• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Autoilijoita koskevat lakiuudistukset ja -esitykset

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 875
En äkkiseltään tällaisia asioita koskevaa ketjua löytänyt ja olisi kyllä omasta mielestäni tarpeen. Ylinopeusrajaa on laskettu, rikesakkoja koroteltu, berner ehdotellut ja nyt rikesakkoja ollaan muuttamassa hallinnollisiksi virhemaksuiksi, jotta esim kameratolppasakko jatkossa lankeaa ajoneuvon omistajalle ellei omistaja voi toisin todistaa (esim kuljettaja ajanut aurinkolippa kasvojen edessä eikä tunnusta ajaneensa autoa).

Samalla ylinopeuden rangaistusraja laskee 5km/h yms.

Uudet liikennevirhemaksut julki: Jo 5 km/h-ylinopeudesta 70 €, korttelirallista 100 €, punaisia päin kävelemisestä 20 €...
 
Ylinopeus (kameravalvonta)

Muuten otsikko on validi, sikäli että kaikenlaista muutakin on tekeillä, kun pelkästään sakotus ja aiheelle ei ennen ollut threadia:tup:

Ai niin, en nyt jaksa etsiä linkkejä, mitähän tässä ulkoa tulee mieleen..

-Ajoneuvokohtaiset nopeuslätkät poistuu, siis 80kmh rajoitetulla pakulla saa ajaa sataa.

-Pikkareiden päälle saa jatkossa laittaa jenkkityyppisen campperin.

-katsastukset muuttuu, siis katsastusväli harvenee (no katsastus ketku on)

Ja ynnä muuta, oli jossain pidempikin lista mutta nyt en löydä.
 
Viimeksi muokattu:
Ehtiköhän noi ehdotetut maksut edes voimaan, ennenkuin nykyinen hallitus päättää ensin nostaa maksuja 50% ja sen jälkeen vielä tuplata ne. "Liikenneturvallisuuteen" vedoten tietenkin, ei valtionbudjetin vajeeseen vedoten.
 
Ehdotetun tieliikenneuudistuksen 10 merkittävintä muutosta
1. Perinteinen rikesakko poistuisi käytöstä. Sen korvaisi liikennevirhemaksu, jonka suuruus olisi 20–400 euroa.

2. Talvirengasmääräyksiä uudistettaisiin paremmin vastaamaan Suomen vaihtuvia keliolosuhteita. Uuden lain mukaan talvirenkaita olisi käytettävä ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttäisi marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana.

3. Pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisista nopeusrajoituksista luovuttaisiin. Nykyisin rajoitus on ajoneuvotyypistä riippuen 80–100 kilometriä tunnissa.

4. Alle 750-kiloisen, keskiakselisen perävaunun suurin sallittu vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa, mikäli vaunu on varustettu kaapelilla, joka estää vaunun irtoamisen tai kytkee vaunun jarrut irtoamistilanteessa.

5. Liikennemerkkien määrä lisääntyisi. Uusia liikennemerkkejä olisi muun muassa vähimmäisnopeus sekä nastarengaskielto. Myös sähköautojen latauspisteet saisivat omat liikennemerkkinsä.

6. Tienkäyttäjäksi määriteltäisiin ajoneuvoa myös muualta kuin auton sisältä ohjaava henkilö. Monissa uusissa autoissa auto on mahdollista esimerkiksi pysäköidä ajoneuvon ulkopuolelta.

7. Pyöräilijät saisivat ajaa yksisuuntaisella kadulla muuta liikennettä vastaan, jos se on sallittu liikennemerkillä. Jalkakäytävän tai pyörätien ylittävän ajoneuvon olisi väistettävä jalankulkijaa, pyöräilijää sekä jalkakäytävän tai pyörätien takana olevan ajoradan liikennettä. Tällä hetkellä väistämisvelvollisuus on vain jalankulkijaa kohtaan, ellei liikennemerkillä muuta osoiteta.

8. Pysäköinti sallittaisiin myös tien vasemmalle puolelle, mikäli se ei aiheuta haittaa tai vaaraa muille tienkäyttäjille.

9. Taksinkuljettajalle ja katsastajalle tulisi turvavyön käyttöpakko. Myös traktorin kuljettajille säädettäisiin velvoite käyttää turvavyötä, jos sellainen olisi traktoriin asennettu. Katsastajan tulisi käyttää myös suojakypärää moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuljettaessaan. Myös invalidimoottoripyörän ja invalidimopon kuljettaja olisivat jatkossa velvollisia käyttämään kypärää

10. Kameravalvonnassa havaitun rikkomuksen maksu määrättäisiin ajoneuvon omistajalle, ellei tämä pysty osoittamaan jonkun toisen kuljettaneen autoa. Kameroilla voitaisiin valvoa myös punaista päin ajamista tai suojatiesääntöjen noudattamista.

***************************************

Tuossahan sitä listaa olikin. Ei ihan se mitä hain mutta sinne suuntaan..

Peräkärryn kanssa satasta, kesärenkaat sallittu myös talvella – nämä 10 asiaa muuttuisivat Suomen liikenteessä
 
Vai että satasta peräkärryn kanssa... Nyt jo kattoo tota "muulirahatareiden" meinikiä, niin ei tarvitsisi nopeuksia nostaa yhtään. Ja vähintäänkin joka toisessa peräkärryssä on jotain pielessä. Tollasella pikkumuulilla kun perus tee-se-itse henkilö käy hakemassa vähän pihakiviä tms. painavaa niin ei siinä paljoa katella riittääkö kantavuudet kärryssä. Se tonnin painonen kivilava heilahtaa nätisti kyytiin siellä rautakaupassa ja sitten iloisesti motarilla satasta perse maata viistäen hinataan se lava kotiin. :facepalm:
 
Eipä noihin kärryihin paljoa ole poliisit nytkään puuttunut, pari kertaa vetäny vakkari päällä lahden motarilla 100km/h kärry perässä ja poliisi tullut ohituskaistaa ohi heiluttanut vain sormea ja jatkanut matkaa.

Tuo katsastusvälin harveneminen on hyvä juttu, itse olen ainakin sellainen autoilija että jos joku kolisee tai pitää ylimääräistä ääntä niin se korjataan välittömästi.

Vielä kun ne sais läpi sen että punasia päin saisi kääntyä oikealle.
 
Mun mielestä noi jarruttomat alle 750km kärryt joita ei tarvitse katsastaa saiskin pysyä siellä 80km/h rajoituksen alla tai tiputtaa vaikka vielä alemmas... Sensijaan jarrulliset ja vuosittain katsastettavat kärryt voisi nostaa ihan hyvin sinne 100-120km/h mitä autollakin saa ajaa.
 
Muutoksia määräaikaiskatsastuksiin vuonna 2018 - Tiedote - Liikenne- ja viestintäministeriö
Uutta katsastus lakia pukkaa, ensinmäinen katsastus 4v iässä ja 10v asti vain joka toinen vuosi katsastus.
Toi on kyllä harrasteautoilijoille paha, koska leimalle menohan "aikaistuu" aina hiljalleen jos ei absoluuttisesti vikana päivänä vie ja sitten joutuu joko yhtenä kesänä keväällä ja syksyllä leimaamaan tai antaa leiman umpeutua ja seisottaa autoa ja viedä sit katsastukseen, jotta saa siirrettyä takarajaa taaemmaksi.
 
Muutoksia määräaikaiskatsastuksiin vuonna 2018 - Tiedote - Liikenne- ja viestintäministeriö
Uutta katsastus lakia pukkaa, ensinmäinen katsastus 4v iässä ja 10v asti vain joka toinen vuosi katsastus.
Tuo on omasta mielestä erittäin järkevä juttu. Katsastusaika siis muuttuisi sen mukaan, milloin on viimeksi käynyt katsastamassa. Ja jos auto on ollut katsastamatta, niin ei haittaa milloin sinne katsastukseen sitten menee. Nythän pisimmillään on saanut 12kk + 4kk, eli 16 kuukauden leiman.
Katsastusvälien lisäksi muuttuu myös katsastuspäivän määräytyminen. Nykyisin viimeinen katsastuspäivä määräytyy käyttöönottopäivän mukaan. Uuden asetuksen mukaan määräävää on ensikatsastuksen jälkeen se, milloin ajoneuvo on katsastettu edellisen kerran.
 
Toi on kyllä harrasteautoilijoille paha, koska leimalle menohan "aikaistuu" aina hiljalleen jos ei absoluuttisesti vikana päivänä vie ja sitten joutuu joko yhtenä kesänä keväällä ja syksyllä leimaamaan tai antaa leiman umpeutua ja seisottaa autoa ja viedä sit katsastukseen, jotta saa siirrettyä takarajaa taaemmaksi.
Tai sitten auto on pitänyt muutenkin katsastaa keskellä talvea? Uudessa systeemissä saa itse päättää käykö katsastamassa kesällä vai talvella. Jos siis aikaistaa tai myöhäistyttää kaksastusta.
 
Tai sitten auton on pitänyt muutenkin katsastaa keskellä talvea? Uudessa systeemissä saa itse päättää käykö katsastamassa kesällä vai talvella. Jos siis aikaistaa tai myöhäistyttää kaksastusta.
Joo, mutta sanotaan näin, että käyt vaikka aina 1kk ennen seuraavaa katsastusta ajoissa konttorilla, koska ajan saaminen viimeisille hetkille on stressaavaa. Noh n. määrän vuosia jälkeen ootkin siinä tilanteessa, että takaraja on talvella.. Sit joudut sitä edeltävänä kesänä leimata vielä syksyllä, ettei tartte seuraavan vuoden maaliskuussa miettiä katsastusta autolla, jolle ei oo edes talvirenkaita..
 
Joo, mutta sanotaan näin, että käyt vaikka aina 1kk ennen seuraavaa katsastusta ajoissa konttorilla, koska ajan saaminen viimeisille hetkille on stressaavaa. Noh n. määrän vuosia jälkeen ootkin siinä tilanteessa, että takaraja on talvella.. Sit joudut sitä edeltävänä kesänä leimata vielä syksyllä, ettei tartte seuraavan vuoden maaliskuussa miettiä katsastusta autolla, jolle ei oo edes talvirenkaita..
Tuohon ongelmaan auttaisi että saisi 365 päivää leimaa ja vaikka +7 päivää siihen päälle. Tai sitten vähän enemmän eli yksi vuosi ja yksi kuukausi.

On tuossa tosiaan "buki" koska katsastus toki aikaistuu noin 1kk tai viikko joka vuosi kuten huomasit? Aina ei välttämättä saa katsastusaikaa juuri halutulle päivälle ja hups auto onkin ajokiellossa? Leimaa siis saisikin vain 11 kuukautta vanhan 12 kuukauden sijasta.

Nythän aikahaitari on 4 kk, eli leima voisi olla vaikka 14 kuukautta, niin ehtisi hyvin katsataa?

Auton saa kyllä katsastaa kesärenkailla talvella, mutta tuossa taas ei ole turvallisuuden kannalta mitään järkeä. Eli vähän olisi viilattavaa tuossa jutussa.
 
Tuohon ongelmaan auttaisi että saisi 365 päivää leimaa ja vaikka +7 päivää siihen päälle. Tai sitten vähän enemmän eli yksi vuosi ja yksi kuukausi.

On tuossa tosiaan "buki" koska katsastus toki aikaistuu noin 1kk tai viikko joka vuosi kuten huomasit? Aina ei välttämättä saa katsastusaikaa juuri halutulle päivälle ja hups auto onkin ajokiellossa? Leimaa siis saisikin vain 11 kuukautta vanhan 12 kuukauden sijasta.

Nythän aikahaitari on 4 kk, eli leima voisi olla vaikka 14 kuukautta, niin ehtisi hyvin katsataa?

Auton saa kyllä katsastaa kesärenkailla talvella, mutta tuossa taas ei ole turvallisuuden kannalta mitään järkeä. Eli vähän olisi viilattavaa tuossa jutussa.
Jeps, Toki ei koske valtaosaa autoilijoista, eikä kansanedustajat varmaan tiedäkään, että jollain saattaa olla auto ainoastaan kesäkäytössä
 
Mut sit näkee näitä eilispäivän Penoja, joilla on omavalmistekärryjä, mitkä ovat aivan helvetin vaarallisia.

Nämä rakentelut pitäisi saada oikeasti kuriin ja rangaistukset vaarallisesta kärrystä, lastista tai ylinopeudesta todella koviksi. Kerrankin yksi kaahari sai nenäni edessä vanerista/lastulevystä rakennetun kärrynsä hajoamaan miljoonan palasiksi ja hyvällä onnella (ja nopeilla väistöliikkeillä) vältin etteivät puunkappaleet osuneet omaan autooni.

Miten hitossa ihmiset voivatkaan olla niin vajakkeja etteivät tajua ettei sellaisella viritelmällä pysty ajamaan satasta? Pitäisihän jokaisen olla kokeillut miltä tuntuu kun auton sivuikkunasta työntää käden ulos maantienopeuksissa, se ilmanvastus on aika merkittävä. Ja se leikkimökki on paljon suurempi pinta-alaltaan kuin käsi.
 
Eikä pelkästään itse kärry, vaan kun se Rane kuormaa sen kärryn päin persettä, tekee sitä epävakaan keon ja pistää yhden pyykkinarun kiertämään sen ympäri. Sitten tuuli ottaa kiinni ja koko paska on tiellä.
 
Muutoksia määräaikaiskatsastuksiin vuonna 2018 - Tiedote - Liikenne- ja viestintäministeriö
Uutta katsastus lakia pukkaa, ensinmäinen katsastus 4v iässä ja 10v asti vain joka toinen vuosi katsastus.


Jees eli katsastusmaksut kolminkertaistuu.
Milläköhän helvetin perusteella yli 10 vuotiaisiin autoihin se vuosittainen tarvitaan, eikös tuon pitäisi mennä kilometrien eikä iän mukaan..

Katsastus vaikka 30.000km välein olisi hieman järkevämpää....??!

Ainiin jos ruuvataan kilometrejä mittarista...

Niin, rangaistuksena ruuvaamisesta tietenkin rikoksentekoväline eli se auto, takavarikoidaan Valtiolle. Ehkä se hillitsisi hieman.
 
Oikeasti, aika järjetöntä että jos ajat 100.000km vuodessa tai 1000km vuodessa, joudut katsastamaan auton joka vuosi. Nykyiset (ei varmaan kaikki) autot kestää helvetin hyvin ainakin korinsa puolesta. Oma 2002 vm auto on kolhiintunut naarmuuntunut ja maaliakin lähtenyt irti lohkoina sieltä täältä mutta ei ruostu, ilmeisesti jotenkin sinkitty tai muuten ruostesuojattua nuo pellit.

Kanadassa (varmasti) ja USA:ssa (?) ei ole vuosikatsastuksia.. Kanadassa 20 dollarin tarran joutuu ostamaan vuosittain ja jos poliisi pysäyttää ja huomaa että autosi on vaarallinen romukasa, poliisi määrää sitten tien päällä auton korjaukseen ja katsastettavaksi... Järkevä systeemi.

Suomessa homma menee niin että kansalaiset pakotetaan maksamaan turhista asioista joka vitun vuosi, koska verottaja siinä hieroo käsiään. Siitä 70 euron katsastusmaksusta kun ainakin puolet on veroja. ALV+palkat+vuokrat+alv+alv+alv+TYEL+YEL+jne

Eli piiloverotus = pakkobyrokratia = piiloverotus

Koittakaa nyt ymmärtää että Valtiolla ei ole varaa loogiseen politiikkaan. Teidän idioottien tehtävä on pelkästään nuolla persettä ja maksaa. Hyväksykää se, ja lopettakaa se helvetin vinkuminen.
 
Oikeasti, aika järjetöntä että jos ajat 100.000km vuodessa tai 1000km vuodessa, joudut katsastamaan auton joka vuosi. Nykyiset (ei varmaan kaikki) autot kestää helvetin hyvin ainakin korinsa puolesta. Oma 2002 vm auto on kolhiintunut naarmuuntunut ja maaliakin lähtenyt irti lohkoina sieltä täältä mutta ei ruostu, ilmeisesti jotenkin sinkitty tai muuten ruostesuojattua nuo pellit.
Toisaalta sitten on näitä koreanihmeitä joissa koko perä ruostuu irti ~10 vuoden ikäisenä ja auto on paalauskunnossa (Kian maasturi) ja tällä hetkellä vaikka suuri osa joistain 10v vanhoista Mazdoista joista voi nakutelle höyhenellä läpi helmoista.

Lisäksi kumi ja muoviosat vanhenee ja jossain 10v vanhassa autossa saattaa olla jo kuluman / halkeamien takia turvallisuus (harvemmin) tai päästö (yleensä) -vaikutuksia kun alipaineletkut, jarruletkuit, jne halkeilevat...
 
Toisaalta sitten on näitä koreanihmeitä joissa koko perä ruostuu irti ~10 vuoden ikäisenä ja auto on paalauskunnossa (Kian maasturi) ja tällä hetkellä vaikka suuri osa joistain 10v vanhoista Mazdoista joista voi nakutelle höyhenellä läpi helmoista.

Lisäksi kumi ja muoviosat vanhenee ja jossain 10v vanhassa autossa saattaa olla jo kuluman / halkeamien takia turvallisuus (harvemmin) tai päästö (yleensä) -vaikutuksia kun alipaineletkut, jarruletkuit, jne halkeilevat...


No tuota varten voidaan sitten ei-ruostuville ja kyllä-ruostuville autoille laittaa eri katsastusvälit + verotkin. Voisi vaikuttaa taas hieman näiden Kiojen kestävyyteenkin. Nuo Mazda 6 sarjan autot ainakin kaikki läpimätiä paskoja.

osta laadukas auto = katsasta vähemmän
osta Kia ja katsasta helvetisti enemmän. Minulle aivan looginen asia.

 
No tuota varten voidaan sitten ei-ruostuville ja kyllä-ruostuville autoille laittaa eri katsastusvälit + verotkin.
Mikä taas ei toimi vapaassa markkinataloudessa koska viranomainen ei voi syrjiä yhtä tuotetta ja antaa veroetuja, ym. toiselle. Varsinkin kun kumpikin on uutena kaupasta ostettaessa täysin samat standardit täyttäviä ja mahdoliset viat ilmenevät vuosien kuluttua.

Jonka pitäisi olla ihan looginen juttu useimmille.
 
Asiaton käytös
Mikä taas ei toimi vapaassa markkinataloudessa koska viranomainen ei voi syrjiä yhtä tuotetta ja antaa veroetuja, ym. toiselle. Varsinkin kun kumpikin on uutena kaupasta ostettaessa täysin samat standardit täyttäviä ja mahdoliset viat ilmenevät vuosien kuluttua.

Jonka pitäisi olla ihan looginen juttu useimmille.


Voihan. Saahan yritys X palkkatuetun työntekijän mutta yritus Y ei saa.
Ja toinen firma saa maataloustukea jne. Toinen ei.
Jne jne jne.
Mutta taidat olla vielä finni iässä niin hoksaat nämä asiat joskus, ei Suomessa ole 100% omillaan toimeentulevaa ihmistä tai yritystä ainoatakaan kappaletta.

Tai no on, periaatteessa, ne siltojen alla elävät spurgut elää aikalailla omavaraisesti verrattuna muihin.
 
Kaveri on katsastusinssi ja sanoi että yt:t tulossa että 30% putoaa katsastukset vuodessa.
 
Voihan. Saahan yritys X palkkatuetun työntekijän mutta yritus Y ei saa.
Ja toinen firma saa maataloustukea jne. Toinen ei.
Jne jne jne.
Mutta taidat olla vielä finni iässä niin hoksaat nämä asiat joskus, ei Suomessa ole 100% omillaan toimeentulevaa ihmistä tai yritystä ainoatakaan kappaletta.

Tai no on, periaatteessa, ne siltojen alla elävät spurgut elää aikalailla omavaraisesti verrattuna muihin.
Onko sun ainoa argumentti "et oo mun kanssa samaa mieltä niin oot varmaan joku vauva"? :lol::D:lol::D

Tutustu joskus vaikka miten maataloustuet määräytyy - ok? Miten esim. kesantopellolta tai riistapellolta saa tukea, moneltako hehtaarilta vuodessa, jne. Itse on tuota tullut katsottua aika läheltäkin tässä viimeisen 20 vuoden aikana, ennen ja jälkeen EU:n.

Viime vuonnakin tuli kyyhkyskausi aloitettua EU-tukipellolta, riista -sellaiselta.


Mutta näen ettei
7221.jpg
:n kanssa sen enempää kannata asioista jutella kun rationaalista ajatusta ei sielläpäin päähän mahdu, joten olkoon tämä tässä ja tervemenoa ignore -listalle...
 
Onko sun ainoa argumentti "et oo mun kanssa samaa mieltä niin oot varmaan joku vauva"? :lol::D:lol::D

Tutustu joskus vaikka miten maataloustuet määräytyy - ok? Miten esim. kesantopellolta tai riistapellolta saa tukea, moneltako hehtaarilta vuodessa, jne. Itse on tuota tullut katsottua aika läheltäkin tässä viimeisen 20 vuoden aikana, ennen ja jälkeen EU:n.

Viime vuonnakin tuli kyyhkyskausi aloitettua EU-tukipellolta, riista -sellaiselta.


Mutta näen ettei
7221.jpg
:n kanssa sen enempää kannata asioista jutella kun rationaalista ajatusta ei sielläpäin päähän mahdu, joten olkoon tämä tässä ja tervemenoa ignore -listalle...


Tervetuloa ignore listalleni vaan, siellä on muitakin.
Sitten kun kasvat hieman niin huomaat että se 150 heppanen pieniruokainen edullinen auto olikin ihan järki ostos, kuten se paskaläjä ElCapitan joskus sulle sanoikin.

Totuus on kamala asia.
 
No tuota varten voidaan sitten ei-ruostuville ja kyllä-ruostuville autoille laittaa eri katsastusvälit + verotkin. Voisi vaikuttaa taas hieman näiden Kiojen kestävyyteenkin. Nuo Mazda 6 sarjan autot ainakin kaikki läpimätiä paskoja.

osta laadukas auto = katsasta vähemmän
osta Kia ja katsasta helvetisti enemmän. Minulle aivan looginen asia.

Ruoste on pahasta, kun kori on onnettomuudessa mätä ja heikko, ja myöskin tekniikka voi hätätilanteessa antautua. Tiedän monta tapausta kuinka tehokkaamman äkkijarrutuksen seurauksena on ruostuneet osat antautuneet....

Mutta ei se ruostuminen ainoastaan. Kaverilla on oikein siisti Volvo, ei yhtään ruostetta, näyttää kuin uudelta, mutta ei ole yhdestäkään katsastuksesta (ei edes siitä uuden auton enimmäisestä) mennyt läpi ilman alustaremppaa.
 
Mieluummin mä niitä halpoja puslia vaihtelisin kun katsoisin ruosteista kippoa...

Samoin minä. Olen jo omat läksyni oppinut ruosteisten paskojen kanssa, vaikka mitä teet niin ruoste tulee aina seuraavana talvena läpi, ja entistäkin pahempana.

Mutta pointti oli liittyen näihin katsastuksiin. Vaikka onkin kuinka laadukas ja jopa vähänajettu auto, niin on hyvinkin mahdollista ettei leimalta läpi mentäisi.
 
Nämä rakentelut pitäisi saada oikeasti kuriin ja rangaistukset vaarallisesta kärrystä, lastista tai ylinopeudesta todella koviksi. Kerrankin yksi kaahari sai nenäni edessä vanerista/lastulevystä rakennetun kärrynsä hajoamaan miljoonan palasiksi ja hyvällä onnella (ja nopeilla väistöliikkeillä) vältin etteivät puunkappaleet osuneet omaan autooni.

Miten hitossa ihmiset voivatkaan olla niin vajakkeja etteivät tajua ettei sellaisella viritelmällä pysty ajamaan satasta? Pitäisihän jokaisen olla kokeillut miltä tuntuu kun auton sivuikkunasta työntää käden ulos maantienopeuksissa, se ilmanvastus on aika merkittävä. Ja se leikkimökki on paljon suurempi pinta-alaltaan kuin käsi.
Syynä voi olla naurettavan pienet ajokortit täällä Euroopassa. Ne 750kg lasten kärryt on aina enemmän tai vähemmän virityksiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 461
Viestejä
4 536 114
Jäsenet
74 811
Uusin jäsen
Testiinpä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom