishuolto tulossa 180tkm kohdalla (178tkm mittarissa) ja piruuttaan tsekkasin merkkihuollon nettisivua ja vittu että on hommalla hintaa! :eek:

Sanot etteivät vaihda noita raitisilman ja moottorin suodattimia niin on heti 150€ halvempi. Ne tilaat kiinasta ja vaihdat itse.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 793
Sanot etteivät vaihda noita raitisilman ja moottorin suodattimia niin on heti 150€ halvempi. Ne tilaat kiinasta ja vaihdat itse.
Siis tilaako oikeasti joku kiinasta suodattimia?
Euroopasta saa ihan merkkitavaraa pieneen rahaan.
 

agreskap

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
88
Siis tilaako oikeasti joku kiinasta suodattimia?
Euroopasta saa ihan merkkitavaraa pieneen rahaan.
Tämä nyt oli vaan esimerkki miten voi säästää kun ei suodattimien vaihtoon juuri osaamista tai työkaluja tarvita. Ja kyllä ne euroopan "merkkitavarat" taidetaan siellä kiinassa tehdä, ainakin osittain
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 439
Esim Man suodattimet käyttävät useat autonvalmistaja ainoa ero on usein väritys sekä hinta tarvike mallin kanssa.
Nykyauton öljynvaihto voi tehdä kotona ja säästää hieman riippuen saako huollon kuitattu itse ja samalla pitäisi saada selville onko jotain muuta mitä pitäisi vaihtaa saman aikaan kun nykyiset manuaalit eivät kerro muuta kun ota uhteys huoltoon.
Nykyään kun öljy vaihtovälit on 30tkm niin siihen sisältyy myös raitisilmasuodatin vaihto+polttoaine,ilmasuodatin ym...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
Volkkareissa ja joissain Volvoissa, niin ja joissain merssuissa. Voi olla muissakin, mutta tollaset tullu vastaan.
Volvolla (Autosalpa) olen ollut 3kk mutta tollasesta en ole kuullutkaan. Ilmaukset on tehty ihan normaalisti, mutta levyjen/palojen vaihtoon tarvii laittaa jarrut Vidalla huoltotilaan jotta sylinterit menee sisään.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 793
Absin ohjainlaitteella oli tollainen ilmaus -vaihtoehto, olen siis itsekin ilmannut noita ilman testeriä.
Mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Itse käytin 35i-koneisen Bemun ns. isommassa määräaikaishuollossa. Siinä vaihdettiin: moottoriöljyt (6,5 litraa), öljynsuodatin, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, sytytystulpat (6kpl) ja jarrunesteet. Hinta oli 440 euroa sisältäen osat, työt ja verot, joka omasta mielestä oli edullinen hinta.
 

Taika-Jim

Lepäilyä ja rakkautta
Tukijäsen
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 231
Käytin tilapäisessä mielenhäiriössä ex-akan auton (moottori)öljynvaihdossa. Oli kallista hommaa omasta mielestä. 5W30 meni se 6,5 litraa, työ ehkä puoli tuntia jos sitäkään. 225 sis. alv. 24%. Paikallinen hetipääsee sisään pulju.

En kysyny mitä automaattiaskin öv kustantaa, saa ite selvitellä
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 249
Käytin tilapäisessä mielenhäiriössä ex-akan auton (moottori)öljynvaihdossa. Oli kallista hommaa omasta mielestä. 5W30 meni se 6,5 litraa, työ ehkä puoli tuntia jos sitäkään. 225 sis. alv. 24%. Paikallinen hetipääsee sisään pulju.

En kysyny mitä automaattiaskin öv kustantaa, saa ite selvitellä
Kovalta kuulostaa tuo maksettu hinta kyllä. Automaattiin kannattaa käyttää autonvalmistajan omia öljyjä.
 
Liittynyt
06.12.2016
Viestejä
303
225€ öljynvaihtoon, onneksi ei ole moisia premiumauton murheita :D

65€ taisi maksaa itsellä viimeksi.

Samoten tuo ylempänä oleva +400€ maksanut bmw:n huolto kuulosti aika sairaalta kun omaan saippuakippoon vastaava maksaa ~120-130€.

T: paska auto vaan halpa huoltaa
 
Liittynyt
02.08.2017
Viestejä
250
225€ öljynvaihtoon, onneksi ei ole moisia premiumauton murheita :D

65€ taisi maksaa itsellä viimeksi.

Samoten tuo ylempänä oleva +400€ maksanut bmw:n huolto kuulosti aika sairaalta kun omaan saippuakippoon vastaava maksaa ~120-130€.

T: paska auto vaan halpa huoltaa
Pelkät pitkän vaihtovälin platinum sytytystulpat maksaa jo 150 euroa, niistä se hintaero jo alkaa.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Käytin tilapäisessä mielenhäiriössä ex-akan auton (moottori)öljynvaihdossa. Oli kallista hommaa omasta mielestä. 5W30 meni se 6,5 litraa, työ ehkä puoli tuntia jos sitäkään. 225 sis. alv. 24%. Paikallinen hetipääsee sisään pulju.

En kysyny mitä automaattiaskin öv kustantaa, saa ite selvitellä
On taidettu tyyliin pistää 25-30€/l maksavaa öljyjä sisään. Todellisuudessa 30-50€ pelkkä öljynvaihto. Mikähän auto, mikä moottori? Mitä öljyä pistivät sisään?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 204
Samoten tuo ylempänä oleva +400€ maksanut bmw:n huolto kuulosti aika sairaalta kun omaan saippuakippoon vastaava maksaa ~120-130€.
En tiedä miten tuo olisi edes teoriassa mahdollista kun jo pelkät tarvikeosat maksaa enemmän kuin tuo 130€. Siihen sitten vielä työt päälle.
 
Liittynyt
02.08.2017
Viestejä
250
Tiedä sit mut katselin Denson Iridium (11-1528)
tulppien hintoja Motonetistä niin 14,90€/kpl eli vajaa 120€ koko satsi V8 koneeseen. Iridium pitäisi se kestävämpi ja kalliimpi olla. Jos platinan odotetaan kestävän 100tkm niin iridiumin odotetaan 160tkm kestävän. Lieni töineen toi 150€.
Nissanin V6:teen platinum tulpat n. 140 euroa (ngk tehdassuositus). Työn kanssa noin 200 euroa.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
805
Vissiin joudutaan irroittamaan imusarjaa tulppien vaihdon ajaksi? Nissan Maxima?
Joutu tai ei, niin ei se huoltoukko ilmatteeksi työtä tee.
Ajatellaan, että ukon tuntihinta vaikka 15e/h, työnantajalle se on karkeesti 30e/h.
Työ itsessään ei kauaan kestä, mutta asentaja vetää nortit huuleen ym. ennenkuin ajaa auton halliin sisään.
Tsädäm, ei paljoa jää voittoa yritykselle työstä.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Joutu tai ei, niin ei se huoltoukko ilmatteeksi työtä tee.
Ajatellaan, että ukon tuntihinta vaikka 15e/h, työnantajalle se on karkeesti 30e/h.
Työ itsessään ei kauaan kestä, mutta asentaja vetää nortit huuleen ym. ennenkuin ajaa auton halliin sisään.
Tsädäm, ei paljoa jää voittoa yritykselle työstä.
Jep.

Itse käytin parisen viikkoa sitten öljynvaihdossa autoa, niin 20€ pelkästä öljynvaihdosta. Oli omat öljyt mukana, mutta joutui vielä tekeen isomman pohjaproppun, työstä 25€ ja proppu 15€. Epäili, että oli todennäköisesti joskus vedetty liian tiukalle proppu, niin ei ollu kiristynyt ollenkaan.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
805
Jep.

Itse käytin parisen viikkoa sitten öljynvaihdossa autoa, niin 20€ pelkästä öljynvaihdosta. Oli omat öljyt mukana, mutta joutui vielä tekeen isomman pohjaproppun, työstä 25€ ja proppu 15€. Epäili, että oli todennäköisesti joskus vedetty liian tiukalle proppu, niin ei ollu kitistynyt ollenkaan.
Maksoit 20e, mutta työ oli 25e + tarvikkeet 15e? Tekis mielestäni 40e, vaikka mulla olikin matikka 4 ja uskonto 10 yläasteella..:lol::tup:
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Maksoit 20e, mutta työ oli 25e + tarvikkeet 15e? Tekis mielestäni 40e, vaikka mulla olikin matikka 4 ja uskonto 10 yläasteella..:lol::tup:
Siis erikseen moottorin öljynvaihdosta 20e, propun korjaus 25e ja proppu 15e tekee 60e. Tai tuossa erittely.

1522693730145-262570473.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 211
Onneksi ei tarvitse tuosta työstä maksaa, kun voi itse tehdä. Harmittaa monien puolesta, kun osa käyttää helvetin kalliissa paikoissa öljynvaihdossa
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
573
Ei se välttämättä siitä ole kiinni etteikö voisi tehdä vaan ettei viitsi. Mullakin on öljynsuodatin sellasessa paikassa ettei siihen mahdu väliin kun todella ohuthihnainen avain ja silloinkin auto täytyy olla täysin ylhäällä, että avainta mahtuu kääntämään. Ihan turha missään pihalla edes kuvitella vaihtavansa ja DIY-hallissa maksat melkein saman hinnan siitä nosturipaikasta mitä paikallinen korjaamo veloittaa koko vaihtotyöstä kun lyöt äijälle hylsyn ja öljyt käteen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
519
Omassa autossa (Ford Focus) kilometrejä alkaa olla 200 000 ja ikää yhdeksän vuotta, joten mitään merkkikorjaamon leimaa ei tarvitse tuolle enää hakea. Kotiin tuli kausihuoltotarjous, joka olisi sisältänyt öljynvaihdon, öljynsuodattimen ja moottorin ilmansuodattimen. Lisäksi lista töistä, joista tuli mieleen lähinnä "Kim Jong-Il Looking at Things", eli silmämääräisiä tarkistuksia.

Raitisilmasuodatin menee tuohonkin vain kaasupolkimen irroittamalla, mutta kun sen on kerran tehnyt, niin eipä siihen saa kymmentä minuuttia kauempaa menemään, vaikka imuroisi suodatinkotelon. Itse tehtynä öljyn + öljynsuodattimen, moottorin ilmansuodattimen + raitisilmasuodattimen ja tulppien vaihto on reilun puolen tunnin homma. Kustannuksia alle satanen, kun se korjaamon laajemmalla huolto-ohjelmalla (raitisilmas. ja tulpat) menisi lähelle 400 €. Ei viitsi tuollaista hintaa maksaa, kun itsekin osaa ja pystyy.

Tarkistuksia nyt tulee tehtyä muutenkin silloin tällöin, kuten "ovien ja saranoiden voitelu ja tarkastus" tai "jarrunesteen määrän tarkastus". Polttimoiden vaihto sitä mukaa, kuin niitä menee. Onneksi harvoin, tosin ajovaloja pitäisi vaihdella himmenemisen vuoksi useamminkin. Renaultissa piti vaihtaa jompikumpi lyhyistä valoista 3kk välein, tuossa on nyt molemmille puolille vaihdettu kerran viidessä vuodessa.

Jos olisi uudempi auto, käyttäisin korjaamolla. Tai joku vaativampi, kuten jakohihnan vaihto, johon ei jaksa alkaa panostamaan.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
264
Ainakin Volvon merkkihuollossa Kuopiossa on ollut hyvä palvelu ja hinnatkin erittäin kilpailukykyiset. Ihan mielelläni olen tuolla käyttänyt vanhaa 20v Volvoani.
 
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
15
Itse käytin 35i-koneisen Bemun ns. isommassa määräaikaishuollossa. Siinä vaihdettiin: moottoriöljyt (6,5 litraa), öljynsuodatin, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, sytytystulpat (6kpl) ja jarrunesteet. Hinta oli 440 euroa sisältäen osat, työt ja verot, joka omasta mielestä oli edullinen hinta.
Jos oli Suomessa ja merkkiliikkeessä niin tosi hyvä hinta tuo. Itsellä 6 sylinterinen BMW myös jossa tuo sama huolto miinus tulpat oli 319,90e. Tulpat varmaan jo yksinään 60-120e että tuskinpa olisi tuo oma merkkiliike samaan hintaan päässyt (mutu). Tuntuu että työkavereiden kansanautoissa nuo merkkiliikkeiden huoltohinnat on BMW * 2, Skoda/Seat ukot sanoo että ei meinaa 500e riittää mihinkään perus vuosihuoltoon.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Onhan niitä huoltopaikkojakin monia. Merkkihuolto on monella merkillä se kaikkein huonoin ja kallein. Sit on toi osien hankintakin. Joskus kannattaa itse hommata ja toisinaan ei. Ulkomailta tilaamalla saa monesti merkittävästi edullisemmin osat kuin paikallisista saati maksaa huoltamon hintoja niistä. Riippuu tilanteesta.

Kuinkahan moni käyttää vaan takuuajan ja myöhemmän goodwill toivossa merkkihuoltoa eikä edullisempaa riittävän virallista. Tai ei edes tiedä että auton voi takuuaikanakin huollattaa muualla kuin valohoidattaa merkkihuollot tuplahinnalla.
Useita merkkihuoltoja ( Keskusautohalli/Volvo, Laakkonen/VAG, Autokeskus/BMW, Länsiauto/Opel, Metroauto/Toyota ) käyttäneenä voin sanoa, että kyllä yleensä se merkkihuolto on paras, eikä aina kalleinkaan.

Yleensä merkkiliikkeessä töissä olevat mekaanikot saavat koulutusta huoltamaansa merkkiin, näkevät samanlaisia autoja vikoineen useammin kuin sekakorjaamot, omaavat kokemusta ”omasta” merkistään pidemmältä ajalta ja saattavat jopa harrastaa ko. merkkiä ja ajaa itse kyseisen merkin tuotteella.

Tietty vähän joka liikkeessä on välillä kiusaus pistää juuri suoraan koulusta palkatut junnut tekemään yksinään perushuoltoja, jotta kokeneemmat mekaanikot ehtivät tekemään vaativampia töitä.
Sitten kun työnjohto ei vahdi näiden aloittelijoiden työntekoa kunnolla, saattaa jotain jäädä välistä tai huomaamatta.
Koulusta valmistuvissa mekaanikoissakin on eroja, toiset ovat saattaneet ropata omia romujaan jo 10 vuotta ja ovat oikeasti todella päteviä, kun taas toisilla kaikki kokemus on tullut koulusta ja saattaa rajoittua muutamaan koulun Skodaan tehtyyn öljynvaihtoon.

Olenkin todennut, että parasta ja nopeinta huoltoa saa joko merkkiliikkeestä tai sitten asiansa osaavalta pikku pajalta, jossa on töissä vain ja ainoastaan kokeneempia mekaanikoita.

Vähän tuoreempaan kalustooni olen tupannut teettämään määräaikaishuollot merkkiliikkeessä ja sitten korjaukset olen tehnyt itse tai teettänyt hyväksi havaituilla pikku pajoilla.
Vanhemman kalustoni olen huoltanut pääosin itse tai turvautunut kiireen yllättäessä tuttuun pajaan.
Kinkkisimmissä vioissa olen usein kääntynyt merkkihuollon puoleen ja saanut aina vastauksen ongelmaan, eikä se ole yleensä kustantanut mahdottomia.

Pahimpia rahastajia mielestäni ovat monimerkkikorjaamot, joiden veloitus on lähellä merkkihuoltoa, mutta silti hommat tehdään vähän sinnepäin valmistajan ohjetta ehkä noudattaen ja vikojen ilmaantuessa niitä saatetaan yrittää ratkoa tuloksetta pitkiäkin aikoja, jonka jälkeen käsketään menemään merkkihuoltoon, kun ei osata korjata.
Moisten leimoille uudemman auton huoltokirjassa en anna paljoakaan arvoa.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
487
Ainakin Volvon merkkihuollossa Kuopiossa on ollut hyvä palvelu ja hinnatkin erittäin kilpailukykyiset. Ihan mielelläni olen tuolla käyttänyt vanhaa 20v Volvoani.
Myös Kotkassa Volvon merkkihuollolle varaukseton peukku, erittäin hyvää palvelua eikä koskaan mitään valittamista huollon laadusta. Hinta on toki hieman (satasen tai kaksi, ei mitään 4x hintoja) kalliimpi kuin jossain monimerkkikorjaamossa, mutta en edes harkitse muualle viemistä yleensä.

Yhdet jouset kävin vaihdattamassa "ranen pajalla", kun merkkihuollosta ei löytynyt aikaa ja auto piti saada ajoon ASAP. Hintaeroa viralliseen huoltoon olisi ollut n. 50e.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
264
Myös Kotkassa Volvon merkkihuollolle varaukseton peukku, erittäin hyvää palvelua eikä koskaan mitään valittamista huollon laadusta. Hinta on toki hieman (satasen tai kaksi, ei mitään 4x hintoja) kalliimpi kuin jossain monimerkkikorjaamossa, mutta en edes harkitse muualle viemistä yleensä.

Yhdet jouset kävin vaihdattamassa "ranen pajalla", kun merkkihuollosta ei löytynyt aikaa ja auto piti saada ajoon ASAP. Hintaeroa viralliseen huoltoon olisi ollut n. 50e.
Sama juttu, öljynvaihdot olen kyllä teetättänyt paikallisella "ranen pajalla". Isommista rempoista esimerkiksi jakohihnanvaihto vesipumpun kanssa kustanti 550€ Avainvaunulla, joka on täysin linjassaan "halvempien" korjaamojen kanssa.

Samoin aikoinaan hammastangon vaihto onnistui merkkihuollossa siten, että hommasin tarvikeosan (250€) ja he asensivat sen paikalleen hintaan 270€. Moni nyrkkipaja ei olisi suostunut tekemään koko operaatiota tai hinnat oli jotain 1000€ luokkaa.

Joten turha mitään esson baari juttuja levitellä merkkihuolloista, varmasti on huonoja mutta on niitä hyviäkin. Itse maksan paremmasta palvelusta ihan mielelläni vähän ekstraakin.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
519
"Huolto sis.jarrujen ja jarrupalojen&levyt tarkastuksen..."
Eli silmämääräisesti vanteiden välistä kurkistus, että ovat paikoillaan? Itte käsittäisin renkaat pois, palat irti(+putsaus) jne...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 793
No enpä siellä onneksi huollata. Kaikin puolin heikompi autotalo. Paikallinen koripuoli oli ihan ok mutta maalarikin oli muutaman kymmentä vuotta tinneriä haistellut.
Aika monessa autossa ne nyt näkee rengasta irroittamatta.
 

jjs

Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
359
Mulla toyotassa on huollossa kyllä käytetty satulat irti, putsattu ja rasvattu liukutapit jne. Ohjelmassa nimellä jarrujen tarkastus.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
69
Mulla toyotassa on huollossa kyllä käytetty satulat irti, putsattu ja rasvattu liukutapit jne. Ohjelmassa nimellä jarrujen tarkastus.
Ainakin Autodatan huoltolistan mukaan monessa japanilaisessa tuo kuuluu huolto-ohjelmaan, mutta siinä on maininta, että vain lisämaksusta. Mutta hyvähän noissa on etenkin takajarruja herkistellä, kun ne arjen harmaalla ajolla menee helposti jumiin.

Ja myöskin aika turhaa on pyörän irroitus jarrujen tarkastamiseen, jos palat näkee peilin kanssa ja levyn pystyy mittaamaan pyörä kiinni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 228
Viestejä
4 195 133
Jäsenet
70 876
Uusin jäsen
flegmatik

Hinta.fi

Ylös Bottom