Auto jäässä, renkaat ei suostu pyörimään, mitä tehdä?

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja teho75, 21.01.2018.

  1. teho75

    teho75

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Arvon io-techiläiset!

    Nyt kävi niin että auto ei suostu liikkumaan juuri ollenkaan kun tuli kovat pakkaset. Jarrut ovat siis päällä tai joku muu renkaiden pyörimiseen liittyvää jäätymistä, laakeri jäässä?. Kysymyksessä ei ole käsijarruvika koska en ole sitä käyttänyt ollenkaan talvella. Olen parkkeerannut pakki päällä.
    Mitä tässä voisi koittaa tehdä? Auto on ulkona tallin vieressä. Mahdollista on saada valovirtaa autoon.
    Seuraavan kerran tulee plussakelit ensi viikon torstaina ja autolle olisi käyttöä aiemmin.
     
  2. Rozor

    Rozor

    Viestejä:
    1 116
    Rekisteröitynyt:
    29.01.2017
    Onko autossa peltivanteet?
    Sitä peltivannetta voisi vasaralla koputella, josko jarrut aukeaisivat. On voinut mennä lunta väliin ja sulanut ja jäätynyt sinne.
    Jos on aluvanteet, niin ei oikein auta kuin ottaa pyörä pois ja koputella jarrut puhtaiksi.
    Laakeri ei voi jäätyä.
     
  3. psymbiote

    psymbiote

    Viestejä:
    136
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jarrut siinä on jäässä. Vasara käteen ja pari napakkaa iskua jarrusatuloihin, ni matka jatkuu.
     
  4. teho75

    teho75

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Aluvanteet on autossa. Pitää koittaa josko varasalla saisi napautettua satulaa.
     
  5. Sprout

    Sprout

    Viestejä:
    17
    Rekisteröitynyt:
    31.12.2016
    Jos koputtelu ei auta niin seuraavaksi sitten lämpöä jarruihin. Kuumailmapuhallin tai paremman puutteessa jopa auton sisätilalämmitin voisi toimia.
     
  6. teho75

    teho75

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Laitoin sisätilalämmittimen puhaltamaan satulaan, katsotaan miten käy kunhan kaikki satulat on lämmitetty.
     
  7. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    3 516
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Vesiämpäri on kanssa kova, mutta sen jälkeen olisi syytä kyllä ajaa auto lämpimään halliin, niin ei jäädy ne lisävedetkin sinne.
     
  8. teho75

    teho75

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    A vot, nyt kulkee taas. Kolmea pyörää sulattelin ja koputtelin satuloita.
     
    JaySon, Sequ, FlyingAntero ja 2 muuta tykkäävät tästä.
  9. Kosamiitti

    Kosamiitti

    Viestejä:
    682
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Sitä vettä tartte vittu kaataa sinne...
    Samalla lailla jäätyneet jarrut aukeaa nopeasti ja ilman sähköä jos vaan lämmintä/kiehuvaa vettä o käytössä.

    Kraana auki, lasket niin kuumaa vettä muovipussiin(tai muuhun vedenpitävään joustavaan kassiin) kun kraanasta tulee, kassi bout puolilleen.
    Isket sen kassin kyljen vanteeseen / satulaan ja pidät siinä sen muutaman tovin niin se lämmin vesi pussissa sulattaa...ei oikeasti mene kun hetki jos on tollasta 60-70 asteista vettä pussissa kun se lämpö johtuu metallia myöten ja yleensä mennyt sellanen minuutti kun kuuluu se pieni naks ja pyörät pyörii(tämä siis vanhana offarina opittu jo 30 vuotta sitten, , srmeijasakin käytettiin samaa jos bensakäyttönen toho oli paskana )

    Auton lukot muuten aukeaa nopeiten samalla tavalla, sellaseen minigrip pussin kokoiseen vaan lämpöset litkut , ja sen jälkeen kun aukeaa niin aseöljyt sisään sillä tuo lämmin pussi kerää kosteutta sinne lukon sisälle ja jäätyy uudestaan huonolla tuurilla.

    Jos ei ole lukkoon vettä niin kuparilanka(tai vsikka mikä tahansa metallinen lämpöä johtava) avaimenreiästä sisään ja tousta päätä lämmität kynttilällä tai sytkärillä.
    Myös se auton oma avain toimii kun lämmität sytkärillä ja tarpeeksi nopeasti työnnät sen lukkoon.(ei koske älyavaimia sitten, teille nykyajan rassukoilke tiedoksi)
     
    Hair, Fozyzy, Pyrres ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  10. Jaamäävai

    Jaamäävai

    Viestejä:
    58
    Rekisteröitynyt:
    18.11.2017
    Mites sille älyavaimelle käy jos sen kuumentaa?
     
  11. Kosamiitti

    Kosamiitti

    Viestejä:
    682
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Kuule en tiedä, oliskohan se että muovi , elektroniikka ja avotuli tuppaa olemaan huono yhdistelmä? Toki voit tollasta kaukosäätö ynnä ajonestoavainta mun puolesta kuumotella sieltä itse avaimen päästä mutta jos ei toimi enää niin voivoi.

    Aika harvalla se kauko-ohjattu tarttee mitään lukon sulatuksia...
     
  12. JiiVee92

    JiiVee92

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    20.07.2017
    Ja sitten kun se tilanne tulee, että kaukosäätö ei toimi, niin se lukkopesä on käytönpuutteesta jumittunut, ja siihen ei mitkään sulattelut auta. Sen takia sitä pitäisi aina silloin tällöin avaimella käyttää, ja öljytä.
     
  13. Kosamiitti

    Kosamiitti

    Viestejä:
    682
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jaa, onko jossain kansanmalln autossa kaukolukitus ja silti avoimet lukot?
    Ainakin omissa autoissa on perinteisten lukkojen päällä silikontulppa mikä pitää ottaa pois jos käyttää normiavainta.
     
  14. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Jarru jäätyy helposti jos tulee "kuumilla" jarruilla pihaan (asunnolle alamäkeä tai isolta tieltä tms.) ja pysäyttää auton ruutuun ja pitää sen hetken jarruja pohjassa (hidastaminen, pysäyttäminen, sammuttaminen, turvavyöt ym.). Jos pelkäät jarrujen uudelleen jäätymistä niin kaiken tuon suluissa olevan jälkeen laita 1. sisään ja anna auton valua vaikka 10cm ja pysäytä se nostamalla kytkin ylös. Tällöin jarrupalat eivät jää levyihin kiinni ja jäätymisen mahdollisuus pienenee :geek:
     
    Warfe tykkää tästä.
  15. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    3 516
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos jaksaa minuuttitolkulla seisoa vanteen ääressä ja löytää käyvän kassin missä vettä säilöä, niin siitä vain. Helpompi ja nopeampi se on ämpäristä sinne vettä nakata, varsinkin jos on useampi rengas jäässä.
     
  16. Fenotype

    Fenotype Tukijäsen Team Retro Team AMD

    Viestejä:
    658
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jarrut myös jäätyy helposti jos ajelee paskalla wolkkari pakettiautolla talvella autolautalle kunnon -20c pakkasessa ja pitää jarrupoljinta koko matkan ajan painettuna, samalla kun jäätiköltä pääsee kunnon puhuri puhaltamaan jarrut jäähän :lol:

    Lähti irti kun painoin kaasun pohjaan ja päästi kytkimen irti, ei irronneet puolikkaalla kaasulla, eikä oikein viitsinyt alkaa vettä lämmittämään kun olin ensimmäisenä lautturilla ja tukkirekka oli oikealla puolella.... ja taka jarrut irtosivat kun tuli kunnon pomppu kynnyksessa.

    Vaarana on sitten että jos jompikumpi takarengas on vielä jumissa auto pyörähtää lumella pienestäkin ratin käännöksestä paljon !

    Olisikohan sellainen mahdollisuus AP tapauksessa että jarrupalat olisivat jo vaikka hieman enemmän kuluneet ja jarrumännät jumissa. Varmaan kesällä kantsisi tarkastaa...

    Mutta kyllä siis tuo Hoo Lee Fuckin konsti on toimivaksi todettu
     
    Viimeksi muokattu: 21.01.2018
    Ho Lee Fuk tykkää tästä.
  17. teho75

    teho75

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Takajarrusatuloiden männät eivät jostain syystä palaudu oikein kunnolla, jonkin verran kuuluu kahinaa palojen osuessa levyyn kun rengasta pyörittää. Nuo satulat ovat 4 vuotta vanhoja ja jarrunesteet on vaihdettu säännöllisesti ohjeen mukaan. Takajarrupalat on ihan uudet ja edessä vajaa 2 vuotta vanhat. Edessä toimii hyvin.
     
  18. psymbiote

    psymbiote

    Viestejä:
    136
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Satuloiden sijoitus myös vaikuttaa tähän ongelmaan. Meillä oli aiemmin -05 avensis, jossa satulat oli takarenkaan etupuolella, ja jäätyminen ei ollut ikinä ongelma. Nyt meillä on -11 avensis, jossa satulat renkaan takapuolella, ja jäisien jarrujen kanssa saa tapella joka talvi, ja varsinkin näillä keleillä, kohtuulliset pakkaset ja pöllyävää puuterilunta. Puhetta on ollut muidenkin samalla autolla ajavien kanssa, ja kaikilla samoja murheita. Kyllähän tuo sen verran vituttaa, että seuraavaa autoa katsellessa kiinnitän tuohon huomiota.
     
  19. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    1 440
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Koska takajarruja ei käytetä. Ihmiset jarruttaa mahdollisimman pehmeästi, toinen on kun käsijarrua ei käytetä. Ei ole ollut yhdessäkään autossa takajarrujen kanssa mitään ongelmia, mutta niitä käytetään päivittäin.
     
  20. Kosamiitti

    Kosamiitti

    Viestejä:
    682
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Automaateissa vielä harvemmin.siis kässäriä käyttävät.
     
  21. renee

    renee

    Viestejä:
    28
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2017
    Levyjarrut takana, jarruja "säästävää" ennakoivaa ajoa, käsijarrun käyttämättömyyttä ja Suomen kelit, niin varmasti tulee ongelmia. Jos jarruja runnoo kunnolla tasaisin väliajoin, käyttää käkkäriä joka kerta pysäköinnin yhteydessä ja silloin tällöin putsailee jarruosat, niin on kyllä mukavampi ajella. Tietty ne jarrut menevät joskus rikki näinkin, mutta eipä ainakaan tartte varoitella satunnaisia kuskeja siitä, ettei käsijarrua saa käyttää :D
     
  22. renee

    renee

    Viestejä:
    28
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2017
    Kyllä ne palat saavat vähän ottaa kiinni, siis niin, että pieni kahina kuuluu, kun pyörää pyörittää. Mutta pitää pyöriä vapaasti ja ei saa kuumentua, eli jos pyörä pyörii nätisti kun kädellä antaa vauhtia ja levy on viileä ajon jälkeen (ilman voimakkaita jarrutuksia), niin mäntä kyllä palauttaa tarpeeksi.
     
  23. 80286

    80286 Premium-jäsen

    Viestejä:
    158
    Rekisteröitynyt:
    13.03.2017
    Off-topiccia mutta :

    Itse asiassa huonolla tuurilla tarvitsee, tosin taitaa jokin osa oven sisältä vetää jäähän itsellä, kun käy yleensä muutaman kerran talvessa niin, että kun on ollut pakkasta - plusasteita ja kostea ilma - pakkasta niin käypi mukavasti sillätavoin että ovi aukeaa hienosti, mutta takaisin lukkoon tai edes pysymään sulki ei ovea enää saakaan, itse asiassa ovea täytyy pitää toisella kädellä kiinni kun lähtee ajamaan, tai se avautuu itsekseen, ei vaan nappaa kiinni jollaintavalla, joku osa on jäässä oven sisällä, ei auta hittojakaan jos sulattelee näkyviä lukon osia oven sisäsivussa.

    Onneksi löytyy kilsan päästä kauppakeskuksen alakerrasta lämmin parkkihalli, siellä odottelee parkissa ~30 min niin ovi menee taas kiinni ja lukkoon...
     
  24. jm82

    jm82

    Viestejä:
    3 874
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ainakin vanhemmissa on avoin lukko kuskin ovessa ja apukuskin ovessa ei lukkoa ole. Eli Peugeot 406 ja 407, citroen xantia, volvo v50.
    407:ssa herkistelin oven lukon ja nyt menee siitäkin ovet lukkoon ja auki myös avaimella.

    Xantiassa taas jäätyy ovi niin että ovi aukeaa, mutta ei lukitu. Takaoven kanssa meni pari minuuttia ja ovi lukittui. Ja kuskin ovi lukittui kun ajoi jotain minuutin. Ilmeisesti mekanismi liikahti, kun ajoi autolla kuopista. Sama juttu oli vuosia sitten opel kadetissa.
     
  25. Ryderio

    Ryderio

    Viestejä:
    14
    Rekisteröitynyt:
    22.02.2017
    Uudemmissa V50:ssä on keylessinä ainakin nuo mekaaniset lukkopesät piilossa eikä niitä ole kertaakaan tarvinnut. Omasta V50:stä jäätyi myös oven sisältä vaijerit ja ovi ei auennut, tai aukesi mutta ei mennyt kiinni. Tai sitten aukesi ulkoa, muttei enää sisältä. Kyllästyttyäni kömpimään vänkärin puolelta ulos tai ajamaan ovi auki, vein auton huoltoon jossa kuivasivat ja rasvasivat oven sisäpuolelta ja taas pelaa ongelmitta.
     
  26. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    924
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sitten otetaan se "huoltoavain" tai vedetään avaimen päädystä se mekaaninen (esim. mersun kokomuovista, valolla tjsp toimivaa "avainta" on hankala lämmitellä :D ).

    Tietty jos merkki on sellainen ettei ole missään piilossa enää mekaanista lukkopesää niin hieman saatta hankaloittaa asiaa.. :D
     
  27. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    1 976
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kunnon pakkasilla kerkeää ensin sulatettu pyörä jäätyä uudestaan ja muutenkin kun kaikki on kasteltu läpimäriksi, niin jäätyminen seuraavalle pysähtymispaikalle todella tiukasti, jos ei ole erittäin pitkä ajo on täysin taattu.

    Eli ei jatkoon tuo.

    Kuumailmapuhallin ja / tai mekaaninen naputtelu / tai muu ei kosteutta aikaansaava lämmitys on se oikea tapa.

    Kaasulla lämmittämisestä muuten tulee myös vettä. Sähköpuhaltimella lämmittämisestä taas ei tule.

    Ja ei pakkasessakaan minuuttitolkulla ulkona seisoskelu ole mikään ongelma. Muutenkin autossa kannattaa olla mukana lämpimiä vaatteita s.e. tarkenee, jos se hyytyy vaikka pakkasessa keskelle korpea. Jotkut lämpimät haalarit takakontissa on oikein hyvä ratkaisu..
     
  28. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    3 516
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Muutama tiukka jarrutus, niin jarrut kuivuu vedestä.
     
  29. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    924
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tai sitten auto hoitaa homman automaattisesti (ja samalla lyhentää jarruosien ikää sen ~30%, kiitos VAG)... :D
     
  30. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    561
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Pitää ne lukot (tai "lukko") siltikin öljytä joskus. Johonkin se öljy katoaa noistakin, ja kosteus tiivistyy sinne tilalle.
     
  31. Kosamiitti

    Kosamiitti

    Viestejä:
    682
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Itse kerran vuoteen ruiskautan pienen pienet mällit sisälle.
    (lock dry lube, tommonen 10€ purkki kestänyt itellä auton,veneen ja kodin lukkojen ja saranoitten kanssa varmaankin sen 8 vuotta)
     
  32. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    1 976
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Juu, samoin sanoin kaverille, joka vedellä oli sulatellut jarruja ja ei korjautuneet. Ongelma jatkui sinätalvena hänellä miltei kuukauden. Ilmeisesti oli saanut menemään vettä laakeriin tms. Ei siis edelleenkään ole fiksua se irtovedellä läträäminen.
     
  33. hede

    hede

    Viestejä:
    15
    Rekisteröitynyt:
    11.10.2017
    Talvella kulkee aina peräkontissa pikkunen trangia tommosia tilanteita varten että jarrut jäätää.. Sillä saa näppärästi levyjarrulle senverta lämpöä että sulaa nopsaa.. Tosta ovien lukoista.. Viimetalvena kävi niinkin hassusti että oli auto ollu 1½viikkoa ajamatta, ja akku sinä aikana tyhjentyny. Edellisenä päivänä oli satanu vettä ja yöllä ollu pakkasta, niin auto oli ihan vesijäässä jokapuolelta, kuskin oveen kun koitin avainta (saab 9-3, avoin lukko kuskin kahvassa) niin ei mennyt ollenkaan pesään avain, en kovin voimalla viittiny alkaa runttaamaan.. Peräkontissa on myös perinteinen lukko, joka on peitetty muovitulpalla, peräkontin kautta autoon sisään jotta sai konepellin auki ja akkulaturin kiinni akkuun.. Lukon oon pitäny näin niinku muuten hyvissä rasvoissa, ja huuhellu aika-ajoin ase-öljyllä moskaa pois, mutta keli pääsi siltikin yllättämään.. hyvin taas lukko pelas ku jäät suli huulilta pois..
     
  34. PornReindeer

    PornReindeer

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei jumalauta. Vein muijan autolla tuohon lähelle töihin kun piti iso paketti kuljettaa, niin käynnistettäessä huomasi että akku alkaa olla tyhjä (auto pelkästään kauppakassina). Auto kyllä käynnistyi, mutta jätin varmuuden vuoksi käyntiin työpaikan eteen tavaran kannon ajaksi. No enköhän minä sitten liikkeelle lähdettäessä sammuttanut auton kun käkkäri jumissa. Eipä mitään, auto uudestaan käyntiin ja pientä edestakaista liikettä, sitten rengas lukossa liikkeelle "kai se siitä aukeaa" :cool:
    Tietenkin aamuruuhkassa piti pysähtyä heti ekaan risteykseen mäen alle, niin siihen jäin. Edestakaisin ja rattia pyörittelemällä vähän sain nytkyteltyä, mutta sitten onnistuin sammuttamaan moottorin uudestaan. Eipä lähtenyt enää käyntiin :mad:
    No hinuri veti kyytiin ja antoi sen jälkeen virtaa, rengaskin pyörähti riittävästi lavetille vedettäessä ja pois laskettaessa niin pääsi ajamaan auton halliin laturin perään.

    Olisihan tuo halvemmaksi tullut vaikka mennä taksilla... :D

    Edit: En siis normaalisti käytä talvella käsijarrua, eikä ollut hyvä idea nytkään pitkän käyttämättömyyden jälkeen :D
     
  35. salamoi

    salamoi

    Viestejä:
    156
    Rekisteröitynyt:
    07.04.2017
    Ainakin vanhan bemarin (E46) käyttöohjekirjassa erikseen kehoitettiin käyttämään käkkäriä vauhdissa, jotta rummut sulavat/kuivuvat. Tuon huomattuani olen aina välillä "herkistellyt" käkkäriä vauhdissa, eipä ole koskaan ollut jäässä tai jumissa.
     
  36. Henkka77

    Henkka77

    Viestejä:
    1 712
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Senhän takia sitä nimenomaan pitää käyttää ettei se jumitu..
    En edes muista millon olisi itellä käsijarru jumissa edes talvella, koska sitä tulee käytettyä päivittäin.

    Vierivä kivi ei sammaloidu, jne.. ;)
     
    Gize, turboahdin ja SR50La tykkäävät tästä.
  37. turboahdin

    turboahdin

    Viestejä:
    3 516
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Jos vesi laakeriin asti pääsee, niin silloin on jo muutakin vikaa.
     
  38. PornReindeer

    PornReindeer

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Auto on oikeasti kauppakassina. Olen huomannut ettei se ehkä kerran viikossa tapahtuva käsijarrun käyttö on ainakin tässä autossa hieman liian vähän harvaa...
     
  39. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    895
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ja levyt kierona.
     
  40. Pakana

    Pakana

    Viestejä:
    561
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Se levy menee kieroksi jos se kastuu kun se on kuuma, ei siitä että märkää tai kylmää levyä jarrutetaan.
     
  41. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    1 976
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Bilteman halppisjarrulevyn olen parikin kertaa kierouttanut ihan sillä, että on joutunut takemään muutamian rajun jarrutuksen (xxx k/mh - x k/mh. Ikävästi jytistää sitten.
    Riippuu siis myös ihan levyn laadusta tuo, miten kestää suorana, kun kuumenee kerrankin kunnolla.
     
  42. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    382
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vai johtuukohan enemmän siitä että jarrupalojen kitkamateriaali tarttuu levyyn epätasaisesti :)

    -Warped- Brake Disc and Other Myths

    Omissa harrastepiireissä olen aina välillä näitä kieroiksi väitettyjä täristäviä levyjä mittaillut ja toistaiseksi ovat kyllä olleet ihan suoria. Sensijaan tämmöstä oiretta niissä on ihan silmin havaiten ollut: http://www.repcotrade.com.au/images/StandardImage/080709_0234149_DBA Friction Residue 11.jpg
     
  43. null

    null

    Viestejä:
    342
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Meinasin sanoa, että tästä luultavammin kyse.
     
    Kizmo tykkää tästä.
  44. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    1 976
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tuon pitäisi kyllä tasoittua muutamassa viikossa, kun välillä jarruttelee..
     
  45. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    382
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Vain jos pyöräntuenta on täysin timmi ja muuten kunnossa. Nuo aiheuttaa todella helposti tutinaa ja tärinää jos on yhtään löysiä missään, erityisesti koripuslissa.
     
  46. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    1 976
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Miten saat pyörän tuennan vaikuttamaan jarrulevyn pinnan muutoksiin, tuo on jo uusi teoria!
     
  47. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    382
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei, vaan pinnan muutoksista seuraaviin oireisiin. Jarrulevyn pinta on harvoin aivan täydellinen mutta löysä alusta vikoo herkemmin kuin täysin uutta vastaava.
     
  48. teho75

    teho75

    Viestejä:
    152
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Palataanpas tähän käkkäriin. Aikaisemmin en käyttänyt käsijarrua koska käsijarrukaapeli oli rikki ja se jumitti pakkasella. Kaapeli vaihdettiin ja nyt toimii ainakin plussa kelillä käsijarru. Täytyy vielä testata sitä kunhan pakkaset tulee taas. Tottahan se on että sitä pitäisi käyttää.
     
  49. Ho Lee Fuk

    Ho Lee Fuk Team R&T

    Viestejä:
    228
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2017
    Mutta nimenomaan ei jos jätät "märän" auton pakkasilla pihaan seisomaan tai jos pihassa seisoessa sataa vettä ja sitten pakastuu ilman että ajat autolla. Muuten hakemalla haet ikävyyksiä. Itse olen aina toiminut niin, että "talvisin" autolla kuin autolla olen käyttänyt känkkää vain asioilla ollessani ja kun auto on jäänyt pihaan yöksi-neljäksi yöksi niin pelkkä 1. vaihde silmässä. Näin ihan vain koska pk-seudun "talvet" ovat yhtenä päivänä vesisadetta ja toisena -3 C ja viima.
     
  50. petepeluri

    petepeluri

    Viestejä:
    683
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Itse jätän aina käsijarrun päälle, ei ongelmia.