Autoihin sim-kortit/musta laatikko kertomaan ajokilometrit reaaliajassa ja verotus täysin uusiksi?

Jos jollain helvetin ihmeellä tuo nuijittaisiin jatkoon, olisi hyvä aika myydä auto ja aloittaa vaikka joku ampumaharrastus.

Ensimmäistäkään konkreettista hyötyä ei ole tuotu esille. Nyt jo on päästöihin ja ajomääriin suhteutettu vero olemassa polttoaineessa. Tästäkin on pitkää työmatkaa maaseudulla ajaville olemassa verovähennykset matkakustannuksista. Ruuhkien vähentämiseen tuosta ei ole mitään apua, kun ei niissä kukaan tälläkään hetkellä vapaaehtoisesti aja.

Sähköautot lisääntyvät, mutta eivät vielä muutamaan vuosikymmeneen mitenkään merkittävästi. Näille ehtii hyvin keksiä jotain, jos pakko on. Tuskin sähköautoilijan autoilussa säästämät eurot kaikki säästötilillekään jäävät makaamaan, eli veroja niistäkin kertyisi valtion kassaan. Itketään autoilusta kerättävien verojen riittämättömyyttä vasta sitten, kun ne eivät riitä pitämään liikenneväyliä kunnossa. Tätä saamme odottaa varmaan myös sen parikymmentä vuotta.

Seurantalaitteilla spekuloiminen on ihan turhaa. Niitä ei tule. Luotettavan, helposti asennettavan ja valvottavissa olevan järjestelmän rakentaminen on mahdottomuus.

Lähinnä kiinnostaisi mitä tällä kohulla koitetaan peitellä. Nuijitaanko kohun turvin jotain vähän pienempiä kusetuksia läpi? Toinen samoihin aikoihin julkaistu juttuhan oli mm. http://yle.fi/uutiset/3-9370615 jossa uudistetaan ylinopeussakoista helppo rahastusautomaatti kun rikesakon korotus ei enää onnistu.

Ottaen huomioon Suomen autokannan itäblokkitasoa olevan keski-iän ja sen kuinka vähän autoilusta kerättäviä veroja käytetään tienpitoon, autoilusta kerättävien verojen riittävyys suhteessa tieverkoston kustannuksiin on todellinen ongelma jossain vuoden 2100 paikkeilla.

Bulvaani-Bernerin taustajoukkojen ensisijainen tavoite on varmasti vetää tämä kusetus läpi hallitustasolla ilman laajempaa tarkastelua, mutta jos laitepuoli epäonnistuu, tieverkoston yhtiöittämisessä on edelleen kyse miljardiomaisuuksista ja liki loputtomista mahdollisuuksista kupata veronmaksajien rahaa. Nyt se ei vain enää ole veronmaksajien rahaa tai veron maksamista. Meno on kuin banaanivaltiossa.

Toivon todella, että tämä viimeistään on kysymys, jossa koko himmelin maksava työssä käyvien hiljainen massa sanoo ei, vaikka sitten yleislakon voimalla. Keskiluokka maksaa käytännössä kokonaan tämän paskan, eikä saa rahoilleen vastineeksi juuri mitään. Julkinen terveydenhuolto on raunioina, poliiseja ei ole varaa palkata ja koulujärjestelmäkin pyritään määrätietoisesti tuhoamaan. Ja samaan aikaan maassa on yksi maailman korkeimmista veroasteista. Sen pitäisi herättää kysymyksiä hallintoalamaisissa.
 
Ei nykyinen järjestelmä ole yhtään sen tasa-arvoisempi. Setä 80v Ylivieskasta ajaa -91 vuoden Ford Sierralla joka viikko kauppaan ja takaisin, eli vuodessa 1000km. Kangasalan amispoika 19v omistaa saman auton, mutta ajaa sillä pillurallia 50.000 km vuodessa ja molemmat maksaa yhtä paljon autoveroa?
Autovero on pieni osa veroa.. polttoaineessa maksat suurimmanosan. Tai sitten vähän jos ajat vähän.

Autoveron piti olla muutenkin väliaikainen.. joten voisiko sen jo lakkauttaa niinkuin aikanaan oli luvattu? :)

Tosiaan tuo veron määrä menee nykyään auton päästöjen mukaan, joten jos siitä haluaisi tasa-arvoisemman niin kilometrimittarin lukeman perusteella voisi saada alennusta vuosittaiseen veroon, jos on ajanut vähän. Jos on ajanut yli tietyn rajan niin vero olisi se määritelty maksimi auton päästöjen mukaan.

Ehkä helpompaa olisi pistää koko hinta vaan polttoaineen hintaan mutta sitten se syrjii syrjäseudun asukkaita ja suosii sähköautoilijoita.
Juu mutta eikös sähköautot ole jees. Vähentää Suomen päästötaakkaa (eikös siitä ole jotain maksuja.. päästökauppaa tai mitälie?) Joten sähköauto olisi porkkana, missä kuluttaja säästää veroissa ja valtio säästää Suomen kokonaispäästöissä jne.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä visiota, itseasiassa 10 kohtaa, mutta tuossa pieni otanta.

8 HS:n mukaan tiemaksuja voitaisiin periä asentamalla autoihin SIM-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi, kuinka paljon autolla ajetaan ja missä. Tuleeko autoihin musta laatikko?
”Kyllä se sitä tarkoittaa. Eihän sitä tietoa muuten sieltä autosta sinne maksunkerääjän taustajärjestelmään saa. (VTT:n erikoistutkija Ari Virtanen Ilta-Sanomille 29.12.)

”Seurannan teknisen toteuttamisen tapaa ei ole vielä lyöty lukkoon. Periaate kuitenkin on, että tekniikoita ei rajoiteta lainsäädännöllä. Ja vaatimus on, että laitteet ja niihin liittyvät palvelut ovat helppokäyttöisiä, tietoturvallisia ja yksityisyydensuojan turvaavia.

Esimerkkinä, että tiedonsiirtoyhteydellä toimiva laitteisto liitettäisiin ajoneuvon toimintaa ja vikoja valvovaan OBD-järjestelmään (On-Board Diagnostics), joka on jo kaikissa uusissa autoissa ja vanhoihin se on helppo ja halpa asentaa.” (Berner blogissaan 29.12.)

9. Paljonko musta laatikko maksaa?
”Useamman satasen. Mutta lisäksi se pitää asentaa sertifioidulla asentajalla, joka asentaa sen siten, ettei sitä pääse näpelöimään. Kyllä se silloin äkkiä lähemmäksi tonnia menee. Sitä on vaikea arvioida, mutta kyllä se sitten olisi miljardin euron laitekulu.” (VTT:n erikoistutkija Ari Virtanen Ilta-Sanomille 29.12.)

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005025899.html
 
Bulvaani-Bernerin taustajoukkojen ensisijainen tavoite on varmasti vetää tämä kusetus läpi hallitustasolla ilman laajempaa tarkastelua, mutta jos laitepuoli epäonnistuu, tieverkoston yhtiöittämisessä on edelleen kyse miljardiomaisuuksista ja liki loputtomista mahdollisuuksista kupata veronmaksajien rahaa. Nyt se ei vain enää ole veronmaksajien rahaa tai veron maksamista. Meno on kuin banaanivaltiossa.

Kirjoittelinkin jo tuonne saaristoliikenneketjuun samasta aiheesta. Näinhän nämä uudistukset myydään eli luvataan verojen keventämistä, mikä kuulostaa lähtökohtaiselti tosi kivalta. Ja toki kevennyksiä voi tullakin. Samalla vaan unohdetaan, että vastaavan palvelun tuottaminen voitollisena ei välttämättä ole yhtään parempi vaihtoehto. Monesti näin voi olla, mutta onko aina ja kategorisesti?

Kaikkiaan uudistuksia leimaa ideologinen palo, jolloin todellisilla vaikutuksilla koko yhteiskunnalle ja tutkitulla tiedolla ei ole merkitystä, ainoastaan pöhinällä ja markkinoiden luomisella. Sietäisi toteuttaa uudistukset siten, että syntyy todellista intressiä kilpailla. Usein vain taitaa käydä niin, että syntyy ei niin toimivia markkinoita, jotka mahdollistavat rivikansalaisen kuppaamisen. Markkinoista tulee isäntä rengin sijaan.

Keskiluokka maksaa käytännössä kokonaan tämän paskan, eikä saa rahoilleen vastineeksi juuri mitään. Julkinen terveydenhuolto on raunioina, poliiseja ei ole varaa palkata ja koulujärjestelmäkin pyritään määrätietoisesti tuhoamaan. Ja samaan aikaan maassa on yksi maailman korkeimmista veroasteista. Sen pitäisi herättää kysymyksiä hallintoalamaisissa.

Suuri massahan nämä maksaa, joko veroina tai heikentyneenä elintasona - ehkä jopa molempina. Keskiluokka pienenee ja pienten tuloluokkien osuus kasvaa. Toki nauraisin vain partaani, jos elelisin pääomatuloilla.

Liikennepuolen uudistuksilla on varmasti positiivisiakin mahdollisuuksia liikenneverkon osalta, jos tuon rahoituspuolen jättää tarkastelun ulkopuolelle. Mitä olen alaa hieman seurannut, on nykyinen malli melko pirstaloitunut ja paikalleen jämähtänyt.
 
Tuossa mainittiin että veroja keretään nyt 8 miljardia ja siitä 2 miljardia ylläpitoon. Mielenkiintoista olisi tietää että jos olemassa olevat verot korvattaisiin tällä uudella systeemillä ja tien käytöstä maksettaisiin siis suoraan väyläyhtiöille, niin mihin tuo 6 miljardia sitten oikein katoaa tuosta välistä? Loogista varmaan on että kun yhtiö "ostaa" infrastuktuurin, niin se tuosta rahasta aluksi maksaa velkaa takaisin valtiolle joka tätä ostosta varten on saatu. Mutta mitäs sitten kun se velka on maksettu? Tuskin tullaan laittamaan 6 miljardia per vuosi enemmän tiestöön ja tuskin myöskään madaltamaan maksuja. Lisäksi valtiolle jää jossain välissä melko iso lovi budjettiin. Ja kun kyseessä on osakeyhtiö, niin ei varmaan ihan huvikseen myöskään vain anneta rahaa valtiolle, ellei sitten jotenkin osinkoina.

Lisäksi se mikä tässä hieman huolestuttaa myös, on että kyseessä on osakeyhtiö. Tämähän käytännössä tarkoittaa sitä, että sen ei tarvitse noudattaa hankintalakia samalla tapaa kuin viranomaisten hankintayksiköiden. Eli tämän yhtiön kautta on mahdollista keskittää hankintoja ilman julkista kilpailutusta. Jos väyläyhtiö olisi liikelaitos, niin tilanne olisi eri, mutta nyt on nimenomaan puhuttu osakeyhtiöstä.

Entäpä mitä jos kunnanvaltuusto tms muu päättävä elin päättää että haluttaisiin rakentaa uusi tie/väylä? Kun tällainen päätös tehdään, niin eihän sitä tietä voi enää vain rakentaa koska se tulee olemaan tämän yhtiön infrastuktuuria (=omaisuutta). Eli siis seuraavaksi pitääkö aloittaa keskustelut väyläyhtiön kanssa asiasta, että miten edetään. Rakentaako kunta tien omalla rahallaan ja antaa sen väyläyhtiölle? Ei kuullosta kovinkaan järkevältä, koska miksi kunta rakentaisi osakeyhtiölle ilmaiseksi omaisuutta. Ostaako väyläyhtiö tien kunnalta ja jos ostaa niin millä rahalla? Vai haluaako väyläyhtiö kenties rakennuttaa tien omilla alihankkijoillaan edullisemmalla hinnalla tai muuten soveliaammalla diilillä (jota ei välttämättä ole kilpailutettu)? Ja jos näin on, niin kuka määrittää hinnan?

Myös ylläpito on mielenkiintoinen kulma tässä asiassa. Valtion omistamien teidän suhteen teiden ylläpito kilpailutetaan määräajoin ja siellä taitaa olla pääosin 3-4 isompaa toimijaa. Mutta kunnilla teidän ylläpidosta vastaa yleensä kunnan oma kunnossapito. Mitäs näille yksiköille tapahtuu? Ei ne varmaan ilmaiseksi kunnosta osakeyhtiön omaisuutta ja ei myöskään osakeyhtiö halua tehdä sopimuksia jokaisen kunnan / kaupungin kunnossapidon kanssa alihankinnasta, vaan haluaa varmaankin keskittää hankintoja isommalle toimijalle kustannussäästöjen toivossa.

Todella monta avointa häntää on kyllä tässä ja aina vain tulee enemmän vastaan mitä enemmän asiaa miettii.
 
Juu mutta eikös sähköautot ole jees. Vähentää Suomen päästötaakkaa (eikös siitä ole jotain maksuja.. päästökauppaa tai mitälie?) Joten sähköauto olisi porkkana, missä kuluttaja säästää veroissa ja valtio säästää Suomen kokonaispäästöissä jne.

Sähköautot on jees siihen asti kunnes verokertymä rupeaa pienenemään liikaa, jolloin niihin ruvetaan läiskimään extra veroja jollain verukkeella.
 
Copter esittää hyviä kysymyksiä ja näkökulmia, eikä varmastikaan vastauksia ole kovin paljoa tarjolla. Selvityksiä ei ole tietääkseni juurikaan sisältönsä puolesta avattu julkisuudelle.

Vertailukohtaa mahdollisen yhtiön osalta voinee hakea Finavian puolelta, joka hoitaa osakeyhtiönä lentokenttäinfrastuktuuria. Vastaavaa ideaa haetaan nyt väyläverkolle. Poliittista ohjausta korostetaan tässä liikenneverkkoyhtiön osalta, mutta loppupeleissä puhutaan kuitenkin osakeyhtiöstä, joka tekee liiketaloudellisilla perusteilla päätökset, ei poliittisilla perusteilla. Wikipedian mukaan Helsinki-Vantaan kentällä perityillä maksuilla subventoidaan maakuntakenttien toimintaa. Näin tapahtuisi varmasti liikenneverkollakin.

Osakoyhtiöllä saattaa tulla mieleen, että hiljaiset tiet ja osuudet suljetaan, jos kerätyillä asiakasmaksuilla ei saa väylää ylläpidettyä ja hoidettua. Näkisin, että joko kunta ottaa näitä kannattamattomia teitä vastaan verorahoilla ylläpidettäväksi, tai niistä tulee yksityisteitä.

En ole tutustunut, miten maksuperuste eri väyläverkon osille muodostetaan. Jos maksun haluaa perustuvan todellisiin kustannuksiin, ei tehtävä ole helppo. En usko, että eri väylille on tiedossa elinkaarikustannuksia, joiden perusteella kunkin väylän käyttömaksut saataisiin. Maksujen suuruudet ovat siten jonkinlainen kompromissi.

Vaikka periferian tiet tuntuvat turhilta ja kalliilta, ei niiden osalta tarvitse tehdä ylläpitotoimenpiteitä kuin ehkä kerran 15 - 20 vuodessa, eikä hoitokaan ole niin justiinsa. Vilkkaalla verkolla tarvitaan uusia investointeja ja ylläpitoa pahimmillaan joka vuosi. Maa maksaa kaupungeissa tolkuttomasti, mutta periferiassa ei käytännössä mitään. Tottahan kaupunkien tienkäyttäjät maksavat myös käypää korvausta oikeudesta pitää väylää kaupunkialueella.

Lisäerikoisuus tässä on rahoituksen osalta vielä palveluoperaattorit, jotka tulevat kuluttajien ja liikenneverkkoyhtiön väliin myymään tienkäyttöoikeutta. Aika näyttää, miten tähän markkinaan syntyy kilpailua, jos liikenneverkkoyhtiö päätetään perustaa.
 
http://yle.fi/uutiset/3-9379750

Lentokoneista tuttua "mustaa laatikkoa" testattu jo 2 900 autossa – tuleeko pakolliseksi?

Trafi on testannut autoihin asennettavaa "mustaa laatikkoa", joka kertoo viranomaiselle missä autoa on ajettu. Lisäksi se voi paljastaa muun muassa kuljettajan ajotavan.

Trafin tietojohtaja: Ei ole kallista

Tiedotusvälineissä esillä olleet väitteet siitä, että järjestelmä olisi kallis pystyttää tai ylläpitää liikennelabran kokeilu todisti vääriksi, kertoo tietojohtaja Juha Kenraali Trafilta.

– Kokemukset olivat juuri päinvastaisia. Saatiin viitteitä siitä, että kyse ei olisi kalliista ratkaisusta. Järjestelmä saatiin aika nopeasti pystyyn ja teknisesti pystyttiin hyödyntämään olemassa olevaa teknologiaa. Vain tiedonvälitystä varten rakennettiin väylät. Kokonaiskustannukset olivat pienet.

Autoilijalle lisäpalveluita

Kokeilussa mukana ollut teleoperaattori oli niin ikään tyytyväinen.

– Auton liikkuessa syntyy dataa, josta on autoilijalle hyötyä. Kysyimme autoilijoilta millaisia tarpeita heillä on ja päädyttiin, että ajoneuvossa täytyy olla päätelaite, jolla voidaan välittää kuljettajalle tietoa. Esimerkiksi siitä, millaisia onnettomuuksia hän kohtaa tai onko toimimattomia liikennevaloja tai tietyömaita. Näitä tunnuttiin arvostavan, kertoo liiketoiminnan kehitysvastaava Jouni Sintonen Soneralta.

Myöskään laitteen mukana seuraavaa pakollista seurantaa eivät kokeilussa mukana olleet autoiljat säikähtäneet. Jokainen kokeeseen osallistunut suostui luovuttamaan kerätyt tiedot eteenpäin viranomaiselle, kertoo Sintonen.

Radiossa tuli sama uutinen niin, siinä tuo soneran edustaja sanoi että pitää olla hyväksyntä henkilöltä jonka autoon tuo asennetaan, mutta ilmeisesti se ei päde silloin kun tälläinen on pakko laittaa autoon?
 
http://yle.fi/uutiset/3-9379750

Lentokoneista tuttua "mustaa laatikkoa" testattu jo 2 900 autossa – tuleeko pakolliseksi?
Trafi on testannut autoihin asennettavaa "mustaa laatikkoa", joka kertoo viranomaiselle missä autoa on ajettu. Lisäksi se voi paljastaa muun muassa kuljettajan ajotavan.

Liikenne ja kuljetus
3.1.2017 klo 08:10päivitetty 3.1.2017 klo 10:21
13-3-9384767.jpg

Auton musta laatikko toimii samalla periaatteella kuin lentokoneessa. Hinta vaihtelee muutamasta kympistä satoihin euroihin. Sen voi asentaa vaikka itse.Risto Mattila / Yle
Mistä on kyse?
  • Auton musta laatikko välittää tietoa mm. auton sijainnnista ja nopeudesta
  • Malleja ja merkkejä useita, laitteita valmistetaan myös Suomessa
  • Hinta vaihtelee muutamista kympeistä satoihin euroihin riippuen ominaisuuksista
  • Laitteella voi kerätä tietoa esimerkiksi kuljettajan ajotavasta, mutta sitä voitaisiin hyödyntää myös esimerkiksi tienkäyttömaksuissa
  • Kilometripohjainen tienkäyttömaksu kuopattiin viime hallituskauden lopulla, mutta nyt sen käyttöönottoa pohditaan jälleen
  • Valmius kerätä maksua digitaalisesti on ollut jo 2000-luvun alusta lähtien
  • Kokemus mustan laatikon käytöstä maksun keräämiseen oli Trafin mukaan hyvä. Järjestelmä voidaan rakentaa nopeasti ja edullisesti

Auton musta laatikko on kirjaimellisesti nimensä mukainen: musta, muovinen, tupakka-askia pienempi rasia, jossa on liitäntöjä ja puhelimista tuttu sim-korttipaikka. Tutustuimme laitteeseen sitä myyvän Semelin tiloissa Vantaalla.

Laite toimii kuin lentokoneen musta laatikko. Se voi lähettää tietoa haluttuun osoitteeseen sijainnistaan ja nopeudestaan. Kalliimmista versioista saadaan irti myös kiihtyvyys, mikä taas kertoo kuljettajan ajotavasta.

Laitteen avulla voidaan ottaa ulos myös auton teknisiä tietoja, kuten vikakoodeja. Siihen voidaan lisätä myös esimerkiksi kuljettajan tunnistamisominaisuus tai jopa alkolukko.

Semelin IT-arkkitehti Petri Pehkosella on laite itselläänkin autossaan, ajotavan kehittämistä silmällä pitäen.

– Olen tarkkaillut laitteen avulla omaa kaasunkäyttöäni, kiihdytyksiä ja jarrutuksia, ja nythän minusta on tullut tosi rauhallinen ajaja, hän virnistää.

Laitteen käyttöönotto on käytännössä nopeaa. Sen kiinnittäminen esimerkiksi auton kojelautaan kaksipuoleisella tarralla vie vain muutaman minuutin. Johdon kytkeminen auton tietoliikenne- eli OBD-liitäntään, ja sen peittäminen verhoiluun on jo vaikeampi rasti, mutta ei mahdoton sekään itse tehdä. Lisäksi tarvitaan kännykkäsovellus tai vastaava.

Laite maksaa muutamasta kymmenestä eurosta pariin sataan euroon riippuen ominaisuuksista. Semel myy laitetta esimerkiksi yrityksille, jotka haluavat tietää, missä heidän autonsa liikkuvat tai miten niillä ajetaan.

Trafin tietojohtaja: Ei ole kallista
Laitteella voitaisiin kerätä myös paljon puhuttua autoilun veroa tai maksua. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin liikennelabra on jo testannut mustaa laatikkoa 2 900 autossa ja kokemukset olivat hyviä.

13-3-9381125.jpg

Trafin tietojohtaja Juha Kenraali sanoo, että tienkäyttömaksun keräämiseen soveltuva järjestelmä voidaan rakentaa nopeasti ja edullisesti.Risto Mattila / Yle
Tiedotusvälineissä esillä olleet väitteet siitä, että järjestelmä olisi kallis pystyttää tai ylläpitää liikennelabran kokeilu todisti vääriksi, kertoo tietojohtaja Juha Kenraali Trafilta.

– Kokemukset olivat juuri päinvastaisia. Saatiin viitteitä siitä, että kyse ei olisi kalliista ratkaisusta. Järjestelmä saatiin aika nopeasti pystyyn ja teknisesti pystyttiin hyödyntämään olemassa olevaa teknologiaa. Vain tiedonvälitystä varten rakennettiin väylät. Kokonaiskustannukset olivat pienet.

Autoilijalle lisäpalveluita
Kokeilussa mukana ollut teleoperaattori oli niin ikään tyytyväinen.

– Auton liikkuessa syntyy dataa, josta on autoilijalle hyötyä. Kysyimme autoilijoilta millaisia tarpeita heillä on ja päädyttiin, että ajoneuvossa täytyy olla päätelaite, jolla voidaan välittää kuljettajalle tietoa. Esimerkiksi siitä, millaisia onnettomuuksia hän kohtaa tai onko toimimattomia liikennevaloja tai tietyömaita. Näitä tunnuttiin arvostavan, kertoo liiketoiminnan kehitysvastaava Jouni Sintonen Soneralta.

13-3-9381124.jpg

Teleoperaattoria kiinnostaa laajentaa liiketoimintaansa myös autojen sisälle. Auton musta laatikko sisältää puhelimesta tutun sim-kortin. Kuvassa liiketoiminnan kehitysvastaava Jouni Sintonen Soneralta.Risto Mattila / Yle
Myöskään laitteen mukana seuraavaa pakollista seurantaa eivät kokeilussa mukana olleet autoiljat säikähtäneet. Jokainen kokeeseen osallistunut suostui luovuttamaan kerätyt tiedot eteenpäin viranomaiselle, kertoo Sintonen.

Hyvien kokemusten pohjalta Sonera aikoo jatkaa autoilijoille räätälöityjen palvelujen kehittämistä riippumatta siitä, otetaanko maksujenkeräysjärjestelmä Suomessa joskus käyttöön vai ei.

Hinnat pudonneet ja laitteet pienentyneet
Valmius kerätä autoiluun liittyviä maksuja digitaalisesti ollut teknisesti olemassa jo 2000-luvun alusta lähtien, kertoo teknologiajohtaja Tuomo Roivainen Semeliltä.

– Ensimmäinen järjestelmä oli valmis jo, kun GPS-satelliittijärjestelmät ja GPRS-verkot olivat valmiina 2004–2005. Teimme jo tuolloin kokeita järjestelmillä ja ne näyttivät toimivan täydellisesti. Hinnat ovat noista ajoista pudonneet noin kymmenesosaan ja laitteet pienentyneet.

Entä tietoturva – onko järjestelmä suojattu niin, että sitä ei voi näpelöidä?

– Mikään laite ei ole sataprosenttisen murtovarma, mutta on keinoja suojata sitä tietoa. Laite lähettää vain yhteen osoitteeseen tietoa. Itse laitteeseen päin ei kukaan pääse käsiksi, Pehkonen kertoo.

Tienkäyttömaksua alettiin valmistella liikenneministeriössä jo edellisen hallituksen aikana. Satelliittipaikannukseen perustuva kilometriperusteinen tienkäyttömaksu ei kuitenkaan koskaan edennyt Jorma Ollilan työryhmän selvitystä pidemmälle.

Mikäli poliittista tahtoa löytyy, ja lainsäädännölliset ym. kysymykset saadaan ratkaistua, voi auton musta laatikko olla yksi varteenotettava vaihtoehto kerätä tulevaisuudessa autoilun veroja uudella tavalla.

Juttua korjattu 3.1. kello 10.21: Laitetta on testattu 2 900 autossa, ei tuhannessa, kuten jutussa ja otsikossa alun perin kerrottiin.

Nostot:
"Johdon kytkeminen auton tietoliikenne- eli OBD-liitäntään..." yyh

"Trafin liikennelabra on jo testannut mustaa laatikkoa 2 900 autossa ja kokemukset olivat hyviä."

"– Mikään laite ei ole sataprosenttisen murtovarma, mutta on keinoja suojata sitä tietoa. Laite lähettää vain yhteen osoitteeseen tietoa. Itse laitteeseen päin ei kukaan pääse käsiksi, Pehkonen kertoo."
Eli laite olisi simppeli "IoT" joka vain lähettää datansa eteenpäin.
 
Ja täten tarpeeksi simppeli, jotta siitä voi blokata gps signaalin tai muuten räveltää sitä.

Edelleen kiinnostaa se et miten tuo saadaan sellaiseksi, ettei se lennä roskiin heti asentamisen jälkeen? Tai miten valvotaan ettei liikenteessä ole autoja ilman tuota boxia?
 
Semel oy, no hyvä että saadaan joku luotettava firma hommaan vetämään monopolia:

Semel Oy:n epäilty määräävän markkina-aseman väärinkäyttö taksamittarijärjestelmien markkinoilla
http://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/ratkaisut/arkisto/2001/muut-ratkaisut/8706199/

Firma on käsittääkseni taksimiesten keskuudessa tunnettu riistohintaisista taksalaitteistaan, joten lupaa hyvää jos saadaan jokin pakollinen "ylläpitomaksu" noille mustille laatikoille... :P
 
Ja edelleen mitenkäs ne autot joissa ei OBD liitäntää ole...

Jokainen kokeeseen osallistunut suostui luovuttamaan kerätyt tiedot eteenpäin viranomaiselle, kertoo Sintonen.

Entäs operaattoreille, vakuutusyhtiöille ja Berner-riisto Oy:lle?
 
Ja edelleen mitenkäs ne autot joissa ei OBD liitäntää ole...
Niin vanhoilla autoilla kulkevat voi siirtyä julkisen liikenteen (esim. taksi) käyttäjiksi. Autoharrastus on muutenkin pahasta, eli se kiellettäköön samalla.
 
Ja täten tarpeeksi simppeli, jotta siitä voi blokata gps signaalin tai muuten räveltää sitä.

Edelleen kiinnostaa se et miten tuo saadaan sellaiseksi, ettei se lennä roskiin heti asentamisen jälkeen? Tai miten valvotaan ettei liikenteessä ole autoja ilman tuota boxia?

Tuohan nyt hoituu ihan yhtä helposti mitä nykyisinkin. Jos jäät kiinni ilman boksia niin sanktiot sen mukaan, ihan samaan tyyliin mitä nyt on liikennekäytöstä poistetulla autolla ajamisesta. Itse laitteen asennus nyt on aika helppo sinetöidä ja tarkistus joka katsastuksessa, aina jos sinetit puuttuu tai on rikki niin auto vaan suoraan ajokieltoon. Sellaista systeemiä ei olekkaan etteikö joku voisi asioita koittaa kiertää, mutta niiden kiertäjien määrän saa kyllä aikalailla minimiin kun löydään kiinni jäämisestä niin kovat sanktiot, että suurin osa jättää kokeilematta.
 
Omassa autossa OBD pistoke on tuhkakupin alla... eikä todellakaan mahdu liitin ilman että koko kuppi on irti. Eli pitääkö siis jatkossa ajella ilman tuhkakuppia niin että konsolissa on vain siinä kohtaa reikä pohjaan? Noh siitähän se liitin on helppo nyppästä irti kun ei sitä tartte. ;)
 
Tätä olen useasti jo ihmetellyt, että miksi kaikki olettavat, että tuollaisen kytkeminen edellyttää sen liittämistä suoraan obd-liittimeen. Ihan kuin siihen väylään ei mistään muualta pääsisi käsiksi. Piuhat ja kytkennät tulisi verhoilujen alle jos tuollainen boksi tulisi, luulisi olevan aika itsestään selvä juttu.
 
Tätä olen useasti jo ihmetellyt, että miksi kaikki olettavat, että tuollaisen kytkeminen edellyttää sen liittämistä suoraan obd-liittimeen. Ihan kuin siihen väylään ei mistään muualta pääsisi käsiksi. Piuhat ja kytkennät tulisi verhoilujen alle jos tuollainen boksi tulisi, luulisi olevan aika itsestään selvä juttu.
Siksi että kovasti lupaillaan järjestelmän olevan edullinen/halpa ja helppo. Jos ruvetaan vääntämään joka menopeliin custom viritystä verhoilujen alle niin hintahan on toki "edullinen", vai mitä? (Ei todellakaan!)
 
Tuossahan pitäisi sitten olla joku porsaanreikä, että vikadiagnoosia tehdessä johdon saa irrottaa. Meinaan mulle ainakin iskis joku mystinen uusiutuva vika, joka vaatis tiedonkeruuta antureilta obd-loggerilla pidemmältä aikaväliltä. ;)
 
Tuossahan pitäisi sitten olla joku porsaanreikä, että vikadiagnoosia tehdessä johdon saa irrottaa. Meinaan mulle ainakin iskis joku mystinen uusiutuva vika, joka vaatis tiedonkeruuta antureilta obd-loggerilla pidemmältä aikaväliltä. ;)

Ja tästä tuli mieleen että "moni" käyttää OBD tietoja omaksi ilokseen BT:n yli puhelimella. Google: Torgue OBD
Nytkö sitten OBD:n käyttö omaksi iloksi kielletään?

Niin ja jos tuo lukija kolvataan johonkin johtosarjoihin kiinni niin mitenkäs katsastus lukee OBD:n jatkossa? Kaksi laitetta samassa väylässä? Haistan ongelmia. :D
 
OBD-väylään pakkokytkemällä tuo ja tiedunkeruu sitä kautta mahdollistaisi taasen sen, että itse laitteeseen ei tarvitsisi kajota, vaan laittaisi jonkun "emulaattorin" siihen mustanlaatikon obd tökkeliin kiinni.

Luulen kyllä jos (kun) tää mustaloota tulee niin alkaa harmaalla alueella olemaan bisnestä tän purkin softaamisen yms. suheen.
 
Perustuslaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#a731-1999

29 §
Kansanedustajan riippumattomuus

Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset.

7 §
Oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen

Jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen.

9 §
Liikkumisvapaus

Suomen kansalaisella ja maassa laillisesti oleskelevalla ulkomaalaisella on vapaus liikkua maassa ja valita asuinpaikkansa.

10 §
Yksityiselämän suoja

Jokaisen yksityiselämä, kunnia ja kotirauha on turvattu. Henkilötietojen suojasta säädetään tarkemmin lailla.
 
Niin ja jos tuo lukija kolvataan johonkin johtosarjoihin kiinni niin mitenkäs katsastus lukee OBD:n jatkossa? Kaksi laitetta samassa väylässä? Haistan ongelmia. :D
Kyllä OBD-II väylässä kaksi lukijaa toimii, ongelmana taitaa vain olla virransyöttö joka usein johtaa siihen että vain yksi laite "kerrallaan" toimii kuten monet OBD-splitterikaaplin ostajat ovat saaneet kokea. Varsinkin BT-adapterit ovat olleet ongelmallisia.

Eli kovin on autokohtaista voisiko tuo laite kiinteästi kiinni enää esim. katsastuksessa lukea vikakoodeja.
 
Kyllä OBD-II väylässä kaksi lukijaa toimii, ongelmana taitaa vain olla virransyöttö joka usein johtaa siihen että vain yksi laite "kerrallaan" toimii kuten monet OBD-splitterikaaplin ostajat ovat saaneet kokea. Varsinkin BT-adapterit ovat olleet ongelmallisia.

Eli kovin on autokohtaista voisiko tuo laite kiinteästi kiinni enää esim. katsastuksessa lukea vikakoodeja.

Ahaa, uutta tietoa minulle. Eli splitterikaapelia kehiin ja BT mokkula kiinni? Sittenkö tuo musta laatikko on ongelmissa? :D
 
Tätä olen useasti jo ihmetellyt, että miksi kaikki olettavat, että tuollaisen kytkeminen edellyttää sen liittämistä suoraan obd-liittimeen. Ihan kuin siihen väylään ei mistään muualta pääsisi käsiksi. Piuhat ja kytkennät tulisi verhoilujen alle jos tuollainen boksi tulisi, luulisi olevan aika itsestään selvä juttu.
Olet ehkä väärässä. Ei siellä ole kuin yksi pistoke johon mulikan saa laitettua kiinni.

Toki jos suunnittelet auton sähköt uudelleen niin onnistuu. Muutamien satasien hinta vain kohoaa silloin muutamiin tuhansiin euroihin. Kaikki on mahdollista kuten Bernerkin on sanonut, eikä maksa paljoa :D Jopa obd-liitänän saa lisättyä jälkikäteen. Mutta hinta voisi kohota esim 10 000 euroon? Eli koko auton/moottorin sähköjärjestelmä ja mahdollisesti anturit tai anturien koodaus uuteen moottorinohjaukseen tehdään/ohjelmoidaan uusiksi.

Itsellä tuli mieleen että varkaille tulee uusi varastamisen kohde. Sorkkaraudalla vain lasi rikki ja gps/gsm mulikka taskuun. Noin 200€ per auto. Jos siis on noin tupakkiaskin kokoinen, epäilen että ne on vähän isompia? Kaksipuolisella tarralla kiinni :D
 
Viimeksi muokattu:
Ja tästä tuli mieleen että "moni" käyttää OBD tietoja omaksi ilokseen BT:n yli puhelimella. Google: Torgue OBD
Nytkö sitten OBD:n käyttö omaksi iloksi kielletään?

Niin ja jos tuo lukija kolvataan johonkin johtosarjoihin kiinni niin mitenkäs katsastus lukee OBD:n jatkossa? Kaksi laitetta samassa väylässä? Haistan ongelmia. :D

Vähänkin uudemmassa autossa obd:n data liikkuu can-väylässä, koko väylän pointti on se, että yhdessä väylässä voi olla useita laitteita kiinni. Takseissakin on oman käsityksen mukaan jo hyvän aikaa otettu dataa auton omasta väylästä taksamittarille ja eipä siinä mitään ongelmia ole ollut. Suurempi ongelma on ne vanhat autot jos systeemi halutaan pitää helppona ja halpana.

Kyllä OBD-II väylässä kaksi lukijaa toimii, ongelmana taitaa vain olla virransyöttö joka usein johtaa siihen että vain yksi laite "kerrallaan" toimii kuten monet OBD-splitterikaaplin ostajat ovat saaneet kokea. Varsinkin BT-adapterit ovat olleet ongelmallisia.

Eli kovin on autokohtaista voisiko tuo laite kiinteästi kiinni enää esim. katsastuksessa lukea vikakoodeja.

Eikai kiinteässä asennuksessa virtoja kannata siitä obd-töpseliin tulevasta piuhasta ottaa vaan kokonaan omasta lähteestä.
 
Kaikkein helpoin ja halvin olisi että koko mulikkaa ei tulisi ollenkaan. Ei ole montakaan sähköautoa vielä jota tulisi veloittaa tuon mulikan perusteella? Muille autoilijoille ajamineen taas tulee joka tapauksessa kalliiksi jos maksu tulee tiestä, polttoaineesta ja muista veroista.

Itse olen joskus nähnyt vain yhden teslan ja siitäkin on aikaa vuosi. Eli tosi vähän sähköautoja vielä on? Ministeritkin ajelee polttis taksilla tai autolla. Toki yksi taksi teslakin taitaa vielä olla ajossa jossain päin suomea.
 
Tuohan nyt hoituu ihan yhtä helposti mitä nykyisinkin. Jos jäät kiinni ilman boksia niin sanktiot sen mukaan, ihan samaan tyyliin mitä nyt on liikennekäytöstä poistetulla autolla ajamisesta. Itse laitteen asennus nyt on aika helppo sinetöidä ja tarkistus joka katsastuksessa, aina jos sinetit puuttuu tai on rikki niin auto vaan suoraan ajokieltoon. Sellaista systeemiä ei olekkaan etteikö joku voisi asioita koittaa kiertää, mutta niiden kiertäjien määrän saa kyllä aikalailla minimiin kun löydään kiinni jäämisestä niin kovat sanktiot, että suurin osa jättää kokeilematta.

Mitä jos me suomalaiset kerrankin emme olisi lampaita ja kävelisi kauniissa jonossa teuraalle? Jos merkittävä osa autoilijoista yksinkertaisesti kieltäytyy ottamasta autoonsa Bernerin vakoilulaatikkoa, koko vedätys tökkää siihen. Kaikenlainen veronmaksajan kusetus tässä maassa on mahdollista, koska me kollektiivisesti alistumme mihin tahansa. Nyt voisi kerrankin taittaa trendin.
 
Mua on päivätolkulla rankasti kyllä vituttanu tää asia. Mun autoon ei tollasta palikkaa kyllä tule, ajan auton ennemmin paaliin. Samalla toisaalta muutan täältä kommunistisuomesta hevon helvettiin ja toivon, että niin tekee kaikki muutkin kouluttautuneet keskiluokkaiset ja yläluokkaiset "paremmat" veronmaksajat. Jätetään tänne nämä työttömät sosiaalietuuksen nostajat kulkemaan kellot kaulassa.
 
Mitä jos me suomalaiset kerrankin emme olisi lampaita ja kävelisi kauniissa jonossa teuraalle? Jos merkittävä osa autoilijoista yksinkertaisesti kieltäytyy ottamasta autoonsa Bernerin vakoilulaatikkoa, koko vedätys tökkää siihen. Kaikenlainen veronmaksajan kusetus tässä maassa on mahdollista, koska me kollektiivisesti alistumme mihin tahansa. Nyt voisi kerrankin taittaa trendin.

Juuri näin tähän ei pitäisi alistua. :mad:
 
Toisaaltapa nämähän taisi innostuneena esitellä ensimmäisenä "kainuun maalaistyttönä" itseään luonnehtiva Merja Kyllönen (vas.), PR puheena Jorma Ollilan "uusi nokia" visiosta. Nyt kun keväällä tuosta hänen eroamisestaan tulee kuluneeksi kolme vuotta ja aloittamisesta kesällä kuusi vuotta, niin eikö ole mukava huomata että tuo kolme vuotta meni muutoin kuin vitutuksessa siitä "jos sellainen tulee"?

Ihan vinkkinä vaan niille, jotka kokevat tarpeensa äänestää ensi vaaleissa Lee Anderssonia vain, koska "kepuli pettää aina".
 
Vasemmisto liikenneministerinä viimeksi. Kaunis kainuun maalaistyttö. Vasemmiston/vihreiden/sdp:n "suunnitelmalta" tuo autoilijoiden lisämaksu toisaalta voisi tuntua. Kukaan ei enää autoilisi niin suomi olisi "vihreämpi". Sähköä voisi käyttää silloin kun tuulimyllyt sattuu pyörimään ja ydinvoiman voisi vaikka lakkauttaa kokonaan, koska vihreiden mukaan saastuttaa liikaa. Vasemmalle kallellaan olevat myös haluavat kerätä enemmän veroja ja gsm/gps-mokkula olisi siihen maksuun oiva uusi keino. Täytyyhän teistä saada rahaa ja polttoaine ja muut verot toki vielä siihen päälle, koska saastuttavat niin paljon (mukamas).

Marraskuussa 2012 sanomalehdet kertoivat Liikenneviraston höylänneen tienparannuksia pienemmiksi Kyllösen linjausten ja patistelujen mukaisesti. Helsingin Sanomien mukaan Kyllönen tällöin "ensin väisteli ja lopulta menetti malttinsa" sekä irtisanoutui asiasta. Lehden mukaan Kyllösen pitäisi vastata median esittämiin kysymyksiin "eikä piiloutua raivokohtausten tai irvistelyn taakse".[13]

Nykyisin "vaikuttaa" tuolla:
Euroopan yhtyneen vasemmiston / Pohjoismaiden vihreän vasemmiston konfederaatioryhmä (GUE/NGL,Gauche Unitaire Europeénne / Nordic Green Left) on radikaalivasemmiston edustajien muodostama europarlamenttiryhmä, joka on perustettu vuonna 1995.
 
Viimeksi muokattu:
Kaunis kainuun maalaistyttö. Vasemmiston/vihreiden/sdp:n "suunnitelmalta" tuo autoilijoiden lisämaksu toisaalta voisi tuntua. Kukaan ei enää autoilisi niin suomi olisi "vihreämpi". Sähköä voisi käyttää silloin kun tuulimyllyt sattuu pyörimään ja ydinvoiman voisi vaikka lakkauttaa kokonaan, koska vihreiden mukaan saastuttaa liikaa.

Tuosta Kyllösestä ja hänen "maalaistyttö imagonsa korostamisesta" tulikin silloin taannoin mieleen se harvinaisen hyvin onnistunut Tapio Piiraisen ohjaama kotimainen sarja Raid. Siinä poliisin murhatutkimuksia ja laajemman kokonaisuuden rikostutkintaa vastaan kusee, liallisesta byrokratian pakkomielteestä ja ministerin nuolennasta kärsivä Vanharouva ja apulaispollisimestari Hakala (Tuula Nyman). Hän sanoo Janssonille (Oiva Lohtander) miksi (muistaakseni) Supo vei jotain asiakirjoja jotakuinkin näin: "Nämä päätökset on tehty niin korkealla, että tällaista maalaistyttöä huimaa".
Janssonin vastaus oli "Maalaistyttö... Sinä et erottaisi edes viljasiiloa ydinvoimalasta".

Kyllä oli Kyllönen sellainen "maalastyttö" ja "Hakalan-kuvatus" että olisi sopinutkin johonkin irvokkaaseen kirjoitettuun osaan. Turussa urbanisoitunut, sellainen. Hyvä että päästiin eroon ja tuskin siellä Brysselissä huseeraa kovinkaan kalliisti. Toisaaltapa Berneristä on mainittu, että saattaisi ollakkin kansliapäälikkö Harri Pursiaisen käsialaa. Pursiainen on mm. Kyllösen kanssa toiminut, suunnitellessaan visioita kyseisestä maksusta. Häntä onkin luonnehdittu jonkinlaiseksi valopääksi, ainakin joidenkin asiantuntijoiden toimesta.
 
Jaa että näin pitkällä on että jopa testivaiheessa. Ei hyvältä näytä.

Ja taas tekninen puoli mietityttää. Oma kulkine on vm98 volvo, jossa siis on obd2-pistoke, mutta data mitä se antaa ei ole obd2 dataa (tähän ei oikein noita vikakoodinlukijoitakaan tahdo löytyä), volvon omaa settiä tulee piuhasta. Mitenkähän mahtaa toimia tämmösessä uudenkarheassa vehkeessä joka minut eläkkeelle varmaan kuljettaa.
 
Jos tämä on niin hyvä keksintö, miksei sitä markkinoida jo muihin maihin:confused:
 
Entäpä mitä jos kunnanvaltuusto tms muu päättävä elin päättää että haluttaisiin rakentaa uusi tie/väylä? Kun tällainen päätös tehdään, niin eihän sitä tietä voi enää vain rakentaa koska se tulee olemaan tämän yhtiön infrastuktuuria (=omaisuutta). Eli siis seuraavaksi pitääkö aloittaa keskustelut väyläyhtiön kanssa asiasta, että miten edetään. Rakentaako kunta tien omalla rahallaan ja antaa sen väyläyhtiölle? Ei kuullosta kovinkaan järkevältä, koska miksi kunta rakentaisi osakeyhtiölle ilmaiseksi omaisuutta. Ostaako väyläyhtiö tien kunnalta ja jos ostaa niin millä rahalla? Vai haluaako väyläyhtiö kenties rakennuttaa tien omilla alihankkijoillaan edullisemmalla hinnalla tai muuten soveliaammalla diilillä (jota ei välttämättä ole kilpailutettu)? Ja jos näin on, niin kuka määrittää hinnan?

Nuo kunnalliset tiet ovatkin mielenkiintoinen yksityiskohta, jota en ainakaan ole tullut edes ajatelleeksi. Ja ilmeisesti ei ole tullut niillekkään jotka ajavat tätä asiaa eteenpäin, ei ainakaan uutisten perusteella. Ilmeisesti niilläkin ajosta pitää maksaa infra oy:lle vaikka niitä ylläpitää aivan toinen taho, eli kunta/kaupunki, ja niiden ylläpito maksetaan kunnan kassasta. Noita kunnan omistamistamia teitä ei kaiketi ihan noin vain hallinollisella päätöksellä voida liittää uuden firman omaisuudeksi. Vaikka eipä hämmästyttäisi vaikka ne siirrettäisiin uuden infra oy:n omaisuudeksi valtion päätöksellä, kompensaatiolla tai ilman.

Jos kunnan teillä ajetuista kilometreistä veloitetaan niin silloinhan kunnan tien omistajana pitäisi saada oma osuutensa kerätyistä varoista. Muutoinhan kunnan teillä ajetuista kilometreistä maksetaan kulut kahdesti, ensin uudelle infra oy:lle ja toisen kerran kunnallisveroissa.
 
Vasemmisto liikenneministerinä viimeksi. Kaunis kainuun maalaistyttö. Vasemmiston/vihreiden/sdp:n "suunnitelmalta" tuo autoilijoiden lisämaksu toisaalta voisi tuntua. Kukaan ei enää autoilisi niin suomi olisi "vihreämpi". Sähköä voisi käyttää silloin kun tuulimyllyt sattuu pyörimään ja ydinvoiman voisi vaikka lakkauttaa kokonaan, koska vihreiden mukaan saastuttaa liikaa. Vasemmalle kallellaan olevat myös haluavat kerätä enemmän veroja ja gsm/gps-mokkula olisi siihen maksuun oiva uusi keino. Täytyyhän teistä saada rahaa ja polttoaine ja muut verot toki vielä siihen päälle, koska saastuttavat niin paljon (mukamas).

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, miten seuraavista toimenpiteistä, jotka ovat tämän mokkulatarpeen taustalla, saa vasemmistolaisia:
  • Keskeistä valtion infraa ja omaisuutta järjestellään osakeyhtiöön?
  • Verotuksesta siirrytään maksuperusteisuuteen?
  • Luodaan uusia markkinoita ja lisätään kilpailua?
  • Siirretään aiemmin avoimesti tehtyjä julkisia päätöksiä osakeyhtiön tehtäväksi?
Bernerin kannalta lienee hyvä, jos uudistuksen osalta keskustelu keskittyy laitteisiin ja kansalaisten seurantaan, eikä uudistuksen muihin vaikutuksiin.

Nuo kunnalliset tiet ovatkin mielenkiintoinen yksityiskohta, jota en ainakaan ole tullut edes ajatelleeksi. Ja ilmeisesti ei ole tullut niillekkään jotka ajavat tätä asiaa eteenpäin, ei ainakaan uutisten perusteella. Ilmeisesti niilläkin ajosta pitää maksaa infra oy:lle vaikka niitä ylläpitää aivan toinen taho, eli kunta/kaupunki, ja niiden ylläpito maksetaan kunnan kassasta. Noita kunnan omistamistamia teitä ei kaiketi ihan noin vain hallinollisella päätöksellä voida liittää uuden firman omaisuudeksi. Vaikka eipä hämmästyttäisi vaikka ne siirrettäisiin uuden infra oy:n omaisuudeksi valtion päätöksellä, kompensaatiolla tai ilman.

Jos kunnan teillä ajetuista kilometreistä veloitetaan niin silloinhan kunnan tien omistajana pitäisi saada oma osuutensa kerätyistä varoista. Muutoinhan kunnan teillä ajetuista kilometreistä maksetaan kulut kahdesti, ensin uudelle infra oy:lle ja toisen kerran kunnallisveroissa.

En ole varma, mutta käsittääkseni liikenneverkkoyhtiö vastaisi ainoastaan valtion omistamasta maantieverkosta. Verkkoyhtiön ulkopuolelle jäisi siten kuntien ja kaupunkien hallinnoimat kadut / katualueet, joiden käytöstä ei kaiketi perittäisi käyttäjiltä myöskään maksua. Toki mikään ei varmaankaan estä kuntia ja kaupunkeja käyttämästä syntyvää ajoneuvokohtaista tietoa myös katuverkon muuttamiseksi maksulliseksi esim. ruuhkamaksujen muodossa.
 
Onhan tämä kieltämättä melkoinen sekasotku. Toivotaan että saavat tähän jotain tolkkua ja jonkun selkeän ehdotuksen aikaiseksi josta oikeasti selviäisi mitä ollaan tekemässä, ettei tarvitsisi mutuilla. Nyt tämä kaikki spekulaatio vaan ruokkii kaikkia epäilijöitä.
 
Jos tuota kilometri perustaista maksamista ei kompensoida polttoaineveron pienentämisellä alkaa ihmiset rajoittamaan omaa liikkumistaan. Miettikää vaikka niitä kymmeniä tuhansia kesämökin omistavia helsinkiläisiä jotka ajelevat viikonloppuisin sinne keskisuomen tietämille. Kaikki muukin ei niin välttämätön jätetään ajelematta ja kyhjötetään kotona. Rahan liikkuminen loppuu ja suomi ajautuu taas taantumaan. Kulujahan tämä ei pienennä autoilijoilta koska välistä vetäjiä tulee entistä enemmän.

Toivottavasti persut ovat tiukkana koska suosio muutenkin alhaalla, niin olisi hyvä hetki niitä äänestäjiä muistaa. Uhkaus päälle että lähtevät hallituksesta niin siihenhän tuo koko paske kaatuu.
 
Mitä lueskelin aiheesta tässä hieman lisää niin kyllä tarkoitus on muita veroja vähentää, mutta ei niitä tulla poistamaan kokonaisuudessaan. Polttoaineverostakin oli selkeästi sanottu että EU asettaa sille minimin joka sen pitää vähintään olla, joten se ei tule katoamaan kokonaisuudessaan,

Hieman heikolta vaikuttaa jos kerta ei pystytä muita veroja poistamaan tämän maksun edeltä, niin mitä järkeä on yleensäkään monimutkaistaa nykyistä järjestelmää?
 
No ei mitään muuta kuin rahan keruu automaatti luoda jonkun tahon käytettäväksi.
Jos ne rahat palautuisi tienpitoon niin ton ymmärtäisi jotenkin. Eli noin miljardiko sitä käytetään vuosittain tienpidon kuluihin?
 
Mitä lueskelin aiheesta tässä hieman lisää niin kyllä tarkoitus on muita veroja vähentää
Jos olisin täysi lammas niin voisin ehkä uskoa tähän. Ehkä. :rofl:

Joo ei todellakaan ole mitkään verot laskemassa. Päinvastoin, siinähän on hyvä nostaa kun "valtiolle jää vähemmän verotuloja" - niin kun kaikki tuotot siirretty yksityisille. :facepalm:
 
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, miten seuraavista toimenpiteistä, jotka ovat tämän mokkulatarpeen taustalla, saa vasemmistolaisia:
  • Keskeistä valtion infraa ja omaisuutta järjestellään osakeyhtiöön?
  • Verotuksesta siirrytään maksuperusteisuuteen?
  • Luodaan uusia markkinoita ja lisätään kilpailua?
  • Siirretään aiemmin avoimesti tehtyjä julkisia päätöksiä osakeyhtiön tehtäväksi?
Bernerin kannalta lienee hyvä, jos uudistuksen osalta keskustelu keskittyy laitteisiin ja kansalaisten seurantaan, eikä uudistuksen muihin vaikutuksiin.



En ole varma, mutta käsittääkseni liikenneverkkoyhtiö vastaisi ainoastaan valtion omistamasta maantieverkosta. Verkkoyhtiön ulkopuolelle jäisi siten kuntien ja kaupunkien hallinnoimat kadut / katualueet, joiden käytöstä ei kaiketi perittäisi käyttäjiltä myöskään maksua. Toki mikään ei varmaankaan estä kuntia ja kaupunkeja käyttämästä syntyvää ajoneuvokohtaista tietoa myös katuverkon muuttamiseksi maksulliseksi esim. ruuhkamaksujen muodossa.
Hyvä huomio. Jotain höpinää olenkin jo kirjoittanut joihinkin eri viesteihin.
  • Minua ei henk koht haittaa vaikka autoon tulisi pakollinen vaikka noin 150€ hintainen seurantalaite ja käyttökuluja tulisi vaikka 1€ kk eli 12 euroa vuodessa.
  • Eikä myöskään erityisemmin haittaisi se itse seuranta. Koska valtio ja operaattori ei kumminkaan saisi siitä mitään erityisen tärkeää rahallista arvoa (siis sijaintitiedoista pelkästään).
Mutta se taas haittaa kovasti että tiet myydään pois valtiolta. Tienkäyttömaksua on mahdollista periä täysin päättömin perustein. Esim kilometripohjainen joku omituinen laskutus ei huomioi auton oikeaa polttoaineen kulutusta. Eli ei ole väliä ajetaanko aika tai kilometrit ruuhkaisessa keskustassa vai tyhjällä tiellä keskellä yötä kun tie on aivan tyhjä. Jollain lailla kai maksussa täytyisi huomioida ruuhkaisuus? Eli tyhjällä tiellä olisi "halpa" ajaa ja ruuhkassa kallis? Itse en tosin ymmärrä yhtään, koska ministeriön selitykset on olleet osittain aika omituisia :)
 
Mun mielestä oikein toteutettuna tämä on hyvä uudistus. Ei mulla muuta.

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
 
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, miten seuraavista toimenpiteistä, jotka ovat tämän mokkulatarpeen taustalla, saa vasemmistolaisia:
  • Keskeistä valtion infraa ja omaisuutta järjestellään osakeyhtiöön?
Keskeistä valtion infraa on tässä viimeaikoina siirretty ja siitä onkin hyvät esimerkit miksi homma ei toimi.

TV verkko siirrettiin ja maassa maksuttomat HDTV lähetykset ovat käytännössä nyt ja tulevaisuudessa kehitysmaatasoa (esim. YLEllä ei riitä rahat maksamaan HD-kanavia ja homma toimii tälläkin hetkellä ilmeisesti DNA:n hyväntekeväisyydellä).

Samoin sähköverkko, mikä lie onkin paras esimerkki tähän tiehommeliin; vuosittaisille maksujen korotuksille määrättiin "katto", joka siis sijoittajille tarkoittaa suomeksi "se minimi mitä hintoja nostetaan". Sama luultavasti tulee käymään teiden kanssa; valtio määrää summan jonka asiakkaalta saa maksimissaan periä ja paljonko tämä saa nousta vuodessa - jos katon sijaan tulee se millä kustannuksia nostetaan.

Tuntuu välillä ihan oikeasti siltä että Kokoomukselle ja Keskustalle ei riitä mikään ennen kuin koko maa on myyty ja jaettu omaisuutena itselle ja kavereille. Sitten kun valtio ei omista enää mitään vaan kaikki on rikkaiden käsissä aletaan olla lähempänä monarkiaa kuin demokratiaa...
 
Sähköverkon myyminen taisi olla virhe. Ainakin julkisuuteen kerrottiin että myyminen oli virhe.
Yle veroakin vain maksetaan vaikka TV verkko siirretiin ja kuvanlaatua huononnettiin, eli palvelu vain huononi ja TV verkon käytöstä joudutaan maksamaan verojen muodossa. Yle verostakin tehtiin pakollista ja samoin kai tiemaksun kanssa? Palvelut voi olla vaikka kuinka huonot, koska tarvittavan rahan saaminen on taattua.

Nyt sitten tieverkko ollaan myymässä. Samoin varmaan myöhemmin sanotaan poliitikkojen suusta että virhe oli, mutta ei me enää voida tehdä asialle mitään koska on myyty jo?
 
Eiköhän tää ole aika selvää, mitä on tapahtumassa. Kaikkea julkista toimintaa ollaan yhtiöittämässä kovaa vauhtia, teiden lisäksi SOTE?!?. Ainoa syy yhtiöittämisille, on aina, mahdollinen omistus- & hallintaoikeuksien siirto. Mihinkään muuhun tuo ei ole välttämätöntä tai edes tarpeellista! Kaikki valmiiksi myyntikuntoon, että pystytään keksimään ensin jokin tasearvo näille -> lisää lainaa ja kun krapula koittaa -> myymään. Kun pardit loppuu, kenelle jää luu käteen?

Tuulipuvulle.

:psmoke:
 
On tämä malli ollut jo jonkin aikaa keskusteluissa. Yksi ongelma toki on että kuka kustantaa laitteet ja miten ne retrofitataan vanhoihin autoihin. Tätä suurempi ongelma kuitenkin tulee olemaan laitteiden luotettavuus, eli mitäs tapahtuu kun laite on rikki.

Onhan näitä verotusuudistuksia ollut, joissa wanhat autot käyttävät eri järjestelmää kuin uudet. Monissa uudistuksissahan on ollut varsin väljät siirtymäajat.
Esim riittävän wanhoissa autoissa ei tarvitse vieläkään kataöysaattoria etc. Eli jatkossa olisi kaksi rinnakkaista järjestelmää, joista toinen perustuisi tuohon GPS/SIM pohjaiseen ja toinen olisi kutakuinkin nykyisen kaltainen. Voisin kuvitella että ensimmäiset 10 vuotta GPS/SIM pohjainen tulisi useimmille ihmisille halvemmaksi. Sen jälkeen ei välttämättä kovin paljon löytyisi autoja joista sitä ei vielä löytyisi. Auton elinkaarihan on sellaiset 30-40 vuotta jos sitä hyvin pitää. Useinmiten suomen suolatut tiet tekevät selvää ajopelistä kuin ajopelistä alle noiden vuosien.

Sakottaminen ja seurantatietojen käyttäminen esim. rikostutkinnassa vaatisi sitten lainmuutoksen. Ei mahdotonta, mutta kun Suomi on EU:ssa niin sen pitäisi mennä sitten läpi EU lainsäädännössä. Ei kuulosta ihan vielä huomispäivän jutulta. Toisaalta jos ylinopeudet koetaan ongelmaksi EU tasolla, niin sellainen on teorissa tietysti mahdollista. Silloin poliisin aikaa jäisi rikoksen torjuntaan. Hoidetaanhan parkkisakotkin nykyään muuten kuin poliisin toimesta. Ehkä jatkossa myös ylinopeusvalvonta. Voisi olla hyväkin systeemi. Nykyinen, jossa ihmiset ajaa 80 kympin tiellä 90 kymppiä tolppien välillä ja 70 tolppien kohdalla on vähintäänkin ärsyttävää. Ei se poliisi sakota jos siihen tolppaan ajaa ihan sitä 80 tai jopa vähän ylikin... Niitä kiinnostaa ne tyypit jotka pistää menemään reippaasti yli sallitun.
Tokihan tuo systeemi tulisi ärsyttämään niitä, jotka ajelee 80 kympin teillä 140:ä. Mutta heitä ei kai ole kuin se yksi kymmenestä Suomen maassa.
Ja luultavasti sekään ei toimisi wanhoissa autoissa. Itse ennustan, että järjestelmällä varutetut autot saavat melkoisesti edullisemman vakuutusmaksun, kuin sellaiset, joissa sitä systeemiä ei olisi. 500 egee vuodessa extraa vakuutusmaksuihin, jos ei ole sitä mustaa laatikkoa. Voisi tehota 80% Suomalaisista tienkäyttäjistä. Loput 20% maksaa mieluummin ja jättää laitteen asentamatta. No problemo.

Nykyisinhän pitää pystyä osoittamaan, että juuri tietty henkilö ajoi autolla, jotta sakon voisi antaa. Pitääköhän autoihin asentaa joku henkilökortin lukija ennenkuin sakottaminen olisi edes mahdollista. Luultavasti... Mutta kiinastahan aina voi tilata Matti Meikaelaenen nimellä varustetun feikkikortin parilla eurolla, joten ei iso pulma :)
Paitsi sitten kun poliisi pysäyttää ja ihmettelee eroa henkilökortin/ajokortin ja ajajan ulkonäön välillä. Warsinkin jos kyseinen henkilö on viideskymmenes Matti Meikaelaenen ;-)

Pelko pois, ei tässä systeemissä mikään voi mennä pieleen! On se kuintenkin insinöörien suunnittelema!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 256
Viestejä
4 486 869
Jäsenet
74 126
Uusin jäsen
rkj

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom