Autoetu työsuhteessa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jeedis
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8
Kysymys työpaikan autoedusta ja kokemuksista

Tuollainen mahdollisuus olis tarjolla ja voi jopa valita vapaan autoedun tai käyttöedun väliltä. Etu ei tule palkan päälle vaan “verotusarvo” vähennetään palkasta.
Kysymys kuuluukin, että onko tuo verotusarvo juurikin se, mitä liikkeet ilmoittelee ilmoituksissaan (vapaa auto-etu/käyttö-etu).

Mielipiteitäkin kuunnellaan mielellään, onko järkeä vai ei.
 
Kyllä, verotusarvo on juurikin se arvo jota liikkeet ilmoittelevat.

Järkevin valinta vapaan ja käyttöedun väliltä on täysin tapauskohtaista ja vaatii hieman laskeskelua. Mitä enemmän on omia ajoja, sitä todennäköisemmin vapaa-autoetu on kannattavampi, mutta jos suurin osa ajosta on työajoa saattaa käyttöetu jäädä edukkaammaksi.
 
Vapaa autoetu antaa lisäksi tämän hetken arvaamattomassa taloustilanteessa se ei halvin vapaa autoetu tuo huolettomuutta. Itse oli "pakko" ottaa vapaa autoetu, mutta eipä tarvitse miettiä huoltoa, renkaita, polttoaineen hintaa tms. Maksan tuosta huolettomuudesta mieluusti.
 
Kyllä, verotusarvo on juurikin se arvo jota liikkeet ilmoittelevat.

Järkevin valinta vapaan ja käyttöedun väliltä on täysin tapauskohtaista ja vaatii hieman laskeskelua. Mitä enemmän on omia ajoja, sitä todennäköisemmin vapaa-autoetu on kannattavampi, mutta jos suurin osa ajosta on työajoa saattaa käyttöetu jäädä edukkaammaksi.

Koska verotusarvo vähennetään kysyjällä kokonaisuudessaan palkasta, työsuhdeauton kustannus on käytännössä verotusarvon suuruinen. Jos olet ottamassa sähköautoa tai ladattavaa hybdiriä, valinta vapaan autoedun ja käyttöedun välillä riippuu latausmahdollisuuksistasi. Sähköautolla verotusarvojen ero kuukaudessa (ja myös erosi työsuhdeauton hinnassa) on 60€, ja ladattavalla hybridillä 135€. Jos työpaikallasi on ilmainen latausmahdollisuus, lataus on verovapaa etu ensi vuoden loppuun, minkä jälkeen verotusarvo on 30€/kk. Mikäli pystyt pääasiassa lataamaan työpaikalla, kannattaa tällöin valita käyttöetu.

Saattaa olla myös mahdollista siirtyä käyttöedusta vapaaseen autoetuun kesken sopimuskauden jos tilanne muuttuu, kannattaa kysyä.

Itselläni on käyttöetuautona hybridi, jota lataan pääasiassa ilmaiseksi työpaikalla ja lomien aikaan pörssisähköllä kotona. Tankkaan harvemmin kuin kerran kuukaudessa.
 
Onko sinulla työajoa josta saa 57c/km? Jos on niin kannattaa laskea tarkkaan onko autoedussa mitään järkeä. Itse saisin autoedun palkan päälle ja vielä 0,5 kertaa autoedun kokoisen palkankorotuksen jos ottaisin auton, mutta en ole ottanut koska omalla autolla tulee reilu 2000€/kk kilometrikorvauksia, joten uudenkin auton saa maksettua parissa vuodessa ja sitten saa samalla autolla vielä tienattua parin uuden auton verran.

Jos ei ole mitään työajoja niin sitten ehkä voi olla.järkevää.
 
Onko sinulla työajoa josta saa 57c/km? Jos on niin kannattaa laskea tarkkaan onko autoedussa mitään järkeä. Itse saisin autoedun palkan päälle ja vielä 0,5 kertaa autoedun kokoisen palkankorotuksen jos ottaisin auton, mutta en ole ottanut koska omalla autolla tulee reilu 2000€/kk kilometrikorvauksia, joten uudenkin auton saa maksettua parissa vuodessa ja sitten saa samalla autolla vielä tienattua parin uuden auton verran.

Jos ei ole mitään työajoja niin sitten ehkä voi olla.järkevää.

Työnantajan maksamat luontoisedut kerryttävät eläkettä. Kilometrikorvaukset, päivärahat jne. taasen ei. Jos auton arvonalenema on infernaalinen niin onko kulukorvauksien kerryttämä kassa vähän näennäinen?
 
Työnantajan maksamat luontoisedut kerryttävät eläkettä. Kilometrikorvaukset, päivärahat jne. taasen ei. Jos auton arvonalenema on infernaalinen niin onko kulukorvauksien kerryttämä kassa vähän näennäinen?
2v suunnilleen menee siihen, että uusi auto on maksettu kokonaan. Sitten tuohon päälle 6 vuotta ajoa samalla autolla niin käsissä on 8v vanha auto josta tuskin saa mitään, mutta toisaalta myös rahaa noin 3 samanlaisen auton verran. Tällaista kuviota olen kohta 20v pyörittänyt ja ajatus jatkaa vielä se vajaa 30v että tulen eläkeikään.
 
2v suunnilleen menee siihen, että uusi auto on maksettu kokonaan. Sitten tuohon päälle 6 vuotta ajoa samalla autolla niin käsissä on 8v vanha auto josta tuskin saa mitään, mutta toisaalta myös rahaa noin 3 samanlaisen auton verran. Tällaista kuviota olen kohta 20v pyörittänyt ja ajatus jatkaa vielä se vajaa 30v että tulen eläkeikään.

Jos 2000 €/kk tulee niin karkeasti ajat työajoa noin 1000 km viikossa eli lomien kanssa noin 45000 km/a. Tankata saat vähintään kerran viikossa noin 110 €/vko, huoltaa saat autosta riippuen 1,5 - 3 krt/a arviolta ainakin 800 €/a, renkaita saa uusia parin kolmen vuoden välein molemmat sarjat karkeasti siis 500/a plus muut nesteet, pesut yms vaikka 400 €/a. Autoilun käyttökulut siis noin 6500 €/a eli vajaa 0,15 €/km.

Jos kokonaan saat maksettua niin yllättävän edullisen hintaluokan autolla noin 30 k€ ajat, haluatko paljastaa? Tuntuu monilla paljon ajavilla paljon kalliimmat autot taloudellisesti järkevää tai ei. 3 tai 4 vuoden vaihtovälillä taitaa ainakin noin 75k auton arvonlaskut saada kuitattua, jos arviolta 3v vanha 160 tkm ajetusta saa ehkä vajaa puolet uuden hinnasta ja 4v/200tkm 35-45 % uuden hinnasta.

Mielenkiinnosta minkä verran tarvitsee ns ylihuoltaa, jotta välttää ylimääräiset korjaamoreissut?
 
Jos 2000 €/kk tulee niin karkeasti ajat työajoa noin 1000 km viikossa eli lomien kanssa noin 45000 km/a. Tankata saat vähintään kerran viikossa noin 110 €/vko, huoltaa saat autosta riippuen 1,5 - 3 krt/a arviolta ainakin 800 €/a, renkaita saa uusia parin kolmen vuoden välein molemmat sarjat karkeasti siis 500/a plus muut nesteet, pesut yms vaikka 400 €/a. Autoilun käyttökulut siis noin 6500 €/a eli vajaa 0,15 €/km.

Jos kokonaan saat maksettua niin yllättävän edullisen hintaluokan autolla noin 30 k€ ajat, haluatko paljastaa? Tuntuu monilla paljon ajavilla paljon kalliimmat autot taloudellisesti järkevää tai ei. 3 tai 4 vuoden vaihtovälillä taitaa ainakin noin 75k auton arvonlaskut saada kuitattua, jos arviolta 3v vanha 160 tkm ajetusta saa ehkä vajaa puolet uuden hinnasta ja 4v/200tkm 35-45 % uuden hinnasta.

Mielenkiinnosta minkä verran tarvitsee ns ylihuoltaa, jotta välttää ylimääräiset korjaamoreissut?
1000 km/viikko suunnilleen tulee. Nyt on sähköauto jota lataan ilmaiseksi töissä. Ennen meni 150€/viikko dieseliä. Ennen ajoin alle 10k € autolla, sitten 20k€ autolla ja nyt on 55k€ auto, joten nyt menee vähän reilu 2v jotta on maksettu km korvauksilla. Nyt 60tkm työajoa tullut alle 1,5 vuodessa, ei ole vielä ollut oikein mitään kuluja, lasinpeunestettä mennyt ehkä 10 eurolla ja julkisilla latureilla pitänyt ladata muutaman satasen edestä. Huoltoja ei ole Teslassa, mutta jarrut varmaan herkistelen tossa ensi keväänä renkaanvaihdon yhteydessä ja voisin vaihtaa jarrunesteet samalla, mutta sekin lienee n. 10€ huolto.
 
Jos saat 10€ nuo huollot, niin laita ihmeessä jakoon mikä firma tekee noin halvalla.
Itse tekemällä ns. ilmainen jos on laitteet ja kamat.
 
Viimeksi muokattu:
Jos saat 10€ nuo huollot, niin laita ihmeessä jakoon mikä firma tekee noin halvalla.
Itse tekemällä ns. ilmainen jos on laitteet ja kamat.
Niinhän tuohon juuri kirjoitin että teen, en nyt tarkkaan muista mutta jarruneste varmaan maksaa about tuon verran? Muuta ei varsinaisesti tarvitse ja työkalut löytyy jo. Suodattimet unohdin, ne pitää kanssa vaihtaa ja maksavat muutaman kympin myös.

Mutt tämä nyt ei varsinaisesti ketjun aiheeseen liity mitenkään.

Pointtina lähinnä se, että jos on paljon omaa ajoa ja vähän työajoa niin työsuhdeauto saattaa olla järkevä ja jos taas on vähän omaa ajoa ja paljon työajoa niin oma auto on mahdollisesti taloudellisesti järkevämpi valinta.

Itselläni on lähes pelkästään työajoa. Jos sitä ei olisi niin en pitäisi autoa todennäköisesti ollenkaan. Kaikki omat arjen liikkumiset menee kävellen/pyörällä kun asun kantakaupungissa.

Mutta toki nyt kun auto on niin tulee sitä käytettyä sitten erilaisiin retkeily reissuihin ym.
 
Viimeksi muokattu:
Jos työpaikallasi on ilmainen latausmahdollisuus, lataus on verovapaa etu ensi vuoden loppuun, minkä jälkeen verotusarvo on 30€/kk.

Onko tuo 2026 verotus jo päätetty varmaksi? Vaikuttaakohan siihen mitenkään, kuinka usein työpaikalla käy? Kolme kymppiä tuntuu aika kovalta, jos työnantaja tarjoaa latausmahdollisuuden, mutta työpaikalla tulee käytyä kerran kuussa tai harvemmin.
 
Onko tuo 2026 verotus jo päätetty varmaksi? Vaikuttaakohan siihen mitenkään, kuinka usein työpaikalla käy? Kolme kymppiä tuntuu aika kovalta, jos työnantaja tarjoaa latausmahdollisuuden, mutta työpaikalla tulee käytyä kerran kuussa tai harvemmin.
Tämän varmaan saa kuitattu niinkin, että maksaa latauksesta. Onko se sitten tarkkoja kilowatteja vai "käy 2 x kk ja lataa 20 kw/kerta, eli 2 x 20 kw x 0,25e = 10e pois palkasta"
 
Itsellä oli edellisessä työpaikassa käyttöetuna sähköauto. Mutta täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että kyllä siitä joutuu aika lailla maksamaan , itsellä oli verotusarvo "vain" 750€ ja tuo tekee kyllä aikamoisen loven nettopalkkaan. Tällä hetkellä mietin, että ottaisinko tuollaisen uudelleen, vai ostaisinko jonkun 30 k€ arvoisen sähköauton ja nappaisin kilometrikorvauksia siitä. Nykyään ei tarvitse paljoa ajella kun saa jo 100€ edestä kilometrikorvauksia, mikä käytännössä kattaa sähköön käytetyn rahan ja loput on plussaa.

Oman omistamisessa on tietenkin riskinä isot remontit (jos ei takuuta) ja arvonalenema. Kuitenkin jos mitoittaa lyhennykset oikein, niin tuo kuukaudessa maksettava lainan lyhennys vastaisi arvonalenemaa ja vähän yli mielellään. Tuollaisen saisi viritettyä suht helposti 400-500 väliin kuussa. Eli sanoisin että tuossa tulee helposti 200-300 e eroa kuukaudessa oma vs työsuhdeauto , mistä nyt itsekin mietin että onko tuon arvoista.
 
Tämän varmaan saa kuitattu niinkin, että maksaa latauksesta. Onko se sitten tarkkoja kilowatteja vai "käy 2 x kk ja lataa 20 kw/kerta, eli 2 x 20 kw x 0,25e = 10e pois palkasta"
Onko tuo 2026 verotus jo päätetty varmaksi? Vaikuttaakohan siihen mitenkään, kuinka usein työpaikalla käy? Kolme kymppiä tuntuu aika kovalta, jos työnantaja tarjoaa latausmahdollisuuden, mutta työpaikalla tulee käytyä kerran kuussa tai harvemmin.
Nyt on päätetty verotusarvoksi 30€/kk, mutta voihan se muuttua. Ensi vuoden loppuun asti on voimassa poikkeus jotta ilmainen lataus on verovapaata (koskee myös omaa autoa, ei pelkästään työsuhdeautoa). Täten ei kannata ladata 2026 alkaen "ilmaiseksi" työpaikalla jos ei lataa riittävästi verotusarvoon suhteutetuna. Jos marginaalivero-prosentti on 60%, maksat veronallelle latauksesta 18 €/kk. Jos esim. kotona saat ladattua hintaan 15c/kWh, sinun pitäisi työpaikan töpselistä ladata enemmän kuin 120 kWh/kk jotta kannattaisi maksaa veroa.

Monella työpaikalla on myös maksullisia latauspaikkoja, joita käyttäessä latauksesta ei synny verotusarvoa. Pitää laskea oma tilanne, työnantajan latausvaihtoenhtojen ja oman latausproffilin mukaan.
 
Nostin jossain vaiheessa noin 3800€/kk palkkaa. Vapaa-autoetu oli myös missä oli verotusarvo pauttiarallaa 1200-1300€ bruttopalkan päälle. Nettopalkka 2200€… Oli kallis ja hyvä auto ajella, mutta eihän tossa ollu mitään järkeä. Nyt ajelen omalla autolla ja laskutan verottomat kilometrikorvaukset pois, pääse välillä jopa ihan tienaamaan.
 
Onko kukaan ottanut käytettyä autoa työsuhdeautoksi? Ei taida olla paljoa järkeä, kun verottaja nostaa käyttökuluja siinä missä uushankintahinnan %-osuus pienenee? Lähinnä siis mietin tilannetta, että saisiko jonkun härskimmän hintaisen käytetyn menopelin ujutettua prosessin läpi. Voi tietysti olla, että vaikka olisi käytetty, niin hankintarajoissa katsotaan uuden hinnan mukaan :think:
 
Onko kukaan ottanut käytettyä autoa työsuhdeautoksi? Ei taida olla paljoa järkeä, kun verottaja nostaa käyttökuluja siinä missä uushankintahinnan %-osuus pienenee? Lähinnä siis mietin tilannetta, että saisiko jonkun härskimmän hintaisen käytetyn menopelin ujutettua prosessin läpi. Voi tietysti olla, että vaikka olisi käytetty, niin hankintarajoissa katsotaan uuden hinnan mukaan :think:
Meillä on firmassa kaikilla käytetyt. Pomo antaa budjetin, hanki mitä haluat. Aka voit saada sen vuoden pari vanhan premiumin tai uuden Fiesta.
 
Minulla loppui juuri työnantajan liisari joka otettiin palkasta. Sain siis verotusarvon verran vähemmän palkkaa per kuukausi. Päädyin ostamaan nyt oman sähkiksen tuon jatkeeksi. Käytännössä maksan hieman enemmän kuukaudessa lyhennyksiä, mutta nyt auto pysyy minulla.

Liisari oli vapaa autoetu, siinä verotusarvoon tuli 50 egeä lisää per kk niin sai laittaa kaikki lataukset firman piikkiin. Kun ei ole kotilatausmahista niin tuo oli itselle sopiva kun omaa ajoa tuli kuitenkin reilu tuhat per kk niin ei tarvinnut miettiä missä lataa.

Yksi asia mikä kannattaa ottaa huomioon on se että mitä tapahtuu jos työpaikka vaihtuu. Jos saa lähdön työnantajan puolelta niin etu loppuu kun työsopimuskin eikä sinulle tule kuluja. Mutta jos päätät vaihtaa itse paikkaa etkä saa liisaria siirrettyä seuraavaan paikkaan tai kolleegalle, joudut maksamaan vähintään kolmen kuukauden vuokran autosta. Tuo siis jos vaikka sopparia olisi enää yksi kk jäljellä. Jos on pidempi aika niin sitten todennäköisesti menee jäljellä olevien kuukausien mukaan.

Vuokra on yleensä muutaman satasen suurempi kuin mitä verotusarvo, se on se summa mitä työnantajasi maksaa siitä liisarifirmalle per kk. Jos olet ammatissa jossa ruoho voi olla vihreämpää aidan toisella puolella niin tuo autoetu voi vetäistä loven tienesteihin kun vaihtaa firmaa.
 
Itsellä ainakin jos firma vaihtuu, niin avaimet palautan samalla muiden kamojen kanssa ja velvollisuudet autoon päättyy siihen paikkaan. Tuollaiseen kuvailemaasi ratkaisuun en suostuisi missään tilanteessa.
 
Yksi asia mikä kannattaa ottaa huomioon on se että mitä tapahtuu jos työpaikka vaihtuu. Jos saa lähdön työnantajan puolelta niin etu loppuu kun työsopimuskin eikä sinulle tule kuluja. Mutta jos päätät vaihtaa itse paikkaa etkä saa liisaria siirrettyä seuraavaan paikkaan tai kolleegalle, joudut maksamaan vähintään kolmen kuukauden vuokran autosta. Tuo siis jos vaikka sopparia olisi enää yksi kk jäljellä. Jos on pidempi aika niin sitten todennäköisesti menee jäljellä olevien kuukausien mukaan.

Vuokra on yleensä muutaman satasen suurempi kuin mitä verotusarvo, se on se summa mitä työnantajasi maksaa siitä liisarifirmalle per kk. Jos olet ammatissa jossa ruoho voi olla vihreämpää aidan toisella puolella niin tuo autoetu voi vetäistä loven tienesteihin kun vaihtaa firmaa.
Mikä sopimus tai laki oikeuttaa tuon kuvailemasi rangaistusmenettelyn henkilön itse irtisanoutuessa?
 
Itsellä ainakin jos firma vaihtuu, niin avaimet palautan samalla muiden kamojen kanssa ja velvollisuudet autoon päättyy siihen paikkaan. Tuollaiseen kuvailemaasi ratkaisuun en suostuisi missään tilanteessa.
Meillä taisi olla joku pitkä karenssi, jos palauttaa ennen aikarajaa. Ei kovin oleellinen ongelma, jos on ovesta lähdössä ulos.

Hyvä tietää, että käytettykin on periaatteessa ainakin jossain vaihtoehto.
 
Meillä on firmassa kaikilla käytetyt. Pomo antaa budjetin, hanki mitä haluat. Aka voit saada sen vuoden pari vanhan premiumin tai uuden Fiesta.
Meneekö se tulkinta nimenomaan siis käytetyn nykyarvon mukaan hankittaessa ja veroissa? Eli jos vaikka löytää 100k auton 50k hintaan, niin lopputulos sama kuin ottais uuden 50k pelin?
 
Meneekö se tulkinta nimenomaan siis käytetyn nykyarvon mukaan hankittaessa ja veroissa? Eli jos vaikka löytää 100k auton 50k hintaan, niin lopputulos sama kuin ottais uuden 50k pelin?
Ei vaan tuolla saadaan se että firma ei tuhlaa liikaa rahoja autoja hankkiessa vs että pitäisi ottaa pieniä koppeja koska uusien hinnat. Kk kulut määräytyvät uuden auton listahinnan mukaan. Vanhaa ostaessa tulee toki myös etuna pieni kk maksun aleneminen.
 
Joskus tein esitelmän johtoryhmän pyynnöstä firmalle, jossa oli lähemmäs sadalla henkilöllä työsuhdeauto, että kannattaako ottaa työsuhdeauto vai jättää hankkimatta esitetyillä ehdoilla (sai tuntuvan hyvityksen palkkaan jos on oikeutettu, mutta ei ota). Käytännössä oli neljä osapuolta, joille jaettiin hyötyä siinä, jotka olivat siis työntekijä, työnantaja, verottaja ja leasing-firma. Lopputulos oli, että työntekijälle oli aina paras vaihtoehto ostaa itse auto riippumatta minkälaisen auton aikoo hankkia. Laskelmassa ainoastaan leasing-firma hyötyy työsuhdeautosta ja myös verottaja tietyin edellytyksin. Kohderyhmässä oli toki kymmenisen ihmistä, jotka ajoivat kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa (alimman tason myyjät), jotka käytännössä viettivät niin paljon aikaa autossa, että siinä oli jonkin sortin työhyvinvointiin liittyviä elementtejä mukana, että heillä oli aidosti hyviä perusteita pysyä työsuhdeautossa.

Tiedettiin jo ennakkoon, että ongelma on siinä, että työsuhdeautoa pidetetään statuksena ja sitä pidettin kunnia-asiana, että voi aina ajaa maksimissaan kolme vuotta vanhalla autolla ja ei tarvitse välittää onko se kenellekään taloudellisesti järkevää. Lopulta kaikki, jotka luopuivat työsuhdeautosta olivat sellaisia tapauksia, jotka tekivät sen lähinnä, koska halusivat olla mieliksi johtoryhmälle.

EDIT: henkilösuhdeauto = henkilöllä työsuhdeauto :D :D humalassa toki selitän, muuten en kertoisi
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän järkeä tuossa nyt on. Firmallehan on nimenomaan kannattavaa pakottaa autoedut niille jotka ajaa ihan perkeleesti työajoa. Sen sijaan sen muun porukan kannattaisi firman puolesta nostella kilsakorvauksia.
 
Nostin jossain vaiheessa noin 3800€/kk palkkaa. Vapaa-autoetu oli myös missä oli verotusarvo pauttiarallaa 1200-1300€ bruttopalkan päälle. Nettopalkka 2200€… Oli kallis ja hyvä auto ajella, mutta eihän tossa ollu mitään järkeä. Nyt ajelen omalla autolla ja laskutan verottomat kilometrikorvaukset pois, pääse välillä jopa ihan tienaamaan.
Kuulostaa tutulta. Itsellä tällä hetkellä palkka 4400e ja auton verotusarvo palkan päälle 930e. Lapaan jää ~2400e.
Huonona puolena oli ettei saanut valita minkä auton ottaa ja omalla ajaminen ei ollut vaihtoehto. Työ ja autolla ajaminen muutoin maistuu eli ei tässä kärsitä. Aika lovi tuo palkkaan ja rahallisesti eipä juuri järkeä.
 
Mitähän järkeä tuossa nyt on. Firmallehan on nimenomaan kannattavaa pakottaa autoedut niille jotka ajaa ihan perkeleesti työajoa. Sen sijaan sen muun porukan kannattaisi firman puolesta nostella kilsakorvauksia.

Kyseisessä firmassa yleensä työajo oli vähäistä pl. myyjät, joten kilsakorvaukset ei ollut sillä tapaa tuntuvia. Melkein 90% oli toimistotyöläisiä. En tarkoittanut, että voi yleistää kaikkialle, vaikka saatoin antaa sen kuvan. Siellä maksettiin tuntuvaa matkakorvausta, vaikka olisi ajanut työsuhdeautolla.

Ja kilsakorvauksissa on aina se puoli, että auton arvo oikeasti tippuu samalla ja mitä suurempi on auton arvo firman taseessa (käytännössä leasing-yhtiön, mutta vaikuttaa tulevaisuuden leasing-sopimuksen hintaan kuinka paljon arvo tippuu yleisesti), niin se syö kilsakorvaukset nopeasti, eli kun perusduunari voi ajaa tonnin pommilla ja saada hitonmoiset korvaukset vs. kallis uusi bemari, jolla verottajan sallima kilometrikorvaus ei todellakaan korvaa sitä kuinka paljon arvon auto tippuu per kilometri.

Asian pallottelusta lähes kymmenen vuotta. En ole välttämättä kykenevä tällä hetkellä perustelemaan oikein.
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa tutulta. Itsellä tällä hetkellä palkka 4400e ja auton verotusarvo palkan päälle 930e. Lapaan jää ~2400e.
Huonona puolena oli ettei saanut valita minkä auton ottaa ja omalla ajaminen ei ollut vaihtoehto. Työ ja autolla ajaminen muutoin maistuu eli ei tässä kärsitä. Aika lovi tuo palkkaan ja rahallisesti eipä juuri järkeä.
Tuolla palkalla jää ilman autoetua 3000 €/kk nettona lapaan. Tuolla vapaalla autoedulla 930 €/kk ajat siis esim. 67 000 € hintaisella bemarin i4:llä tai muulla vastaavan hintaisella autolla. 600 €/kk ei kuulosta kovin pahalta maksulta tuosta lystistä.

Muita käyttövoimia katsoessa onkin sitten astetta ankeampaa kun saa juuri ja juuri jonkun perus passatin alle.
 
Tuolla palkalla jää ilman autoetua 3000 €/kk nettona lapaan. Tuolla vapaalla autoedulla 930 €/kk ajat siis esim. 67 000 € hintaisella bemarin i4:llä tai muulla vastaavan hintaisella autolla. 600 €/kk ei kuulosta kovin pahalta maksulta tuosta lystistä.

Muita käyttövoimia katsoessa onkin sitten astetta ankeampaa kun saa juuri ja juuri jonkun perus passatin alle.
Volvo V60, plugari, käyttöetu. Täytyy katsoa jos firman politiikka muuttunut kun tuosta aika jättää.

Eikös verotusarvo myös laske 3? vuoden iässä hiukan.
 
Itsellä oli autoetu käytetyllä autolla siksi että sen kanssa onnistui puolen vuoden jakso. Uuden kanssa yleensä taidetaan sitoutua kolmeksi vuodeksi.

Omalla kohdalla tuo puolen vuoden jakso riitti toteamaan sen liian kalliiksi, joten siirryin takaisin omaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 790
Viestejä
4 648 924
Jäsenet
76 306
Uusin jäsen
TopiKu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom