Asus on varmistanut nykyisten piirisarjojen tukevan Zen 6 -arkkitehtuuria

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Asus on varmistanut JD.com-sivustolla julkaisemillaan mainoskuvilla nykyisten AMD-piirisarjojen tukevan tulevaa Zen 6 -arkkitehtuuria. Käytännössä asia on tiedetty varmaksi jo pidempään, mutta nyt kyseessä on ensimmäinen virallinen varmistus emolevyvalmistajalta.

Alla oleva kuva on Asuksen B850M AYW Gaming OC WiFi7 W -emolevyn mainosmateriaalia.

1760092152882.jpeg

Lähteet: https://videocardz.com/newz/asus-of...esktop-support-for-am5-based-b850-motherboard, 华硕白色超频主板 B850M AYW GAMING OC WIFI7 W 预售,1349 元 - IT之家

Viimeksi muokattu:
Kolmatta prossugeneraatiota jo pukkaa, mutta itse emolevyjen piirisarja on pysynyt tismalleen samana koko AM5-ajan. Onko mitään viitteitä missään, että olisi tulossa oikeasti uutta Promontory-piiriä, joka esim. tukisi prossun downlinkkiä PCIe5.0x4 - nopeudella ja sallisi esim. enemmän IO:ta? Nythän nuo on kaikki PCIe4.0x4 mikä rajottaa kaistaa M.2 ja PCIe-slottien kanssa pahasti..

Kolmatta prossugeneraatiota jo pukkaa, mutta itse emolevyjen piirisarja on pysynyt tismalleen samana koko AM5-ajan. Onko mitään viitteitä missään, että olisi tulossa oikeasti uutta Promontory-piiriä, joka esim. tukisi prossun downlinkkiä PCIe5.0x4 - nopeudella ja sallisi esim. enemmän IO:ta? Nythän nuo on kaikki PCIe4.0x4 mikä rajottaa kaistaa M.2 ja PCIe-slottien kanssa pahasti..
Ei ole toistaiseksi ollut viitteitä että uutta olisi tulossa. Moneen venyvähän tuo Promontory 21 on ja kun niitä voi pistää useamman tarpeen mukaan (ja niin on jo tehtykin) en henk.koht. usko että AM5:llä tullaan näkemään eri piiriä käyttävää piirisarjaa.

Ei ole toistaiseksi ollut viitteitä että uutta olisi tulossa. Moneen venyvähän tuo Promontory 21 on ja kun niitä voi pistää useamman tarpeen mukaan (ja niin on jo tehtykin) en henk.koht. usko että AM5:llä tullaan näkemään eri piiriä käyttävää piirisarjaa.
Tuo vaan tuntuu jotenkin niin typerältä, kun jo heti Zen4:stä saakka itse prossut ovat tukeneet PCIe5 chipset downlinkkiä, mutta vielä Zen6:n kolkutellessa ovella ei ole olemassa piirisarjaa joka sitä tukisi. Aivan sama vaikka noita Prom21;iä ketjuttaisi viisi, kun kokonaiskaista on kuitenkin rajoittunut PCIe4.0x4:ään. Mutta se siitä.

peleissä jokainen nykyprossu on jo riittävän tehokas. joten näen itse että ihan turhaa meille käyttäjille.

peleissä jokainen nykyprossu on jo riittävän tehokas. joten näen itse että ihan turhaa meille käyttäjille.

En ole vielä nähnyt liian tehokasta tietokonetta edes pelaamiseen, hyötykäytöstä nyt puhumattakaan. Tai no joo, tavallaan olen vuosituhannen alussa kun jotkut (jo silloin) vanhat pelit pyörivät pelikelvottoman nopeasti, kun pelimaailman simulaatio oli sidottu prosessorin nopeuteen ja nyt kaikki pyöri satakertaisella nopeudella... Mutta tämäkin oli ratkottavissa modeilla tai jonkinlaisella yhteensopivuuskerroksella

Edelleen olen skeptinen 600-sarjan tuen osalta. Tiedän, että fyysisesti sama piiri, mutta ei näitä tukia päätetä pelkästään teknisten seikkojen johdosta

Edelleen olen skeptinen 600-sarjan tuen osalta. Tiedän, että fyysisesti sama piiri, mutta ei näitä tukia päätetä pelkästään teknisten seikkojen johdosta
AM4 aikaan tuki oli sekamelska halvempien lankkujen BIOS piirin pienuuden vuoksi, mutta AM5 päätettiin, että jopa halvoissa on riittävän suuri piiri koko elinkaarelle.
Eli eiköhän tuki jatku, AM4 sai neljä sukupolvea, AM5 vasta saanut kaksi.

Tuo vaan tuntuu jotenkin niin typerältä, kun jo heti Zen4:stä saakka itse prossut ovat tukeneet PCIe5 chipset downlinkkiä, mutta vielä Zen6:n kolkutellessa ovella ei ole olemassa piirisarjaa joka sitä tukisi. Aivan sama vaikka noita Prom21;iä ketjuttaisi viisi, kun kokonaiskaista on kuitenkin rajoittunut PCIe4.0x4:ään. Mutta se siitä.

Niin, luulisi että pelkästään prossulle menevän PCIe-linkin nostaminen viitoseen ei olis kauhean iso homma. :hmm:

Viimeksi muokattu:
AM4 aikaan tuki oli sekamelska halvempien lankkujen BIOS piirin pienuuden vuoksi, mutta AM5 päätettiin, että jopa halvoissa on riittävän suuri piiri koko elinkaarelle.
Eli eiköhän tuki jatku, AM4 sai neljä sukupolvea, AM5 vasta saanut kaksi.

AM4-julkaisun aikaan ei ollut koskaan ollut alan käytäntöä, että bios-tuki voisi jatkua yhtä vuotta pitempään, ja bios-tuki on kustannus, jota ei ollut laskettu mukaan tuotteen hintaan, samoin ei ollut heti saatavilla osaajia, jotka voisivat tehdä viisinkertaisen työmäärän.

Jos zen 7 tulee vielä am5-alustalle niin teen nykyiselle emolevylle prosupäivityksen. Sillä varauksella että saa nähdä miten tekoälyboomi/kupla ehkä vaikuttaa prosujen (ja myös muiden komponenttien) hintoihin jatkossa eli käyttääkö kuluttajaprosut osaksi samaa tuotantolinjaa kuin AI-prosut.

AM4-julkaisun aikaan ei ollut koskaan ollut alan käytäntöä, että bios-tuki voisi jatkua yhtä vuotta pitempään
Kyllä minä uskaltaisin väittää että esim. Asrock Z68 Extreme4 (Supports 3 rd and 2 nd Generation Intel Core i7 / i5 / i3 / Xeon / Pentium / Celeron in LGA1155 Package) tuki jatkui aika paljon pidempään?
1760259979725.png

Myös esim. jotkut ajurit on tehty vuonna 2011 XP:lle ja toiset 2015 10:lle..

Kyllä minä uskaltaisin väittää että esim. Asrock Z68 Extreme4 (Supports 3 rd and 2 nd Generation Intel Core i7 / i5 / i3 / Xeon / Pentium / Celeron in LGA1155 Package) tuki jatkui aika paljon pidempään?
1760259979725.png

Myös esim. jotkut ajurit on tehty vuonna 2011 XP:lle ja toiset 2015 10:lle..

Ajattelin hangoitella vastaan mutta en päässyt vauhtiin kun en löytänyt samaa tietoa valmistajan sivuilta?
Tuolla viimeisin oli 2.21A beta.

Edit: löytyi ... ASRock > Z68 Extreme4

Edit: eli tuo bios-päivitys 2.50 beta emolevyn revisiolle "Gen3" ei ole lisännyt prosessorisukupolvien tukea vuoden 2013 jälkeen vaan ylimääräisenä kertaluontoisesti luultavimmin Spectre/Meltdown-mikrokoodi (tietoturvapäivitys). Mutta on hienoa että se tehtiin. Jostain syystä alkuperäinen Z68 Extreme4 gen1/2 jäi ilman tukea.

Verrokkina karvalakkimallin AM4 emolevy (joka on meillä käytössä edelleen) Asus B350 prime plus on saanut 36 kpl bios-päivityksiä (tai alkuperäinen+35...) vuoden 2017 jälkeen (en tarkistanut laskinko oikein) jolloin Ryzen 3000 ja 5000 sai tuen jälkikäteen.

Viimeksi muokattu:
AYW tehty koska MSI MPOWER myös laimennettu, siitä mitä tuo mallinimi piti sisällään aiemmin? Ihan kiintoisat laudat.

Tokihan tuoreiden prossujen tuki kannattaa sisällyttää, myyntiähän se avittaa.

Enää löyhästi keskusteluun liittyen, mutta itselläni on Asus Prime X470 Pro -emolevy, ja tälle viimeisin bios-päivitys on tän vuoden elokuulta. Ensimmäinen firmis-versio on vuodelta 2018. En omassa atk-historiassani muista että emolevy olisi koskaan saanut näin pitkään päivityksiä.

Muutenkin 5900X (alunperin 3700X) + nVidia 3080 on tuntunut money well spent -ratkaisulta, kun melko monta vuotta tällä on menty ja vasta nyt on alkanut herätä pientä kiinnostusta päivittämistä kohtaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
289 671
Jäsenet
79 668
Uusin jäsen
Afru

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom