Auton hankkiminen - onko järkeä, ja mikä auto?

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Tämä on pyörinyt mielessä nyt jo pidemmän aikaa. Oman auton hankkiminen.

Sinänsä olen ollut hyvin vastahakoinen auton hankkimisessa, koska se on niin pirun kallis hankinta. Autoa tarvitsemme pakollisesti kuitenkin harvoin - tietenkin jos meillä olisi auto, tulisi sitä käytettyäkin. Lähinnä auto olisi kuitenkin viikonloppu- ja kauppareissukäyttöön, olemme töissä Helsingin keskustassa eikä pysäköinnistä työpaikalla huvita maksaa.

Tilanne on se, että meillä on kaksi isoa koiraa. Suomen maakuntamatkailua melkein joka viikonloppu näin kesällä - mökkireissuja, sukuloimista, häitä, hautajaisia, koiranäyttelyitä ja muuta. Koirien kuljettaminen julkisilla on pirun hankalaa, eikä kotipaikkakunnalla ole heille hoitajaa. Siksi koirat kulkevat aina mukana. Jos taas teemme avovaimon kanssa pidemmän reissun ilman koiria pitäisi koirat saada 250 km päähän hoitoon, eli sinnekin koirat pitäisi kuljettaa autolla.

Tähän mennessä hommat on hoidettu laina-autoilla, julkisilla, pyhällä hengellä ja omien vanhempien ja appivanhempien pitkällä kärsivällisyydellä ja joustolla. Ongelmana on se että koiria ei hyväksytä taksiin eikä vuokra-autoihin ja toinen koira vielä kärsii matkapahoinvoinnista - muutaman kerran on oksentanut laina-autoon. Tämän takia laina-autojen saaminenkin on hieman vaikeutunut :D

Tulotaso alkaa kuitenkin olla meillä jo kunnossa, joten voisi helposti sen 300 euroa / kuukausi autoon upottaa. Mutta mihin tämä riittää?

Auto mitä tarvitsemme pitäisi täyttää seuraavat speksit:
- Siihen mahtuu kaksi noin 25 kiloista koiraa
- Ilmastointi (koirien takia)
- Vakionopeudensäädin (lähinnä maantieajoa)
- (sijaita pääkaupunkiseudulla)
- (mitä tehokkaampi sen parempi, ei ole kiva jäädä jalkoihin :shy:)

Autoon voisimme laittaa 3000 - 4000 euroa ja tämän jälkeen esimerkiksi 300 euroa / kuukausi. Mikään yllättävä isompi remonttikaan ei taloutta kaada, vaikka toki se harmittaa. Mitä vähän selailin nettiautoa niin Ifin laskurin mukaan liikennevakuutus olisi farkuille 750 - 900 euroa vuodessa ja ajoneuvovero 250 - 350 euroa kuussa, eli kiinteiksi kuluiksi tulee se ~100e/kk ja 200e/kk laskennallisesti jäisi bensoihin ja huoltoihin. Luultavasti siis selviäisi alle 300e/kk?

Tuon 4000 euroa voin lyödä suoraan tiskiin auton saamiseksi, mutta jos rahoituksen saisi alle 5 % kokonaiskustannuksilla / vuosi, voisi siihen tarttua. Tietenkin mitä halvempi, sen parempi.

Ainiin, ja pihalta löytyy pistokepaikka autolle.

Mitäs tekkiläiset ostaisivat näillä spekseillä? Onko jotain mitä en ole huomioinut?
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Octavia turbodiesel manuaalilaatikolla, näyttäisi löytyvän ihan hyvin tuohon hintahaarukkaan.
Jos haluat samaa suorituskykyä bensa-autolta niin pitää hommata sitten jo 2.5 tai 3.0 litran bensakoneella ja alkaa imemään polttoainetta niin että hirvittää.

Skoda Octavia vaihtoautot - Nettiauto

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Ambiente cruise Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

tossa olis hyvä yksilö. Vääntöä 250nm joten kulutus pysyy pienenä vaikka peräkärryn laitat perään. Älä tuijota hevosvoimia liikaa. Jalkoihin noilla ei jää millään, harvemmin yli 100 saa ajaa Suomessa kuitenkaan.

Tuossa ilmoitetaan maantie kulutukseksi 4.4 litraa satasella mutta mikäli ajelet rauhallisemmin niin veikkaan että pääset jopa alle 4 litralla.

Ja jos ostat munanjatkeeksi jonkun AUDI tms BMW jonnemobiilin niin vakuutuksetkin ovat korkeammat.
 
Viimeksi muokattu:
... liikennevakuutus olisi farkuille 750 - 900 euroa kuussa ja ajoneuvovero 250 - 350 euroa kuussa ...
Vaiko vuodessa? No kuitenkin, valintaan vaikuttaa olennaisesti myös se, paljonko kilometrejä tulee vuodessa. Dieselautolla pitää ajaa aika paljon, jotta pienempi kulutus peittoaa käyttövoimaveron.
 
Vaiko vuodessa? No kuitenkin, valintaan vaikuttaa olennaisesti myös se, paljonko kilometrejä tulee vuodessa. Dieselautolla pitää ajaa aika paljon, jotta pienempi kulutus peittoaa käyttövoimaveron.

2.0 turbodiesel kulutus 4.5 litraa satasella.
3.0 bensakone kulutus 7 litraa satasella.
Ei pidä paljoa ajella että kuittaa eron.
Toki jos verrataan 1.5 litran bensakoneeseen, se kannattaa, mikäli ajaa koko ajan tyhjällä autolla.


Diesel-laskuri.net

Tuolta voi arvioida noita. Heitetään hatusta jotain lukemia mutta osviittaa antamaan

hdtM0XJ.png
 
Vaiko vuodessa? No kuitenkin, valintaan vaikuttaa olennaisesti myös se, paljonko kilometrejä tulee vuodessa. Dieselautolla pitää ajaa aika paljon, jotta pienempi kulutus peittoaa käyttövoimaveron.

Aivan, tietenkin vuodessa. Korjaan vielä aloituspostaukseen.

Kiitos tähän mennessä tulleista vastauksista. :tup:
 
Itse uskon että kilometrejä kertyy vuodessa noin 10.000 jos sitäkään. Sikäli bensa voi tulla halvemmaksi, mutta sinänsä tässä konkurssissa ei haittaa vaikka diesel-auton käyttö olisi 200 e/vuosi kalliimpaa, jos auto on muuten tarkoituksenmukainen ja toimiva peli.
 
Itse uskon että kilometrejä kertyy vuodessa noin 10.000 jos sitäkään. Sikäli bensa voi tulla halvemmaksi, mutta sinänsä tässä konkurssissa ei haittaa vaikka diesel-auton käyttö olisi 200 e/vuosi kalliimpaa, jos auto on muuten tarkoituksenmukainen ja toimiva peli.


Ja jos tulee esim yli viikonkin pätkiä ettei autoa käytä, se kannattaa Trafi sivuilta laittaa "väliaikainen liikenteestä poisto" eli ns "seisontaan" jolloin ei mene veroa eikä tieliikennevakuutusta tuolta ajalta. Huom että osakasko ja kasko vakuutus on voimassa seisonnankin aikana ellei niitä pätkäise erikseen. Kai. :p

Oma auto oli vajaan kuukauden verran hajalla eikä ollut varaa sitä korjata juuri sillä hetkellä niin laitoin seisontaan, muutama klikkaus trafin sivuilta. Joku maksu siinä taisi olla, joko palauttaessa tai laitettaessa pois käytöstä. En muista nyt.
 
Jos sitä autoa on tarkoitus käyttää vain pidemmillä matkoilla, ja jatkaa arki edelleen julkisilla kuten tähänkin asti, niin silloin auton kulutuksella ei ole kummoistakaan merkitystä, maantieajossa suurikulutuksiset autot eivät myöskään yleensä kuluta suhteessa niin paljoa kuin kylillä.

Jos liikutte autolla kaksin, niin koirien takia ihan järkevä vaihtoehto voisi olla pakettiauto. Joko ihan "oikea paku", tai sitten farmari tms henkilöauto pakuksi rekisteröitynä ilman takapenkkiä (näitä on ihan tehdasmalleina, esim Ford Fiesta Van). Silloin se käyttövoimaverokin on kohtuullinen, eikä dieselin käytöstä tule sen kummempaa rangastusmaksua. Ainoaksi huolenaiheeksi jää vähän ajettavassa autossa varmistaa syksyllä että tankkiin tulee talvilaadun dieseliä ennen pakkasia.
 
Skoda Octavia turbodiesel manuaalilaatikolla, näyttäisi löytyvän ihan hyvin tuohon hintahaarukkaan.
Jos haluat samaa suorituskykyä bensa-autolta niin pitää hommata sitten jo 2.5 tai 3.0 litran bensakoneella ja alkaa imemään polttoainetta niin että hirvittää.

Skoda Octavia vaihtoautot - Nettiauto

Skoda Octavia Combi 1.9 TDI Ambiente cruise Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

tossa olis hyvä yksilö. Vääntöä 250nm joten kulutus pysyy pienenä vaikka peräkärryn laitat perään. Älä tuijota hevosvoimia liikaa. Jalkoihin noilla ei jää millään, harvemmin yli 100 saa ajaa Suomessa kuitenkaan.

Tuossa ilmoitetaan maantie kulutukseksi 4.4 litraa satasella mutta mikäli ajelet rauhallisemmin niin veikkaan että pääset jopa alle 4 litralla.

Ja jos ostat munanjatkeeksi jonkun AUDI tms BMW jonnemobiilin niin vakuutuksetkin ovat korkeammat.

Tällä autolla Skoda Octavia COMBI 2.0TDI Ambiente Manuaali. JUHANNUSTYHJENNYS! Farmari 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto kiinteät kulut (laskurien mukaan):
- ajoneuvovero 524,50 euroa / vuosi
- autovakuutus (hirvi-, palo-, varkaus-) n. 700 euroa / vuosi
yht. 1224,50 euroa / vuosi, eli vähän reilu 100e/kk

Jakohihna (eli hammashihna, sama asia?) vaihdettu noin 40.000 km sitten.
Turboa ei ole vaihdettu, se voi ilmeisesti olla noissa tyyppivika.
Öljyt vaihdettu parikymmentätuhatta kilsaa sitten, eli jossain vaiheessa se on taas edessä.
Ilmeisesti Octaviassa voi ovi ruostua, eli se pitäisi vilkuilla läpi.

Muuten potkia renkaita ja viedä koeajoon, vai olenko missannut jotain tärkeää?
 
Tällä autolla Skoda Octavia COMBI 2.0TDI Ambiente Manuaali. JUHANNUSTYHJENNYS! Farmari 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto kiinteät kulut (laskurien mukaan):
- ajoneuvovero 524,50 euroa / vuosi
- autovakuutus (hirvi-, palo-, varkaus-) n. 700 euroa / vuosi
yht. 1224,50 euroa / vuosi, eli vähän reilu 100e/kk

Jakohihna (eli hammashihna, sama asia?) vaihdettu noin 40.000 km sitten.
Turboa ei ole vaihdettu, se voi ilmeisesti olla noissa tyyppivika.
Öljyt vaihdettu parikymmentätuhatta kilsaa sitten, eli jossain vaiheessa se on taas edessä.
Ilmeisesti Octaviassa voi ovi ruostua, eli se pitäisi vilkuilla läpi.

Muuten potkia renkaita ja viedä koeajoon, vai olenko missannut jotain tärkeää?

Nuo octaviat ovat kaikki ruosteessa helmoista ja ovista. Periaatteessa pelkkä ulkonäkökysymys, ei se läpi asti ruostu kovin äkkiä.

Kokemuksesta voin sanoa, että kulutus on jotain muuta kuin nuo ilmoitetut. Alle 7 litraan pääsee ihan sekailessa ajossa, matkassa voi päästä alle kuuteen. Ajotietokone huijaa yli puoli litraa sataselle. Nämä siis 300 tkm ajetussa autossa.

Huoltokohteita ovat tosiaan jakoremmi 80 tkm välein, turbo, kaksoismassavauhtipyörä.. Ja jos longlife on vielä 300 tkm luvuilla käytössä, niin en ehkä ostaisi. Jos jossain vajaassa parissa sadassa olisi siirrytty vakioväliin, niin kuulostaisi paremmalta. Radion antenni tai vahvistimet ovat useimmissa rikki, eli radio ei meinaa kuulua.

Paksi on useimpia kilpailijoita suurempi. Esim mondeo häviää reilusti.
 
Aiemmin harrastin vanhoja dieseleitä. Mutta niissä on paljon kilometrejä, kuten ylläoleva skeida 300t, mikä tarkoittaa että ne on ohi tehtaalla lasketusta käyttöiästä (joka on maksimissaan 200 tkm), mikä tarkoittaa että ihan joka paikka alkaa hajota. (Suomessa ajetaan yli-ikäisillä autoilla!) Jos on takana hyvä huoltohistoria niin vähän parempi, mutta periaatteessa ihan kaikki voi hajota, moottorin apulaitteet, ovien lukot, lämppäri, takapään laakerit jne. Nykyautot on vielä niin hyvin suunniteltu että turhia marginaaleja ei ole, joten varmasti hajoaa.

Siirryin sitten hieman uudempiin bensakoneisiin, joita saa samalla rahalla vähillä kilometreillä. Toki niissäkin voi tulla esiin kaikenlaista tyyppivikaa, kuten esim se että etupyörien laakerit joutuu uusimaan joka vuosi kun ei ne kestä kun sen 30..40 tkm. Mutta silti oma suositus on ensimmäisen jakohihnarempan (eli hieman rapiat 100 tkm) saanut bensafarkku hyvällä huoltohistorialla, sellaisesta on karissut valtaosa turhaa hintaa, mutta jäljellä valtaosa käyttöarvoa.
 
Tällä autolla Skoda Octavia COMBI 2.0TDI Ambiente Manuaali. JUHANNUSTYHJENNYS! Farmari 2006 - Vaihtoauto - Nettiauto kiinteät kulut (laskurien mukaan):
- ajoneuvovero 524,50 euroa / vuosi
- autovakuutus (hirvi-, palo-, varkaus-) n. 700 euroa / vuosi
yht. 1224,50 euroa / vuosi, eli vähän reilu 100e/kk

Jakohihna (eli hammashihna, sama asia?) vaihdettu noin 40.000 km sitten.
Turboa ei ole vaihdettu, se voi ilmeisesti olla noissa tyyppivika.
Öljyt vaihdettu parikymmentätuhatta kilsaa sitten, eli jossain vaiheessa se on taas edessä.
Ilmeisesti Octaviassa voi ovi ruostua, eli se pitäisi vilkuilla läpi.

Muuten potkia renkaita ja viedä koeajoon, vai olenko missannut jotain tärkeää?

No.. en halua liikaa masentaa mutta kaikki autot on paskoja ja ne kaikki hajoaa.
Itsellä on tuttavapiirissä autokorjaajia jotka tekee puoli-ilmaiseksi kaikki rempat, jos joutuisin viemään johonkin kuitti-korjaamoon auton niin ampuisin itseni aina kun lasku tulee :D

Sen vuoksi ajelen halvemmilla autoilla, kuten nytkin ajan jo neljättä vuotta samalla turbodiesel farkkupakulla, odottelen että siitä jakohihna menee poikki ja hinaan auton romuttamolle paaliin. Sitten ostan taas jonkun tonnin vehkeen ja matka jatkuu.

Ja jakohihnahan on kaikissa nettiauton autoissa juuri hiljattain vaihdettu. Näyttää olevan ihan trendinä :P

Öljyt saisi vaihtaa kyllä useammin, itse vaihdan 10.000km välein.

Niin, jos teillä ei ole lapsia niin voit rekisteröidä tuollaisen farmari dieselin pakettiautoksi kun siitä irrottaa takapenkit, jolloin tuo vero on puolta pienempi. Suomi <3
 
Aiemmin harrastin vanhoja dieseleitä. Mutta niissä on paljon kilometrejä, kuten ylläoleva skeida 300t, mikä tarkoittaa että ne on ohi tehtaalla lasketusta käyttöiästä (joka on maksimissaan 200 tkm), mikä tarkoittaa että ihan joka paikka alkaa hajota. (Suomessa ajetaan yli-ikäisillä autoilla!) Jos on takana hyvä huoltohistoria niin vähän parempi, mutta periaatteessa ihan kaikki voi hajota, moottorin apulaitteet, ovien lukot, lämppäri, takapään laakerit jne. Nykyautot on vielä niin hyvin suunniteltu että turhia marginaaleja ei ole, joten varmasti hajoaa.

Siirryin sitten hieman uudempiin bensakoneisiin, joita saa samalla rahalla vähillä kilometreillä. Toki niissäkin voi tulla esiin kaikenlaista tyyppivikaa, kuten esim se että etupyörien laakerit joutuu uusimaan joka vuosi kun ei ne kestä kun sen 30..40 tkm. Mutta silti oma suositus on ensimmäisen jakohihnarempan (eli hieman rapiat 100 tkm) saanut bensafarkku hyvällä huoltohistorialla, sellaisesta on karissut valtaosa turhaa hintaa, mutta jäljellä valtaosa käyttöarvoa.

Ja tällaisen auton saa aloituspostaajan budjetilla? Lycka till...
100tkm ajettu huollettu auto maksaa 10.000 euroa. Ja sekin on joku kindermuna 1.0i koneella.

 
Osaisitteko vielä sanoa että mitä näissä volvoissa voi pahimmillaan odottaa?

Volvo V70 V70 2.4i M5 SPORT WAGON (ilmastoitu) NYT JOPA ILMAN KÄSIRAHAA ML325TKM Farmari 2002 - Vaihtoauto - Nettiauto

Volvo V70 2.4T SpW 5d A Farmari 2001 - Vaihtoauto - Nettiauto

Aiemmin harrastin vanhoja dieseleitä. Mutta niissä on paljon kilometrejä, kuten ylläoleva skeida 300t, mikä tarkoittaa että ne on ohi tehtaalla lasketusta käyttöiästä (joka on maksimissaan 200 tkm), mikä tarkoittaa että ihan joka paikka alkaa hajota. (Suomessa ajetaan yli-ikäisillä autoilla!) Jos on takana hyvä huoltohistoria niin vähän parempi, mutta periaatteessa ihan kaikki voi hajota, moottorin apulaitteet, ovien lukot, lämppäri, takapään laakerit jne. Nykyautot on vielä niin hyvin suunniteltu että turhia marginaaleja ei ole, joten varmasti hajoaa.

Siirryin sitten hieman uudempiin bensakoneisiin, joita saa samalla rahalla vähillä kilometreillä. Toki niissäkin voi tulla esiin kaikenlaista tyyppivikaa, kuten esim se että etupyörien laakerit joutuu uusimaan joka vuosi kun ei ne kestä kun sen 30..40 tkm. Mutta silti oma suositus on ensimmäisen jakohihnarempan (eli hieman rapiat 100 tkm) saanut bensafarkku hyvällä huoltohistorialla, sellaisesta on karissut valtaosa turhaa hintaa, mutta jäljellä valtaosa käyttöarvoa.

Kyllä on tiedostettu että tällä budjetilla saa odottaa melkein mitä vain ilmeneviä vikoja - halvallahan ei saa hyvää. Olisitko ostannut vinkata jotain budjettiin sopivaa bensa-autoa?
 
Jätä testiksi vaikka tuo vakionopeudensäädin pois varusteista ja koita hakea, ei sillä vakkarilla niin paljoa tee vaikka mukava se joskus onkin. Tietyllä tapaa vaarallinenkin varuste, tottumiskysymys. Nopeusrajoitukset Suomen teillä vaihtuu niin taajaan että en laittaisi tiukaksi kriteeriksi tuota varustetta.

Volkswagen Passat Variant 2.0 Trendline Farmari 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto kaverilla on tällainen Passat, taisi olla 1.8 turbo koneella, ajettu reilu 400.000km ja toimii "kuin kello" ja meni viimeksikin läpi suoraan katsastuksesta ilman vikoja.

Suomi-auto, Täydellinen huoltokirja, Viimeisin huolto tehty 244 tkm 02 /2017, Peruutuskamera, Pioneer- radio/USB/Bluetooth-soitin, Bluetooth Handsfree, Täysautomaattinen ilmastointi, Aluvanteet kesä-ja talvirenkaissa, Kahdet-renkaat, Vakionopeudensäädin

Ja kun firma myy niin tuohon tulee jonkinsortin 6kk takuu myös. Kaverin 400tkm ajettu Passat on 1.8i Turbo, tuo nettiauton vekotin on 2.0 vapaastihengittävä eli yksi hajoava osa vähemmän.
 
Uusi auto vuodeksi - #uusivuodeksi | Autoverkkokauppa.fi

Mikset ota tuosta Hyundaita tai Rellua vuodeksi ja testaa miten homma sujuu? Kiinteät kuukausikulut ja uusi auto niin ei tarvitse miettiä mikä lahoaa seuraavana. Starttimaksu 0e ja saat valita 300e/kk:lla jo vähän, että minkä auton otat.

Otat alkuun vuoden pätkän, niin ei tarvitse murehtia eroon pääsystä ja sitten katsotte tilannetta uudelleen kun tiedätte paremmin oman käytön ja tarpeet.
 
Viimeksi muokattu:
Dacia Logan MCV 1,6 16V Hi-Flex 5p Laureate Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto

Tollasen laitat. Ihan siedettävä ajaa, viinalla pääsee halvalla, takakonttiin mahtuu vaikka eläintarha. Vakkari uupuu mutta pärjää sitä ilmankin. Jakopää kannattaa teettää myyjällä vielä jos ei oo tehty.

Itellä ollu tollanen 50tkm-->140tkm ja hyvin on kulkenut. Perus jarrupaloja joutunut vaihtelemaan yms.
 
Uusi auto vuodeksi - #uusivuodeksi | Autoverkkokauppa.fi

Mikset ota tuosta Hyundaita tai Rellua vuodeksi ja testaa miten homma sujuu? Kiinteät kuukausikulut ja uusi auto niin ei tarvitse miettiä mikä lahoaa seuraavana. Starttimaksu 0e ja saat valita 300e/kk:lla jo vähän, että minkä auton otat.

Otat alkuun vuoden pätkän, niin ei tarvitse murehtia eroon pääsystä ja sitten katsotte tilannetta uudelleen kun tiedätte paremmin oman käytön ja tarpeet.


Itse näen että Rellu on ranskan lada ja Peugeot taas mersu. Näin kärjisteltynä.
Aloituspostaaja sanoi että heti on 4000€ käytettävissä mutta vihjasi että rahoituskaan ei olisi pois suljettua..
Itse olen sitä mieltä että jos on 4000€ rahaa niin ostaa 3000€ auton ja jättää sen 1000 euroa tuleviin huoltoihin ja korjauksiin, tai sitten käyttää sen 4000€ mutta varautuu siihen 1000 euroon henkisesti etukäteen.

Autoliikkeestä kai lakisääteisesti pitää saada se 6kk takuu joka kattaa suurimpia asioita kuten moottori+vaihteisto, voi olla vaan tosi vittumainen vääntö edessä huonolla tuurilla... Ihan mutulla heitän että ehkä kannattaa ostaa mahdollisimman suuresta autoliikkeestä (Kamux, Veho, RintaJuoppo, jne?) niin ehkä imago asioden puolesta hoitavat noita korjauksia fiksummin. Mene ja tiedä?

 
Autoliikkeestä kai lakisääteisesti pitää saada se 6kk takuu joka kattaa suurimpia asioita kuten moottori+vaihteisto, voi olla vaan tosi vittumainen vääntö edessä huonolla tuurilla... Ihan mutulla heitän että ehkä kannattaa ostaa mahdollisimman suuresta autoliikkeestä (Kamux, Veho, RintaJuoppo, jne?) niin ehkä imago asioden puolesta hoitavat noita korjauksia fiksummin. Mene ja tiedä?
Tuossa on nyt aloittajan toimesta katsottu 300+tkm ajettuja autoa niin tuo takaa ei käytännössä takaa mitään. Voimassa olevan ratkaisukäytännön mukaisesti maksat itse auton "arvon nousun" eli sen osan osista & työstä joilta osin osa on jo ennen ostoa kulunut/käytetty. Auton oletettu elinikä on max 300tkm, KRIL:n mukaan esim moottori&vaihteisto pääsääntöisesti 200tkm. Jos jotain pitää arvata niin ainakin 80% saat maksaa itse käytännössä viasta kuin viasta ja olet velvollinen viemään sen ensisijaisesti myyjäliikkeen huollettavaksi (tai siis antaa heidän valita huoltopaikka), jolloin itse 100% maksamalla ja valitsemalla paikan itse on ihan mahdollista että koko huolto ei edes maksa tuota sinun arvioitua 80% osuutta...

Homma olisi toki eri jos autossa mittarissa 100tkm, mutta kysyjän budjetilla ei ko. rahalla käytännössä "takuunalaista" autoa tule saamaan (se auton ostohintakin kun on yksi kriteeri "takuun laajuutta" tulkittaessa).

Itse ostaisin dieselin jos katsoo 300+tkm ajettuja, muuten ottaisin bensan noilla kilsoilla, dieselissä on kuitenkin pääsääntöisesti kalliimmat huollot jne. Ihan nahkoineen laskettu kannattavuusraja kulkee 12tkm paikkeilla vuodessa.

edit: quotet kohdalleen
 
Viimeksi muokattu:
Itse ostin tässä keväällä työkaverilta ylimääräiseksi jääneen 2005 mallisen Renault Grand Scenic:in, 2.0T ( 156 hp ) ja ajettu 110 tkm ( työkaveri ajanut viimeiset viisi vuotta n. 7 tkm vuoteen ) hintaan 4000 €.
Varustelistalta löytyvät normaalit mukavuusvarusteet, eli vakkari ja ilmastointi, sekä plussana etuosastaan avattava lasikatto.

Ei hullumpi laite, vaikka olenkin aina epäillyt ranskalaisia ja pyrkinyt ajamaan "premium" autoilla, mutta tämä puoliksi huumorilla lapin reissua varten ostettu tilaihme on ollut yllättävän hyvä.
Selvisi 3000 km lapin reissusta ilman ongelmia ja kolme ihmistä + hiihtovarusteet mahtuivat hyvin kyytiin jopa ilman suksiboksia.

Tietty tuollaiseen ranskanpullaan voi tulla välillä kaikkea pikku säätöä, mutta pääsasiassa osat ovat halpoja ja helppoja vaihtaa joten ei siinä kenenkään pitäisi konkurssiin mennä.
Vakuutukset ja verot tuohon ovat ylläri halvat, eikä kulutuskaan ole kovin paha ja kulkupuolta löytyy kohtuullisesti.

Eli ilmeisesti näistä hyljeksityistä ranskalaisista voi löytyä hyviäkin yksilöitä, jos varautuu henkiseti ( ja rahallisesti ) siihen että autosta saattaa levitä joku paikka milloin hyvänsä ( tätä sattuu kyllä 99% kaikista autoista ).
Mitään rahaahan näistä ei myydessä saa ja onnellisen ostajan löytäminen saattaa olla työn ja tuskan takana.

Jos helppoutta ja huolettomuutta haluaa, niin suosittelen autoverkkokaupan #uusivuodeksi kampanjaa.
 
Vaihdelaatikko, turbo. Tosin kumpikin voi kestää vielä 100tkm jos laatikkoon on vaihdeltu öljyjä ja turbohan on matalapaineturbo. Niin ja alustan tukivarsia, ym. "kulutusosaa" menee aina välillä.

V70 on yksi parhaimmista koira-autoista; meillä oli sellainen parin berninpaimenkoiran kanssa ja aina löytyi tilaa mökkikamoillekin vaikka mukana 3 aikuista ja 2 lasta istuimissa.

V70:nen on myös sen verran iso ja painava auto, että turbolliset 2.4/2.5T:t luultavasti kuluttavat pitkän päälle vähemmän bensaa - omassa käytössä maantiellä meni noin 8 litraa kun auto täyteeen lastattuna, eikä oma kaasujalka ole kevyemmästä päästä.

Joku jo ehdotti pakuksi rekisteröityä diesel-farkkua - tuollainen on ihan varteenotettava vaihtoehto lapsettomalle koiraperheelle. Yksi tuttu kuskaa kolmea huskyä 3BG Passatilla; tilaa on koirillekin luonnollisesti enemmän kun takapenkit on pois.
 
Jep ja siis diesel farkun saa rekattua pakettiautoksi tosi helposti. Takepenkit vaan irti ja konttorille, maksaa muutaman kympin. Putoaa verot noin puoleen karkeasti.

Ja yhtä helposti sen saa rekattua takaisin henkilöautoksi kun ruuvaa penkit takaisin paikoilleen. Eli mutterit ja penkit kannattaa säästää :)
 
Jep ja siis diesel farkun saa rekattua pakettiautoksi tosi helposti. Takepenkit vaan irti ja konttorille, maksaa muutaman kympin. Putoaa verot noin puoleen karkeasti.

Ja yhtä helposti sen saa rekattua takaisin henkilöautoksi kun ruuvaa penkit takaisin paikoilleen. Eli mutterit ja penkit kannattaa säästää :)
Nykyäänhän joutuu taas hitsailemaan noita kiinnityspisteitä niin ettei se ihan heittämällä mene takaisin henkilöautoksi (tai ettei voi laittaa katsastusten välissä penkkejä paikoilleen) - vai ovatko taas muuttaneet sääntöjä?
 
Kyllähän noita saa. Ilmoitetut kulutukset ei sitten pidä kutiaan melkein missään. Toisissa heittää enemmän, toisissa vähemmän. Mutta autoliikkeestä ostaessa EI OLE TAKUUTA, ellei erikseen mainita/sovita/osteta sellaista. Kyseessä on LAKISÄÄTEINEN VIRHEVASTUU, josta kannattaa lukea lisää vaikka www.kkv.fi.
Lyhyesti voi sanoa, että liikkeestä ostetaan auto ehjänä. Sitten jos siitä hajoaa jotain 6kk sisällä myyjään yhteys. Itse en pikkuasioista kiukuttele (ja sen myös aina ilmoitan kaupanteon yhteydessä), mutta isommat asiat on eri juttu.

Joskus joutuu taistelemaan oikeuksistaan, nimimerkillä Tuusulan Vaunula yritti luistaa lakisääteisestä virhevastuusta 230tkm ajetun auton kohdalla - siitä paukahti moottori, sanoivat "voi voi, se on jo vanha ja paljon ajettu". Ei ole niin yksinkertaista, koska auton huoltohistoria oli hyvä ja ulkoisesti näytti hyvin pidetyltä. 2kk hankinnasta sanoi kone poks. Vuoden tappelu ja Vaunula hyväksyi kaupanpurun, mikä olisi pitänyt heti aluksi kelpuuttaa.

Perseestä tappelu, mut luovuttaa ei kannata.

Itse asiaan: vähällä ajolla diesel käy kalliiksi. Esim 2005 alkaen hyvin yleistä jo DPF ja vanhemmissakin EGR-venttiili, jotka molemmat inhoaa lyhyttä ajoa tai satunnaisuutta. Toisaalta molemmat tykkää matka-ajosta mitä lienee kuitenkin tulisi?

Bensojen huolto pääosin edullisempaa myös, että tää on vähän muna vai kana-tyylinen tilanne. Käy ajamassa vaihtoehtoja ja fiiliksellä...

Itse valitsen autoni fiiliksellä. Tällä hetkellä ties kuinka monesta Alfa ajossa... :)
 
Itsellä on (vielä tämän päivän) 2010 vm Octavia combi, enkä voi suositella matka-ajoon. Rengasmelu on sitä luokkaa että ei sillä mielellään ajele, ja on kokeiltu monia renkaita. Eikä tuo muutenkaan ole parhaimmillaan moottoritienopeuksissa, kaupungissa sitten kyllä hyvä auto.
Ja tilaa on farmarissa kohtuu paljon syvyys suunnassa mutta kapea se on, suosittelen isompaa ja leveämpää autoa jos tarkoitus pitää koiria takana.

Vaihtuu siis hiljaisempaan ja isompaan.
 

Tuo 2,4i manuaalina on aikas ongelmaton tapaus. Ilmämäärä/massa mittari noista on sellainen suht herkästi hajoava vähän kalliimpi osa (kumi tuossa nyt olikaan), mutta todennäköisesti se on jo vaihdettu. Jostainsyystä jotkut noista koneista ovat todella ohuella alaväännöllä, liikkeellelähtö hankalaa, mutta kai siihenkin tottuu. Maantiellä mukavia ja leppoisia ajella, penkit hyviä, voi ajaa pidemmällekin, mutta tuo vaparikone ei ole mikään raketti noin painavassa autossa.

Tuo turbo automaatti taas.. Jos askiin on vaihdettu öljyt n. 100tkm välein ja ja aski toimii siististi, niin sen puolesta se pitäisi olla ok (siinä määrin kuin mikään käytetty). Turbon kunnosta kertoo paljon kun ottaa ahtoputken irti, se ei saa uida öljyssä, vähän öljyä siellä tuppaa olemaan aina noilla kilsoilla. Myös itse turbon kunnon tarkistaminen on helppoa, irroittaa ahtoputken turbosta ja kokeilee turbiinisiipeä, pitkittäisvälystä ei saa olla, poikittaisvälystä n.0,5mm, eikä poikittasvälys saa muuttua kun turbiinisiipeä pyöräyttää (eli ettei ole soikea). Tulee myös pyörähtää vaivattomsti, ei mitään tahmaamisia.

Tuon vaihteiston ongelma on se että virallisessa huolto-ohjelmassa siihen ei vaihdeta öljyjä, ja sitä se ei suomalaislla ajomäärillä kestä.

Maantiellä noiden kummankin kulutus on asiallinen, ison bensakoneisen auton kulutus, mutta kylillä pyöritellessä soppa maistuu, vuosituhannen alussa ei bensankulutus noissa isommissa autoissa ollut oikein huomion kohteena.

Alustan niveliä joutunee jotain vaihtamaan noilla kilsoilla, mutta yleisesti ne eivät ole erityisen heikkoja volvoissa.
 
Jep ja siis diesel farkun saa rekattua pakettiautoksi tosi helposti. Takepenkit vaan irti ja konttorille, maksaa muutaman kympin. Putoaa verot noin puoleen karkeasti.

Ja yhtä helposti sen saa rekattua takaisin henkilöautoksi kun ruuvaa penkit takaisin paikoilleen. Eli mutterit ja penkit kannattaa säästää :)

Itsellä tippui käyttövoimavero yli 500 eurosta 64 euroon. Riippuu katsastuspaikasta antavatko jättää nuo penkkien kiinnitykset, virallisen ohjeen mukaan niiden päälle pitäisi hitsata palaset ettei niitä voi ilman rälläkkää sieltä laittaa takaisin käyttöön. Itse kuitenkin sain ihan vaan irrottamalla ne kaikki leimalle tuon.
 
Itsellä tippui käyttövoimavero yli 500 eurosta 64 euroon. Riippuu katsastuspaikasta antavatko jättää nuo penkkien kiinnitykset, virallisen ohjeen mukaan niiden päälle pitäisi hitsata palaset ettei niitä voi ilman rälläkkää sieltä laittaa takaisin käyttöön. Itse kuitenkin sain ihan vaan irrottamalla ne kaikki leimalle tuon.

itse aikoinaan katsastutin pakuksi niin irroitin pelkästään selkänojat, se riippuu katsastusmiehestä ja varmaan omasta naamasta että miten paljon pitää niitä poistaa :P
 
Jätä testiksi vaikka tuo vakionopeudensäädin pois varusteista ja koita hakea, ei sillä vakkarilla niin paljoa tee vaikka mukava se joskus onkin. Tietyllä tapaa vaarallinenkin varuste, tottumiskysymys. Nopeusrajoitukset Suomen teillä vaihtuu niin taajaan että en laittaisi tiukaksi kriteeriksi tuota varustetta.

Volkswagen Passat Variant 2.0 Trendline Farmari 2005 - Vaihtoauto - Nettiauto kaverilla on tällainen Passat, taisi olla 1.8 turbo koneella, ajettu reilu 400.000km ja toimii "kuin kello" ja meni viimeksikin läpi suoraan katsastuksesta ilman vikoja.

Suomi-auto, Täydellinen huoltokirja, Viimeisin huolto tehty 244 tkm 02 /2017, Peruutuskamera, Pioneer- radio/USB/Bluetooth-soitin, Bluetooth Handsfree, Täysautomaattinen ilmastointi, Aluvanteet kesä-ja talvirenkaissa, Kahdet-renkaat, Vakionopeudensäädin

Ja kun firma myy niin tuohon tulee jonkinsortin 6kk takuu myös. Kaverin 400tkm ajettu Passat on 1.8i Turbo, tuo nettiauton vekotin on 2.0 vapaastihengittävä eli yksi hajoava osa vähemmän.
Jos auto tulee pääasiassa maantie- ja motariajoon, vakionopeudensäädin olisi minulle yksi tärkeimmistä varusteista. Ilmastointi toki varmaan tärkein.

Huomaa, että yrityksen ei tarvitse myöntää mitään takuuta, se on aina vapaaehtoinen. Jopa uudessa autossa. Virhevastuu on eri asia, vaikka se voi äkkiä ajatellen samalta tuntua. Jos tulee ongelmia, harvemmin taitaa enää tuntua samalta asialta, kuin takuu.
 
Volvosta menisin täysin takuuseen ellei mikään paska yksilö ylihintaan. Syö bensaa ja varmasti kulkee vielä pitkään vaikka kilsoja mittarissa. Ei pellit lopu kesken ja muutenkin mukavia maantie laivoja. Ei voi kuon suositella v70(koira käyttöön paras)/s60, tietenkin volvon omalla koneella. Vag konsernin autot jättäisin suosiolla ostamatta.

t. mersu mies
 
Vanhat V70. Mukavuus, koko ja muutkin asiat hyvin kohdillaan, kohtuulliseen hintaan. Varsinkin dieseleissä ei tarvitse kilometrejä säikähtää.
 
itse aikoinaan katsastutin pakuksi niin irroitin pelkästään selkänojat, se riippuu katsastusmiehestä ja varmaan omasta naamasta että miten paljon pitää niitä poistaa :p
Nuo pakuksimuuttamisen säännöt on vähän muuttuneet tässä lähiaikoina. Joskus aikaisemmin riitti kun reikänauhalla niittasi selkänojan ala-asentoon, nykyään takapenkki pitää poistaa kokonaan.

Sinänsä niiden kiinnikkeiden "deaktivoiminen" ei ole suuri ongelma, mutta esim joissain autoissa on takapenkin selkänojiin intergoiru jotain turvatyynyjä tms turvavarusteita, joiden irroittaminen saa varoitusvalot vilkkumaan. Niiden turvavarusteiden valvontapiirien hämääminen on oma projektinsa.
 
En ole edes tosissani koskaan harkinnut autoa koska en yksinkertaisesti tarvitse autoa.
Työmatkani on 7km mikä menee polkupyörällä tai kävellen helposti ja jos jostain syystä olisin liikuntarajoitteisempi niin paikallisbussitkin kulkisi.
 
En ole edes tosissani koskaan harkinnut autoa koska en yksinkertaisesti tarvitse autoa.
Työmatkani on 7km mikä menee polkupyörällä tai kävellen helposti ja jos jostain syystä olisin liikuntarajoitteisempi niin paikallisbussitkin kulkisi.

Kiva tietää. Vähän kuin menisi tietotekniikkafoorumille kertomaan ettei ole koskaan käyttänyt tietokonetta, eikä aio, koska tietokoneet on perseestä.

AP:lle suosittelisin samaa mitä joku tuossa ylempänä, ottakaa auto vuodeksi liisiin aluksi. Uusi auto vuodeksi - #uusivuodeksi | Autoverkkokauppa.fi
 
Kiva tietää. Vähän kuin menisi tietotekniikkafoorumille kertomaan ettei ole koskaan käyttänyt tietokonetta, eikä aio, koska tietokoneet on perseestä.

AP:lle suosittelisin samaa mitä joku tuossa ylempänä, ottakaa auto vuodeksi liisiin aluksi. Uusi auto vuodeksi - #uusivuodeksi | Autoverkkokauppa.fi

Niin siis ei ollut mitenkään negatiivisesti tarkoitus sanoa tuota ja tuo tuli vain mieleen otsikosta jossa lukee "Auton hankkiminen - onko järkeä".
 
@Chekkit @zepi

Tuota #uusivuodeksi -kampanjaa olen jo miettinyt, mutta en usko että se meille soveltuu.

AUTON PALAUTUS SOPIMUKSEN PÄÄTYTTYÄ
Auto on palautettava Autoverkkokauppa.fi’lle lyhyt käyttöaika huomioon ottaen normaalissa hyvässä kunnossa ja ilman ulkoisia vaurioita ja mukana tulee olla autoon kuuluvat varusteet, avaimet ja renkaat.

Normaalissa hyvässä kunnossa :vihellys:
Noiden koiranperkeleiden kanssa en uskaltaisi mennä takuuseen takakontin / penkkien kunnosta, joutuu vielä ostamaan koko auton.
 
@Chekkit @zepi

Tuota #uusivuodeksi -kampanjaa olen jo miettinyt, mutta en usko että se meille soveltuu.
Noiden koiranperkeleiden kanssa en uskaltaisi mennä takuuseen takakontin / penkkien kunnosta, joutuu vielä ostamaan koko auton.

No koiraa en omista, mutta eikös ne kulje semmosissa häkeissä takapaksissa? Siihen alle matto niin en nää ongelmaa. Valaise asiaa tietämättömälle!
 
Ja autoahan ei sisältä voi imuroida/pestä?
Saahan ne karvat jollain teipillä otettua pois. Eli ei pitäisi olla ongelma. Mutta jos on hampaanjälkiä jossain tai kynnenjälkiä, niin sitten tulee ongelmaa, tai jotain naarmua jossain.

Myös hajua voi jäädä, mutta pesemällä luultavasti lähtee pois enimmät.
 
No koiraa en omista, mutta eikös ne kulje semmosissa häkeissä takapaksissa? Siihen alle matto niin en nää ongelmaa. Valaise asiaa tietämättömälle!

Häkki, tai sitten takakontissa on kalterit. Jos on häkki, joka on vuorattu muovilla ja koira hengittää snorkkelin kautta, pysyy auto siistinä. Muuten mahdollinen oksennus / kurat / karvat leviävät häkistä takakonttiin ja verhoiluun, mikä on kuitenkin yleensä siivottavissa. Häkki vain on perkeleen raskas ja sitä joutuu aina venkslaamaan edestakaisin, jos autossa tarvitsee kuljettaa jotain muuta. Häkit ovat mitoiltaan myös todella isoja, joten pitäisi olla juuri V70 / Caddy että saa takakonttiin häkin mihin mahtuu kaksi isohkoa koiraa. Jos koirat ovat takakontissa ilman häkkiä on se takakontti kyllä aivan paskana vuoden päästä.

Ideaali olisi auto mitä ei tarvitsisi välittää. Näiden koirien kanssa on tapahtunut kaikki mahdollinen ja mahdoton.
 
No koiraa en omista, mutta eikös ne kulje semmosissa häkeissä takapaksissa? Siihen alle matto niin en nää ongelmaa. Valaise asiaa tietämättömälle!
Ei ne normaalisti kulje, ainakaan isommat koirat. Joillain harvoilla.

Muistan kun sukulaismies osti ensimmäisen ML-mersun niin autoon jätetty irlannin susikoira söi siitä apukuskin penkin. Tai semmosen irkun mentävän reiän siihen.

Melko kalliita nuo mersun nahkapenkit... :D
 
Harva auto on niin pieni ulkoa, mutta iso sisältä kuin yaris. Saa vähän ajettua ja kaksin jos matkaa on tavaratilaakin lähes farmarin veroisesti. Joskus olen ihmetellyt miksi ihmiset haluavat yli 350k ajetuja autoja ? Tuntuu kuin aikapommilla ajaisi.

Toyota Yaris 1,3 VVT-i Linea Terra 5ov Viistoperä 2005 - Vaihtoauto

Toki pikkuauto sopisi kahdelle ihmisille ja koirille jos saisi kalterit etupenkkien ja takapenkkien väliin ja tasaisen "takakontin".
 
Toki pikkuauto sopisi kahdelle ihmisille ja koirille jos saisi kalterit etupenkkien ja takapenkkien väliin ja tasaisen "takakontin".
Veljellä oli aikoinaan vm. 1999 yaris ja siitä sai takapenkin kaadettua tasaiseksi. Ja "kaltereiksi" ehkä kävisi tavaraverkko tai vastaava. Häkkiä ei kyllä välttämättä saa mahdutettua.
 
jos on niinkin paljon kuin 4000e laittaa autoon, niin kannattaa ottaa kerralla V70 Volvo tai E-sarjan mannelavetti. Enpä ole koskaan kuullut kenenkään sanovan pahaa sanaa niistä autoista.

me köyhät työ-ukot ajellaan sitten 500e:n pappacorolloilla.

Oisko mitään vastaavaa kun V70 tai E-mersu mut taloudellisempaa? Olis pari dogea mitä olis hyvä kärrätä jollain V70:llä yms roudaamista olis tiedossa mut ei kyl noilla kulutuksilla. Itellä budjetti olis about 5000.
 
Täällä v70 250hp automaattilaatikolla, 00/01 400tkm ajettu, kolmeen vuoteen tehdyt remontit:
-öljyn vaihto x3
-sytytystulpat
- Puolan vaihto x2

Varma peli on ollut, ja tilaakin on riittänyt hyvin 2 aikuiselle, kahdelle turvaistuimelle, koiralle sekä viikon matkatavaroille+matkarattaille. Kulutus vaimon työajossa asettunut 9.1l/100km tasolle, maantieajoa 99% kilometreistä, 90km pv.

Ainut valittamisen aihe autossa on takapenkin tilanvähyys turvaistuimien kanssa, juuri ja juuri mahtuu isompi lapsi istuimeen kuljettajanpenkin taakse jos kuskina minä (~190cm)
 
Kuten jo tuolla aiemmin mainitsin, niin sama volvo v70 kaasuversiona on edullisempi käyttää ja haet vielä itse Ruotsista, niin menee budjettiinkin nippa nappa.

Toi vois olla yks vaihtoehto.

Tai sitten, tää voi olla tyhmä kysymys kun mitään en autoista tiedä mutta voiko ostaa jonkun V70:n, ottaa siitä takapenkit pois ja rekisteröidä pakuksi ja sit ainakin se joku maksu (käyttövoimavero tms) vähenis?
 
jos on niinkin paljon kuin 4000e laittaa autoon, niin kannattaa ottaa kerralla V70 Volvo tai E-sarjan mannelavetti. Enpä ole koskaan kuullut kenenkään sanovan pahaa sanaa niistä autoista.

me köyhät työ-ukot ajellaan sitten 500e:n pappacorolloilla.
Juu 4ke autoon ja toiset 4ke sen remppaamiseen tuossa ikäluokassa. Voihan sitä ilmankin vikoja päästä mutta taitaa kertoimet olla pahasti vastaan. Nimimerkillä mersun omistaja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 535
Viestejä
4 539 550
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom