Autoetu työsuhteessa

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8
Kysymys työpaikan autoedusta ja kokemuksista

Tuollainen mahdollisuus olis tarjolla ja voi jopa valita vapaan autoedun tai käyttöedun väliltä. Etu ei tule palkan päälle vaan “verotusarvo” vähennetään palkasta.
Kysymys kuuluukin, että onko tuo verotusarvo juurikin se, mitä liikkeet ilmoittelee ilmoituksissaan (vapaa auto-etu/käyttö-etu).

Mielipiteitäkin kuunnellaan mielellään, onko järkeä vai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
115
Kyllä, verotusarvo on juurikin se arvo jota liikkeet ilmoittelevat.

Järkevin valinta vapaan ja käyttöedun väliltä on täysin tapauskohtaista ja vaatii hieman laskeskelua. Mitä enemmän on omia ajoja, sitä todennäköisemmin vapaa-autoetu on kannattavampi, mutta jos suurin osa ajosta on työajoa saattaa käyttöetu jäädä edukkaammaksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 731
Vapaa autoetu antaa lisäksi tämän hetken arvaamattomassa taloustilanteessa se ei halvin vapaa autoetu tuo huolettomuutta. Itse oli "pakko" ottaa vapaa autoetu, mutta eipä tarvitse miettiä huoltoa, renkaita, polttoaineen hintaa tms. Maksan tuosta huolettomuudesta mieluusti.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
79
Kyllä, verotusarvo on juurikin se arvo jota liikkeet ilmoittelevat.

Järkevin valinta vapaan ja käyttöedun väliltä on täysin tapauskohtaista ja vaatii hieman laskeskelua. Mitä enemmän on omia ajoja, sitä todennäköisemmin vapaa-autoetu on kannattavampi, mutta jos suurin osa ajosta on työajoa saattaa käyttöetu jäädä edukkaammaksi.
Koska verotusarvo vähennetään kysyjällä kokonaisuudessaan palkasta, työsuhdeauton kustannus on käytännössä verotusarvon suuruinen. Jos olet ottamassa sähköautoa tai ladattavaa hybdiriä, valinta vapaan autoedun ja käyttöedun välillä riippuu latausmahdollisuuksistasi. Sähköautolla verotusarvojen ero kuukaudessa (ja myös erosi työsuhdeauton hinnassa) on 60€, ja ladattavalla hybridillä 135€. Jos työpaikallasi on ilmainen latausmahdollisuus, lataus on verovapaa etu ensi vuoden loppuun, minkä jälkeen verotusarvo on 30€/kk. Mikäli pystyt pääasiassa lataamaan työpaikalla, kannattaa tällöin valita käyttöetu.

Saattaa olla myös mahdollista siirtyä käyttöedusta vapaaseen autoetuun kesken sopimuskauden jos tilanne muuttuu, kannattaa kysyä.

Itselläni on käyttöetuautona hybridi, jota lataan pääasiassa ilmaiseksi työpaikalla ja lomien aikaan pörssisähköllä kotona. Tankkaan harvemmin kuin kerran kuukaudessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 074
Onko sinulla työajoa josta saa 57c/km? Jos on niin kannattaa laskea tarkkaan onko autoedussa mitään järkeä. Itse saisin autoedun palkan päälle ja vielä 0,5 kertaa autoedun kokoisen palkankorotuksen jos ottaisin auton, mutta en ole ottanut koska omalla autolla tulee reilu 2000€/kk kilometrikorvauksia, joten uudenkin auton saa maksettua parissa vuodessa ja sitten saa samalla autolla vielä tienattua parin uuden auton verran.

Jos ei ole mitään työajoja niin sitten ehkä voi olla.järkevää.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 619
Onko sinulla työajoa josta saa 57c/km? Jos on niin kannattaa laskea tarkkaan onko autoedussa mitään järkeä. Itse saisin autoedun palkan päälle ja vielä 0,5 kertaa autoedun kokoisen palkankorotuksen jos ottaisin auton, mutta en ole ottanut koska omalla autolla tulee reilu 2000€/kk kilometrikorvauksia, joten uudenkin auton saa maksettua parissa vuodessa ja sitten saa samalla autolla vielä tienattua parin uuden auton verran.

Jos ei ole mitään työajoja niin sitten ehkä voi olla.järkevää.
Työnantajan maksamat luontoisedut kerryttävät eläkettä. Kilometrikorvaukset, päivärahat jne. taasen ei. Jos auton arvonalenema on infernaalinen niin onko kulukorvauksien kerryttämä kassa vähän näennäinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 074
Työnantajan maksamat luontoisedut kerryttävät eläkettä. Kilometrikorvaukset, päivärahat jne. taasen ei. Jos auton arvonalenema on infernaalinen niin onko kulukorvauksien kerryttämä kassa vähän näennäinen?
2v suunnilleen menee siihen, että uusi auto on maksettu kokonaan. Sitten tuohon päälle 6 vuotta ajoa samalla autolla niin käsissä on 8v vanha auto josta tuskin saa mitään, mutta toisaalta myös rahaa noin 3 samanlaisen auton verran. Tällaista kuviota olen kohta 20v pyörittänyt ja ajatus jatkaa vielä se vajaa 30v että tulen eläkeikään.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
886
2v suunnilleen menee siihen, että uusi auto on maksettu kokonaan. Sitten tuohon päälle 6 vuotta ajoa samalla autolla niin käsissä on 8v vanha auto josta tuskin saa mitään, mutta toisaalta myös rahaa noin 3 samanlaisen auton verran. Tällaista kuviota olen kohta 20v pyörittänyt ja ajatus jatkaa vielä se vajaa 30v että tulen eläkeikään.
Jos 2000 €/kk tulee niin karkeasti ajat työajoa noin 1000 km viikossa eli lomien kanssa noin 45000 km/a. Tankata saat vähintään kerran viikossa noin 110 €/vko, huoltaa saat autosta riippuen 1,5 - 3 krt/a arviolta ainakin 800 €/a, renkaita saa uusia parin kolmen vuoden välein molemmat sarjat karkeasti siis 500/a plus muut nesteet, pesut yms vaikka 400 €/a. Autoilun käyttökulut siis noin 6500 €/a eli vajaa 0,15 €/km.

Jos kokonaan saat maksettua niin yllättävän edullisen hintaluokan autolla noin 30 k€ ajat, haluatko paljastaa? Tuntuu monilla paljon ajavilla paljon kalliimmat autot taloudellisesti järkevää tai ei. 3 tai 4 vuoden vaihtovälillä taitaa ainakin noin 75k auton arvonlaskut saada kuitattua, jos arviolta 3v vanha 160 tkm ajetusta saa ehkä vajaa puolet uuden hinnasta ja 4v/200tkm 35-45 % uuden hinnasta.

Mielenkiinnosta minkä verran tarvitsee ns ylihuoltaa, jotta välttää ylimääräiset korjaamoreissut?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 959
Viestejä
4 346 844
Jäsenet
72 298
Uusin jäsen
Boletus

Hinta.fi

Ylös Bottom