Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eihän tuo "invertoitu" PWM oikein vaikuta tuossa käsittääkseni kuin siihen että säätö toimii toisin päin eli esim 90% PWM on sama kuin 10% "invertoitu" PWM. Ja tuolla DavDaddy -githubisivulla näytti koodista katsomalla että säätöalue on 5%-95% ja jos oikein koodia tulkkasin niin tuo on tosiaan "nurin päin" eli prosenttiluku on pulssin alhaallaoloaika.@Nasty76 , jep. Tuossa videolla kuitenkin toimiva ohjaus vastaavalle laturille ja ohjaussignaali "Inverted". Videon kaverilla ei edes tuo laturin lähettämä pwm signaalijohto ole kytkettynä. Kyllä minä pojat uskon, että tämä laturi alkaa toimia, kunhan tuo saadaan niin, että PWM-lähtötaso on akkujännite ja pulssin huippu 0.
Puolikas h- silta. Ja koska pwm niin pitää olla dead zone tilan vaihdossa, muuten sillan puilikkaat vaan lämmittää toisiaan@ississ , joo, eli tuo akkujännite tulee sieltä laturilta, eikä kortilta. Kun otan kortin pois, saa tosiaan laturin ohjausnavasta mitattua puhtaan akkujännitteen. Kun kortti on paikallaan (oli kortilla virrat tai ei) tuo 7,5 volttia löytyy. Arduino lisäpiiri nostaa aina huiput kyllä akkujännitteeseen, mutta ei muuta tuota pohjaa.
Eli siis PWM-ohjauksessa huippu on oikein, mutta pohja ei, koska laturin nastassa on koko ajan vähintään 7,5 voltin pohjajännite.
Autossa on nolla on 0 V ja huippu on 12 V - 14 V.
EDIT: Onko tässä nyt paikallaan P- vai N-kanavainen fettimoduuli? P-kanavaisia ei näytä olevan olemassa ollenkaan. Tuo N-kanavainen kävi muistaakseni vain maan ohjaukseen ilman lisärakenteluja... Eli pitäisikö tässä käyttää H-siltaa "puolittain"?
@ississ, eli toinen sillan puolikas täytyy tehdä jollakin tavalla toimimattomaksi. Mikä moduuli kävisi tämän laturin ohjaukseen?
@ississ , tuota voisi ehkä vielä yrittää. Jos vaan pari konkkaa lisäksi tarvitaan, niin ei hirvee homma olisi. Konkkia löytyisi monenlaisia.
BTW, tuohon yo. videoon viitaten, ei näköjään turhan tarkka näytä olevan tuo laturin säädin PWM:n taajuudesta. Videon kaverilla taajuus 100 Hz ja aluksi ihmettelinkin, miksi työsuhteet ovat kovin erilaisia kuin tuossa yo. tietolomakkeessa.
@ississ , joo. Ei tuo IRF520-moduuli kävisi tähän hommaan?
VDD Logic supply
HIN Logic input for high side gate driver output (HO), in phase
SD Logic input for shutdown
LIN Logic input for low side gate driver output (LO), in phase
VSS Logic ground
VB High side floating supply
HO High side gate drive output
VS High side floating supply return
VCC Low side supply
LO Low side gate drive output
COM Low side return
@ississ, en minä osaa noin selkeitä kytkentäkaavioita piirtää... Ei pahemmin ole kuvataiteellista kyvykyyttä, musapuolelle niinkin, mutta ehkäpä niistä silti saa selvää, kun seuraa mihin johdot menee...
No tuo oli pelkkää offia, mutta itse kytkennästä, kiitti taas huomautuksesta, arvelinkin, ettei se kerralla onnistu. Mikö funktio on VB-VS -konkalla? Diodin tehtävä puolestaan on yleensä estää sähkövirran pääsy toiseen suuntaan... Ja ilmeisesti VB ja VCC tulisi myös yhdistää.
@ississ , tiesin kyllä, että nuo piirrokset on datasheetiltä. Katsoin itsekin sitä datasheetiä!
Joo, samahan nuo kaikki on laittaa tuohon valmiiksi, kun puhutaan pahimmillaan muutamasta eurosta. En tiedä, minkälainen diodi tuohon pitäisi laittaa, olisiko 1N4007?
Ja kun nyt näin kerran lähdetään tekemään uusi kortti, niin sama rynätä siihen koko muukin hässäkkä, eli jännitteenjako ja shunttivahvistin niin eipähän tule kahta korttia päällekkäin. Jos tämän tekee, ilmeisestki opamp kytkentä sama kuin alun perin, kunhan opampin käyttöjännitealue riittää? Kyseessä olisi virran mittaus siis plussajohdosta.
Onko opampin offset-napoihin pakko liittää mitään? Jokin heitonsäätö käsittääkseni kyseessä (TL081).
EDIT: Miten, kun opampin käyttöjännite onkin 5 voltin sijaan 12 V (ladatessa 14 V), niin vaikuttaako se ulostulevaan jännitteeseen Arduinolle? Käsitykseni mukaan ulostuleva jännite määräytyy vain vastusten suhteella. 80 ampeerin virralla shuntin yli vaikuttaa noin 32 millivoltin jännite, joka kerrotaan vastusten määrittämällä suhteella, esim. 150k/1k=150 kertaa suurempi, eli tässä n. 4,8 volttia.
@ississ , joo. Pitää miettiä, tekeekö kaikki samalla kortille. Ei tosiaan ole välineitä tehdä piirikorttia itse, niin sen vuoksi. Olisihan tuo ihan ok kahdellakin kortilla, mutta siistimpi olisi jos kaikki olisi yhdellä.
BTW semmoinen ongelma tuli, ettei normi THT-vastuksia millään meinaa löytyä 0,1 % tarkkuusluokassa noin suhteella 150:1. Pintaliitoksena löytyy, mutta en usko, että niiden juottaminen perus Wellerin juotosaseman avulla onnistuu... Joutuu ainakin sen toisen puolen toteuttamaan kytkemällä vastukset sarjaan. Mutta en niitäkään tässä oikein löytänyt.
Tuossa esim. Radioduon koko valikoima: Resistiiviset komponentit netistä | Radioduo.fi verkkokauppa
EDIT1: Tuolta löytyisi esim. 360ohm + 47,5k, näillä tulisi kerrointa n. 132, eli 80 ampeerin virralla jännite jäisi n. 4,2 volttiin. Ehkäpä se tuokin riittäisi tarkkuudessa tässä sovelluksessa.
EDIT2: Taidan tehdä niin, että 300k + 2,2k normi vastuslajitelmasta mittaan lähimmäksi osuvat vastukset...
EDIT3: tässä olis kytkentöjä. Löytyykö virheitä (varmaan löytyy ). Tuo IR2110-piiri on vähän kesken, kun en ihan pysynyt kärryillä, mihin kohtaan jumpperi tulisi, jos haluaa varmuudeksi nyt tehdä tuohon valmiudet.
@ississ
- Shunttipiiri
- mittailin yleismittarilla 2x 2,2k ja 2x 300k vastukset niin, että mittari näyttää tasaisesti samaa molemmissa. Mutta eipä mittarilla päästä 0,1 %:n tarkkuuteen. Miten esim. 0,3 %:n virhe (johon laskujeni mukaan ymittarilla pääsee) vaikuttaa virranmittauksen tarkkuuteen? Onko virhe merkittävä (1 A tarkkuuskin riittää mainiosti tässä hommassa)?. Luulisin, ettei niin isoa merkitystä ole. Mutta vaikuttaako tuo vastusten pienoinen eriparisuus sitten epälineaarisuutta mittauksessa?
- Muut mietteet
- Hienoja pintaliitos kolvijuotoksia! Tarviko käyttää juoksutetta tai muita apuvälineitä vai onnistuiko ihan ilman?
- Pitää funtsia, jos tuossa shunttipiirissä pääsee kohtuu tarkkuuteen ilmankin 0,1 %:lle (tai jopa tarkemmallekin) speksattuja vastuksia, niin tulen käyttämään pelkästään THT-komponentteja.
Tuon R6 vasemman pään päättäisin omaan liittimen nastaan yksinään.
Ei se haittaa vaikka niitä laittaa sarjaan tai rinnan, pääasia että saa sopivan kokonaisarvon.
Jos haluaa sen offset- säädön niin sitten pitää piirtää vielä 3 napainen liitin 1, gnd, 5 pinneihin.
Jos ajatuksena on varautua kahteen lähtöön niin sitten Hin ja HO johdotus liittimiin. Ja silloin D1 tilalla voi olla vaan johdin.
Piirrä valmiiksi vastus tai jumpperi myös SD-GND välille ihan varmuuden vuoksi jos sisäinen alasveto ei olekaan tarpeeksi. Joskus on tarvinnut häiriösiedon vuoksi paremman kuin sisäinen.
@ississ , joo tosi vähän on tuo lähtö, kun on tosiaan 60 mV / 150 A shuntti, niin näin se menee. Todella hyvin toimii noilla pintaliitos-0,1 % vastuksilla, alapäässä virhe oli ennen kertoimen säätöäkin vain joitakin kymmeneosa-ampeereja, mikä olisi jo sellaisenaankin riittänyt, mutta samahan se oli kalibroida, kun koodissa muuttaa vain yhtä kerrointa. Toki yläpäässä virhe olisi ollut varmasti jo isompi. Käytännöss sillä ei ole mitään väliä, vaikka heittäisi jossain kohtaa esim. 0,5 ampeeria.
Jos nyt tällein lasku menee, niin tuo olisi ehä +-0,3 prosenttia, eli yhteensä pahimmillaan 0,6 prosenttia. Se tekisi 90 ampeerista 0,54 ampeeria, eli välttäisi. Siis jos näin lasketaan.
Onko offset-säätö siis opampissa, että voi säätää siitä sen ulostulojännitteen? Jos kyseessä tämä, niin ei tarvita. Jos se on nollakohdan säätö, niin ei sekään oikein ole niin tärkeä tässä tapauksessa.
EDIT1: Tässä taas päivitetty kytkentä. Eli tuo SD-napa. Jätetäänkö sekin normitilanteessa siis auki? Ei vastusta ollenkaan?
Miltä kytkentä nyt näyttää:
No niin, taas päivitettyä kaaviota. Tuo piirros ei mukaile sitä, miten komponentit lopulliselle kortille asettuu, koska EasyEDAN PCB-tilassa voi siirrellä niitä. Mutta toki se kannattaa jo sinne päin piirtääkin, niin on ehkä hahmottaa homman paremmin.
Eli käsitykseni mukaan juotosvaiheessa tuosta voi jättää pois ainakin potikan, R7:n ja D1:n. Olenko oikeassa?
@ississ kertoi, että signaalien ei kannattaisi mennä ristikkäin. Niinhän se tietenkin on, mutta haluaisin kaikki saada kuitenkin noihin ruuviterminaaleihin, joihin on sujuva liittää johtoja. Saattaisi olla järkevää miettiä vielä, että mikä menee mihinkin terminaalin pinniin?
@ississ , olisi suunnitelmissa tehdä tuo niin, että GND on koko pohja ja päälypuoli. Vain plussajohtimet kulkee kortilla paikasta toiseen. En osaa sanoa, onko tuolla merkittävää vaikutusta esim. joihinkin häiriöihin tms..
Tarkoitatko P1:llä ja P5:llä noita terminaaleja kokonaisuudessaan niihin nyt liitettyine johtimineen? Tarkoitus olisi yrittää tehdä niin, ettei kolminapaisia terminaaleja tarvittaisi enempää kuin 4 kpl. Niitä tuntuu ainain helpommin olevan saatavilla! Toki voihan tuon tehdä myös tarvittavilta osin, että 3 pinnin terminaalien sijaan 2 pinnin terminaaleja. Niitäkin näkyy olevan saatavilla kohtuu hyvin!
@ississ , tuossa olis apupiirikortista layout, jossa päälly- ja pohja näkyvät päällekkäin. Päällykerros keltaisella. Jos ekspertti näkisi tästä heti parannettavaa, kun ei vielä ole pantu tilausta sisään. Älä kovin paljon ehdota enää muutoksia!
Aikalailla samoilla linjoilla, noiden lisäksi ehkä vielä kiinnitin huomion että kovasti vedot pomppii layerilta toiselle vaikka monet voisi vetää yhdellä puolella koko matkan pienillä muutoksilla. Ei nyt välttämättä vaikuta toimintaan mutta itse olen yleensä yrittänyt pitää yhden vedon yhdellä layerilla jos vaan mahdollista, helpottaa kytkennän seuraamista varsinkin vianetsintää tehdessä kun ei tarvitse vaihtaa levyn puolta koko ajan. Muutenkin olen koittanut saada mahdollisuuksien mukaan kaikki vedot samalle puolelle levyä samaisesta syystä.Silti ehdotan muutaman mitä voisi miettiä:
- miksi R1-P1 johdin kiertää U2 ali ja vaihtaa kerrosta vaikka se voisi kiertää ympäri samalla layerilla ?
- HO eli isovirtainen pwm out menee oparin offset- trimmin poikki -> ei hyvä häiriöiden kannalta. Tämä on just se signaalit ristissä tilanne.
- +12V lähtee P5 ja menee kahden keskimmäisen poikki. Lisäksi jos tuosta linjasta otetaan D1 kautta isompaa virtaa niin se häiritsee U2 syöttöä. Laittaisin tämän linjan oikealta puolelta ylös ja siellä vaakaan. Toinen haara U2 varten koska siellä ei kulje virtaa (ja U2 viereen vielä esim 10...47u lisäkonkka)
- +5V C3 USB2(=varmaan se 100n) linja päättyy. Yläpäästä pitäisi jatkaa, nyt kondensaattorit on varsinaisen linjan sivuhaarassa eikä matkan varrella
- käytä mieluummin IR2110 LIN-LO kuin HIN-HO. Reitittäisin itse molemmat
- En laittaisi johtimia kulkemaan kiinnitysruuvien yli. Ruuvin ja liittimen korkeudesta riippuen voi tulla turhan tiukkaa.
- R5 ja R6 laittaisin vaakaan heti liititmen taakse -> lyhyemmät vedot ja poissa muiden tieltä
- samoin R3 vaakaan U2 - R2 väliin -> lyhyemmät johdot
- R4 pois pwm- reitiltä
- usb1 (= 100nF ?) toiselle puolelle piiriä mahdollisimman lähelle.
Nuo nyt osui ensin silmään... älä tilaa ihan vielä.
Kuinka rajoitettu kortin koko on ? Saattaa olla että vähän pidempi ja matalampi sopisi tähän kätevämmin
Ainakin nopealla vilkaisulla näyttää melko hyvältä. Itse ehkä laittaisin noihin maatasoon tuleviin juotospisteisiin "kevennykset" vai miksi niitä nyt kutsutaankaan, eli että ne pisteet on helpompi juottaa ettei tarvitse isoa maatasoa lämmittää eli sellainen rinkula siihen ympärille. Ja ihan kuin osa maatasoon kytketyistä asioista ei olisi (ainakaan tuolla puolella levyä) yhteydessä mihinkään, esimerkiksi R4 alapää tai alue C1 ja USB1 nurkilla mutta jos toinen puoli on maatasoa niin yhdistyväthän ne siellä. Itse ehkä olisin muutamia komponentteja sijoitellut hieman toisin (esim R2, R5 ja R6 hieman eri tavalla niin olisi vielä lyhyemmät vedot jne) mutta noilla nyt ei juuri ole merkitystä.No nii, tässä uusin versio tuosta PCB:stä. Onko nyt ok?
Jep, juuri tuollaisia tarkoitan. Helpottaa aika pirusti juottamista kun kaikki juottimen lämpö ei mene suoraan maatasoon ja saa sen juotospisteen itsessään helpommin kuumaksi.@Hyrava , kiits kommentista!
Nuo "missä ei ole yhteydessä mihinkään" ovat kuin ovatkin maahan (eli ylä- ja alapinta ovat kokonaan maatasoa) yhteydessä. Tarkoittanet lontooksi ns. solder spokeja? solder pcb spoke - Google-haku