Viikottaiseen painavan kärryn vetoon ja yleiseen liikkumiseen tuollainen jenkki pick-up olisi aivan mahtava laite ja jos oma veturin tarpeeni olisi viikoittaista, olisin varmasti jo ostanut Cumminssilla varustetun Ramin.
Esimerkiksi
tällaisen.
Hienostihan tuollaisella isolla bensa pick-upilla liikahtaa 3500 kg:n kärry, kokeiltu on, kun yksi yrittäjä kaverini tilasi itselleen viime vuonna uuden 5.7 Hemi Ramin kaikilla herkuilla.
Kuitenkin nykyisellä käyttöprofiilillani auton käytöstä noin 85% on tavaran kuskaamista auton sisällä ja loput 15% sitten kärryn vetoa, kaman roudaamiseen mikä tahansa lava-auto on vähän hankala.
Kärryn vedostakin pääosa on kokonaismassaltaan 2700 kg autotrailerin ( omamassa 650 kg ) vetoa ja siinä on usein kuormana joko noin 850 kilon painoinen Avant tai sitten erilaista rakennustarviketta.
2700 kilon höyrytyskärryä tulee vedettyä kevättalvella satunnaisesti lyhyitä matkoja työmaalta toiselle, mutta esimerkiksi viime keväänä kärry ei liikkunut hallista mihinkään.
3500 kg venetraileria tulee sitten vedettyä ehkä 4-6 kertaa vuodessa, näistä kaksi reissua on oman Sea Ray:ni nosto ja lasku ja loput sitten kavereiden ja puolituttujen veneiden siirtoja.
Kevyempää 1350 kg:n kokonaismassalla olevaa venetraileria tulee vedettyä ehkä 10 kertaa vuodessa.
Valitettavasti yhden miehen sivutoimisena pienyrittäjänä kassa ei taivu useamman arvokkaamman auton hankintaan, joten hakusessa olisi sellainen iso pakettiauto ( kevyt kuorma-auto ), jolla saisi tarvittaessa myös 3500 kg:n kärryn vedettyä.
Tietysti vaihtoehtona olisi ostaa vanhempi jenkki pick-up ison kärryn vetoon ja sitten joku iso perus paku muuhun käyttöön.
Sprinterin koukkuhommia selvittelin Veholla töissä olevalta kaveriltani ja tosiaan suurin osa Sprinttereistä on varustettu 2000 tai 2700 kg koukulla, kuulemma 2000 kg koukun saa lähes kaikissa Sprinttereissä muutettua 2700 kg koukuksi pelkällä Vehon todistuksella ja muutoskatsastuksella, 3500 kg koukkussa taas on joku tehtaalla asennettu vahvikepalkki ja pienemmällä vetomassalla olevan Sprintterin muuntaminen 3500 kg vetomassalle ei käytännössä onnistu ( joitain vahvemmalla palkilla, mutta pienemmällä vetomassalla olevia tuontiautoja on kuulemma tullut vastaan, mutta ovat hyvin harvinaisia ).
Sprintterissä nuo 4 sylinteriset koneet ( x10, x13 aj x16 ) eivät ole oikein suunniteltuja jatkuvaan raskaaseen käyttöön ( painavan kärryn veto tai täydellä lastilla ajaminen ) vaan antautuvat yleensä 150-250 tkm välillä, maanrakennuskoneita huoltavalla tutullani on antautunut jo kaksi 316 Maxi Sprintteriä alle 200 000 kilometrin, kun mukana kulkee jatkuvasti vähintään 1500 kilon mälli työkaluja, öljyjä ja varaosia.
Saman firman samassa käytössä olevalla 319 Maxi Sprintterillä on taas ajettu jo yli 350 tkm, eikä siinä kone osoita mitään väsymisen merkkejä.
Kyllä tuollaisella 319:sella vetää 3500 kilon kärryä kohtuullisesti, mutta kyllähän siinä on selvä ero esimerkiksi tuohon uuteen bensa Ramiin.
Tosin Sprintterissä on 190 hv ja 400 Nm, kun Ramista löytyy 400 hv ja 600 Nm.