Auton esilämmitys

Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 576
Itse lämmitän pääasiassa mukavuuden takia. On aikamoisen perverssi kokemus mennä jossakin kymmenen asteen pakkasessa jääkylmään autoon, kun ensin on raapinut jäiset ikkunat siihen kuntoon, että niistä näkee ulos. Näin vanh... kokeneempana jättää tuon mielellään väliin.

Webasto on talvisin käytännössä aina päällä, kun auto on seissyt paria kolmea tuntia pidempään ennen lähtöä. Pari kertaa talvessa pitää muistaa pitää ylläpitolaturia yön yli ettei akku mene tyhjäksi.
 
Käytännössä esilämmitys säästää itselläni ainakin vähintään 5 min tyhjäkäynnin ajan, sillä muuten on ikkunat sen verran pidempään umpijäässä. Ja umpijäässä olevien ikkunoiden skrapaus on aikaavievää hommaa.
 
Moottorin takia itse yleensä olen lämmittänyt. Ite kyllä kestää hyvin paitsi jos pitempää matkaa meinaa tehdä ja haluaa heti t-paidassa lähteä ajelemaan.
 
Edellistä dieseliä lämmitin ahkerasti. Jo nollaa lähestyessä moottorin äänestä kuuli kylmyyden ja vesi ja sisätilat lämpenivät tuskaisen hitaasti. Pelkkä moottorin esilämmitys toi siinä mielessä mukavuutta selvästi lisää. Ja sisätilalämppärin ansiosta ei tarvinnut raaputtaa ikkunoita. Käyntiin tuo lähti kovillakin pakkasilla helposti, vaikka hehkuissa oli vajausta, mutta ääni oli aika karu. 1kW PTC-vastuksen ansiosta sentään tuulilasille sai lämmintä aika nopeasti.

Nykyisessä autossa käytän Webastoa jo nyt reippaasti, vaikka ensimmäinen talvi on vasta tulossa. Mukavaa, kun kaukosäätimellä saa lämmityksen päälle ja pihassa on odottamassa oikeasti lämpöiset sisätilat ja moottori. Alle viiden asteen keleillä Webasto myös käynnistyy automaattisesti ajaessa, jos moottori on kylmä. Ilman Webastoa olisi hyytävää menoa talvella, kun se pois päältä tämä lämpenee vielä edellistä autoa hitaammin. TDI-koneissa on näköjään vuosien myötä kylmäkulutusta saatu alas, mutta hukkalämpöä ei ole nimeksikään.
 
Moottoria lämmitän, sisätilojen lämmitys tulee sivussa. Kuulee dieselin äänestä kyllä, jos jäänyt lämmittämättä.
 
Mitenkä ahkerasti esilämmitätte autojanne?
Polttista lämmitin aina jos oli epäilys, että aamulla vois olla alle nollan lämpötilaa ja lasit jäässä.
Nyt sähköauton myötä ”ilmastointi lähtöaikaan” aina päällä, lämmittää tai jäähdyttää tarpeen mukaan. Sunnuntai-iltana laittaa koko viikon lähtöajat autolle niin ei tarvii muistaa joka päivä. Johdon kiinnitys pari kertaa viikossa.
 
Lämmitän käytännössä tyhjäkäynnillä. Herätessä kun on vaatteet vetänyt niskaan niin auto käyntiin ja sulamaan. Siinä sitten hiukset jiiriin ja jugurtti naamaan --> auto onkin jo lämmin kun lähdetään töihin ajelemaan
 
Entisen polttiksen kanssa oli käytännössä aina ennen lähtöä sätileily- ja sisätilan lämmitin päällä. Nykyinen plugari lämmittää vain sisätilat (ajastimella tai etäohjauksella), mutta onneksi suurin osa paikallisajoista menee kuitenkin sähköllä, että ei niitä kylmäkäynnistyksiä oikein tule. Silti harmi ettei ole moottorilämmitintä eikä -lämmitystä käytössä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 630
Viestejä
4 537 363
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom