Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Niin jos oikein ymmärsin niin ilman akkuakin (Invertteri, 25 x 400Wp paneeli ja kaapelit) sais tuolta 5334e. Plus mahdolliset alvit ja rahdit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 447
Saahan nyt Suomestakin 10kWp paneelit ja invertterin reilusti alle euron/Wp. Akuille laskee hintaa ken niitä jostain ihmeen syystä haluaa. Tarvitaan myös aika paljon harrastuneisuutta, jos kiinnikkeisiin ja asennukseen ei tarvitse uhrata senttiäkään.
Just työkaveri sanoi ostaneensa k-rauta onninen yhdistelmältä 5-6kWp setin kaikkine hiluineen alle 1€/Wp.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 447
Toi nyt ei vielä kerro hirveesti. eli tyyliin 50c/Wp olis aika lailla eri kuin 99c/Wp
Sano se hinnan, mutta en muista muutakuin jäi alle euron. Ei kai se nyt paljoa jäänyt mutta jäi joka tapauksessa. Oisko ollut 5kWp ja hinta 4700€ tjsp. Eipä sillä nyt tässä kontekstissa ollut kovin paljoa väliä kuin, että alle euron saa Somalistakin.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
426
Puolasta B2B photovoltaic wholesaler saisi setin alle neljään tonniin alv0. Paneeleita en ole tuolta tilannut, mutta inverttereille rahti on ollut 30eur luokkaa. Onnisella oli myös Onnimarkkinoilla Longin paneeleita kilpailukykyiseen hintaan, mutta ei sieltä muutoin kannata ostaa. Minimi määrä taisi olla tarjoukseen 30kpl. Tarkkaa hintaa en valitettavasti laittanut mieleen.

1680243296016.png
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 392
Mitähän tarjoittaa AM kun kerrotaan paneelin piikkitehon olosuhteista:
Irradiance 1000W/m2, Cell Temperature 25° C, AM=1.5
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
B2B = Liiketoiminta <~> Liiketoiminta suuntaista kauppaa, eli tämä on tukkuri joka kertoo myyvänsä firmoille. Epäilenpä että mahtaako myydä B2C mallilla lainkaan. Koska sitten tuolla se lukisi selvästi. Onhan tuolla kyllä mainittu myös kuluttajalle myynti. Silti, www-sivun titlessä b2b, en itse lähtisi kokeilemaan kuluttajana ostamista Suomesta käsin. Esimerkkisi hinnat ovat ALV0% hintoja.

Puolasta B2B photovoltaic wholesaler saisi setin alle neljään tonniin alv0. Paneeleita en ole tuolta tilannut, mutta inverttereille rahti on ollut 30eur luokkaa. Onnisella oli myös Onnimarkkinoilla Longin paneeleita kilpailukykyiseen hintaan, mutta ei sieltä muutoin kannata ostaa. Minimi määrä taisi olla tarjoukseen 30kpl. Tarkkaa hintaa en valitettavasti laittanut mieleen.

 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
426
B2B = Liiketoiminta <~> Liiketoiminta suuntaista kauppaa, eli tämä on tukkuri joka kertoo myyvänsä firmoille. Epäilenpä että mahtaako myydä B2C mallilla lainkaan. Koska sitten tuolla se lukisi selvästi. Onhan tuolla kyllä mainittu myös kuluttajalle myynti. Silti, www-sivun titlessä b2b, en itse lähtisi kokeilemaan kuluttajana ostamista Suomesta käsin. Esimerkkisi hinnat ovat ALV0% hintoja.
Ainahan se toiminimi kannattaa olla olemassa jo pelkästään näitä tukkureita varten. Eihän se maksakaan mitään eikä siinä ole mitään laitonta. Veroilmoituksen täyttö ei mahdottomia vaadi. Kunhan muistaa alvit maksaa. Muuten menee hyrskyn myrskyn.;)

Takuussahan toki sitten on suoraan valmistajan kanssa tekemisissä.

Edit: Ai niin, ainakin Sofarin inverttereissä piti pyytää valmistajan supportista 50549 standardin mukaiset suojausasetus-filet. Vakiona tuota ei invertterissä mukana tullut. Eli tekniikasta pitää jotain tietää, jos tukkurilta ostaa, kun tukeahan ei myyjältä silloin tarvitse odottaa. Perus-sähkäriltäkin hyvin äkkiä menee sormi suuhun noitten kamppeitten kanssa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 392
Vielä tyhmä kysymys aurinkosähkölaitteistosta. Erilaisia ohjeita kun selaillut niin MPPT-ohjaimeen ei saa syöttää paneelisähköä jos laitetta ei ole kytketty akkuun. Johtuuko tuo siitä että MPPT ei osaa "poistaa" vastaanottamaansa energiaa? Mitäs sitten kun akku on täysi, mitä eroa sillä on siihen että ei ole kytketty ollenkaan?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Sinänsä varmasti riippuu jossain määrin MPPT-ohjaimesta. Luultavasti kyseessä on enemmänkin se, että akku pitää jännitteen vakaana.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 409
Vielä tyhmä kysymys aurinkosähkölaitteistosta. Erilaisia ohjeita kun selaillut niin MPPT-ohjaimeen ei saa syöttää paneelisähköä jos laitetta ei ole kytketty akkuun. Johtuuko tuo siitä että MPPT ei osaa "poistaa" vastaanottamaansa energiaa? Mitäs sitten kun akku on täysi, mitä eroa sillä on siihen että ei ole kytketty ollenkaan?
En ole itse törmännyt tällaiseen tietoon omien lataussäätimieni kanssa. Eli ainakaan ohjekirjoissa ei moisesta varoiteta tai sitten olen missannut tiedon. Joka tapauksessa omien lataussäätimieni kanssa on ollut niin, että järjestelmä on täysin pimeänä, jos akun ottaa irti, eli ilman akkua ei lataussäädin anna virtaa käyttölaitteille eikä myöskään itse saa virtaa, vaikka paneelit olisivat kytkettynä ja aurinko paistaisi, eli virtapiiri on ns. avoin.

Puhun siis offgrid-käyttöön soveltuvista järjestelmistä, joissa on akku, paneelit, lataussäädin ja käyttölaitteet.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 392
Sain tuosta tarkempaa tietoa ja MPPT kannattaa kytkeä ensin akkuun siksi että jos se haistelee akun tyyppiä automaattisesti se saattaa kytkeytyä hetkellisesti esim. 12V akkuun 24V:llä. Jos paneeleista tulee silloin virtaa voi käydä huonosti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
B2B = Liiketoiminta <~> Liiketoiminta suuntaista kauppaa, eli tämä on tukkuri joka kertoo myyvänsä firmoille. Epäilenpä että mahtaako myydä B2C mallilla lainkaan. Koska sitten tuolla se lukisi selvästi. Onhan tuolla kyllä mainittu myös kuluttajalle myynti. Silti, www-sivun titlessä b2b, en itse lähtisi kokeilemaan kuluttajana ostamista Suomesta käsin. Esimerkkisi hinnat ovat ALV0% hintoja.
Saksassa on tänä vuonna ALV0 aurinkosähkötuotteille.

Sinne vaan pakulla hakemaan kamat yksityiskäyttöön ja senkun tuo Suomeen.

edit: kannattaa kyllä soittaa ja varmistaa myyjältä, että ei tule ongelmia sen nollaveron kanssa kun ei meinaa tehdä mitään ilmoitusta Saksan millekään paneelivirastolle siitä asennuksesta...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Joo siis tuossa Saksan ALV-laissa lukee seuraavaa

(3) Vero alennetaan 0 prosenttiin seuraavien liiketoimien osalta:
1. Aurinkopaneelien toimittaminen aurinkosähköjärjestelmän ylläpitäjälle, mukaan lukien aurinkosähköjärjestelmän toiminnan kannalta olennaiset komponentit ja aurinkopaneeleilla tuotetun sähkön varastointilaitteet, jos aurinkosähköjärjestelmä asennetaan yksityisasuntoihin, asuntoihin sekä julkisiin ja muihin yleishyödylliseen toimintaan käytettäviin rakennuksiin tai niiden läheisyyteen. Virkkeen 1 vaatimukset katsotaan täytetyiksi, jos aurinkosähköjärjestelmän asennettu bruttokapasiteetti on enintään 30 kilowattia (huipputeho) tai tulee olemaan enintään 30 kilowattia (huipputeho) markkinoiden kantatietorekisterin mukaan;
Voisi siis teoriassa ajatella, että jos ostaja on vain bulvaani, niin hän ei ole aurinkosähköjärjestelmän ylläpitäjä, ja näin ollen veroalennusta ei saisi.

Mutta turhaapa sitä tosiaan on spekuloida _jos_ myyjä sanoo että onnistuu ihan vaan kun pakettiautolla käy noutamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Mitä mieltä esim tällaisesta diilistä? Tarkoitus asentaa paneelit maatelineeseen, koska katot väärään suuntaan ja varjossa. Telineet ja paneelit tarkoitus asentaa itse, ja sähkäri tekee vain sille kuuluvat.

 
Liittynyt
03.03.2023
Viestejä
18
Hei,

Mulla growatt 6kW invertti ja paneeleita 6,65kw autotallin katolla etelän suuntaan yhdessä piirissä. Nyt aikomusta lisätä toiseen piiriin 3-4 kW länteen talon katolle. Laitteessa Max 9 kW.
Eli nyt kymysys, jos laitan nuo paneelit talon katolle, niin leikkaako laite ylituotannon pois vai onko riskinä laitteen rikkoutuminen?
Kiitoksia vastauksista.
 
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
426
Mitä mieltä esim tällaisesta diilistä? Tarkoitus asentaa paneelit maatelineeseen, koska katot väärään suuntaan ja varjossa. Telineet ja paneelit tarkoitus asentaa itse, ja sähkäri tekee vain sille kuuluvat.

Hintaa jos vertaa pelkkiin paneeleihin ja invertteriin, niin sanoisin, että on aika kalliit maatelineet :D Silti tuossa rakennekuvassa näyttävät just yhtä heppoisilta kuin joku kympin pressukatos. Ekan talven jälkeen siis viimeistään läjässä. En ostaisi ainakaan ennen näkemistä.

Rautakauppatavarasta saa todennäköisesti huomattavasti halvemmalla paljon paremmat, jos vähänkään askartelutaitoa löytyy.
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 392
Hei,

Mulla growatt 6kW invertti ja paneeleita 6,65kw autotallin katolla etelän suuntaan yhdessä piirissä. Nyt aikomusta lisätä toiseen piiriin 3-4 kW länteen talon katolle. Laitteessa Max 9 kW.
Eli nyt kymysys, jos laitan nuo paneelit talon katolle, niin leikkaako laite ylituotannon pois vai onko riskinä laitteen rikkoutuminen?
Kiitoksia vastauksista.
Ainakin pienemmissä laitteissa MPPT:n hyväksymää volttimäärää paneeleilta ei saa ylittää. Ampeereita saa tulla ylikin (teho leikkautuu) kunnes jossain vaiheessa laitteen kuumeneminen tulee ongelmaksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Hintaa jos vertaa pelkkiin paneeleihin ja invertteriin, niin sanoisin, että on aika kalliit maatelineet :D Silti tuossa rakennekuvassa näyttävät just yhtä heppoisilta kuin joku kympin pressukatos. Ekan talven jälkeen siis viimeistään läjässä. En ostaisi ainakaan ennen näkemistä.

Rautakauppatavarasta saa todennäköisesti huomattavasti halvemmalla paljon paremmat, jos vähänkään askartelutaitoa löytyy.
1560€ jäisi tuossa esimerkin tapauksessa maatelineen hinnaksi. Rakennelmalla kuitenkin kokoa 11mx4m, ja puutavarakin nykyään kallista :hmm:
Videon perusteella näyttäis ihan kelvolliselta.


Onko noista paneeleista pahaa sanottavaa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.05.2022
Viestejä
426
1100v näytti olevan Max. Kuinka paljon noista 415W * 16 paneeleista voi tulla Max voltteja?
Nehän kuitenkin tulisi eri tuloihin, eli ei ne voltit ylity silloin, jos ei nytkään. On kuitenkin aika järjetöntä lisätä noin paljon paneeleita toiseen, kun jo nyt on nimellisteho ylitetty. Hukkaan ne watit parhaimmillaan menee. Pahimmillaan (jopa todennäköisesti) invertteri kärvähtää tai ainakin vähentää sen kestoikää.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Mitä mieltä esim tällaisesta diilistä? Tarkoitus asentaa paneelit maatelineeseen, koska katot väärään suuntaan ja varjossa. Telineet ja paneelit tarkoitus asentaa itse, ja sähkäri tekee vain sille kuuluvat.

Teräksestä telineet ja säädettävällä kaltevuudella. Käsiveivillä syksyllä pystympään. Maatelineessä olevat jäähtyy varmaan paremmin?
 
Liittynyt
05.09.2020
Viestejä
1 392
1100v näytti olevan Max. Kuinka paljon noista 415W * 16 paneeleista voi tulla Max voltteja?
Niistä pitäisi löytää Voc eli open circuit voltage. Astroenergyn 415W paneelissa esim. 37,6V jolloin 16 paneelilla on n. 600V joten ei heti ole siitä kiinni.

Jos laitat eri ilman suuntiin niin homma monimutkaistuu, eli sarjaan paneeleita ei voi kytkeä kun varjossa olevat jarruttavat koko paneeliryhmän saantia (joku viisaampi voinee vahvistaa). Mä en osaa tuohon sanoa onko helppoa konstia vai pitääkö olla omat MPPT:t kummallekin ryhmälle.
 
Liittynyt
23.08.2020
Viestejä
998
Paras peruste mitä minä olen kuullut: "Ei sillä ole väliä tuleeko voittoa vai tappiota, tärkeintä on että tarvii maksaa Fortumille Carunalle vähemmän siirtomaksuja."
Lisään tuohon, että eikä rikastuttaa öljyntuottajia, kun tankkaa auton katolta.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
747
Mitä mieltä esim tällaisesta diilistä? Tarkoitus asentaa paneelit maatelineeseen, koska katot väärään suuntaan ja varjossa. Telineet ja paneelit tarkoitus asentaa itse, ja sähkäri tekee vain sille kuuluvat.

Laittaisin sellaisen invertterin heti alkuun, jossa Wifi ja täyssaanti kaikelle datalle. Tuo light versio on vissiin just karsittuna kaikelta mukavalta helppoudelta
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Saksassa muuten sitten uuden lakimuutoksen 2023 jälkeen aurinkokenno ryjät alv 0%.
Ja tilatessa Suomeen ei onnistu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.09.2021
Viestejä
54
Onko kenelläkään Growattin invertteriä? Saitteko dataloggerin toimimaan? Yritin asentaa mukana tulleen Shine Wifi-X:n, mutta eipä se suostu asentumaan. Prosentit kelaavat johonkin asti, mutta aina tulee joku herja.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
20
Hei,

Paneelit on asennettu, näyttää hyvältä. Odotan Elenian hyväksyntää, jotta voin kytkeä sen päälle.

Minulla on kysymys koskien "net metering" Suomeksi. En tiedä mitä termi on Suomeksi, anteeksi. Ehkä se on "nettomittaus"? esim. tuotan 40 kWh, käytän 10 kWh, tililläni on -30 kWh käytettäväksi tulevaisuudessa.
Minulla oli aiemmin sähkösopimus Ilmatarin kanssa, mutta he myivät kaikki vähittäisasiakkaansa Väreelle, joka aloittaa 1.5.23. Kysyin Väreeltä, tekeekö se nettomittausta, johon he vastasivat:

"Mahdollinen nettotuotanto tapahtuu siirtoyhtiön kautta.
Maksamme aurinkosähkön ylijäämästä TuntiSpot-hinnan ja marginaali on -0,2 snt/kWh (alv 0%). Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Maksamme ylijäämähyvityksen suoraan asiakkaan tilille kerran vuodessa kalenterivuosittain."

Tämä on minusta hämmentävää. Luulin, että sähkön tarjoaja tekee nettomittauksen, ei siirtoyhtiö? Sitten he mainitsevat, että he maksavat euroja tililleni kerran vuodessa, mikä viittaa siihen, että he eivät tee nettomittausta. Olin siinä käsityksessä, että nettomittaus on parempi vaihtoehto, koska jos ylijäämäenergia palautetaan minulle euroina, valtio verottaa sitä, mikä ei ole mahdollista nettomittauksen yhteydessä.

Olen lähettänyt Väreelle sähköpostia selvennystä varten, mutta kysyisin, onko kenelläkään suosituksia hyvistä sähköntoimittajista, jotka tekevät nettomittausta Suomessa. Olen Pirkanmaalla asian tiimoilta.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Netotus on tuntikohtainen. Eli jos samana tuntina imuroit verkosta 3kWh ja tuotat verkkoon 2kWh, niin siitä tulee silloin 1kWh netto-osto.

Jos kuitenkin tuotat jonain tuntina kaiken kaikkiaan enemmän kuin ostat sinä tuntina, niin silloin se menee myynniksi.

Sähkön mittauksesta huolehtii aina verkkoyhtiö. Muutenhan myyntiyhtiötä vaihtaessa pitäisi vaihtaa mittari.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
743
Hei,

Paneelit on asennettu, näyttää hyvältä. Odotan Elenian hyväksyntää, jotta voin kytkeä sen päälle.

Minulla on kysymys koskien "net metering" Suomeksi. En tiedä mitä termi on Suomeksi, anteeksi. Ehkä se on "nettomittaus"? esim. tuotan 40 kWh, käytän 10 kWh, tililläni on -30 kWh käytettäväksi tulevaisuudessa.
Minulla oli aiemmin sähkösopimus Ilmatarin kanssa, mutta he myivät kaikki vähittäisasiakkaansa Väreelle, joka aloittaa 1.5.23. Kysyin Väreeltä, tekeekö se nettomittausta, johon he vastasivat:

"Mahdollinen nettotuotanto tapahtuu siirtoyhtiön kautta.
Maksamme aurinkosähkön ylijäämästä TuntiSpot-hinnan ja marginaali on -0,2 snt/kWh (alv 0%). Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Maksamme ylijäämähyvityksen suoraan asiakkaan tilille kerran vuodessa kalenterivuosittain."

Tämä on minusta hämmentävää. Luulin, että sähkön tarjoaja tekee nettomittauksen, ei siirtoyhtiö? Sitten he mainitsevat, että he maksavat euroja tililleni kerran vuodessa, mikä viittaa siihen, että he eivät tee nettomittausta. Olin siinä käsityksessä, että nettomittaus on parempi vaihtoehto, koska jos ylijäämäenergia palautetaan minulle euroina, valtio verottaa sitä, mikä ei ole mahdollista nettomittauksen yhteydessä.

Olen lähettänyt Väreelle sähköpostia selvennystä varten, mutta kysyisin, onko kenelläkään suosituksia hyvistä sähköntoimittajista, jotka tekevät nettomittausta Suomessa. Olen Pirkanmaalla asian tiimoilta.
Netotus on tuntikohtainen kuten pörssihintakin ja sen laskelman perusteella saat väreeltä csv fileen ensi vuoden alussa jossa näkyy tuntikohtainen netotettu tuotanto ja pörssihinta ko tunnille jonka maksavat sun tillille. Mitä veroja olet maksamassa tilitetyistä euroista?
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Niin siis netotushan on parempi, koska maksat vähemmän veroja (ALV ja sähkövero) ja siirtomaksuja ostetusta sähköstä, jonka määrää netotus pienentää.

helloabunailla on vaan ollut väärä käsitys siitä miten netotus toimii. Eli se tosiaan toimii tuntitasolla, ei esim. kuukausi- tai vuositasolla. Myynnistä ei kotitalouden normaalisti tarvitse maksaa veroa.
 
Liittynyt
05.11.2020
Viestejä
20
Ai niin, ymmärsin järjestelmän väärin. Anteeksi, olen uusi aurinkopaneelien (ja suomen kielen) parissa!

Luulin, että se toimii siten, että rakennetaan negatiivinen puskuri, jota käytetään kuukausina, jolloin tuotanto on vähäistä, kunnes puskuri loppuu.

Minun virheeni, kiitos selvennyksestä
 
Liittynyt
22.06.2017
Viestejä
104
Luulin, että se toimii siten, että rakennetaan negatiivinen puskuri, jota käytetään kuukausina, jolloin tuotanto on vähäistä, kunnes puskuri loppuu.
Tuolla periaatteella toimivat energiayhtiöiden virtuaaliakut. Niiden tapauksessa tosin käyttökustannukset ja palvelumaksut taitavat syödä rahallisen hyödyn. Joku voi vielä tarkentaa jos moista palvelua on käyttänyt.
 
Liittynyt
29.12.2017
Viestejä
743
Tuolla periaatteella toimivat energiayhtiöiden virtuaaliakut. Niiden tapauksessa tosin käyttökustannukset ja palvelumaksut taitavat syödä rahallisen hyödyn. Joku voi vielä tarkentaa jos moista palvelua on käyttänyt.
Suuri kusetus, se pelkkä vuosimaksu syö tehokkaasti kaiken järjen ko. mallista. "Talletettava" kwh määrä on useimmiten naurettavan pieni suhteessa vuosihintaan.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Suuri kusetus, se pelkkä vuosimaksu syö tehokkaasti kaiken järjen ko. mallista. "Talletettava" kwh määrä on useimmiten naurettavan pieni suhteessa vuosihintaan.
Kuulostaa sitten siltä, että ne vastaa aika hyvin oikeita akkuja.. :rofl: Paitsi tietysti että oikeista akuista on iloa myös sähkökatkoksen sattuessa.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
831
Kuulostaa sitten siltä, että ne vastaa aika hyvin oikeita akkuja.. :rofl: Paitsi tietysti että oikeista akuista on iloa myös sähkökatkoksen sattuessa.
Ei välttämättä. Jos järjestelmää ei ole rakennettu saarekekäyttöön eli kun valtakunnan verkko putoaa pois, niin oma systeemi muuttuu/muutetaan off grid systeemiksi. AIka harvassa taitaa tuollaiset systeemit olevan. Eli jos tuota ei ole tehty, niin kun valtakunnan verkko putoaa pois, sammuu myös invertteri vaikka olisikin akkuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Jos mielii akkuja käyttää, kannattaisi talon sähkötaulu laittaa sen verran uusiksi, että erottaa sieltä esim. lämmityksen, sähkökiukaan ja jotkut vastaavat hommat erikseen ja laittaa akkuvarmistus syöttämään vain "valosähköt".

Jollain 1500-1700e:llä alkaa vissiin irrota 5kWh akusto olla pyörittää jääkaappia / pakastimia / cpap-latteita jne. normaalissa talossa jo hyvän aikaa. Kesällä päiväkausia jos katolla on paneelit. Suomessa hinnat ovat alvin verran korkeammat, mut jos olisin esim. uutta taloa rakentamassa, niin varaisin varmasti räkkiin tilaa muutamalle 5kWh akulle.


Ja akkujen hinnat ovat tulossa vain alaspäin. Jos noita saa vuoden parin päästä tonnilla, niin vaikea keksiä miksi ei laittaisi vähintään pientä akkua jos joka tapauksessa sijoittaa yli 5000e invertteriin ja paneeleihin.

Saarekekäyttö tarvitsee jotain muitakin paloja kyllä, pelkkä pääkytkimen räpsäytys ei täytä vaatimuksia.
--
Jahka V2H / V2G yleistyy, niin sähköauton käyttäminen kodin sähköistämiseen muuttuu kertaheitolla varsin halvaksi huviksi. Tämä on kuitenkin vielä nykyautoilla hankalaa.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Sitten täytyy tietysti vielä miettiä, että optimoiko akut sähkökatkoja vai eurojen säästöä varten. Eli jos optimoi sähkökatkoja varten niin niistä ei voi hirvesti käyttää silloin kun "sähkö on kallista" ja jos taas ajaa päivällä ladatut aurinkosähköt tyhjäksi illalla, niin ei ole iloa sähkökatkojen varalta.

Omalla alueella on kyllä sähkökatkoja niin harvoin, että sitä varten en investoisi. Toki lyhyttä muutamien minuuttien katkosta varten voi riittää jos pitää akkuja aina vaikka vähintään 15% ladattuina, joka saattaa olla akkutekniikasta riippuen muutenkin järkevä "päivittäinen" alaraja.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
40
Onko kenelläkään Growattin invertteriä? Saitteko dataloggerin toimimaan? Yritin asentaa mukana tulleen Shine Wifi-X:n, mutta eipä se suostu asentumaan. Prosentit kelaavat johonkin asti, mutta aina tulee joku herja.
Viime syksynä otin oman Growattin käyttöön, enkä muista että olisi kummempia ongelmia ollut.
Vinkki Growattin omistajille: Jos kotiautomaatioon haluaa invertterin kiinni, niin tämä proxyna toimiva grott on näppärä tapa.
 
Liittynyt
14.11.2022
Viestejä
48

Kyllähän tuossa verottajan sivulla mainitaan, että jos jää kuukaudessa nettona myynnin puolelle niin voitosta menee ansiotulovero. Ennen kun veroa joutuu maksaa saa tosin vähentää laitteiston hankintakustannukset kokonaisuudessaan. Eli käytännössä kun laitteiston takaisinmaksu on suoritettu myyntivoitoilla, tulee verottaja ottamaan oman osuutensa ja vielä asiotulon marginaaliprosentilla, joka äkkiä 50%. Omaan käyttöön menneestä aurinkosähköstä ei tietenkään mene veroa joten aika kauan sitä saa vähentää pelkästä myyntivoitoista laitteiston hankintahintaa, samalla kun hyötyy kuitenkin pienemmästä määrästä sähkön osto ja siirtomaksuja. Ihan järjetön ylimitoitus ei ehkä kuitenkaan kannata myyntivoittojen takia. Veroilmoitukseen nuo pitää varmasti kyllä muistaa täyttää.


Verottajan sivulta:
Esimerkki 2:
B:n omakotitalon katolla oleva aurinkopaneeli tuottaa sähköä 600 kWh kuukaudessa. B:n omakotitalon sähkönkulutus on kyseisen kuukauden aikana 400 kWh. B syöttää sähköyhtiö Y:n kanssa tekemänsä sopimuksen perusteella oman käytön ylittävän osuuden eli 200 kWh tuottamastaan sähköstä verkkoon. Y:n tästä sähkön määrästä suorittama vastike on B:n veronalaista tuloa riippumatta siitä, missä muodossa se on maksettu (katso kuitenkin seuraava esimerkki 4).



 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Niin tarkoitinkin normaalin kotitalouden tilanteella juuri sitä, että nettomyynti on niin pientä, että sillä ei tulla kattamaan paneelien kustannuksia. Mutta hyvähän nuo on lukaista läpi kokonaisuudessaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Sitten täytyy tietysti vielä miettiä, että optimoiko akut sähkökatkoja vai eurojen säästöä varten. Eli jos optimoi sähkökatkoja varten niin niistä ei voi hirvesti käyttää silloin kun "sähkö on kallista" ja jos taas ajaa päivällä ladatut aurinkosähköt tyhjäksi illalla, niin ei ole iloa sähkökatkojen varalta.

Omalla alueella on kyllä sähkökatkoja niin harvoin, että sitä varten en investoisi. Toki lyhyttä muutamien minuuttien katkosta varten voi riittää jos pitää akkuja aina vaikka vähintään 15% ladattuina, joka saattaa olla akkutekniikasta riippuen muutenkin järkevä "päivittäinen" alaraja.
Akkutekniikasta ei kannata miettiä - koteihin asennetaan LiFePo4 akkuja, muita ei kannata edes harkita. Ne on yleensä speksattu vähintään 3000-syklille, paikoin isommallekin määrälle.
 
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
1 589
En ymmärrä miksi joku investoisi 10k€ sähkökatkojen takia. Tietysti jos on työt uhattuna niin sitten. Agrigaatti on paljon parempi koska se toimii pitkään ja akut jonkun aikaa riipuen mikä sattui olemaan latauksen tila katkoksen alkaessa.
Akkuja on tosi vaikea saada taloudellisesti kannattavaksi. Jos 10snt/kWh säästäisi akun sähköllä 10kwh akun latauksella ja tyhjennyksellä säästäisi 1€. Akun kesto jos on 3000 kertaa niin maksimi säästö olisi 3000€ ja tähän menisi helposti 10 vuotta.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 422
Akkutekniikasta ei kannata miettiä - koteihin asennetaan LiFePo4 akkuja, muita ei kannata edes harkita. Ne on yleensä speksattu vähintään 3000-syklille, paikoin isommallekin määrälle.
Niin siis ymmärsit väärin. En tarkoittanut optimoinnilla että käyttötavan perusteella valitsisi akkutekniikkaa, vaan optimoi sitä kuinka täynnä akut milloinkin ovat.

Ajattelisin kuitenkin että akut eivät mitenkään käytettyinä oikein tunnu taloudelliselta ratkaisulta. No ehkä jos asuu alueella, jossa on ihan valtavat siirtomaksut, niin saattaisi saada kuoletettua jossain kohti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 580
Viestejä
4 204 915
Jäsenet
70 920
Uusin jäsen
Bruski

Hinta.fi

Ylös Bottom