Auto isolla vetomassalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja demo69
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
599
Olisi silloin tällöin tarvetta vetää kahden hevosen koppia, jonka massa lähentelee 2000 kg. Pitäisi siis löytää auto, jonka vetomassa on vähintään 2000 kg. Isoilla maastureilla ja pakettiautoilla tämä tietysti onnistuu helposti, mutta löytyisikö isoa perheautoa, jonka vetomassa olisi vähintään 2000 kg.
 
Nettiauton hakuun halutut ominaisuudet.
Esim. pelkkä vetokyky min 2000kg Haun tulokset

Edit: Antaa kyllä aika outoja vetomassoja ainakin osalle autoja,joten kannattaa tarkistaa oikeellisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Lonkalta vetäen nelivedot... Audi, BMW, Merc, Mitsun Outlander, Hyundai/Kia katumönkijät...

Ssangyong Korando jos edullinen katumönkijä sopii.
 
Minun Jeep Grand Cherokeella saa vetää 3500kg, eikä tunnu missään....! :cigar2:
 
Subaru Forester tai VW Tiguan 2.0TDI:nä olisi vaihtoehto. Hlöautomaisempi Subaru Outback pitää sen sijaan harmillisesti olla 2015 mallia bensana että pääsee samaan 2000kghen.
 
Ford Mondeokin kiskoo isoimmalla kiisselillä sen 2 tonnia, samoin esim. nelikko Octavia DSG:llä (eriasia onko muuten sitten fiksu ratkaisu, mutta ihan noin esimerkkinä ettei välttämättä tarvi olla edes erityisen iso perheauto).

Tuolta löytyy aika paljon muitakin aiheeseen liittyen: Henkilöautot joiden vetokyky on 1800 kg tai yli

Mutta lyhyesti taitaa vastaus olla, että kyllä löytyy, ja jos tarkempaa keskustelua halutaan niin pitäisi melkein sitten rajata vähän että mitä olllaan etsimässä. Uutta/käytettyä/minkä ikäistä/minkä hintaista jne.
 
Koska AP kertoo että tarvetta on vetää konikoppia, niin kannattanee samantein suunnata katse joka kulmasta ruopiviin. Pääsee ainakin suuremmalla todennäköisyydellä liikkeelle jos ei se lähtöpaikka olekkaan ihan "kova".
 
Kyllähän se nelikko pitäisi olla. Pienien kustannuslaskelmien jälkeen voin todeta, että ei kannata ainakaan muutamaan vuoteen vaihtaa autoa. Hevosenkuljetuskeikkoja ei montaa vuodessa tule, mutta ajoa muuten tulee 20-30 tkm. Pelkällä polttoaineen säästöllä vaikka vuokraa isomman auton muutaman kerran vuoteen.
 
Eikös Fifth gear vetänyt VW Touaregilla lentokonetta jossain jaksossa.

Top gear -> Fifth gear
 
Eikös Fifth gear vetänyt VW Touaregilla lentokonetta jossain jaksossa.

Top gear -> Fifth gear
Se on vähän eri asia mitä voi vetää (merkityksessä saa liikkeelle) ja mitä saa (ja kannattaa) vetää milläkin.

Kyllähän käytännössä ihan mikä tahansa auto jossa on vetokoukku sen 2000kg liikkeelle saa (ja sellainenkin jossa ei ole kun vedät vaan köyden väliin), jos ei välitetä siitä mikä on laillista, turvallista ja järkevää.
 
Joskuw on hädässä tullu kiskottua traileria+audi a6:ta 90-luvun alun misu galantilla. Painoa jtn. 3000kg perässä ja vetää ois saanu 1600kg, mitsu itessään paino jotain 1400kg. Voin sanoa että ei se ainakaan turvallista tai mukavaa ollu, vaikka etiäpäin pääsikin.
 
Kannattaa kattoa että on myös vetokoukku joka sallii ison kuorman vetämisen. Jonkun peruskoukun speksit on 1800kg.

Niille on sallitut massat merkitty siksi että kaikkiin autoihin ei edes saa tukevasti kiinnitettyä koukkua. Varsinkin pienet autot, joissa ei takapäässä ole kummosia tukirakenteita.


Hanki

- Painava auto (koska muuten vedettävästä tulee melko helposti työntäjä, vaikka siinä jarrut olisikin)
- Mieluiten neliveto, takaveto menettelee(?), etuveto on huonoin (tahtoo vetäessä lipsua. takavedon kanssa aisapaino kyllä pitää pidon tiessä).
 
No yleensä autolla saa vetää sen omamassan verran poislukien maasto/neliveto/pakettiautot joilla kerroin on 1,5. Näinollen kaikki vetämiseen edes soveltuvat autot täyttävät tuon 2000kg hinauksen kriteerit.

Jo ehdotetut maasturit, subarut ja miksei isommat auditkin varmasti ihan hyviä pelejä. Myös noita uusia pickuppeja kuten amarokkia saa 5-paikkaisena jolla vetelee jo ihan iloisesti 2000kg kärryä ja on tilaa perheelle tavaroineen.
 
No yleensä autolla saa vetää sen omamassan verran poislukien maasto/neliveto/pakettiautot joilla kerroin on 1,5.

Jo ehdotetut maasturit, subarut ja miksei isommat auditkin varmasti ihan hyviä pelejä. Myös noita uusia pickuppeja kuten amarokkia saa 5-paikkaisena jolla vetelee jo ihan iloisesti 2000kg kärryä ja on tilaa perheelle tavaroineen.
Ei se ihan noin yksinkertaista ole. Nuo on maksimit jos valmistaja ne hyväksyy, mutta monessa autossa on valmistajan puolelta rajoituksia. Nelikossa se lain raja on 2*omamassa, mutta harva niin paljon saa vetää valmistajan puolelta.

"
a)jos perävaunu on jarruton, 750 kg, enintään kuitenkin puolet vetävän auton omasta painosta;

b)jos perävaunu on varustettu jarruin, enintään vetoauton oman painon suuruinen; tai

c)jos perävaunu on varustettu jarruin ja vetoauton kaikki akselit ovat vetäviä, enintään kaksi kertaa vetoauton oman painon suuruinen."
Asetus ajoneuvoasetuksen muuttamisesta 972/1988 - Säädökset alkuperäisinä - FINLEX ®
Näinollen kaikki vetämiseen edes soveltuvat autot täyttävät tuon 2000kg hinauksen kriteerit.
Siis miten niin? Kyllähän vaikka joku Punto soveltuu oikein hyvin pikkukärryn vetämiseen Ikeasta kotiin jos vain koukku löytyy, mutta 2000kg konikoppia sillä ei voi vetää.
 
Maastureissa harvinaisempi ja melko edullinen vaihtoehto voisi olla Chevyn Captiva. Noista ei vetomassa lopu ihan heti kesken. Jos hakee henkilöautoa nuo Mariinin nostamat nelivedot: esimerkiksi Nelivetoisissa E-sarjan mersuissa yli kahden tonnin vetomassat.
 
Senverran mitä työkaverilla oli Captiva ja nyt yhdellä kaverin vaimolla...
Ei Captivaa. Ei. :darra:
 
Moro, onko tänne jotain uutta tietoa bensavehkeiden vetokyvyistä? Pitäisi löytää sellainen ei ihan saakelin kallis bensakottero jolla saisi vetää venettä ja välillä hevoskärryä mutta dieselvero tuntuu pöljän kalliilta nykyisin.
 
Eipä tänne kauheasti ole isoja bensavehkeitä myyty.

On firmoja, jotka myy uusia sekä käytettyjä USA avolavoja tai sitten Euroopasta Pajero/Land Cruiser bensa V6 käytettynä.
 
Moro, onko tänne jotain uutta tietoa bensavehkeiden vetokyvyistä? Pitäisi löytää sellainen ei ihan saakelin kallis bensakottero jolla saisi vetää venettä ja välillä hevoskärryä mutta dieselvero tuntuu pöljän kalliilta nykyisin.
Paljonko vedettäville kärryille tulee todellista massaa?

Se mitä painojen puolesta saa vetää määrytyy todellisten painojen mukaan mutta ajokorttivaatimukset veturin ja kärryn maksimipainoista.
 
Paljonko vedettäville kärryille tulee todellista massaa?

Se mitä painojen puolesta saa vetää määrytyy todellisten painojen mukaan mutta ajokorttivaatimukset veturin ja kärryn maksimipainoista.

No varmaan siihen lähelle 2000 kiloa pitää varautua maksimissaan. Näköjään mondeokin ainakin 2.0 koneella vetäisi jo 1800kg jarrullista.
 
No varmaan siihen lähelle 2000 kiloa pitää varautua maksimissaan. Näköjään mondeokin ainakin 2.0 koneella vetäisi jo 1800kg jarrullista.
Siinäpä se, että 1800 kg on helpompi löytää kuin 2000 kg. Vetomassoissa on paljon vaihtelua ja varmaan ainoa varma tapa varmistua siitä on auton rekisteriote.

BMW 5-sarjassa näyttää olevan 2000 kg yleisesti E60 alkaen yli 2-litraisella moottorilla ja F10 jo 2-litraisissa. Isokoneisen bensabemarin käyttömaksu ei tosin ole mitenkään halpa.
 
Kysytään nyt täältäkin, jos tulisi uusia ehdotuksia.

Eli haussa olisi auto 3500 kg:n vetomassalla, ison venetrailerin, kone- / autotrailerin ja höyrytyskärryn vetoon.
Kriteereinä olisi ALV-vähennys kelpoisuus ja alle 30 k€ hinta alvittomana.
Ikää mieluiten alle 5 vuotta ja kilometrejä alle 100 000.
Plussaa nelivedosta ja isosta tavaratilasta, paku olisi muuta käyttöä ajatellen näppärä.
Kevyt kuorma-autolla säästäisi vielä autoverossa.

Itselläni on pyörinyt mielessä W906 ( tai jopa uusi W907 ) 316 tai 319 Sprintteri, W906:sta vastaava VW Crafter, uusi VW Crafter nelikkona, Ford Transit nelikkona, Ford Ranger ja jopa Canter pullakaapilla varustettuna.
Hulluin päähän tullut suunnitelma oli XC90:nen Volvo T8 Ruotsista alvittomana ja tämän olisi rekisteröinyt ilman takapenkkejä pakettiautoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eli haussa olisi auto 3500 kg:n vetomassalla, ison venetrailerin, kone- / autotrailerin ja höyrytyskärryn vetoon.
Kriteereinä olisi ALV-vähennys kelpoisuus ja alle 30 k€ hinta alvittomana.
Ikää mieluiten alle 5 vuotta ja kilometrejä alle 100 000.
Plussaa nelivedosta ja isosta tavaratilasta, paku olisi muuta käyttöä ajatellen näppärä.
Kevyt kuorma-autolla säästäisi vielä autoverossa.
Pitkällä Boxerilla saa vetää 3000 kg mutta muuten kriteerit täyttyvät:

Miten vetomassoja tulkitaan aisapainon osalta? Jos kuormattu kärry painaa 3100 kg ja aisapaino on 100 kg, niin saako vetää, jos 3000 kg on vetoauton suurin sallittu perävaunumassa?
 
Miten vetomassoja tulkitaan aisapainon osalta? Jos kuormattu kärry painaa 3100 kg ja aisapaino on 100 kg, niin saako vetää, jos 3000 kg on vetoauton suurin sallittu perävaunumassa?
Ei niitä tarvitse tulkita millään tavalla, vetomassa punnitaan vaa'alla and that's it. Toki normaalitilanteessa osa perävaunumassasta menee aisan kautta auton osalle mutta silti ainoa oikea tapa on punnita.
 
Itselläni on pyörinyt mielessä W906 ( tai jopa uusi W907 ) 316 tai 319 Sprintteri, W906:sta vastaava VW Crafter, uusi VW Crafter nelikkona, Ford Transit nelikkona, Ford Ranger ja jopa Canter pullakaapilla varustettuna.
Hulluin päähän tullut suunnitelma oli XC90:nen Volvo T8 Ruotsista alvittomana ja tämän olisi rekisteröinyt ilman takapenkkejä pakettiautoksi.
Hommaa tommonen neliveto-Cantteri Mobile.de - FUSO 6 C 18 Pritsche/Doka/7 Sitzer/Allrad/Euro 6, sinne menee porukka ja tavarat. Pressukapelin ja pikku nosturin kun vielä laitat niin siinä on monitoimivehje joka tarpeeseen. Varaosat maksaa sitten ihan helvatisti.
 
Se mitä painojen puolesta saa vetää määrytyy todellisten painojen mukaan mutta ajokorttivaatimukset veturin ja kärryn maksimipainoista.

Eli ymmärsinkö oikein että kahdenkin kärryn MAX 3000kg kärryä saa vetää 1800kg vetävällä autolla jos siellä on vain yksi kuihtunut hevonen ja se painaa alle tuon 1800kg?
 
Eli ymmärsinkö oikein että kahdenkin kärryn MAX 3000kg kärryä saa vetää 1800kg vetävällä autolla jos siellä on vain yksi kuihtunut hevonen ja se painaa alle tuon 1800kg?

Kyllä ymmärsit oikein, eli jos sen traikun kokonaismassa on vaikkapa 3000 kg ja omamassa on 1000 kg ( eli kantavuus 2000 kg ), voit lastata sinne 800 kg painavan konin ja vetää sitä täysin laillisesti 1800 kg vetomassan omaavalla autolla.

Tai kuten omassa tapauksessani venetrailerin kokonaismassa on 3500 kg, omamassa 920 kg ja kantavuus 2580 kg, vedän tällä hetkellä ko. trailerilla paattia, joka painaa noin 1400 kg ja vetoautona on paku, jolla saa vetää 2500 kg.

Ajokortin riittävyys katsotaan sitten kokonaismassoista, eli sinulla pitää olla Be tai C1E tai CE kortti, vaikka vetäisit tuota esimerkkini koppia tyhjänä alle 2500 kg omamassalla olevalla autolla.
 
Mun Jeep Grand Cherokeella saa vetää 3500kg, riittää kummasti tarpeisiini... :tup:
 
Kuten ylempänä, jenkki pickupit.

No ei näemmä linkittynyt, tuo 2011 Silverado, kilsoja tosin yli toivotun. Mut alle 5v, alle 100tkm ja 30k 0%alv ei oikein kohtaa muiden kriteerien kera, kolme,5 tonnia koukkuun laillisesti vaatii sen maasturin tai tuon trion: Chevy, Ford tai Dodge.

Nosta vähän budjettias: Nissan Titan XD SL 4X4 5.0 CUMMINS **HUIPPUVARUSTEET** Avolava 2016 - Vaihtoauto

Meinaat että joku Sprinter / Transit / Crafter osasto on ihan nou nou?

Kaveri tilasi viime syksynä Kanadasta uuden 5.7 Hemi Ramin firmalle autoksi, kyllähän tuolla liikkuu 3,5 tonnin traileri niin komeasti, ettei sitä edes huomaa ja on käyttöautona 6 istumapaikalla sekä hyvällä varustelulla todella mukava.
Saisihan tuohon laittaa perään jonkun 5-7 tonnin ? painoisen jenkkitrailerin sähköisillä jarruilla, valmis pistoke löytyy takapuskurista.

Miinusta omasta mielestäni noissa ( jenkki ) pickupeissa on lähinnä lavan käytettävyys, työlastä nostella kamaa kyytiin ja aina saa könytä lavalle, jos tarvitsee hakea jotain.
Samoin polttoainetta menee ihan kiitettävästi vaikka ajelisi tyhjänäkin.

Pitkällä Boxerilla saa vetää 3000 kg mutta muuten kriteerit täyttyvät:

Täytyy tutkia noita kevyt-ka Boxereita ja vastaavia tarkemmin, jos siellä olisi joku 3500 kg malli.
Vähän olen karttanut etuvetoja vetohommissa, joissain tilanteissa pitoja ei vain ole oikein riittänyt.
Nykyisellä etuvetoisella Opel Movanolla saa vetää 2500 kg ja sillä on oltu pari kertaa jumissa kärryä peruutellessa täydellä kuormalla, neliveto olisi paras näihin tilanteisiin.

Hommaa tommonen neliveto-Cantteri Mobile.de - FUSO 6 C 18 Pritsche/Doka/7 Sitzer/Allrad/Euro 6, sinne menee porukka ja tavarat. Pressukapelin ja pikku nosturin kun vielä laitat niin siinä on monitoimivehje joka tarpeeseen. Varaosat maksaa sitten ihan helvatisti.

Tuollainen olisi komea, mutta jotenkin olen karttanut noita avolavoja, sen verran mitä olen niitä töissä käyttänyt ( lähinnä vastaavia Sprinttereitä / Craftereita ) niin siellä voi kyllä kuskata kaikke romua näppärästi, mutta yhtään herkemmän tavaran kuskaaminen&säilyttäminen ei ole niin mielekästä, siitä syystä mietin pullakaappia perälautanostimella.

Vuokraa pakettiauto noille muutamalle vetokeikalle. Voit ostaa halvemman ja vähemmän kuluttavan käyttöauton. Säästyneellä rahalla vuokraa pari kertaa vuodessa pakettiauton helposti.

Tämä oli ilmeisesti vastaus alkuperäisen aloittajan kysymykseen.

Itselläni on sen verran paljon vedettävää ja muutenkin tulee kuskattua milloin mitäkin, että pakettiautolle / veturille on jatkuvaa käyttöä.
 
Vuokraa pakettiauto noille muutamalle vetokeikalle. Voit ostaa halvemman ja vähemmän kuluttavan käyttöauton. Säästyneellä rahalla vuokraa pari kertaa vuodessa pakettiauton helposti.
Tähän päädyinkin. Pieni auto riittää muuten, koska ei ole edes lapsia kuskattavaksi. Laskin, että ainakin 2 k€ lisää vuodessa maksaisi hevoskopin vetoon kykenevä auto, joten ihan mielelläni vuokraan muutaman kerran vuodessa pakun siihen tarkoitukseen.
 
Kysytään nyt täältäkin, jos tulisi uusia ehdotuksia.

Eli haussa olisi auto 3500 kg:n vetomassalla, ison venetrailerin, kone- / autotrailerin ja höyrytyskärryn vetoon.
Kriteereinä olisi ALV-vähennys kelpoisuus ja alle 30 k€ hinta alvittomana.
Ikää mieluiten alle 5 vuotta ja kilometrejä alle 100 000.
Plussaa nelivedosta ja isosta tavaratilasta, paku olisi muuta käyttöä ajatellen näppärä.
Kevyt kuorma-autolla säästäisi vielä autoverossa.

Itselläni on pyörinyt mielessä W906 ( tai jopa uusi W907 ) 316 tai 319 Sprintteri, W906:sta vastaava VW Crafter, uusi VW Crafter nelikkona, Ford Transit nelikkona, Ford Ranger ja jopa Canter pullakaapilla varustettuna.
Hulluin päähän tullut suunnitelma oli XC90:nen Volvo T8 Ruotsista alvittomana ja tämän olisi rekisteröinyt ilman takapenkkejä pakettiautoksi.

Itselläni vastaava tarve, toki hieman pienempikin vetomassa riittää. Näistä mielenkiintoisin combo ois varmasti toi xc90 pakuna. Onko sulla tietoja et onnisuu pakettiautoksi rekisteröityä. Ainakaan ennen ei kaikki autot käyny.
 
Kysytään nyt täältäkin, jos tulisi uusia ehdotuksia.

Eli haussa olisi auto 3500 kg:n vetomassalla, ison venetrailerin, kone- / autotrailerin ja höyrytyskärryn vetoon.
Kriteereinä olisi ALV-vähennys kelpoisuus ja alle 30 k€ hinta alvittomana.
Ikää mieluiten alle 5 vuotta ja kilometrejä alle 100 000.
Plussaa nelivedosta ja isosta tavaratilasta, paku olisi muuta käyttöä ajatellen näppärä.
Kevyt kuorma-autolla säästäisi vielä autoverossa.

Itselläni on pyörinyt mielessä W906 ( tai jopa uusi W907 ) 316 tai 319 Sprintteri, W906:sta vastaava VW Crafter, uusi VW Crafter nelikkona, Ford Transit nelikkona, Ford Ranger ja jopa Canter pullakaapilla varustettuna.
Hulluin päähän tullut suunnitelma oli XC90:nen Volvo T8 Ruotsista alvittomana ja tämän olisi rekisteröinyt ilman takapenkkejä pakettiautoksi.

Hieman omia kokemuksia.
Itselläni kärryn vetoon uudempikoppainen (oisko ollut 2008?) Suburban 6.0 bensakoneella. Tuossa on 360hv ja ainakaan 1800kg venetraileri tai 3000kg kuomukärry ei tunnu perässä. Ohittamaan pystyy kevyesti.
Nuo ovat yleensä kuorma-autoja ja siitä syystä omistaminen ja vakuutus ovat luokkaa euron per päivä. Kuorma-autoissa on hyvää monta pehmeää penkkiä jos tarvii porukkaa saada kyytiin.
Minulla on kolme penkkiriviä 2+2+3 joista yleensä takimmainen rivi on kaadettu tai nostettu pois kokonaan.
Kulutus ilman kärryä ysikasilla on 12-14l/100km ja kärryn kanssa riippuen kuormasta 15-20l/100km. Yli 20l/100km ei ole saatu menemään ikinä, yleensä on noin 17,6.
Alvinhan saa firma pois ja muutenkin kuorma-auton kulut menevät verotukseen niin ei kulutuksella ole käytännön merkitystä.
Firmalla voi olla monta erilaista autoa eri käyttötarkoituksiin.
Vuosimallilla ei ole käytännön merkitystä noissa vaan kunnolla. Vastaan tuli kolme vuotta uudempia (Lincoln Navigator), missä runkopalkeissa ruostuneita lahnan kokoisia läpireikiä.
Yleensä ALV-vähennyskelpoiset ovat paremmin huollettuja, firmoilla on enemmän rahaa ja vähemmän aikaa kaikenmaailman ranetukseen.
Ja toisin kuin pakumallisissa, nuo ovat yleensä firman omistajien ajossa eikä kaikenmaailman kesäpoikien.

Vaihtoehtona olisi ollut uusi G-mersu Saksasta kuorma-autoksi rekisteröitynä, mutta kai tuo on järkevämpi.
Toisaalta pari vuotta sitte uusi G-professional maksoi 109t€ alvin kanssa ja nykyään ne 2018 ovat luokkaa 180t€, en tiedä mitä on tapahtunut että näin on.

Sprinterit eivät ole mielestäni hyviä vetoautoina, suurimmassa osassa on koukkukin vain 2000kg asti. Tuo 319 on V6 ja sillä onnistuu tuon 1800kg kärryn vetäminen ihan ok, mutta ei sekään kivaa ole.
316 on kai joku tuplaturbohässäkkä ilmeisesti ja niissä on ollut kestävyyden kanssa ongelmia. Itsellä myös pari 313 Sprinteriä (2014) ollut kolmisen vuotta, yhteensä 180tkm aikana ei ole ollut mitään ongelmia.
Omassa 319 (2015) Sprinterissä on 2700kg koukku ja olen ymmärtänyt että 3500kg koukut ovat lähinnä katsatusmiehen lipsahduksia. Siinä kaivaa verta nenästä jos sellaisella meinaa 3500kg kärryä enemmän vedellä.
 
Viikottaiseen painavan kärryn vetoon ja yleiseen liikkumiseen tuollainen jenkki pick-up olisi aivan mahtava laite ja jos oma veturin tarpeeni olisi viikoittaista, olisin varmasti jo ostanut Cumminssilla varustetun Ramin.

Esimerkiksi tällaisen.

Hienostihan tuollaisella isolla bensa pick-upilla liikahtaa 3500 kg:n kärry, kokeiltu on, kun yksi yrittäjä kaverini tilasi itselleen viime vuonna uuden 5.7 Hemi Ramin kaikilla herkuilla.

Kuitenkin nykyisellä käyttöprofiilillani auton käytöstä noin 85% on tavaran kuskaamista auton sisällä ja loput 15% sitten kärryn vetoa, kaman roudaamiseen mikä tahansa lava-auto on vähän hankala.
Kärryn vedostakin pääosa on kokonaismassaltaan 2700 kg autotrailerin ( omamassa 650 kg ) vetoa ja siinä on usein kuormana joko noin 850 kilon painoinen Avant tai sitten erilaista rakennustarviketta.
2700 kilon höyrytyskärryä tulee vedettyä kevättalvella satunnaisesti lyhyitä matkoja työmaalta toiselle, mutta esimerkiksi viime keväänä kärry ei liikkunut hallista mihinkään.
3500 kg venetraileria tulee sitten vedettyä ehkä 4-6 kertaa vuodessa, näistä kaksi reissua on oman Sea Ray:ni nosto ja lasku ja loput sitten kavereiden ja puolituttujen veneiden siirtoja.
Kevyempää 1350 kg:n kokonaismassalla olevaa venetraileria tulee vedettyä ehkä 10 kertaa vuodessa.

Valitettavasti yhden miehen sivutoimisena pienyrittäjänä kassa ei taivu useamman arvokkaamman auton hankintaan, joten hakusessa olisi sellainen iso pakettiauto ( kevyt kuorma-auto ), jolla saisi tarvittaessa myös 3500 kg:n kärryn vedettyä.
Tietysti vaihtoehtona olisi ostaa vanhempi jenkki pick-up ison kärryn vetoon ja sitten joku iso perus paku muuhun käyttöön.

Sprinterin koukkuhommia selvittelin Veholla töissä olevalta kaveriltani ja tosiaan suurin osa Sprinttereistä on varustettu 2000 tai 2700 kg koukulla, kuulemma 2000 kg koukun saa lähes kaikissa Sprinttereissä muutettua 2700 kg koukuksi pelkällä Vehon todistuksella ja muutoskatsastuksella, 3500 kg koukkussa taas on joku tehtaalla asennettu vahvikepalkki ja pienemmällä vetomassalla olevan Sprintterin muuntaminen 3500 kg vetomassalle ei käytännössä onnistu ( joitain vahvemmalla palkilla, mutta pienemmällä vetomassalla olevia tuontiautoja on kuulemma tullut vastaan, mutta ovat hyvin harvinaisia ).

Sprintterissä nuo 4 sylinteriset koneet ( x10, x13 aj x16 ) eivät ole oikein suunniteltuja jatkuvaan raskaaseen käyttöön ( painavan kärryn veto tai täydellä lastilla ajaminen ) vaan antautuvat yleensä 150-250 tkm välillä, maanrakennuskoneita huoltavalla tutullani on antautunut jo kaksi 316 Maxi Sprintteriä alle 200 000 kilometrin, kun mukana kulkee jatkuvasti vähintään 1500 kilon mälli työkaluja, öljyjä ja varaosia.
Saman firman samassa käytössä olevalla 319 Maxi Sprintterillä on taas ajettu jo yli 350 tkm, eikä siinä kone osoita mitään väsymisen merkkejä.

Kyllä tuollaisella 319:sella vetää 3500 kilon kärryä kohtuullisesti, mutta kyllähän siinä on selvä ero esimerkiksi tuohon uuteen bensa Ramiin.
Tosin Sprintterissä on 190 hv ja 400 Nm, kun Ramista löytyy 400 hv ja 600 Nm.
 
Mikset laita mobile.de pakettiautohakuun sprinteriä tms ja siihen sitten "3,5ton" tai "3500kg anhängerlast" tms. hakusanaksi? Saat kätevästi rankattua pois vajaalla vetokyvyllä olevat vehkeet. Sitten vielä kilvität kuorkiksi sprinterin painonkorotustodistuksella jonka saa käytännössä kaikkiin Sprintereihin -> Siinä sopiva auto? Ei kai tolla kuvauksella mitään muuta järkevää olekaan kun maxisprinter kuorkkina (tai sitten puolipitkänä ja nelivetona?)
 
Mikset laita mobile.de pakettiautohakuun sprinteriä tms ja siihen sitten "3,5ton" tai "3500kg anhängerlast" tms. hakusanaksi? Saat kätevästi rankattua pois vajaalla vetokyvyllä olevat vehkeet. Sitten vielä kilvität kuorkiksi sprinterin painonkorotustodistuksella jonka saa käytännössä kaikkiin Sprintereihin -> Siinä sopiva auto? Ei kai tolla kuvauksella mitään muuta järkevää olekaan kun maxisprinter kuorkkina (tai sitten puolipitkänä ja nelivetona?)

Mobile.de on kyllä ollut ahkerassa selauksessa ja onneksi tuo 3,5 tonnin vetokyky on monesti mainittu heti ilmoituksen aluksi.
Sopivia Sprintereitä ja uusi koppaisia nelikko Craftereita olen kyttäillyt.

"Let us not forget Iveco Daily." :tup:

Dailykin on ollut kyttäilyssä, näissä on lähes kaikissa 3,5 tonnin vetokyky ja hinta houkuttaisi, mutta luotettavuus ja jälleenmyyntiarvo hieman arveluttavat.
Pari vuotta vanhan alle 50 tkm ajetun siistin auton saisi alle 20 k€ verottomana ja 30 k€ verottomana saisi jo tämän vuoden mallin alle 10 000 kilometrin mittarilukemalla ja kuutoskoneella.

Dailylla ajaessa Sprinter-miesten kettuilu olisi kyllä taattu.
 
Valitsee sellaisen Dailyn, että pysyy kahvi naapuripöydässä ihan omassa kurkussa. :tup:

 
Daily lienee sitä tyyppiä että se kannattaa ostaa mahdollisimman tuoreena ja ajaa ns "loppuun" yrityskäytössä eikä murehtia täten jälleenmyyntiarvosta.
 
Dailyn kanssa ei tosiaan korkealta putoa, vaikka arvosta sulaisikin 80 % oman käytön aikana, mutta sitten jäljelle jää tuo luotettavuus.
10 vuotta vanhoja ja 200-300 tkm ajettuja monivikaisia Dailyjä näkyy myynnissä muutamalla tonnilla, halpa hankintahinta ei paljoa lämmitä, jos auto seisoo ikäännyttyään pajalla tai hallin pihassa käyttökelvottomana.

Huonosti löytyy kokemuksia tuosta uudesta mallista, haluaisin uskoa sen olevan luotettava, mutta silti vähän epäilyttää.

Daily olisi ehkä parasta ottaa huoltoliisarilla vaikka 5 vuodeksi ja sitten kipata takaisin, ennen kuin mahdollisia ongelmia alkaa syntyä.
 
Paljonko km vuodessa tulee tuollaiseen? Jos luokkaa 30tkm / v / 5v niin en jaksaisi stressata.
Jos kilsoja taas tulee 100tkm +++ / vuodessa niin alkaisin jo miettiä vaihtoehtoja. Tekniikka kestänee kilometreistä huolimatta aika helposti sen ensimmäisen 200-300tkm jos ne ajetaan suht nopeasti. Vanhetessaan alkaa sitten paikat prakaamaan.
 
Ei se sprinterikään mikään pomminvarma ole. Ne ajat on takanapäin jolloin mbn dieselillä vaan ajettiin.
 
Dailyn kanssa ei tosiaan korkealta putoa, vaikka arvosta sulaisikin 80 % oman käytön aikana, mutta sitten jäljelle jää tuo luotettavuus.
10 vuotta vanhoja ja 200-300 tkm ajettuja monivikaisia Dailyjä näkyy myynnissä muutamalla tonnilla, halpa hankintahinta ei paljoa lämmitä, jos auto seisoo ikäännyttyään pajalla tai hallin pihassa käyttökelvottomana.

Huonosti löytyy kokemuksia tuosta uudesta mallista, haluaisin uskoa sen olevan luotettava, mutta silti vähän epäilyttää.

Daily olisi ehkä parasta ottaa huoltoliisarilla vaikka 5 vuodeksi ja sitten kipata takaisin, ennen kuin mahdollisia ongelmia alkaa syntyä.
Uudet on ihan sitä samaa Iveco-paskaa mitä ennenkin. Luotettavuus ja Iveco ei vain sovi samaan lauseeseen. Pysyisin kaukana.
 
Paljonko km vuodessa tulee tuollaiseen? Jos luokkaa 30tkm / v / 5v niin en jaksaisi stressata.
Jos kilsoja taas tulee 100tkm +++ / vuodessa niin alkaisin jo miettiä vaihtoehtoja. Tekniikka kestänee kilometreistä huolimatta aika helposti sen ensimmäisen 200-300tkm jos ne ajetaan suht nopeasti. Vanhetessaan alkaa sitten paikat prakaamaan.

Keskimääräisesti varmaan 35 000 km vuodessa, edellisellä pakulla tuli ensimmäisenä vuonna 50 000 km ja seuraavina kahtena reilut 30 000 km.

Tosin jos ostan nyt noin 30 k€ hintaisen W906 319 Sprintterin, jolla on ajettu 60-80 000 km ja ajan sillä 3-4 vuotta ja noin 120 000 km, niin sillä on vielä jälleenmyyntiarvoa noin. 15-20 k€ silloin kun vaihdan taas seuraavaan.
Tai sitten päästelen menemään sillä 5+ vuotta, jos en kyllästy tai koppa ei lahoa täysin.

Ei se sprinterikään mikään pomminvarma ole. Ne ajat on takanapäin jolloin mbn dieselillä vaan ajettiin.

Ei mikään ole enää pomminvarmaa ja toki Sprintterissä on omat ongelmansa, mutta aika hyvin nuo tuntuvat kestävän.
Ainakin sen perusteella, mitä kavereilla ja tutuilla on Sprinttereitä ajossa ja mitä olen Veholla töissä olevaa kaveriani jututtanut.

Säännöllistä huoltoa ja säännöllisen epäsäännöllistä, sekä usein melko arvokasta, remontointiahan nuo tuppaavat vaatimaan.

Uudet on ihan sitä samaa Iveco-paskaa mitä ennenkin. Luotettavuus ja Iveco ei vain sovi samaan lauseeseen. Pysyisin kaukana.

Tätä vähän epäilin ja pelkäsin, sen mitä olen uuden Dailyn käyttäjiä jututtanut, niin ovat olleet tyytyväisiä autoon, mutta kaikilla ovat olleet sen verran uudet autot alla, ettei pahempia vikoja ole varmaan ehtinyt ilmenemään.
 
Olen ratkaissut oman kuljetus/vetokaluston ostamalla ML:n (09) ja rekisteröimällä pakuksi :) En tarvitse ihan kuutiotolkulla tilaa ja ML:ssä on vähän mukavampi istuskella kuin pakussa. Vetomassa 3,5t ja V6 dieselistähän saa tehoja melko lailla sen verta mitä haluaa. Laatikkokin on mekaanisesti varsin hyvämaineista sorttia, taisi olla speksattu 700Nm.

En sitten tiedä vähän uudemmista joissa näkee usein 2.1 litrasta nelisylinteristä. Kaippa sillä arkiajot ajaa mutta mikään ei voita kuutiotuumia vai miten se meni.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 210
Viestejä
4 532 101
Jäsenet
74 774
Uusin jäsen
Swatmc

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom